Siksi esitän kysymyksen ja kysyn, uskotko nimimerkki kristitty.net apostoliseen uskontunnustukseen ja olet valmis tunnustamaan tämän:
"Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän."
Jokainen joka tunnustaa apostolisen uskontunnustuksen ja uskoo siihen on kristitty
20
117
Vastaukset
Apostolisen uskontunnustuksen voin allekirjoittaa. Olenko täten kristitty? Mutta en voi allekirjoittaa Nikean uskontunnustusta tai Athanasiuksen uskontunnustusta, koska en usko kolmiyhteiseen Jumalaan. Wikipedia mukaan kristitty on henkilö, joka uskoo kolmiyhteiseen Jumalaan. Joten olenko minä kristitty? Itse en pidä itseäni kristittynä. Sana kristitty mainitaan vain muutaman kerran Raamatussa. Kukaan apostoleista ei kertaakaan kutsu itseään kristityksi. Joten missä kohtaa Raamattua sanotaan, että meidän tulee kutsua itseämme kristityksi, jotta pelastumme?
- Anonyymi
Kristinusko on yhteisö ja kuten kaikki yhteisöt niin myös kristinuskolla on yhteiset säännöt ja kriteerit joita kristityt sitoutuvat yhdessä noudattamaan ollakseen tämän yhteisön jäseniä. Jos niitä ei noudata vaan rikkomus on useista varoituksista huolimatta toistuva ja niin yhteisöllä on oikeus erottaa sääntörikkuri pois yhteisön yhteydestä.
- Anonyymi
Kaikki viisi uskontunnustusta jotka ovat yhtä toistensa kanssa
Apostolinen uskontunnustus (325)
Nikean uskontunnustus (381)
Khalkedonin uskontunnustus (451)
Athanasioksen uskontunnustus (500-luku)
Augsburgin tunnustus (1530)
ovat luotu sulkeman harhaoppi pois kristinuskosta. Ollakseen kristitty ja kuuluakseen kristinuskon uhteisöön tulee näiden viiden uskontunnustuksen sisältö tunnustaa ja uskoa. Anonyymi kirjoitti:
ovat luotu sulkeman harhaoppi pois kristinuskosta. Ollakseen kristitty ja kuuluakseen kristinuskon uhteisöön tulee näiden viiden uskontunnustuksen sisältö tunnustaa ja uskoa.Mistä revit ton luterilaisten Augsburgin tunnustuksen tohon?
- Anonyymi
Raamatun mukaan Jumalan lapset ovat valittuja ja pyhiä. Heidät on tietenkin myös kutsuttu ja jos he ovat uskollisia loppuun saakka, niin he pelastuvat. Nyt uudestisyntynyt on vasta toivossa pelastunut, mutta voi menettää lahjan, jos mm. vaihtaa armon Mooseksen lakiin. Nämä ovat nimittäin toisiaan vastaan sekä Jeesuksen että myös Paavalin opetuksessa, kun he opettavat sielun pelastuksesta. Vain toinen tie johtaa elämään; toinen vie kiroukseen ja kadotukseen. Kumman valitset?
- Anonyymi
Et huomaa sitä, että apostolinen uskontunnustus on ensimmäinen kolmiyhteisen jumalan tunnustus. Toki se on maltillisempi kuin myöhemmät, mutta yhtä kaikki: tunnustat kolmiyhteistä jumalaa tuon opin mukaan. Niin sen opin laatijat asian ymmärsivät. Jos et usko, niin tutustu Nikean konsiiliin ja sen käsittelemiin aiheisiin.
Anonyymi kirjoitti:
ovat luotu sulkeman harhaoppi pois kristinuskosta. Ollakseen kristitty ja kuuluakseen kristinuskon uhteisöön tulee näiden viiden uskontunnustuksen sisältö tunnustaa ja uskoa.Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että pelastuakseen on allekirjoitettava juuri nämä uskontunnustukset?
- Anonyymi
Kristitty.net kirjoitti:
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että pelastuakseen on allekirjoitettava juuri nämä uskontunnustukset?
Uskontunnukset ovat kristinuskoon solmimat.
Anonyymi kirjoitti:
Uskontunnukset ovat kristinuskoon solmimat.
Kerro enemään pliis. Sanotaanko Raamatussa, että sinun on allekirjoitettava nämä uskontunnustukset, jotta pelastut? Millä ihmeen keinolla olet päättänyt, että juuri nämä uskontunnustukset on allekirjoitettava, jotta sinua voidaan kutsua kristityksi? Sen mä ymmärrään, että halutaan pitää kiinni varhaisista uskontunnustuksista 300-luvulta, mutta miten ihmeessä Augsburgin tunnustus 1500-luvulta muka kuuluisi samaan kategoriaan?
