Joukon kiinnostavia uusia lataushybridejä testanneen tuoreen Tekniikan Maailma -lehden mukaan kipakka pakkanen aiheuttaa muodikkaissa töpselihybrideissä sen, ettei auto liiku enää pelkällä seinästä ladatulla virralla, vaan mukaan astuu käytännössä aina myös auton polttomoottori.
”Kun lämpömittari laskee alle 15 pakkasasteen, tuntuu pelkän sähkön käyttäminen olevan autoille haaste riippumatta siitä, ovatko ne olleet johdon päässä esilämmityksessä vai eivät”, lehti kirjoittaa uunituoreiden talvisten käyttökokeidensa tuloksista.
Lue lisää: Miksi lähes kaikki lataushybridit perustuvat yhä bensamoottoreihin, vaikka huipputaloudellisia dieseleitäkin löytyisi?
TM:n mukaan ajo pakkasessa niin, ettei polttomoottori kävisi lainkaan, ei ole lataushybridien osalta käytännössä realistista:
Sähköautolla Ei Pakkasessa Pärjää.
39
88
Vastaukset
- Anonyymi
Suhteutettuna Suomen väestön maantieteelliseen jakaumaan kuinka monta sellaista päivää vuodessa keskimäärin on jolloin pakkasta yli 15 astetta?
Mielenkiintoinen testi sinänsä mutta onko tuolla isommassa kokonaisuudessa merkitystä on toinen juttu.- Anonyymi
Juuri niitä aikoja on eletty jo jonkin aikaa, eikä loppua ole näkyvissä.
- Anonyymi
Väärin tehty testi.
- Anonyymi
Kyllähän sähköautolla pärjäilee jotenkuten, mutta tuo juttu koski hybridejä.
- Anonyymi
Hybridi perustuu sähköhuijaukseen ja veronkiertoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybridi perustuu sähköhuijaukseen ja veronkiertoon.
Niinpä, kevythybridit ovat nimenomaan päästöhuijausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, kevythybridit ovat nimenomaan päästöhuijausta.
Kevyt hybrid on se rehellinen hybrid jonka ei valehdella kulkevan sähköllä, vaan sähkö avustaa rasituksessa ja liikkeelle lähdöissä. Toyotan hybrid lupaa ihmeitä, mutta ne on niitä joilla huijataan oikein reilusti.
- Anonyymi
Hybridit onkin sähköautojen irvikuvia.
- Anonyymi
Stadissa voi pärjätä sähköautolla.
Mutta onko koko muu Suomi pakko ajaa dynamolla ja kalliilla väsyvällä akulla.
Kuinka monta sähköautoa lähti nyt talvilomalle pohjoiseen ?
Että, se siitä suhteutuksesta, sutkautuksesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Stadissa voi pärjätä sähköautolla.
Mutta onko koko muu Suomi pakko ajaa dynamolla ja kalliilla väsyvällä akulla.
Kuinka monta sähköautoa lähti nyt talvilomalle pohjoiseen ?
Että, se siitä suhteutuksesta, sutkautuksesta.Ei uskalla sätkäkoneella landalle lähteä.
Pitääkö Stadin pelastaa koko maapallon ?
Vihreät on suppea vain yhden asia liike.
Odotan ilmaston lämpenemistä ja puhdasta ydinvoimaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei uskalla sätkäkoneella landalle lähteä.
Pitääkö Stadin pelastaa koko maapallon ?
Vihreät on suppea vain yhden asia liike.
Odotan ilmaston lämpenemistä ja puhdasta ydinvoimaa.Ruotsissakin suljettiin innokkaasti ydinvoimaloita. Nyt kun joudutaan tuomaan ruskohiilisähköä Saksasta ja pahimmillaan pyörittämään öljyvoimalaitoksia, suunnitellaan uusien ydinvoimaloiden rakentamista. Sitten vielä Suomi ostaa sähköä Ruotsista omaan tuotantovajeeseensa hinnalla millä tahansa.
- Anonyymi
Ei ehkä nokilekakuskin kannattaisi tällä asialla keulia.
Saastuttavat nokikelat saastuttavat kylmällä normaaliakin enemmän, kun "melkein luvallisesti" lopetataan pakokaasujen puhdistaminen kokonaan. Eihän edes ad blue liuos pysy kovalla pakkasella käyttökunnossa.... ja osa valmistajista tulkitsee jo nollan yläpuolellakin olevat lämpötilat niin, että voi päästöille viitata kintaalla. Ja sekös saastuttavilla nokilekoilla ajavia miellyttää, koska puhdistustekniikka nostaa kulutusta. Vähemmän tarvetta heti ensitöikseen repiä saastelaitteita pois autosta.
Kesädiesel (siis oikeasti kesälaatu) kestää kylmää 0/-10 °C (same/suodatettavuuspiste). Syksyllä ja kevääll' myydään kesälaatu -nimikkeen alla myös -10/-20 °C siirtymäkauden laatua, joten nokilekakuskit luonnollisesti valehtelevat, että kesälaatu kestää aina -20 °C. Ei kestä ja näkeehän se aina, kun reilummat pakkaset yllättävät jo marras- ja joulukuun vaihteessa. Paljon on silloin marjanpoimijoita.
Sitten ne normaalit akun hyytymiset tai ettei webastoa voi käyttää, ettei akku hyytyisi...- Anonyymi
Onneksi ei maajussien tukitraktorit saastuta kun he ajavat kesäasukkaiden jätekaivojen pellolle.
Kilpailleen virallisten yritysten kanssa.
Siitä ei synny kun hajuhaitta koko kylälle. - Anonyymi
Sulla ei ole diiseliä, erittäin vahvoja ennakkoluuloja sulla kyllä riittää. 20 vuotta diiselillä ei hyytymisiä ei saastelaitteiden "repimisiä" normaaleilla huolloilla mennään.
- Anonyymi
Kommentistasi päätellen, sinulla ei ole diisel autoa ollut.
- Anonyymi
Onneksi dieselin voi jättää käyntiin, kun emäntä käy marketissä. Dieselissä on lämmin istua ja lukea vaikka se päivän lehti ennenkuin sen ostohurmion valtaama tulee takaisin kaupasta. Jos olis sähköauto, niin se lämmittäminen tyhjentäisi akun ja kotimatka jäisi haaveeksi, paitsi ehkä hybridillä.
- Anonyymi
Pitkiä on emännän kauppareissut, jos sähköauton akku tyhjenisi sinä aikana. Sähköauton lämmöt kun riittävät ihan hyvin vaikkapa nukkua yö lämmöt päällä. Senkin jälkeen riittää ihan hyvin virtaa kotimatkaan.
- Anonyymi
Dieselhybrid onkin hauska yhdistelmä Suomessa. Maksat ison käyttövoimaveron ja jos auto menee väliillä sähköllä ja välillä paukauttaa dieselin käyntiin, niin aika huonosti nuo pakolliset saastejärjestelmät toimivat koska eivät ole kunnolla lämpimiä.
- Anonyymi
Oletko autotekniikan asiantuntija ? Ilmeisesti olet mutu asiantuntija !
- Anonyymi
Kyllä lataushybridillä pärjää hyvin Suomen talvessakin. Pakkasilla ajetaan enemmän bensalla kuin sähköllä, sitä vartenhan se bensamoottori siellä onkin. MInun pikkuplugari kulutti tämän talven pakkasjakolla keskimäärin 6l/100 km bensaa, mikä on aivan kohtuullinen kulutus mille tahansa bensalla liikkuvalle autolle. Auto oli latauksessa aina parkkipaikallaan, joten sen sai puhelimella lämmitettyä nopeasti valmiiksi lähtöön. Nyt kun pakkaset hellittivät, on päässyt taas hoitamaan päivittäiset ajot pelkällä lataussähköllä. Eipä ole tarvinnut murehtia akun kestosta Webaston kanssa.
- Anonyymi
Saathan sinä pärjätä niin kuin tahdot, mutta älä sekaannu
köyhempien jokapäiväiseen kulkemiseen.
Köyhä ei koskaan osta uutta autoa. Hän kierrättää halvempia käytettyjä.
Energiaverot rasittavat vähäosaisia.
Tuet ohjautuvat rikkaille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saathan sinä pärjätä niin kuin tahdot, mutta älä sekaannu
köyhempien jokapäiväiseen kulkemiseen.
Köyhä ei koskaan osta uutta autoa. Hän kierrättää halvempia käytettyjä.
Energiaverot rasittavat vähäosaisia.
Tuet ohjautuvat rikkaille.Käytetyllä ajo on suurin ilmastoteko .
Vanhan kierrätys on POP ja HOT.
- Anonyymi
Ei tule pärjäämään sillä lataus asemia tullaan tuhoamaan mitä enemmän polttomoottoriautoilijoita verotetaan ja kun sellainen tuhotaan sen lkasku menee suoraan lataajien piikkiin.Vakuutus ei korvaa kun niihin eiu saa edes vakuutusta jos julkisessa käytössä.
- Anonyymi
Ostaisin sätijäisen, jos minä olisin rikas ja asuisin Etelä-Euroopassa.
Sätijäinen on kuin pakastin talvella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostaisin sätijäisen, jos minä olisin rikas ja asuisin Etelä-Euroopassa.
Sätijäinen on kuin pakastin talvella.Sätijäiseen saa dieselillä toimivan lisälämmittimen .
Sätijäiseen saa talvella jalakset alle, että siitä saa hevosreen.
Sätijäisestä saa kätevästi sähkötuoliin, jos haluaa nuorentaa akkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostaisin sätijäisen, jos minä olisin rikas ja asuisin Etelä-Euroopassa.
Sätijäinen on kuin pakastin talvella.-30C lämmössä sisällä 21C 5-10 minuutissa. Paljon lämpimämpiä täyssähköautot ovat kuin mitkä tahansa muut, ellet tietysti ole Tekniikan Maailmasta, joka on maksettu epäonnistumaan sähköauton käytössä. Joten tämän urbaanin legendan voisi jo jättää rauhaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-30C lämmössä sisällä 21C 5-10 minuutissa. Paljon lämpimämpiä täyssähköautot ovat kuin mitkä tahansa muut, ellet tietysti ole Tekniikan Maailmasta, joka on maksettu epäonnistumaan sähköauton käytössä. Joten tämän urbaanin legendan voisi jo jättää rauhaan.
Kyllä mutta jokainen sisälämpötilan nosto asteella lyhentää ajomatkaa. Lämpöpumppu on kyllä tehokasta sähkönkäyttöä, mutta sekään ei tee tyhjästä lämpöä, joten kovimmilla pakkasilla lämmöntuotto loppuu.
Ellei sähköautolla tarvitse pakkasella ajaa pitkiä matkoja ja sen saa ladattua kotona, niin kyllähän sekin käy jos löytyy irtorahaa ostoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä mutta jokainen sisälämpötilan nosto asteella lyhentää ajomatkaa. Lämpöpumppu on kyllä tehokasta sähkönkäyttöä, mutta sekään ei tee tyhjästä lämpöä, joten kovimmilla pakkasilla lämmöntuotto loppuu.
Ellei sähköautolla tarvitse pakkasella ajaa pitkiä matkoja ja sen saa ladattua kotona, niin kyllähän sekin käy jos löytyy irtorahaa ostoon.Ravi ei pysty käyttämään lämpöpumppua yli -10 pakkasissa, eikä autoa saa esilämmitettyä ellei siihen asennuta kallista bensalämmitintä.
Toisaalta eihän näitä pakkasia ole etelä-suomessa kuin muutama hassu päivä vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä mutta jokainen sisälämpötilan nosto asteella lyhentää ajomatkaa. Lämpöpumppu on kyllä tehokasta sähkönkäyttöä, mutta sekään ei tee tyhjästä lämpöä, joten kovimmilla pakkasilla lämmöntuotto loppuu.
Ellei sähköautolla tarvitse pakkasella ajaa pitkiä matkoja ja sen saa ladattua kotona, niin kyllähän sekin käy jos löytyy irtorahaa ostoon.Tässä testattiin miten Teslassa voi nukkua. -25C lämpötilassa energiaa kuluu 2 kW. Eli täydellä akulla 37 tuntia. Sisälämpö näyttäisi olevan 21C.
https://www.youtube.com/watch?v=VPudpniOmxY
- Anonyymi
Suomessa ei ole mitään järkeä hankkia dieselhybridiä, sillä se käyttövoimavero syö kaiken edun, siis jos haluaa ajella edullisesti. Jos käyttötarve vaatii dieseliä, niin se onkin sitten ihan toinen juttu.
- Anonyymi
Bensaverohässäkkä sataa suoraa Persujen laariin.
Kaikki maalaiset asumaan Stadin asematunneliin ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensaverohässäkkä sataa suoraa Persujen laariin.
Kaikki maalaiset asumaan Stadin asematunneliin ?Tällä viikolla mitataan paikoin kireitä pakkasia. Kuva: Matti Hietala, Vaasa, 4.2.2021
Uuden kuukausiennusteen mukaan sää on lähiviikkoina Suomessa edelleen korkeapainevoittoista ja talvista. Pakkaset kiristyvät tällä viikolla jopa 20–30 asteeseen, paikoin ylikin. Ensi viikolla sää mahdollisesti lauhtuu hieman, mutta pakkasilla pysytään edelleen.
Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen tuoreen kuukausiennusteen mukaan sää jatkuu Suomessa laajalti keskimääräistä kylmempänä. Yhtenä syynä kylmyyteen on heikko polaaripyörre, joka on päästänyt kylmää ilmaa napa-alueelta etelämmäs.
Ilmastohuijaus ketuttaa, paitsi kettutyttöjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä viikolla mitataan paikoin kireitä pakkasia. Kuva: Matti Hietala, Vaasa, 4.2.2021
Uuden kuukausiennusteen mukaan sää on lähiviikkoina Suomessa edelleen korkeapainevoittoista ja talvista. Pakkaset kiristyvät tällä viikolla jopa 20–30 asteeseen, paikoin ylikin. Ensi viikolla sää mahdollisesti lauhtuu hieman, mutta pakkasilla pysytään edelleen.
Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen tuoreen kuukausiennusteen mukaan sää jatkuu Suomessa laajalti keskimääräistä kylmempänä. Yhtenä syynä kylmyyteen on heikko polaaripyörre, joka on päästänyt kylmää ilmaa napa-alueelta etelämmäs.
Ilmastohuijaus ketuttaa, paitsi kettutyttöjä."Ilmastohuijaus ketuttaa, paitsi kettutyttöjä."
Nyt ei oikein avautunut, miten tämä liittyy kuukausiennusteeseen? Sää tarkoittaa paikallista ja lyhytaikaista tilaa, ilmasto globaalia ja pitkäaikaista. Tuossa puhuttiin säästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ilmastohuijaus ketuttaa, paitsi kettutyttöjä."
Nyt ei oikein avautunut, miten tämä liittyy kuukausiennusteeseen? Sää tarkoittaa paikallista ja lyhytaikaista tilaa, ilmasto globaalia ja pitkäaikaista. Tuossa puhuttiin säästä.Säädytöntä ilmastohuijausta, ilman kettutyttöjäkin.
Sähikäiseen kannattaa asennuttaa dieselillä toimiva lisälämmitin.
Muuten meno on kuin pakastinarkussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säädytöntä ilmastohuijausta, ilman kettutyttöjäkin.
Sähikäiseen kannattaa asennuttaa dieselillä toimiva lisälämmitin.
Muuten meno on kuin pakastinarkussa.Noloja yrityksiä. Polttikset eivät pääse lähellekään sähköautojen lämpiämisnopeutta pakkasella.
https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2021/03/01174930/graafi_sisatilojen_lampiaminen_maantie_png.png
Ja sitten pitää vielä ottaa huomioon että jokaisessa sähköautossa on esilämmitys. Sähköautolla ei tarvitse koskaan lähteä kylmällä autolla liikenteeseen. Se on aina valmiiksi lämmin.
Ja kesällä se on aina valmiiksi viileä. Tätä ominaisuutta ei polttikseen saa millään rahalla. Sähköauto on aina oikeassa lämpötilassa jo ennenkuin kuski avaa oven. Hajotkaa siihen.
- Anonyymi
Sätikäisessä 80 kg kuparia, jonka Chilen lapset ovat louhineet.
Mielettömästi cobolttia Kongon lapsiraukoilta.
Akku painaa 1000 kg ja
maksaa 9500 e.
Mieti sitä viherpeippo. - Anonyymi
Sätikäsessä on yli 80 kg lasten louhimaan kuparia.
Mieti viherpeippo tätä. - Anonyymi
ja hybrideiss' 4x kulutus kun ei käytetä oikein
ilmastohuijaus siis- Anonyymi
Hybridien pienet päästölukemat on verrattaviss suoraan dieselhuijauksiin. Todellisuudessa hybridillä ei pääse esitettyihin kulutus- ja päästölukemiin. Mutta eihän tuo haittaa auton omistajaa, kunhan varautuu suurempiin bensalaskuihin kuin oli ennakkoon luullut.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885