Saksassa Suomea ei pidetty natsien ystävämaana 1939

Anonyymi

Ruotsalainen kuuluisa tutkimusmatkailija Sven Hedin haastatteli Adolf Hitleriä 16.10.1939.

Hitler sanoi mm. : " En pidä teidän Pohjoismaitanne kovin korkeassa arvossa. Aina valtaannousustani asti ovat ruotsalaiset , norjalaiset ja suomalaiset sanomalehdet kilvoitelleet siitä kuka loukkaa minua verisimmin ja panettelee kiivaimmin työtäni. Mitkään syytökset eivät ole olleet liian likaisia tai skandaalinhakuisia. Minulla ei todellakaan ole syytä tuntea lämpöä sellaisia maita kohtaan joiden lehdistö on kohdellut minua niin epäkunnioittavasti. Mitä Suomeen tulee, ottaen huomioon että Saksa ja von der Goltz pelastivat Suomen pälkähästä vuonna 1918, odottaisin suomalaisilta enemmän kiitollisuutta ja harkintaa."

64

191

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomalaisten puolueiden, median ja ammattijärjestöjen suhtautuminen natsi-Saksan poliittiseen järjestelmään 1930-luvulla oli paljon yleisesti luultua kielteisempi. Tämä paljastuu poliittisen historian professorin Vesa Vareksen juuri julkaistusta kirjasta Viileää veljeyttä.

      Natsi-Saksa oli kansallissosialismin valtaantulon jälkeen hyvinkin haukuttu maa Suomessa. Suomalainen lehdistö kritisoi voimakkaasti saksalaista järjestelmää,


      https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/viileaa-veljeytta-avaa-uusia-nakokulmia-suomalaisten-suhtautumisesta-natsi

    • Anonyymi

      Ehkä Suomessa olisi kannattanut harjoittaa itsesensuuria Saksaan nähden. Hitler ei ehkä silloin olisi antanut vapaita käsiä Stalinille hyökätä Suomeen 1939.

      • Anonyymi

        Hitler kyllä sanoo jotensakin suoraan Hedinille että hän hylkäsi Suomen juuri suomalaisen lehdistön kirjoittelun takia.


      • Anonyymi

        Suomessa oli myös Saksan ystäviä elinkeinoelämässä,kulttuuripiireissä ja jääkäriupseereissa.
        Pieniä natsihenkisiä yhdistyksiä oli useita. Poliittista äärioikeistoa edusti IKL.
        Hitler ei tuntenut Suomen oloja,eikä ylipäätään kukaan korkea natsijohtaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa oli myös Saksan ystäviä elinkeinoelämässä,kulttuuripiireissä ja jääkäriupseereissa.
        Pieniä natsihenkisiä yhdistyksiä oli useita. Poliittista äärioikeistoa edusti IKL.
        Hitler ei tuntenut Suomen oloja,eikä ylipäätään kukaan korkea natsijohtaja.

        joka tapauksessa Hitler ei näyttänyt pitävän Suomea Saksalle ystävällismielisenä maana.

        Luultavasti se vaikutti siihen, että hän antoi Suomen Neuvostoliiton etupiiriin 23.8.1939.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa oli myös Saksan ystäviä elinkeinoelämässä,kulttuuripiireissä ja jääkäriupseereissa.
        Pieniä natsihenkisiä yhdistyksiä oli useita. Poliittista äärioikeistoa edusti IKL.
        Hitler ei tuntenut Suomen oloja,eikä ylipäätään kukaan korkea natsijohtaja.

        Onhan Suomessa nykyäänkin äärioikeistolaisia persuja ja uusnatseja, mutta niin mitätön vähemmistö, että moisen marginaaliryhmän kuunteleminen olisi yksinkertaisesti ilmaisten vain väärää politiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitler kyllä sanoo jotensakin suoraan Hedinille että hän hylkäsi Suomen juuri suomalaisen lehdistön kirjoittelun takia.

        Sillä, mitä Hitler sanoi syyksi Suomen " hylkäämiselle" ei ole merkitystä, koska hän hylkäsi samoin Baltian maat Neuvostoliitolle. Sitä ei vain tajuta vieläkään Suomessa.


      • Anonyymi

        Hölynpölyä. Mitään Suomen puolustamista velvoittavaa sopimusta ei Saksalla ollut. Miten se olisi voinut 'antaa vapaat kädet', jos mikään paperi ei velvoittanut sitä puolustamaan Suomea ääliö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitler kyllä sanoo jotensakin suoraan Hedinille että hän hylkäsi Suomen juuri suomalaisen lehdistön kirjoittelun takia.

        Se on ihan sama mitä sanoi. Mitään puolustussopimusta ei Saksalla ollut. Olisi vaatinut myös sinunlaista typeryyttä yrittää maihinnousua Neuvostoliiton Suomea vastaan suunnatun merisaarron yli 1940.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa oli myös Saksan ystäviä elinkeinoelämässä,kulttuuripiireissä ja jääkäriupseereissa.
        Pieniä natsihenkisiä yhdistyksiä oli useita. Poliittista äärioikeistoa edusti IKL.
        Hitler ei tuntenut Suomen oloja,eikä ylipäätään kukaan korkea natsijohtaja.

        Niinkö? Monestihan olet hourinut miten ottivat mallia keskitysleireihinsä Suonesta: nytkö ne eivät tunteneetkaan Suomea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joka tapauksessa Hitler ei näyttänyt pitävän Suomea Saksalle ystävällismielisenä maana.

        Luultavasti se vaikutti siihen, että hän antoi Suomen Neuvostoliiton etupiiriin 23.8.1939.

        Miten niin antoi? Mikä sopimus sitä velvoitti olemaan antamatta? Ehdotus etupiirijaosta tuli Stalinilta. Sinä et edes saa perusasioita oikein.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Onhan Suomessa nykyäänkin äärioikeistolaisia persuja ja uusnatseja, mutta niin mitätön vähemmistö, että moisen marginaaliryhmän kuunteleminen olisi yksinkertaisesti ilmaisten vain väärää politiikkaa.

        Vaaleissa päätetään ketä kuunnellaan, ei sinun mielikuvitusfantasioissa jossakin internetin likaämpärissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä, mitä Hitler sanoi syyksi Suomen " hylkäämiselle" ei ole merkitystä, koska hän hylkäsi samoin Baltian maat Neuvostoliitolle. Sitä ei vain tajuta vieläkään Suomessa.

        Nyt sait ensimmäisen asian oikein, hyökkäämättömyyssopimus todella velvoitti Saksaa olemaan liittoutumatta Latviaan tai Viroon vihamielisesti suhtautuvan valtion kanssa. Mitään hyökkäämättömyyssopimuksia tai puolustussopimuksia ei Saksalla Suomen kanssa 1939-1940 ollut.


    • Anonyymi

      https://vasenkaista.fi/2016/09/saksan-ja-neuvostoliiton-sotilasyhteistyo-maailmansotien-valilla/

      Vähemmän tunnettu, mutta sitäkin mielenkiintoisempi, kappale maailmansotien välisen ajan historiaa on Saksan ja Neuvostoliiton sotilasyhteistyö.

      Neuvostoliitto-yhteistyössä mukana olleet saksalaiset olivat toisen maailmansodan jälkeenkin vaitonaisia tapahtumista. Mutta yhteistyön kannalta keskeinen hahmo, kenraali Ernst August Köstring, on todennut, että ilman Neuvostoliitossa tapahtunutta aseiden kehittelyä ja asekoulutusta ilmavoimat eivät olisi 1939 olleet siinä iskussa kuin olivat.

      Länsirintaman salamasotaa johtaneen kenraali Heinz Guderianin mukaan sama päti panssarivoimiin. Saksan näennäinen varusteluihme Adolf Hitlerin valtaannousun jälkeen ei olisi ollut mahdollinen ilman yhdentoista vuoden ennakkovalmisteluja Neuvostoliitossa.

      Vaikka Hitler tuhosi Saksan kommunisten puolueen (KPD) puoluekoneistoa, piti Stalin ulkopoliittisista syistä tärkeänä vaalia hyviä suhteita Saksaan. Venäjän ulkoasiainkomissaarin kerrottiin tokaisseen saksalaisille: ”Mitä se meille kuuluu, jos te ammutte kommunistejanne.”

      https://vasenkaista.fi/2016/09/saksan-ja-neuvostoliiton-sotilasyhteistyo-maailmansotien-valilla/

      • Erittäin läheiset Saksan ja Neuvostoliiton välit ennen operaatio Barbarossaa, yhteistyö ja kauppa hyvin ovat kyllä suomalaisten tiedossa, mutta maailmalla siitä ei ehkä tosiaan olla niin kerrottu.


      • Anonyymi

        Se on ihan sama mitä sinun tavoin horisivat. Neuvostoliiton merkitys Saksan armeijalle 1939 kevääseen 1941 oli elintarvikkeiden ja polttoaineen toimittamisessa.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Erittäin läheiset Saksan ja Neuvostoliiton välit ennen operaatio Barbarossaa, yhteistyö ja kauppa hyvin ovat kyllä suomalaisten tiedossa, mutta maailmalla siitä ei ehkä tosiaan olla niin kerrottu.

        Hölynpölyä. Neuvostoliitto oli tuolloin maailman suurimpia viljantuottajia, ei mikään huonolaatuista viljaa huonosti kasvavassa maassa tuottava Varsinais-Suomi. Neuvostoliiton viljatoimitukset Saksaan olivat yleistä tietoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hölynpölyä. Neuvostoliitto oli tuolloin maailman suurimpia viljantuottajia, ei mikään huonolaatuista viljaa huonosti kasvavassa maassa tuottava Varsinais-Suomi. Neuvostoliiton viljatoimitukset Saksaan olivat yleistä tietoa.

        Miksi puhua vain viljasta? Sotilaallinen yhteistyö oli huomattavan laajaa, niin laajaa, että Saksan ilmavoimat käytännössä perustettiin uudelleen salaa Neuvostoliiton puolelle, ja rajan yli Saksaan meni junalasteittain myös strategisia materiaaleja, terästä ja tekstiilejä sotilaskäyttöön.

        Tämä on yleistä tietoa.


    • Anonyymi

      SAksan ja Neuvostoliiton sotilaallinen- ja tekninen yhteistyö on kyllä varsin hyvin tunnettua, vaikka tällä palstalla joku kuvitteleekin olevansa varsinainen sherlokki siitä kertoessaan.

      Saksa teki teki ennen toista maailmansotaa yheistyötä monien maiden kanssa, esim Kiinan kanssa, mistä ei ainakaan Suomessa ole paljon kirjoitettu.
      Tällä yhteistyöllä oli varsinkin Kiinalle suurta merkitystä.

      Kiinan kiireellisyys armeijan ja kansallisen puolustusteollisuuden uudenaikaistamiseksi yhdistettynä Saksan tarpeeseen saada vakaat raaka-aineet saivat Kiinan ja Saksan Weimarin tasavallan läheisten suhteiden tielle 1920-luvun lopulta lähtien. Se jatkui jonkin aikaa natsien nousun jälkeen Saksassa . Tiivis yhteistyö kesti kuitenkin vasta Kiinan ja Japanin sodan alkamiseen Saksan yhteistyöllä oli kuitenkin syvä vaikutus Kiinan modernisointiin ja sen kykyyn vastustaa japanilaisia ​​sodan aikana.

      • Anonyymi

        HHOOHO. Ja mitähän merkittäviä raaka-aineita Saksa Kiinasta sai? Kerrohan 'sherlokki', niin saamme nauraa typeryydellesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HHOOHO. Ja mitähän merkittäviä raaka-aineita Saksa Kiinasta sai? Kerrohan 'sherlokki', niin saamme nauraa typeryydellesi.

        Hehehe pääsit sitten osoittamaan tyhmyytesi, mikä on toki sinulle ominaista käyttäytymistä .
        Kiina toimitti Saksalle mm. volframia ja antimonia, mikä asia tuskin kertoo sinulle mitään.

        "Kung tapasi von Blombergin 13. kesäkuuta iltapäivällä ja keskusteli vuoden 1936 HAPRO-sopimuksen täytäntöönpanosta. Saksan sotaministeriö suostui lainaamaan Kiinalle 100 miljoonaa Reichsmarkia saksalaisten aseiden ja koneiden ostamiseen. Lainan maksamiseksi Kiina suostui toimittamaan Saksalle volframia ja antimonia . "


    • Anonyymi

      Ilman amerikkalaisia Fordia ja General Motorsia Saksa ei oli voinut koskaan aloittaa hyökkäyssotaa.

      "General Motors oli natsien sotakoneelle paljon tärkeämpi kuin Sveitsi", sanoi Bradford Snell, joka on viettänyt kaksi vuosikymmentä tutkien maailman suurimman autovalmistajan historiaa. "Sveitsi oli vain ryöstettyjen varojen varasto. GM oli erottamaton osa Saksan sotatoimia. Natsit olisivat voineet hyökätä Puolaan ja Venäjälle ilman Sveitsiä. He eivät olisi voineet tehdä niin ilman General Motorsia."

      Sekä General Motors että Ford vaativat, että heillä ei ole juurikaan tai ei lainkaan vastuuta niiden saksalaisten tytäryhtiöidensä toiminnasta, jotka hallitsivat 70 prosenttia Saksan automarkkinoista sodan alkaessa vuonna 1939 ja ryhtyivät nopeasti uusimaan itsensä sotatarvikkeiden toimittajiksi saksan armeijalle.

      Mutta Saksan ja Yhdysvaltojen arkistoista löydetyt asiakirjat osoittavat paljon monimutkaisemman kuvan. Tietyissä tapauksissa sekä GM: n että Fordin amerikkalaiset johtajat jatkoivat saksalaisten tuotantolaitostensa muuttamista sotilastuotantoon aikana, jolloin Yhdysvaltain hallituksen asiakirjat osoittavat vastustavansa edelleen Rooseveltin hallinnon kehotuksia tehostaa kotitalouksiensa armeijan tuotantoa .

      Fordin ja GM: n suhde natsijärjestelmään juontaa juurensa 1920- ja 1930-luvuille, jolloin amerikkalaiset autoyritykset kilpailivat toistensa kanssa pääsystä tuottoisille Saksan markkinoille. Hitler oli amerikkalaisten massatuotantotekniikoiden ihailija ja innokas lukija Henry Fordin kirjoittamista antisemitistisistä kirjoituksista. "Pidän Henry Fordia inspiraationani", Hitler kertoi Detroit News -lehden toimittajalle kaksi vuotta ennen kuin hänestä tuli Saksan liittokansleri vuonna 1933, selittäen, miksi hän piti työpöydänsä vieressä amerikkalaista autovalmistajaa.

      Vaikka Ford myöhemmin luopui antisemitistisistä kirjoituksistaan, hän pysyi natsi-Saksan ihailijana ja yritti pitää Amerikan poissa tulevasta sodasta. Heinäkuussa 1938, neljä kuukautta Itävallan liittämisen jälkeen Saksassa, hän hyväksyi korkeimman mitalin, jonka natsi-Saksa saattoi antaa ulkomaalaiselle, Saksan kotkan suurristin. Seuraavassa kuussa General Motorsin vanhempi johtaja James Mooney sai samanlaisen mitalin "arvostetusta palveluksestaan ​​valtakuntaan".

      Tällaisten palkintojen myöntäminen heijastaa Yhdysvaltain autovalmistajien tärkeätä sijaa Saksan yhä militarisoituneessa taloudessa. Vuonna 1935 GM suostui rakentamaan uuden tehtaan Berliinin lähelle tuottamaan osuvasti nimeltään "Blitz" -kuorma-auto, jota myöhemmin Saksan armeija käytti Blitzkreig-iskuihinsa Puolaan, Ranskaan ja Neuvostoliittoon. Saksalainen Ford oli toiseksi suurin kuorma-autojen valmistaja Saksan armeijalle GM / Opelin jälkeen Yhdysvaltain armeijan raporttien mukaan.

      • Anonyymi

        Mikä on kirjoituksesi tarkoitus? Sekö, että GM ja Ford eivät olisi saaneet tehdä autotehtaitaan Saksaan ja kun niin tekivät se oli väärin ja rikos?

        Kuka tiesi vuonna 1935, että Hitler aloittaa maailmansodan 1.9.1939?

        Miksi normaali liiketoiminta olisi ollut kiellettyä GM:lta ja Fordilta Saksaan? Selitä se.

        Oliko se sitten rikollista ja tuomittavaa, että näin toimi Ford myös Neuvostoliitossa.
        Otan seuraavat lainaukset professori Antti Saarialhon kirjoittamasta, Sotahistoriallisessa aikakauskirjasta 26/2007, olevassa artikkelissa otsikolla:

        MERKITTÄVÄÄ TEKNOLOGIAN SIIRTOA YHDYSVALLOISTA NEUVOSTOLIITTOON
        Yhdysvaltain teollisuus toimitti jo 1930-luvulla normaalin vientikaupan puitteissa Neuvostoliittoon jokseenkin kaiken autoteollisuuden kehittämiseen tarvittavan tiedon,
        taidon ja laitteet. Siirron edellyttämä kaupankäynti alkoi jo selvästi ennen kuin Yhdysvallat edes tunnusti neuvostovaltion 1933.
        Neuvostoliiton tulevien sotatoimien vaatimien maantiekuljetusten kannalta ehkä merkittävin yksittäinen teollisuuslaitos oli Gorkin autotehdas (GAZ), jota koskeva 13 miljoonan dollarin sopimus tehtiin Fordin kanssa toukokuussa 1929.
        Kolmisen vuotta myöhemmin ensimmäinen tehdas alkoi valmistaa henkilöautoja (GAZ-A) ja kevyitä kuorma-autoja (GAZ-AA). 1930-luvun lopulla tämä tehdas tuotti 80000-90000 kuorma-autoa/vuosi.
        Tärkeä oli myös kevyehkö panssariauto GAZ-AAA joita valmistettiin 1933-1945 kaikkiaan
        37373 kpl.
        Toiseksi merkittävimmän autonvalmistukseen liittyvän teknologian siirron toimitti A.J.Brandt-yhtiö keisarivallan aikaiseen AMO-tehtaaseen perustuneelle ZIS-tehtaalle, jonka Budd Company ja Hamilton Foundry modernisoivat 1936.

        Bradford Snellin väite, että "ilman amerikkalaisia Fordia ja General Motorsia Saksa ei olisi voinut koskaan aloittaa hyökkäyssotaa", on yksinkertaisesti mahdoton.
        Olihan saksalaisilla itsellään omat kehittämänsä Man ja Bussing kuorma-autot.
        Kuinka typeränä Snell saksalaisia pitää, että he eivät koskaan olisi osanneet tehdä kunnollista kuorma-autoa. Ja näin olisi säästytty koko toiselta maailmansodalta.

        Tällä logiikalla olisi voinut tehdä myös sen johtopäätöksen, että Neuvostoliitossa ei olisi osattu tehdä kuorma-autoa ja näin ollen ei heillä olisi ollut kuljetuskalustoa, eikä Suomeen olisi voitu hyökätä.
        Suomenkaan ei ollsi tarvinnut joutua Talvisotaan, eikä Jatkosotaan.

