Asuntoni ei mene kaupaksi, koska taloyhtiössä ei ole sähköauton latauspaikkoja

Anonyymi

Kolme ostajakanditaateista oli ostanut asuntoni, jos asunto-osakeyhtiössä olisi ollut sähköauton latauspaikka. Aika on mennyt ihmeelliseksi. Vanhanaikainen isännöitsijä ja hallituksen puheenjohtaja eivät ymmärrä asiasta mitään.

Kuinka myynti voi olla kiinni sähköauton latauspaikasta? Jos ei ole latauspaikkaa niin asuntokin on arvoton. Niinkö?

101

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minullakin kauppa olisi syntynyt välittömästi, jos olisi ollut latausmahdollisuus. Itse muutin taloyhtiöön, jossa kaikkien asuntojen yhteyteen kuuluu tehokas lataus.

    • Anonyymi

      Taas trollausta!

      • Anonyymi

        Kuulosti kieltämättä erittäin teennäiseltä tuo aloitus ja ensimmäinen kommentti.

        Mutta onhan tuossa paljon totuutta. Vaikka sähköautoa ei vielä omistaisi, pitää jossain määrin kahjo olla ottamatta latausmahdollisuutta huomioon asuntoa valitessa. Ainakin jos suunnittelee jäävänsä pidemmäksi aikaa ja haluaa autoilla myös tulevaisuudessa.


    • Anonyymi

      Asunnossasi on kolme asiaa pielessä. Paikka, paikka ja paikka.

      • Anonyymi

        Kaikki taloyhtiöt ovat silloin väärässä paikassa, jos noin on.


      • Anonyymi

        Vai hinta suhteessa tavaraan.


    • Anonyymi

      Asiat voisivat olla huonomminkin. Jos yhtiössä ei olisi tarjolla edes pysäköintipaikkaa, olisi tilanne aika mahdoton. Se rajaisi ostajaehdokkaat melko vähiin.

      • Anonyymi

        Ei ole pulaa hulluista, jotka haluaa asunnon esim. Helsingistä. Alueelta, jolla tarjolla vain kadunvarsipaikkoja.

        Itseasiassa monella aluelle olisi tarjolla myös pysäköintitaloa tai luolaa, mutta ne kun maksaa enemmän, niin kadunvartta vaan kiitos. Vaikka ihan arpapeliä sitten, löytyykö vapaata ruutua alle 0,5 km päästä kotiovelta ja tavella tarjolla iloista yllätystä, kun aurausvallit auton kyljessä ikkunoiden alareunaan asti. Katumaasturin isompi maavara ja neliveto ihan tarpeellisia tässä puuhassa.


    • Anonyymi

      Kuulostaa samalta kuin autonostajan toteamus että "täytyy sopia vaimon kanssa".

      • Anonyymi

        Tai asunnosostajan "en ole maininnut tästä vielä miehelleni"


    • Anonyymi

      Yritykset eivät nyt oikein ehdi auttaa kaikkia taloyhtiöitä. Kannattaa olla ajoissa liikkeellä.

      • Anonyymi

        Joopa joo , ei ehdi vai !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo , ei ehdi vai !

        Kysypä varsin yrityksestä niin tiedät.


    • Anonyymi

      Tuo aloituksen tilanne on täyttä totta jo uudellamaalla.
      Kiinteistövälittäjä veljeni kertoi että jopa puolet ostajaehdokkaista kyselee latauspaikan perään, sanovat ettei käy sitten meille jos sellaista ei ole eivätkä käy edes tutustumassa kohteeseen.

      • Anonyymi

        Näin se vaan on. Jotkut tollot eivät usko.


    • Anonyymi

      Sähköautoilijat ostavat vain uusia asuntoja joihin rakennetaan kaikille latauspisteet. Vanhojen arvo putoaa.

      • Anonyymi

        Seniilit isännöisijävanhukset ajavat dieseleillä.


      • Anonyymi

        Yhteenkään kerrostaloon ei rakenneta latauspistettä jokaiselle asunnolle, ei edes parkkipaikkaa. Rivitaloihin latauspisteitä voidaan rakentaa, mutta ei niihinkään jokaiselle paikalle. Omakoti- ja paritaloissa voi ollakin jokaisessa latauspiste tai ainakin mahdollisuus.

        Uusiin kerros- ja rivitaloihin joissa on vähintään 4 autopaikkaa, pitää rakentaa latausmahdollisuus, mutta latauspisteitä ei tarvitse rakentaa.


      • Anonyymi

        Korjataanpa sanamuotoa, sähköautoilijat ostavat uusia asuntoja JOS asunnolle on saatavissa latauspiste parkkipaikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteenkään kerrostaloon ei rakenneta latauspistettä jokaiselle asunnolle, ei edes parkkipaikkaa. Rivitaloihin latauspisteitä voidaan rakentaa, mutta ei niihinkään jokaiselle paikalle. Omakoti- ja paritaloissa voi ollakin jokaisessa latauspiste tai ainakin mahdollisuus.

        Uusiin kerros- ja rivitaloihin joissa on vähintään 4 autopaikkaa, pitää rakentaa latausmahdollisuus, mutta latauspisteitä ei tarvitse rakentaa.

        "Yhteenkään kerrostaloon ei rakenneta latauspistettä jokaiselle asunnolle, ei edes parkkipaikkaa. "

        Parkkipaikka on jo ja rakennetaan kyllä latauspaikatkin, sitten hetikohta siinä vaiheessa kun on kysyntää.

        Tässä alkuvaiheessa rakennetaan ainoastaa valmius jokaisen huoneiston parkkipaikalle ja joka voidaan periaatteella kaksi-sormea-ja-nykäys muuttaa hybridiautojen latauspisteeksi.

        -Erään arvion mukaan vuonna 2025 lähes puolet myytävistä uusista autoista on hybridejä. Asia nostaa väistämättä painetta rakennuttaa ainakin latausvalmius.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yhteenkään kerrostaloon ei rakenneta latauspistettä jokaiselle asunnolle, ei edes parkkipaikkaa. "

        Parkkipaikka on jo ja rakennetaan kyllä latauspaikatkin, sitten hetikohta siinä vaiheessa kun on kysyntää.

        Tässä alkuvaiheessa rakennetaan ainoastaa valmius jokaisen huoneiston parkkipaikalle ja joka voidaan periaatteella kaksi-sormea-ja-nykäys muuttaa hybridiautojen latauspisteeksi.

        -Erään arvion mukaan vuonna 2025 lähes puolet myytävistä uusista autoista on hybridejä. Asia nostaa väistämättä painetta rakennuttaa ainakin latausvalmius.

        Rakennusmääräykset ovat muuttuneet. Kerrostalossa ei tarvitse olla enää jokaiselle asunnolle parkkipaikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakennusmääräykset ovat muuttuneet. Kerrostalossa ei tarvitse olla enää jokaiselle asunnolle parkkipaikkaa.

        "Kerrostalossa ei tarvitse olla enää jokaiselle asunnolle parkkipaikkaa."

        -Mutta kun on jo valmiina parkkipaikat ja niille rakennetaan se valmius lataamiseen. Tolppapaikkoja on niin paljon, ettei kaikille riitä käyttäjiä, vaikka puolella talossa on kakkosautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yhteenkään kerrostaloon ei rakenneta latauspistettä jokaiselle asunnolle, ei edes parkkipaikkaa. "

        Parkkipaikka on jo ja rakennetaan kyllä latauspaikatkin, sitten hetikohta siinä vaiheessa kun on kysyntää.

        Tässä alkuvaiheessa rakennetaan ainoastaa valmius jokaisen huoneiston parkkipaikalle ja joka voidaan periaatteella kaksi-sormea-ja-nykäys muuttaa hybridiautojen latauspisteeksi.

        -Erään arvion mukaan vuonna 2025 lähes puolet myytävistä uusista autoista on hybridejä. Asia nostaa väistämättä painetta rakennuttaa ainakin latausvalmius.

        Valmius = asennetaan pysäköintialueen remontin yhteydessä putket, mihin voi vetää kaapelit sitten joskus.

        Latauspisteet vaati kyllä vähän muutakin kuin sormien naksautuksen etenkin vanhemmissa taloissa, missä pääkeskukset jo muutenkin vinkuu tappiin asti kuormitettuina. Kun nykyään menee sähköä vähän eri malliin kuin 50/60 luvuilla.

        Pahimpia ehkä talot, missä on
        - kaasuliedet korvattu sähköliesillä
        - vesikiertoisia lämmityksiä (lattialämmitykset pesutiloissa) korvattu sähköllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmius = asennetaan pysäköintialueen remontin yhteydessä putket, mihin voi vetää kaapelit sitten joskus.

        Latauspisteet vaati kyllä vähän muutakin kuin sormien naksautuksen etenkin vanhemmissa taloissa, missä pääkeskukset jo muutenkin vinkuu tappiin asti kuormitettuina. Kun nykyään menee sähköä vähän eri malliin kuin 50/60 luvuilla.

        Pahimpia ehkä talot, missä on
        - kaasuliedet korvattu sähköliesillä
        - vesikiertoisia lämmityksiä (lattialämmitykset pesutiloissa) korvattu sähköllä

        Ja sehän selvä, että vanhimmissa taloissa lämpötolpat pahimmillaan 1x6A sulake kahdelle autolle. Just ja just kestää lohkolämmittimet.

        Silti patteripetterit kuvittelee, että tolppien tilalle voi noin vain heittää latausasemat.

        Tosin sama se on uudemmissakin. Kun tolpissa on paikkakohtaiset kellot, niin ei ole normaalisti kaikki kuormat samaan aikaan päällä ja on voitu mitoittaa kaapelit paljon pienemmälle kuormalle kuin 8 A x autopaikkojen määrä.


    • Anonyymi

      0/5

      Yrittäisit vähän enemmän panostaa noihin keksittyihin tarinoihin

      • Anonyymi

        Luepas lehtiä. On sulla kuvitelmat.


    • Anonyymi

      Vanhoilliset taloyhtiöt, jotka eivät järjestä asiaa ajoissa kuntoon tulevat kokemaan todella kovan kohtalon.

    • Anonyymi

      Etelän slummeissa ei ole edes autopaikkoja jokaiselle asunnolle.

      • Anonyymi

        Tuo koskee vain Helsinkiä, Espoota ja Vantaata. Jo Nurmijärvellä on minimivaatimuksena yksi autopaikkka asuntoa kohden tai yksi autopaikka 60m2 kohden isommissa asunnoissa. Meidän vanhassa yhtiössä on asuntoa kohden talli ja kaksi ulkopaikkaa. Puolet on asennuttanut latauspisteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo koskee vain Helsinkiä, Espoota ja Vantaata. Jo Nurmijärvellä on minimivaatimuksena yksi autopaikkka asuntoa kohden tai yksi autopaikka 60m2 kohden isommissa asunnoissa. Meidän vanhassa yhtiössä on asuntoa kohden talli ja kaksi ulkopaikkaa. Puolet on asennuttanut latauspisteen.

        Perämetsissä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin syöksyä omalla autolla viettämään laatuaikaa ruuhkassa. Siellä maalla on tapana herätä kukonlaulun aikaan, jotta pääsee työpaikalle jo klo 7:00 ja kotiinpäin viimeistään 14:50.

        Nähty on, miten huonon joukkoliikenteen alueella (Tammisto Vantaalla) ei edes 1,5 autopaikkaa per asunto tahdo riittää kerrostalossa, kun useimmilla talouksilla 2 autoa.

        Mutta hyvien liikenneyhtyksien varrella 0,5 autopaikkaa per huoneisto... ja näitä paikkoja on nytkin tyhjinä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo koskee vain Helsinkiä, Espoota ja Vantaata. Jo Nurmijärvellä on minimivaatimuksena yksi autopaikkka asuntoa kohden tai yksi autopaikka 60m2 kohden isommissa asunnoissa. Meidän vanhassa yhtiössä on asuntoa kohden talli ja kaksi ulkopaikkaa. Puolet on asennuttanut latauspisteen.

        Ja muutaman muun suuremman kaupungin keskusta-aluetta, kuten Tampere, Turku ja Oulu. Ei niissäkään kaikille aina löydy autopaikkaa.


    • Anonyymi

      Jos ostajalla on sähköauto tai ladattava hybridi niin en yhtään ihmettelisi.

      Lataus vastaisten asuntoyhtiöiden karu tulema on arvon alenema, sama kuin isolla yhtiöllä ei olisi ainuttakaan autopaikkaa.

      Nyt on tyhmää ostaa asunto missä ei ole latausmahdollisuutta. Sähkö tulee väkisin, sitä ei asintoyhtiöiden jäärät pysty estämään, hidastaessaan pissivät omiin muroihinsa!

      • Anonyymi

        "Nyt on tyhmää ostaa asunto missä ei ole latausmahdollisuutta."

        Aivan. Tässä vaiheessa typerää ostaa ilman latauspaikkaa, ainakin jos aikoo autoilla tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt on tyhmää ostaa asunto missä ei ole latausmahdollisuutta."

        Aivan. Tässä vaiheessa typerää ostaa ilman latauspaikkaa, ainakin jos aikoo autoilla tulevaisuudessa.

        Isommissa kaupungeissa suuri osa nuorista ei enää edes hanki ajokorttia.
        Sillä rahalla kun ylläpitää autoa, maksaa kyllä keskikaupungin asuntoakin.
        Se on valinta.

        Omakotitalo on varma valinta. Siinä ei voi kuin hävitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isommissa kaupungeissa suuri osa nuorista ei enää edes hanki ajokorttia.
        Sillä rahalla kun ylläpitää autoa, maksaa kyllä keskikaupungin asuntoakin.
        Se on valinta.

        Omakotitalo on varma valinta. Siinä ei voi kuin hävitä.

        "Omakotitalo on varma valinta. Siinä ei voi kuin hävitä."

        Viimeaikoina on arvo noussut kuin raketti ainakin meidän talon ympärillä. Kaikki haluavat oman työhuoneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isommissa kaupungeissa suuri osa nuorista ei enää edes hanki ajokorttia.
        Sillä rahalla kun ylläpitää autoa, maksaa kyllä keskikaupungin asuntoakin.
        Se on valinta.

        Omakotitalo on varma valinta. Siinä ei voi kuin hävitä.

        "Omakotitalo on varma valinta. Siinä ei voi kuin hävitä."

        Riippuu paljon siitä mistä sen ostaa ja onko talo omalla tontilla.
        Vaikka polttaisin oman taloni ja myisin pelkän tontin niin tekisin silti hyvän tilin. Ja kun on vielä tämä talokin niin ei voi valittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isommissa kaupungeissa suuri osa nuorista ei enää edes hanki ajokorttia.
        Sillä rahalla kun ylläpitää autoa, maksaa kyllä keskikaupungin asuntoakin.
        Se on valinta.

        Omakotitalo on varma valinta. Siinä ei voi kuin hävitä.

        Jos on tietotyössä, jossa kaiken työn voi tehdä etätyönä, ei edes omakotitalossa asuvan tarvitse paljon kulkea autolla ainakaan työssä. Onhan nyt korona-aikana monet olleet vuoden töissä kotona. Ja noissa töissä etätöitä voi jatkaa koronan jälkeenkin.