- Anonyymi
2Moos.4:21-23 Ja Herra sanoi Moosekselle: Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa. Sano silloin faraollle: Näin sanoo Herra: Israel on minun esikoispoikani; sentähden minä sanon sinulle: Päästä minun poikani palvelemaan minua. Mutta jos kieltäydyt päästämästä hantä, niin katso, minä tapan sinun esikoispoikasi. Hoos.11:1 Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egypistä minä kutsuin poikani. Matt.2:15
- Anonyymi
En usko. Olen unitaari.
Apostolinen uskontunnustus on osa väkevää eksytystä, jonka Jumala on lähettänyt maailmaan. Siinä on korotettu ihminen kristus Jeesus isän vertaiseksi Jumalaksi.
Pahimmillaan tämä "toinen Jeesus" ja "väärä Kristus" peittää isän Jumalan kokonaan, niin että hänellä ei ole mitään virkaa eikä tehtävää. Uskotaan mm. että Jeesus lähti Jumalana pois ruumistaan ja palasi siihen Jumalana takaisin. Ei tarvita isää Jumalaa pelastamaan ihmistä Kristusta Jeesusta kuolemasta.
Hebrealaiskirje:
5:4 Eikä kukaan sitä arvoa itselleen ota, vaan Jumala kutsuu hänet niinkuin Aaroninkin.
5:5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
5:6 niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan."
5:7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
Jumala pelasti Jeesuksen ikuisesta kuolemasta herättämällä hänet kuolleista. Niin tuossa sanotaan (j. 7), kun se oikein ymmärretään. - Anonyymi
Ef.2:20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus. Ilm.21:14 Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdettoista apostolin kaksitoista nimeä. Matt.16:18. Gal.2:9
- Anonyymi
Mielenkiintoisia pakkomielteitä joillakin, kuten tällä aloittajalla tuosta kristitty.net-nimimerkistä.
Tuohan on noita kirkkokuntien löpinöitä. Minulla ainakin on aivan sama kutsuuko joku minua jollakin kategorisella nimityksellä vain ei. Minun suhteeni Jumalaan ei siitä muutu. Eikä Jumalan suhtautuminen minuun. Pelastus kun ei kysy ihmisten keksimää kategoriaa. - Anonyymi
Room.9:30-33 Mitä siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurkautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhueskauden, joka tulee uskosta; mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut. Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskossa, vaan niinkuin teoista; sillä he loukaatuivat loukauskiveen, niinkuin kirjoitettu on: Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka häneen uskoo, se ei häpeää joudu. Jes.8:14. 28:16
- Anonyymi
1Pit.2:6-10 Sillä Raamatussa sanotaan: Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva. Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi ja kompastuskiveksi ja loukkaus kallioksi. Koska he eivät tottele sanaa, niin kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin. Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja, jotka pimeydetä kutsutut teidän ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen ette olleen kansa, mutta nyt olette Jumalan kansa, jotka ennen ette olleet armadetut, mutta nyt olette armadetut.
- Anonyymi
Aika hassuja rituaaleja.
Peladtua miltä? Kahjolta väkivaltaiselta mielikuvitusjumalalta tietenkin.
Helpompi vain lakata kuvittelemasta moista örkkiä. - Anonyymi
Apostolista uskontunnustusta ei ole annettu sitä varten, että ihmiset pelastuisivat hokemalla sitä. Tuosta uskontunnustuksesta puuttuu oleellisia asioita.
Ihminen tulee uskoon, kun hän kuulee evankeliumin, uskoo sen kohdalleen ja uudestisyntyy Jumalan Hengen vaikutuksesta.
Evankeliumin uskominen tarkoittaa sitä, että henkilö uskoo omalle kohdalleen sen, että Jeesus on kuollut ristillä juuri hänen takiaan ja on voittanut synnin, Saatanan ja kuoleman vallan juuri hänen puolestaan.- Anonyymi
Raamatusta löytyy alkuseurakunnan uskontunnustuksia. Vaikka nämä: Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
- Anonyymi
> Jokainen joka tunnustaa apostolisen uskontunnustuksen ja uskoo siihen on kristitty
Raamatun mukaan kristitty tarkoittaa Jeesuksen opetuslasta ja Jeesuksen opetuslapsi on ihminen joka pysyy Jeesuksen sanassa.
"Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi."
Apostolien teot 11:26
"Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi"."
Joh. 8:31-32
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.624794Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk2513615Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni2613321Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma1123263Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie332316- 1011558
Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1201362- 1701203
Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA761096Toimari laittoi afrikkalaiset työharjoittelijat laulamaan Banaaninlastaajan laulua!
Käski vielä heidän sanoa aina aamulla tehtävien jaossa "tama ei olla valkoisen miehen homma."34981