5 minuuttia ja akku täynnä!

Anonyymi

IL 16.3.2021

" Akku täyteen viidessä minuutissa!"

"Mullistaako tämä keksintö sähköautoilun?"

Varmasti mullistaa, jos vain saadaan kehitettyä käytännön tasolle saakka. Samalla se luultavasti asettaa aikamoiset haasteet jakeluverkolle, ainakin jos tuolle latausasemalle voisi autoja jonossa perä perää ajaa kuin bensapumpulle ale-päivänä.

Ensiksi, kotikäytössä ei tätä varmaan yhden yksi ihminen tule tarvitsemaan.

400km ajot; sanotaan 80kWh

aika= 5 minuuttia = 1/12h >>> suuruusluokkana lähes megawatin syöttöteho = esimerkiksi hypoteettisena suorana DC-syötönä 1000V x 800A.

Analogia:
"Keskijännitesyöttöjärjestelmien lisäksi Suomen satamista löytyy maasähkön syöttöpisteitä erityisesti pienempien alusten tehontarpeiden kattamiseen pienjännitteellä. Helsingin matkustajasatamissa on kymmenen 400 V 50 Hz:n syöttöpistettä 90–175 kWsyöttökapasiteetilla"
(175kW = 250A /400V Cavotec syöttö)

Kun laivoille halutaan syöttää suurempia tehoja, kuten on tehty mm Kemin satamassa, hoidetaan se keskijänniteverkosta otettavalla suoralla syötöllä:

"Kemin sataman 3-laiturillaja Oulun Oritkarin sataman Pohjoislaiturillasijaitsevien syöttöjärjestelmienkautta on mahdollista siirtäämaa sähköäsatamissa vieraileville RoRo-aluksille 6,6 kilovoltin jännitteellä ja 50 hertsin taajuudella. " (ei laiturimuntajia)
- - - - - -

Ja mainittakoon etten ole pätkääkään sähköautovastainen, päinvastoin. Edellinen
on kuitenkin tarkoitettu osoittamaan, että supernopea lataus ei ole noin vain rakennettavissa ja hiukan rinnastusta siihen, minkälaisia tehoja tuossa liikutellaan vaikka verrattuna satamien laivasyöttöihin.

12

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuollaisen supernopean pikalatauksen tarve on erittäin pienellä joukolla kuluttajia.
      Normikuluttaja ei välttämättä lataa autoaa kodin ulkopuolella kuin pari kertaa vuodessa. Silloin 100kW latausasema riittää paremmin kuin hyvin. Ja kotona riittää 11kW tai jopa 6kW koska aikaa lataamiseen on enemmän kuin tarpeeksi.
      Tuollaisten supernopeiden latauksien kehittäminen ei hyödytä normaalikuluttajaa mitenkään. Aivan samoin kuin supernopeiden urheilupolttisten kehittely.
      Suuri massa ajaa hitailla autoilla ja lataa hitaasti. Meitä hyödyttää se jos joku keksisi halvan auton jota voi ladata hitaasti. Rangeksikin riittää 300km paremmin kuin hyvin.

      • Anonyymi

        Näitä halvempia vaatimattomammin varusteltuja ja pienemmällä akulla olevia sähköautoja on tulossa markkinoille, mutta ei nekään ole halpoja kun verrataan vastaaviin polttomoottoriautoihin.


    • Anonyymi

      Olet aivan oikeassa, tuollaisia pikalataustehoja ei pystytä saamaa järkevästi suoraan sähköverkosta. Jos latausteho otetaan suoraan sähköverkosta, se edellyttää latauspaikan liittymän toteuttamisen keskijänniteverkon liittymänä (Suomessa yleisesti 20 kV) ja lisäksi tarvittava muuntamo ja tasasuuntaamo. Nämä kaikki tulee hyvin kalliiksi palvelun tarjoajalle, joten veloitushinta latauksesta lienee korkea kulujen peittämiseksi.

      Suurjänniteliittymä voidaan välttää joko järeällä dieselgeneraattorilla tai akustolla, joka ladataan tavallisella jakelujännitelaitteistolla. Akustotapauksessa latauspisteestä ei voisi saada uutta 5 minuutin latausta ennen kuin latauspisteen akut ovat täyttyneet.

      Näin suurilla latausvirroilla liitäntäkaapeli autoon ja auton sisäiset kaapeloinnit tulee melkoisen paksuiksi, tai latausliittimiä pitäisi olla useita (joko erillisinä tai samassa kaapelissa).

    • Anonyymi

      Parin megawatin pikalaturi voitaisiin varustaa jämäkällä bufferiakulla. Sitten johdot voisivat hirren paksuiset. Se maksaisi joka tarvitsisi nopeamman latauksen. Yksi lataus per vuorokausi hih.

    • Noinkin suurilla tehoilla suoritettu pikalataus varmasti lyhentää akun ikää huomattavasti.
      No, näitä "akkukeksintöjä" on ollut enemmän kuin tarpeeksi, yksikään ei ole vielä tullut tuotantoon.

    • Anonyymi

      Akkulavetit on omiaan hämeenhitaille markkinoille, hitaasti latautuu laadukkaat vehkeet!!

      • Anonyymi

        "Akkulavetit on omiaan hämeenhitaille markkinoille, hitaasti latautuu laadukkaat vehkeet!!"

        Tuoin kyllä uskon. Uskon myös siihen, että seinäsähkön hintaetu bensiiniin/dieseliin nähden hupenee huimasti, jos huoltiksilla aletaan kirjaimellisesti kiskomaan painavia akkupaketteja ulos autosta ja asentamaan uusia tilale.


    • Anonyymi

      Kun lataustehot kasvavat satoihin kilowatteihin, niin jossain vaiheessa pitää siirtyä langattomaan lataukseen. Kuluttajakäyttöön tarkoitetulla kaapelilla ei vaan pystytyä siirtämään sellaisia tehoja turvallisesti ja taloudellisesti. Langaton lataus on turvallisempi ja hyötysuhteeltaan parempi kuin kaapeli.

      Langattoman latauksen vastaanotin tulee auton alle, ei vie tilaa juuri lainkaan ja ja niitä voidaan laittaa useita rinnan, jolloin latausteho skaalautuu lineaarisesti.

      Jenkeissä on jo liki pari vuotta ollut liikenteessä langattomalla latauksella varustettuja sähköbusseja ja Oslossa on käynnissä sähkötaksikokeilu, jossa taksitolpalle on asennettu langaton lataus.

      https://www.youtube.com/watch?v=x_EglbvTfvI

      • Anonyymi

        Langattoman latauspistorasian asennuskin on paljon helpompaa, kun sen voi ruuvata vaikka puuhun kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Langattoman latauspistorasian asennuskin on paljon helpompaa, kun sen voi ruuvata vaikka puuhun kiinni.

        Ihminen voi kuulemma asua kohta mars planeetallakin, mikäli mainospuheisiin uskoo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Langattoman latauspistorasian asennuskin on paljon helpompaa, kun sen voi ruuvata vaikka puuhun kiinni.

        Langattomassa induktiossa lähetin ja vastaanotin pitää olla mahdollisimman lähellä toisiaan. muutaman metrin välimatka aiheuttaa heti suuria tehohävioitä.
        Paras paikka on auton alla korkeitaan parinkymmenen sentin päässä toisistaa, jolloin päästään lähelle 90 - 95 % tehoja (ainakin latauslaitteiden valmistajien mukaan).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Langattomassa induktiossa lähetin ja vastaanotin pitää olla mahdollisimman lähellä toisiaan. muutaman metrin välimatka aiheuttaa heti suuria tehohävioitä.
        Paras paikka on auton alla korkeitaan parinkymmenen sentin päässä toisistaa, jolloin päästään lähelle 90 - 95 % tehoja (ainakin latauslaitteiden valmistajien mukaan).

        Lähtisin sinun nerokkuutesi kanssa vaikka MARSIIN!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3561
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      29
      2294
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      84
      2013
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1560
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1403
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1364
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1327
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1227
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1075
    Aihe