        Ja ainakin Helsingistä ei asuntoa kannata ostaa, ei nykyisillä kiskurihinnoilla. Mieluummin ostaa asunnon kauempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isommissa kaupungeissa suuri osa nuorista ei enää edes hanki ajokorttia.
        Sillä rahalla kun ylläpitää autoa, maksaa kyllä keskikaupungin asuntoakin.
        Se on valinta.

        Omakotitalo on varma valinta. Siinä ei voi kuin hävitä.

        Siis isommissa kaupungeissa suuri osa nuorista ei koskaan opettele liikennesääntöjä, oikeasti. Asian huomaa kyllä pyörälijöiden menoa katsellessa.


      • Anonyymi

        Tyhmää ostaa sähköauto jos ei ole lastausmahdollisuutta. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis isommissa kaupungeissa suuri osa nuorista ei koskaan opettele liikennesääntöjä, oikeasti. Asian huomaa kyllä pyörälijöiden menoa katsellessa.

        No ei kyllä useimmat autoilijatkaan muuta osaa, kun seurata edelläajavan takavaloja. Siksi pillittävätkin autoista, joissa ei takavalot pala.


    • Anonyymi

      Kukaan ei pian katso netin asuntohakuja jossa hakuehtona ei ole sähköauton latausmahdollisuutta.

      • Anonyymi

        Eipä moni katso nytkään, vaikka sähköautoa ei vielä olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä moni katso nytkään, vaikka sähköautoa ei vielä olisi.

        Höpö höpö.


    • Anonyymi

      Jaa, asun Ullalinnassa ja kyllä täällä asunnot menee aika muikeaan hintaan kaupaksi vaikkei ole autopaikkoja lainkaan.

      • Anonyymi

        Ei ole valittamista kaupan käymisestä eikä kauppahinnasta Etu-Töölössäkään. Vaikka parkkiksia ei ole korttelipihoilla kuin korkeintaan 2. Ei ne sähköautopaikat vaan sijainti, sijainti ja sijainti.


    • Anonyymi

      Tuo aloitus on mitä suurinta tuubaa.

      • Anonyymi

        Se on aivan tätä päivää pääkaupunkiseudulla ja pian kaikkialla muuallakin maassa.


    • Anonyymi

      Jossain Mukkulassa epäilemättä?

    • Anonyymi

      Autopaikkaosake se olla pitää eikä mikään tolppapaikka pihan perällä.

    • Anonyymi

      Tuo koko juttu on valetta. En usko, että edes asut asuntoyhtiössä tai olet myymässä asuntoa. Pikkulapsikin osaa satuilla paremmin.

      Miksi noin moni muka ei osta asuntoa ilman latauspaikkaa, kun 99,5% suomalaisista ei omista sähköautoa? Ja nekin asuvat pääosin ok-taloissa. Kerrostaloissa pikemminkin 99,9% EI omista sähköautoa. Ja latauspaikat saadaan tehtyä hetkessä, jos halutaan, joten vain idiootti tuijottaa latauspaikkojen olemassaoloa, jos ei omista sähköautoa.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä siitä, että aloitus on satuilua, mutta on myös täysin totta, että sähköautoilu tulee ja siihen on erittäin viisasta varautua hyvissä ajoin etukäteen.

        En olisi lainkaan yllättänyt, jos suurimmalle osalle asunnonetsijistä tämä on jo tärkeä valintakriteeri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että aloitus on satuilua, mutta on myös täysin totta, että sähköautoilu tulee ja siihen on erittäin viisasta varautua hyvissä ajoin etukäteen.

        En olisi lainkaan yllättänyt, jos suurimmalle osalle asunnonetsijistä tämä on jo tärkeä valintakriteeri.

        Jos puhutaan kaikkein kalleimmista arvoasunnoista Helsingissä niin ei ole. Niissähän valtaosalle asukkaista ei ole edes autopaikkaa, saati sitten latauspaikkaa ja silti asunnot menee kaupan. Tosin noilla alueilla yli puolet ei edes omista autoa. Ei hyvätuloisetkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos puhutaan kaikkein kalleimmista arvoasunnoista Helsingissä niin ei ole. Niissähän valtaosalle asukkaista ei ole edes autopaikkaa, saati sitten latauspaikkaa ja silti asunnot menee kaupan. Tosin noilla alueilla yli puolet ei edes omista autoa. Ei hyvätuloisetkaan.

        Noiden kalleimpien arvoasuntojen ostajille ei ole mikään ongelma ostaa lisäksi hallipaikka läheltä. Senhän saa reilusti alle satkun, ja auto on aina suojassa ja turvassa. Ongelma koskeekin vain normaali keskituloisia ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden kalleimpien arvoasuntojen ostajille ei ole mikään ongelma ostaa lisäksi hallipaikka läheltä. Senhän saa reilusti alle satkun, ja auto on aina suojassa ja turvassa. Ongelma koskeekin vain normaali keskituloisia ihmisiä.

        Toisaalta noissa arvoasunnoissa puolet ei omista autoa. Ei hyvätuloisetkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta noissa arvoasunnoissa puolet ei omista autoa. Ei hyvätuloisetkaan.

        Mutta ani harva arvotalossa asuva on valmis maksamaan autopaikasta pysäköintiluolassa tai talossa. Kadunvarsipaikkaa vaan, sehän se on kätevä etenkin talvella.


      • Anonyymi

        > kun 99,5% suomalaisista ei omista sähköautoa?

        Prosentit väärin. Patteriautojen osuus autokannasta 0,4 %.

        > Kerrostaloissa pikemminkin 99,9% EI omista sähköautoa.

        No ei tietenkään, kun ei ole latausmahdollisuutta. Siinä se patteriautojen ongelma onkin. Suurin hyöty niistä saadaan kaupunkien keskustoissa, joissa useimmilla asukkailla ei ole edes ikiomaa parkkiruutua.

        Lisäksi suurimmissa kaupungeissa autokantakin on uusinta.

        No, onneksi on myös vaihtoehtoja. Paitsi patteriuskovaisten mielestä.


    • Anonyymi

      Latausmahdollisuuden vaikutus vuokra-asuntomarkkinoille?

      Tuttu ukko osti sijoitusasunnon asumastani taloyhtiöstä, teki hiukan remppaa ja laittoi luukun vuokralle vuokra-välittäjän kautta.

      -Tarjokkaita olisi ollut pilvin pimein. Ongelmaksi muodostui se, ettei juuri kukaan selvittänyt vuokravälittäjän taustaselvityksiä.

      Olen hyvin vakuuttunut siitä, että jos taloyhtiöllä tai vuokranantajalla on mahdollisuus tarjota latausmahdollisuutta, se tulee vaikuttamaan vuokraushalukkuuteen siellä hiukan paremmin menestyvien joukossa.

      On varsin oletettavaa, että tulevina vuosina vielä hybrideillä ajellaan joko työsuhdeperusteisesti tai ainakin asianomainen on vankasti kiinni työelämässä. Ihan siksi, että hybridit ovat vielä tulevinakin vuosina varsin "nuoria" yleisen autokannan keski-ikään verrattuna ja siten myös keskimäärin kalliimpia, kuin autot yleensä. (ka. noin 6.000€).

      Pitää ihan pieni provo heittää näin pääsiäisen iloksi palstalle:

      Hommatkaa taloyhtiöönne sähköautojen latausmahdollisuus, niin vuokranantajille sataa hyvin ansaitseviä nörttejä ja juppeja vuokralaisiksi!

      • Anonyymi

        Ei se ole provo. Se on täyttä totta.


      • Anonyymi

        Suurin osa vuokraloisista on sossunelättejä. Eli "luukulta" maksetaan vuokra ainakin osittain.

        Tuskin ostelevat 40 k€ sähköautoja ihan lähivuosina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa vuokraloisista on sossunelättejä. Eli "luukulta" maksetaan vuokra ainakin osittain.

        Tuskin ostelevat 40 k€ sähköautoja ihan lähivuosina.

        Riippuu alueesta, hyvillä alueilla suuri osa vuokralaisistakin on hyvätuloisia.


    • Anonyymi

      Ostajat eivät saaneetkaan lainaa ja keksivät tekosyyn jolla ei menetä kasvojaan.

      • Anonyymi

        Tuskinpa.


    • Anonyymi

      Tuo aloitus on taivahan tosi.

    • Anonyymi

      Lehdet kirjoittavat aivan samaa kuin tämän ketjun aloituskin.

      • Anonyymi

        Nuo ovat aivan todellisia juttuja elävästä elämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ovat aivan todellisia juttuja elävästä elämästä.

        Näitä kertovat monet muutkin. Totta ne ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ovat aivan todellisia juttuja elävästä elämästä.

        Tuskin ainakaan vielä. Kun 99,6% autoista on edelleen muita kuin täyssähköautoja, on epätodennäköistä että latauspaikan puuttumisella on suuri vaikutus. Toki tämän lisäksi on pari prosenttia ladattavia hybrideitä, mutta niillä ajellaan ilman latauspaikkaakin. Vaikka heidätkin laskettaisiin, olisi latauspaikkaa tarvitsevien määrä edelleen minimaalinen.

        Ne jotka ei vielä omista ladattavaa autoa tuskin vielä vaatisi latauspaikkaa. Varsinkin, koska sähkötolpat voidaan muuttaa latauspaikoiksi.


    • Anonyymi

      Voi näitä spämmien ja idioottialoitusten nostajia.

    • Anonyymi

      Heh. Aika harva on kiinnostunut taloyhtiöissä maksaa isoja rahoja sähköautojen ’tankkausta’ varten vain siksi, että joku poismuuttaja saisi paremman hinnan asunnostaan. Turha kuvitellakaan.
      Ja jos kiinteistön arvo laskee, niin on siitä hyötyäkin, kiinteistöverokin laskee. Tosin tämän takia tuota kiinteistöjen arvonlaskua tuskin tulee.
      Kun asunnoissa asuvat katsovat tarpeelliseksi varustaa parkkipaikkansa sähköautojen lataukseen, niin näin käy, kun asukkaat hankkivat itse ladattavia autoja. Silloinkin maksajiksi ensisijaisesti tietysti ne ketkä latausta tarvitsevat.

      • Anonyymi

        "Silloinkin maksajiksi ensisijaisesti tietysti ne ketkä latausta tarvitsevat."

        Valitettavasti tuo ei toimi asuntoyhtiöissä toimi noin. Hissiremointeista maksaa nekin, jotka asuvat ensimmäisessä kerroksessa, parvekeremointeista parvekkeettomat, autopaikoista autottomat jne. Tuo mainitsemasi olisi reilua, mutta asuntoyhtiöissä kaikista suurista remonteista maksavat kaikki, myös ne joiden kohdalla ei muutoksesta olisi hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Silloinkin maksajiksi ensisijaisesti tietysti ne ketkä latausta tarvitsevat."

        Valitettavasti tuo ei toimi asuntoyhtiöissä toimi noin. Hissiremointeista maksaa nekin, jotka asuvat ensimmäisessä kerroksessa, parvekeremointeista parvekkeettomat, autopaikoista autottomat jne. Tuo mainitsemasi olisi reilua, mutta asuntoyhtiöissä kaikista suurista remonteista maksavat kaikki, myös ne joiden kohdalla ei muutoksesta olisi hyötyä.

        Siksi as oy ei pitäisikään niitä latauspaikkoja hankkia.

        Toinen syy on kankeus, jos pitää suunnittelu ja toteutus kilpailuittaa ja kaikki pitää ensin hyväksyttää yhtiökokouksella (joita ei miellellään montaa vuodessa järjestetä), niin projektin läpivienti helposti parin vuoden juttu. Etenkin, jos menee sähköliittymäkin uusiksi ym.

        Parempi että annetaan latauspaikkoja rakentavalle yhtiölle lupa rakentaa paikat yhtiön maalle. Tämä palvelutarjoaja hankkii niille ikioman sähköliittymän ja veloittaa kulut latauspaikoista perittävillä maksuilla.

        Tällaisia palveluntarjoajia on jo .... mutta istuu huonosti sosialistihallituksen keskusjohtoiseen ajatusmaailmaan.... joten on vaarana, että annetaan typeriä ja kalliiksi tulevia käskyjä "rakenna latauspaikat, oli tarvetta tai ei". Siinä sitten pääsee autottomatkin osakkaat maksumiehiksi ja voi tulla kankea ja kallis operaatio (pahimmillaan johtaa kiinteistön sähköliittymän ja pääkeskuksen uusimiseen jne).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi as oy ei pitäisikään niitä latauspaikkoja hankkia.

        Toinen syy on kankeus, jos pitää suunnittelu ja toteutus kilpailuittaa ja kaikki pitää ensin hyväksyttää yhtiökokouksella (joita ei miellellään montaa vuodessa järjestetä), niin projektin läpivienti helposti parin vuoden juttu. Etenkin, jos menee sähköliittymäkin uusiksi ym.

        Parempi että annetaan latauspaikkoja rakentavalle yhtiölle lupa rakentaa paikat yhtiön maalle. Tämä palvelutarjoaja hankkii niille ikioman sähköliittymän ja veloittaa kulut latauspaikoista perittävillä maksuilla.

        Tällaisia palveluntarjoajia on jo .... mutta istuu huonosti sosialistihallituksen keskusjohtoiseen ajatusmaailmaan.... joten on vaarana, että annetaan typeriä ja kalliiksi tulevia käskyjä "rakenna latauspaikat, oli tarvetta tai ei". Siinä sitten pääsee autottomatkin osakkaat maksumiehiksi ja voi tulla kankea ja kallis operaatio (pahimmillaan johtaa kiinteistön sähköliittymän ja pääkeskuksen uusimiseen jne).

        Toisaalta, ei tuo kelpaisi sähköautojen omistajillekaan. Nimittäin tuo tulisi kalliiksi pitkällä tähtäimellä heille ja useimmat sähköautojen omistajat ovat korkealle koulutettuja ja hyviä laskemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi as oy ei pitäisikään niitä latauspaikkoja hankkia.

        Toinen syy on kankeus, jos pitää suunnittelu ja toteutus kilpailuittaa ja kaikki pitää ensin hyväksyttää yhtiökokouksella (joita ei miellellään montaa vuodessa järjestetä), niin projektin läpivienti helposti parin vuoden juttu. Etenkin, jos menee sähköliittymäkin uusiksi ym.

        Parempi että annetaan latauspaikkoja rakentavalle yhtiölle lupa rakentaa paikat yhtiön maalle. Tämä palvelutarjoaja hankkii niille ikioman sähköliittymän ja veloittaa kulut latauspaikoista perittävillä maksuilla.

        Tällaisia palveluntarjoajia on jo .... mutta istuu huonosti sosialistihallituksen keskusjohtoiseen ajatusmaailmaan.... joten on vaarana, että annetaan typeriä ja kalliiksi tulevia käskyjä "rakenna latauspaikat, oli tarvetta tai ei". Siinä sitten pääsee autottomatkin osakkaat maksumiehiksi ja voi tulla kankea ja kallis operaatio (pahimmillaan johtaa kiinteistön sähköliittymän ja pääkeskuksen uusimiseen jne).

        Ei tällaista palvelua kukaan nollakatteella tarjoa. Pitää kattaa kulujen lisäksi myös latauspaikkayhtiön voitot. Tällä mallilla luotaisiin taloyhtiökohtaiset carunat, luonnolliset monopolipalvelut. Eihän tällaista mallia hevin kilpailutettaisi, ei sinne talon pihalle kilpailija taida tulla kilpailevaa infraansa rakentamaan ja monopolin haltijalla on vapaat kädet hinnoitella palvelunsa itselleen edullisimmalla tavalla.


    • Anonyymi

      Työsuhde autoilijat kyllä ala latailemaan omaan piikiin ja mahdollisuus.

    • Anonyymi

      Asunnon katsojilla on tuhat ja yksi tapaa kertoa, ettei asunto kiinnosta tai siihen ei ole varaa.

    • Anonyymi

      Lehdet kirjoittavat aloituksessa kuvatuista tapauksista lähes joka päivä.

      • Anonyymi

        Oikeasti lehdet eivät kirjoittele noista ollenkaan, koska tuota ei tapahdu.


    • Anonyymi

      Parempi asua maalla. Elämänlaatua.

    • Anonyymi

      Nooh, ehkä niiden 99%:n joukosta autoilijoita yksi ostaja löytyy jos kämppä muuten on sellainen että se kelleen kelpaa.

      • Anonyymi

        Sähköautoja on korkeintaan 1,5% autokannasta, tavan autoja 98,5%. Kannattaa valita markkinasegmentiksi se joukko. Muu voihkiminen on samaa kuin valitella että Brunein sulttaani ja Gates ei osta asuntoani, se on elämä loppu nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoja on korkeintaan 1,5% autokannasta, tavan autoja 98,5%. Kannattaa valita markkinasegmentiksi se joukko. Muu voihkiminen on samaa kuin valitella että Brunein sulttaani ja Gates ei osta asuntoani, se on elämä loppu nyt.

        Toki, mutta oli mikä tahansa tekniikka niin tuon tekniikaan käyttäjien määrä on alunperin 0%. Esimerkiksi kännyköiden käyttäjiä oli lähes 0% vielä 80-luvulla (paitsi muutama harva rikas henkilö). Katso lukuja nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki, mutta oli mikä tahansa tekniikka niin tuon tekniikaan käyttäjien määrä on alunperin 0%. Esimerkiksi kännyköiden käyttäjiä oli lähes 0% vielä 80-luvulla (paitsi muutama harva rikas henkilö). Katso lukuja nyt.

        80-luvusta on kulunut yli 30 vuotta. Ei tässä ihan jänön selässä olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        80-luvusta on kulunut yli 30 vuotta. Ei tässä ihan jänön selässä olla.

        Oikeastaan kännyköiden yleistyminen kunnolla alkoi vasta 90-luvulla ja sitten ne tulivatkin nopeasti. Onhan tässä jo jonkin aikaa ollut lähes kaikilla kännykät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        80-luvusta on kulunut yli 30 vuotta. Ei tässä ihan jänön selässä olla.

        Lisään edelliseen... Jo nyt noin 35% uusista autoista on ladattavia (7% täyssähköautoja). Ja luultavasti ladattavien määrä vielä kasvaa tästä.

        Joten tuo sähköautojen osuus autokannassa tulee kasvamaan nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään edelliseen... Jo nyt noin 35% uusista autoista on ladattavia (7% täyssähköautoja). Ja luultavasti ladattavien määrä vielä kasvaa tästä.

        Joten tuo sähköautojen osuus autokannassa tulee kasvamaan nopeasti.

        Tämä vuosi tulee tuhoamaan kaikki "dieselautoyrittäjät". Onneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä vuosi tulee tuhoamaan kaikki "dieselautoyrittäjät". Onneksi.

        En tiedä mitä oikein tarkoitat? Ainakaan diesel-autojen valmistajia tämä vuosi ei tuhoa, koska ne valmistavat jo pääosin muita autoja. Huoltoasemilla taas dieseliä tankataan kuten ennenkin. Ja tietenkin automyyjät myyvät uusina muita autoja ja käytettyinähän dieselit edelleen kelpaa hyvin.

        Eli kukaan ei tuhoudu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mitä oikein tarkoitat? Ainakaan diesel-autojen valmistajia tämä vuosi ei tuhoa, koska ne valmistavat jo pääosin muita autoja. Huoltoasemilla taas dieseliä tankataan kuten ennenkin. Ja tietenkin automyyjät myyvät uusina muita autoja ja käytettyinähän dieselit edelleen kelpaa hyvin.

        Eli kukaan ei tuhoudu.

        "Ainakaan diesel-autojen valmistajia tämä vuosi ei tuhoa"

        Totta. Pikku hiljaa hiipuvat pois.


    • Anonyymi

      Kiinteistövälittäjien sivuille tulee sähköauton latausta koskeva haku.

    • Anonyymi

      Fiksua jo asunnon ostovaiheessa varmistaa, että se on käyttökelpoinen lähitulevaisuuden tarpeita ajatellen ja tarvittaessa myöhemmin myytävissä.

      Vuonna 2021 se tarkoittaa myös latausmahdollisuutta.

      • Anonyymi

        "Vuonna 2021 se tarkoittaa myös latausmahdollisuutta."

        Kyllä!

        Ja ainakin sijoitusasuntoa hankkivalle latausmahdollisuus on täyttä kobolttia jo nyt!


    • Anonyymi

      Latausmahdollisuus taloyhtiöissä alkaa olla kohta samanlainen kysymys kuin että "onko putkiremontti jo tehty?"

      Ostajalla ei välttämättä ole itsellään tarvetta latausmahdollisuudelle, mutta se tarve saattaa vääjäämättä tulla yhtiön kautta, samalla lailla kun ikääntyvien putkien uusinta. Vaikka oman asunnon putket ei vielä vuotaisikaan.

      Tiedossa voi olla siis isokin remontti (=lisää kuluja) kaupanteon jälkeen, ja sellainen voi pelottaa ostajaa. Etenkin jos kyseessä on ensiasunnon ostaja, jolle tuo sijoitus on sen verran suuri, ettei ylimääräiseen menoon ole juuri varaa.
      Ja kun ei taida olla ihan selvää sekään, mitä tuollainen latausmahdollisuuden teko yhtiölle, ja sitä kautta osakkaalle lopulta maksaa.

      • Anonyymi

        Ja jatkan omaani: jos ostajaehdokkaalla on jo vaikkapa täyssähköauto, niin silloinhan latausmahdollisuus on ihan itsestäänselvä vaatimus.


      • Anonyymi

        Putkiremontti on kuitenkin huomattavasti kalliimpi ja kertoo myös enemmän asunnon kunnosta kuin latauspaikat. Kalleimmillaankaan latauspaikat eivät maksa yhtä paljon ja sen toteuttaminen ei ole niin vaikeaa ja vaadi niin paljon suunnittelua. Putkiremontti (varsinkin jos siihen sisältyy viemärit) maksaa usein kymppitonneja per asunto ja Helsingissä hinta nousee joskus jopa lähelle sataa tonnia isoissa asunnoissa.

        Joten en ihan vertaisi latauspaikkoja putkiremonttiin, vaikka molemmat rahaa vaatiikin.


    • Anonyymi

      Pääkaupunkiseudulla on niin paljon sähköautoja että aloituksen teksti on aivan totta.

      • Anonyymi

        Vaikka pääkaupunkiseudulla melko paljon sähköautoja onkin niin ei tuo silti ole vielä ongelma. Jopa pk-seudulla vain harvalla on sähköauto. Lisäksi kaikkein kalleimmilla alueilla edes pysäköintipaikkoja ei ole kaikille autoille asuntoyhtiössä ja valtaosa pysäköi muualle. Joko kadun varrelle tai pysäköintilaitoksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka pääkaupunkiseudulla melko paljon sähköautoja onkin niin ei tuo silti ole vielä ongelma. Jopa pk-seudulla vain harvalla on sähköauto. Lisäksi kaikkein kalleimmilla alueilla edes pysäköintipaikkoja ei ole kaikille autoille asuntoyhtiössä ja valtaosa pysäköi muualle. Joko kadun varrelle tai pysäköintilaitoksiin.

        "Jopa pk-seudulla vain harvalla on sähköauto."

        Sillä ei ole mitään merkitystä monellako sähköauto jo on. Vaan sillä moniko sellaisen aikoo hankkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jopa pk-seudulla vain harvalla on sähköauto."

        Sillä ei ole mitään merkitystä monellako sähköauto jo on. Vaan sillä moniko sellaisen aikoo hankkia.

        Itse asiassa on. Jos mahdollinen sähköauton hankinta on kaukana tulevaisuudessa, ei latauspaikkaa edes ajattele. Ja jos talossa on sähkötolpat niin latauspaikkojen lisääminen vaatii vain pienen remontin. Kyseessä ei ole mikään jättiremontti, jos ei ihan pikalatureita taloon laiteta. Tällä hetkellä latauspaikoilla ei ole merkitystä edes pk-seudulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa on. Jos mahdollinen sähköauton hankinta on kaukana tulevaisuudessa, ei latauspaikkaa edes ajattele. Ja jos talossa on sähkötolpat niin latauspaikkojen lisääminen vaatii vain pienen remontin. Kyseessä ei ole mikään jättiremontti, jos ei ihan pikalatureita taloon laiteta. Tällä hetkellä latauspaikoilla ei ole merkitystä edes pk-seudulla.

        Se on juuri noin. Mitään kalliita ratkaisuja ei tarvita.


    • Anonyymi

      Sähköauton latauspaikka kielletään taloyhtiöiden autotallesiissa. Tulipalovaara.
      Monia riitoja pukkaa esiin.

      • Anonyymi

        Niin, ne lukuisat tulipalot Suomessa, jotka johtivat läppäreiden ja kännyköiden kieltämiseen kodeissa... 🤣🤣🤣

        Eiköhän täyssähköautot ole äärimmäisen paloturvallisia.


    • Anonyymi

      Eikös siellä Etuovi.comissa ole jo hakuehtona sähköauton lataaminen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe