Ambulanseissa toimivat ensihoitajat ovat tylyjä. Tästä on omakohtaisia kokemuksia. Äitini oli erittäin huonossa kunnossa. Soitin ambulanssin hätäkeskuksen kauttaa. Hätäkeskus teki monta turhaa kysymystä.
Kun ambulanssi tuli, niin ensihoitajat tylyttivät vanhaa äitiäni. Oli tarkoitus, että ambulanssi vie äidin sairaalaan. Näin ei kuitenkaan käynyt. He poistuvat asunnosta. Sanoivat, että ei ambulanssia vie sairaalaan. Äiti oli järkyttynyt ensihoitajien käytöksestä. Hän itki. Hänen täytyi mennä invataksilla sairaalaan, vaikka ambulanssi oli tilattu häntä varten. Sairaalaan vanha äitini jäi moneksi viikoksi.
Haluaisin että laki velvottaisi ensihoitajat kuljettamaan potilaan sairaalaan. Jos ensihoitaja ei uskoisi, niin seurasi rangaistus tai varoitus.
Outoa käytöstä ensihoitajilta
20
963
Vastaukset
- Anonyymi
Kai sairaankuljetuksestakin voi tehdä potilasvalituksen. Ilmeisesti jostain syystä on katsottu, että potilas ei tarvitse sairaankuljetusta. Eli kyseessä on ollut ensihoitotehtävä, ei sairaankuljetustehtävä. Etsi jostain esimiesten tai potilasasiamiehen yhteystiedot ja selvitä asia. Asiassa on minun mielestäni ristiriitaa jo siinä vaiheessa, jos äitisi ei pysty itse järjestämään muuta kuljetusta. Hänhän oli ilmiselvästi sairaanhoidon tarpeessa. Eli siinä tapauksessahan hän olisi jäänyt heitteille, ellei kukaan muu olisi asiaa järjestänyt. Mahdollisten potilaan omaisten kannattaisi varmaan sanoa, että eivät voi tai osaa asiaa hoitaa, ja että potilas jää heitteille, jos ambulanssi poistuu paikalta. Nimittäin omaisten ongelmaksihan asia tuossa jätettiin.
- Anonyymi
Ambulansseja ei kannata tilata sairaankuljetusta varten. Ensihoitajat ratkaisevat, mitä tehdään, kun näkevät tilanteen. Tämä on normaali käytäntö.
Aloittajan äidin tapauksessa matka invataksilla ilmeisesti onnistui hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ambulansseja ei kannata tilata sairaankuljetusta varten. Ensihoitajat ratkaisevat, mitä tehdään, kun näkevät tilanteen. Tämä on normaali käytäntö.
Aloittajan äidin tapauksessa matka invataksilla ilmeisesti onnistui hyvin.Matka ilmeisesti oli pakko tehdä invataksilla ja Luojalle kiitos, onnistui hyvin, mutta eihän sitä onnistumista etukäteen mistään kristallipallosta kukaan nähnyt.
Ensihoitajat tekevät virheitä ja niitä kutsutaan hoitovirheiksi. Hoitovirhe, jossa hoito viivästyy ensihoitajan osaamattomuuden vuoksi on korvattava potilasvahinko.
Laita menemään potilasvahinkoilmoitus Potilasvahinkokeskukseen ja vaadi korvauksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matka ilmeisesti oli pakko tehdä invataksilla ja Luojalle kiitos, onnistui hyvin, mutta eihän sitä onnistumista etukäteen mistään kristallipallosta kukaan nähnyt.
Ensihoitajat tekevät virheitä ja niitä kutsutaan hoitovirheiksi. Hoitovirhe, jossa hoito viivästyy ensihoitajan osaamattomuuden vuoksi on korvattava potilasvahinko.
Laita menemään potilasvahinkoilmoitus Potilasvahinkokeskukseen ja vaadi korvauksia.Iltalehti sai satoja vastauksia vanhusten kaltoinkohtelua koskevaan kyselyyn. Vastauksissa painottuivat vahvasti ambulanssien henkilökunnan toiminta......
Lue koko juttu ILTALENTI !
Minä ainakin tiedostan tämän / nämä kirjoituksissa ilmenneet epäkohdat ja ihan tylytkin kohtelut nykyajan ensihoidossa....asioihin johtavat pääasiassa korkeakoulus ja korkea lentoisuus sekä korkeat tasovaatimukset.
Annetaan ymmärtää enemmän kuin todellisuudessa osataan ollaan....tieto lisää tuskaa ja sen käytäntöön vieminen vääristää eikä osata suhteuttaa. Mitä korkeampi koulutustaso sen vaikeampi osata olla tavallisen ihmisen ajstumaailmassa.
Otettu mallia liikaa suuresta maailmasta ja samalla nostettu itseään suurempaan arvoasteikolla. MINÄ OSAAN JA MINÄ OLE SE JOKA TIEDÄN KAIKESTA KAIKEN.
Konsultoinnit esim.päivystyksiin joissa jatkuva kiire. Hyvä ettei sieltä ensimmäiseksi sanat...ei kai, ...taas, ...onko ihan pakko, ... voisiko mitenkään. ...olisi parempaakin tekemistä kuin. Epävarmuus kentällä ja konsul.yritetään saada tukea ja ymmärrystä. Kun ensihoitaja on HOITOTASOLLA ammatillinen ylpeys vie konsultoinnissa siihen suuntaan että asia hoituu ns.ensihoitona kentäällä joka ei vaadi kuljetusta ja näin omia pisteitä nostetaa...pisteistä on pientä kilpailua...montako x- keikkaa vuorossa sait ?
TÄMÄ OLUSI HYVÄ TIETÄÄ....KONSULTOINNILLA EI KOSKAA SAADA LOPULLISTA VASTUUTA POTILAASTA SIIRRETTYÄ PUH. VASTAAVALLE LÄÄKÄRILLE VAAN JÄÄ KENTÄLLE....kuka se nyt ei omiaan puolusta pyrokratiassa.
Tässä joitan josta tiedän kun..... - Anonyymi
Ambulanssi vie akuutit potilaat ainoastaan jolloin on kiire . Jos näkevät ettei tapaus ollut akuuttien niin eivät vieneet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matka ilmeisesti oli pakko tehdä invataksilla ja Luojalle kiitos, onnistui hyvin, mutta eihän sitä onnistumista etukäteen mistään kristallipallosta kukaan nähnyt.
Laita menemään potilasvahinkoilmoitus Potilasvahinkokeskukseen ja vaadi korvauksia.Ottivat ilmeisesti verenpaineet ja saturatio potilaalta. Joissa ei ollut mitäön hälyttävää siksi eivät ottaneet mukaan. Ambulanssi on tarkoitettu hätä tilanteissa jossa tarvitaan nopeaa apua . Enkä usko että hoitajat olivat mitenkään tylyjä , usein jos asiat ei mene kuten itse on ajatellut niin sanotaan että ovat tylyjä. He tekevät rutiini kysymykset jokaiselle potilaalle. .
Sen oerusteella tiedetään jos tapaus on sellainen missä ambulanssia tarvitaan . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Iltalehti sai satoja vastauksia vanhusten kaltoinkohtelua koskevaan kyselyyn. Vastauksissa painottuivat vahvasti ambulanssien henkilökunnan toiminta......
Lue koko juttu ILTALENTI !
Minä ainakin tiedostan tämän / nämä kirjoituksissa ilmenneet epäkohdat ja ihan tylytkin kohtelut nykyajan ensihoidossa....asioihin johtavat pääasiassa korkeakoulus ja korkea lentoisuus sekä korkeat tasovaatimukset.
