Sähköautolla Ei Pakkasessa Pärjää.

Anonyymi

Joukon kiinnostavia uusia lataushybridejä testanneen tuoreen Tekniikan Maailma -lehden mukaan kipakka pakkanen aiheuttaa muodikkaissa töpselihybrideissä sen, ettei auto liiku enää pelkällä seinästä ladatulla virralla, vaan mukaan astuu käytännössä aina myös auton polttomoottori.

”Kun lämpömittari laskee alle 15 pakkasasteen, tuntuu pelkän sähkön käyttäminen olevan autoille haaste riippumatta siitä, ovatko ne olleet johdon päässä esilämmityksessä vai eivät”, lehti kirjoittaa uunituoreiden talvisten käyttökokeidensa tuloksista.

Lue lisää: Miksi lähes kaikki lataushybridit perustuvat yhä bensamoottoreihin, vaikka huipputaloudellisia dieseleitäkin löytyisi?
TM:n mukaan ajo pakkasessa niin, ettei polttomoottori kävisi lainkaan, ei ole lataushybridien osalta käytännössä realistista:

39

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suhteutettuna Suomen väestön maantieteelliseen jakaumaan kuinka monta sellaista päivää vuodessa keskimäärin on jolloin pakkasta yli 15 astetta?

      Mielenkiintoinen testi sinänsä mutta onko tuolla isommassa kokonaisuudessa merkitystä on toinen juttu.

      • Anonyymi

        Juuri niitä aikoja on eletty jo jonkin aikaa, eikä loppua ole näkyvissä.


      • Anonyymi

        Väärin tehty testi.


    • Anonyymi

      Kyllähän sähköautolla pärjäilee jotenkuten, mutta tuo juttu koski hybridejä.

      • Anonyymi

        Hybridi perustuu sähköhuijaukseen ja veronkiertoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridi perustuu sähköhuijaukseen ja veronkiertoon.

        Niinpä, kevythybridit ovat nimenomaan päästöhuijausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, kevythybridit ovat nimenomaan päästöhuijausta.

        Kevyt hybrid on se rehellinen hybrid jonka ei valehdella kulkevan sähköllä, vaan sähkö avustaa rasituksessa ja liikkeelle lähdöissä. Toyotan hybrid lupaa ihmeitä, mutta ne on niitä joilla huijataan oikein reilusti.


    • Anonyymi

      Hybridit onkin sähköautojen irvikuvia.

      • Anonyymi

        Stadissa voi pärjätä sähköautolla.
        Mutta onko koko muu Suomi pakko ajaa dynamolla ja kalliilla väsyvällä akulla.
        Kuinka monta sähköautoa lähti nyt talvilomalle pohjoiseen ?
        Että, se siitä suhteutuksesta, sutkautuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stadissa voi pärjätä sähköautolla.
        Mutta onko koko muu Suomi pakko ajaa dynamolla ja kalliilla väsyvällä akulla.
        Kuinka monta sähköautoa lähti nyt talvilomalle pohjoiseen ?
        Että, se siitä suhteutuksesta, sutkautuksesta.

        Ei uskalla sätkäkoneella landalle lähteä.
        Pitääkö Stadin pelastaa koko maapallon ?
        Vihreät on suppea vain yhden asia liike.
        Odotan ilmaston lämpenemistä ja puhdasta ydinvoimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei uskalla sätkäkoneella landalle lähteä.
        Pitääkö Stadin pelastaa koko maapallon ?
        Vihreät on suppea vain yhden asia liike.
        Odotan ilmaston lämpenemistä ja puhdasta ydinvoimaa.

        Ruotsissakin suljettiin innokkaasti ydinvoimaloita. Nyt kun joudutaan tuomaan ruskohiilisähköä Saksasta ja pahimmillaan pyörittämään öljyvoimalaitoksia, suunnitellaan uusien ydinvoimaloiden rakentamista. Sitten vielä Suomi ostaa sähköä Ruotsista omaan tuotantovajeeseensa hinnalla millä tahansa.


    • Anonyymi

      Ei ehkä nokilekakuskin kannattaisi tällä asialla keulia.

      Saastuttavat nokikelat saastuttavat kylmällä normaaliakin enemmän, kun "melkein luvallisesti" lopetataan pakokaasujen puhdistaminen kokonaan. Eihän edes ad blue liuos pysy kovalla pakkasella käyttökunnossa.... ja osa valmistajista tulkitsee jo nollan yläpuolellakin olevat lämpötilat niin, että voi päästöille viitata kintaalla. Ja sekös saastuttavilla nokilekoilla ajavia miellyttää, koska puhdistustekniikka nostaa kulutusta. Vähemmän tarvetta heti ensitöikseen repiä saastelaitteita pois autosta.

      Kesädiesel (siis oikeasti kesälaatu) kestää kylmää 0/-10 °C (same/suodatettavuuspiste). Syksyllä ja kevääll' myydään kesälaatu -nimikkeen alla myös -10/-20 °C siirtymäkauden laatua, joten nokilekakuskit luonnollisesti valehtelevat, että kesälaatu kestää aina -20 °C. Ei kestä ja näkeehän se aina, kun reilummat pakkaset yllättävät jo marras- ja joulukuun vaihteessa. Paljon on silloin marjanpoimijoita.

      Sitten ne normaalit akun hyytymiset tai ettei webastoa voi käyttää, ettei akku hyytyisi...

      • Anonyymi

        Onneksi ei maajussien tukitraktorit saastuta kun he ajavat kesäasukkaiden jätekaivojen pellolle.
        Kilpailleen virallisten yritysten kanssa.
        Siitä ei synny kun hajuhaitta koko kylälle.


      • Anonyymi

        Sulla ei ole diiseliä, erittäin vahvoja ennakkoluuloja sulla kyllä riittää. 20 vuotta diiselillä ei hyytymisiä ei saastelaitteiden "repimisiä" normaaleilla huolloilla mennään.


      • Anonyymi

        Kommentistasi päätellen, sinulla ei ole diisel autoa ollut.


    • Anonyymi

      Onneksi dieselin voi jättää käyntiin, kun emäntä käy marketissä. Dieselissä on lämmin istua ja lukea vaikka se päivän lehti ennenkuin sen ostohurmion valtaama tulee takaisin kaupasta. Jos olis sähköauto, niin se lämmittäminen tyhjentäisi akun ja kotimatka jäisi haaveeksi, paitsi ehkä hybridillä.

      • Anonyymi

        Pitkiä on emännän kauppareissut, jos sähköauton akku tyhjenisi sinä aikana. Sähköauton lämmöt kun riittävät ihan hyvin vaikkapa nukkua yö lämmöt päällä. Senkin jälkeen riittää ihan hyvin virtaa kotimatkaan.


    • Anonyymi

      Dieselhybrid onkin hauska yhdistelmä Suomessa. Maksat ison käyttövoimaveron ja jos auto menee väliillä sähköllä ja välillä paukauttaa dieselin käyntiin, niin aika huonosti nuo pakolliset saastejärjestelmät toimivat koska eivät ole kunnolla lämpimiä.

      • Anonyymi

        Oletko autotekniikan asiantuntija ? Ilmeisesti olet mutu asiantuntija !


    • Anonyymi

      Kyllä lataushybridillä pärjää hyvin Suomen talvessakin. Pakkasilla ajetaan enemmän bensalla kuin sähköllä, sitä vartenhan se bensamoottori siellä onkin. MInun pikkuplugari kulutti tämän talven pakkasjakolla keskimäärin 6l/100 km bensaa, mikä on aivan kohtuullinen kulutus mille tahansa bensalla liikkuvalle autolle. Auto oli latauksessa aina parkkipaikallaan, joten sen sai puhelimella lämmitettyä nopeasti valmiiksi lähtöön. Nyt kun pakkaset hellittivät, on päässyt taas hoitamaan päivittäiset ajot pelkällä lataussähköllä. Eipä ole tarvinnut murehtia akun kestosta Webaston kanssa.

      • Anonyymi

        Saathan sinä pärjätä niin kuin tahdot, mutta älä sekaannu
        köyhempien jokapäiväiseen kulkemiseen.
        Köyhä ei koskaan osta uutta autoa. Hän kierrättää halvempia käytettyjä.
        Energiaverot rasittavat vähäosaisia.
        Tuet ohjautuvat rikkaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saathan sinä pärjätä niin kuin tahdot, mutta älä sekaannu
        köyhempien jokapäiväiseen kulkemiseen.
        Köyhä ei koskaan osta uutta autoa. Hän kierrättää halvempia käytettyjä.
        Energiaverot rasittavat vähäosaisia.
        Tuet ohjautuvat rikkaille.

        Käytetyllä ajo on suurin ilmastoteko .
        Vanhan kierrätys on POP ja HOT.


    • Anonyymi

      Ei tule pärjäämään sillä lataus asemia tullaan tuhoamaan mitä enemmän polttomoottoriautoilijoita verotetaan ja kun sellainen tuhotaan sen lkasku menee suoraan lataajien piikkiin.Vakuutus ei korvaa kun niihin eiu saa edes vakuutusta jos julkisessa käytössä.

      • Anonyymi

        Ostaisin sätijäisen, jos minä olisin rikas ja asuisin Etelä-Euroopassa.
        Sätijäinen on kuin pakastin talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostaisin sätijäisen, jos minä olisin rikas ja asuisin Etelä-Euroopassa.
        Sätijäinen on kuin pakastin talvella.

        Sätijäiseen saa dieselillä toimivan lisälämmittimen .
        Sätijäiseen saa talvella jalakset alle, että siitä saa hevosreen.
        Sätijäisestä saa kätevästi sähkötuoliin, jos haluaa nuorentaa akkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostaisin sätijäisen, jos minä olisin rikas ja asuisin Etelä-Euroopassa.
        Sätijäinen on kuin pakastin talvella.

        -30C lämmössä sisällä 21C 5-10 minuutissa. Paljon lämpimämpiä täyssähköautot ovat kuin mitkä tahansa muut, ellet tietysti ole Tekniikan Maailmasta, joka on maksettu epäonnistumaan sähköauton käytössä. Joten tämän urbaanin legendan voisi jo jättää rauhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -30C lämmössä sisällä 21C 5-10 minuutissa. Paljon lämpimämpiä täyssähköautot ovat kuin mitkä tahansa muut, ellet tietysti ole Tekniikan Maailmasta, joka on maksettu epäonnistumaan sähköauton käytössä. Joten tämän urbaanin legendan voisi jo jättää rauhaan.

        Kyllä mutta jokainen sisälämpötilan nosto asteella lyhentää ajomatkaa. Lämpöpumppu on kyllä tehokasta sähkönkäyttöä, mutta sekään ei tee tyhjästä lämpöä, joten kovimmilla pakkasilla lämmöntuotto loppuu.
        Ellei sähköautolla tarvitse pakkasella ajaa pitkiä matkoja ja sen saa ladattua kotona, niin kyllähän sekin käy jos löytyy irtorahaa ostoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mutta jokainen sisälämpötilan nosto asteella lyhentää ajomatkaa. Lämpöpumppu on kyllä tehokasta sähkönkäyttöä, mutta sekään ei tee tyhjästä lämpöä, joten kovimmilla pakkasilla lämmöntuotto loppuu.
        Ellei sähköautolla tarvitse pakkasella ajaa pitkiä matkoja ja sen saa ladattua kotona, niin kyllähän sekin käy jos löytyy irtorahaa ostoon.

        Ravi ei pysty käyttämään lämpöpumppua yli -10 pakkasissa, eikä autoa saa esilämmitettyä ellei siihen asennuta kallista bensalämmitintä.
        Toisaalta eihän näitä pakkasia ole etelä-suomessa kuin muutama hassu päivä vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mutta jokainen sisälämpötilan nosto asteella lyhentää ajomatkaa. Lämpöpumppu on kyllä tehokasta sähkönkäyttöä, mutta sekään ei tee tyhjästä lämpöä, joten kovimmilla pakkasilla lämmöntuotto loppuu.
        Ellei sähköautolla tarvitse pakkasella ajaa pitkiä matkoja ja sen saa ladattua kotona, niin kyllähän sekin käy jos löytyy irtorahaa ostoon.

        Tässä testattiin miten Teslassa voi nukkua. -25C lämpötilassa energiaa kuluu 2 kW. Eli täydellä akulla 37 tuntia. Sisälämpö näyttäisi olevan 21C.

        https://www.youtube.com/watch?v=VPudpniOmxY


    • Anonyymi

      Suomessa ei ole mitään järkeä hankkia dieselhybridiä, sillä se käyttövoimavero syö kaiken edun, siis jos haluaa ajella edullisesti. Jos käyttötarve vaatii dieseliä, niin se onkin sitten ihan toinen juttu.

      • Anonyymi

        Bensaverohässäkkä sataa suoraa Persujen laariin.
        Kaikki maalaiset asumaan Stadin asematunneliin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensaverohässäkkä sataa suoraa Persujen laariin.
        Kaikki maalaiset asumaan Stadin asematunneliin ?

        Tällä viikolla mitataan paikoin kireitä pakkasia. Kuva: Matti Hietala, Vaasa, 4.2.2021
        Uuden kuukausiennusteen mukaan sää on lähiviikkoina Suomessa edelleen korkeapainevoittoista ja talvista. Pakkaset kiristyvät tällä viikolla jopa 20–30 asteeseen, paikoin ylikin. Ensi viikolla sää mahdollisesti lauhtuu hieman, mutta pakkasilla pysytään edelleen.

        Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen tuoreen kuukausiennusteen mukaan sää jatkuu Suomessa laajalti keskimääräistä kylmempänä. Yhtenä syynä kylmyyteen on heikko polaaripyörre, joka on päästänyt kylmää ilmaa napa-alueelta etelämmäs.

        Ilmastohuijaus ketuttaa, paitsi kettutyttöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä viikolla mitataan paikoin kireitä pakkasia. Kuva: Matti Hietala, Vaasa, 4.2.2021
        Uuden kuukausiennusteen mukaan sää on lähiviikkoina Suomessa edelleen korkeapainevoittoista ja talvista. Pakkaset kiristyvät tällä viikolla jopa 20–30 asteeseen, paikoin ylikin. Ensi viikolla sää mahdollisesti lauhtuu hieman, mutta pakkasilla pysytään edelleen.

        Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen tuoreen kuukausiennusteen mukaan sää jatkuu Suomessa laajalti keskimääräistä kylmempänä. Yhtenä syynä kylmyyteen on heikko polaaripyörre, joka on päästänyt kylmää ilmaa napa-alueelta etelämmäs.

        Ilmastohuijaus ketuttaa, paitsi kettutyttöjä.

        "Ilmastohuijaus ketuttaa, paitsi kettutyttöjä."

        Nyt ei oikein avautunut, miten tämä liittyy kuukausiennusteeseen? Sää tarkoittaa paikallista ja lyhytaikaista tilaa, ilmasto globaalia ja pitkäaikaista. Tuossa puhuttiin säästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilmastohuijaus ketuttaa, paitsi kettutyttöjä."

        Nyt ei oikein avautunut, miten tämä liittyy kuukausiennusteeseen? Sää tarkoittaa paikallista ja lyhytaikaista tilaa, ilmasto globaalia ja pitkäaikaista. Tuossa puhuttiin säästä.

        Säädytöntä ilmastohuijausta, ilman kettutyttöjäkin.
        Sähikäiseen kannattaa asennuttaa dieselillä toimiva lisälämmitin.
        Muuten meno on kuin pakastinarkussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säädytöntä ilmastohuijausta, ilman kettutyttöjäkin.
        Sähikäiseen kannattaa asennuttaa dieselillä toimiva lisälämmitin.
        Muuten meno on kuin pakastinarkussa.

        Noloja yrityksiä. Polttikset eivät pääse lähellekään sähköautojen lämpiämisnopeutta pakkasella.

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2021/03/01174930/graafi_sisatilojen_lampiaminen_maantie_png.png

        Ja sitten pitää vielä ottaa huomioon että jokaisessa sähköautossa on esilämmitys. Sähköautolla ei tarvitse koskaan lähteä kylmällä autolla liikenteeseen. Se on aina valmiiksi lämmin.

        Ja kesällä se on aina valmiiksi viileä. Tätä ominaisuutta ei polttikseen saa millään rahalla. Sähköauto on aina oikeassa lämpötilassa jo ennenkuin kuski avaa oven. Hajotkaa siihen.


    • Anonyymi

      Sätikäisessä 80 kg kuparia, jonka Chilen lapset ovat louhineet.
      Mielettömästi cobolttia Kongon lapsiraukoilta.
      Akku painaa 1000 kg ja
      maksaa 9500 e.
      Mieti sitä viherpeippo.

    • Anonyymi

      Sätikäsessä on yli 80 kg lasten louhimaan kuparia.
      Mieti viherpeippo tätä.

    • Anonyymi

      ja hybrideiss' 4x kulutus kun ei käytetä oikein

      ilmastohuijaus siis

      • Anonyymi

        Hybridien pienet päästölukemat on verrattaviss suoraan dieselhuijauksiin. Todellisuudessa hybridillä ei pääse esitettyihin kulutus- ja päästölukemiin. Mutta eihän tuo haittaa auton omistajaa, kunhan varautuu suurempiin bensalaskuihin kuin oli ennakkoon luullut.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2254
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1008
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      962
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      863
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      121
      842
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe