Aihe

Sopiva nopeus 3 vaihteelle

Anonyymi

Autossani on sellainen opastus, joka opastaa vaihtamaan vaihteen. Esim jo 50 vauhdissa se ilmoittaa näin 3 -> 5
Voiko noin pienellä nopeudella ajaa 5 vaihteella?

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autossa on kierroslukumittari. Opettele sen käyttö.

      • Anonyymi

        Miten kierroslukumittaria käytetään? Eikö se toimi ihan automaattisesti?


      • Anonyymi

        Opettele sinä lukemaan!


      • Anonyymi

        Ei aloittaja halunnut tietää kierroslukimittarista vaan vaihteista ja niiden käytöstä


      • Anonyymi

        Kaikissa autoissa ei ole kierroslukumittaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aloittaja halunnut tietää kierroslukimittarista vaan vaihteista ja niiden käytöstä

        Mutta sepä on semmonen mittari josta saa hyvän tiedon sopivan vaihteen valintaankin.


    • Anonyymi

      En tiedä miten oikeaoppista tämä lienee, mutta minulla on tapana pitää kierrokset jossain 1500 - 2000 alueella tasaisessa ajossa. Kiihdyttäessä vetelen jonnekin lähelle 2500-3000 (rauhallinen) tai 4000-5000 (rivakka), en yleensä ihan punarajan tuntumaan kuitenkaan, ja maantieajossakin toki menee lähelle 3000 kun ei isompia vaihteita ole mistä laittaa. Tämä siis bensakoneella, dieseli on vissiin vähän rajoittuneempi yläpäästä, mutta toisaalta vetää paremmin matalammillakin kierroksilla.

      • Anonyymi

        Hyvä ja oikea kommentti.


      • Anonyymi

        Vanha liiton (diesel)kuskina on vieläkin muistissa oppi, että moottori hajoaa alikierroksista, ei ylikierroksista. Nykyiset moottorit vetävät hyvin alhaisillakin kierroksilla. Silti pidän myös kierrosaluetta 1500...2000 alarajana. Jos moottori kestäisi alhaisemmatkin kierrokset, niin ainakin kaksoismassavauhtipyörä ja muukin voimansiirto rasittuu vähemmän.


    • Riippuu tietysti autosta, mutta monilla pystyy ajamaan viidenkympin tasaista nopeutta vitosella.

      Riippuu välityssuhteista ja esimerkiksi siitä, onko vaihteistossa vielä kuudeskin vaihde, mutta suurimmalla vaihteella kiihdyttelyä hyvin pienellä moottorin kierrosluvulla on vältettävä. Moottori ei tykkää siitä, ja kiihtyminenkin on huonoa.

    • Anonyymi

      Minulla menee käytännössä niin, että 40 km/h alueella kolmonen, 50 km/h nelonen ja siitä ylöspäin viitonen. Vaihteleehan se tosiaan auton mukaankin ja tälläkin tuo 40 menisi vielä nelosellakin ja 50 viitosellakin, mutta jos tulee vaikka isompaa ylämäkeä, tai välillä joutuu hidastamaan, niin menee kierrokset jo niin alas että kone alkaa jurraamaan, eli pitää jo vaihtaa pienemmälle. Liian pienillä kierroksillakaan ei kannata juruuttaa.

    • Anonyymi

      Vaihteen valinta ja nopeus on autokohtainen asia. Nuo opastava näytöt ovat melko surkeita, ainakin alkutaipaleella kun niiden tarkoitus oli vain mahdollisimman pieni kulutus. Jos ajaa liian pienellä vaihteella, niin sen huomaa äänestä ja auto alkaa ns. kakoa, tökkiä ja nykiä jos vaihde on liian pieni, eikä auto jaksa vetää ilman noita oireita. Autolle on terveempää mieluummin reilut kierrokset kuin liian alhaiset.

    • Anonyymi

      Kiitos kaikille asiallisista vastauksista. :) Tulihan niitäkin

    • Anonyymi

      Isolla vaihteella ja pieni nopeus, niin autosta tulee kökkötraktori. Isompaa vaihdetta vain tasaiseen maantieajoon.

    • Anonyymi

      Perstuntuma sen kokeneelle autoilijalle sanoo. Jos kierrokset putoaa kovin alas, niin voimansiirto alkaa jurnuttaa, syntyy vääntövärähtelyitä. Silloin on syytä vaihtaa pienempää vaihdetta sisään.

    • Anonyymi

      Pienet kierrokset tahtoo värähdellä ja hajoittaa nopeampaa tahtia moottorin ja vaihteiston. Ne vaihto suositukset ei ole järkeviä ja äänestä ja värinästä tuntee että nyt on liian vähn kierroksia vaikak opastimet kehottaakin niin ajamaan. Se pieni kulutus tulee kalliimmaksi lopulta kun ennen aikojaan hakoavaa tekniikkaa korjataan.
      Siinä totuus. Moottri hajoaa ennemmin pieniin kierroksiin kuin hieman korkeampiin kierroksiin. Monelle moottorille vasta jokin 1800rpm ja yli on värinättömämpää menoa kuin 1300rpn jyristely. Kukaan ei aja normi tie nopeuksia 4000rpm suomessa. Eipä takerruta viisasteluun jostain apina datsunista. Moottorit vaihteistot on kehittyneet mutta edelleenkään ei mikään vaihteisto tykkää 1300rpm vedätyksestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kapakat auki 18.4. ei hyvää päivää !

      Kepu taas kiristänyt kapakat auki. Viime keväänä kapakat oli kiinni 1. kesäkuuta asti ja nyt ne avataan puolitoista kuukautta aiemmin vaikka maassa 50
      Maailman menoa
      312
      10216
    2. Seiska: Sofia Belorf sai ehdollista vankeutta! Rahanpesua ja huumausainerikos...

      Sofia Belórf tuomittiin tänään käräjillä rahanpesusta ja huumausainerikoksesta. Napsahti ehdollista ja joutuu korvaamaankin ison tukun rahaa: https://
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      8398
    3. Megasexy! Erika Vikman kiehnää sängyssä punaisessa lateksipuvussa: "Ilman häpeää..."

      Ensin tuli Cicciolina, sitten Syntisten pöytä ja nyt Häpeä. Superseksikkäästi pukeutuva Erika Vikman osaa todellakin kohahduttaa vai mitä mieltä olet?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      213
      5676