Mitä merkitsee kun on laitettu havunoksa omakotitalon ulko-oveen. Itselle tuli mieleen joku vanha tapa kertoa esim. kuolemasta.
Olisiko joku jolle tämä olisi tuttua. Itse näen ensimmäistä kertaa. Ehkä maaseudulla voisi olla käytetympi kuin täällä Helsingissä.
Mitä merkitsee??
4
330
Vastaukset
- Anonyymi
Havunoksat oven edessä olivat hyvinkin suuresti käytettyjä läpi Suomen aina näihin päiviin saakka. Kätevää oli kulkumiehen niihin pyyhkäistä saappaistansa kurapahkurat ja koiran paskat.
Joo tuon tiedän minäkin mutta havunoksa keskellä ulko-ovea. Vain yksi oksa. Ennen vanhaan maalla ihmiset laittoi, kun kotoansa johonkin lähtivät, luudan ovea vasten. Se tarkoitti että emme ole nyt kotona. Aikamoista ajatella tänäpäivänä että ovi ei kuitenkaan ollut lukossa, ei ollut tapana pitää.
"Ei aika mennyt koskaan palaa, ei takaisin nuo päivät tulla voi" sanoo laulunsanatkin ja on niin totta.taruolento kirjoitti:
Joo tuon tiedän minäkin mutta havunoksa keskellä ulko-ovea. Vain yksi oksa. Ennen vanhaan maalla ihmiset laittoi, kun kotoansa johonkin lähtivät, luudan ovea vasten. Se tarkoitti että emme ole nyt kotona. Aikamoista ajatella tänäpäivänä että ovi ei kuitenkaan ollut lukossa, ei ollut tapana pitää.
"Ei aika mennyt koskaan palaa, ei takaisin nuo päivät tulla voi" sanoo laulunsanatkin ja on niin totta.Ainakin varmuudella Kainuussa.
- Anonyymi
Paikallinen tapa? Missä päin Suomea?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411359
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa289966- 43855
- 33641
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html145633- 38597
- 52551
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244528528Tiesitkös rakas
Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔44511- 107498