tuska matkalla tuhoon

Russell

Viime vuonnahan oli ensimmäinen kerta kun Tuska myytiin loppuun. Aidat natisi, ja paikka oli puolillaan corollaväkeä, helsingin trendipettereitä ja muita urpoja. Se näkyi jo kokonaiskuvassakin. Oli tappelua, urpoilua ja yksinkertaisesti ihmisiä joita ei näyttänyt musiikki kiinnostavan enää pätkääkään.

"Eiks se naitvis soita tänään... kauhee meteli"

Viime vuonna taisi järjestäjiltäkin loppua usko. Marginaalitapahtumasta oli tullut jostain helvetin syystä yht'äkkiä suosittu, ja metallimusiikilla on menossa oma varttinsa kuuluisuudessa. Sama ilmiö kävi vuosia sitten Koneistossa. Ensimmäinen Koneisto oli rennoin ja fiilikseltään ylivoimaisesti paras festari mitä olen kuunaan Suomen kamaralla nähnyt. Seuraava oli jo ok, mutta silloin tuhon merkit olivat ilmassa, ja Koneistossa taapersi trendisettereinä tunnettuja julkimoita trendikkäissä koltuissaan ja kädessään jonkun marginaalimusiikin ystävän tekemä memo "10 artistia jotka trendipetterin pitää nähdä - näin et nolaa itseäsi Koneistossa"

"Siis mitä, eiks täält tosiaan saa punkkuu"

Nykyään Koneisto järjestetään Helsingissä, ja tapahtuma on muokkautunut niin kauas alkuperäisestä, että nimi Koneisto on suorastaan harhaanjohtava.

Viime vuonna saimme myös kauhuksemme kuulla, että "uusien järjestelyiden" ansiosta Tuskaan mahtuu nyt entistä enemmän ihmisiä. Festareilla käyneet tietävät, että tämä tarkoittaa lähinnä viranomaisten voitelua taalan kuvat silmissä niin, että samojen aitojen sisälle voidaan ottaa vielä lisää väkeä. Kenen mielestä viime vuonna oli liikaa tilaa?

Mitä merkitystä tällä sitten on? No, Tuskassa on tänäkin vuonna iso liuta loistavia bändejä, esim. oma pitkäaikainen suosikkini Bal-Sagoth. Bändejä, joita ei takuulla muualla näe. Ei siinä mitään, että lippujen hinnat tietenkin nousevat. Kyllä tuollaisesta bändikatraasta mielellään maksaa. Mutta jos ja kun koko mesta on tungettu äärimmilleen täyteen väkeä, joista vielä puolet ovat paikalla pelkästään "hyvien bileiden" takia, ei musiikin, niin on selvää että tunnelma on nihkeä. Tuskasta on tulossa junttifestari, ja sen mukana tulee lieveilmiöt, eli pääasiassa urpoilu. Samaan rahaan tungetaan yritysliput, joilla paikalle saadaan nuoruuttaan haikailevat avokonttoriorjat, jotka parin kaljan jälkeen omistavat koko planeetan. Kohta ollaan tilanteessa, jossa lieveilmiöiden haitat ylittävät musiikin antaman nautinnon. Siinä vaiheessa se osa yleisöä, jotka vuosia sitten loivat tuskaan hyvän ja rennon fiiliksen, katoavat lopullisesti. Jo nyt olen huomannut omassa ystäväpiirissäni suurta katoa tuska-käviöiden keskuudessa. Kun nämä viimeiset mohikaanit karsiutuvat seasta, jää jäljelle pelkästään urpoilijat. Siinä vaiheessa tuska on tuhottu.

25

2762

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JKK

Kaveri ei uskonut kun sanoin että metalli on hyvää vauhtia tulossa takaisin muotiin.. tälläistä se on.
      Tuskassa ei kyllä edelleenkään ole niin paljoa minua kiinnostavia bändejä, tänä vuonna todennäköisesti yritän raahautua sen verran paikalle että Accpetin ja Primal Fearin katson mahdollisesti Teräsbetoni myös.

Kaikista hauskinta tässä metallin takaisin tulossa on että se perinteisempi ei edes ole niin suosittua kuin luulisi, nuorempien keskuudessa etenkin tuntuu siltä että kaikki gothenburgista tuleva on kova sana (in flames ja kaverit) kaikenlaista mikseri.net bändiä minullekin esitelty ja lähes poikkeuksetta se on jotain mörinää.

• kapitalisti

On se kaupallisuus sitten kamalaa. Itse kierrän kaukaa tuollaisen hapatuksen. Käyn katsomassa vain ug bändejä ja niidenkin keikalta lähden pois, jos paikalle ilmestyy yli 15 katsojaa, koska tuolloin bändi on jo selvästi myynyt itsensä kaupallisuuden alttarille ja kaikki katsojat ovat vain trendipellejä. Pitää myös muistaa myydä pois tai muuten hävittää aina bändin kaikki aikaisempikin tuotanto, jos bändi sattuu joskus menestymään, koska koko bändin kaikesta tuotannosta on silloin tullut kaupallista moskaa.

• JKK

Mutta tässä taisi olla enemmänkin kysymys tapahtuman meiningistä. Olen ollut sellaisilla sekasikiö festareilla joissa on kaikki tuiskusta kotiteollisuuteen ja on ihme kyllä jos niillä ei todista vähintään yhtä tappelua, viimeksi melkein jouduin selvittelemäänkin yhtä ja jälkeenpäin kuulin että kotimatkani aikana (olin kävellen) kylällä oli pyörinyt skini jengi hakkaamassa ihmisiä. Täytyy myöntää että tuskassa en ole kertaakaan käynyt (ei ole vain ollut mielenkiintoa) mutta mielestäni on aivan mahdollista että festari menettää osan hengestään kun kaikki huomion hakuiset muodin mukana kulkijat sinne tulevat, ja siitä kyllä seuraa ongelmia.

Vaikka en ole tuskassa koskaan ollutkaan olen kuullut paljon hyvää siitä tapahtumasta.. kuulemma se on erittäin turvallinen ollut ja siellä ei satu juuri mitään mutta toikin voi olla lähiaikoina muuttumassa.

Pakko-olla-ug on kieltämättä naurettavaa.. mutta käsittääkseni russellin kirjoituksessa ei ollut siitä kyse. Omat suosikkibändini myyvät pari poikkeusta lukuunottamatta jatkuvasti paremmin eikä se minua haittaa.

• mitä vammanen luulet, ei se ole mitään että 14 kaveria menee katsomaan kavereitten keikkaa ja että
        heidän demon omistaa 5 ihmistä. Kannattaisi vähän tutustua ennenkuin rupeaa mölöttämään, taidat olla yksi niistä urpoista joita Tuskassa tod.näk. vaeltaa

• ...

Voisivat tosiaan nuo karvanoppaurpot pysyä poissa riitaa haastamasta. Antakaa meidän keskenämme todistaa metallista veljeyttä.

• Demon of Power

Mut toi ei kylläkään ollut ensimmäinen kerta kun Tuskaliput oli loppuunmyyty, vaan pikemminkin se oli 2002! Ja jos vähän katellaan viime vuoden esiintyjälistaa, nii löytyy aika paljon mainstream bändejä: Nightwish, In Flames, Sonata Arctica, Kotiteollisuus, Kilpi, Suburban Tribe, Ensiferum. Niin joo! Viel Fear Factory & Drive, Joittenka takia sieltä saattoi vähän löytyä hoppareitakin. Että ei tiiä, onko välttämättä tänä
      vuonna, kun ei ole ehkä niin paljon tunnettuja bändejä.

Oon kyllä muuten aika samaa mieltä. Yksi mistä hevin suosio voi kanssa johtua nii katoppa muita festareita tänäpäivänä. Nummirockikin tuntuu olevan tänä päivänä ihan muuttunut vain hevifestariksi. Viime vuonna siel oli Pop&Rock- bändien lisäksi Morbid Angel. Provinsissa taas nähtiin Hypocrisy, Exodus ja Testament. Nii ja Ilosaaressa Cradle of Filth! Voisko siinäkin olla syy!? Ja sit sitä on muutenkin ruvettu enemmän mainostamaan.

Mut voi olla et hevin suosio saattaa kääntyä vielä uudestaankin laskuun. Että tää onkin vain jonkun tietyn ajan trendi, toivotaan niin! Luulenpa että nämä tavikset saattaakin jumitella vaan samoihin bändeihin ja sit ne ei enää jaksakkaan myöhemmin kiinostua. Kertovat siitä kavereille ja ne miettiikin, et tämä ei olekkaan enään niin Cool-juttu.

On tossa suosiossa ainakin se hyvä puoli että porukka ainakin tuntuu ymmärtävän vähän paremmin tuon musiikin kohdalle. Nii joo, ja toisaalta olihan hevi jo 80-luvulla tosi suosittua.

Se että minkä takia hevin suosio sitten laski, johtuu siitä että levy-yhtiöt rupesivat ottamaan paljon kaikkia paskoja bändejä, joilla ei ollut annettavaa ja varmaan siitäkin kun se alkoi joittenkin mielestä tuntua niin samalta tai vanhanaikaselta.

• Demon of Power

Niin ja osa on tänä päivänä vaan joitain wannabe-hevareita. Kuuntelee esim. Himiä, Negativea ja Private Linea, sit ne luulee heti olevansa hevareita. Ja sit muuten ne käy joissain pissis-yökerhoissa. Oon kuullut sielläkin jo näkyvän yksi tai pari sellaista!

• fake_plastic_girl

Oikeassa olette!!!!
      Mua suorastaa vituttaa muutenki mitä kattoo nykyään tätä kansan "hevistymistä"... esim. asun salossa, ja vielä edellis kesänä oli HARVINAUISUUS jos sattui törmäämään johonkin hevariin... sillonen reaktio oli että "kato, näkyy noitakin"... nyt kun menee keskustaan on ihme jos ei törmää vähintään 10 hevariin... Tietenkin sillon aikasemmin ajatteli että olisipa vähän enemmän meitä, mutta nyt tajuaa että siitähän katoaa koko pointti kun kaikki tahtoo pitkäm letin ja nahkarotsin ja olla wähä niingu hewi... Tässähän on ideana se että ollan juuri sitä yhteiskunna pohjasakkia ja haistatetaan paska kaikille... ei se et tä on vähän siiiistii...
      Heviin on alkanu siirtyä junttisakkia, kiitos kotiteollisuuden jne... HEVIN EI KUULU OLLA MUOTIA!!!!!!!!!!
      ärh...

Mutta joo... olen itse menossa koko vkl. tuskaan kaverin kanssa... ja vähän epäilyttää millaista touhua löytyy... toisin olen vasta ollut kerran, 2003... sitten pamahdin paksuksi x)...
      Että kaipa sielä sitten ihan kivaa on, jos koittaa olla välittämättä niistä muotihevareista...
      Yksi asia mua innostaa... kun sillon pari vuotta sitte (16v.) kun olin sielä tuskassa olin vielä aloittelija ja katsoin ihaillen niitä isoja "kokeneita" hevareita...
      Ja nyt tietää että sielä ne uudet, jotka ovat tosissaa kattoo mua että, vau, hitsi ku mustaki tulis tollanen x)
      Söpööö...
      Omahyvä parashyvä..

Pitelen peukkuja pystyssä että tästä tuskasta tulee kunnon asiallinen tuska, kunnon asiallisella sakilla, kunnon asialllisella asenteella...
      Jos ei... niin paskat niistä... on sitä parempaaki ajateltavaa ku jotkut säälittävät trendipellet mitkä tuhlaa elämänsä muiden miellyttämiseen...

• JKK

Mielestäni tämä on vaan eräänlainen koettelemus (kuulostipa uskonnolliselta), kohta metalli on kovaa muotia ja sitten punnitaan kuka pettää minkäkin bändin ainoastaan sen takia että vähän nuoremmatkin sitä sattuvat kuuntelemaan. Radiosoitolla saa oikeastaan mitä tahansa muotiin.

Ja itse en ole koskaan ajatellut metallimusiikkia alakulttuurin musiikkina, minä arvostan suunnattomasti muusikoita jotka ovat ylpeitä instrumenteistaan ja rikastavat musiikkiansa joskus jopa klassisissa elementeillä, ja nyt en meinaa tällä että on kyse tiluttelusta vaan siis pelkästään jo helvetin hyvät melodiat ja soolot riittää pitkälle, liika kikkailu on kyllä pahasta ja tietenkin musiikin pitää olla suoraviivaista mutta ei mitään junttaus/gothenburg tyylistä puuduttavaa, ne jotka eivät arvosta voivat kuunnella langanlaihaa black metal paukutusta ihan rauhassa ja salaa toivoa että bändi ei koskaan näe kunnolla päivänvaloa ja samalla haukkua jokaista vähänkin oppitunteja ottaneita bändejä.

Heviin on alkanut siirtymään junttisakkia? Miten minä olen käsittänyt että juntti ja pohjasakka on aika lähellä toisiaan.

Minulle on aivan sama onko hevi muotia koska minua se ei haittaa tippaakaan eikä ketään muutakaan joka aidosti musiikista välittää, jos hevin muotiin tuleminen aiheuttaa noin pahoja oireita se kertoo että ihminen ei ole ehkä ihan sujut itsensä kanssa. Toisaalta ymmärrän kyllä että joitakin "skenessä" pidempään olleita hieman närkästyttää tiettyjen bändien muotiin tuleminen mutta sellaista se on.. huomennakin on uusi päivä.

Itse aion pitää valkoista farkkutakkia hiljaisena (ja tylsänä) protestina true-hevariudelle. Niin ja en vieläkään aio kasvattaa pitkää lettiä.

• salonkikelpoinen

"Tässähän on ideana se että ollan juuri sitä yhteiskunna pohjasakkia ja haistatetaan paska kaikille..."

Puhu vaan omasta puolestasi.

• anaaliräjäytin

Minä olen kynäniskainen nörttipoika Salosta mutta voin kertoa että kyllä täällä hevareita on ollut runsainmitoin paljon ennen viime kesää. Ärsyttää tollanen trueilu ja mainstreamin dissaus. Niin ja muuten, mielestäni hevari on hevari riippumatta pukeutumisesta tai letin pituudesta. Pukeutumisesta puheenollen, mielestäni tuo kootti-tyyli on lähinnä huomionhakuisuutta ja sellasta teko-angstia mikä tuntuu nykyään olevan muodissa. ;)))) Ei hevarin tarvitse olla idiootti tai pohjasakkaa, pääasia on se että pitää siitä mitä kuuntelee... Hautaan vaatteeni ja kuuntelen vaan bootleggejä! örgjrhgjrhjrg! seitan! \,,/ :D

• FlesrehNatas
        anaaliräjäytin kirjoitti:

Minä olen kynäniskainen nörttipoika Salosta mutta voin kertoa että kyllä täällä hevareita on ollut runsainmitoin paljon ennen viime kesää. Ärsyttää tollanen trueilu ja mainstreamin dissaus. Niin ja muuten, mielestäni hevari on hevari riippumatta pukeutumisesta tai letin pituudesta. Pukeutumisesta puheenollen, mielestäni tuo kootti-tyyli on lähinnä huomionhakuisuutta ja sellasta teko-angstia mikä tuntuu nykyään olevan muodissa. ;)))) Ei hevarin tarvitse olla idiootti tai pohjasakkaa, pääasia on se että pitää siitä mitä kuuntelee... Hautaan vaatteeni ja kuuntelen vaan bootleggejä! örgjrhgjrhjrg! seitan! \,,/ :D

Tulipa vaan mieleen että onkohan ne 25-30vuotiaat gootit huomion hakuisia ja angsteja?Luulisi että eiköhän ne ole päässyt jos siitä vaiheesta ohi..Tääläpä sen taas näkee että mitä hevari on hevarille..Paskamainen..Oikein hävettää teidän puolesta, miksi olla tommoisia toisia kohtaan..Minulle on ainakin sama olisiko black metallisti tai power metallisti, kuitenki metallisteja molemmat on..olenko ainut joka haluaa että kaikki metallistit ois yhtä eikä jokainen olisi omassa pikku maailmassaan haukkuen ja dissaten jne muita metallistiveljiään/siskojaan?!

• anaaliräjäytin
        FlesrehNatas kirjoitti:

Tulipa vaan mieleen että onkohan ne 25-30vuotiaat gootit huomion hakuisia ja angsteja?Luulisi että eiköhän ne ole päässyt jos siitä vaiheesta ohi..Tääläpä sen taas näkee että mitä hevari on hevarille..Paskamainen..Oikein hävettää teidän puolesta, miksi olla tommoisia toisia kohtaan..Minulle on ainakin sama olisiko black metallisti tai power metallisti, kuitenki metallisteja molemmat on..olenko ainut joka haluaa että kaikki metallistit ois yhtä eikä jokainen olisi omassa pikku maailmassaan haukkuen ja dissaten jne muita metallistiveljiään/siskojaan?!

Kyse oli lähes asialliseen viestiin liitetystä provosta jonka tarkoitus oli panna kommentoimani viestin kirjoittaja ajattelemaan omaa kommenttiaan. En minä mitään eripuraa metallistien välille halua mutta ainainen mainstreamin surkeudesta itkeminen on mielestäni hyvin turhaa. Minä siis väänsin vitsiä hänen lukkiutuneista asenteistaan enkä suinkaan dissannut gootteja yleisesti, tunnen itsekkin muutamia sellaisia otuksia. Pahoittelen jos olen loukannut sinun herkkiä tunteitasi. ;) Hevari on hevari hevarille!

• JKK
        FlesrehNatas kirjoitti:

Liikaa johtopäätöksiä yhden foorumin takia tehdä.. hevareilla tuntuu nykyään olevan yhä suurempana ongelma tämä true-truempi-truein linja, johonka hyvin usein liittyy etenkin nuorempien metallinkuuntelijoiden keskuudessa kaiken powerin yms haukkuminen joka puolestaan erittäin helposti provosoi tässä "skenessä" pidempään olleita ja siiiä se homma sitten lähtee rullaan.. Minuakin ärsyttää kun ihmiset ei millään voi edes yrittää tulkata ns.sankariheviä vaan haukkuvat sitä "turhaksi miekkojen heilutteluksi" jne..
        Mutta pystyn 99% ajasta pitämään turpani kiinni koska mielestäni olen niin hyvin sujut itseni kanssa ja siitä mitä kuuntelen.. ja niin pitäisi monien muidenkin olla, vieläkin näkee mielipiteiden muuttuvan päivässä sen takia koska joku tyyppi sanoi jotain jonkun musiikkimausta jne..

Jos minä menisin edes sanomaan termin metallistiveli serkulleni hän nauraisi minut takaisin kivikaudelle, hänellä on myös pakollinen tarve haukkua kaikkea hiemankin perinteisempää metallia ja ainoastaan gothenburg ja thrash kelpaa , kovin hienosti se älähtää kun sille jotain poweria soittaa. Että tälläisistä nämä alkaa..
        ihan turhasta.

• fake_plastic_girl

"Tässähän on ideana se että ollan juuri sitä yhteiskunna pohjasakkia ja haistatetaan paska kaikille..."

ÄLKÄÄ OTAKKO 'KAIKKEA NIIN KIRJAIMELLISESTI!!!!!!

lyhyesti koitin sanoa että vituttaa ihmiset mitä kuuntelee rasmusta ja negativea ja sanoo olevansa hevareita...

Ja itsekkin olin ensin gootti ja sitten rupesin tähän metallipuolelle....

Enkä edes tiedä osaano sanoa itseäni vielä hevariksi, musta naisena on todella vaikea sanoa niin....

Ehkä sitten olen metallibebe mikä näyttää gootilta tao jotaa...

Hevarina olo on päästä kiinni eikä muusta.....
        Vituttaa wanna be hevarit mitkä juuri luulee että hevari tarkoiyttaa vaatteita ja hiuksia eikä tajua että asentesta ja musiikista se tulee...

bla...

• Russell

Tarkennetaan:

- Minua ei kiinnosta onko jokin bändi mainstreamia tai ei. Nightwish on oikein hyvä bändi.

- Minua ei haittaa jos hevi on muodikasta. Senkun on vaan.

- Tekstin pointti oli se, että kun Tuska muuttuu koko kansan festariksi, menee tunnelma samanlaiseksi urpoiluksi kuin esim. RMJ tai muut vastaavat. Eli tapellaan, urpoillaan ja ölistään. Aikaisemmin Tuskassa oli erittäin hyvä fiilis, eikä järjestyshäiriöitä juurikaan ollut. Tämä johtuu niistä ihmisistä, jotka tulevat paikalle nimenomaan väkijoukon ja kännäämisen takia, ei bändien. Ja tämä on sääli ainakin mun näkökulmasta.

• koi

Otsikko kertonee olennaisen.

• thegodofallmortal

Tuskahan on tainnut tähän mennessä olla "turvallisimpia" festareita mitä suomessa järjestetään? Saa nähdä miten käy tänä kesänä kun metallin suosio on kasvanut..

Eikä minullakaan ole mitään sitä vastaan että metalli on suosittua, mutta minuakin pelottaa että Tuskaan alkaa tulemaan väkeä jotka haluavat ainoastaan ryypätä ja riehua ja nussi puiden juurella. Voi käydä niin että n. puolet kävijöistä tulee vaan kuunteleen musaa..

Itse olin joku aika sitten Stam1nan keikalla ja huomasi kyllä että kyseinen bändi on ollut top40:ssä... Tyyppejä oli kaikennäköisiä ja osa keskittyi ryyppäämiseen, riehumiseen ja tyhmien huuteluun. Mutta! On tietenkin mahdollista että kaikki tyypit oikeasti kuuntelivat Stam1naa, mutta olivat vain sattumalta sikakännissä..

mutta joo. tää on vaan mun mielipide. mutta jatkossa varmaan jätän useimmat keikat ja festarit väliin, ja ostan niillä rahoilla levyjä..

• Erszebeth

Keskustelu kävi näköjään jo varmaankin melkein kaikki mahdolliset sivupolut ja muut pusikot, mutta vastaanpa kuitenkin.

Olen kuullut pitkään pelkkää hyvää Tuskasta, itse en henkilökohtaisesti ollut paikalla kertaakaan noin tusinasta eri syystä. Mikä luonnollisesti harmittaa.

Minulla ei ole mitään kaupallisuutta tai kovin suuresti muotiakaan vastaan, mutta kyllä se minunkin maalaisjärkeeni mahtuu että lieveilmiöitä kyllä tulee kun porukkaa tulee lisää.

Pahimmassa tapauksessa käy niin, että kun minulla lopulta olisi mahdollisuus astella Tuskaan, jätän sen välistä. Pääsen kyllä näkemään kännäämistä ja perisuomalaista festarimeininkiä muullakin. Juhlimisessa mitään pahaa ole, mutta kyllä minä mielummin kuuntelen bändiä pelkäämättä mitä joku humalainen saa päähänsä.

Viime kesänä olin eräillä toisilla festareilla, joilla humalaisen miesväen käytös oli kyllä sitä luokkaa että loppuillasta alkoi ihan oikeasti pelottaa.

Yleistykseksi tietysti menee. Ja ehkä Tuska ei pilalle ole menossa kuin ehkä väliaikaisesti. Muoti jos jokin vaihtelee, eivät ne kaikenkarvaiset teinit ja kumppanit kovin kauaa jaksa varmastikaan pitää tätä ilmiötä yllä.

• pakko pistää hieman kommenttia tähän vuodatukseen.

"Viime vuonnahan oli ensimmäinen kerta kun Tuska myytiin loppuun. Aidat natisi, ja paikka oli puolillaan corollaväkeä, helsingin trendipettereitä ja muita urpoja. Se näkyi jo kokonaiskuvassakin. Oli tappelua, urpoilua ja yksinkertaisesti ihmisiä joita ei näyttänyt musiikki kiinnostavan enää pätkääkään."

Niinkuin täällä jo aiemminkin vastattiin, ensimmäinen loppuunmyyty Tuska oli 2002. Ja mitä viime vuoden Tuskaan tulee, en ainakaan itse niiden kolmen päivän aikana törmännyt tappeluihin. Päin vastoin, hyvin tuli toimeen ventovieraittenkin kanssa. Olitko itse festarialueella vai ulkopuolella?

"Viime vuonna saimme myös kauhuksemme kuulla, että "uusien järjestelyiden" ansiosta Tuskaan mahtuu nyt entistä enemmän ihmisiä. Festareilla käyneet tietävät, että tämä tarkoittaa lähinnä viranomaisten voitelua taalan kuvat silmissä niin, että samojen aitojen sisälle voidaan ottaa vielä lisää väkeä. Kenen mielestä viime vuonna oli liikaa tilaa?"

Pienellä vaivalla ottamalla asioista selvää tietäisit, että ne uudet järjestelyt tarkoittavat alueen laajentumista.

Miksi muuten vertaan Tuskaa ja Koneistoa keskenään? Olitko mahdollisesti molemmissa? Oletko ehkä itse mainitsemasi (ja tekstistäsi päätellen halveksimasi) trendipetteri? Eiköhän käsitellä Tuskaa Tuskana ja Koneistoa Koneistona.

"Mutta jos ja kun koko mesta on tungettu äärimmilleen täyteen väkeä, joista vielä puolet ovat paikalla pelkästään "hyvien bileiden" takia, ei musiikin, niin on selvää että tunnelma on nihkeä. Tuskasta on tulossa junttifestari, ja sen mukana tulee lieveilmiöt, eli pääasiassa urpoilu. Samaan rahaan tungetaan yritysliput, joilla paikalle saadaan nuoruuttaan haikailevat avokonttoriorjat, jotka parin kaljan jälkeen omistavat koko planeetan."

Eiköhän kuitenkin ole vielä niin, että näihin kesän yleisfesareille mennään useammin "hyvien bileiden" takia kuin Tuskaan. Niissä kun on tällä mainitsemallasi "corollaväellä" suurempi mahdollisuus kuulla itseään miellyttävää musiikkia. Ja mistä olet saanut päähäsi yritysliput? Enpä ole itse ainakaan kuullut yhdestäkään firmasta, joka varaisi lippuja Tuskaan. Jos sellaisesta kuulet, kerroppa lafkan nimi, niin järkkään itseni sinne töihin heti.

"Jo nyt olen huomannut omassa ystäväpiirissäni suurta katoa tuska-käviöiden keskuudessa. Kun nämä viimeiset mohikaanit karsiutuvat seasta, jää jäljelle pelkästään urpoilijat. Siinä vaiheessa tuska on tuhottu."

Siis sinunko ystäväpiirisi on se Tuskakävijöiden selkäranka, se viimeinen metalliveljeskunta, joka yrittää viimeiseen hengenvetoon asti pitää yllä Puhtaan Metallin Viimeistä Linnaketta, Tuskaa. Eiköhän siellä festarialueella liiku aika perkeleesti muutakin porukkaa, joka on paikalla nimenomaan metallin takia.

• Russell

Kiitos järkevästä ja hyvin perustellusta vastauksesta. Sulla oli ihan hyviä pointteja, ja myönnän että mun kirjotus oli alun perinkin vähän järjistetty.

"Miksi muuten vertaan Tuskaa ja Koneistoa keskenään? Olitko mahdollisesti molemmissa?"

Oon ollut molemmissa useamman kertaa. Vertasin niitä sen takia, että molemmat on marginaalimusiikin festareita, joiden historiaan kuuluu erittäin hienoja tapahtumia, joissa järjestyshäiriöt on laskettu yhden käden sormin. Molemmat ovat muodostuneet isoiksi tapahtumiksi, ja molemmissa lieveilmiöt ja urpoilijat ovat kasvamaan päin.

"Eiköhän kuitenkin ole vielä niin, että näihin kesän yleisfesareille mennään useammin "hyvien bileiden" takia kuin Tuskaan."

On, mutta kuten sanoin, enenevissä määrin tuska on siirtymässä samaan sarjaan. Ei ole mun asia sanoa onko se oikein vai väärin, mutta omalta kannaltani se on sääli.

"Enpä ole itse ainakaan kuullut yhdestäkään firmasta, joka varaisi lippuja Tuskaan. Jos sellaisesta kuulet, kerroppa lafkan nimi, niin järkkään itseni sinne töihin heti. "

Itse olen kuullut monestakin, ja viime vuonna firma maksoi puolet omankin lippuni hinnasta. Viime vuonna muutamat vähän urpomman sorttiset duunikaverit olivatkin osana siihen, että yleensä kirjotin ton alotusviestin. Siellä oli juuri näitä kännisiä "örr, lähetänä tuskaan, siel on naitvis" urpoja, jotka käytöksellään viestivät, että takana on vähän liikaa elämätöntä elämää ja viinan voimalla uskalletaan välillä vähän liikaa. Olisin suonut että nämä ihmiset olisivat purkaneet patoutumiaan muualla.

Ps. Nighwish on mun kirjoissa hyvä bändi, älä takerru siihen.

• undone

Multa meni nyt vähän helvetin reilusti yli tuo sinun kirjotuksesi..
      Siä voit jäädä kotiin kuuntelemaan musiikkia, jos sua ärsyttää noin vitusti se, että muut voi pitää hauskaa ja kuunnella musaa samalla kertaa.
      On totta, että oon jo vanha nauta, mutta kun me mennään kattomaan bändiä, me vanhukset siis (muahhahhaa!) niin kyllä me ryypätään, tanssitaan ja heitetään läppää ja rääytään bändin mukana biisien sanoja.
      Ei oo juurikaan tarttennu tapella, vaikka juodaankin, mutta tyhmäähän se on turpiinsa ilmaseksi ottaa, jos tilanne tulee päälle, you know?
      Kaikki bändit ei tosiaankaan vie keskittymistä koko festareiden ajaksi, joten "väliajan" koittaessa me juodaan lisää ja otetaan kuvia ja jauhetaan paskaa ja jammaillaan siinä samalla, mitä vikaa siinä on?
      Mullakin on ollut Corolla, vm. -74, kas kummaa.. Mutta sillon miä olin 20, nyt ei oo autoa ensinkään, miten tämäki nyt mihinkään liittyy..mutta laitan tän toosi tärkeen tiedon nyt kuitenki mukaan.. Hahhahhaa!!
      Ei vaan, ku kaikki ihmiset festareille, kyllä sinne mahtuu ja mitä nujakoihin tulee, niin sellasta nyt sattuu, eikä se aina nyt niin kovasti satu, vaikka joskus saattaa sattua niin, että sattuu niin saatanasti.. Harvemmin kuitenkaan festarialueella näin käy.
      Sitten vielä se puun alla naiminen, toiset saa, toiset ei..
      Nautitaan festareista ja muistaki tapahtumista ja muistakaa hyvät ihmiset, ettei tää planeetta meihin kaatuu..eihän..

• Russell

"Multa meni nyt vähän helvetin reilusti yli tuo sinun kirjotuksesi.. "

No en kyllä yhtään ihmettele.

Ei mua kiinnosta, millä autolla sä oot ajanu ja minkä alla sä olet festareilla nainut. Yritin viestissäni luoda karikatyyriä sellaisesta henkilöstä, joita Tuska yhä enemmän houkuttelee nykyään. Ja näiden henkilöiden mukanaolo pilaa osaltaa mun festarinautintoa. Ei siinä muuta, mutta jos homma jatkuu samaan suuntaan, niin ensi vuonna en mene enää Tuskaan. Ketä tämä sitten kiinnostaa? Ei ehkä ketään, mutta näyttää tälläkin foorumilla olevan muutama ihminen, jotka tajuaa mistä puhun. Sä et vaan ole yksi niistä.

Eikä sillä ole yhtään mitään tekemistä ryyppäämisen, laulamisen, naimisen tai itsensä puolustamisen kanssa. Se vaan että ryysis, väkivalta, varkaudet ja urpoilu eivät olleet ennen osa Tuskaa. Nykyään ovat. Näkeehän sen jo poliisien toimittamista tilastoistakin, että kaikki "koko kansan festarit", niinku Ankka, Porijaska ja joku edesmennyt fakin rantarock oli kävijämäärään suhteutettunakin paskimpia festareita. Ja Tuska on menossa samaan suuntaan. Ehkä sitten ku sä saat lättyys siellä ja kännykkä katoo ryysiksessä, säkin tajuat mitä tarkotan.

• raven

Väitän, että halpa viina ja kalja näkyy lisääntyneenä urpoiluna kaikilla festareilla, myös tuskassa...

• Jo aikaa sitten kävin täällä keskustelua tästä Tuska n nykymenosta ja kävi ilmi että sehän onkin kaikkien
      mielestä "kunnon hevifestivaali", tosiasiassa se on yksi vitun iso muotinäytös, urpojen vaelluspaikka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      125
      2048
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1420
    3. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1151
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      11
      1069
    5. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      10
      1017
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      87
      928
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      80
      809
    8. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      787
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      731
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      671
    Aihe