        Kuinka onnellista se olisi ollutkaan koko ihmiskunnalle sotaa ei olisi tullut, siksi, että saksalaiset ja venäläiset olivat niin tyhmiä, että eivät kumpikaan osanneet tehdä kuorma-autoa.
        Nyt voidaan Hitler ja Stalin vapauttaa kaikesta syyllisyydestä maailmansotaan kun ne todelliset syylliset on viimeinkin löydetty.

        Ne todelliset syylliset maailmansotaan ovat: FORD JA GENERAL MOTORS.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on kirjoituksesi tarkoitus? Sekö, että GM ja Ford eivät olisi saaneet tehdä autotehtaitaan Saksaan ja kun niin tekivät se oli väärin ja rikos?

        Kuka tiesi vuonna 1935, että Hitler aloittaa maailmansodan 1.9.1939?

        Miksi normaali liiketoiminta olisi ollut kiellettyä GM:lta ja Fordilta Saksaan? Selitä se.

        Oliko se sitten rikollista ja tuomittavaa, että näin toimi Ford myös Neuvostoliitossa.
        Otan seuraavat lainaukset professori Antti Saarialhon kirjoittamasta, Sotahistoriallisessa aikakauskirjasta 26/2007, olevassa artikkelissa otsikolla:

        MERKITTÄVÄÄ TEKNOLOGIAN SIIRTOA YHDYSVALLOISTA NEUVOSTOLIITTOON
        Yhdysvaltain teollisuus toimitti jo 1930-luvulla normaalin vientikaupan puitteissa Neuvostoliittoon jokseenkin kaiken autoteollisuuden kehittämiseen tarvittavan tiedon,
        taidon ja laitteet. Siirron edellyttämä kaupankäynti alkoi jo selvästi ennen kuin Yhdysvallat edes tunnusti neuvostovaltion 1933.
        Neuvostoliiton tulevien sotatoimien vaatimien maantiekuljetusten kannalta ehkä merkittävin yksittäinen teollisuuslaitos oli Gorkin autotehdas (GAZ), jota koskeva 13 miljoonan dollarin sopimus tehtiin Fordin kanssa toukokuussa 1929.
        Kolmisen vuotta myöhemmin ensimmäinen tehdas alkoi valmistaa henkilöautoja (GAZ-A) ja kevyitä kuorma-autoja (GAZ-AA). 1930-luvun lopulla tämä tehdas tuotti 80000-90000 kuorma-autoa/vuosi.
        Tärkeä oli myös kevyehkö panssariauto GAZ-AAA joita valmistettiin 1933-1945 kaikkiaan
        37373 kpl.
        Toiseksi merkittävimmän autonvalmistukseen liittyvän teknologian siirron toimitti A.J.Brandt-yhtiö keisarivallan aikaiseen AMO-tehtaaseen perustuneelle ZIS-tehtaalle, jonka Budd Company ja Hamilton Foundry modernisoivat 1936.

        Bradford Snellin väite, että "ilman amerikkalaisia Fordia ja General Motorsia Saksa ei olisi voinut koskaan aloittaa hyökkäyssotaa", on yksinkertaisesti mahdoton.
        Olihan saksalaisilla itsellään omat kehittämänsä Man ja Bussing kuorma-autot.
        Kuinka typeränä Snell saksalaisia pitää, että he eivät koskaan olisi osanneet tehdä kunnollista kuorma-autoa. Ja näin olisi säästytty koko toiselta maailmansodalta.

        Tällä logiikalla olisi voinut tehdä myös sen johtopäätöksen, että Neuvostoliitossa ei olisi osattu tehdä kuorma-autoa ja näin ollen ei heillä olisi ollut kuljetuskalustoa, eikä Suomeen olisi voitu hyökätä.
        Suomenkaan ei ollsi tarvinnut joutua Talvisotaan, eikä Jatkosotaan.

        Kuinka onnellista se olisi ollutkaan koko ihmiskunnalle sotaa ei olisi tullut, siksi, että saksalaiset ja venäläiset olivat niin tyhmiä, että eivät kumpikaan osanneet tehdä kuorma-autoa.
        Nyt voidaan Hitler ja Stalin vapauttaa kaikesta syyllisyydestä maailmansotaan kun ne todelliset syylliset on viimeinkin löydetty.

        Ne todelliset syylliset maailmansotaan ovat: FORD JA GENERAL MOTORS.

        Sanooko sinulle pääoma mitään?

        Saksassa sitä ei ollut, mutta Fordilla ja General Motorsilla oli.

        GM ja Ford maksoivat Saksasta osinkoa siihen asti, kunnes USA liittyi sotaan, myös Ison-Britannian tytäryhtiöt saivat Saksasta osinkoja sodan alussa.

        Ford myi tehtaansa Neuvostoliittoon, koska siirryttiin käyttämään V8 moottoreita .
        Kauppahinta oli alhainen, toinen vaihtoehto oli tehtaan romutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanooko sinulle pääoma mitään?

        Saksassa sitä ei ollut, mutta Fordilla ja General Motorsilla oli.

        GM ja Ford maksoivat Saksasta osinkoa siihen asti, kunnes USA liittyi sotaan, myös Ison-Britannian tytäryhtiöt saivat Saksasta osinkoja sodan alussa.

        Ford myi tehtaansa Neuvostoliittoon, koska siirryttiin käyttämään V8 moottoreita .
        Kauppahinta oli alhainen, toinen vaihtoehto oli tehtaan romutus.

        ...Maksoivat Saksasta osinkoa...???, oliko Saksa- niminen yritys pörssissä tms?

        ...koska siirryttiin käyttämään V8- moottoreita...Oliko se sylinterien lukumäärä tai sijoittelu jotenkin kynnyskysymys asiassa!
        Kun 1970- 2000 suomessa tehtiin jäänmurtajia Neuvostoliitolle, moniin tuli moottoreiksi 9- sylinteriset ns. rivikoneet, kyllä sinne mahtui, isoon maahan, isoilla toleransseilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...Maksoivat Saksasta osinkoa...???, oliko Saksa- niminen yritys pörssissä tms?

        ...koska siirryttiin käyttämään V8- moottoreita...Oliko se sylinterien lukumäärä tai sijoittelu jotenkin kynnyskysymys asiassa!
        Kun 1970- 2000 suomessa tehtiin jäänmurtajia Neuvostoliitolle, moniin tuli moottoreiksi 9- sylinteriset ns. rivikoneet, kyllä sinne mahtui, isoon maahan, isoilla toleransseilla.

        Oliko liian vaikeata?

        General Motorsilla ja Fordilla oli tytäryhtiöiden kautta tehtaat Saksassa, nämä maksoivat osinkoa emoyhtiölle.

        Sylinterien määrä nimenomaan oli kynnyskysymys, GAZ on nelisylinterinen, eli Ford myi vanhentuneen tehtaansa Neuvostoliittoon, missä alettiin tehdä nelisylinterisiä kuorma-autoja. Ford alkoi tekemään V8 moottorilla olevia kuorma-autoja.
        30- luvulla Suomesakin myydyt Ford- kuorma-autot olivat V8 moottorilla.
        Välirauhan aikaan Petsamon reittiä ajettiin Ford V8 ja Volvo kuorma-autoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanooko sinulle pääoma mitään?

        Saksassa sitä ei ollut, mutta Fordilla ja General Motorsilla oli.

        GM ja Ford maksoivat Saksasta osinkoa siihen asti, kunnes USA liittyi sotaan, myös Ison-Britannian tytäryhtiöt saivat Saksasta osinkoja sodan alussa.

        Ford myi tehtaansa Neuvostoliittoon, koska siirryttiin käyttämään V8 moottoreita .
        Kauppahinta oli alhainen, toinen vaihtoehto oli tehtaan romutus.

        Kyllä sanoo sana pääoma minulle sen, että sitä yleensä sijoitetaan tuottamaan. Niin teki Ford ja General Motorskin. Sen pääoman sijoittamisesta toivotaan saatavan tuottoa. Siitä sijoittamastaan pääomasta Ford ja General Motors saivat osinkoa, aina siihen asti kun USA liittyi sotaan.
        Kuinka paljon sitä en tiedä. Hyvin mielelläni haluan sen tiedon, jos se sinulla on niin julkaise se kaikkien tiedoksi.
        Se pääomien sijoittaminen jatkuu tänä päivänäkin. Sijoitetaan erilaisiin autotehtaisiin,
        monien valtioiden välillä.
        Etkö ollenkaan tiedä, että maailma toimi 1920-30 luvulla näin ja toimii vieläkin niin.

        Sekö on rikos jos jollakin on pääomaa ja sijoittaa sitä tuottamaan sinne missä sitä ei ole?
        Mikä on oikein logiikkasi?
        Jättäisitkö itse sijoittamatta jos sinulla olisi pääomaa, jota voisit sijoittaa?

        Yrität puolustella Fordin tehtaan myyntiä Neuvostoliittoon sillä, että hinta oli alhainen ja toinen vaihtoehto oli tehtaan romutus.
        Markkinataloudessa joutuu myymään sillä hinnalla minkä tavarasta voi saada, tai jos liikaa pyytää hintaa, tavara ei mene kaupaksi. Niin yksinkertaista se on.

        Sinua hiertää se, että kysymyksessä oli Saksa johon Ford ja General Motors sijoittivat.
        Jos ne olisivat sjoittaneet minne muualle tahansa. Se ei sinua olisi haitannut millään lailla.

        Kuvitteleeko kukaan täysijärkinen ihminen, että Hitler ei olisi hyökännyt minnekään, kun vain Saksaan Ford ja General Motors olisivat jättäneet autotehtaansa perustamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sanoo sana pääoma minulle sen, että sitä yleensä sijoitetaan tuottamaan. Niin teki Ford ja General Motorskin. Sen pääoman sijoittamisesta toivotaan saatavan tuottoa. Siitä sijoittamastaan pääomasta Ford ja General Motors saivat osinkoa, aina siihen asti kun USA liittyi sotaan.
        Kuinka paljon sitä en tiedä. Hyvin mielelläni haluan sen tiedon, jos se sinulla on niin julkaise se kaikkien tiedoksi.
        Se pääomien sijoittaminen jatkuu tänä päivänäkin. Sijoitetaan erilaisiin autotehtaisiin,
        monien valtioiden välillä.
        Etkö ollenkaan tiedä, että maailma toimi 1920-30 luvulla näin ja toimii vieläkin niin.

        Sekö on rikos jos jollakin on pääomaa ja sijoittaa sitä tuottamaan sinne missä sitä ei ole?
        Mikä on oikein logiikkasi?
        Jättäisitkö itse sijoittamatta jos sinulla olisi pääomaa, jota voisit sijoittaa?

        Yrität puolustella Fordin tehtaan myyntiä Neuvostoliittoon sillä, että hinta oli alhainen ja toinen vaihtoehto oli tehtaan romutus.
        Markkinataloudessa joutuu myymään sillä hinnalla minkä tavarasta voi saada, tai jos liikaa pyytää hintaa, tavara ei mene kaupaksi. Niin yksinkertaista se on.

        Sinua hiertää se, että kysymyksessä oli Saksa johon Ford ja General Motors sijoittivat.
        Jos ne olisivat sjoittaneet minne muualle tahansa. Se ei sinua olisi haitannut millään lailla.

        Kuvitteleeko kukaan täysijärkinen ihminen, että Hitler ei olisi hyökännyt minnekään, kun vain Saksaan Ford ja General Motors olisivat jättäneet autotehtaansa perustamatta.

        "Sekö on rikos jos jollakin on pääomaa ja sijoittaa sitä tuottamaan sinne missä sitä ei ole?
        Mikä on oikein logiikkasi?
        Jättäisitkö itse sijoittamatta jos sinulla olisi pääomaa, jota voisit sijoittaa?

        Yrität puolustella Fordin tehtaan myyntiä Neuvostoliittoon sillä, että hinta oli alhainen ja toinen vaihtoehto oli tehtaan romutus."

        Hahahahah minä en ole puhunut mistään rikoksesta, rikoksen tapahtuminen on sinun oma keksintösi, minua ei Fordin ja GM: n tehtaat Saksassa hierrä millään tavalla, sinua taas tuntuu asia närästävän.

        Minä en puolustele mitään, miksi pitäisi, siksikö, että sinä pahoitat mielesi tosiasioista kerrottaessa?
        Ford myi vanhentuneen tehtaansa Neuvostoliittoon, ja mitä sitten, minunko sitä pitäisi sinulta anteeksi pyydellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sekö on rikos jos jollakin on pääomaa ja sijoittaa sitä tuottamaan sinne missä sitä ei ole?
        Mikä on oikein logiikkasi?
        Jättäisitkö itse sijoittamatta jos sinulla olisi pääomaa, jota voisit sijoittaa?

        Yrität puolustella Fordin tehtaan myyntiä Neuvostoliittoon sillä, että hinta oli alhainen ja toinen vaihtoehto oli tehtaan romutus."

        Hahahahah minä en ole puhunut mistään rikoksesta, rikoksen tapahtuminen on sinun oma keksintösi, minua ei Fordin ja GM: n tehtaat Saksassa hierrä millään tavalla, sinua taas tuntuu asia närästävän.

        Minä en puolustele mitään, miksi pitäisi, siksikö, että sinä pahoitat mielesi tosiasioista kerrottaessa?
        Ford myi vanhentuneen tehtaansa Neuvostoliittoon, ja mitä sitten, minunko sitä pitäisi sinulta anteeksi pyydellä?

        Yritä näyttää missä kohtaa olen sanonut, että Fordin j a General Motorsin Saksaan sijoittamat pääomat "tuntuu minua närästävän".
        Oletko tuo Anonyymi 26.03.2021 17:39, joka kirjoitti: "Ilman amerikkalaisisa Fordia ja General Motorsia Saksa ei olisi voinut koskaan aloittaa hyökkäyssotaa".
        Ainakin tuota kirjoittajaa tuntuu pahasti närästävän Fordin ja GM:n Saksaan sijoittamat autotehtaat. Ei minua
        Tuo Anonyymi ottaa tuekseen Bradford Snellin järjettömät väittämät: "GM oli erottamaton osa Saksan sotatoimia. Natsit olisivat voineet hyökätä Puolaan ja Venäjälle ilman Sveitsiä. He eivät olisi voineet tehdä niin ilman General Motorsia".

        Kun kysyit: "Sanooko sinulle pääoma mitään". Vastasin siihen selkeästi, mitä pääomalla yleensä tehdään. Sen voit uudelleen lukea tuosta kirjoittamastani 27.03.2021 19:53 kappaleesta. Et löydä sieltä mitään sellaista mikä minua haittaisi sen vuoksi, että Ford ja GM rakensivat autotehtaat Saksaan.
        Esitin sinulle kysymyksen: "Sekö on rikos jos jollakin on pääomaa ja sijoittaa sitä tuottamaan sinne missä sitä ei ole"? Jos olet tuo Anonyymi 26.03.2021 17:39, niin ainakin hänen mielestään se on rikos. Jos et ole ja sanot "mistään rikoksesta en ole puhunut". En ole niin väittänytkään. Siellä oli kysymysmerkki lauseeni lopussa. Huomasitko?
        Kun asia on niin, että meitä ei sitten kumpaakaan haittaa se, että Ford ja GM rakensivat autotehtaat Saksaan. niin asiassa ei ole mitään kiistaa.
        Tuo väitteesi, että "pahoitan mieleni tosiasioista kerrottaessa". ei ole totta.
        Kun kysyt: "Ford myi vanhentuneen tehtaansa Neuvostoliittoon, ja mitä sitten, minunko sitä pitäisi sinulta anteeksi pyydellä"?
        Ei sinun tarvitse vaivautua anteeksi pyytelyyn minulta, kun en sillä anteeksi pyytelyllä mitään tekisi. Eikä se mihinkään vaikuttaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritä näyttää missä kohtaa olen sanonut, että Fordin j a General Motorsin Saksaan sijoittamat pääomat "tuntuu minua närästävän".
        Oletko tuo Anonyymi 26.03.2021 17:39, joka kirjoitti: "Ilman amerikkalaisisa Fordia ja General Motorsia Saksa ei olisi voinut koskaan aloittaa hyökkäyssotaa".
        Ainakin tuota kirjoittajaa tuntuu pahasti närästävän Fordin ja GM:n Saksaan sijoittamat autotehtaat. Ei minua
        Tuo Anonyymi ottaa tuekseen Bradford Snellin järjettömät väittämät: "GM oli erottamaton osa Saksan sotatoimia. Natsit olisivat voineet hyökätä Puolaan ja Venäjälle ilman Sveitsiä. He eivät olisi voineet tehdä niin ilman General Motorsia".

        Kun kysyit: "Sanooko sinulle pääoma mitään". Vastasin siihen selkeästi, mitä pääomalla yleensä tehdään. Sen voit uudelleen lukea tuosta kirjoittamastani 27.03.2021 19:53 kappaleesta. Et löydä sieltä mitään sellaista mikä minua haittaisi sen vuoksi, että Ford ja GM rakensivat autotehtaat Saksaan.
        Esitin sinulle kysymyksen: "Sekö on rikos jos jollakin on pääomaa ja sijoittaa sitä tuottamaan sinne missä sitä ei ole"? Jos olet tuo Anonyymi 26.03.2021 17:39, niin ainakin hänen mielestään se on rikos. Jos et ole ja sanot "mistään rikoksesta en ole puhunut". En ole niin väittänytkään. Siellä oli kysymysmerkki lauseeni lopussa. Huomasitko?
        Kun asia on niin, että meitä ei sitten kumpaakaan haittaa se, että Ford ja GM rakensivat autotehtaat Saksaan. niin asiassa ei ole mitään kiistaa.
        Tuo väitteesi, että "pahoitan mieleni tosiasioista kerrottaessa". ei ole totta.
        Kun kysyt: "Ford myi vanhentuneen tehtaansa Neuvostoliittoon, ja mitä sitten, minunko sitä pitäisi sinulta anteeksi pyydellä"?
        Ei sinun tarvitse vaivautua anteeksi pyytelyyn minulta, kun en sillä anteeksi pyytelyllä mitään tekisi. Eikä se mihinkään vaikuttaisi.

        "Bradford Snellin järjettömät väittämät: "GM oli erottamaton osa Saksan sotatoimia. Natsit olisivat voineet hyökätä Puolaan ja Venäjälle ilman Sveitsiä. He eivät olisi voineet tehdä niin ilman General Motorsia".

        Ei sinun sanomasi tee tuosta järjetöntä, GM oli Saksan suurin kuorma-autojen valmistaja, ja Ford oli toiseksi suurin.
        Saksan armeija ja kansallissosialistinen puolue ostivat suurimman osan kummankin yhtiön tuotannosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Bradford Snellin järjettömät väittämät: "GM oli erottamaton osa Saksan sotatoimia. Natsit olisivat voineet hyökätä Puolaan ja Venäjälle ilman Sveitsiä. He eivät olisi voineet tehdä niin ilman General Motorsia".

        Ei sinun sanomasi tee tuosta järjetöntä, GM oli Saksan suurin kuorma-autojen valmistaja, ja Ford oli toiseksi suurin.
        Saksan armeija ja kansallissosialistinen puolue ostivat suurimman osan kummankin yhtiön tuotannosta.

        Olet siis Bedford Snellin kanssa vieläkin yhtämieltä siiitä, että Saksan aloittama maailmansota oli ainoastaan ja vain mahdollinen siksi kun GM ja Ford perustivat kuorma-autotehtaat Saksaan.
        Totta se on, GM oli suurin kuorma-autojen valmistaja Saksassa ja Ford toiseksi suurin.

        Yhtä totta on sekin, että Saksalla oli omatkin kuorma-autotehtaat Man ja Bussing. Hitler oli tehnyt päätöksensa hyökätä ja olisi hyökännyt vaikka niitä GM:n ja Fordin tehtaita ei Saksassa olisi ollutkaan.
        Aikaa siihen hyökkäyksen aloittamiseen olisi mennyt vain hiukan kauemmin. Saksassa olisi laajennttu sen omia autotehtaita ja hankittu tarvittavat autot.

        Bedford Snellin väittämä on järjetön. Uskotko todellakin, että saksalaisilla ei olisi ollut tietotaitoa rakentaa omaa suunnittelua olevaa kuorma-autoa riittävissä määrin ja sotaa ei olisi sen vuoksi voinut milloinkaan aloittaa.
        Jos niin uskot olet yhtä typerä kuin Snell.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis Bedford Snellin kanssa vieläkin yhtämieltä siiitä, että Saksan aloittama maailmansota oli ainoastaan ja vain mahdollinen siksi kun GM ja Ford perustivat kuorma-autotehtaat Saksaan.
        Totta se on, GM oli suurin kuorma-autojen valmistaja Saksassa ja Ford toiseksi suurin.

        Yhtä totta on sekin, että Saksalla oli omatkin kuorma-autotehtaat Man ja Bussing. Hitler oli tehnyt päätöksensa hyökätä ja olisi hyökännyt vaikka niitä GM:n ja Fordin tehtaita ei Saksassa olisi ollutkaan.
        Aikaa siihen hyökkäyksen aloittamiseen olisi mennyt vain hiukan kauemmin. Saksassa olisi laajennttu sen omia autotehtaita ja hankittu tarvittavat autot.

        Bedford Snellin väittämä on järjetön. Uskotko todellakin, että saksalaisilla ei olisi ollut tietotaitoa rakentaa omaa suunnittelua olevaa kuorma-autoa riittävissä määrin ja sotaa ei olisi sen vuoksi voinut milloinkaan aloittaa.
        Jos niin uskot olet yhtä typerä kuin Snell.

        "Bedford Snellin väittämä on järjetön. Uskotko todellakin, että saksalaisilla ei olisi ollut tietotaitoa rakentaa omaa suunnittelua olevaa kuorma-autoa riittävissä määrin ja sotaa ei olisi sen vuoksi voinut milloinkaan aloittaa.
        Jos niin uskot olet yhtä typerä kuin Snell."

        Olisi ja olisi, se, että jossittelee tapahtumattomilla asioilla on järjetöntä.

        Sinun pitää matkustaa aikakoneellasi kertomaan asia Hitlerille sekä Mannin ja Daimlerin johtajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Bedford Snellin väittämä on järjetön. Uskotko todellakin, että saksalaisilla ei olisi ollut tietotaitoa rakentaa omaa suunnittelua olevaa kuorma-autoa riittävissä määrin ja sotaa ei olisi sen vuoksi voinut milloinkaan aloittaa.
        Jos niin uskot olet yhtä typerä kuin Snell."

        Olisi ja olisi, se, että jossittelee tapahtumattomilla asioilla on järjetöntä.

        Sinun pitää matkustaa aikakoneellasi kertomaan asia Hitlerille sekä Mannin ja Daimlerin johtajille.

        Uskot siis täysin varmasti Bradford Snellin väittämään, että ilman Fordin ja GM:n rahoittamia kuorma-autotehtaita Saksassa, hyökkäys Puolaan ei olisi ollut mitenkään ollut mahdollinen.
        Minun ei tarvitse edes jossitella. Saksalaiset kuorma-autot Man ja Mercedes-Benz ovat tänäkin päivänä kuorma-autojen parhaimmistoa maailmassa.
        Ei minun tiedossani ole, että näiden autojen suunnitteluun olisi tarvittu amerikkalaista tietotaitoa. Kyllä ne ovat saksalaisten kehittämiä.
        Sinun jankuttamisesi "olisi ja olisi se, että jossittelee tapahtumattomilla asioilla on järjetöntä". Ei ole
        Kyllä minä näen joka päivä noita mainitsemiani kuorma-autoja.
        Ne Mannin Bussingin kuorma-autotehtaat olivat olemassa jo vuonna 1939.
        Sieltä se kehitys on on jatkunut tähän päivään asti.
        Et sinä sitä kykene kiistämään.

        Sitten sinä paljastatkin typeryytesi ja mielenvikaisuutesi aivan selvästi kun sanot:
        "Sinun pitää matkustaa aikakoneellasi kertomaan asia Hitlerille sekä Mannin ja Daimlerin johtajille".

        Ei minulle sitä aikakonetta ole, kuten ei kenelläkään muullakaan. Houreisessa päässäsi on hallusinaatiot siitä aikakoneesta ja kun vaadit minua vielä kertomaan kuolleille jotakin, jonka kaikki normaalit täysijärkiset ihmiset tietävät olevan mahdotonta. Etkö kykene ymmärtämään, että kuolleille on turha puhua.
        Ei mielisairaus voi tuon selvemmin ilmi tulla. Olet sen omilla kirjoituksillasi todistanut.


      • Anonyymi

        Täyttä roskaa. Saksa oli neuvostoliittolaisen viljan varassa kevääseen 1941 asti. Amerikkalaiset toki olivat auttaneet Neuvostoliiton maatalouden koneellistamisessa ja tuotantomäärien kasvussa, mutta se on asia josta sinä tuskin haluat puhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on kirjoituksesi tarkoitus? Sekö, että GM ja Ford eivät olisi saaneet tehdä autotehtaitaan Saksaan ja kun niin tekivät se oli väärin ja rikos?

        Kuka tiesi vuonna 1935, että Hitler aloittaa maailmansodan 1.9.1939?

        Miksi normaali liiketoiminta olisi ollut kiellettyä GM:lta ja Fordilta Saksaan? Selitä se.

        Oliko se sitten rikollista ja tuomittavaa, että näin toimi Ford myös Neuvostoliitossa.
        Otan seuraavat lainaukset professori Antti Saarialhon kirjoittamasta, Sotahistoriallisessa aikakauskirjasta 26/2007, olevassa artikkelissa otsikolla:

        MERKITTÄVÄÄ TEKNOLOGIAN SIIRTOA YHDYSVALLOISTA NEUVOSTOLIITTOON
        Yhdysvaltain teollisuus toimitti jo 1930-luvulla normaalin vientikaupan puitteissa Neuvostoliittoon jokseenkin kaiken autoteollisuuden kehittämiseen tarvittavan tiedon,
        taidon ja laitteet. Siirron edellyttämä kaupankäynti alkoi jo selvästi ennen kuin Yhdysvallat edes tunnusti neuvostovaltion 1933.
        Neuvostoliiton tulevien sotatoimien vaatimien maantiekuljetusten kannalta ehkä merkittävin yksittäinen teollisuuslaitos oli Gorkin autotehdas (GAZ), jota koskeva 13 miljoonan dollarin sopimus tehtiin Fordin kanssa toukokuussa 1929.
        Kolmisen vuotta myöhemmin ensimmäinen tehdas alkoi valmistaa henkilöautoja (GAZ-A) ja kevyitä kuorma-autoja (GAZ-AA). 1930-luvun lopulla tämä tehdas tuotti 80000-90000 kuorma-autoa/vuosi.
        Tärkeä oli myös kevyehkö panssariauto GAZ-AAA joita valmistettiin 1933-1945 kaikkiaan
        37373 kpl.
        Toiseksi merkittävimmän autonvalmistukseen liittyvän teknologian siirron toimitti A.J.Brandt-yhtiö keisarivallan aikaiseen AMO-tehtaaseen perustuneelle ZIS-tehtaalle, jonka Budd Company ja Hamilton Foundry modernisoivat 1936.

        Bradford Snellin väite, että "ilman amerikkalaisia Fordia ja General Motorsia Saksa ei olisi voinut koskaan aloittaa hyökkäyssotaa", on yksinkertaisesti mahdoton.
        Olihan saksalaisilla itsellään omat kehittämänsä Man ja Bussing kuorma-autot.
        Kuinka typeränä Snell saksalaisia pitää, että he eivät koskaan olisi osanneet tehdä kunnollista kuorma-autoa. Ja näin olisi säästytty koko toiselta maailmansodalta.

        Tällä logiikalla olisi voinut tehdä myös sen johtopäätöksen, että Neuvostoliitossa ei olisi osattu tehdä kuorma-autoa ja näin ollen ei heillä olisi ollut kuljetuskalustoa, eikä Suomeen olisi voitu hyökätä.
        Suomenkaan ei ollsi tarvinnut joutua Talvisotaan, eikä Jatkosotaan.

        Kuinka onnellista se olisi ollutkaan koko ihmiskunnalle sotaa ei olisi tullut, siksi, että saksalaiset ja venäläiset olivat niin tyhmiä, että eivät kumpikaan osanneet tehdä kuorma-autoa.
        Nyt voidaan Hitler ja Stalin vapauttaa kaikesta syyllisyydestä maailmansotaan kun ne todelliset syylliset on viimeinkin löydetty.

        Ne todelliset syylliset maailmansotaan ovat: FORD JA GENERAL MOTORS.

        Jenkit on järkeviä poikia. Suomessa Koskelan Jussien raivatessa mielikuvitussuotaan oli jenkillä jo piirustukset maatalouden koneellistamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanooko sinulle pääoma mitään?

        Saksassa sitä ei ollut, mutta Fordilla ja General Motorsilla oli.

        GM ja Ford maksoivat Saksasta osinkoa siihen asti, kunnes USA liittyi sotaan, myös Ison-Britannian tytäryhtiöt saivat Saksasta osinkoja sodan alussa.

        Ford myi tehtaansa Neuvostoliittoon, koska siirryttiin käyttämään V8 moottoreita .
        Kauppahinta oli alhainen, toinen vaihtoehto oli tehtaan romutus.

        Mitä höpiset. Saksa maksoi ostamansa tuotteet jenkkiyhtiöille kelpaavalla valuutalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Bradford Snellin järjettömät väittämät: "GM oli erottamaton osa Saksan sotatoimia. Natsit olisivat voineet hyökätä Puolaan ja Venäjälle ilman Sveitsiä. He eivät olisi voineet tehdä niin ilman General Motorsia".

        Ei sinun sanomasi tee tuosta järjetöntä, GM oli Saksan suurin kuorma-autojen valmistaja, ja Ford oli toiseksi suurin.
        Saksan armeija ja kansallissosialistinen puolue ostivat suurimman osan kummankin yhtiön tuotannosta.

        Tietenkin tekee. Saksan ruoka tuli jostain muualta kuin Amerikasta. Mitään laitonta eivät yhdysvaltalaiset yhtiöt Saksan kanssa tehneet ennen joulukuuta 1941.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis Bedford Snellin kanssa vieläkin yhtämieltä siiitä, että Saksan aloittama maailmansota oli ainoastaan ja vain mahdollinen siksi kun GM ja Ford perustivat kuorma-autotehtaat Saksaan.
        Totta se on, GM oli suurin kuorma-autojen valmistaja Saksassa ja Ford toiseksi suurin.

        Yhtä totta on sekin, että Saksalla oli omatkin kuorma-autotehtaat Man ja Bussing. Hitler oli tehnyt päätöksensa hyökätä ja olisi hyökännyt vaikka niitä GM:n ja Fordin tehtaita ei Saksassa olisi ollutkaan.
        Aikaa siihen hyökkäyksen aloittamiseen olisi mennyt vain hiukan kauemmin. Saksassa olisi laajennttu sen omia autotehtaita ja hankittu tarvittavat autot.

        Bedford Snellin väittämä on järjetön. Uskotko todellakin, että saksalaisilla ei olisi ollut tietotaitoa rakentaa omaa suunnittelua olevaa kuorma-autoa riittävissä määrin ja sotaa ei olisi sen vuoksi voinut milloinkaan aloittaa.
        Jos niin uskot olet yhtä typerä kuin Snell.

        Mahdolliseksi sen teki kyllä etenkin jenkkien Neuvostoliiton maatalouden koneellistaminen. Maatalouden koneellistaminen Neuvostoliitossa vapauttu työvoimaa eli käytännössä tykinruokaa ja muutenkin helpotti hyökkäyssodan käynti. Olisivatko venäläiset kyntöauralla saaduilla tuontatomäärillä yrittäneet tänne 1940? Tuskin olisivat. Saksa oli niin huono, että käytännössä muutaman viljajunan tulon loppuminen neukuista 1940 olisi halvaannuttanut sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskot siis täysin varmasti Bradford Snellin väittämään, että ilman Fordin ja GM:n rahoittamia kuorma-autotehtaita Saksassa, hyökkäys Puolaan ei olisi ollut mitenkään ollut mahdollinen.
        Minun ei tarvitse edes jossitella. Saksalaiset kuorma-autot Man ja Mercedes-Benz ovat tänäkin päivänä kuorma-autojen parhaimmistoa maailmassa.
        Ei minun tiedossani ole, että näiden autojen suunnitteluun olisi tarvittu amerikkalaista tietotaitoa. Kyllä ne ovat saksalaisten kehittämiä.
        Sinun jankuttamisesi "olisi ja olisi se, että jossittelee tapahtumattomilla asioilla on järjetöntä". Ei ole
        Kyllä minä näen joka päivä noita mainitsemiani kuorma-autoja.
        Ne Mannin Bussingin kuorma-autotehtaat olivat olemassa jo vuonna 1939.
        Sieltä se kehitys on on jatkunut tähän päivään asti.
        Et sinä sitä kykene kiistämään.

        Sitten sinä paljastatkin typeryytesi ja mielenvikaisuutesi aivan selvästi kun sanot:
        "Sinun pitää matkustaa aikakoneellasi kertomaan asia Hitlerille sekä Mannin ja Daimlerin johtajille".

        Ei minulle sitä aikakonetta ole, kuten ei kenelläkään muullakaan. Houreisessa päässäsi on hallusinaatiot siitä aikakoneesta ja kun vaadit minua vielä kertomaan kuolleille jotakin, jonka kaikki normaalit täysijärkiset ihmiset tietävät olevan mahdotonta. Etkö kykene ymmärtämään, että kuolleille on turha puhua.
        Ei mielisairaus voi tuon selvemmin ilmi tulla. Olet sen omilla kirjoituksillasi todistanut.

        Aatu oli huvittava ukko. Mengelen isä toki teki maatalouskoneita, mutta niihin bensat tuli Romaniastan, neukuista, Rockefelleriltä ja Iranista. Suomen ja Saksan kansa pysyi hengissä 1942 ukrainalaisilta varastetulla viljalla. Ukraina on Euroopan vilja-aitta, ei Varsinais-Suomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskot siis täysin varmasti Bradford Snellin väittämään, että ilman Fordin ja GM:n rahoittamia kuorma-autotehtaita Saksassa, hyökkäys Puolaan ei olisi ollut mitenkään ollut mahdollinen.
        Minun ei tarvitse edes jossitella. Saksalaiset kuorma-autot Man ja Mercedes-Benz ovat tänäkin päivänä kuorma-autojen parhaimmistoa maailmassa.
        Ei minun tiedossani ole, että näiden autojen suunnitteluun olisi tarvittu amerikkalaista tietotaitoa. Kyllä ne ovat saksalaisten kehittämiä.
        Sinun jankuttamisesi "olisi ja olisi se, että jossittelee tapahtumattomilla asioilla on järjetöntä". Ei ole
        Kyllä minä näen joka päivä noita mainitsemiani kuorma-autoja.
        Ne Mannin Bussingin kuorma-autotehtaat olivat olemassa jo vuonna 1939.
        Sieltä se kehitys on on jatkunut tähän päivään asti.
        Et sinä sitä kykene kiistämään.

        Sitten sinä paljastatkin typeryytesi ja mielenvikaisuutesi aivan selvästi kun sanot:
        "Sinun pitää matkustaa aikakoneellasi kertomaan asia Hitlerille sekä Mannin ja Daimlerin johtajille".

        Ei minulle sitä aikakonetta ole, kuten ei kenelläkään muullakaan. Houreisessa päässäsi on hallusinaatiot siitä aikakoneesta ja kun vaadit minua vielä kertomaan kuolleille jotakin, jonka kaikki normaalit täysijärkiset ihmiset tietävät olevan mahdotonta. Etkö kykene ymmärtämään, että kuolleille on turha puhua.
        Ei mielisairaus voi tuon selvemmin ilmi tulla. Olet sen omilla kirjoituksillasi todistanut.

        "Minun ei tarvitse edes jossitella. Saksalaiset kuorma-autot Man ja Mercedes-Benz ovat tänäkin päivänä kuorma-autojen parhaimmistoa maailmassa.
        Ei minun tiedossani ole, että näiden autojen suunnitteluun olisi tarvittu amerikkalaista tietotaitoa. Kyllä ne ovat saksalaisten kehittämiä."

        No sinun pitää nyt sitten tällä kertaa matkustaa sillä aikakoneellasi viemään Hitlerille näitä tämän päivän parhaita saksalaisten suunnittelemia kuorma-autoja.
        Eiköhän se kuvitelmissasi onnistu tuokin;)


    • Anonyymi

      Aatu ei siis kovin kaiholla muistellut sitä aikaa kun Saksassakin oli vapaa lehdistö.

      • Anonyymi

        Samanlaisia huonoja 'maakuntalehtiä' sielläkin oli.


    • Anonyymi

      Ford-Werke käytti Saksassa sodan aikana orjatyövoimaa, ja valmisti V2 rakettien turbiineja.
      Henry Ford tunnetaan yleisesti natsisympatioistaan ja antisemitisistä kirjoituksistaan.
      Adolf Hitler piti Henry Fordin kuvaa yöpöydällään.

      • Anonyymi

        Mitä sitten? Saksassa oleva oli Ford-suvun omaisuutta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ruotsin kuningas Kustaa V oli homo.

      http://gayfortoday.blogspot.com/2007/06/gustaf-v-of-sweden.html


      On siellä Tavjakin...

      http://gaytoday.badpuppy.com/garchive/world/020800wo.htm


      Ruotsista ja viime sodista puhutaessa pitää AINA muistaa taikasanat KUULALAAKERIT JA HAMMASKULTA!

      Vanha hyvä aihe ja aina löytyy SKF Ruotsi ja kuulalaakerit ja natsikulta palkkioina "urheille ruotsalaisille"!

      http://www.kristitynfoorumi.fi/hitlerintuki.htm

      Natsi ja natsin kaverit: Isoisä ja kruununprinssi Paksun Hermannnin kahtapuolen:

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Gustavgoring1939.JPG

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_V

    • Anonyymi

      Toimiva linkki juttuun ja vain Halosta koskeva osuus tähän:

      https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/seppohilden/25103-pandoran-lipas-on-auki-taalta-pesee/

      Ei tyydytä esimerkkijutussa nyt pääministeriin, vaan pistetään paremmaksi kun mitä toimittaja Korvola.

      Aloitetaan Presidentistä.

      ”Lähteeni (en paljasta lähdettäni, olen antanut hänelle lähdesuojan) on aikoinaan paljastanut minulle, että Tasavaltamme Presidentti Tarja Halonen on presidentiksi päästäkseen käyttänyt henkilökohtaista valtaansa ja suhteitaan salatakseen Suomen kansalta ja äänestäjiltä vuoden 2000 ja 2006 presidentinvaaleja silmällä pitäen oman toimintansa SETA:ssa, eli Seksuaalinen Tasavertaisuus Ry:ssä. Halonen on ollut SETAn puheenjohtaja vuosina 1980-81. Halosen puheenjohtaja- aikana SETAn säännöissä oli pykälä, että SETAn puheenjohtajaksi ei voida valita kuin seksuaaliseen vähemmistöön kuuluva henkilö, siis suomeksi sanottuna joko homoseksuaali tai lesbo.

      Lähteeni mukaan presidenttiehdokas Halonen painosti SETAa muuttamaan säännöksiään jälkikäteen sellaiseksi, että SETAn puheenjohtajaksi voidaan valita myös muukin kuin seksuaaliseen vähemmistöön kuuluva henkilö. Tämä muutos tehtiinkin Halosen vaatimuksesta SETAN säännöksiin hieman ennen presidentin vaaleja 2000, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että tämä vaatimus oli voimassa vielä 1980-81, jolloin Halonen toimi SETAn puheenjohtajana.

      Tällä salailutoiminnalla oli ratkaiseva osuus Halosen valitsemiseksi presidentiksi. Mikäli äänestäjät  olisivat saaneet tietää presidenttiehdokas Tarja Halosesta tämän hyvinkin tärkeän henkilökohtaisen luonteenpiirteen, sekä sen salailuyrityksen, Tarja Halosesta ei olisi tullut maahamme presidenttiä. Kyse on tietoisesta asioiden salaamisesta ja virallisten rekisteriyhdistysten papereiden asiasisältöjen  muokkaamisesta jälkikäteen oman edun tavoittelemiseksi. Halosen tapauksessa Suomen korkeimpaan poliittiseen asemaan pääsemiseksi, eli Tasavallan Presidentiksi.

      Presidentin kanslian sivuilla esitellään Halosen elämänkerta mainitsematta, että Halonen toimi aiemmin SETA ry:n puheenjohtajana. SETAn toimintaan Halonen osallistui aktiivisesti jo 1970-luvulla. Lisäksi Halonen on ollut jäsenenä  kansainvälisessä International Lesbian and Gay Associationissa (IGLA). Halosen tultua valituksi Presidentiksi SETA poisti kotisivuiltaan kaikki maininnat puheenjohtaja Haloseen. Nämä poistokehoitukset tulivat lähteeni mukaan suoraan Presidentin kansliasta.

      Jokainen saa luonnollisesti olla  Suomessa vapaasti homoseksuaali tai lesbo. Nykyinen laki ei enää onneksi erottele eikä  kriminalisoi heitä Suomessa. Mutta silloin kun pyritään tietoisesti salailemaan ja antamaan itsestä väärä kuva ja  vielä muuttelemaan jälkikäteen asiaan liittyviä tietoja, jotka vaikuttavat muun muassa ihmisten äänestyskäyttäytymiseen ja siihen, kuka lopulta tulee Suomen Tasavallan presidentiksi, pitäisi toimintatavat olla toisenlaiset.

      Presidentti Tarja Halonen on käytännön esimerkki myös siitä, kuinka otetaan vastaan lahjuksen kaltaisia etuuksia siitä kiinni jäämättä. Lähteeni on paljastanut minulle  Presidentti Halosen ja hänen puolisonsa Pertti Arajärven  viettämät pääsiäislomat suomalaisen vakuutusyhtiön luksusmökillä. Sattumalta Presidentin puoliso Pentti Arajärvi teki samaan aikaan virallisia selvityksiä ministeriöön vakuutusyhtiöiden asemasta (Pentti Arajärvi:selvitys Eläketurvakeskuksen asemasta STM0066:00/2006).”

    • Anonyymi

      Suomikin teki yhteistyötä saksalaisten sukellusveneiden kehittämisessä ensimmäisen maailmansodan jälkeen, joten olisi odottanut Hitleriltäkin kiitollisuutta Suomea kohtaan, muuten sukellusvenesota olisi ollut mahdotonta Saksalle toisessa maailmansodassa.

      • Anonyymi

        Suomen valtio ei tehnyt yhteistyötä Saksan kanssa,mutta saksalainen Hollannissa toimiva tyträyhtiö auttoi Suomea rakentamaan samantyyppisiä sukellusveneitä,kuin Saksa valmisti itselleen1935 alkaen. Samaa tehtiin Hollannissa ja Espanjassa.

        Saksalaiset insinöörit auttoivat myös panssarilaivojen rakentamisessa.Suomessa ei hallittu esimerkiksi raskaiden tykkitornien suunnittelua ja rakentamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen valtio ei tehnyt yhteistyötä Saksan kanssa,mutta saksalainen Hollannissa toimiva tyträyhtiö auttoi Suomea rakentamaan samantyyppisiä sukellusveneitä,kuin Saksa valmisti itselleen1935 alkaen. Samaa tehtiin Hollannissa ja Espanjassa.

        Saksalaiset insinöörit auttoivat myös panssarilaivojen rakentamisessa.Suomessa ei hallittu esimerkiksi raskaiden tykkitornien suunnittelua ja rakentamista.

        Ei kyseessä todellakaan ollut mikään yksipuolinen Suomen auttaminen, on lapsellista edes väittää tuollaista.


        Saksa perusti Hollantiin peitefirman (Ingenieurskantoor vor Sheepsbouw, IvS), jonka kautta Suomi ja Saksa tekivät sukellusveneyhteistyötä jo paljon ennen toisen maailmansodan alkua. Turussa 1930-1933 valmistuneiden sukellusveneiden rakentamisesta vastasi Suomi, mutta niiden lisenssi kuului saksalaisille ja saksalaiset myös suunnitteluttivat alukset peitefirman kautta. Ensimmäiset Turussa valmistuneet alukset nimettiin Vetehiseksi, Vesihiisiksi ja Iku-Tursoksi.


        Kolmen aluksen luokan oli tarkoitus toimia prototyyppinä 500 tonnin sukellusveneille, mutta saksalaisilla oli samantyyppistä toimintaa muuallakin kuin Suomessa ja he valitsivat sillä kertaa espanjalaisen alustyypin.


        Saksalaiset olivat kuitenkin tyytyväisiä suomalaisten työhön Crichton-Vulkan-telakalla Turussa. Kun he halusivat kehittää uudentyyppisen ja kevyemmän aluksen, Saksan armeija tilasi aluksen Suomesta.


        Suunniteltu prototyyppi CV707 (myöh. Vesikko) edusti tekniikaltaan oman aikansa huippua. Se oli huomattavasti kevyempi kuin aiemmin Suomessa suunnitellut alukset (250 tonnia), mutta iskukyvyltään aivan yhtä murskaava. LIsäksi se oli kehitelty nimenomaan hyökkäyssotaa varten.


        Aluksen oli määrä päätyä saksalaisille ja Vesikon valmistuttua Saksan armeija testasikin sitä huolella vuosina 1933-1934. Suomen valtiolle oli kuitenkin kirjattu etuosto-oikeus alukseen ja suomalaiset käyttivät tätä oikeutta.


        Alus päätyi suomalaisille ja nimettiin sittemmin Vesikoksi.


        Tästä huolimatta sukellusveneyhteistyö kantoi hedelmää myös saksalaisille. He valmistivat Vesikon kopioita Kielissä ja aluksesta tuli saksalaisen IIA-luokan sukellusveneen prototyyppi. IIA-luokan sukellusveneet olivat ensimmäisiä toisen maailmansodan alla Saksassa rakennettuja sukellusveneitä, ja niitä käytettiin toisessa maailmansodassa pääasiassa rannikkopartiointiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyseessä todellakaan ollut mikään yksipuolinen Suomen auttaminen, on lapsellista edes väittää tuollaista.


        Saksa perusti Hollantiin peitefirman (Ingenieurskantoor vor Sheepsbouw, IvS), jonka kautta Suomi ja Saksa tekivät sukellusveneyhteistyötä jo paljon ennen toisen maailmansodan alkua. Turussa 1930-1933 valmistuneiden sukellusveneiden rakentamisesta vastasi Suomi, mutta niiden lisenssi kuului saksalaisille ja saksalaiset myös suunnitteluttivat alukset peitefirman kautta. Ensimmäiset Turussa valmistuneet alukset nimettiin Vetehiseksi, Vesihiisiksi ja Iku-Tursoksi.


        Kolmen aluksen luokan oli tarkoitus toimia prototyyppinä 500 tonnin sukellusveneille, mutta saksalaisilla oli samantyyppistä toimintaa muuallakin kuin Suomessa ja he valitsivat sillä kertaa espanjalaisen alustyypin.


        Saksalaiset olivat kuitenkin tyytyväisiä suomalaisten työhön Crichton-Vulkan-telakalla Turussa. Kun he halusivat kehittää uudentyyppisen ja kevyemmän aluksen, Saksan armeija tilasi aluksen Suomesta.


        Suunniteltu prototyyppi CV707 (myöh. Vesikko) edusti tekniikaltaan oman aikansa huippua. Se oli huomattavasti kevyempi kuin aiemmin Suomessa suunnitellut alukset (250 tonnia), mutta iskukyvyltään aivan yhtä murskaava. LIsäksi se oli kehitelty nimenomaan hyökkäyssotaa varten.


        Aluksen oli määrä päätyä saksalaisille ja Vesikon valmistuttua Saksan armeija testasikin sitä huolella vuosina 1933-1934. Suomen valtiolle oli kuitenkin kirjattu etuosto-oikeus alukseen ja suomalaiset käyttivät tätä oikeutta.


        Alus päätyi suomalaisille ja nimettiin sittemmin Vesikoksi.


        Tästä huolimatta sukellusveneyhteistyö kantoi hedelmää myös saksalaisille. He valmistivat Vesikon kopioita Kielissä ja aluksesta tuli saksalaisen IIA-luokan sukellusveneen prototyyppi. IIA-luokan sukellusveneet olivat ensimmäisiä toisen maailmansodan alla Saksassa rakennettuja sukellusveneitä, ja niitä käytettiin toisessa maailmansodassa pääasiassa rannikkopartiointiin

        ” IIA-luokan sukellusveneet olivat ensimmäisiä toisen maailmansodan alla Saksassa rakennettuja sukellusveneitä, ja niitä käytettiin toisessa maailmansodassa pääasiassa rannikkopartiointiin”

        Ja myös Mustalla Merellä 1942-1944.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen valtio ei tehnyt yhteistyötä Saksan kanssa,mutta saksalainen Hollannissa toimiva tyträyhtiö auttoi Suomea rakentamaan samantyyppisiä sukellusveneitä,kuin Saksa valmisti itselleen1935 alkaen. Samaa tehtiin Hollannissa ja Espanjassa.

        Saksalaiset insinöörit auttoivat myös panssarilaivojen rakentamisessa.Suomessa ei hallittu esimerkiksi raskaiden tykkitornien suunnittelua ja rakentamista.

        <<Suomessa ei hallittu esimerkiksi raskaiden tykkitornien suunnittelua ja rakentamista.>>

        Nehän suunniteltiin Boforsilla Ruotsissa, mistä tuli tykitkin.


      • Anonyymi

        Saksalaiset insinöörit tekivät kaiken, Suomi oli lähinnä testausalue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyseessä todellakaan ollut mikään yksipuolinen Suomen auttaminen, on lapsellista edes väittää tuollaista.


        Saksa perusti Hollantiin peitefirman (Ingenieurskantoor vor Sheepsbouw, IvS), jonka kautta Suomi ja Saksa tekivät sukellusveneyhteistyötä jo paljon ennen toisen maailmansodan alkua. Turussa 1930-1933 valmistuneiden sukellusveneiden rakentamisesta vastasi Suomi, mutta niiden lisenssi kuului saksalaisille ja saksalaiset myös suunnitteluttivat alukset peitefirman kautta. Ensimmäiset Turussa valmistuneet alukset nimettiin Vetehiseksi, Vesihiisiksi ja Iku-Tursoksi.


        Kolmen aluksen luokan oli tarkoitus toimia prototyyppinä 500 tonnin sukellusveneille, mutta saksalaisilla oli samantyyppistä toimintaa muuallakin kuin Suomessa ja he valitsivat sillä kertaa espanjalaisen alustyypin.


        Saksalaiset olivat kuitenkin tyytyväisiä suomalaisten työhön Crichton-Vulkan-telakalla Turussa. Kun he halusivat kehittää uudentyyppisen ja kevyemmän aluksen, Saksan armeija tilasi aluksen Suomesta.


        Suunniteltu prototyyppi CV707 (myöh. Vesikko) edusti tekniikaltaan oman aikansa huippua. Se oli huomattavasti kevyempi kuin aiemmin Suomessa suunnitellut alukset (250 tonnia), mutta iskukyvyltään aivan yhtä murskaava. LIsäksi se oli kehitelty nimenomaan hyökkäyssotaa varten.


        Aluksen oli määrä päätyä saksalaisille ja Vesikon valmistuttua Saksan armeija testasikin sitä huolella vuosina 1933-1934. Suomen valtiolle oli kuitenkin kirjattu etuosto-oikeus alukseen ja suomalaiset käyttivät tätä oikeutta.


        Alus päätyi suomalaisille ja nimettiin sittemmin Vesikoksi.


        Tästä huolimatta sukellusveneyhteistyö kantoi hedelmää myös saksalaisille. He valmistivat Vesikon kopioita Kielissä ja aluksesta tuli saksalaisen IIA-luokan sukellusveneen prototyyppi. IIA-luokan sukellusveneet olivat ensimmäisiä toisen maailmansodan alla Saksassa rakennettuja sukellusveneitä, ja niitä käytettiin toisessa maailmansodassa pääasiassa rannikkopartiointiin

        Mistään 'suomalaisesta työstä' ei ollut kyse kuin sinun mielikuvituksessasi. Insinöörit tulivat kaikki Saksasta, vähän samalla tavalla kuin iso osa nykyistenkin telakoiden työntekijöistä on Virosta ja Puolasta, vaikka poliitikko hokee niiden 'työllistävästä vaikutuksesta'.


    • Anonyymi

      Yhdysvaltalainen Standard Oil teki vielä kesällä 1941 yhteistyötä Natsi-Saksan kanssa tankkaamalla saksalaisia sukellusveneitä.

      HEADQUARTERS FIFTH CORPS AREA
      OFFICE Of THE CORPS AREA COMMANDER
      PORT HAYES. COLUMBUS. OHIO
      G-2 July 15, 1941



      SUBJECT: Standard 0il Company of New Jersey Ships under Panamean
      registry

      A. C. of S., G—2,
      War Department
      Washingtan, D. C.

      1. A report has been received from Cleveland, Ohio, in which it
      stated that the source of this Information is unquestionable, to the
      effact that the Standard Oil. Company of New Jersey now ships undor Panamean registry, transportIng oil (fuel) from Aruba, Dutch West Indies
      to Teneriffe, Canary Islands, and is apparently diverting about 20% of
      this fuel oil to the present German govemment.

      2. About six of the ships operating on this route are reputed to
      be manned mainly by Nazi officers. Seamen have reported to the Informant
      that they have seen submarines in the immediate vicinity of the Canary
      Islands and have learned that these submarines are refueling there. The
      informant also stated that the Standard Oil Company has not lost any
      ships to date by torpedoing as have other companies whose ships operate
      to other ports.

      For the A. C. of S., G—2,

      CHAS. A BURROWS.
      Major, Military Intelligence,
      Assist. A. C. et S., G—2

      • Anonyymi

        Neuvostoliiton kommunismidiktatuuri ja Natsi-Saksa olivat liittolaisia kesään 1941 asti.
        Syyskuussa 1939 ne olivat aloittaneet toisen maailmansodan Euroopassa hyökkäämällä Puolaan.


      • Anonyymi

        Ja mitä laitonta tuossa oli? Saksa oli Amerikan vihollismaa vasta jououna 1941 ääliö.


    • Anonyymi

      Lännessä Suomea pidettiin Saksan ystävämaana 1945,jolloin yleinen mielipide oli,että neuvostoliittolaisilla oli oikeus rangaista Suomea.
      Niinpä Valvontakomission brittijäsenellä oli lähinnä kumileimasimen valtuudet ja mielenkiinto Suomen asian suhteen.

      • Anonyymi

        Lännen johtajat vaativat Teheranissa ja Jaltalla Suomen itsenäisyyden säilyttämistä. Stalin suostui.

        Valvontakomission brittijäsenet seurasivat NL:n pysymistä välirauhansopimuksessa.


      • Anonyymi

        Sinäkö sen mielipiteen mittasit? HAHAHAH


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lännen johtajat vaativat Teheranissa ja Jaltalla Suomen itsenäisyyden säilyttämistä. Stalin suostui.

        Valvontakomission brittijäsenet seurasivat NL:n pysymistä välirauhansopimuksessa.

        Vai seurasivat, vaativat pikemminkin neukkua suurempia kiristyksiä asevoimiimme, koska pelkäsivät niiden joutuvan neukun käsiin. Mielenkiintoista miten asevoimiemme joutumista neukun käsiin pelänneet britit kuitenkin muutama vuosi myöhemmin myivät suihkumoottoreita tuolle samalle neukulle.


    • Anonyymi

      Eipä varmaan. Jopa Aatu ihmetteli miten Norjan ja Islannin leveysasteilla on maanviljelystä. Ilmankos Himmler tutki mahdollisuutta kehittää kylmän kestävä siemen. Kohta nähdään miten maanviljelijämme vinkuvat rahaa muiden taskuista kevätkylvöjen epäonnistuttua 'sääolosuhteiden' takia.

      • Anonyymi

        Mutta minkäs teet?Suomen kansa on kuitenkin juuriltaan perin maalaista ja haluaa säilyttää ulkoilmamuseonsa ikäänkuin söpönä reliikkinä.
        "Siellä ne ahkerat farmarit nyt kevään tultua ahkerina touhuavat"!Muhahahahaa!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta minkäs teet?Suomen kansa on kuitenkin juuriltaan perin maalaista ja haluaa säilyttää ulkoilmamuseonsa ikäänkuin söpönä reliikkinä.
        "Siellä ne ahkerat farmarit nyt kevään tultua ahkerina touhuavat"!Muhahahahaa!!!

        Suomen maatalous ja elintarviketeollisuus tuottavat pääosan tarvitsemistamme elintarvikkeista.
        Ulkomaisella tuonnilla on vain täydentävä merkitys.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe