Entä rekat, kulkeeko ne myös jatkossa sähköllä? Entä mikä sähköauto vetää isoa massaa?
Millä autolla voi vetää isoa massaa, jos polttomoottoriautot pitää lopettaa?
17
92
Vastaukset
- Anonyymi
Marinin hallitus on sitä mieltä ettei täälä tarvitse kohta kulkea millään eikä vetää isoa semmin kuin pientäkään massaa. Taikaseinä on hallituksen vastaus jokaiseen tulevaisuutta koskevaan kysymykseen.
- Anonyymi
Akku tekonolokia lienee Narsitisten keino kehua itseään! Terästuotanto toimii KIVIHIILELLÄ Kiinassa, Lapsityövoima louhii akkumateriaalia kehitysmaissa tai perustetaan lisää Talvi VAAROJA. Nutta on ryhmä Narsitisia ihmisiä jotka kehuu tavoitteitaan avoimesti. Jokainen ehjä romutettu auto tietää suurta luonnovarojen tuhlausta uuteen vastaavaan. Koskaan ei edes valmistukseen tarvittavaa energia määrää saada takaisn.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akku tekonolokia lienee Narsitisten keino kehua itseään! Terästuotanto toimii KIVIHIILELLÄ Kiinassa, Lapsityövoima louhii akkumateriaalia kehitysmaissa tai perustetaan lisää Talvi VAAROJA. Nutta on ryhmä Narsitisia ihmisiä jotka kehuu tavoitteitaan avoimesti. Jokainen ehjä romutettu auto tietää suurta luonnovarojen tuhlausta uuteen vastaavaan. Koskaan ei edes valmistukseen tarvittavaa energia määrää saada takaisn.
Mikä on "Narsitisten"? Jokin akkuvalmistaja?
- Anonyymi
Teslan Cybertruck vetää isoa massaa. Teslan Semi taas on 40 tonnin puoliperävaunurekka, kaksi mallia, toisella range 500 km ja toisella 800 km.
Tänä vuonna kumpaakin aletaan valmistamaan Giga Texasissa.- Anonyymi
Ja kun vielä saavat nuo oikeasti tuotantoon ja toimimaan järkevällä hinnalla ja latauksen nopeaksi.
- Anonyymi
Taitaa nämä selvittäjät elää omissa kuplissaan, eivät tiedä normaali elämästä mitään, joten siksi tehdään tyhmiä päätöksiä monestakin asiasta.
- Anonyymi
Niin elät sinäkin omassa pienessä kuplassasi.
- Anonyymi
Vetäväthän VR sähköjunat kymmenien tuhansien tonnien painoisia vaunuja joten se ei ole ole ongelma ja virtaakin saavat läpi Suomen.🚂🚈⚡
- Anonyymi
Koko suomi pyörii dieselin turvin, itseasiassa tärkein materiaali / yksittäin asia. Dieseli mahdollistaa kovan voiman, tehon, väännön.
- kaikki metsäkoneet pyörii dieselillä
- kaikki kuorma-autot jotka hakee puita, kulkee dieselillä
- kaikki muut tavarat, ruuat, teollisuuden tuotteet kuljetetaan kuorma autoilla joissa diesel
- bussit kulkevat diesellä
- kaikki tienhoidossa olevat koneet, kuorma autot, traktorit, tiehöylät kulkevat dieselillä
- kaikki maarakennuksen, rakennusalan ajettavat työkoneet ja kompurat toimivat dieselillä
- kaikki veneet ja vesikulkuneuvot vähänkään isommat kulkevat dieselillä
- kaikki maatilat pyörivät dieselillä eli tärkein työ tehdään traktoreilla, viljely, pellot, viljan kuljetus. Ilman dieseliä ei pyöri yhtäkään maatilaa tai tule vihanneksia, viljoja, maitoa, lihaa ja muuta yhteiskuntaan.
- jokainen maatilan tuote kuljetetaan eteenpäin dieselin voimin, viljelijä kuljettaa viljan omalla traktorilla tai kuorma autoilla eteenpäin.
- Jokainen ruokakauppa saa ruuan kun kuorma-autot jakelee sinne joka päivä.
- kaikki pakettiautot kulkee diesel moottorilla, kaikki asunto-autot kulkee dieselillä.
- minun audi A4 kulkee samalla polttoaineella, ja kulkee niin kauan kuin edellämainitut saavat ostettua dieseliä.- Anonyymi
No, pakko myöntää, että patteriautojen lisäksi myös nokipäät valehtelevat aina, kun suunsa avaavat.
Maa/biokaasulla/metanilla (paineistettuna tai nesteytettynä) toimivia kuorma-autoja on jo. Mm. 25 % Niemen kalustosta on tällaista ja ovat ilmoittaneet hankkivansa kaikki uudet metaanikäyttöisinä.
Pääkaupunkiseudulla oli paljon kaasukäyttöisiä busseja jo parikymmentä vuotta sitten ... kunnes Kampin terminaali valmistui jo joku kekkasi, että kaasubussi voisi olla tulipalotilanteessa riski. Ei palokuorman vuoksi (tankillisessa dieseliä on enemmän kuin tarpeeksi palokuormaa), vaan sen takia, että tulipalossa kaasi voi purkautua varoventtiilistä ja oikein huonolla tuurilla suljettuun tilaan voisi syntyä räjähtävä seos.
Kaasubusseja on silti käytössä muualla. Viimeisimpänä osui silmään uutinen Lappeenrannan hankkimista kaasubusseista.
Tosin kaikissa kaasukäyttöisissä kuorma-autoissa taitaa se moottori olla perusrakenteeltaan diesel. Niinpä siinä pitää aina käyttää dieseliä sytykkeenä (10-15 % polttoaineentarpeesta) koska kaasu ei syty puristettaessa. Samaa ratkaisua käytetään myös laivoissa.
Metaania voisi käyttää myös polttokennojen polttoaineena, joten tässäkin mielessä järkevää rakentaa tankkausverkostoa raskaalle kalustolle.
Pakettiautoja on myös akkukäyttöisinä ts täyssähköautoina ja taitaa jokunen jakelukuorma-autokin olla jo koekäytössä. Norjassa on akkukäyttöisiä lauttoja ja Yaralla on suunnitelmissa materiaalikuljetuksiin automatisoitu ja akkukäyttöinen laiva.
Myös suunnitelmia akkukäyttöisistä lentokoneista on. Tai siis pienkoneita jo on olemassa, mutta nyt puhutaan lyhyistä liittymälennoista tai jostain Helsinki-Tukholma matkoista. BTW, dieseleitäkin on kokeiltu lentokoneissa, mutta luotettavuus ei kovin kehuttava. Ainakin Teekkarien ilmailukerholla moinen oli. Pääsi uutisiin kahden moottoriviasta johtuneen pakkolaskun merkeissä. Jälkimmäisellä kerralla molskahti mereen, joten taisi lennot loppua siihen,
Pitemmillä ajomatkoilla ei akkukäyttöistä kuorma-autovaihtoehtoa vielä ole tarjolla. Ruotsissa on kokeiltu latausta ajon aikana, esim tien yllä roikkuvista langoista (vrt. trollikkabussit), joten ei ihan mahdotonta tämäkään.
Fossiilisen dieselin vaihtoehtona tietenkin myös biodiesel ja pitemmällä tähtäyksellä synteettiset polttonaineet. Tai akkukäyttöisyys tai polttokennot (joiden polttoaineena biokaasu/synteettinen metaani). - Anonyymi
"- bussit kulkevat diesellä"
Jaahas, enpä oikein lähiliikenteessä ole nähnyt pitkään aikaan muita kuin niitä isolla töpselinkuvalla varustettuja täyssähköbusseja.
- Anonyymi
Verenpunainen tampponihallitus on hirmuvauhdilla tekemässä Suomesta kehitysmaata. Äänestäjät ovat totaalihulluja kun tuollaisia piirejä äänestävät. Kiina tuottaa kahdessa minuutissa enemmän hiilipäästöjä kuin Suomi kokonaisessa vuodessa!!!
- Anonyymi
Älä julkaise tuollaista Kiina-tietoa, sillä pian meiltä Suomesta lähetetään 100Mrd euroa Kiinaan avustusta.
Ja eihän täällä Suomessa tarvitse muuta kuin nousta ratikkaan (tai taksiin) ja ajaa sinne minne haluaa. Ja pistorasiasta tulee sähköä. Se on niin vihreää.
- Anonyymi
Unohtamatta tietenkään kaivoskoneita.
Näitä on dieselin lisäksi verkkovirralla toimivina (kela perseessä) sekä akkukäyttöisinä.
Ylipäätään mm. rakennustyömailla käytettävien koneiden on ennustettu muuttuvan akkukäyttöisiksi. Harva kone painaa pitkiä aikoja täydellä teholla - ja kun tulee sitä seuraavan kuorma-auton odottelua yms. niin siinä sitten kuluu turhaan polttoainetta.
Etenkin sisätiloissa ja kaivoksissa saadaan valtava etu akku/sähkökäyttöisyydestä, kun ei tule pakokaasuja. Moinen säästää ilmanvaihdon tarpeessa ja kaivoksissa tämä ilmanvaihto saattaa olla suurin energiankuluttaja. Eli sähkötyökoneet säästävät sähköä! - Anonyymi
Vetihän egyptiläisetkin isoja massoja ilman rekkoja jo tuhansia vuosia sitten. Suomessa on paljon afrikkalaisia, jotka osaavat käsitellä norsuja, lisäksi muutamia vuosia sitten Suomeen saapui tuhansittain nuoria kamelikuskeja. Afrikassa on paljon norsuja, joita liiallisen kannan paisumisen takia on lopetettava. Tuhansilla norsuilla kyllä rahti liikkuu. Lähi-idästä saadaan kameleita, jotka ovat myös hyviä kantojuhtia. Koska kamelikuskit ovat asettuneet pääasiassa pääkaupunkiseudulle, voidaan alueen raskas liikenne hoitaa lähes kokonaan kameleilla. Jo pelkästään näillä muutoksilla saadaan ilmastoa pelastettua, työllistettyä ja kotoutettua tehokkaasti sekä kasvatettua turismia, sillä vastaavaa siirtymistä fossiilisista polttoaineista heinään ei ole tapahtunut koskaan. Muutos kiinnostaa varmasti maailmanlaajuisesti ja turistia sekä tutkijaa olisi Suomi pullollaan usean vuoden ajan.
- Anonyymi
Tuo on niin pitkällä tulevaisuudessa ettei kannata vielä huolestua ja miettiä asiaa.
- Anonyymi
Ostin eilen diesel h auton. Käytän sitä seuraavat 10 vuotta vähintään todennäköisesti pidempään.
Säästin 6000eur eli sama identtinen auto bensalla olisi maksanut tuon verran enemmän. Bensa autoon olisi mennyt 6000 eur lisää taskusta sekä siihen n 1.5-2L jokaiselle sadalla km enemmän polttoainetta, 200-250eur lisää.
Nyt pidän autoa edullisemmin käytössä ja ajan halvemmin pitkään vaikka maksan perusteettoman diesel h autoissa olevan käyttövoimaveron. Jonka poistoa tietääkseni useampi ps edustaja ajaa onneksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1876698- 352403
- 1872139
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101413Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1181393- 731097
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241057Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,301035Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44961Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke13936