Ensin sanon suoraan etten ole edes ylioppilas mutta olen kiinnostunut matematiikasta
Toivottavasti muistan kirjoittaa omat havannoit siitä mitä tuli mieleen youtuben videosta
Muutamia vuosia ylioppilaskokeet on tehty tietokoneella. Nyt taisi olla ensimmäinen kerta kun näin uudella mallilla tehtyjä tehtäviä.
Yksi havainto tehtävässä yksi oli se ettei käsin tehtyjä laskelmia tarvinnut liittää kokeeseen kun sen palautti. Eli kaavat ja ratkaisumallit jäi kokelaan haltuun.
Ratkaisun tulokset sai olla mitä vain koska ne oli pudotuslasyikossa eikä mitään perusteita.
Esim arvionliveron osuus tuotteen hinnassa kun vero on 24. Jos valitsi 21 niin sai pisteen vaikka vastaus oli 19 tai paremmin 19,34.
Kaavoja ja perusteita ei pyydetty, eli periaatteessa vakioveikkauksen 1x2 kaavalla olisi voinut saada viidestä tehtävästä täydet pisteet käyttämällä tehtäviin. Minuutin per tehtävä.
Joskus 20 v sitten oli kiva lukea lehdestä tehtävät ja ne oli vaikeampia ja ratkaisu vaati vähän pännäämistä.
Matematiikka yo k2021 t1
5
147
Vastaukset
- Anonyymi
Tahallinen väärinymmärtäminen ei varsinaisesti ole kovin hyvä lähtökohta jos haluat oikeasti keskustella jostain aiheesta.
Matematiikan YO-kirjoituksissa on aina ollut alkupäässä muutama täysin triviaali tehtävä, joiden ainoa tarkoitus on, että ne, joilla on edes välttävät tiedot laskutoimituksista ja muista perusasioista, pääsevät vähintään A:lla läpi kokeesta. Tyyliin:
Ratkaise x, kun...
a) x=3 2*7
b) x=4^2-3
c) x=5/6 2/12
Vastaavasti tietokoneella tehtävissä kirjoituksissa on muutama tehtävä, joista kuka vain voi halutessaan ottaa muutaman irtopisteen, esimerkiksi monivalintatehtäviä. Vääristä vastauksista niissäkään ei (tietenkään) anneta pisteitä, kuten ilmeisesti väität, vaikka toki tiedät ettei se pidä paikkaansa. Esimerkiksi vastaus 19 voi olla oikein, vaikka 19,4 olisi tarkka oikea vastaus. Tämä perustuu ilmiöön, jota kutsutaan pyöristämiseksi, josta olet ehkä kuullut. Epätarkka vastaus ja väärä vastaus ovat kaksi eri asiaa.
Luonnollisesti myös tietokoneella on vaikeampia tehtäviä, joita joutuu tekemään, jos haluaa saada A:ta korkeamman arvosanan. Kaikki tehtävät eivät tietenkään ole monivalintatehtäviä ja suurimmassa osassa nimenomaan palautetaan myös välivaiheet, kuten normaalissakin kokeessa.- Anonyymi
Ja selvennyksenä vielä sen verran, että minustakin sähköiset matematiikan YO-kirjoitukset ovat äärettömän typerä idea, mutta minun mielestäni kannattaisi keskustella niihin liittyvistä oikeista ongelmista (kuten se, että vastaamista vaikeutetaan turhaan matematiikkaan liittymättömillä taidoilla), eikä keksiä päästä uusia ongelmia, jotka eivät pidä paikkaansa (kuten aloittaja ilmeisesti haluaa tehdä).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja selvennyksenä vielä sen verran, että minustakin sähköiset matematiikan YO-kirjoitukset ovat äärettömän typerä idea, mutta minun mielestäni kannattaisi keskustella niihin liittyvistä oikeista ongelmista (kuten se, että vastaamista vaikeutetaan turhaan matematiikkaan liittymättömillä taidoilla), eikä keksiä päästä uusia ongelmia, jotka eivät pidä paikkaansa (kuten aloittaja ilmeisesti haluaa tehdä).
Aloittaja kommentoi.
En vaan tiennyt älyllisempää paikkaa keskustelulle kuin tämä.
Ja mitä tekee lyhyen matematiikan A arvosanalla.
Onneksi olen sen ikäinen etten enää mene lukioon ja kirjoita. Anteeksi jos häiritsin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja kommentoi.
En vaan tiennyt älyllisempää paikkaa keskustelulle kuin tämä.
Ja mitä tekee lyhyen matematiikan A arvosanalla.
Onneksi olen sen ikäinen etten enää mene lukioon ja kirjoita. Anteeksi jos häiritsin.Et häirinnyt eikä keskustelun paikassa tai aiheessa ole vikaa, vaan aloituksen sisällössä, ja siinä nimenomaan virheellisissä väittämissä.
Kaikki tehtävät (ja itseasiassa suurin osa tehtävistä) eivät ole monivalintoja, lähes kaikissa tehtävissä välivaiheet ovat osa ratkaisua, ja väärillä vastauksilla ei tietenkään saa pisteitä missään matematiikan kokeessa.
Pitkän matematiikan A:lla pääsee ylioppilaaksi, toisin kuin I:llä. Sitä hyötyä siitä on.
- Anonyymi
Onhan kokeet muuttuneet helpommiksi ja sen huomaa siitäkin että vuosi vuodelta L pisterajat ovat lähes täydet koko kokeesta.
Sama koskee sisältöjä: Ennen piti osata ellipsi ja hyperbeli ja paraabeli pisteuran määritelmän kautta. Nykyään riittää paraabeli ja ympyrä.
Helpommaksi on mennyt, mutta se kostautuu sitten yliopistossa, jossa sielläkin on vaatimustasoa vähennetty matematiikassa. AMK matematiikka ei eroa lukion matematiikasta juuri lainkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1286397Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/745752308Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk461570Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1141331Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna881186Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481045- 661038
Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll631012Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.27968- 63956