Älä osta uutta autoa kymmeneen vuoteen-eko teko

Anonyymi

Mitä sanotte mun ajatuksen juoksuun?

Halla-Ahon previa

59

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En oo ostanut koskaan uutta, ja edellistä vanhaakin pidin 12 vuotta. Saan varmaan jonkun ympäristöpalkinnon tai jotain siitä hyvästä.

      • Anonyymi

        juu sama

        ostin käytettynä ja ajanut jo14 vuotta samalla-diesel kestää km


      • Anonyymi

        Minulla Volvo 940 farmari on ollut jo 19 vuotta käytössä. Sen ostin käytettynä, on vuosimallia 1993. Tässä on ihan peruskone, bensiini, 8V ja 2,3 moottori eli ei mikään raketti. Olen ajanut nyt kaksi kertaa ne kilometrit mitä kolme edellistä omistajaa yhteensä. Kilometrit ovat lähellä 430.000.


    • Anonyymi

      Ostan uuden auton tänä vuonna, kuten on ollut tapana tehdä kolmen vuoden välein, ja se on bensiinikäyttöinen. Ei siis edelleenkään edes mikään hybridi.

      • Anonyymi

        miksi kokojan vaihdat autoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi kokojan vaihdat autoa?

        Siksi, koska väliraha uuteen säilyy pienenä. Saa siis koko ajan ajaa uudella autolla. Etkö tuollaista muka tiennyt?


      • Anonyymi

        "Ostan uuden auton tänä vuonna, kuten on ollut tapana tehdä kolmen vuoden välein, ja se on bensiinikäyttöinen."

        Tällä kertaa jää luu käteen, ellet myy piakkoin. Harkitse tarkkaan. Et tule siitä saamaan lähellekään aiemmin tottumaasi osuutta vaihdossa, vaan paljon vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ostan uuden auton tänä vuonna, kuten on ollut tapana tehdä kolmen vuoden välein, ja se on bensiinikäyttöinen."

        Tällä kertaa jää luu käteen, ellet myy piakkoin. Harkitse tarkkaan. Et tule siitä saamaan lähellekään aiemmin tottumaasi osuutta vaihdossa, vaan paljon vähemmän.

        Ja mistäs sinä sen voit tietää? Oletkos joku selvännäkijä vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi, koska väliraha uuteen säilyy pienenä. Saa siis koko ajan ajaa uudella autolla. Etkö tuollaista muka tiennyt?

        Tojo papat tätä harrastaa mutta kun laskee ne "pienet" välirahat niin huomaakin että ohos kalliiksi tuli auto kun tippuu eniten juuri alussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi kokojan vaihdat autoa?

        Yksi syy on varmaan se, että ei tarvvitse katsastaa. Huoltojakin on vähän.
        En ole sama henkilö kuin tuo 3 v välein autonvaihtaja.


      • Anonyymi

        On ennustettu, että hybridien arvo ei ole kovin kaksinen, varsinkin jos pitää samaa autoa esim. 10 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ennustettu, että hybridien arvo ei ole kovin kaksinen, varsinkin jos pitää samaa autoa esim. 10 vuotta.

        Vähän tosiaan arveluttaisi ostaa käytettyä lataushybridiä 5 vuoden ikäisenä. Jos ei ole ahkerasti ladattu niin akku on kärsinyt; jos taas on ladattu sellaiset 500 kertaa/v niin akkukennojen syklit alkaa lähestyä eliniän loppuaan. Ainakin joku 10-15 tonnia pitäisi tinkiä hinnasta pois ja säästöön varalle akun uusintaa varten.


    • Anonyymi

      Jos aikoo ostaa uuden auton, kyllä vielä voi ostaa sellaisen mutta polttomoottorilla. Kymmenessä vuodessa tekniikka etenee niin paljon että tämän päivän sähköautot ja hybridit ovat vanhentuneita ja arvottomia lähinnä akkutekniikkansa vuoksi.

      • Anonyymi

        Nykyisillä sähköautoilla toimintasäteet ovat niin pitkiä, etteivät ne enää kaksinkertaistu. Kun autolla ajetaan Suomessa keskimäärin 50 km päivässä, niin 300 km on jo turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisillä sähköautoilla toimintasäteet ovat niin pitkiä, etteivät ne enää kaksinkertaistu. Kun autolla ajetaan Suomessa keskimäärin 50 km päivässä, niin 300 km on jo turhaa.

        Aivan. Uusi Tesla Model S Plaid pääsee jo yli 800 km yhdellä latauksella maantienopeuksilla. Tai 40 km/h tuntivauhtia kesällä 1500-1700 km.

        Turha tästä enää on toimintasäteiden tuplaantua. Mitä tarvitaan on tällaisen auton hinnan lasku tavan kansalaisen ulottuville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisillä sähköautoilla toimintasäteet ovat niin pitkiä, etteivät ne enää kaksinkertaistu. Kun autolla ajetaan Suomessa keskimäärin 50 km päivässä, niin 300 km on jo turhaa.

        Eli siis 50 km:n toimintasäde sähköautolla riittää sinun mielestäsikö?


    • Anonyymi

      En ole koskaan ostanut autoa, enkä osta.

    • Anonyymi

      Minä kurvailen ikääntyvällä dieselillä ihan toisten kiusallakin . En osta aneita edes kirkolta enkä yhteiskunnalta.

    • Anonyymi

      Varsinainen ajatusten tonava ja järjen jättiläinen.
      No sellaisia nuo Persu ja Hallis fanit ovat.

    • Anonyymi

      Älä osta mitään kaksoiskytkinautoja, jos aiot pitää autoa 10 vuotta.

    • Anonyymi

      Olen aina ajanut 12-14 vuotta

    • Anonyymi

      No en ole ikinä ostanut, enkä tule ostamaankaan tässä maassa, vanhoja sitäkin enemmän, sen jälkeen kun ei enää kannata korjata päätyy auto varaosiksi ja kierrätetyksi, kaikki tulee käytettyä tarkkaan, tämä on ekoteko, ei se että ostetaan koko ajan uutta kun vanha hajoaa.

      • Anonyymi

        Persaukisen vuodatus.


    • Anonyymi

      Kaksi uutta autoa olen ostanut, mutta en usko että enää uutta autoa ostan, kun duunarin asema heikkenee koko ajan ja näin on tapahtunut jo pidemmän aikaa.
      Tänäänkin todennäköisesti tuli loppu TES-yleissitovuudelle ja sen tietää mitä paikallisesta sopimisesta tulee, palkanalennuksia ja työehtojen heikennyksiä...

      • Itse olen kuulunut paikallisen sopimisen piiriin jo vuosikausia. En voi valittaa. Lomia on enemmän kuin kollegoilla, palkka on parempi, pikkuseikoista ei nipoteta ja työssä viihtyminen on hemmetin korkealla tasolla.

        Huonona puolena, se 0,5 prosentin vuotuinen palkankorotus pitää neuvotella ihan itse, eikä sitä edes yleensä joka vuosi tule. Epäpätevillä tuo tarkoittaa reaalista palkanalenemaa vuosien vieriessä...


    • Anonyymi

      sitten Mirai

    • Anonyymi

      Olen aloittajan kanssa samaa mieltä.
      Kun ajamme vanhat autot loppuun eli vähintään 20 vuottaa, jää autojen valmistuksesta aiheutuneet saasteet huomattavasti pienemmäksi mitä vanhat saastuttavat enempi kuin uudella teknologialla valmistetut autot.

      Vaikka Suomen autokanta onkin tällä hetkellä yli 12 vuotta, on sekin suuri ekoteko.
      Miksi siis olemme huolissaan vanhenevasta autokannasta?
      Oma autoni täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Hallitus pitäisi kiittää pienentämällä autoni veroa, koska olen säästänyt ympäristöä ainakin kuuden uuden auton valmistuksen verran.

      Tepseliautot saa unohtaa. Dieselkin saastuttaa vähempi.
      t. RMB54

      • Anonyymi

        Äänestä vaaleissa sitä puoluetta, joka haluaa poistaa (tai alentaa) nykyisen omistamisesta rankaisevan ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron; ja siirtää sen sijaan nuo CO2 verot ajamisen ja päästöjen mukaan maksettavaan polttoaineiden päästöveroihin/maksuihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Äänestä vaaleissa sitä puoluetta, joka haluaa poistaa (tai alentaa) nykyisen omistamisesta rankaisevan ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron; ja siirtää sen sijaan nuo CO2 verot ajamisen ja päästöjen mukaan maksettavaan polttoaineiden päästöveroihin/maksuihin.

        Helpoin tapa velottaa päästöjen mukaan on nostaa polttoaineen verotusta. En ole tainnut kuulla yhdenkään puolueen nimen omaan sitä ajavan. Kaikenmaailman seurantasysteemejä ja muita pelleilyjä on kyllä ehdoteltu.


    • Anonyymi

      "Oma autoni täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Hallitus pitäisi kiittää pienentämällä autoni veroa, koska olen säästänyt ympäristöä ainakin kuuden uuden auton valmistuksen verran."

      No laita anomus vaan vetämään. Sittenpähän näät, mitä valtiolta saat. 🤡🤡

      • Anonyymi

        Minun Volvoni täyttää heinäkuussa 28 vuotta. Minulla se on ollut jo täydet 19 vuotta. Bensakone. Nyt kun olen eläkkeellä, niin edellisessä katsastuksessa tuli todettua, että hieman alle 8000 km jäi vuotuiset ajot. Aiemmin tavallinen km-määrä oli juuri noin 16.000, kerran jopa 21.000.

        Vähän siitä oli työajoa. Sadekeleillä jne, mutta keväästä syksyyn kuivalla kelillä oli polkupyörä käytössä. Työmatkojen pituus oli enimmäkseen 7 km yhteen suuntaan, sitten ennen eläkeikää työpaikalle oli yli 14 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun Volvoni täyttää heinäkuussa 28 vuotta. Minulla se on ollut jo täydet 19 vuotta. Bensakone. Nyt kun olen eläkkeellä, niin edellisessä katsastuksessa tuli todettua, että hieman alle 8000 km jäi vuotuiset ajot. Aiemmin tavallinen km-määrä oli juuri noin 16.000, kerran jopa 21.000.

        Vähän siitä oli työajoa. Sadekeleillä jne, mutta keväästä syksyyn kuivalla kelillä oli polkupyörä käytössä. Työmatkojen pituus oli enimmäkseen 7 km yhteen suuntaan, sitten ennen eläkeikää työpaikalle oli yli 14 km.

        Niin, ja mitä sitten?


    • Anonyymi

      Saksa ei osta E autoja nyt kertoo uutiset

    • Anonyymi

      Minulla oli aikoinaan sähkömopedi. Ihan saman näköinen kuin bensiiniskootterit. Kyllä silläkin ajoi yllättävän pitkiä matkoja.

      Itse ajoin työmatkat (10km/suuntaansa) ja latasin sen tarvittaessa työpaikan lämmitystolpassa. Tottakai ennen vapaatakin latasin sen akun täyteen firman piikkiin.

      Kätevää, kun ei ollut muuta kustannusta kuin pieni liikennevakuutusmaksu.

      • Anonyymi

        Latautuiko siinä renkaisiinkin uutta kulutuspintaa ?
        Kokemuksesta voi sanoa, että moottoripyörän renkaat kestää vain 5000-10.000 km.


    • Anonyymi

      Osta auto, älä käytä julkisia kymmeneen vuoteen, korona-teko. Valtavan kalliiksi tulee nuo julkisissa ja lentokoneilla ulkomailla matkustavat koronan levittäjät. Vain kotimaassa pyvyät autoilijat pitäisi vapauttaa kaikista autoveroista ja antaa tukea uuden auton ostoon.

      • Anonyymi

        Yleareenan "likaista vihreää energiaa" ohjelman katsottuani en osta akkuautoa.
        Bensiini/diesel ja etenkin biokaasuauto parempi vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Nylyiset vaihtoehdot ei vielä riitä . Autossa pitää löytyä pelkällä sähköllä ajo. Lisäksi bensamoottori. Myös vedyllä pitää toimia. Lisäksi ehdottomasti vielä kaasumoottori.

    • Anonyymi

      Kolmella käytetyllä autolla on selvitty jo 30 vuotta ja laskeskelin, että se arvon alennus on jokaisella ollut selkeästi alle 1000 €/vuosi .
      Haluaisimpa tietää niiltä kolmen vuoden välein uuteen autoon vaihtavilta, että kuinka edulliseksi se " pieni väliraha" oikein tulee pitkällä juoksulla.
      Nyt vaan laskelmia näkyviin, niin saadaan vertailla.

      • Anonyymi

        No kaikkihan on suhteellista. Persaukinen toimii kuten sinä, ja ne, joilla on liitua millä piirtää, vaihtavat kolmen vuoden välein, you know?....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kaikkihan on suhteellista. Persaukinen toimii kuten sinä, ja ne, joilla on liitua millä piirtää, vaihtavat kolmen vuoden välein, you know?....

        Ei kyse ole rahasta vaan asenteesta, sillä rahat voi sijoittaa vaikka asuntoihin.
        Vain tyhmät nousukkaat leveilee autoillaan ja maksaa hampaat irvessä
        niitä jatkuvia osamaksuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole rahasta vaan asenteesta, sillä rahat voi sijoittaa vaikka asuntoihin.
        Vain tyhmät nousukkaat leveilee autoillaan ja maksaa hampaat irvessä
        niitä jatkuvia osamaksuja.

        Jos autoja joutuu kokoajan maksamaan osareilla, niin tuskin on ollut varaa ostaa sijoitusasuntoja.


      • Anonyymi

        Elämässä on muitakin arvoja kuin ikuinen säästäminen ja kituuttaminen. Elämästä kannattaa nauttia, sillä se loppuu joskus, eikä sitä rahaa saa mukaansa ja ostettua taivas paikkaansa, koska se on hölmöläisten uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole rahasta vaan asenteesta, sillä rahat voi sijoittaa vaikka asuntoihin.
        Vain tyhmät nousukkaat leveilee autoillaan ja maksaa hampaat irvessä
        niitä jatkuvia osamaksuja.

        Mutta jos ostaa käteisellä, kuten minä, niin ei tarvitse mitenkään leveillä hampaat irvessä niitä jatkuvia osamaksuja. Sen sijaan noihin asuntoihin sijoittaminen on hieman kaksijakoista hommaa. Omistat ne kyllä, ja raha kiinni niissä, mutta vuokralaisesta et koskaan voi olla ihan sata varma, että on asiallinen, ja muutenkin kunnollinen asukas kämpässäsi. Tästähän on lukemattomia esimerkkejä olemassa, ja niiltähän et koskaan mitään korvauksia saa, joten asuntojesi kunnostaminen jää loppujen lopuksi sinun maksettavaksi, ja taas pitää ottaa sitä velkaa, että saa ne remontit teetettyä.....😂😅


    • Anonyymi

      Millähänloghiikalla ne kertoi TV:ssä ettei kannata ajaa käytetyillä kun ostohinta vaikuttaa käyttökuluihin niin vähän. Jos ostaa vaikkapa 3 vuoden välein uuden niin vaikuttaa todella paljon, jos taas ostaa 10 vuotta vanhan ja pitää 10 vuotta tai vielä kauemmin niin ei vaikuta enää juuri mitään. Uusissa on myös kalliit pakolliset huollot, vanhoissa ei tarvitse tehdä kuin välttämättömät kun ei takuu raukea.

      • Anonyymi

        Vanha autoja se vasta huoltoa tarvitseekin toimiakseen luotettavasti. Kuluminen tukee esiin vasta vanhemmalla ikää jos laiminlyö huoltoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha autoja se vasta huoltoa tarvitseekin toimiakseen luotettavasti. Kuluminen tukee esiin vasta vanhemmalla ikää jos laiminlyö huoltoja.

        Riippuu autosta, omaa yli 20v tarvinnut käyttä korjaamolla hyvin harvoin, eikä paljon tarvinnut tehdä itsekään, nokka-akseli ketjulla ja muutenkin luotettava. Käyttökulut olleet minimaaliset kun sama ollut yli 15 vuotta. Vanhassa ei tarvitse pitää kaskoakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu autosta, omaa yli 20v tarvinnut käyttä korjaamolla hyvin harvoin, eikä paljon tarvinnut tehdä itsekään, nokka-akseli ketjulla ja muutenkin luotettava. Käyttökulut olleet minimaaliset kun sama ollut yli 15 vuotta. Vanhassa ei tarvitse pitää kaskoakaan.

        " Vanhassa ei tarvitse pitää kaskoakaan."

        Eihän sitä uudessakaan autossa TARVITSE pitää, jos ei itse halua! Kaskohan korvaa vain omalle autollesi aiheutuneet vahingot. Liikennevakuutus sen sijaan vastapuolelle aiheutuneet liikennevahingot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Vanhassa ei tarvitse pitää kaskoakaan."

        Eihän sitä uudessakaan autossa TARVITSE pitää, jos ei itse halua! Kaskohan korvaa vain omalle autollesi aiheutuneet vahingot. Liikennevakuutus sen sijaan vastapuolelle aiheutuneet liikennevahingot.

        Tarvitsee jos ostaa osamaksulla tai ei halua kolarissa maksaa isoa laskua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsee jos ostaa osamaksulla tai ei halua kolarissa maksaa isoa laskua.

        No riippuu tietenkin syyllisyydestä tuohon kolariin. Jos olet itse syytön, niin ei se kasko mitään auta, vaan vahingot korvataan vastapuolen liikennevakuutuksesta syyttömälle osapuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No riippuu tietenkin syyllisyydestä tuohon kolariin. Jos olet itse syytön, niin ei se kasko mitään auta, vaan vahingot korvataan vastapuolen liikennevakuutuksesta syyttömälle osapuolelle.

        Aina se on jommankumman syy, miten voit olla varma ettet aiheuta kolaria, aja pusikoon tai vaikka hirvikolaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina se on jommankumman syy, miten voit olla varma ettet aiheuta kolaria, aja pusikoon tai vaikka hirvikolaria.

        Kolarin aiheuttajan liikennevakuutus korvaa vastapuolelle aiheutuneet vahingot. Kasko puolestaan omalle autolle aiheutuneet vahingot, tuo hirvi mukaan lukien. Tarvitseeko vielä vääntää rautalangasta, mitä häh?


      • Anonyymi

        lentokeneilla lennetään 50 vuotta

        autokin kestää saman jos huoltaa kyllä

        asenteet ja voitonmaksimointiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolarin aiheuttajan liikennevakuutus korvaa vastapuolelle aiheutuneet vahingot. Kasko puolestaan omalle autolle aiheutuneet vahingot, tuo hirvi mukaan lukien. Tarvitseeko vielä vääntää rautalangasta, mitä häh?

        Juuri sitä kaskoa ei tarvitse vanhassa autossa kun ei mentä paljoa. Tarvitseeko vielä vääntää rautalangasta, mitä häh?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri sitä kaskoa ei tarvitse vanhassa autossa kun ei mentä paljoa. Tarvitseeko vielä vääntää rautalangasta, mitä häh?

        Sanoinko jotain VANHASTA autosta? Tarvitseeko VIELÄKIN vääntää rautalangasta?Mitä häh?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoinko jotain VANHASTA autosta? Tarvitseeko VIELÄKIN vääntää rautalangasta?Mitä häh?

        Oletko IDIOOTTI, turha kysyäkään. Uudessa autossa tulee kallis lasku maksettavaksi jos olet itse syyllinen eikä ole kaskoa. Tarvitseeko VIELÄKIN vääntää rautalangasta?Mitä häh?


    • Anonyymi

      hyvä väite

      saksalaiset lienee sitä mieltä nyt

    • Anonyymi

      säästö

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe