Miksi minut hylkäsit?

Anonyymi

Jeesuksen huuto ristillä "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit" Eikö hän tietänyt miksi hän oli joutunut ristille? Ei kai tuossa tilanteessa käytetä sarkastisia tehokeinoja? Se oli epätoivoinen tuskan huuto.

73

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jeesus ei mennyt ristille, vaan hänet pantiin siihen roomalaisten sotilaiden toimesta.


      • Anonyymi

        Jeesus toteutti Isän tahdon nöyrästi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei mennyt ristille, vaan hänet pantiin siihen roomalaisten sotilaiden toimesta.

        Kyllä Hän ihan vapaaehtoisesti meni. Hän olisi voinut jättä sen tekemättäkin pakenemalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Hän ihan vapaaehtoisesti meni. Hän olisi voinut jättä sen tekemättäkin pakenemalla.

        Kaukana vapaaehtoisuudesta. Jeesus kavallettiin. Selviää Paavalin itse antamista ehtoollisen asetussanoista, ja hän oli Jeesuksen myös tuomitsemassa.

        1.Korinttolaiskirje:
        <<11:23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet KAVALLETTIIN, otti leivän,...<<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei mennyt ristille, vaan hänet pantiin siihen roomalaisten sotilaiden toimesta.

        Ja kaiken lisäksi tuomitsijansa Paavalin mukaan kavallettiin. Ja kyllähän tämä juuri evankeliumeista selviää. Täytyy olla melkoinen lukukyvyttömyys tai sitten on hypännyt kokonaan evankeliumeiden ylitse, jos sieltä löytää jotakin 'vapaaehtoisuutta' selittämään ristinkuolemaa, kun juutalaiset fariseukset vaanivat koko ajan Jeesusta väärästä opetuksesta päästäkseen - Jeesuksen sanoin - tappamaan hänet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei mennyt ristille, vaan hänet pantiin siihen roomalaisten sotilaiden toimesta.

        Höpö höpö. Jeesuksen ristillä riippuminen oli jumalanne tarkan suunnitelman mukainen homma. Eli jesse tiesi "pelastuvansa". Kaikki kun oli tarkan käsikirjoituksen mukaan toimittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Jeesuksen ristillä riippuminen oli jumalanne tarkan suunnitelman mukainen homma. Eli jesse tiesi "pelastuvansa". Kaikki kun oli tarkan käsikirjoituksen mukaan toimittu.

        Jumalallanne on sangen kieroutunut huumorintaju mm pelastamisen suhteen. Vähän kuin Neuvostopakkoliiton suorittama maiden ja kansojen "vapauttaminen."

        Ihan Josifin, Aatun, Idin ja Pol Potin luontoinen veitikka siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalallanne on sangen kieroutunut huumorintaju mm pelastamisen suhteen. Vähän kuin Neuvostopakkoliiton suorittama maiden ja kansojen "vapauttaminen."

        Ihan Josifin, Aatun, Idin ja Pol Potin luontoinen veitikka siis.

        Täytyy nyt kuitenkin ymmärtää, että heidän Jumalansa on Paavali, jonka käsissä tämä suunnitelma ja itse toteutuskin oli, ja kenen puhetta he siteeraavat Jumalan sanana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Hän ihan vapaaehtoisesti meni. Hän olisi voinut jättä sen tekemättäkin pakenemalla.

        Ei mennyt eikä pantu vaan Paavali itse kirosi Jeesuksen ristille ja vieläpä myöntää sen. Sitten Paavali, murhamies ja valehtelija, otti kristinuskon ja korvasi Jeesuksen alkuperäisen opetuksen omalla pakanallisella kristuskultillaan ja verisellä vamppyyriopillaan.


    • Anonyymi

      Jeesus kuvataan ristillä paniikissa olevana pelokkaan ihmisenä joka huomaa kuoleman edessä saman kuin kuka tahansa uskovainen joka huutaa pelkonsa julki tosiasioiden edessä ja ihmettelee miksi harha hänet hylkäsi.

      Harha yleensä häviää viimeisessä hädässä ja realismi tulee sellaisena kuin se on.

      • Anonyymi

        Minusta Jeesus oli itse rauhallisuus. Mutta sen tarvitsi olla kauhea kokemus kun kaikki maailman synnit laitettiin Hänen päälleen ja Hänelle näytettiin ne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta Jeesus oli itse rauhallisuus. Mutta sen tarvitsi olla kauhea kokemus kun kaikki maailman synnit laitettiin Hänen päälleen ja Hänelle näytettiin ne.

        Se on totta. Jumala joka vihaa syntiä käänsi hetkeksi katseensa pois Jeesuksesta joka kantoi kaikki maailman synnit. Mutta se oli vain pieni hetki ja sovitus oli hyväksytty ja Jumalan suosio oli taas ylitsevuotava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on totta. Jumala joka vihaa syntiä käänsi hetkeksi katseensa pois Jeesuksesta joka kantoi kaikki maailman synnit. Mutta se oli vain pieni hetki ja sovitus oli hyväksytty ja Jumalan suosio oli taas ylitsevuotava.

        Miten sitten ristille kuoli itse tosi Jumala, jos se olikin muualla ja katsoi 'hetkeksi pois'?! On teidän uskontotiedot sitten alkeellisella tasolla, jos ette tähän päivään mennessä tiedä edes, että kuka kuoli ristille!

        Augsburgin tunnustus:

        <<Opetetaan Poika Jumalan tulleen ihmiseksi ja että KRISTUS oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA ... Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHRI niin perisynnin kuin kaikkien muidenkin syntien tähden ja että hän SOVITTAISI JUMALAN VIHAN<

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta Jeesus oli itse rauhallisuus. Mutta sen tarvitsi olla kauhea kokemus kun kaikki maailman synnit laitettiin Hänen päälleen ja Hänelle näytettiin ne.

        Minustakin jeesus oli niin rauhallinen nikkasi vielä silmääkin siinä ristillään hauskaa oli kun katselin siinä sitä touhua Marian kanssa siinä vielä asiasta hölistiin .

        Minusta oli ihan kiva juttu kun uhrattiin se jesse siinä jahvelle nyt uskovaisena pääsen taivaaseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on totta. Jumala joka vihaa syntiä käänsi hetkeksi katseensa pois Jeesuksesta joka kantoi kaikki maailman synnit. Mutta se oli vain pieni hetki ja sovitus oli hyväksytty ja Jumalan suosio oli taas ylitsevuotava.

        Se oli kyllä ylitsevuotavaa on ollut kyllä kiva elää sen jälkeen synnittömässä maailmassa pitää vain muistaa syödä jeesus karitsapaistina taas pääsiäisenä uhrina jumalille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli kyllä ylitsevuotavaa on ollut kyllä kiva elää sen jälkeen synnittömässä maailmassa pitää vain muistaa syödä jeesus karitsapaistina taas pääsiäisenä uhrina jumalille

        Mistä olet saanut päähäsi, että synnit on sovitettu jos ei ota sovitusta vastaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sitten ristille kuoli itse tosi Jumala, jos se olikin muualla ja katsoi 'hetkeksi pois'?! On teidän uskontotiedot sitten alkeellisella tasolla, jos ette tähän päivään mennessä tiedä edes, että kuka kuoli ristille!

        Augsburgin tunnustus:

        <<Opetetaan Poika Jumalan tulleen ihmiseksi ja että KRISTUS oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA ... Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHRI niin perisynnin kuin kaikkien muidenkin syntien tähden ja että hän SOVITTAISI JUMALAN VIHAN<

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus

        Ei ristillä kuollut Jumala vaan Jumalan toisen persoonan lihaan tullut ruumis.

        -alkeet haltuun-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sitten ristille kuoli itse tosi Jumala, jos se olikin muualla ja katsoi 'hetkeksi pois'?! On teidän uskontotiedot sitten alkeellisella tasolla, jos ette tähän päivään mennessä tiedä edes, että kuka kuoli ristille!

        Augsburgin tunnustus:

        <<Opetetaan Poika Jumalan tulleen ihmiseksi ja että KRISTUS oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA ... Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHRI niin perisynnin kuin kaikkien muidenkin syntien tähden ja että hän SOVITTAISI JUMALAN VIHAN<

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus

        On tämä käsittämätöntä, että olemme vielä tässä vaiheessa täällä kirjoitusosiossa, että on todella kirjoittajia, jotka eivät tiedä edes sitä, että UHRINA käytettiin TOSI JUMALAA. Eivät tiedä edes perusasiaa kristinuskosta! On tämä turhauttavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ristillä kuollut Jumala vaan Jumalan toisen persoonan lihaan tullut ruumis.

        -alkeet haltuun-

        <<Ei ristillä kuollut Jumala vaan Jumalan toisen persoonan lihaan tullut ruumis.<<

        ALKEET HALTUUN:

        <<Opetetaan Poika Jumalan tulleen ihmiseksi ja että Kristus oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen PERSOONAT OLIVAT EROTTAMATTOMASTI YHTYNEET. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHR niin perisynnin kuin kaikkien muidenkin syntien tähden ja että hän sovittaisi Jumalan vihan.<<

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Ei ristillä kuollut Jumala vaan Jumalan toisen persoonan lihaan tullut ruumis.<<

        ALKEET HALTUUN:

        <<Opetetaan Poika Jumalan tulleen ihmiseksi ja että Kristus oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen PERSOONAT OLIVAT EROTTAMATTOMASTI YHTYNEET. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHR niin perisynnin kuin kaikkien muidenkin syntien tähden ja että hän sovittaisi Jumalan vihan.<<

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus

        Ja ehtoollisella te syötte sitten itse TOSI JUMALAN, jonka tarkoitus selviää Paavalin antamista ehtoollisen asetussanoista:

        Paavalin 1.Korintolaiskirje:

        <<11:23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös OLEN TEILLE TIEDOKSI ANTANUT, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän ... Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, TE JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, siihen asti kuin hän tulee.<<

        Ja paluupäiväksi on oppinormistossa merkitty maailmanloppu. Te oletta saatananpalvojia tosi Jumalan uhrilla, jonka vielä syöttekin, ja tästä syystä teidän loppunne on Paavalin lupaamana tulenliekeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ehtoollisella te syötte sitten itse TOSI JUMALAN, jonka tarkoitus selviää Paavalin antamista ehtoollisen asetussanoista:

        Paavalin 1.Korintolaiskirje:

        <<11:23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös OLEN TEILLE TIEDOKSI ANTANUT, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän ... Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, TE JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, siihen asti kuin hän tulee.<<

        Ja paluupäiväksi on oppinormistossa merkitty maailmanloppu. Te oletta saatananpalvojia tosi Jumalan uhrilla, jonka vielä syöttekin, ja tästä syystä teidän loppunne on Paavalin lupaamana tulenliekeissä.

        Tässä Paavalin lupaus:

        1.Kor. <<3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.<<

        Oli ole enää väliä miten tälle tielle lähtee - rakentaako oljista tai vaikka sementistä - jos on lähtenyt palvomaan tosi Jumalan uhrikuolemaa, on sijoituspaikkana helvetti.

        Ja kaikkihan alkoi jo TOSI JUMALAN KIROAMISESTA Paavalin omalla evankeliumilla tehdä Jeesuksesta Kristus, joka on tosi Jumala:

        Paavalin galatalaiskirje:

        <<3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"<<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä Paavalin lupaus:

        1.Kor. <<3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.<<

        Oli ole enää väliä miten tälle tielle lähtee - rakentaako oljista tai vaikka sementistä - jos on lähtenyt palvomaan tosi Jumalan uhrikuolemaa, on sijoituspaikkana helvetti.

        Ja kaikkihan alkoi jo TOSI JUMALAN KIROAMISESTA Paavalin omalla evankeliumilla tehdä Jeesuksesta Kristus, joka on tosi Jumala:

        Paavalin galatalaiskirje:

        <<3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"<<

        Saatanan avulla kirotaan, ei Jumalan, ja tässä Saatanan avulla kirotaan tosi Jumala ristille, joka on sitten tehty aivan yksi yhteen Augsburgin tunnustuksen kanssa, jossa tosi Jumala on uhri vihaisen Jumalan (Saatana) lepyttämiseksi, ja tämä on kristinuskon perusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä olet saanut päähäsi, että synnit on sovitettu jos ei ota sovitusta vastaan?

        No, jos uskovaiset ottivat synnin sovittamisen vastaan uskollaan, jonka autuutta he vakuuttavat, niin miksi he sitten hokevat koko ajan olevan läpeensä syntisiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, jos uskovaiset ottivat synnin sovittamisen vastaan uskollaan, jonka autuutta he vakuuttavat, niin miksi he sitten hokevat koko ajan olevan läpeensä syntisiä?

        Juuri sen takia me tarvitsemme syntien anteeksiantamusta, että olemme syntisiä. Ei se synti mihinkään häviä, vaan saadaan anteeksi. Ja kun teet syntiä, menet sunnuntaina messuun kuulemaan synninpäästön. Ei siis kerta juttu, vaan jatkuvaa kilvoittelua.


      • Anonyymi

        Ai niinkö? Miksi hän siten sanoi "isä sinun käsiisi annan henkeni"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on totta. Jumala joka vihaa syntiä käänsi hetkeksi katseensa pois Jeesuksesta joka kantoi kaikki maailman synnit. Mutta se oli vain pieni hetki ja sovitus oli hyväksytty ja Jumalan suosio oli taas ylitsevuotava.

        Ylitsevuotava oli se leili johon Jesse lopuksi kusi, näin sanoen: "Nyt se on täytetty".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylitsevuotava oli se leili johon Jesse lopuksi kusi, näin sanoen: "Nyt se on täytetty".

        Tarkoitti varmaan sitä Jahven määräystä Mooseksen viidennessä kirjassa ja kolmannessatoista luvussa, jossa määrätään ihmeidentekijä tapettavaksi joka houkuttelee toisen Jumalan luokse, jonka määräyksen Paavali toteutti.


    • Anonyymi

      ArtoTTT

      Jes. 53
      Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman?
      2Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso,
      kuin vesa kuivasta maasta.
      Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta,
      jota olisimme ihaillen katselleet,
      ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.
      3
      Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma,
      kipujen mies, sairauden tuttava,
      josta kaikki käänsivät katseensa pois.
      Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet.
      4
      Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme,
      otti taakakseen meidän sairautemme.
      Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta,
      luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan,
      5
      vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet
      ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet.
      Hän kärsi rangaistuksen,
      jotta meillä olisi rauha,
      hänen haavojensa hinnalla
      me olemme parantuneet.
      6
      Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat,
      jokainen meistä kääntyi omalle tielleen.
      Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan
      hänen kannettavakseen.
      7
      Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen,
      ei hän suutansa avannut.
      Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään,
      niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä,
      ei hänkään suutansa avannut.
      8
      Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois
      – kuka hänen kansastaan siitä välitti?
      Hänet syöstiin pois elävien maasta,
      hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden.
      9
      Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon.
      Rikkaan haudassa hän sai leposijansa.
      Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä,
      eikä petos ollut noussut hänen huulilleen.
      10Herra näki hyväksi,
      että hänet ruhjottiin,
      että hänet lävistettiin.
      Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi,
      hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan,
      ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.
      11
      Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon,
      ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet.
      Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet,
      heidän pahat tekonsa hän kantaa.
      12
      Minä annan hänelle paikan suurten joukossa,
      hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa,
      koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi
      ja hänet luettiin rikollisten joukkoon.
      Hän otti kantaakseen monien synnit,
      hän pyysi pahantekijöilleen armoa.

    • Anonyymi

      Tuolla hetkellä Jeesus oli kuin ateisti huutamassa tuskaansa, koska millään ei ole mitään tarkoitusta. Kaikki elämä on tarkoituksetonta leikkiä yhden yksilön kannalta ja vain lajin selviytymisessä on mieltä.

      • Anonyymi

        Ateistina elämälläsi ei ole toisin sanoen mitään merkitystä sanoit tai teit mitä tahansa, koska ihmislajin runsauden vuoksi sinä olet korvattavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateistina elämälläsi ei ole toisin sanoen mitään merkitystä sanoit tai teit mitä tahansa, koska ihmislajin runsauden vuoksi sinä olet korvattavissa.

        Ateistina pidät uskovaisia kumiveneisiin loikkaavina pingviineinä, kun pingviini olisi voinut olla käyttämättä keinotekoisesti luotua turvaa olla loikkaamatta kumiveneeseen ja kuolla rehdisti miekkavalaan ruokana, koska loppujen lopuksi pingviinikanta ei ole vaarassa.

        https://youtu.be/Zt7RZtHd5EU


      • Anonyymi

        Uskovaisiin verrattuna Jeesus olikin ateisti, hänhän on uskovaisten uhrattu Tosi Jumala, ei hän sitä itselleen voinut olla, ja syytä olettaa, ettei Jeesus edes opettanut mitään uskontoa, vaan filosofiaa, psykologiaan ja metafysiikkaa maailman olemauksesta. Ja jos se oli Jeesus kenen ajatuksia todella saamme lukea, jotka vastaavat tämän päivän tiedettä, niin oli hän melkoinen ajattelija, Einsteinin veroinen. Hän juuri osasi kertoa sen meidän maailman pelkän totuuden kaikessa yksinkertaisuudessaan, joka sitten potki polviin uhrikulttilaisia, jotka tekivät hänestä itsestään uhrin. On turhaa kiinnittää huomiota Raamatun yksittäisiin lauseisiin, jotka tuosta ristillä huutamisistakin ovat jälkeenpäin luotuja elokuvakohtauksia ja niitäkin Raamatusta tiettävästi löytyy useampiakin.


      • Anonyymi

        <<Tuolla hetkellä Jeesus oli kuin ateisti huutamassa tuskaansa, koska millään ei ole mitään tarkoitusta. Kaikki elämä on tarkoituksetonta leikkiä yhden yksilön kannalta ja vain lajin selviytymisessä on mieltä.<<

        Jospa kyse onkin siitä, että ihmisen on vaikea tulla tarpeeksi pieneksi niin, että ymmärtäisi pienelläkin asialla olevan merkitystä ja tarkoitusta?


    • Anonyymi

      Atesistit eivät taida huutaa jumalia kuoleman edessä muistan omakohtaisen tapauksen kun katsoin pyssynpiippuun senttien päästä kun sillä otsaani osoitetiin ja ainoa asia mikä jäi kyseisestä hetkestä mieleen oli täydellinen rauhallisuus ja ajatus mielessä että"no tässä tää sitten oli"

      En ateistina koskaan ollut kuolemaa pelännyt ennenkään mutta tuo kokemus vahvisti vain sen että ei siinä ole varmasti mitään pelättävää kun on sujut itsensä kanssa.

      Uskovaisista en tiedä onko vastaavia kokemuksia ja kuinka paljon huutavat jumaliaan tai muita mutta omakohtaisena kokemuksena ateistina näin ei ole ateistin kohdalla ei käynyt satuolennot edes mielessä

      • Anonyymi

        Jumalalle ei tarvitse huutaa. Hän on aivan uskovien lähellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalalle ei tarvitse huutaa. Hän on aivan uskovien lähellä.

        Ok jeesus ei varmaankaan tuota asiaa sitte tiennyt kun huusi ja syytti jumalaa hylkäämisestään.

        Kaikilla omat tapansa jos jeesuksen tapa poikkeaa vain omastasi kaikkihan me ollaan erilaisia ihmisiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalalle ei tarvitse huutaa. Hän on aivan uskovien lähellä.

        <<Jumalalle ei tarvitse huutaa. Hän on aivan uskovien lähellä.<<

        Mutta minkälainen Jumala! Siitäpä tässä on juuri kyse...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Jumalalle ei tarvitse huutaa. Hän on aivan uskovien lähellä.<<

        Mutta minkälainen Jumala! Siitäpä tässä on juuri kyse...

        Se riippuu ihmisestä. Kerro omasta Jumalastasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok jeesus ei varmaankaan tuota asiaa sitte tiennyt kun huusi ja syytti jumalaa hylkäämisestään.

        Kaikilla omat tapansa jos jeesuksen tapa poikkeaa vain omastasi kaikkihan me ollaan erilaisia ihmisiä

        Missä näet syytöksen? Minä näen siinä nöyrän kysymyksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä näet syytöksen? Minä näen siinä nöyrän kysymyksen.

        Vähän niin kuin joku lyö jotain ja uhri kysyy miksi sinä minua löit ?

        On nöyrä kysymys ei suinkaan syytös johon kuuluu myös kysymys ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se riippuu ihmisestä. Kerro omasta Jumalastasi.

        Se on Luojajumala, joka pisti ihmisen pihalle paratiisista, minkä ensin loi omaksi kuvakseen ja sitten ihminen tuli tiedon kautta tietämään niin hyvän kuin pahankin tiedon ja jumalien kaltaiseksi, mutta onneton sotkee vielä vuonna 2021 Jumalankin Saatanaan, eikä pysty niitä erottamaan.

        Hän puhuu tässä:

        1.Moos. <<3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"<<

        Sitten tulee tarinaan mukaan Jeesus, joka väitti, että hänet lähetettiin tuomaan tietoa ihmisille pelastukseksi. Lupaa opastaa tien takaisin paratiisiin, opettaa ihmistä erottamaan hyvän ja pahan tiedon ja aloitti opetuksen taivasten valtakunnasta, joka on meissä ja meidän ympärillämme, mutta paha ja vihainen Jumala suuttui ja oli jo etukäteen määrännyt, että jos maailmaan syntyy ihmeidentekijä, joka lupaa ihmeen ja sitten se toteutuu tuo ihmeidentekijä on tapettava, koska se houkuttelee toisen Jumalan luokse ja määrää, että ihmeidentekijän seuraajien ylle on nostettava kostonkäsi.

        Sitten paha ihminen toteuttaa tämän Pahan Jumalan määräyksen, ja täyttää kaikkien, jotka kuvittelevat seuraavansa ihmeidentekijän opetusta sisustan synkällä mustalla syntipahuudella, jolloin heistä poistui taivasten valtakunta.

        Eikä sen koomin ole enää nähty sen enempää profeettoja eikä ihmeitä kuin ihmeidentekijöitäkin.

        Ja sitten tapahtuikin ihme! Tiede todisti, että ihmeidentekijän puheet olivatkin totta ja vastaavat meidän tämän päivän tiedettä, ja nyt on pahan Jumalan jengillä hieman vaikeuksia ja happi heikossa.


    • Anonyymi

      Uskovaisilla varmaan se yletön kuoleman pelko johtuu siitä kun ollaan seuroissa peloteltu niillä lahkojen helveteillä näitä ihmisiä jotkut on lapsesta asti aivopesty ja kyllä se varmaan alitajuntaan tuon pelon tuo.

      Minulle näin ateistina kuolema on normaali asia syntymän ohella siinä ei ole mitään mitä pitäisi pelätä se on yksi maailman luonnollisin asia .

      Kyllähän tämä elämä on ihan ok aikaa ihmiselle mutta ei tätäkään määräänsä enempää viitsisi elellä varsinkaan kun tulee vanhaksi ja terveysasiat reistaa eikä pääkään enään toimi.

      • Anonyymi

        Erikoisia ”uskovia” sitten tunnet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoisia ”uskovia” sitten tunnet.

        Ei se uskovia tunne. Rakentelee täällä uskomuksistaan vain olkiukkoja, joita sitten piiskaa.:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoisia ”uskovia” sitten tunnet.

        Onko joitakin muitakin uskovia, jotka eivät puhu taivaasta ja helvetistä, jotka sijaitsevat ihmisen ulkopuolella, ja joihin he mittavaat subjektiivisesti itseään ja muita ja joista toinen omistaa taivaan ja toinen helvetin, ja nämä menevät iloisesti sekaisin keskenään?


    • Anonyymi

      Psalmit:
      22:2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?
      22:3 Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.
      22:4 Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.
      22:5 Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pelastit heidät.
      22:6 He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivätkä tulleet häpeään.
      22:7 Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky.
      22:8 Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:
      22:9 "Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."
      22:10 Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;
      22:11 sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
      22:12 Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.
      22:13 Minua saartavat väkevät sonnit, Baasanin härät piirittävät minut,
      22:14 avaavat kitansa minua vastaan, niinkuin raatelevat, kiljuvat leijonat.
      22:15 Niinkuin vesi minä olen maahan vuodatettu; kaikki minun luuni ovat irti toisistansa; minun sydämeni on niinkuin vaha, se on sulanut minun rinnassani.
      22:16 Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun.
      22:17 Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat.
      22:18 Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen;
      22:19 he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.
      22:20 Mutta sinä, Herra, älä ole kaukana, sinä, minun väkevyyteni, riennä avukseni.
      22:21 Vapahda minun sieluni miekasta, minun ainokaiseni koirain kynsistä.
      22:22 Pelasta minut jalopeuran kidasta, villihärkäin sarvista - vastaa minulle.
      22:23 Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.
      22:24 Te, jotka pelkäätte Herraa, ylistäkää häntä. Kunnioittakaa häntä, kaikki Jaakobin siemen, kaikki Israelin siemen, peljätkää häntä.
      22:25 Sillä hän ei halveksi kurjan kärsimystä, ei katso sitä ylen, eikä kätke häneltä kasvojansa, vaan kuulee hänen avuksihuutonsa.
      22:26 Sinusta on minun ylistyslauluni suuressa seurakunnassa; minä täytän lupaukseni häntä pelkääväisten edessä.
      22:27 Nöyrät saavat syödä ja tulevat ravituiksi; ne, jotka etsivät Herraa, ylistävät häntä. Teidän sydämenne on elävä iankaikkisesti.
      22:28 Kaikki maan ääret muistavat tämän ja palajavat Herran tykö; kaikki pakanain sukukunnat kumartavat häntä;
      22:29 sillä Herran on kuninkuus, ja hän on hallitseva pakanoita.
      22:30 Kaikki maan mahtavat syövät ja kumartavat; hänen edessään polvistuvat kaikki, jotka mullan alle astuvat eivätkä voi elossa pysyä.
      22:31 Jälkeentulevaiset palvelevat häntä, tuleville polville kerrotaan Herrasta.
      22:32 He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt.

      • Anonyymi

        Jumalat on uhrattavaksi nyt loppuneet, kannattaa uhrata lammas, sillä se israelilaisten Jumala lepytetään - toivottavasti kukaan ei kuitenkaan lapsia - luin juuri erään teologi/dosentin opetusta, mistä syystä Jeesuskin uhrattiin lampaana. Kuulemma kuoli juuri samalla hetkellä, kun muutkin lampaat uhrattiin, joten ehtoollinen, johon Paavali antoi asetussanat ei voi kuitenkaan ihan kirjaimellisesti vastata tuota pääsiäislampaan syöntiateriaa, joten periaatteessa koko juttu menikin pieleen, ja taas täytyy ryhtyä uhraamaan lampaita tai lapsia.


      • Kristinuskohan opettaa että että Jeesus oli Jumala ja kristinuskon mukaan itse JHWH. Ketä Jeesus siis huusi avukseen?
        Psalmeissa niiden laulajat pyytävät avukseen JHWHea "Jätä asia JHWH:n haltuun" sanoo psalmi mutta kun kristinusko opettaa että Jeesus ja hänen isänsä ovat sama Jumala voi kyllä kysyä kuka on se ketä Jeesus huusi, psalmiahan hän tuossa lainasi.


    • Anonyymi

      Luukkaan 4:ssä luvussa Jeesus kertoo tehtävästään maailmassa. Siihen ei kuulunut kuolla ristillä syntiuhrina ihmisten puolesta. Kuolema ristillä oli Jeesukselle yllätys ja suuri pettymys.

      • Anonyymi

        Pakkohan sen oli olla ei kai hän pitkin juudeaa olisi piilotellut ja olisi syngoogissa lymyillyt piilosilla jos olisi tiennyt että hänet kuuluu tappaa nykyisten ja entisten uskovaisten syntien tähden .

        Erikoinen tuo syntijuttu että tapetaan uhrilahja jumalille etukäteen tulevien uskovaisten tyhmyyksien vuoksi.


      • Anonyymi

        > Kuolema ristillä oli Jeesukselle yllätys ja suuri pettymys.

        Ei Raamatun perusteella. Hän tiesi kyllä, että tulee kuolemaan.

        "Mutta sen hän sanoi antaen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla hän oli kuoleva."
        Joh. 12:33

        Mutta, hän ei ehkä osannut odottaa, että kuoleman hetkellä tuntuu kuin Jumala olisi hylännyt hänet.


      • Anonyymi

        Sehän on valtava tragedia! On elänyt ihminen, jolla oli hallussaan meidän tämän päivän tieteen tietämät faktat aina ihmeidentekoa myöten, joka ihmeidentekoidea liittyy Luojajumalan sanoihin hyvästä ja pahasta tiedosta ja paratiisista karkoittamiseen, johon hän todella osasi kertoa tien takaisin.

        Hänen opetustensahan mukaan se taivasten valtakunta oli meissä (myös tieteen mukaan) ja niinpä se 'paratiisiin paluu' tapahtuu myös omassa itsessä, jolloin hänen mukaansa 'saa syödä paratiisin puista salattua mannaa', toisin sanoen hallitsee myös itse ihmeidenteon.

        Ja tämän sitten riemusta hihkuen uskovaiset ovat vaihtaneet murhaan, tappoon ja kidutukseen ristille teurastettuna lampaana ja taivasten valtakunnan itsessään pahaan ja vihattavaan jo syntyjään karmeaan ihmiskuvaan.

        Miten tunnekaan myötähäpeää täälläkin kukkoilevien uskovien puolesta.


    • Anonyymi

      Kaipa Jesse luotti jumalaan niin paljon että uskoi ettei häntä tulla tuomitsemaan pedofiliasta. Sikäli tyypillinen kulttijohtaja.

      Totuuden paljastuminen, "vittu mitään jumalaa ole" ilmeisesti sitten hiukan ns. hatutti.

      • Anonyymi

        Oiskohan noin kuitenkaan, oletan että tällainen kulttijohtaja olisi silloisenakin aikana ollut varsin suosittu, eikä tapettu Jahven määräyksestä jumalanpilkasta kun vastusti uhrikulttia, Jahven rituaaleja ja tällaisia pedofiili- ja teurastusoppeja, jotka liittyivät niin lapsiin kuin eläimiinkin? No yhtä kaikki, hänestä nyt varmaan sitten tehtiin kuitenkin kidutusmurhalla Jumalana syntisille ihmisille pelastuskulttijohtaja, että voi harrastaa kaikkea mainitsemaasi ja paljoa vielä enenemmäkin, jos olen oikein ymmärtänyt.


    • Anonyymi

      "Hän oli kaikessa kiusattu niinkuin me, mutta ilman syntiä" (Paavali) Jeesus koki sen mitä Ristin Johannes kutsui "sielun pimeäksi yöksi" Monilla kristityillä on ollut elämässään aika, jolloin Jumala tuntuukin kaukaiselta. Elämää joutuu arvioimaan uudelleen ja usein vaikeuksien kautta. Mutta vähitellen valkenee aamu. Prosessin kuluessa uskosta onkin tullut todellisempi. Lopputuloksena ei olekaan uskon menettäminen, vaan syvempi yhteys Jumalaan.

      • Anonyymi

        <<"Hän oli kaikessa kiusattu niinkuin me, mutta ilman syntiä" (Paavali) <<

        Ja kukahan oli kiusaaja? Kuka johti kaikkien Jeesuksen seuraajien murhia? Kuka määräsi Jeesuksen ristinkuolemaan ja kidutettavaksi? Kuka teki hänestä teurastettuna lampaana uhrin? Kuka kirosi hänet ristille Jumalana? Kuka nosti kostonkäden seuraajien ylle, joille Jeesus opetti, että taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillä laittamalle sen tilalle syntisen ja saastaisen ja luonnostaan vihattavan ihmisen? Kuka antoi ehtoollisen asetussanat syödä Jeesuksen ruumista ja juoda hänen vertaan kuoleman julistamiseksi? Hitto.


      • Anonyymi

        <<Jeesus koki sen mitä Ristin Johannes kutsui "sielun pimeäksi yöksi"<<

        Älä selitä. Seuraavaksi varmasti otat esille vielä Teresa Cepeda y Ahumadankin, joka joutui invisitiolle sellittelemään levitointikykyään - sehän oli varma merkki noituudesta, koska Jeesuksenkin väitettiin levitoineen. Ei mistään tehdä ihmisille niin pimeitä öitä ja elämää, kun kristinuskosta, jossa ihminen syyllistetään, ahdistetaan ja tuomitaan jo lapsesta alkaen.


      • Anonyymi

        <<Prosessin kuluessa uskosta onkin tullut todellisempi. Lopputuloksena ei olekaan uskon menettäminen, vaan syvempi yhteys Jumalaan.<<

        Suosittelen tuon prosessin lyhentämiseksi Jeesuksen oppeja ja peiliä, että ryhtyy kiskomaan sitä tukkia omasta silmästä, tarkistamaan omaa toimintaa ja oman toiminnan motiiveja ja voittamaan omia alhaisia tunteitaan, niin pääsee siihen 'valkenevaan aamuun' nopeammin kuin käyttämällä Jeesusta teurastettuna lammasuhrilahjana itsen puolesta.


    • Anonyymi

      > Jeesuksen huuto ristillä "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit" Eikö hän tietänyt miksi hän oli joutunut ristille?

      Milenkiintoinen kysymys on, huusiko hän todella niin.

      " Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Hän huutaa Eliasta"."
      Matt. 27:47

      Eli, Jeesus siis huusi "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" ja jotkut aattelevat, että tarkoitti, "umalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit." Kuitenkin, paikalla olevat totesivat hänen huutavan Eliasta. Ehkä tuo käännös ei siten ole oikein.

      • Anonyymi

        Tämän ovat tallentaneet kaksi evankeliumin kirjoittajaa. Luukas ja Johannes eivät tunne tapausta. Markus on kuitenkin vanhin evankeliumi.

        Matt. 27:46
        Yhdeksännen tunnin vaiheilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? [Ps. 22:2]

        Mark. 15:34
        Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Elohi, Elohi, lema sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? [Ps. 22:2]


    • Anonyymi

      Kun Jeesus kuoli ristillä, hänellä oli kaikki maailman saastat päällään, myös meidän jokaisen synnit. Hänen oli kärsittävä ne yksin, joten Jumala käänsi kasvonsa pois, myös Pyhä Henki lähti Hänestä. Saatana riemuitsi voittoaan, hän oli hetken aikaa tuleva maailman valtias. Kunnes kolmantena päivänä, hän tajusi Jumalan suvereenin viisauden, jälleen kerran saatana oli hävinnyt perusteellisesti. Nyt oli tie Jumalan luo avoin, jokaiselle, joka tunnustaa Jeesuksen sovitus työn Golgatalla ja ottaa Hänet Herrakseen. Tietenkin lankeilemme täällä ovelan saatanan ansoihin, mutta voimme rehellisesti tunnustaa tekomme ja pyytää anteeksi ja Jeesus antaa ilomielin anteeksi. Nyt tekomme eivät ratkaise pelastusta, vaan armo. Nyt uskova noudattaa lakia rakkaudesta Jeesukseen, ei pakosta, kuten ennen.

      • Anonyymi

        "Kun Jeesus kuoli ristillä, hänellä oli kaikki maailman saastat päällään, myös meidän jokaisen synnit."

        Etkö sä tanopää ymmärrä lahkossasi ettei meistä kukaan edes elänyt2000vuotta sitten jolloin näitä taruja keksittiin ja luuletko siinä taikauskossasi että joku olisi niin hemmetin raukka että laittaisi omat tekonsa muiden päälle kyllä silloin täytyy ihmisen olla alhainen otus jokainen arvonsa ja vastuunsa tunteva ihminen haluaa ja vaatii tietysti itse vastata teoistaan niin hyvistä kuin pahoista sehän on ainoa asia mikä kasvattaa ihmistä vastuulliseksi ja jalostaa ihmisen moraalia .

        Olette te uskovaiset kyllä ihmiskunnan alhaisinta kastia kun teidän jokelluksia lukee vastaatteko te yleensä yhtään mistään ja kuinka monta elävää tarvii tappaa että te olette tyytyväisiä ja saatte melskata saastassanne ja muut vastaa saastastanne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun Jeesus kuoli ristillä, hänellä oli kaikki maailman saastat päällään, myös meidän jokaisen synnit."

        Etkö sä tanopää ymmärrä lahkossasi ettei meistä kukaan edes elänyt2000vuotta sitten jolloin näitä taruja keksittiin ja luuletko siinä taikauskossasi että joku olisi niin hemmetin raukka että laittaisi omat tekonsa muiden päälle kyllä silloin täytyy ihmisen olla alhainen otus jokainen arvonsa ja vastuunsa tunteva ihminen haluaa ja vaatii tietysti itse vastata teoistaan niin hyvistä kuin pahoista sehän on ainoa asia mikä kasvattaa ihmistä vastuulliseksi ja jalostaa ihmisen moraalia .

        Olette te uskovaiset kyllä ihmiskunnan alhaisinta kastia kun teidän jokelluksia lukee vastaatteko te yleensä yhtään mistään ja kuinka monta elävää tarvii tappaa että te olette tyytyväisiä ja saatte melskata saastassanne ja muut vastaa saastastanne

        Nämä asiat on tuotava esiin, koska kyse on ikuisuuden viettopaikasta. Jumalan valtakuntaan ei pääse mikään synti, johon Jeesuksen sovitustyön torjunta kuuluu. joten sinullakin on valinnan vapaus, taivas vai helvetti. Voit alkaa pyytää Jeesusta ja Pyhää Henkeä opastamaan uskon asioissa ja tutustumaan evankeliumeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä asiat on tuotava esiin, koska kyse on ikuisuuden viettopaikasta. Jumalan valtakuntaan ei pääse mikään synti, johon Jeesuksen sovitustyön torjunta kuuluu. joten sinullakin on valinnan vapaus, taivas vai helvetti. Voit alkaa pyytää Jeesusta ja Pyhää Henkeä opastamaan uskon asioissa ja tutustumaan evankeliumeihin.

        Johan te vaihdoitte sinne synnin? Jeesus opetti, että se taivasten valtakunta on meissä. Te menette kuolemanne jälkeen helvettiin Raamstunkin mukaan.


      • Anonyymi

        Oliskos se voinut käydä tiheämmin pesulla?
        Ei yhdestä kasteesta puhtautta pitkälle riitä.


    • Anonyymi

      Mun mielestä se on täytetty oli ihan paras 🤪🙄👏👏👏🙌🙌🙌

    • Anonyymi

      Jeesus oli ollut tuhma poika. Kaatoi kyöpeleiden pöydät ja pilkkasi Fariseuksia.

    • Anonyymi

      Ikikysymys on tietenkin niistä viimeisistä sanoista. Mikä oli viimeinen lause, minkä Jeesus sanoi?
      En tarkoita melkein viimeistä, tai lähes viimeistä. Viimeinen tarkoittaa viimeistä, lause tarkoittaa lausetta.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Ikikysymys on tietenkin niistä viimeisistä sanoista. Mikä oli viimeinen lause, minkä Jeesus sanoi?

        Raamatun mukaan Jeesus elää yhä, eikä ole sanonut viimeisiä sanoja.

        http://www.kolumbus.fi/r.berg/lisayksia.html#Jeesuksen_viimeiset_sanat

        Oliko taas unohtunut, että Jeesus opettikin taivasten valtakunnan olevan meissä? Ja mennyt ihan kokonaan ohitse sekin, että Jeesus vastusti uhrikulttia? Ja Paavalin sanat muuttuvat taas totuudeksi, joka johti kaikkien Jeesuksen seuraajien surmia? Onko hän huomioinut Augsburgin tunnustusta, että tosi Jumala olikin uhri vihaisen Jumalan lepyttämiseksi? Onko huomannut Jumala-Paavalin sanat, että teidän loppunne on tulenliekeissä ja fyysissessä ylösnousemuksessa maailman viimeisenä päivänä. Siinä sitä onkin kärvistelemistä. Ja jos joku kuvittelee, että silloin muodostetaan joku pyhien valtakunta maanpäällisenä taivaana, niin se opissa nimenomaan ja erikseen vielä kielletään (Augburgin tunnustus).


    • Anonyymi

      Kumpi hylkää ennemmin, veljeskunta vai yhteiskunta?

      • Anonyymi

        Olipa hyvä kysymys.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      186
      1837
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      894
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      707
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      27
      515
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      194
      471
    Aihe