Ensin sanon suoraan etten ole edes ylioppilas mutta olen kiinnostunut matematiikasta
Toivottavasti muistan kirjoittaa omat havannoit siitä mitä tuli mieleen youtuben videosta
Muutamia vuosia ylioppilaskokeet on tehty tietokoneella. Nyt taisi olla ensimmäinen kerta kun näin uudella mallilla tehtyjä tehtäviä.
Yksi havainto tehtävässä yksi oli se ettei käsin tehtyjä laskelmia tarvinnut liittää kokeeseen kun sen palautti. Eli kaavat ja ratkaisumallit jäi kokelaan haltuun.
Ratkaisun tulokset sai olla mitä vain koska ne oli pudotuslasyikossa eikä mitään perusteita.
Esim arvionliveron osuus tuotteen hinnassa kun vero on 24. Jos valitsi 21 niin sai pisteen vaikka vastaus oli 19 tai paremmin 19,34.
Kaavoja ja perusteita ei pyydetty, eli periaatteessa vakioveikkauksen 1x2 kaavalla olisi voinut saada viidestä tehtävästä täydet pisteet käyttämällä tehtäviin. Minuutin per tehtävä.
Joskus 20 v sitten oli kiva lukea lehdestä tehtävät ja ne oli vaikeampia ja ratkaisu vaati vähän pännäämistä.
Matematiikka yo k2021 t1
5
66
Vastaukset
- Anonyymi
Tahallinen väärinymmärtäminen ei varsinaisesti ole kovin hyvä lähtökohta jos haluat oikeasti keskustella jostain aiheesta.
Matematiikan YO-kirjoituksissa on aina ollut alkupäässä muutama täysin triviaali tehtävä, joiden ainoa tarkoitus on, että ne, joilla on edes välttävät tiedot laskutoimituksista ja muista perusasioista, pääsevät vähintään A:lla läpi kokeesta. Tyyliin:
Ratkaise x, kun...
a) x=3 2*7
b) x=4^2-3
c) x=5/6 2/12
Vastaavasti tietokoneella tehtävissä kirjoituksissa on muutama tehtävä, joista kuka vain voi halutessaan ottaa muutaman irtopisteen, esimerkiksi monivalintatehtäviä. Vääristä vastauksista niissäkään ei (tietenkään) anneta pisteitä, kuten ilmeisesti väität, vaikka toki tiedät ettei se pidä paikkaansa. Esimerkiksi vastaus 19 voi olla oikein, vaikka 19,4 olisi tarkka oikea vastaus. Tämä perustuu ilmiöön, jota kutsutaan pyöristämiseksi, josta olet ehkä kuullut. Epätarkka vastaus ja väärä vastaus ovat kaksi eri asiaa.
Luonnollisesti myös tietokoneella on vaikeampia tehtäviä, joita joutuu tekemään, jos haluaa saada A:ta korkeamman arvosanan. Kaikki tehtävät eivät tietenkään ole monivalintatehtäviä ja suurimmassa osassa nimenomaan palautetaan myös välivaiheet, kuten normaalissakin kokeessa.- Anonyymi
Ja selvennyksenä vielä sen verran, että minustakin sähköiset matematiikan YO-kirjoitukset ovat äärettömän typerä idea, mutta minun mielestäni kannattaisi keskustella niihin liittyvistä oikeista ongelmista (kuten se, että vastaamista vaikeutetaan turhaan matematiikkaan liittymättömillä taidoilla), eikä keksiä päästä uusia ongelmia, jotka eivät pidä paikkaansa (kuten aloittaja ilmeisesti haluaa tehdä).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja selvennyksenä vielä sen verran, että minustakin sähköiset matematiikan YO-kirjoitukset ovat äärettömän typerä idea, mutta minun mielestäni kannattaisi keskustella niihin liittyvistä oikeista ongelmista (kuten se, että vastaamista vaikeutetaan turhaan matematiikkaan liittymättömillä taidoilla), eikä keksiä päästä uusia ongelmia, jotka eivät pidä paikkaansa (kuten aloittaja ilmeisesti haluaa tehdä).
Aloittaja kommentoi.
En vaan tiennyt älyllisempää paikkaa keskustelulle kuin tämä.
Ja mitä tekee lyhyen matematiikan A arvosanalla.
Onneksi olen sen ikäinen etten enää mene lukioon ja kirjoita. Anteeksi jos häiritsin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja kommentoi.
En vaan tiennyt älyllisempää paikkaa keskustelulle kuin tämä.
Ja mitä tekee lyhyen matematiikan A arvosanalla.
Onneksi olen sen ikäinen etten enää mene lukioon ja kirjoita. Anteeksi jos häiritsin.Et häirinnyt eikä keskustelun paikassa tai aiheessa ole vikaa, vaan aloituksen sisällössä, ja siinä nimenomaan virheellisissä väittämissä.
Kaikki tehtävät (ja itseasiassa suurin osa tehtävistä) eivät ole monivalintoja, lähes kaikissa tehtävissä välivaiheet ovat osa ratkaisua, ja väärillä vastauksilla ei tietenkään saa pisteitä missään matematiikan kokeessa.
Pitkän matematiikan A:lla pääsee ylioppilaaksi, toisin kuin I:llä. Sitä hyötyä siitä on.
- Anonyymi
Onhan kokeet muuttuneet helpommiksi ja sen huomaa siitäkin että vuosi vuodelta L pisterajat ovat lähes täydet koko kokeesta.
Sama koskee sisältöjä: Ennen piti osata ellipsi ja hyperbeli ja paraabeli pisteuran määritelmän kautta. Nykyään riittää paraabeli ja ympyrä.
Helpommaksi on mennyt, mutta se kostautuu sitten yliopistossa, jossa sielläkin on vaatimustasoa vähennetty matematiikassa. AMK matematiikka ei eroa lukion matematiikasta juuri lainkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?
Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https2712506- 391408
En sitten aio sinua odotella
Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e611382Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"
Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan221166Hei, vain sinä voit tehdä sen.
Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change71144Kuka sinä oikeen olet
Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej481136En vain ole riittävä
Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o261133- 91111
Oon pahoillani että
Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(461073- 61042