Kaikki kunnia vaan sinulle,mutta kun kesäkin kohta tulee,niin voisitko jo harkia
ajokotista luopumista? Siis ikäihmiset saavat autoilla,nyt ei ole kyse siitä,vaan
heistä joiden ns.liikenteen luku taito,liikennevirrassa mukana kulkemien,nopeusajoitusten noudattaminen;alinopeus on nykyään rikos. jotka ovat jymähtäneet sinne 50-60-lukejen taitteeseen,eivätkä enää pysy kasvaneiden liikennemäärien perässä. Tullaan kolmion takaa eteen,kun ei sieltä v,-67:n tullut ketään,ei havainnoida muuta liikennttä(hälytysajoneuvot,ym)
"Eno-Einarit" ja "Elma-tädit" POIS LIIKENTEESTÄ ENNEN KESÄÄ!
Hyvä ikäautoilija
29
115
Vastaukset
Mitäs sanot tässä kerrotun ikäluokan liikennelukutaidosta.
https://www.liikenneturva.fi/fi/eri-ikaisena/nuoret-15-24-liikenteessa- Anonyymi
Niin, miten aloitus puoltaa uusien liikennesääntöjen sisäistämistä.
Suojatiellä kävelevä on kiinni edellä ajavan polkupyörän kettingeissä.
Korppis- Anonyymi
Suojatiellähän ei ajella polkupyörillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään saa ajaa pyörällä pelkkää suojatietä pitkin ajoradan yli.
Se ei anna oikeutta ajaa pelkällä jalkakäytävällä.
Suoraan ajavat ajoneuvot eivät väistä tätä.
Jotta kääntyvät autot väistää on ajaminen aloitettava suojatien alusta nollanopeudesta.
Ts. ei ajamalla yhtäsoittoa mm. torilta tai kävelykadulta
"Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P18
Ajoneuvolla on AINA väistettävä:
1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24 Anonyymi kirjoitti:
Nykyään saa ajaa pyörällä pelkkää suojatietä pitkin ajoradan yli.
Se ei anna oikeutta ajaa pelkällä jalkakäytävällä.
Suoraan ajavat ajoneuvot eivät väistä tätä.
Jotta kääntyvät autot väistää on ajaminen aloitettava suojatien alusta nollanopeudesta.
Ts. ei ajamalla yhtäsoittoa mm. torilta tai kävelykadulta
"Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P18
Ajoneuvolla on AINA väistettävä:
1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24Kuvakieltä kirjoitin olisi kai pitänyt selkeyttää, että aloituksessä ei ollut lauseiden välissä välilyöntiä, mentiin yhtäpötkyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaki on muuttunut tuon asian suhteen. Alla on pari hyvää suomenkielistä videota jossa aiheita käsitellään pyöräilijän kannalta.
Uusi tieliikennelaki - muutokset pyöräilijälle
https://youtu.be/V0V8WpUVIUc
Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
https://youtu.be/SttGw1D5pr8
Hyvä on kaikkien katsoa nuo videot, ei pelkästään pyöräilijöiden.
Ajan niin kauan kuin kortti on voimassa ja auto ajokunnossa.
Tietenkin jos vähänkin epäröi liikennevirtaan lähtemistä, täytyy harkita luopuako vai jatkaako ajamista. Lääkäri voi lopulta asian ratkaista.
Itse haluaisin ajaa vielä monta vuotta.
Jossain vaiheessa pyydetään todistajaa ajokunnosta kommentoimaan, yks tuttu mummeli meni ajokouluun ja pyysi sieltä opettajan kyytiin oli ainakin ammattitaitoinen lausunnon antaja ja.
Iäkkäät kuskit ovat hyviä kuskeja.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yli-90-vuotiaat-kuskit-ajavat-paremmin-kuin-juuri-kortin-saaneet/1932180#gs.vkthx8- Anonyymi
Kuski pitää itse olla myös kunnossa auton ajokunnon lisäksi.
- Anonyymi
Suksi suolle!
Ensinnäkin, kaikilla joilla on voimassa oleva ajokortti, on oikeus ajaa kesällä ja talvella!
Toisekseen, oikeinkirjoituksesi taso oli kuin googlen käännös.
Olen 80 v ja ajan varmasti saman kilometrimäärän vuodessa kuin sinäkin ja hoksottimet on kunnossa.- Anonyymi
Ajokortin kuittaaminen itselleen velvoittaa ylläpitämään osaamistaan ja olla selvillä tieliikennelain ja liikennesääntöjen muutoksista. Tämä unohtuu monelta. Kuinkahan moni oikeasti tietää miten 1.6.2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki on muuttanut sääntöjä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajokortin kuittaaminen itselleen velvoittaa ylläpitämään osaamistaan ja olla selvillä tieliikennelain ja liikennesääntöjen muutoksista. Tämä unohtuu monelta. Kuinkahan moni oikeasti tietää miten 1.6.2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki on muuttanut sääntöjä?
Tieliikennelaki 10.8.2018/729 (ajantasainen). Tuli voimaan 1.6.2020.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Uusi tieliikennelaki on, kuten näkyy, jo muuttunut muutamaan otteeseen sen voimaan tulon jälkeen.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200360
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20201040
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210095
Nämä muutokset on huomioitu tuossa ajantasaisessa laissa. Muutoksia tulee varmaan jatkossakin mutta ajantasaiseen lakiin sisällytetään ne. Siksi tuo ensimmäinen linkki on paras tapa pysyä ajan tasalla.
- Anonyymi
Ajan kortin kun täytän 70
- Anonyymi
Jos aloittaja ei osaa ajatella ja ennakoida myös ikäihmisiä liikenteessä, niiin kortti pois ihan heti ja sassiin. - Nm. Käytä taxia
- Anonyymi
Nykyisen määritelmän ja uudenkin lain 3. pykälän mukaan ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.
- Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen selittää.
- Liian hitaasti ei kuitenkaan saa ajaa kiusantekomielessä. Toimintaan pitää olla jokin perusteltu syy.
Lähde >> iltalehti.fi
On fiksua ja kohteliasta ajaa mahdollisimman lähellä suurinta sallittua nopeutta kun sää, olosuhteet ja kuski sen mahdollistavat. Näin ei tosin aina ole ja muut siinä ympärillä pitää ymmärtää tämä asia ja sovittaa se oma tekeminen sen mukaan.- Anonyymi
Yleisin käytetty sana nykyään on "oikeus".
Sellaiset sanat kuin "on velvollisuus myös" ja "ottaa huomioon toiset" ovat jo harvinaisempia.
Ite oon yli 70 ja huomaan selvästi, että havaintokykykyni ei ole sama kuin nuorempana.
En ole ikinä ajanut kolaria.
Olen kuitenkin varovaisempi ja tarkkaavaisempi nykyisin, ja tiedostan tilanteen.
Hyvä kun asia otetaan esille! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaiset sanat kuin "on velvollisuus myös" ja "ottaa huomioon toiset" ovat jo harvinaisempia.
Ite oon yli 70 ja huomaan selvästi, että havaintokykykyni ei ole sama kuin nuorempana.
Olen kuitenkin varovaisempi ja tarkkaavaisempi nykyisin, ja tiedostan tilanteen.
Hyvä kun asia otetaan esille!Olet maaseudun kyläteillä pörrännyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet maaseudun kyläteillä pörrännyt.
Muuallakin, ympäri Eurooppaakin on tullut pörrättyä.
Työmatkoilla hurahti joskus 700 kilsaa päivässä, enemmänkin joskus.
Asun muuten isossa kaupungissa.
Mutta kiva ajella maaseudulla, vinkkaan sinulle, kun ajan ohi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kun asia otetaan esille!Uudesta tieliikennelaista löytyy ennakointivelvollisuus joka koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä, ei pelkästään ajoneuvoja.
"4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Tuossa puhutaan selvästi "velvollisuudesta", eikä "oikeudesta". Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kun asia otetaan esille!Hyvä havaintokyky ja riittävä reaktionopeus ovat käsittääkseni tarpellisia liikenteessä ja nehän nyt väistämättä heikkenevät iän mukana.
Kun itse olen viime vuodet istunut "pelkääjän paikalla" olen kyllä pannut merkille, että jos autojonossa joku hidastelee, vaihtelee yllättävästi ajonopeuksia, jonka pää ei juuri käänny sivulle vaan katsoo suoraan eteen niin kyllä ratissa on silloin iäkkämpi henkilö.
Kuten toinen kirjoittaja totesi, ajamiseen joutuu ja täytyy panostaa enemmän ja itse koen kyllä kortittomuuden puutteena. Ennen kaikkea matkustaessa tutuille paikoille, joille ei edes julkista liikennettä ole. Taksilla ajaminen tulee halvemmaksi kuin oman auton ylläpito, niinhän on laskettu, mutta jostakin syystä taksin käyttöön on monella aika korkea kynnys vielä.
Viimeksi, kun vanhojen autoilusta jankuttettiin.
Tarkistin yhden jutun.
Työni puolesta kävin lävitse ajo-harjoittelua.
Kaiken-laisissa maastoissa.
Kaiken-laisilla pinnoilla.
Minulla on tallella 11kpl. kunnia-kirjaa niistä.
Silloin kirjoittelin myös ajelustani pitkin Keski-Suomen ralli-teitä.
-
Haluaako joku vanhus asiassa kilpaille kanssani?
Saa tietysti olla myös nuorus.
H.- Anonyymi
Hoksottimet pitää olla auton ratin takana aina kunnossa, tai saattaa käydä näin.
Autoilija jyräsi pyöräilijän kuoliaaksi Lahdessa – sai 360 euron sakot
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autoilija-jyrasi-pyorailijan-kuoliaaksi-lahdessa-sai-360-euron-sakot/8086042 Kyllä suurin osa kolareista on tullut juuri kortin saaneiden ansiosta. Ikä-ihmisissä on monenlaisia, lääkärissä on käytävä ja hän päättää saako ajelua jatkaa.
Ennen ajelin helsingin keskustassa ja monta kertaa vuodessa pääkaupunkiseudulle. Nyt en lähde kovin pitkille matkoille. Talvikelillä vierastan enemmän maantieajoa liukkailla kun kaupunkien keskustassa ajoa. Ei kaupungeissa käy kuinkaan, siellähän on selvät säännöt eikä nopeuskaan ole kova.- Anonyymi
Kaupungeissa ovat pyöräilijät ja jalankulkijat vaarassa kädettömien ja osaamattomien autoilijoiden vuoksi.
Anonyymi kirjoitti:
Kaupungeissa ovat pyöräilijät ja jalankulkijat vaarassa kädettömien ja osaamattomien autoilijoiden vuoksi.
Onhan niitä monenlaisia autoilijoita kaiken ikäisissä.
- Anonyymi
liekko kirjoitti:
Onhan niitä monenlaisia autoilijoita kaiken ikäisissä.
On toki mutta väitit että "Ei kaupungeissa käy kuinkaan". Väitän vastaan. Väitän että eniten onnettomuuksia sattuu juurikin taajamissa.
Anonyymi kirjoitti:
On toki mutta väitit että "Ei kaupungeissa käy kuinkaan". Väitän vastaan. Väitän että eniten onnettomuuksia sattuu juurikin taajamissa.
Näin varmaan onkin. Usein ei tule niin paljon tuhoa kun vauhti on hiljaisempi taajamissa.
Puhun vain itsestäni, minä pelkään enemmän talvikeliä maantieajossa.
En ole koskaan ajanut kolaria keskustoissa, hirvi tuli kerran yllättäen eteen ja mökkitiellä ajoin ojaan kun tie oli kuin peili jäässä.
- Anonyymi
Kortti voimassa viel 2 vuotta, eikä se vanha Pilote kulje ku 80 km/h :D
Ohi vaa - Anonyymi
Täällä maalla omaa autoa tarvitaan kun bussivuoroja on vain muutama päivässä.
On tehty suurkuntia yhdistämällä entisiä itsenäisiä kuntia suuriksi kuntayksiköiksi.
Kalliiksi tulee auton pitäminen, mutta tähän on tultu. Pankit on täällä lakkautettu, entisistä kunnista pitää ajaa citykuntaan asioitaan hoitamaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458550Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472429Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272241- 361932
- 951758
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811737Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai211332Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081143Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61033- 531015