Outoa käytöstä ensihoitajilta

Anonyymi

Ambulanseissa toimivat ensihoitajat ovat tylyjä. Tästä on omakohtaisia kokemuksia. Äitini oli erittäin huonossa kunnossa. Soitin ambulanssin hätäkeskuksen kauttaa. Hätäkeskus teki monta turhaa kysymystä.
Kun ambulanssi tuli, niin ensihoitajat tylyttivät vanhaa äitiäni. Oli tarkoitus, että ambulanssi vie äidin sairaalaan. Näin ei kuitenkaan käynyt. He poistuvat asunnosta. Sanoivat, että ei ambulanssia vie sairaalaan. Äiti oli järkyttynyt ensihoitajien käytöksestä. Hän itki. Hänen täytyi mennä invataksilla sairaalaan, vaikka ambulanssi oli tilattu häntä varten. Sairaalaan vanha äitini jäi moneksi viikoksi.
Haluaisin että laki velvottaisi ensihoitajat kuljettamaan potilaan sairaalaan. Jos ensihoitaja ei uskoisi, niin seurasi rangaistus tai varoitus.

9

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kai sairaankuljetuksestakin voi tehdä potilasvalituksen. Ilmeisesti jostain syystä on katsottu, että potilas ei tarvitse sairaankuljetusta. Eli kyseessä on ollut ensihoitotehtävä, ei sairaankuljetustehtävä. Etsi jostain esimiesten tai potilasasiamiehen yhteystiedot ja selvitä asia. Asiassa on minun mielestäni ristiriitaa jo siinä vaiheessa, jos äitisi ei pysty itse järjestämään muuta kuljetusta. Hänhän oli ilmiselvästi sairaanhoidon tarpeessa. Eli siinä tapauksessahan hän olisi jäänyt heitteille, ellei kukaan muu olisi asiaa järjestänyt. Mahdollisten potilaan omaisten kannattaisi varmaan sanoa, että eivät voi tai osaa asiaa hoitaa, ja että potilas jää heitteille, jos ambulanssi poistuu paikalta. Nimittäin omaisten ongelmaksihan asia tuossa jätettiin.

      • Anonyymi

        Ambulansseja ei kannata tilata sairaankuljetusta varten. Ensihoitajat ratkaisevat, mitä tehdään, kun näkevät tilanteen. Tämä on normaali käytäntö.

        Aloittajan äidin tapauksessa matka invataksilla ilmeisesti onnistui hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ambulansseja ei kannata tilata sairaankuljetusta varten. Ensihoitajat ratkaisevat, mitä tehdään, kun näkevät tilanteen. Tämä on normaali käytäntö.

        Aloittajan äidin tapauksessa matka invataksilla ilmeisesti onnistui hyvin.

        Matka ilmeisesti oli pakko tehdä invataksilla ja Luojalle kiitos, onnistui hyvin, mutta eihän sitä onnistumista etukäteen mistään kristallipallosta kukaan nähnyt.

        Ensihoitajat tekevät virheitä ja niitä kutsutaan hoitovirheiksi. Hoitovirhe, jossa hoito viivästyy ensihoitajan osaamattomuuden vuoksi on korvattava potilasvahinko.

        Laita menemään potilasvahinkoilmoitus Potilasvahinkokeskukseen ja vaadi korvauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matka ilmeisesti oli pakko tehdä invataksilla ja Luojalle kiitos, onnistui hyvin, mutta eihän sitä onnistumista etukäteen mistään kristallipallosta kukaan nähnyt.

        Ensihoitajat tekevät virheitä ja niitä kutsutaan hoitovirheiksi. Hoitovirhe, jossa hoito viivästyy ensihoitajan osaamattomuuden vuoksi on korvattava potilasvahinko.

        Laita menemään potilasvahinkoilmoitus Potilasvahinkokeskukseen ja vaadi korvauksia.

        Iltalehti sai satoja vastauksia vanhusten kaltoinkohtelua koskevaan kyselyyn. Vastauksissa painottuivat vahvasti ambulanssien henkilökunnan toiminta......
        Lue koko juttu ILTALENTI !

        Minä ainakin tiedostan tämän / nämä kirjoituksissa ilmenneet epäkohdat ja ihan tylytkin kohtelut nykyajan ensihoidossa....asioihin johtavat pääasiassa korkeakoulus ja korkea lentoisuus sekä korkeat tasovaatimukset.
        Annetaan ymmärtää enemmän kuin todellisuudessa osataan ollaan....tieto lisää tuskaa ja sen käytäntöön vieminen vääristää eikä osata suhteuttaa. Mitä korkeampi koulutustaso sen vaikeampi osata olla tavallisen ihmisen ajstumaailmassa.
        Otettu mallia liikaa suuresta maailmasta ja samalla nostettu itseään suurempaan arvoasteikolla. MINÄ OSAAN JA MINÄ OLE SE JOKA TIEDÄN KAIKESTA KAIKEN.
        Konsultoinnit esim.päivystyksiin joissa jatkuva kiire. Hyvä ettei sieltä ensimmäiseksi sanat...ei kai, ...taas, ...onko ihan pakko, ... voisiko mitenkään. ...olisi parempaakin tekemistä kuin. Epävarmuus kentällä ja konsul.yritetään saada tukea ja ymmärrystä. Kun ensihoitaja on HOITOTASOLLA ammatillinen ylpeys vie konsultoinnissa siihen suuntaan että asia hoituu ns.ensihoitona kentäällä joka ei vaadi kuljetusta ja näin omia pisteitä nostetaa...pisteistä on pientä kilpailua...montako x- keikkaa vuorossa sait ?
        TÄMÄ OLUSI HYVÄ TIETÄÄ....KONSULTOINNILLA EI KOSKAA SAADA LOPULLISTA VASTUUTA POTILAASTA SIIRRETTYÄ PUH. VASTAAVALLE LÄÄKÄRILLE VAAN JÄÄ KENTÄLLE....kuka se nyt ei omiaan puolusta pyrokratiassa.
        Tässä joitan josta tiedän kun.....


    • Anonyymi

      Outo kirjoitus kaikkineensa. Ensin hätäkeskuksen protokollan mukainen tehätäväluokan arviointi todetaan monien turhien kysymysten esittelyksi. Tämän jälkeen paikalle saapuneen ensihoidon tekemä hoidon tarpeen arviointi on ollut näköjään vain potilaan tylytys.

      Aloittajalle tiedoksi että potilaan omainen ei määritä ensihoidon tarkoitusta kohteessa, vaan sen tekee ensihoidon koulutuksen saanut ammattilainen, mahdollisesti lääkäriä konsultoiden. Ambulanssin "tilaaminen" ei tarkoita automaattisesti kuljetusta. Ambulanssi tulee paikalle tekemään arvion ja sen perusteella joko kuljetetaan, keskustellaan vaihtoehtoisesta kuljetuksesta tai hoidetaan kohteessa.

      Miksi ambulanssin resurssit pitäisi sitoa kuljetukseen, jos potilas ei tarvitse kuljetuksen aikana ammattilaisen valvontaa, lisähappea tai lääkitystä ja kuljetus on mahdollista järjestää esimerkiksi taksilla?
      Tämä ei tarkoita sitä etteikö äitisi olisi kipeä ollut, mutta kipeänä oleminen ei yksinään vaadi nimenomaan ambulanssilla tapahtuvaa kuljetusta.

      Toki ylilyöntejä ja virhearvioita voi tapahtua ja potilaalla on aina mahdollisuus tehdä valitus. Kuitenkin kirjoituksen tyylistä arvioiden uskoisin tapahtuneen edenneen asianmukaisesti ja tilanteessa vain odotukset eivät ole kohdanneet.

      • Anonyymi

        Niitä niin sanottuja ammattilaisia on moneen lähtöön ja se työmoraalikin on vaihtelevaa löysästä lähtien.
        Sitten vielä lisäksi näitä persoonallisuushäiriöisiä hakeutuu terveydenhuollon ammateihin. Kaiken maailman narsisteja ja puolijumalia.
        Eikä niitä lääkityksiäkään aina sallita potilaille vaan ammattilainen nappaa ne itse.
        Onhan näitä.


    • Anonyymi

      Kerron omakohtaisen tarinan. Tästä on pari vuotta aikaa, ennen koronaa kuitenkin.
      Olen perusterve, nuori nainen, ei sairauksia. En käytä alkoholia, en huumeita, enkä syö mitään lääkkeitä. En ole koskaan soittanut ambulanssia enkä ole ollut sairaalassa.

      Päivällä oli jotenkin huono olo rintakehässä, raskas hengittää. Illasta oikeaa kättä särki koko ajan, kun meni pitkälleen oli kuin joku olisi laittanut raskaan painon rinnan päälle, oli pakko nousta ylös.
      Asun yksin, painon tunne rinnassa ja kurkun päässä oli valtava.

      Soitin valtakunnalliseen neuvontanumeroon. Löysin sen googlesta.
      Sieltä henkilö kysyi moneen kertaan samoja asioita, kerroin parhaani mukaan kivun voimakkuuden ja muut tuntemukset eri puolilla kehoa.
      Sanoin, että asun lähellä sairaalan päivystystä, jos he katsovat että minun tarvitsee lääkäriin tulla, voin soittaa taksin. Kielsivät sen, jos on sydänkohtaus, tarvitsen apua heti, hoitaja puhelimessa käänsi puheluni hätäkeskukseen.

      Kerroin samat asiat toiseen kertaan, toistin että voin mennä taksilla päivystykseen. Ei sopinut heillekään vaan laittoivat ambulanssin. Ambulanssi tuli muutamassa minuutissa.
      Tuli 3 ihmistä. Yksikään heistä ei tervehtinyt minua. Yksikään ei esitellyt keitä he ovat ja mikä heidän työn kuva on.
      Kysyivät samat asiat kuin hätäkeskus, kysyivät miksi soitin ambulanssin, käskivät pitkälleen mutta kun en voinut olla makuulla, yksi niistä totesi hyvin suorasukaisesti, että istu sitten ja alkoi laittamaan antureita kiinni minuun. Ne kaksi muuta eivät puhuneet mitään.

      Antureita minuun kiinnittävä oli hyvin tympeentyneen näköinen, kysyi uudelleen miksi soitin hätäkeskukseen. Toistin etten soittanut hätäkeskukseen vaan xxx xxx neuvontanumeroon ja sieltä puheluni yhdistettiin hätäkeskukseen.
      En tiedä mitä sydänfilmissä näkyi, sen ymmärsin että verenpaineet olivat taivaissa,
      kun tämä tyly sanoi niille kahdelle että yläpaine on reilusti yli 200, alapaine reilusti yli 100, syke 180 tienoilla.

      Tämä tyly oli sitä mieltä ettei ole aihetta ambulanssikyytiin sairaalaan, kaksi muuta olivat sitä mieltä että niillä lukemilla he eivät voi jättää minua yksin kotiin eikä pistää taksilla päivystykseenkään.
      Siitä ne keskustelivat monta minuuttia vievätkö lanssilla vai jättävätkö. Sitten se kolmas, en tiedä oliko lääkäriharjoittelija vai mikä, totesi, että otetaan kyytiin.

      Koko matkan tämä tyly oli kuin minä olisin tehnyt jotain pahaa hänelle. En tiedä mikä minussa häntä ärsytti vai oliko syy peräisin hänen käytökseensä jostain muualta.
      Kertaakaan ei matkalla kysytty miten voin eivätkä he keskustelleet keskenäänkään. Tuli vahvasti syyllinen olo, kuin minä olisin tuhlannut heidän arvokasta aikaansa siinä ambulanssissa mittareissa maatessani.

      Päivystyksessä pääsin heti koneisiin kiinni, sain tiputuksen, kävin sydän-keuhkoröntgenit ja verikokeet. Sairaus todettiin, pääsin pois sairaalasta viikon kuluttua. Elämäni meni kokonaan uusiksi enkä jaksanut tehdä valitusta asiasta.

      En tiedä oliko ambulanssi ns. julkisen puolen vai yksityinen. Olin sen verran kipeä etten sitä huomannut siinä tilanteessa edes ajatella. Ei jäänyt hyvä kuva kyseisestä tapahtumasta.

      • Anonyymi

        Kiitos.
        Ystävällistä, että kerroit.


    • Anonyymi

      Suuressa digihuijauksessa kukaan ei muista milloin tylyys alkoi. Älkää antako eksyttää itseänne nyt. Ei tänään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8036
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1866
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe