Suomi on ykai maailman nopeimmista sähköautoistujista

Anonyymi

Vuonna 2020 EU:ssa sähköautojen rekisteröinnit olivat hurjalla 117 % nousulla

https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/vuonna-2020-eu-sahkoautojen-rekisteroinnit-olivat-hurjalla-nousulla

51

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun myydään joku 1000 autoa vuodessa, niin määrä on helppo tuplata. Siinä vaiheessa, kun patteriautojen myynti on vain pari prosenttia kokonaismyynnistä.

      Kun osuus kasvaa, kasvuvauhti alkaa hidastua ja käppyrästä tulee S-kirjaimen muotoinen.

      Norjassa kova kasvutahti oli jo pitkän aikaa sitten. Siellä patteriautojen myynti alkoi vetämään jo 10 vuotta sitten. Nyt siellä ollaan jo hidastuvan kasvun osuudella.

      • Anonyymi

        Vähän pitkäksi meni tuo "10 vuotta sitten" eli vuonna 2011. Silloin oli markkinoilla vasta Tesla Roadstar, jossa Teslalta oli vain sähkömoottori. Ensimmäinen Tesla ilmestyi vasta vuonna 2012 eli Tesla Model S. Tesla aloitti toimintansa 2008. Tämä kaikki on siis tapahtunut vain kahdeksan vuoden aikana. Hurja muutos.

        Tämä nykyinen kehitys on tapahtunut lyhyenä aikana ja alku oli hidasta. Nyt on raju kiihtymisvaihe päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän pitkäksi meni tuo "10 vuotta sitten" eli vuonna 2011. Silloin oli markkinoilla vasta Tesla Roadstar, jossa Teslalta oli vain sähkömoottori. Ensimmäinen Tesla ilmestyi vasta vuonna 2012 eli Tesla Model S. Tesla aloitti toimintansa 2008. Tämä kaikki on siis tapahtunut vain kahdeksan vuoden aikana. Hurja muutos.

        Tämä nykyinen kehitys on tapahtunut lyhyenä aikana ja alku oli hidasta. Nyt on raju kiihtymisvaihe päällä.

        Tesla ei keksinyt sähkoautoa.

        Norjassa raju kiihdytys oli jo 2011-2014, jolloin täyssähköautojen myynti vähintään kaksinkertaistui vuosittain. Käteen osunut tilasto alkaa vasta 2011 ja siinäkin osuus on prosentti tai kaksi, joten myynti lienee alkanut jo pari vuotta aikaisemmin.

        Suomessa myyntiosuus nyt samaa tasoa kuin Norjassa 2012-2013.

        Viimeisimpien tietojen mukaan sähköautot, sis. lataushybridit jo 80 % osuudella ja täyssähkärit yli 50 %.

        Plugarit valtasivat Norjassa markkinaosuutta täyssähkäreiltä 2016, mutta niiden osuus on nyt kääntynyt laskuun. Täyssähkärien kpl määräinen myynti on kait kasvanut aika tasaisesti viimeiset 5 vuotta, joten kasvuprosentit laskevat koko ajan. Jotain 20 %/vuosi tasoa nyt mennään. Pian taitaa alkaa myös kappalemääräinen kasvu hiipumaan - ei osuus vielä nykytekniikalla, jos koskaan, voi täyteen 100 % kasvaa.

        Jos kehitys menee Suomessa samaa rataa, niin kasvuprosentit alkavat taittua jo 2024, mutta kappalemäärät jatkavat vielä kasvuaan ja puolet uusista voisi olla täyssähköautoja 2027 nurkilla. Mutta sekään ei vielä autokannassa paljoa tunnu, jos myynnin kokonaismäärä on tähän mennessä jotain vajaat 300 000 ... ja autokanta 2,7 miljoonaa. 10 % luokkaa.

        Voi jäädä allekin, mikäli koronan jälkitautina saadaa lama ja autojen myynti sakkaa vielä nykyisestäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän pitkäksi meni tuo "10 vuotta sitten" eli vuonna 2011. Silloin oli markkinoilla vasta Tesla Roadstar, jossa Teslalta oli vain sähkömoottori. Ensimmäinen Tesla ilmestyi vasta vuonna 2012 eli Tesla Model S. Tesla aloitti toimintansa 2008. Tämä kaikki on siis tapahtunut vain kahdeksan vuoden aikana. Hurja muutos.

        Tämä nykyinen kehitys on tapahtunut lyhyenä aikana ja alku oli hidasta. Nyt on raju kiihtymisvaihe päällä.

        Kirjoitat aivan kuin Tesla olisi ollut ensimmäinen sähköauto, mitä se ei todellakaan ollut. Se ei ollut edes ensimmäinen massoille myytävä sähköauto. Sähköautoja oli jo kauan ennen Teslaa (tarkkaan ottaen lähes 100 vuotta ennen Teslaa).

        Ja Renault Zoe ja Nissan Leafia myytiin jo ennen Model S:n markkinoilletuloa. Näiden päihittämiseen myyntimäärissä Teslalla meni monta vuotta. Roadsteriahan myytiin vain pieniä määriä ja se ei ollut edes kokonaan Teslan tekemä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän pitkäksi meni tuo "10 vuotta sitten" eli vuonna 2011. Silloin oli markkinoilla vasta Tesla Roadstar, jossa Teslalta oli vain sähkömoottori. Ensimmäinen Tesla ilmestyi vasta vuonna 2012 eli Tesla Model S. Tesla aloitti toimintansa 2008. Tämä kaikki on siis tapahtunut vain kahdeksan vuoden aikana. Hurja muutos.

        Tämä nykyinen kehitys on tapahtunut lyhyenä aikana ja alku oli hidasta. Nyt on raju kiihtymisvaihe päällä.

        Vuonna 2011 markkinoilla oli Tesla Roadsterin lisäksi ainakin Nissan Leaf (markkinoille vuoden 2010 lopussa) ja muutama pienempi valmistaja. Olin väärässä Renault Zoesta, se tuli markkinoille samana vuonna kuin Tesla. Tesla ei ollut kuitenkaan ensimmäinen markkinoilla, vaikka näin osa kuvittelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 2011 markkinoilla oli Tesla Roadsterin lisäksi ainakin Nissan Leaf (markkinoille vuoden 2010 lopussa) ja muutama pienempi valmistaja. Olin väärässä Renault Zoesta, se tuli markkinoille samana vuonna kuin Tesla. Tesla ei ollut kuitenkaan ensimmäinen markkinoilla, vaikka näin osa kuvittelee.

        Ennen Leafia oli Suomessa myynnissä Mitsubishi iMiev ja jokin toinen samankaltainen. Jäivät mieleen, kun molemmat hyytyivät talvikelissä moottoritien varteen, kun niillä yritettiin Helsingistä Hämeenlinnaan ;-D

        Lisäksi norjalaisten kerrottiin taannoin viritelleen jokin oman, kaupunkikäyttöön tehdyn pienen ja halvan sähköauton valmistusta. En tiedä, jäikö puheiden asteelle vai onko näitäkin jokunen liikenteessä - vrt. Suomessa valmistettu Elcat pakettiauto.


    • Anonyymi

      Kasvuprosentit ovat harhaanjohtavia, jos lähdetään hyvin alhaalta. Kasvun jälkeenkin myynnit ovat erittäin pieniä. Oikeastaan tuolla on merkitystä vasta kun myynnit ovat suuria, mitä sähköautojen myynti ei ole vielä.

      • Anonyymi

        Enää ei ole kysymys vain prosenteista. Määrätkin ovat suuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enää ei ole kysymys vain prosenteista. Määrätkin ovat suuria.

        Ei ainakaan täyssähköautojen myyntimäärät ole suuria. Tuossa mainittu 4244 auton myynti on edelleen vain pieni osuus uusien autojen myynnistä. Ja koko autokannassa tuota määrää ei edes huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan täyssähköautojen myyntimäärät ole suuria. Tuossa mainittu 4244 auton myynti on edelleen vain pieni osuus uusien autojen myynnistä. Ja koko autokannassa tuota määrää ei edes huomaa.

        Lisään... Ja oikeastaan ainoastaan Uudellamaalla ja parissa suuremmassa kaupungissa näkee enemmän sähköautoja ja sielläkin ne ovat harvassa. Maaseudulla voi kulkea viikkojen ajan näkemättä yhtäkään sähköautoa. Uusia autoja kyllä näkee paljon, mutta yksikään niistä ei ole sähköauto.


    • Anonyymi

      Sähköautojen määrä satakertaistui Suomessa kahdeksassa vuodessa. Sen se tekee seuraavassakin kahdeksassa vuodessa.

      • Anonyymi

        Juu niin teki, eli ekana vuonna pari autoa ja seuraavana vähän enemmän. No moninkertaistuuhan se helposti.

        Meitä on muuten sähköistymisessä turha verrata Norjaan. Siellä on kehityksen takana valtavat öljymiljardit. Ja valtion kovalla tuella on sähköistyksessä saatu ihmeitä aikaan.

        Täällä meillä hallinnon tapana on vain keksiä autoilulle uusia veroja ja rangaistuksia. Meillä autoilija onkin valtiovallan pohjaton lypsylehmä. Jos meillä autoilijat menis vaikka kahdeksi viikoksi totaaliseen lakkoon, olis marinin hallinto ja viherpiipertäjät hukassa ja talouden romahdus valmis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu niin teki, eli ekana vuonna pari autoa ja seuraavana vähän enemmän. No moninkertaistuuhan se helposti.

        Meitä on muuten sähköistymisessä turha verrata Norjaan. Siellä on kehityksen takana valtavat öljymiljardit. Ja valtion kovalla tuella on sähköistyksessä saatu ihmeitä aikaan.

        Täällä meillä hallinnon tapana on vain keksiä autoilulle uusia veroja ja rangaistuksia. Meillä autoilija onkin valtiovallan pohjaton lypsylehmä. Jos meillä autoilijat menis vaikka kahdeksi viikoksi totaaliseen lakkoon, olis marinin hallinto ja viherpiipertäjät hukassa ja talouden romahdus valmis.

        Milloin näille "tietäjille" selviää faktat.Täällä Suomessa ajetaan vanhoilla autoilla,tuleeko se taikaseinästä se raha sähköautoihin.Kansa on rahallisesti köyhää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin näille "tietäjille" selviää faktat.Täällä Suomessa ajetaan vanhoilla autoilla,tuleeko se taikaseinästä se raha sähköautoihin.Kansa on rahallisesti köyhää

        2019 uusia autoja myytiin 114200 kpl ja niiden keskihinta oli 34 t€. Joten lakkaa höpöttämästä.

        2020 uusia myytiin vain 96000 kpl, mutta tämä johtunee sekä koronasta että parempien ja halvempien sähköautojen odottelusta.

        "Taikaseinää" ei tarvita, meille työssäkäyville tulee kuukausipalkka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2019 uusia autoja myytiin 114200 kpl ja niiden keskihinta oli 34 t€. Joten lakkaa höpöttämästä.

        2020 uusia myytiin vain 96000 kpl, mutta tämä johtunee sekä koronasta että parempien ja halvempien sähköautojen odottelusta.

        "Taikaseinää" ei tarvita, meille työssäkäyville tulee kuukausipalkka.

        Patteeriuskovaisen taikaseinä = kaikki muut ihmiset.

        Ovat vääräuskoisia ja heille sopii sen vuoksi valehdella ja heidot sopii sen vuoksi laittaa maksamaan patteriautoilun kulut. Latauspisteet kuulemma syntyy ilmaiseksi, hankintatukea voi jakaa nykyistä enemmän ja patteriautojen veroja keventää.

        Onnistuu helposti, koska raha tulee taikaseinästä. Tarvittaessa voi myös lopettaa joukkoliikenteen tarpeettomana, korottaa polttomoottoriautojen veroja sekä pakottaa kaikki as oy asukkaat osallistumaan latauspisteiden rakentamiseen. Näin toimii taikaseinä.

        Luonnollisesti kauppakeskuksiinkin pitää lataukset rakentaa ja luonnollisesti kauppiaat riemusta kiljuen tähänkin muutaman sata tonnia laittavat. Ei heillä rahalle muutakaan käyttöä ole.

        Näin toimii taikaseinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2019 uusia autoja myytiin 114200 kpl ja niiden keskihinta oli 34 t€. Joten lakkaa höpöttämästä.

        2020 uusia myytiin vain 96000 kpl, mutta tämä johtunee sekä koronasta että parempien ja halvempien sähköautojen odottelusta.

        "Taikaseinää" ei tarvita, meille työssäkäyville tulee kuukausipalkka.

        Eli vain pikkuruinen määrä verrattuna siihen miten paljon autoja on Suomessa. Suomessa on 2,7 miljoonaa autoa. Ja autojen keski-ikä Suomessa on 12,5 vuotta ja kasvussa. Jopa tuo 114 000 olisi liian vähän, jotta keski-ikä laskisi. Eli totuus on, että valtaosa suomalaisista ajaa vanhoilla autoilla. Myös keskituloiset työssäkäyvät. Eikä tämä tule muuttumaan tulevaisuudessakaan. Sähköautot eivät tule olemaan enemmistöllä käytössä ainakaan 15 vuoteen. Ja tämä on optimistisin aikataulu, todennäköisempää on yli 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli vain pikkuruinen määrä verrattuna siihen miten paljon autoja on Suomessa. Suomessa on 2,7 miljoonaa autoa. Ja autojen keski-ikä Suomessa on 12,5 vuotta ja kasvussa. Jopa tuo 114 000 olisi liian vähän, jotta keski-ikä laskisi. Eli totuus on, että valtaosa suomalaisista ajaa vanhoilla autoilla. Myös keskituloiset työssäkäyvät. Eikä tämä tule muuttumaan tulevaisuudessakaan. Sähköautot eivät tule olemaan enemmistöllä käytössä ainakaan 15 vuoteen. Ja tämä on optimistisin aikataulu, todennäköisempää on yli 20 vuotta.

        Lisään... Ja oikeastaan tuo kertoo vain siitä, että suomalaiset ovat järkeviä. Turha haaskata suurta määrää rahaa auton kaltaiseen arvoaan menettävään tavaraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteeriuskovaisen taikaseinä = kaikki muut ihmiset.

        Ovat vääräuskoisia ja heille sopii sen vuoksi valehdella ja heidot sopii sen vuoksi laittaa maksamaan patteriautoilun kulut. Latauspisteet kuulemma syntyy ilmaiseksi, hankintatukea voi jakaa nykyistä enemmän ja patteriautojen veroja keventää.

        Onnistuu helposti, koska raha tulee taikaseinästä. Tarvittaessa voi myös lopettaa joukkoliikenteen tarpeettomana, korottaa polttomoottoriautojen veroja sekä pakottaa kaikki as oy asukkaat osallistumaan latauspisteiden rakentamiseen. Näin toimii taikaseinä.

        Luonnollisesti kauppakeskuksiinkin pitää lataukset rakentaa ja luonnollisesti kauppiaat riemusta kiljuen tähänkin muutaman sata tonnia laittavat. Ei heillä rahalle muutakaan käyttöä ole.

        Näin toimii taikaseinä.

        Tuollainen passiivis-aggressiivinen sävy saa ainakin lukijat kantaasi vastaan. Ellei se ole tietysti tarkoituskin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen passiivis-aggressiivinen sävy saa ainakin lukijat kantaasi vastaan. Ellei se ole tietysti tarkoituskin...

        Jos nyt keroisit ainoastaan oman kantasi. Koska et voi tietää muiden kannasta mitään.
        "Tuollainen passiivis-aggressiivinen sävy saa ainakin lukijat kantaasi vastaan"


    • Anonyymi

      Lukekaa tutkimuksia. Uhä useampi haluaa ostaa sähköauton.

