Hemoglobiini

Anonyymi

Moi,oon tosiaan 10v tyttö ja mulla on kohta terveystarkastus jossa multa otetaan hemoglobiini ja oon niin piikki kammonen että oon lääkäristäkin pakoon lähteny rokotuksen takia joten piikit on mun suurin pelko joten voisitteko kertoa sattuuko sen hemoglobiinin ottaminen jos sais näkökulmaa joltain piikkikammoselta:-Dpliis help.

5

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mulla ei ole piikkikammoa,mutta auttaisko sua jos katot toiseen suuntaan kun se neula pistetään.Se pistäminen kestää vaan pari sekunttia.Auttaisko sua se että verikoe otettaan sun parhaaksi ja terveyden takia.Et sä siihen verikokeen ottamiseen kuole.Se verikokeen ottaminen kirpasee aikuisellakin.Eli kyllä se neulan laitto kirpasee aikuistakin.Ei se iästä ole kiinni.

• Moi! Mä oon 13 vuotias. Mullakin on piikkikammo. Multakin on mitattu hemoglobiini. Se vaan vähän nipistää. Ei se sen pahempi ole. :)

• Anonyymi

Rokotus tuntuu vielä vähemmän kuin se.

• Anonyymi

Pelkkä hemoglobiini otetaan yleensä sormenpäästä. Sormenpäässä on paljon hermopäätteitä, joten se sattuu jopa enemmän kuin verikoe kyynärtaipeesta. Sinulle annetaan vielä rokotuksiakin elämäsi aikana, mm. koronarokote, joten parasta tottua!

Tiesitkö muuten, että kipu on suhteellista. Varmaan itsekin olet saanut mustelmia vaikkapa jalkoihisi, etkä ole huomannut satuttaneesi itseäsi. Se johtuu siitä, että olet keskittynyt johonkin muuhun. Ihmisille on sattunut pahojakin vammoja, joita eivät ole edes huomanneet, koska ovat keskittyneet yhtä aikaan tekemään muuta. Entinen työtoveri kaatui hammaslääkäriin lähtiessään, ja häneltä murtui sormi. Hän ei huomannut koko asiaa, koska oli kauhean kiireinen. Vasta hammaslääkäri huomasi murtuneen sormen. Sormen murtuma sentään koskee paljon enemmän kuin mikään verikokeen otto.

Eli verikokeen otto koskee, koska oletat että se koskee, ja koska ajattelet asiaa ja olet täysin keskittynyt pelkkään kivun odotukseen. Voisiko tälle asialle tehdä jotain? Diabetestä sairastavat ihmiset pistävät itseään monta kertaa päivässä. Mittaavat verensokereitaan sormenpäästä otetusta veritipasta ja pistävät itse insuliinia vatsan tai reisien iholle. Se on heille jokapäiväistä elämää, ja he tuskin ajattelevat sitä enää kipua tuottavana pelottavana asiana, vaan elämää ja terveyttä ylläpitävänä toimintona.

Koeta keskittää ajatuksesi rentoutumiseen ja hengittämiseen. Yleensä pelkäävä ihminen jännittyy ja jopa pidättää hengitystään. Kokeile asiaa jo nyt etukäteen. Keskity siihen, miltä tuntuu hengittää ilmaa syvälle sisään keuhkoihin ja miltä tuntuu hengittää rauhallisesti ja vapaasti ulos. Samalla kun verikoe otetaan, ajattele vain hengitystäsi, ei verikoetta. Kokeen otto on nopeasti ohi.

• Anonyymi

Kipu on ihmisen osa koska meillä 86 miljardia neuronia aivoissa jotka aistivat miljardien kehossa olevien hermosolujen välittämiä signaaleja.

Yleensäottaen on järkevää välttää kipua ja itsensä satuttamista mutta kannattaa totutella ajatukseen että kipua ei voi aina välttää kuten rokotuksissa ja verikokeissa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      63
      15660
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      28
      3689
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      285
      2479
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      128
      1773
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1493
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      383
      1445
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1233
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1183
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      952
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      915
    Aihe