Annetaan ymmärtää enemmän kuin todellisuudessa osataan ollaan....tieto lisää tuskaa ja sen käytäntöön vieminen vääristää eikä osata suhteuttaa. Mitä korkeampi koulutustaso sen vaikeampi osata olla tavallisen ihmisen ajstumaailmassa.
Otettu mallia liikaa suuresta maailmasta ja samalla nostettu itseään suurempaan arvoasteikolla. MINÄ OSAAN JA MINÄ OLE SE JOKA TIEDÄN KAIKESTA KAIKEN.
Konsultoinnit esim.päivystyksiin joissa jatkuva kiire. Hyvä ettei sieltä ensimmäiseksi sanat...ei kai, ...taas, ...onko ihan pakko, ... voisiko mitenkään. ...olisi parempaakin tekemistä kuin. Epävarmuus kentällä ja konsul.yritetään saada tukea ja ymmärrystä. Kun ensihoitaja on HOITOTASOLLA ammatillinen ylpeys vie konsultoinnissa siihen suuntaan että asia hoituu ns.ensihoitona kentäällä joka ei vaadi kuljetusta ja näin omia pisteitä nostetaa...pisteistä on pientä kilpailua...montako x- keikkaa vuorossa sait ?
TÄMÄ OLUSI HYVÄ TIETÄÄ....KONSULTOINNILLA EI KOSKAA SAADA LOPULLISTA VASTUUTA POTILAASTA SIIRRETTYÄ PUH. VASTAAVALLE LÄÄKÄRILLE VAAN JÄÄ KENTÄLLE....kuka se nyt ei omiaan puolusta pyrokratiassa.
Tässä joitan josta tiedän kun.....Älä kirjoittele isoilla kirjaimilla sotket ainoastaan palstaa sillä tavalla. Kirjoita kuten muutkin ei tästä jo toisetkin ole sinulle huomauttaneet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ambulanssi vie akuutit potilaat ainoastaan jolloin on kiire . Jos näkevät ettei tapaus ollut akuuttien niin eivät vieneet
Sitähän nämä ”minä minä” tyypit eivät ymmärrä Syytellään niin kovasti henkilökuntaa se kun lukisivat hieman milloin ambulanssi on tarpeellinen ja milloin ei. Eiköhän ne netissä ole kirjoitettuna nekin säännöt .
On niin helppo syytellä ja tehdä valituksia kun ei ymmärretä koko systeemistä mitään, kaikki on aina toisten syytä . Kukaan ei edes tiedä miten kiire ambulanssilla oli hakemaan jotain joka todella tarvitse akuuttia apua . Ja jos tämä öiti vieläkin elää niinei ollut lähelläkään kuolemaa, kute nuori ihminen joka sai aivoverenvuodon jota vietiin ambulanssilla ja saivat onneksi ripeän toiminnan vuoksi pelastettua hänet elämälle . Niin että ei tartte liioitella , se joka on itse hoitajana näkee syyt tässäkin tapauksessa.
- Anonyymi
Outo kirjoitus kaikkineensa. Ensin hätäkeskuksen protokollan mukainen tehätäväluokan arviointi todetaan monien turhien kysymysten esittelyksi. Tämän jälkeen paikalle saapuneen ensihoidon tekemä hoidon tarpeen arviointi on ollut näköjään vain potilaan tylytys.
Aloittajalle tiedoksi että potilaan omainen ei määritä ensihoidon tarkoitusta kohteessa, vaan sen tekee ensihoidon koulutuksen saanut ammattilainen, mahdollisesti lääkäriä konsultoiden. Ambulanssin "tilaaminen" ei tarkoita automaattisesti kuljetusta. Ambulanssi tulee paikalle tekemään arvion ja sen perusteella joko kuljetetaan, keskustellaan vaihtoehtoisesta kuljetuksesta tai hoidetaan kohteessa.
Miksi ambulanssin resurssit pitäisi sitoa kuljetukseen, jos potilas ei tarvitse kuljetuksen aikana ammattilaisen valvontaa, lisähappea tai lääkitystä ja kuljetus on mahdollista järjestää esimerkiksi taksilla?
Tämä ei tarkoita sitä etteikö äitisi olisi kipeä ollut, mutta kipeänä oleminen ei yksinään vaadi nimenomaan ambulanssilla tapahtuvaa kuljetusta.
Toki ylilyöntejä ja virhearvioita voi tapahtua ja potilaalla on aina mahdollisuus tehdä valitus. Kuitenkin kirjoituksen tyylistä arvioiden uskoisin tapahtuneen edenneen asianmukaisesti ja tilanteessa vain odotukset eivät ole kohdanneet.- Anonyymi
Niitä niin sanottuja ammattilaisia on moneen lähtöön ja se työmoraalikin on vaihtelevaa löysästä lähtien.
Sitten vielä lisäksi näitä persoonallisuushäiriöisiä hakeutuu terveydenhuollon ammateihin. Kaiken maailman narsisteja ja puolijumalia.
Eikä niitä lääkityksiäkään aina sallita potilaille vaan ammattilainen nappaa ne itse.
Onhan näitä. - Anonyymi
Yleensä ovat hyviä arvioimaan tilanteen , joten ei ole tykytystä jos tekee tarvittavat kysymykset ja päätelmän että ei tarvitse ambulanssia Ei siinä mitään hoitovirhettä ole tapahtunut , se virhe on vaan omaisen päässä kun ei såasiat menneetkään kuten. Hän oli ajatellut , ambulanssin on aina oltava valmiita jos tulee hätä soitto akustista tapauksesta itse säälin ei tarvitse vaipua säännöt ovat samat kaikille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä niin sanottuja ammattilaisia on moneen lähtöön ja se työmoraalikin on vaihtelevaa löysästä lähtien.
Sitten vielä lisäksi näitä persoonallisuushäiriöisiä hakeutuu terveydenhuollon ammateihin. Kaiken maailman narsisteja ja puolijumalia.
Eikä niitä lääkityksiäkään aina sallita potilaille vaan ammattilainen nappaa ne itse.
Onhan näitä.Kyllä siinä on puolijumaluus kaukan kun ravaa sairaalan käytävillä sen kahdeksan tuntia ja yrittää ehtiä tekemään työnsä. Monet eivät ymmärrä ettei sairaaloissa ole henkilökohtaista avustaja systeemiä vaan pääasiana on hoidon antaminen kaikille potilaille , siis potilaaan sairaudesta johtuva hoito ainoastaan.
En ole koskaan tavannut yhtäkään persoonallisuus häiriöistä sairaalassa , mutta sitten kyllä on niin että potilaat eivät ole ottaneet selvää hoitopaikkojen säännöistä, ja kuvittelevat olevansa yksin osastolla , ja juuri heidän asiansa on se tärkein . Mutta kun lukee ja ottaa selvää miten hoito käyttää niin ei elättele vääränlaista ajatusta hoidosta.
Sitten jos on vähän potilaita niin on ehkä hieman aikaa pieneen juttu tuomiooon potilaan kanssa joka tehdään ihan mielellään, mutta yleensä ovat vuodepaikat täynnä , joten töitä riittää
Ei kukaan ammattilaisten nappaa mitään itse , kas kun yleensä jos hoitaja on lääkkeen tarpeessa niin silloin hän on kotona ja ostaa ihan itse omat lääkkeensä apteekista . Joten ei tarvitse levittää väärää tietoa asioista jousta ei ole perillä edes
- Anonyymi
Kerron omakohtaisen tarinan. Tästä on pari vuotta aikaa, ennen koronaa kuitenkin.
Olen perusterve, nuori nainen, ei sairauksia. En käytä alkoholia, en huumeita, enkä syö mitään lääkkeitä. En ole koskaan soittanut ambulanssia enkä ole ollut sairaalassa.
Päivällä oli jotenkin huono olo rintakehässä, raskas hengittää. Illasta oikeaa kättä särki koko ajan, kun meni pitkälleen oli kuin joku olisi laittanut raskaan painon rinnan päälle, oli pakko nousta ylös.
Asun yksin, painon tunne rinnassa ja kurkun päässä oli valtava.
Soitin valtakunnalliseen neuvontanumeroon. Löysin sen googlesta.
Sieltä henkilö kysyi moneen kertaan samoja asioita, kerroin parhaani mukaan kivun voimakkuuden ja muut tuntemukset eri puolilla kehoa.
Sanoin, että asun lähellä sairaalan päivystystä, jos he katsovat että minun tarvitsee lääkäriin tulla, voin soittaa taksin. Kielsivät sen, jos on sydänkohtaus, tarvitsen apua heti, hoitaja puhelimessa käänsi puheluni hätäkeskukseen.
Kerroin samat asiat toiseen kertaan, toistin että voin mennä taksilla päivystykseen. Ei sopinut heillekään vaan laittoivat ambulanssin. Ambulanssi tuli muutamassa minuutissa.
Tuli 3 ihmistä. Yksikään heistä ei tervehtinyt minua. Yksikään ei esitellyt keitä he ovat ja mikä heidän työn kuva on.
Kysyivät samat asiat kuin hätäkeskus, kysyivät miksi soitin ambulanssin, käskivät pitkälleen mutta kun en voinut olla makuulla, yksi niistä totesi hyvin suorasukaisesti, että istu sitten ja alkoi laittamaan antureita kiinni minuun. Ne kaksi muuta eivät puhuneet mitään.
Antureita minuun kiinnittävä oli hyvin tympeentyneen näköinen, kysyi uudelleen miksi soitin hätäkeskukseen. Toistin etten soittanut hätäkeskukseen vaan xxx xxx neuvontanumeroon ja sieltä puheluni yhdistettiin hätäkeskukseen.
En tiedä mitä sydänfilmissä näkyi, sen ymmärsin että verenpaineet olivat taivaissa,
kun tämä tyly sanoi niille kahdelle että yläpaine on reilusti yli 200, alapaine reilusti yli 100, syke 180 tienoilla.
Tämä tyly oli sitä mieltä ettei ole aihetta ambulanssikyytiin sairaalaan, kaksi muuta olivat sitä mieltä että niillä lukemilla he eivät voi jättää minua yksin kotiin eikä pistää taksilla päivystykseenkään.
Siitä ne keskustelivat monta minuuttia vievätkö lanssilla vai jättävätkö. Sitten se kolmas, en tiedä oliko lääkäriharjoittelija vai mikä, totesi, että otetaan kyytiin.
Koko matkan tämä tyly oli kuin minä olisin tehnyt jotain pahaa hänelle. En tiedä mikä minussa häntä ärsytti vai oliko syy peräisin hänen käytökseensä jostain muualta.
Kertaakaan ei matkalla kysytty miten voin eivätkä he keskustelleet keskenäänkään. Tuli vahvasti syyllinen olo, kuin minä olisin tuhlannut heidän arvokasta aikaansa siinä ambulanssissa mittareissa maatessani.
Päivystyksessä pääsin heti koneisiin kiinni, sain tiputuksen, kävin sydän-keuhkoröntgenit ja verikokeet. Sairaus todettiin, pääsin pois sairaalasta viikon kuluttua. Elämäni meni kokonaan uusiksi enkä jaksanut tehdä valitusta asiasta.
En tiedä oliko ambulanssi ns. julkisen puolen vai yksityinen. Olin sen verran kipeä etten sitä huomannut siinä tilanteessa edes ajatella. Ei jäänyt hyvä kuva kyseisestä tapahtumasta.- Anonyymi
Kiitos.
Ystävällistä, että kerroit. - Anonyymi
Siis ei kysytty matkalla mitään , he näkevät instrumenteista tilaneteesi , ja asioiden toistoon on myöskin omat syynsä .
Ensinnäkin eivät keskustelleet edes toistensa kanssa kun näkivät ettei tapauksesi on kiireellinen ja seurasivat arvojasi koko ajan siis silloin ei keskustella kun on sellainen tapaus vaan yritetään päästä äkkiä sairaalaan ja toivotaan että ehditään ajoissa .
Oma alemmuuden tunteesi sai sinut tulkitsemaan kaikki väärin , joten en tiedä mistä sinä olisi voinut tehdä valituksen he veivät sinut sairaalaan koska näkivät että tarvitset nopeaa apua. Toinen keskittyi pitämään silmällä sinun tilannettasi. Kun taas toinen ajoi autoa, kummallista kun eräillä on aina luulo että joku muka olisi tyly heitä kohtaan , he tekevät ainoastaan työtään siinä kaikki. Eivät ole mitään seuran pitäjiä vaa ihmisiä joilla on aina vaikeita tapauksia kyydissä, sitten on ihmisiä jotka eivät edes halua että heille edes puhuttaisiin koska ovat niin sairaista etteivät jaksa kuunnella edes. Siis hieman ymmärrystä näissäkin asioissa ja lukemista miten sairaanhoito toimii, siis ei samoin kun elokuvissa koska niissä vaan näytellään sairaita .
- Anonyymi
Suuressa digihuijauksessa kukaan ei muista milloin tylyys alkoi. Älkää antako eksyttää itseänne nyt. Ei tänään.
- Anonyymi
On tehnyt hätäkeskus monta turhaa kysymystä mullekin.. Ärsyttävää kun eivät usko heti, käskevät vaan yrittämään rauhoittua, olin täysin rauhallinen niin kuin siinä voi mutta väkisin sitä kuulostaa tietyltä jos ei saa henkeä/sattuu rintaan ja jos pitää puhua heidän kanssaan eikä apua tule muuta kuin toisella soitolla. Tottakai niiden pitää yrittää tehdä tilanne arvio mutta tuo tuntui ainakin muutamalla kerralla siltä että pitäisi tarkemmin tutkia mitä nämä tietyt henkilöt siellä ovat
- Anonyymi
Ärsyttää myös sekin että ei ole päässyt aivokuvaan/kokokehon vaikka on ollut oireita jotka sopii esim aivoinfarktiin. Toivottavasti ei ole tullut mitään vaurioita aivoon, on erittäin väärin että kokokehon magneetti kuvia tehdä enemmän, siitä olisi merkittävää hyötyä kun tuo olisi osa perustutkimusta. Turhaan voi joutua ramppaa lääkäreillä. Ja liuotus hoitoon pääsy aivoinfarktissa ajoissa on tärkeää
- Anonyymi
Kyllä ne aivoinfarktit kyetään näkemään muillakin tavoilla kun magneetti rögntenillä . Potilas si voi tehdä diagnoosia, sen tekee lääkäri .
Ottavat tarpeelliset kokeet joista tänään näkee aika paljon asioita.
Joten jos kovasti lukee kaiken maailman sairauksista netissä niin oireita alkaa tulemaan jos jonkin laisia . Ottavat magneetin jos katsovat siihen olevan syytä .joten turha huolehtia .
Ota aspiriini jos tuntuu että ahdistaa päässä sekin liuottaa aika hyvin - Anonyymi
Tavallinen EEG ilmeisesti otettu joten silloin jos on ollut normaali ei laiteta mihinkään magneetti röntgeniin
Joten ottavat kuvauksen jos katsovat sen tarpeelliseksi .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!4332656Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?1891807- 571776
Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3021357Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-1541163Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal701059- 871020
Varkaita kuhmossa
Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.331003Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks12987K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali9949