    • Anonyymi

      Kyllä se siitä tasoittuu kunhan innokkaat kaupunkilaiset ovat hankkineet omansa.

      • Anonyymi

        Kun kaupunkilaiset ovat hankkineet omansa, sähköautoja onkin jo 72%. Tämän jälkeen onkin maalaisten vuoro siirtyä sähköautoiluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kaupunkilaiset ovat hankkineet omansa, sähköautoja onkin jo 72%. Tämän jälkeen onkin maalaisten vuoro siirtyä sähköautoiluun.

        Ja nykytahdilla tuohonkin menee 20 vuotta, sen jälkeen maalaiset siirtyvät (ehkä) sähköautoihin. Siis jos heille itselle sopii.


    • Anonyymi

      Suomi nousee tänä vuonna Norjan jälkeen kakkoseksi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Autojen sähköistymist vastaan on turha taistella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autojen sähköistymist vastaan on turha taistella.

        Sähköauto ostetaan sitten kun itselle sopii. Vaikka 20 vuoden päästä. Yksi hailee mitä muut ovat mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autokanta näyttää vääjäämättömästi muuttuvan sähkökäyttöiseksi. Ison auto-maat näyttävät selvästi suuntaa meille pienemmille.

        https://tekniikanmaailma.fi/toyota-yaris-on-vuoden-auto-2021/

        Miten Yaris liittyy sähköautokeskusteluun ? Tässä keskustellaan autoista, jotka lasketaan sähköautoiksi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten Yaris liittyy sähköautokeskusteluun ? Tässä keskustellaan autoista, jotka lasketaan sähköautoiksi !

        Tojoteroilla on nyt vähän vaikeaa. Alkaa paljastua, miten pahasti heidän jumaloimansa autovalmistaja on tippunut kehityksen kelkasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojoteroilla on nyt vähän vaikeaa. Alkaa paljastua, miten pahasti heidän jumaloimansa autovalmistaja on tippunut kehityksen kelkasta.

        Toyotan resursseilla voi tuon kehityksen saada kiinni alle vuodessa. Kyse on pitkälti rahansa, jos rahaa on paljon, ei tuolla "kehityksestä tippumisesta" ole mitään merkitystä. Ja muutenkin, luotettavuus on 100 kertaa tärkeämpi asia kuin nykyaikaisuus. "Kehityksen kelkassa pysyminen" on lähinnä paskan jauhantaa, sillä ei ole merkitystä.


    • Anonyymi

      tänä vuonna Suomi nousee sähköautoistumisessa Norjan jälkeen kakkoseksi.

      • Anonyymi

        Jos lasketaan vain täyssähköautot (ladattavat hybridit eivät ole sähköautoja) niin tuo ei paljoakaan merkitse. Tämänkin vuoden jälkeen sähköautoja on alle 1% autokannasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lasketaan vain täyssähköautot (ladattavat hybridit eivät ole sähköautoja) niin tuo ei paljoakaan merkitse. Tämänkin vuoden jälkeen sähköautoja on alle 1% autokannasta.

        Tarkka luku on 0,5 % autokannasta.


    • Anonyymi

      Kyykytetyillä p-aukisilla suomalaisilla ei ole varaa ostaa uusia autoja, muutamia velkapellejä lukuunottamatta. Turha edes verrata norjaan.

      • Anonyymi

        Kyllä on kaukana sähköautot suomalaisilta,köyhiä kun ollaan.
        Puolet kansasta asuu kerrostaloissa,missä ei latausmahdollisuutta.
        Jos on lämpöpaikka, niin siinä kahden tunnin kello,ja teksti : lataaminen kielletty,
        näin ainakin meidän yhtiössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on kaukana sähköautot suomalaisilta,köyhiä kun ollaan.
        Puolet kansasta asuu kerrostaloissa,missä ei latausmahdollisuutta.
        Jos on lämpöpaikka, niin siinä kahden tunnin kello,ja teksti : lataaminen kielletty,
        näin ainakin meidän yhtiössä.

