Eikö oikea otsikko ole Vain eikä jo? kaasuautot

Anonyymi

https://yle.fi/uutiset/3-11818991?origin=rss

jaaha

Eikös se ollut niin että kukaan ei enään kehitä kaasuautoja? eli ei ole vaihtoarvoa ollenkaan?

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      12 000 ? Henkilöautoja on lähemmäs 13 000 ja siihen päälle reilut 900 pakettiautoa, bussit ja kuorma-autot, niin oikea määrä on 14 000.

      Patteriautoja niukasti yli 10 000, hyötyajoneuvot mukaan luettuina.

      • Anonyymi

        Ainakin kaasubusseja poistetetaan liikenteestä sitä mukaan kun niiden käyttöikä päättyy, eikä uusia enää hankita. Vain lähijakelua tekevässä kuorma- ja pakettiautossa kannattaa käyttää kaasua, pitkänmatkan rekka jää välille kun tankkausasemia ei ole koko Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin kaasubusseja poistetetaan liikenteestä sitä mukaan kun niiden käyttöikä päättyy, eikä uusia enää hankita. Vain lähijakelua tekevässä kuorma- ja pakettiautossa kannattaa käyttää kaasua, pitkänmatkan rekka jää välille kun tankkausasemia ei ole koko Suomessa.

        Kuorma-autoissa kaasu on käytössä lähinnä jakeluliikenteessä. Niemellä 25 % kalutosta ja kaikki uudet hankitaan kaasukäyttöisinä.

        Vrt. patterikäyttöisiä kuorma-autoja on koko valtakunnassa 7. Kaikki mallia nurkkapyöritys.

        Pitkille ajomatkoille toivotaan nesteytetystä kaasusta ratkaisua, mutta tämä on aika lasten kengissä. Nesteytetyn kaasun tankkausasemia on 4, mutta näitä on kait tulossa 5 lisää. Ainakin 18 kaasuaseman rakentamiseen on myönnetty tukea, mutta niistä papereista ei käy helpolla ilmi, onko kyseessä paineistettu vai nesteytetty tavara vai sekä että. Eikä trafin tilastoista näy, montako nesteytetyllä kaasulla toimivaa rekkaa on. Ilmeisesti ihan muutamista vielä puhutaan.

        Kaasubusseja hankitaan edelleen, mikä näkyy trafin tilastoissa määrän kasvuna 54 -> 62 kpl 2019/2020. Kaasubusseja on ollut käytössä vuosikymmeniä, joten näitä poistuu myös loppuun ajettuina. Ensirekisteröintejä oli 10 kpl 2020, mutta määrä kasvoi vain 8:lla. Get tö point?

        Kaasukäyttöisten kuorma-autojen määrä kasvoi 177 -> 295 vuosina 2019/2020.

        Kovimmat kasvuprosentit tietenkin patterikäyttöisillä kuoma-autoilla, joiden määrä kasvoi 2->7 vuosien 2019 ja 2020 välissä.

        Kaasukäyttöisten pakettiautojen määrä kasvoi 187 autolla 2020, mutta patterikäyttöisten vain 132 autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuorma-autoissa kaasu on käytössä lähinnä jakeluliikenteessä. Niemellä 25 % kalutosta ja kaikki uudet hankitaan kaasukäyttöisinä.

        Vrt. patterikäyttöisiä kuorma-autoja on koko valtakunnassa 7. Kaikki mallia nurkkapyöritys.

        Pitkille ajomatkoille toivotaan nesteytetystä kaasusta ratkaisua, mutta tämä on aika lasten kengissä. Nesteytetyn kaasun tankkausasemia on 4, mutta näitä on kait tulossa 5 lisää. Ainakin 18 kaasuaseman rakentamiseen on myönnetty tukea, mutta niistä papereista ei käy helpolla ilmi, onko kyseessä paineistettu vai nesteytetty tavara vai sekä että. Eikä trafin tilastoista näy, montako nesteytetyllä kaasulla toimivaa rekkaa on. Ilmeisesti ihan muutamista vielä puhutaan.

        Kaasubusseja hankitaan edelleen, mikä näkyy trafin tilastoissa määrän kasvuna 54 -> 62 kpl 2019/2020. Kaasubusseja on ollut käytössä vuosikymmeniä, joten näitä poistuu myös loppuun ajettuina. Ensirekisteröintejä oli 10 kpl 2020, mutta määrä kasvoi vain 8:lla. Get tö point?

        Kaasukäyttöisten kuorma-autojen määrä kasvoi 177 -> 295 vuosina 2019/2020.

        Kovimmat kasvuprosentit tietenkin patterikäyttöisillä kuoma-autoilla, joiden määrä kasvoi 2->7 vuosien 2019 ja 2020 välissä.

        Kaasukäyttöisten pakettiautojen määrä kasvoi 187 autolla 2020, mutta patterikäyttöisten vain 132 autolla.

        Patterikäyttöisiä busseja ensirekisteröitiin 40 kpl vuonna 2019, mutta enää 25 kpl vuonna 2020. Rekisteröinnit ovat hiipumassa ja käyttö loppuu tällä tahdilla, kun nykyisten käyttöikä tulee täyteen.


      • Anonyymi

        Tojotero ampui taas itseään jalkaan.

        ST1 on kimpassa Wärtsilän kanssa
        https://www.st1.fi/lut-wartsila-ja-st1-power-to-x-ratkaisut-tulee-nostaa-suomen-energia-ja-ilmastoratkaisujen-ytimeen

        Wärtsilä ilmeisesti meinaa kehittää elektrolyysiä, mutta vetyhän ei sellaisenaan ole mielekäs liikennepolttoaine, joten...
        https://www.kemia-lehti.fi/wartsila-mukaan-q-powerin-biometanointiin/

        Eikä pelkästään elektrolyysiä...
        https://www.wartsila.com/fin/paikallisuutinen/02-03-2021-wartsila-vahvistaa-sitoutumistaan-hiilineutraaliin-yhteiskuntaan-sijoittamalla-lisaa-soletair-poweriin

        Lopputulos
        https://www.hs.fi/talous/art-2000006218171.html

        Koko homman jujua avattu tässä
        https://qpower.fi/fi/synteettinen-metaani-miksi-miten-mita/

        https://www.kemia-lehti.fi/sahkopolttoaineita-viedaan-kohti-kaupallistamista/

        Siihen on syynsä, että metaani on nostettu liikenteen "tiekartassa" yhdeksi ratkaisuksi mm. raskaan liikenteen päästöjen vähentämiseen. Mutta vetyä ei tällä vuoteen 2045 ulottuvalla tiekartalla näy.


    • Anonyymi

      Enpä tiedä kehittääkö vai eikö kehitä. Skodalla on kuitenkin kaasumalli edelleen tuotannossa ja myynnissä, myös Seat valmistaa kaasuautoja, jopa kaasuhybrideitä. Tuskin sen vaihtoarvo siitä kutistuu, niinkauan kuin jakeluverkosto on olemass ja kaasua saa.

      • Anonyymi

        > Seat valmistaa kaasuautoja, jopa kaasuhybrideitä.

        Taitaa kaikki kaasukäyttöiset henkilöautot olla hybridejä eli kaasun loputtua matka jatkuu bensalla. BTW tämä "hybridi" löytyy ihan rekisteriotteeseen kirjattuna eli on virallista terminologiaa.

        Raskaassa kalustossa vaikeampaa. Ilmeisesti ainakin nesteytetyllä kaasulla toimivissa kuorma-autoissa on semmoinen ongelma, että

        1) moottori on dieselmoottori, jolle kaasu on vääränlainen polttoaine -> pitää käyttää dieseliä sytykkeenä (eli dieseliä kuluu aina 10-15 % polttoaineen tarpeesta)

        2) jos kaasu loppuu, niin tehot häviää, jos ja kun dieselsuuttimet on mitoitettu antamaan vain sytytykseen riittävä annos

        Kaasun puristuskestävyys on hyvä (siksi se ei dieselimoottorissa syty itsekseen), joten sen kanssa voisi ottomoottorissa käyttää paljon korkeampaa puristussuhdetta, mikä nostaisi myös hyötysuhteen dieselin tasolle. Mutta samalla menetettäisiin mahdollisuus käyttää bensaa varapolttoaineena (nakutus).

        Jakeluverkon suhteen ei pitäisi olla kutistumista ihan heti odotettavissa, koska vuodenvaihteessa myönnettiin tukea 18 uuden jakeluaseman rakentamiseen. Tosin osa näistä voi olla pelkästään nesteytettyä kaasua myyviä.


    • Anonyymi

      Kaasuautot ovat arvottomia. Kysyntää ei ole.

      • Anonyymi

        Katselepa vaikka Nettiautosta käytettyjen kaasuautojen hintatasoa.
        Saatat yllättyä.


    • Anonyymi

      miksi ostaa juu

    • Anonyymi

      Aloitus on totta. Näin se on. Ei kehitetä, ja pian Volkswagen ottaa nuo linjat sähköautojen valmistamiseksi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe