Pyhä henki ei

Anonyymi

ole persoona vaan Jumalasta lähtevä voima.

50

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pyhä Henki on persoona. Pyhää Henkeä nimitetään Raamatussa Jumalan Hengeksi tai Jeesuksen Hengeksi. Pyhän Hengen tärkein tehtävä tällä hetkellä maan päällä on kirkastaa Kristusta.

• Kerrotko kiitos, missä kohtaa Raamattua Jehovan Pyhää Henkeä kutsutaan persoonaksi?

• Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

Kerrotko kiitos, missä kohtaa Raamattua Jehovan Pyhää Henkeä kutsutaan persoonaksi?

Luukkaan evankeliumi:
        3:22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt.

Kyyhkynen on persoona.

• Anonyymi kirjoitti:

Luukkaan evankeliumi:
        3:22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt.

Kyyhkynen on persoona.

Hah hah hah haa. Tästä sait hyvät naurut, olen pahoillani. Eli siis kyyhkynen, joka laskeutui Jeesuksen ylle, oli persoona?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luukkaan evankeliumi:

Kyyhkynen on persoona.

Niinkuin kyyhkynen ei ole sama kuin kyyhkynen, Henki voi olla minkälainen henki tahansa, jopa enkeli jne.
        Tässä kertomuksessa nähdään kuinka Jeesus, ihmisen poika sai vasta kasteessa hengen päällensä, joten vasta tästä hetkestä asti hän oli hengen vallassa ja vain ajoittain se tuli esiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luukkaan evankeliumi:

Kyyhkynen on persoona.

Jassoo. Että Pyhä Henki onkin lintu. Miksei se silloin ole varpuspöllö taikka korppikotka.

• Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

Hah hah hah haa. Tästä sait hyvät naurut, olen pahoillani. Eli siis kyyhkynen, joka laskeutui Jeesuksen ylle, oli persoona?

Äläpäs nyt naura. Jumala ei tee mitään ilmoittamatta sitä ensin palvelijoilleen profeetoille. Niinpä Jumala ei ole tehnyt ikinä mitään muuta kuin sen, mitä on ilmoittanut ensin profeetoille... :)

• Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

Pyhä Henki on Kyyhkynen, joka uudestisynnytti ihminen Jeesuksen kasteessa eli antoi kasteessa Jeesukselle ylösnousemusruumiin. Jumala tunnusti kasteessa Jeesuksen omaksi lapsekseen eli tunnusti isyytensä. Kasteessa Jeesus sai Pyhän Hengen ja voiman tehdä ihmetekoja, ei ennen sitä.

Hepr. 1:5

"Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinkuin kyyhkynen ei ole sama kuin kyyhkynen, Henki voi olla minkälainen henki tahansa, jopa enkeli jne.
        Tässä kertomuksessa nähdään kuinka Jeesus, ihmisen poika sai vasta kasteessa hengen päällensä, joten vasta tästä hetkestä asti hän oli hengen vallassa ja vain ajoittain se tuli esiin.

Jos tuo on ainoa perusteesi asiallesi niin olet todella heikoilla jäillä. Ei lainkaan uskottava peruste. Nimittäin tuon voi tulkutanihan miten lystää. Raamattu ei siinäm.erro yhtään mitään siitä, onko kyseessä persoona tai ei. Ja kun alkukielinen teksti ei KOSKAAN käytä Pyhästä hengestä persoonapronomineja, ei Pyhä henki todellakaan voi olla persoona.

• Anonyymi

Jumala toimii ja vaikuttaa maailmassa ja valituissa ihmisissä henkensä kautta. Se on Raamatun opetus.

Jumalan pyhä henki ei ole itsenäisesti ajatteleva, suunnitelmia tekevä, toimiva ja puhuva persoona.

Kun Raamatussa sanotaan "Pyhä Henki puhuu" tai "osoittaa", niin silloin se puhe tulee aina ihmisten kautta tai viitataan Vanhan testamentin kirjoituksiin, jotka ihmiset ovat kirjoittaneet sen sijaan, että Jumala olisi kirjoittanut ne tekstit.

Isä ja Poika ovat jonkinlaisessa kommunikaatioyhteydessä keskenään Uuden testamentin mukaan. Kumpikaan ei puhu Pyhälle Hengelle tai kuule tämän puhuvan heille. Tämäkin vahvistaa näkemystä, jonka mukaan Pyhä Henki ei ole "persoona"...

• Anonyymi

Ap.t.2:2-3 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, ikäänkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat. Ja näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.

• Anonyymi

Raamatunkirjoittajien teksteihin ei pidä tuijottaa koska ne ovat kauttaaltaan epämääräisiä.
        Pyhä Henki ilmoitetaan voimaksi ja lahjaksi. Siis ei persoona.

• Anonyymi

Tämä aloitus on hyökkäys Jumalan Pyhää Henkeä vastaan ja Hänen pilkkaansa. Ne, jotka eivät halua olla osalliset aloittajan synteihin, älkää enempää vastatko.

Joh. 14:26
      Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

"Puolustaja, Pyhä Henki..." (persoona).
      "HÄN opettaa..." (persoona).
      "HÄN muistuttaa..."
      ~

• Anonyymi

Herra on Henki. Pyhä Henki on Jeesus.

• Anonyymi

Kreikan kielessä alkutekstissä ei ole "hän" pronominia, vaan "se".

Jumala opettaa ja muistuttaa opetuslapsia sen hengen kautta, jonka on pannut heihin asumaan.

• Anonyymi

Juuri näin!
        Nämä uskosta osattomat pilkkaavat Pyhää Henkeä!
        Täällä huutavat kuin riivattu ja yrittävät saada hyväksyntää uskonnolleen.

Meille uudestisyntyneille uskovaisille Pyhä Henki on opettaja (persoona), joka johdattaa kaikkeen totuuteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Herra on Henki. Pyhä Henki on Jeesus.

Jeesus on Isä.
        Jeesus on Pyhä Henki.
        Jeesus on Poika.

Jeesus on Jumala.

- William Branham

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin!
        Nämä uskosta osattomat pilkkaavat Pyhää Henkeä!
        Täällä huutavat kuin riivattu ja yrittävät saada hyväksyntää uskonnolleen.

Meille uudestisyntyneille uskovaisille Pyhä Henki on opettaja (persoona), joka johdattaa kaikkeen totuuteen.

Pistäpä tähän yksi jae Raamatusta, jossa Pyhä Henki puhuu muuten kuin ihmisen suun tai kirjoittaman sanan kautta.

Eikö löydy?

No, se ei ole ihme, koska Raamatussa sanotaan Pyhän Hengen puheeksi vain sitä, mikä on tullut Jumalan palvelijoiden - profeettojen, Jeesuksen ja apostolien - suun kautta.

• Anonyymi

Raamatussa on personoitu synti, kuolema, viisaus ym muttei niistä yksikään ole persoona.

Mitä näki Stefanus auennessa taivaassa.
        Apt.7.
        54 Mutta kun he tämän kuulivat, viilsi se heidän sydäntänsä, ja he kiristelivät hänelle hampaitansa.
        55 Mutta täynnä Pyhää Henkeä hän loi katseensa taivaaseen päin ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella
        56 ja sanoi: "Katso, minä näen taivaat auenneina ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella".

Hän näki Isän ja Pojan muttei Pyhään Henkeä. Hän oli itse täynnä Jumalata saamaansa voimaa jota sana kutsuu Pyhäksi Hengeksi. Siis PH ei ole perssona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pistäpä tähän yksi jae Raamatusta, jossa Pyhä Henki puhuu muuten kuin ihmisen suun tai kirjoittaman sanan kautta.

Eikö löydy?

No, se ei ole ihme, koska Raamatussa sanotaan Pyhän Hengen puheeksi vain sitä, mikä on tullut Jumalan palvelijoiden - profeettojen, Jeesuksen ja apostolien - suun kautta.

Ap. t. 13:2

Kerran, kun he olivat palvelemassa Herraa ja paastoamassa, Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa Barnabas ja Saul minun työhöni, siihen tehtävään, johon minä olen heidät kutsunut."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ap. t. 13:2

Kerran, kun he olivat palvelemassa Herraa ja paastoamassa, Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa Barnabas ja Saul minun työhöni, siihen tehtävään, johon minä olen heidät kutsunut."

Ja nuo sanat tulivat ihmisten kautta. Apt 13:2

Ja ihmiset lähettivät työntekijät matkaan.

Apostolien teot:
        13:1 Ja Antiokian seurakunnassa oli profeettoja ja opettajia: Barnabas ja Simeon, jota kutsuttiin Nigeriksi, ja Lukius, kyreneläinen, ja Manaen, neljännysruhtinas Herodeksen kasvinkumppani, ja Saulus.
        13:2 Ja heidän toimittaessaan palvelusta Herralle ja paastotessaan Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa minulle Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon minä olen heidät kutsunut."
        13:3 Silloin he paastosivat ja rukoilivat ja panivat kätensä heidän päällensä ja laskivat heidät menemään.
        13:4 Niin he Pyhän Hengen lähettäminä menivät Seleukiaan ja purjehtivat sieltä Kyproon.

Uskovat lähetit voivat edelleen sanoa, että "Jumala on kutsunut/ lähettänyt heidät"... mutta eivät he ole kuulleet luonnollisin korvin Jumalan ääntä, eivätkä nähneet Jumalaa... ja jos ovat nähneet enkelin tai Jeesuksen (niin siis väittävät), niin eivät he ole silloinkaan kuulleet Pyhän hengen puhuvan ja nähneet sen toimivan ilman välikäsiä (Jeesus, enkeli, lähetti itse tai muut uskovat).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kreikan kielessä alkutekstissä ei ole "hän" pronominia, vaan "se".

Jumala opettaa ja muistuttaa opetuslapsia sen hengen kautta, jonka on pannut heihin asumaan.

Onhan siellä feminiinimuotoakin ja muitakin ihan sen tarpeen mukaan kuin kielioppi vaatii. Mutta EI KOSKAAN persoonapronominia hän.

• Anonyymi

Kun Jeesus esitti Pyhän Hengen tulevan taivaasta jumaluuden edustajana maailmaan, hän kertoi tästä persoonallisena olentona Joh. 14:26;16:7, 13-15)
      Useissa teksteissä Pyhän Hengen mainitaan toimivan persoonan tavoin. Hän opettaa Luuk.12:12) johtaa synnintuntoon Joh. 16:8) toimii auttajana ja välittäjänä Room. 8:26 sekä johtaa seurakunnallista toimintaa Apt. 13:2 ja henkilökohtaista uskonelämää. Kiintoisaa on että Pyhän Hengen katsottiin olleen mukana kun apostolinen kokous teki tärkeän päätöksen todeten: "Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi" Apt. 15:28) Hänellä on myös tunteet, koska Pyhän Hengen sanotaan voivan tulla murheelliseksi. Jes. 63:10; Ef. 4:30) Jos kysymyksessä olisi vain vaikuttava voima, tuskin voitaisiin puhua näin persoonallisista ominaisuuksista. Eihän sanota esim. sähkön tulevan murheelliseksi, niin ihmeelinen voima kuin se sinänsä onkin. Emme ihmisinä pysty tarkoin selittämään hänen olemustaan kuten emme jumaluutta yleensäkään.

yks.advari,veli

• Anonyymi

Jumala toimii persoonallisella tavalla henkensä kautta: vaikuttaa voimallaan ja viisaudellaan. Jumalan pyhä henki ei ole silti itsenäisesti toimiva, suunnitelmia tekevä, ajatteleva ja puhuva persoona. Joissakin kohdissa sitä käytetään kuitenkin lähes synonyymina Jumalan kanssa: kun Henki tekee, puhuu tai vaikuttaa jotakin, niin se on sama asia kuin että Jumala itse olisi asialla. Samalla tavalla puhutaan ihmisen hengestä, mutta se ei ole ihmisestä erillinen persoona, joka jotakin tekisi ihmisestä erillisenä:

Luuk 1:47 ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani.

"minun henkeni" = "minä"

1.Korinttolaiskirje:
        5:3 Sillä minä, joka tosin ruumiillisesti olen poissa, mutta hengessä kuitenkin läsnä, olen jo, niinkuin läsnäollen, puolestani päättänyt, että se, joka tuommoisen teon on tehnyt, on
        5:4 - sittenkuin olemme, te ja minun henkeni ynnä meidän Herramme Jeesuksen voima, tulleet yhteen -
        5:5 Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.

"hengessä läsnä" = "mieleni ja ajatukseni ovat teidän kanssanne, tykönänne" (vaikka olen ruumiillisesti poissa - tämä ei tarkoita sitä, että Paavalin henki olisi ollut eri paikassa kuin hän itse oli ruumiillisesti ja että hänen henkensä olisi itsenäinen hänestä erillinen persoona, joka keskustelisi hänen kanssaan ja muiden kanssa yms.)

"minun henkeni ja Jeesuksen kristuksen voima" = "minä ja Jumalan hengen voima" - Paavalin henki ei aikonut matkustaa korinttolaisten luokse ruumiista irrallisena, vaan Paavali puhui tässä aikomuksestaan matkustaa ruumiillisesti Korinttoon ja Pyhä henki olisi vaikuttava silloin(kin) hänessä voimallisesti...

"että hänen henkensä pelastuisi" = "että hän pelastuisi" - ihmisestä ei pelastu vain jokin aineeton "henki" vaan koko ihminen pelastuu ruumista myöten: sitä varten on ruumiin ylösnousemus (tai siis sen toivo).

14:14 Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.

"minun henkeni rukoilee" = "minä rukoilen"

Samalla tavalla kuin on puhuttu erikseen "ihmisen hengestä", on puhuttu myös "Jumalan hengestä", ja sillä tarkoitetaan ihmistä itseään yhtenä persoonana, ja Jumalaa yhtenä persoonana(, jos Jumalaa nyt "persoonaksi" on sopivaa kutsua).

Toit esille kohtia, joista jokainen tulisi käsitellä erikseen, mutta en lähde siihen nyt tilan ja ajan puutteen vuoksi kovin tarkasti. Niissä kohdissa Jumala toimii henkensä kautta samoin kuin muuallakin ja joskus sanaa (Jumalan) Henki käytetään samaa tarkoittavana kuin sanaa (Isä) Jumala. Jumala nuhtelee henkensä kautta, näyttää toteen synnin vaikuttamalla ihmisen ajatuksiin ja mieleen henkensä kautta, puhuu palvelijoidensa suun kautta (Pyhä henki puhuu ja muistuttaa siitä mitä Jeesus on sanonut ja kirkastaa Kristusta) ja opettaa henkensä kautta, lähettää palvelijat matkaan vaikuttamalla uskovien ajatuksiin ja mieleen henkensä kautta, jne.

On syytä välttää puhumasta pyhästä hengestä persoonattomana voimana, sillä Jumala vaikuttaa sen kautta persoonallisella tavalla ja persoonissa, valituissa ja pyhissä ihmisissä. kun Jumalan henki tulee murheelliseksi, niin silloin Jumala itse tulee murheelliseksi, mutta myös se ihminen, jossa Jumala henkenä vaikuttaa. Kun Jumala tekee seurakunnan vanhinten ja apostolien kokouksessa päätöksen, niin sen päätöksen tekevät ne ihmiset, joissa Jumala henkenä vaikuttaa ja nämä ihmiset tuovat julki "Jumalan sanan" (päätöksen). Jumalan henki ei siis toimi näissäkään kohdissa itsenäisesti niin kuin persoona.

Tuolla on tätä sivuavaa tekstiä.

https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2020/06/11/mita-johannes-kirjoitti/

Roomalaiskirjeen 8:26-27 on ehkä yksi vaikeimmista kohdista unitaarin selittää, mutta sekin on onnistunut hyvin tuolla:

https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2020/06/10/roomalaiskirjeen-826-27-selitys/

Aihe on sen verran laaja ja vaikea ymmärtää, että lyhyesti ei ole helppoa näkemystä kunnolla perustella...

• Anonyymi

Pyhä Henki on Kyyhkynen, joka uudestisynnytti ihminen Jeesuksen kasteessa eli antoi kasteessa Jeesukselle ylösnousemusruumiin. Jumala tunnusti kasteessa Jeesuksen omaksi lapsekseen eli tunnusti isyytensä. Kasteessa Jeesus sai Pyhän Hengen ja voiman tehdä ihmetekoja, ei ennen sitä.

Hepr. 1:5
      "Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani."

• Anonyymi

Matt. 4:1 "Sitten Henki vei Jeesuksen autiomaahan Paholaisen kiusattavaksi."

• Anonyymi

Hepr 1:5 ei viittaa Jeesuksen saamaan kasteeseen vedessä Johannes Kastajan toimesta. Se puhuu Jeesuksen kuolleista heräämisestä. (vrt. Apt 13:26-48; Psa 2:7; Hebr 5:5)

Sanat "tänä päivänä minä sinut synnytin" puhuvat kuolleista heräämisestä, mikä tuntuu oudolta suomenkielisille kristityille, mutta näin jopa trinitaarit teologit ovat aivan oikein Raamattua tulkinneet, ja niin sen myös Apostolien tekojen ja Heprealaiskirjeen kirjoittajat ymmärsivät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei Henki toiminut tuossakaan itsenäisenä toimijana, vaan Jeesus vaelsi Hengen johdossa, niin kuin uskovat yleensä sanovat vaeltavansa. Henki ei siis toimi uskovista erillisenä vaan uskovien sisällä ja heidän kauttaan, ja Jumala on se, joka henkeään jakaa ja ohjailee uskovia henkensä kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isä Jumala ON henki. Siinä ei ole mitään seliteltävää. Pyhä henki ON Isä Jumala. Näin se Raamattu opettaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isä Jumala ON henki. Siinä ei ole mitään seliteltävää. Pyhä henki ON Isä Jumala. Näin se Raamattu opettaa.

Raamattu opettaa sitten vastoin katolisen kirkon laatimaa ja protestanttien hyväksymää Kolminaisuusoppia, jonka mukaan Jumalan persoonia ei saa sekoittaa tai yhdistää toisiinsa. On harhaoppia sanoa

Poika on Isä
        Pyhä Henki on Isä

ja muut kombinaatiot, joissa sanotaan jonkun persoonista olevan sama persoona kuin jokin toinen persoona.

• Anonyymi

Jeesuksen kuoltua ja mentyä taivaaseen Saatana teki identiteetivarkauden ja julistautui Jeesuksekei, meni temppelin kaikkein pyhimpään ja repäisi esiripun rikki mennessään.

"Varas ei ole tullut muuta kuin varastamaan....

• Anonyymi

Helluntailaisten keksimän mittarin mukaan ihmisellä on Pyhä Henki kun hän puhuu kielillä.
        1.Kor. 13:8 ilmoittaa että profetoiminen katoaa ja kielillä puhuminen lakkaa. Tarkoittaako se sitä Pyhä Henkikin lakkaa olemasta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaisten keksimän mittarin mukaan ihmisellä on Pyhä Henki kun hän puhuu kielillä.
        1.Kor. 13:8 ilmoittaa että profetoiminen katoaa ja kielillä puhuminen lakkaa. Tarkoittaako se sitä Pyhä Henkikin lakkaa olemasta?

Hurmostila saa ihmisen profetoimaan ja puhumaan sekavia. Ei siihin mitään Pyhää Henkeä tarvita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hurmostila saa ihmisen profetoimaan ja puhumaan sekavia. Ei siihin mitään Pyhää Henkeä tarvita.

Jer. 29:26

'Herra on pannut sinut, Sefanja, pappi Jojadan seuraajaksi valvomaan järjestystä Herran temppelissä ja toimittamaan jalkapuuhun ja kaularautaan kaikki hullut ja hurmahenget, jotka esiintyvät profeettoina.

Juud. 1:8

Yhtä kaikki nämä hurmahenget tekevät samalla tavoin. He saastuttavat ruumiinsa, halveksivat Herraa ja hänen valtaansa ja herjaavat henkivaltoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pyhä Henki ei ole yhtäkuin kielillä puhuminen. Pyhä Henki antaa omilleen lahjoja. Kielilläpuhuminen yksi Pyhän Hengen lahjoista. Pyhä Henki on iankaikkinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pyhä Henki ei ole yhtäkuin kielillä puhuminen. Pyhä Henki antaa omilleen lahjoja. Kielilläpuhuminen yksi Pyhän Hengen lahjoista. Pyhä Henki on iankaikkinen.

Kyllä se hellarella on yleinen tapa seurakunnissa määritellä kenellä on PH ja kenellä ei. Jollet puhu kiuelillä niin et ole TÄYTTYNYT PH:lla.

Kun kielillä puhuminen lakkaa niin silloin katoaa myös Pyhä Henki.

• Anonyymi

Pyhä Henki ennusti mm.helluntailaisuuden tulemuksen lopun aikana.

1. Tim. 4:1

Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä ja pahojen henkien opetuksia.

• Anonyymi

Kun seurakunnissa opetetaan että Jeesus on jumala niin silloin ollaan kolminaisuusopin opettajia.

• Anonyymi

1Tim 4:1 Henki sanoo selvästi...

toki tuossa on viittaus katolisen harhan vallassa eläviin ja muihin valheisiin eksyneisiin sielullisiin "uskoviin", mutta aiheen kannalta on todettava, että nuokaan sanat eivät ole todiste Pyhän hengen toiminnasta itsenäisenä persoonana, sillä ne sanat tulevat jälleen kerran uskovan suun/ kirjoituksen kautta (sanelu) ja Jumala on korkeintaan vaikuttanut ne sanat hengellään (henkensä kautta), niin kuin muuallakin Raamatussa on tapahtunut, kun "Pyhä Henki puhuu" tai "sanoo" jotakin. (Apt 1:16; 4:25; Hebr 1:1)

• Anonyymi

Luuk. 1:35

Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.

• Anonyymi

Vai ei Pyhä Henki ole Persoona?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"ruumillisessa muodossa" =Persoona

Luuk. 3:22

ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"ruumillisessa muodossa" =Persoona

Luuk. 3:22

ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".

Tuossakaan kohdassa ei sanota, että Pyhä henki puhuisi tai toimisi itsenäisesti persoonana...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole. Luuk.24:49. Voima korkeudesta. Siis voima jota Jumala jakaa haluamilleen. Persoonaa ei voida jakaa.

• Anonyymi

Pyhä Henki on erillinen Persoona. Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin ME: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!"

• Anonyymi

1.Mooseksen kirja:
        3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"

Tässä on Jumala enkelien (Jumalan poikien) ympäröimänä. Ei mitään viittausta kolmiyhteiseen epäjumalaan.

• Anonyymi

Onko se veto- vai työntövoima? Miten tätä voimaa voidaan mitata ja miten tuo voima vaikuttaa? Eteneekö tuo voima valon nopeudella ja läpäiseekö se kaikki materiaalit?

• Anonyymi

Se on henkistä voimaa, joka saa ihmiset todistamaan Jeesuksesta kaltaisellesi pilkkaajalle.

• Anonyymi

Joh.15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isäni tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta. Joh.14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimissäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikista, mitä minä olen teille sanonut.

• Anonyymi

Joh.14:16-18 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kansanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. En minä jätä teitä ovoiksi; minä tulen teidän tykönne. Matt.28:20

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue

Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää
      Maailman menoa
      205
      5054
    2. Olen väsynyt tähän

En osaa lopettaa ja koen huonoa omaatuntoa tästä. Kaikki on muutenkin turhaa ja tekemisesi sattuvat. Tunteita on vain hy
      Ikävä
      37
      4443
    3. Oppiiko vasemmistolaiset valehtelun jo kotonaan?

Sillä vasemmistolaiset/äärivasemmistolaiset valehtelee ja keksii asioita omasta päästään todella paljon. Esim. joku vas
      Maailman menoa
      200
      2721
    4. Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD

Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 17
      Maailman menoa
      134
      2310
    5. Olenko mies sinun mielestä outo?

Saat vastata rehellisesti.
      Ikävä
      60
      1921
    6. Maailman laiskin eläin: persu

Persu ei ole eläessään laittanut rikkaa ristiin itsensä elättämiseen. Luonnossa tuollainen ei olisi mahdollista, mutta s
      Maailman menoa
      112
      1811
    7. Millasia unelmia sulla on?

onko unelmia...?
      Ikävä
      67
      1794
    8. Miten usein toivot

Tai olet toivonut että olisimme lähekkäin vai toivotko ollenkaan?
      Ikävä
      208
      1664
    9. Miksi et voi tutustua minuun irl?

Vastaa yleisellä tasolla/ympäripyöreästi, jos pelkäät tunnistamisia.
      Ikävä
      152
      1222
    10. Martina tienaa itse rahansa

Ei tarvitse anella elättäjältään rahaa, ruokaa ja laukkuja.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      964
    Aihe