Yksijakoinen treeni rasittaa liikaa

Anonyymi

3 jakoinen on minulle paljon mukavampi kun siinä aina tiettyjä lihaksia harjoitellaan eli muut saa sillä välin levätä esim. jalkatreeni, selkätreeni ja kädet.

Olen useita kertoja yrittänyt aloittaa salin 1- jakoisella, erittäin huonolla menestyksellä. MA KE PE. Kun joka toinen päivä tekee samat lihakset, niin ne ei ehdi millään palautua seuraavaa treeniä varten. Koko keho on ainoastaan kipeä ja uupunut 24/7.

Yöunetkin menevät.

En käsitä miksi tämä laitetaan alottelijoille.

9

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisit aloittanut alkuun reenaamaan vaikka ma ja to, niin aikaa palautumiseen olisi ollut. Sitten lisännyt sen kolmannen reenin kun kunto paranee. Kolmijakoisella reenatessa kukin lihasryhmäsi saa yhden harjoitusärsykkeen viikossa, mikä on aivan liian vähän optimaalisen kehityksen kannalta.

    • Anonyymi

      Kannattaa vähän perehtyä siihen yksijakoiseen treeniin. Ei siinä ole tarkoitus vetää failureen joka treenissä...

    • Anonyymi

      En tiedä jakoisuuksista. Aloitin kuukautta vaille 60v ikäisenä kevyesti ilman jakoja.
      Puolen vuoden kuluttua, kun painot kasvoivat, ilmoitti elimistö jaoista.
      Vielä myöhemmin saman viikon keskiviikon kyykkytreenit ja sunnuntaiset mavet ilmoittivat tarvitsevansa vaihtelua painoihin ja sarjapituuksiin. Lisäksi riittävät palautukset.
      6krt/vko salilla niin jaot tulevat itsestään.
      Kyykyt ja mavet, molemmat kerran viikossa mutta vaihdellen kapeina pyramideina ja 5:n sarjoina tasaraudoilla.
      Ajoittain maksimivoimatreenit.

      Muina päivinä pienet lihasryhmät 2 krt/vko mutta eri tavalla. Pitkät sarjat > perusvoima > pyramidit maksimiin > joskus pelkkää maksimivoimaa.

      Mistään jaoista minulle ei ole hajuakaan. Nyt olen asettanut itselleni maveen hälytysrajan. 2,1 x oma paino kun alkaa olla tiukka niin tarttee ryhtyä funtsimaan jakojen muutosta.

    • Anonyymi

      Ei tarvi vetää MA KE PE.
      Voi tehdä treeni, lepo, lepo, treeni, lepo, lepo ,treeni jne. Tai sitten kolme lepoa.

      Yksijakoinen tarkoittaa minulle sitä että tehdään juu koko keho yhdessä treenissä, mutta liikkeet vaihtelee. Sitä ei aina tarvi tehdä niin että eristää lihaksille omat liikkeensä. Pystypunnerrus auttaa penkkiin ja päinvastoin. Ei tarvi tehdä molempia. Mutta olet kuitenkin tehnyt PUNNERRUSLIIKKEEN mikä on minulle tärkeämpää kuin tekisi jotain lihasta.

      Voin tehdä vaikka pystypunnerruksen (alkaa maasta), leuanvedon, kyykyn, keskivartalon, kyynärvarret ja niskan.

      Toisella kertaa penkkipunnerrus, kulmasoutuja, veto, keskivartalo, kyynärvarret ja niska.

      Järkeä kannattaa käyttää ja unohtaa kaikki roinanarkkien neuvot.

      • Anonyymi

        Jos pystypunnerrus auttaa penkkiin, silloin on kyllä todella paska penkki... ja ei se pystärikään mikään hyvä voi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pystypunnerrus auttaa penkkiin, silloin on kyllä todella paska penkki... ja ei se pystärikään mikään hyvä voi olla.

        Tottakai pystypunnerrus auttaa penkkiin. Vahvat miehet on ikuisen ajan tienneet tuon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pystypunnerrus auttaa penkkiin, silloin on kyllä todella paska penkki... ja ei se pystärikään mikään hyvä voi olla.

        Olisi voinut mennä sanomaan vaikka Kazmaierin Billile että, "hei, lopeta se pystypunnerrus, et koskaan muuten voita yhtään voimanostokisaa ".


    • Anonyymi

      Usein ongelma on se, että aloitus on liian raju. Kyse on kokonaisvolyymista.
      Esimerkki: 3 jakoisessa teet esim 6 sarjaa jalkakyykkyä viikossa. Sinulla on viikko aikaa palautua, no problem. Sitten vaihdat 1 jakoiseen ja alat tekemään 3 sarjaa 3 kertaa viikossa eli 9 sarjaa samassa ajassa kun ennen teit 6.

      Ratkaisu: teet ensin 1 sarjan maanantaina, toisen keskiviikkona, kolmannen perjantaina. Parin viikon jälkeen lisäät toisen sarjan ja viikon parin päästä kolmannen mutta vain jos olet palautunut edellisistä. Sinun pitää siis löytää se määrä josta pystyt palautumaaan seuraavaan treeniin mennessä ja lisätä volyymia pikku hiljaa. Toki toisille sopii paremmin esim kolmijakoinen kuin yksijakoinen, näissä on miljoona yksityiskohtaa huomiotavana. Välimallikin löytyy eli 2 jakoinen.

    • Anonyymi

      Kaikissa kuntoilu ja urheilulajeissa tehdään yksi jakoisella. Ihan kaikissa.
      Tuo typerä moni jakoinen on laiskoille.
      Ihan vastaava olisi että keihäänheittäjä viskoo yhtenä päivänä keihästä niin että saadaan taluttaa kentältä kotiin kun on heitetty failureen liian monta kertaa. Sitten toisena päivänä tehdään hyppyjä niin paljon että ei jakseta kävelläkkään.
      Elikkä, tee sitä yksi jakoista, fikusti. Ihan niinkuin muutkin urheilijat.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe