Matematiikka yo k2021 t1

Anonyymi

Ensin sanon suoraan etten ole edes ylioppilas mutta olen kiinnostunut matematiikasta

Toivottavasti muistan kirjoittaa omat havannoit siitä mitä tuli mieleen youtuben videosta

Muutamia vuosia ylioppilaskokeet on tehty tietokoneella. Nyt taisi olla ensimmäinen kerta kun näin uudella mallilla tehtyjä tehtäviä.

Yksi havainto tehtävässä yksi oli se ettei käsin tehtyjä laskelmia tarvinnut liittää kokeeseen kun sen palautti. Eli kaavat ja ratkaisumallit jäi kokelaan haltuun.

Ratkaisun tulokset sai olla mitä vain koska ne oli pudotuslasyikossa eikä mitään perusteita.

Esim arvionliveron osuus tuotteen hinnassa kun vero on 24. Jos valitsi 21 niin sai pisteen vaikka vastaus oli 19 tai paremmin 19,34.

Kaavoja ja perusteita ei pyydetty, eli periaatteessa vakioveikkauksen 1x2 kaavalla olisi voinut saada viidestä tehtävästä täydet pisteet käyttämällä tehtäviin. Minuutin per tehtävä.

Joskus 20 v sitten oli kiva lukea lehdestä tehtävät ja ne oli vaikeampia ja ratkaisu vaati vähän pännäämistä.

5

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tahallinen väärinymmärtäminen ei varsinaisesti ole kovin hyvä lähtökohta jos haluat oikeasti keskustella jostain aiheesta.

      Matematiikan YO-kirjoituksissa on aina ollut alkupäässä muutama täysin triviaali tehtävä, joiden ainoa tarkoitus on, että ne, joilla on edes välttävät tiedot laskutoimituksista ja muista perusasioista, pääsevät vähintään A:lla läpi kokeesta. Tyyliin:
      Ratkaise x, kun...
      a) x=3 2*7
      b) x=4^2-3
      c) x=5/6 2/12

      Vastaavasti tietokoneella tehtävissä kirjoituksissa on muutama tehtävä, joista kuka vain voi halutessaan ottaa muutaman irtopisteen, esimerkiksi monivalintatehtäviä. Vääristä vastauksista niissäkään ei (tietenkään) anneta pisteitä, kuten ilmeisesti väität, vaikka toki tiedät ettei se pidä paikkaansa. Esimerkiksi vastaus 19 voi olla oikein, vaikka 19,4 olisi tarkka oikea vastaus. Tämä perustuu ilmiöön, jota kutsutaan pyöristämiseksi, josta olet ehkä kuullut. Epätarkka vastaus ja väärä vastaus ovat kaksi eri asiaa.

      Luonnollisesti myös tietokoneella on vaikeampia tehtäviä, joita joutuu tekemään, jos haluaa saada A:ta korkeamman arvosanan. Kaikki tehtävät eivät tietenkään ole monivalintatehtäviä ja suurimmassa osassa nimenomaan palautetaan myös välivaiheet, kuten normaalissakin kokeessa.

      • Anonyymi

        Ja selvennyksenä vielä sen verran, että minustakin sähköiset matematiikan YO-kirjoitukset ovat äärettömän typerä idea, mutta minun mielestäni kannattaisi keskustella niihin liittyvistä oikeista ongelmista (kuten se, että vastaamista vaikeutetaan turhaan matematiikkaan liittymättömillä taidoilla), eikä keksiä päästä uusia ongelmia, jotka eivät pidä paikkaansa (kuten aloittaja ilmeisesti haluaa tehdä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja selvennyksenä vielä sen verran, että minustakin sähköiset matematiikan YO-kirjoitukset ovat äärettömän typerä idea, mutta minun mielestäni kannattaisi keskustella niihin liittyvistä oikeista ongelmista (kuten se, että vastaamista vaikeutetaan turhaan matematiikkaan liittymättömillä taidoilla), eikä keksiä päästä uusia ongelmia, jotka eivät pidä paikkaansa (kuten aloittaja ilmeisesti haluaa tehdä).

        Aloittaja kommentoi.

        En vaan tiennyt älyllisempää paikkaa keskustelulle kuin tämä.

        Ja mitä tekee lyhyen matematiikan A arvosanalla.

        Onneksi olen sen ikäinen etten enää mene lukioon ja kirjoita. Anteeksi jos häiritsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kommentoi.

        En vaan tiennyt älyllisempää paikkaa keskustelulle kuin tämä.

        Ja mitä tekee lyhyen matematiikan A arvosanalla.

        Onneksi olen sen ikäinen etten enää mene lukioon ja kirjoita. Anteeksi jos häiritsin.

        Et häirinnyt eikä keskustelun paikassa tai aiheessa ole vikaa, vaan aloituksen sisällössä, ja siinä nimenomaan virheellisissä väittämissä.

        Kaikki tehtävät (ja itseasiassa suurin osa tehtävistä) eivät ole monivalintoja, lähes kaikissa tehtävissä välivaiheet ovat osa ratkaisua, ja väärillä vastauksilla ei tietenkään saa pisteitä missään matematiikan kokeessa.

        Pitkän matematiikan A:lla pääsee ylioppilaaksi, toisin kuin I:llä. Sitä hyötyä siitä on.


    • Anonyymi

      Onhan kokeet muuttuneet helpommiksi ja sen huomaa siitäkin että vuosi vuodelta L pisterajat ovat lähes täydet koko kokeesta.

      Sama koskee sisältöjä: Ennen piti osata ellipsi ja hyperbeli ja paraabeli pisteuran määritelmän kautta. Nykyään riittää paraabeli ja ympyrä.

      Helpommaksi on mennyt, mutta se kostautuu sitten yliopistossa, jossa sielläkin on vaatimustasoa vähennetty matematiikassa. AMK matematiikka ei eroa lukion matematiikasta juuri lainkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe