Missä kuraläpät?

Anonyymi

Olen käytettyä autoa etsimässä ja huomaan, että melkein kaikista 2010-luvun autoista puuttuu kuraläpät. Käytetyssä autossa se olisi kyllä aika tärkeä alkuperäisvaruste. Vai onko teillämme kura ja hiekka lakannut lentämästä? Monta autoehdokasta on jo täytynyt hylätä tuon auton koria pilaavan puutteen vuoksi.

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niitä ei ole ollut autoissa edessä eikä takana yli kahteenkymmeneen vuoteen!
      Herätys!

      • Anonyymi

        Kyllä vaan on. Minun auto vuosimallia 2011 jossa kurraläpät edessä ja takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaan on. Minun auto vuosimallia 2011 jossa kurraläpät edessä ja takana.

        Ei ole pakolliset, mutta maahantuoja voi asentaa ne Suomessa tai ensimmäinen ostaja on tilannut ne jonkin varustepaketin mukana.


    • Anonyymi

      Kuraläpät voi asennuttaa lisävarusteena, ei niitä ole kielletty laittamasta.

      • Anonyymi

        Käytettyyn autoon läppien laittaminen on usein myöhäistä. Kymmenen vuoden hiekkapuhallus on jo saanut ruosteen alulle. Siinä muuten siistissä autossa ei tarvita kuin joku piste edessö kynnyskotelon alla niin se tarkoittaa, että pellin läpäisevä huokonen on jo olemassa. Alkuun päässeen ruosteen maalailu ja himominen on pelkkää kosmetiikkaa ja ruostuminen vain kiihtyy.


    • Anonyymi

      Kannattaa välttää käytettyjä josta puuttuu kuraläpät, paljon suuremmalla todennäköisyydellä ruostevaurioita pohjassa. 90% ruostereiistä pohjassa/kynnyksissä ovat juurikin heti pyörien takana mihin lentää kiviä varsinkin kun ei ole minkäänlaisia kuraläppiä. Siinä alustamassaan kuluu nopeasti reikiä ja ruostuminen alkaa.

      t. asentaja, monta kuraläpätöntä autoa tullut hitsailtua

    • Autoissa on nykyään sen verran muovia pohjissa, ettei noita läppiä oikein tarvita. Takanatulevat kyllä voisivat kiittää, kun nastat ja kivet eivät renkaista sinkoilisi ihan niin pitkälle taaksepäin (nykyinen tuulilasi on tosin kestänyt jo melkein puoli vuotta, eikä ole kuin muutama kiveniskemä ja yksi nastan jälki - edellinen halkesi viikossa).

      • Anonyymi

        Pitää ajaa aika lähellä edellä menevää jos sieltä pyöristä lentää kiviä tms. tuulilasiin. Enemmänkin kiven saa tuulilasiin siten että vastaantulijan pyörästä irtoava kivi ponnahtaa kuraläpästä sivullepäin ja vastaantulija ajaa päin sillä hetkellä vielä ilmassa leijuvaa kiveä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ajaa aika lähellä edellä menevää jos sieltä pyöristä lentää kiviä tms. tuulilasiin. Enemmänkin kiven saa tuulilasiin siten että vastaantulijan pyörästä irtoava kivi ponnahtaa kuraläpästä sivullepäin ja vastaantulija ajaa päin sillä hetkellä vielä ilmassa leijuvaa kiveä.

        Kyllä niitä kiviä lentää kun rampilta pusketaan eteen ja siitä kiihdytys tavoitenopeuteen. Vaikka itse koittaisi pitää riittävän turvavälin, niin näissä tilanteissa on voimaton.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ajaa aika lähellä edellä menevää jos sieltä pyöristä lentää kiviä tms. tuulilasiin. Enemmänkin kiven saa tuulilasiin siten että vastaantulijan pyörästä irtoava kivi ponnahtaa kuraläpästä sivullepäin ja vastaantulija ajaa päin sillä hetkellä vielä ilmassa leijuvaa kiveä.

        Sellainen kaksi sekuntia tuntuu olevan pahin mahdollienn etäisyys moottoritienopeuksissa. Sekunnin turvavälillä kivet ei tunnu napsahtelevan yhtä usein.

        Eli aika kaukana itse asiassa.


      • Tuulilasiin lentäviä nastoja näyttää tulevan vähän ryppäänä.
        Nastoja on lennellyt siihen malliin, että parikin kertaa kaudessa sai olla paikkaamassa,
        mutta nyt on ollut tuuri, muutamaan vuoteen ei ole tullut yhtäkään.


      • Anonyymi
        ZJJ kirjoitti:

        Tuulilasiin lentäviä nastoja näyttää tulevan vähän ryppäänä.
        Nastoja on lennellyt siihen malliin, että parikin kertaa kaudessa sai olla paikkaamassa,
        mutta nyt on ollut tuuri, muutamaan vuoteen ei ole tullut yhtäkään.

        Se on väärä oletus, että irronnut nasta hajottaisi tuulilasia. On niin kevyt, että kyllä ne kiviä jotka rikkoo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on väärä oletus, että irronnut nasta hajottaisi tuulilasia. On niin kevyt, että kyllä ne kiviä jotka rikkoo.

        Jännästi niistä kivistä jää usein täsmälleen nastan kannan kokoinen pyöreä reikä siihen tuulilasiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on väärä oletus, että irronnut nasta hajottaisi tuulilasia. On niin kevyt, että kyllä ne kiviä jotka rikkoo.

        Ne kivetkin irtoilee syystä että nastat jyrsivät bitumin pois kivien väleistä.


    • Anonyymi

      Useimmista autoista puuttuu valonpesuritkin, mitkä olisivat Suomen oloissa erittäin hyödylliset koska lähes kaikkina vuodenaikoina paska lentää tuolla tien päällä.
      Sen sijaan ajovalojen korkeussäätöä tarvitsee hyvin harvoin, mutta sen on EU typeryyksissään määrännyt meille pakolliseksi!

      • Anonyymi

        Ajovalojen korkeussäätöä tarvitaan aina painavaa perävaunua hinattaessa plus kun on kontti ja takapenkki täynnä.

        Ja sen säädön pitäisi olla aina automaattinen, koska 99 % ääliöistä ei manuaalisäätöä vaivaudu käyttämään, vaikka sellainen kojelaudasta löytysi. Eli peräkäyrryn/kuorman kanssa ajellessa valot sojottaa taivaalle. Tosin niihän sitä muutoinkin joka kolmannessa autossa on joko toinen ajovalo pimeänä tai sojottaa minne sattuu (poltin väärin asennettu). Ja ne polttimetkin mallia saunalyhty, mutta hei - tilanteen voi paikata jopa 10 m valaisivilla sumuvaloille. Ne tekee variksesta tai datsun kasvaimesta myös sporttisen näköisen - ainakin 60 vee vaarin mielestä.

        Pesurit saa, kun ostaa auton, missä on kunnolliset valot, esim. täysitehoiset xenonit. Jos pesurit puuttuvat, niin se kertoo automaattisesti valojen olevan heikot. Pesurit saa jättää pois esim. 25 W polttomoilla varustetuista xenonvaloista, joiden valovirta on max. 2000 lm. Täysitehoisilla 3000 lm = pesurit ja automaattisäätö pakollisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajovalojen korkeussäätöä tarvitaan aina painavaa perävaunua hinattaessa plus kun on kontti ja takapenkki täynnä.

        Ja sen säädön pitäisi olla aina automaattinen, koska 99 % ääliöistä ei manuaalisäätöä vaivaudu käyttämään, vaikka sellainen kojelaudasta löytysi. Eli peräkäyrryn/kuorman kanssa ajellessa valot sojottaa taivaalle. Tosin niihän sitä muutoinkin joka kolmannessa autossa on joko toinen ajovalo pimeänä tai sojottaa minne sattuu (poltin väärin asennettu). Ja ne polttimetkin mallia saunalyhty, mutta hei - tilanteen voi paikata jopa 10 m valaisivilla sumuvaloille. Ne tekee variksesta tai datsun kasvaimesta myös sporttisen näköisen - ainakin 60 vee vaarin mielestä.

        Pesurit saa, kun ostaa auton, missä on kunnolliset valot, esim. täysitehoiset xenonit. Jos pesurit puuttuvat, niin se kertoo automaattisesti valojen olevan heikot. Pesurit saa jättää pois esim. 25 W polttomoilla varustetuista xenonvaloista, joiden valovirta on max. 2000 lm. Täysitehoisilla 3000 lm = pesurit ja automaattisäätö pakollisia.

        Suurin osa automatkoista, esim. työmatkoista ajetaan yksin, joten ajovalojen korkeussäätöä ei tarvita.
        Sen sijaan kurakelejä on lähes aina, joten valonpesureita tarvitsisi selvästi enemmän kuin korkeussäätöä!
        80-luvulla valonpesurit oli pakolliset kaikissa autoissa ja se oli hyvä sääntö, käytännönläheinen ja Suomeen sopiva juttu. Roiskeläpistäkin oli hyötyä kun sorateitä oli vielä melko paljon silloin. Nythän kun valtio on hukannut rahansa taivaantuuliin, on taas soratiet lisääntymään päin kun ei ole varaa korjata päällystettyjä teitä, joten roiskeläpistä alkaa taas olla hyötyä!


    • Anonyymi

      Euroopassa ei niin tarvita ja Suomessa saa itse asentaa varmaan polttoaineekulutus syynä ettei niin asennella jos kerran takavalotkin kuluttaa polttoainetta mikä nyt on naurettavaa ettei ne pala aina.

    • Anonyymi

      Kun ei ole varaa uuteen autoon, kannattaa selittää pihjajanmarjat happamiksi.

    • Anonyymi

      Syy niiden poistoon keskisen euroopan sateet.
      Kuraläpät saa pyöristä puskevan veden paksuksi sumuksi mikä estää näkyvyyttä.
      Näin sitä selitettiin kun kuraläppien laki muuttui.

      • Anonyymi

        kyllä valehtelijat keksii mitä kummallisimpia selityksiä...


    • Anonyymi

      Vesi lentää monta kertaa pitemmälle jos takana ei ole läppiä. Jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa niin läpällisen auton perässä voi olla huono ajaa sumun takia.

    • Anonyymi

      Kuka haluaa kuraläpät? Hyh

      • Anonyymi

        oikein leveät ja pitkät kumiset mustat roiskeläpät, tuo mieleen 70-luvun leveälahkeisen housumuodin :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      83
      3469
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      88
      2943
    3. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      55
      2386
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2328
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      87
      2158
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1747
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1716
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1697
    9. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      280
      1615
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1499
    Aihe