        Taloyhtiöiden arvo nousee ja asuntojen hinnat niissä taloissa, joissa on sähköauton latausmahdollisuus. Jo nyt on kysyntää latausmahdollisuudella varustetuilla tallilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloyhtiöiden arvo nousee ja asuntojen hinnat niissä taloissa, joissa on sähköauton latausmahdollisuus. Jo nyt on kysyntää latausmahdollisuudella varustetuilla tallilla.

        Ei pahemmin ole, kun vain minimaalisen pieni osa omistaa sähköauton. Varsinkin jos sähköautoiksi lasketaan vain täyssähköautot, jotka ovat ainoita todellisia sähköautoja. Sähköautojen osuus lasketaan edelleen promilleissa (täyssähköautoja on 0,4 % autokannasta).


    • Anonyymi

      Haistakaa huilua, kymmeniä miljoonia sähköautoja valmistavat ja niistä vain muutamia sähköautoja myydään Suomessa.
      Maassa ei edes ole sähköverkkoa, joka kestäisi lataukset.

      • Anonyymi

        Höpö höpö, sähköverkko ja sähköntuotanto on Suomessa riittävä.


        Sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen hyvin, eikä sähkö lopu kesken.
        Suomen sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen ja sähköntuotanto on riittävällä tasolla. Sähköautoja ladataan useimmiten yöaikaan, jolloin on tarjolla ylikapasiteettia. Liikenteen sähköistyessä myös öljynjalostamoiden sähköntarve pienenee oleellisesti, vapauttaen kapasiteettia ennestään.

        Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen. Yhtään uutta ydinvoimalaa ei siis tarvitse rakentaa.

        https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/sahkoverkko-ei-kesta-sahkoautoja-ja-sahko-loppuu-kesken/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, sähköverkko ja sähköntuotanto on Suomessa riittävä.


        Sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen hyvin, eikä sähkö lopu kesken.
        Suomen sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen ja sähköntuotanto on riittävällä tasolla. Sähköautoja ladataan useimmiten yöaikaan, jolloin on tarjolla ylikapasiteettia. Liikenteen sähköistyessä myös öljynjalostamoiden sähköntarve pienenee oleellisesti, vapauttaen kapasiteettia ennestään.

        Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen. Yhtään uutta ydinvoimalaa ei siis tarvitse rakentaa.

        https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/sahkoverkko-ei-kesta-sahkoautoja-ja-sahko-loppuu-kesken/

        Nykyisestä sähkön kulutuksesta n.30% tulee ulkomailta. Ei tarvi lisää tehoa rakentaa, ostetaan lisää ulkomailta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisestä sähkön kulutuksesta n.30% tulee ulkomailta. Ei tarvi lisää tehoa rakentaa, ostetaan lisää ulkomailta !

        Markkinatalous. Ostetaan ulkomailta, jos saa halvemmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisestä sähkön kulutuksesta n.30% tulee ulkomailta. Ei tarvi lisää tehoa rakentaa, ostetaan lisää ulkomailta !

        Markkinatalous. Halvin tarjous voittaa.


    • Anonyymi

      Vuoden päästä Suomi on Norjan jälkeen kakkosena.

    • Anonyymi

      Sähköautojen suosituimmat merkit olivat Tesla (992), Volkswagen (985) ja Hyundai (490). Suosituimmat sähköautomallit olivat Tesla Model 3 (787), Volkswagen ID.3 (498) ja Hyundai Kona (334).

    • Anonyymi

      Tämä vuosi tulee nöyryyttämään sähköauton vastustajia oikein kunnolla.

      • Anonyymi

        Se on hieno asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on hieno asia.

        Nöyryytys näkyy alkaneen patteriautojen myynnin romahtamisella joulukuuhun verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on hieno asia.

        Patteriautojen myynti romahti joulukuuhin 2020 verrattuna. Patteripettereillä häntä koipien välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautojen myynti romahti joulukuuhin 2020 verrattuna. Patteripettereillä häntä koipien välissä.

        Vertaa kahdeksaa vuotta äläkä yhtä kuukautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertaa kahdeksaa vuotta äläkä yhtä kuukautta.

        Rajua menoa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe