Auton myyntiaika ja vinkkejä?

jokujoku

Hei kokeneet auton myyjät,

mikäköhän olisi realistinen arvio auton myyntiajasta? Olisi tarkoitus vaihtaa autoa, ja uusi on jo löytynytkin, mutta kun se vanha pitäisi kaupata...
Kyseessä on vm. 2000 farmarimersu, vähän ajettu, hintapyyntö kohtuullinen, huoltokirjat on jne. (ei, tämä ei ole mainos). Millaista myyntiaikaa povaisitte? Ei kai tuollaisen pitäisi kuitenkaan olla mitenkään mahdoton kaupiteltava ?

Entä missä kannattaisi ilmoitella? Laitoin nettiautoon, Keltaiseen pörssiin ja Oikotielle ilmoitukset, kannattaisiko vielä jonnekin laittaa, esim. johonkin lehteen? Hesariin? Mistä olette saaneet parhaiten sellaisia yhteydenottoja, jotka ovat johtaneetkin johonkin?

Paljon kiitoksia vinkeistä ja kokemuksista!

25

6576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enemmän

hintapyyntösi on kohdallaan, sitä nopeammin pääset autostasi eroon. Nopeimmillaan autosi olisi jo pitänyt vaihtaa omistajaa, pahimmillaan et ole kuukauden päästä saanut ainuttakaan soittoa. Mikäli pyyntisi poikkeaa selkeästi yleisestä hintatasosta alaspäin ja auto on asiallinen, se menee viikossa kaupaksi. Mikäli hinta taas asettuu jonnekin pyyntihintojen keskivaiheille tai autossa on jokin ostajia karkottava ominaisuus, voipi olla, että mitään merkittävää liikettä ei ole pariin kuukauteen odotettavissa. Nuo mainitsemasi foorumit ovat hyviä, mutta erottuakseen, tiedät kyllä mitä...

• jokujoku

Kiitos asiallisesta vastauksesta!
        Mitenkäs muuten on järkevintä mitoittaa hintapyyntö, kannattaako jättää tinkivaraa vai vetää tiukaksi heti alkuun? Ainakin yhteydenottoja saa tietty alemmalla pyynnöllä enemmän, mutta eivätkö useimmat kuitenkin halua tingata vaikka keskaripullolla autoaan kauppaisi?

• keino
        jokujoku kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta!
        Mitenkäs muuten on järkevintä mitoittaa hintapyyntö, kannattaako jättää tinkivaraa vai vetää tiukaksi heti alkuun? Ainakin yhteydenottoja saa tietty alemmalla pyynnöllä enemmän, mutta eivätkö useimmat kuitenkin halua tingata vaikka keskaripullolla autoaan kauppaisi?

on laittaa ilmoitukseen valmiiksi tingitty hinta ja kertoa nettohinnoittelusta. Pari sataa voi ehkä
        jättää pelivaraa. Auto menee kaupaksi, kun hinta on todellakin
        selvästi muiden pyyntöjen alapuolella. Yksityisten pyyntihinnat
        ovat yleisesti ottaen aika lailla pielessä. Pyydetään samaa kuin
        liikkeet. Ja ne ovatkin sitten kuukausitolkulla samat
        autot myynnissä pörssissä jne. Monet todennäköisesti vähän kokeilevat, jos joku hullu vaikka maksaisi ylihintaa ja muut sitten
        peesaavat, jolloin näennäinen hintataso on korkea. Todellinen
        myyntihintataso on jotain aivan muuta.

• vähemmän
        keino kirjoitti:

on laittaa ilmoitukseen valmiiksi tingitty hinta ja kertoa nettohinnoittelusta. Pari sataa voi ehkä
        jättää pelivaraa. Auto menee kaupaksi, kun hinta on todellakin
        selvästi muiden pyyntöjen alapuolella. Yksityisten pyyntihinnat
        ovat yleisesti ottaen aika lailla pielessä. Pyydetään samaa kuin
        liikkeet. Ja ne ovatkin sitten kuukausitolkulla samat
        autot myynnissä pörssissä jne. Monet todennäköisesti vähän kokeilevat, jos joku hullu vaikka maksaisi ylihintaa ja muut sitten
        peesaavat, jolloin näennäinen hintataso on korkea. Todellinen
        myyntihintataso on jotain aivan muuta.

tinkivaraa jätät, sen parempi. Mieti valmiiksi alin mahdollinen hinta, jolla olisit valmis autostasi luopumaan ja laita se pyynniksi. Teoria on pätenyt kohdallani hyvin, tinkiä ei ole juuri tarvinnut. Voi olla, että olen myynyt alihintaan. Mutta voi olla, ettei sitä ensimmäistä soittoa olisi tullut lainkaan.

• malli
        vähemmän kirjoitti:

tinkivaraa jätät, sen parempi. Mieti valmiiksi alin mahdollinen hinta, jolla olisit valmis autostasi luopumaan ja laita se pyynniksi. Teoria on pätenyt kohdallani hyvin, tinkiä ei ole juuri tarvinnut. Voi olla, että olen myynyt alihintaan. Mutta voi olla, ettei sitä ensimmäistä soittoa olisi tullut lainkaan.

Ei se tinkiminen ole enää niin tärkeässä osassa kuin ennen. Nyt ostaja voi todeta hinnan olevan kohdallaan heti etsintä vaiheessa. Kauppa ei jää siitä kiinni että ei saa tarpeeksi alennusta.
        Tuon mersun kohdalla olisi erittäin tärkeää että hinta lähentelisi sitä "alihintaa". Tarjontaa on yli tarpeen, ja kallis autokin vielä yksityisenä myytäväksi. Ja sitten vielä se ylimielinen asenne vaihtoautoa kohtaan hankaloittaa entisestään saada kauppaa "mä myyn tän suoraan".

• laskeskelija

Tuollainen auto on kuitenkin niin arvokas että ostajat joilla olisi varaa laskea suoraan vaadittu summa kouraan ovat todella vähissä.

Pyyntihinnoista vinkit olivatkin jo valmiina mutta potentiaalisia ostajia löytyy roimasti enemmän jos saat jotenkin junailtua ostajalle rahoituksen, vaikka puolitutun autoliikkeen kautta.

Myös vaihtoaudon hyväksyminen auttaa asiaa.

• nettiauto ostaja

Hei!itse olen ainakin ostanut nettiauton kautta yhteensä 3.autoa.
        mopon.
        soutuveneen.
        asuntovaunun.
        esim:keltaistapörssiä en viitsi edes ostaa enään koska ilmoitukset useinmiten vanhentuneita.
        ostaja voi rahoittaa ostonsa esim.autovakuus luotolla osan siis.usein ostajalla puuttuu vaikka parituhatta summasta,ja silloin voi ehdottaa autovakuusluottoa.
        eli www.autovakuus.fi
        olikohan osoite oikein?

• autokauppias

ei rahoita autoasi ilman tuntuvaa korvausta, koska myyntihetkellä auton kuluttajasuojavastuu siirtyy kaupan rahoittaneelle autoliikkeelle. Näin sanoo kuluttajansuojalaki.

• hinta

...yleisen tason alarajalle. Pieni vinkki : puunaa auto kiiltäväksi, muista myös konehuoneen puoli, ovipielet, pyyhi pölyt, putsaa lasit yms ja jos on joku pieni vika, laita kuntoon (renkaat epätasapainossa yms.).

Ja myy ensinmäiselle tosiostajalle vaikka pinellä alennuksella.
      Kokemuksesta voin sanoa, että se ensimmäinen ostaja on 90% ainut ostaja.

• vain

"Kokemuksesta voin sanoa, että se ensimmäinen ostaja on 90% ainut ostaja."

Omalla kohdallanikin pitää 100% paikkansa..

• hapa1

Ainut suurempi ongelma sinun tapauksessasi on se, että käteisellä ostajat ovat vähissä tuossa oletetussa hintaluokassa. Hinnalla pystyy houkuttelemaan mutta silti. Olen yrittänyt myydä viimeisen 5 vuoden aikana kahta uudehkoa autoa hintaluokassa 15-20 te vaihtaessani niitä uuteen mutta molemmilla kerroilla oli "pakko" antaa vaihdossa liikkeeseen, koska harvalukuisella ostajaehdokasryhmällä oli oma myymättä, tarjosivat sitä vaihdossa tai rahoitus ei ollut kunnossa.
      Hinnoittelin autot sillon niin, että vähensin liikkeen tekemästä vaihtohyvityksestä n. 80% uuden käteisalennuksesta eli esimerkkinä liikkeen hyvitys 20000e, käteisalennus uudesta 2500e -> oman pyynti 18000e. Minulle marmatettiin kalliista hinnasta mutta liike myi antamani vaihtoauton lähes saman tien (pyyntihinta yli 22000e). Ei ole helppoa yksityisen myydä vähänkään kalliimpaa autoa.

• myyjältä

unohtuu se tosiasia, että liikkeen pyynti- tai myyntihinnalla ei ole mitään tekemistä auton käyvän hinnan kanssa. Liike tekee välirahakauppaa, joten nimellishinnat eivät kerro auton todellista arvoa. Auton käypä arvo on se, jonka joku siitä suostuu maksamaan. Ja pääsääntöisesti se arvo ei ole lähelläkään sitä, mitä itse kuvittelee. Sama probleemahan toistuu vakuutusyhtiöiden lunastushinnoissa.

• hapa1
        myyjältä kirjoitti:

unohtuu se tosiasia, että liikkeen pyynti- tai myyntihinnalla ei ole mitään tekemistä auton käyvän hinnan kanssa. Liike tekee välirahakauppaa, joten nimellishinnat eivät kerro auton todellista arvoa. Auton käypä arvo on se, jonka joku siitä suostuu maksamaan. Ja pääsääntöisesti se arvo ei ole lähelläkään sitä, mitä itse kuvittelee. Sama probleemahan toistuu vakuutusyhtiöiden lunastushinnoissa.

Kuten esimerkissäni oli, liike hyvitti vaihdossa autostani 20000e mutta "menetin" 2500e:n käteisalennuksen. Yritin hintaa 18000, koska kyseinen auto oli tässä kaupassa oikeaksi rahaksi muutettuna 17500e:n arvoinen (20000e-2500e). Minulla ei olisi ollut mitään järkeä myydä sitä edes 17500e:lla, koska liikkeestä sai saman hinnan ajamalla vaan auto pihaan. Se mihin hintaan liike sen myi eteenpäin on tosiaan ihan oma juttunsa mutta väitän, ettei myynyt ainakaan halvemmalla mitä itse yritin. Yksityinen ei yleensä pysty antamaan takuita, rahoitusta tai ottamaan autoa vaihdossa. Se tekee kaupanteosta vaikeaa.

• heimo huima

toi sun vm 2000 mersu on tosi myrkkyä myytävää,,tällä hetkellä ostajilla on niin paljon valinnan varaa kun tyhmät ihmiset ovat tuoneet saksasta autoja , ja huomanneet että käyttökulut ovat korkeat!!
      jos haluat hinnoitella autosi oikein, niin käy kolmessa autoja ostavissa liikkeissä (löytyy hesarin ostetaan autoja osastolta) kysymässä tarjous autostasi ja laita n.10% päälle ja yritä myydä suoraan yksityiselle,,ei muuta kun onnea matkaan,,,

• t.h.

Vaihda nyt hyvä mies jo tarinaa !

Etkö sinä perkele todellakaan tajua sitä, että ihmiset saattavat pyrkiä myymään tuontiautojaan pienen myyntivoiton toivossa.

Korkeat käyttökulut ? Olen itse ajanut tuontivolvollani 38.000 km syyskuusta lukien. Käyttökulut noin 9 senttiä per kilometri kun olen tankannut Venäjän bensaa. Muutoin tietenkin käyttökulut hieman korkeammat.

Ja älkää tulko lässyttämään Venäjän bensasta, kun myyjänä on suomalainen firma, joka takaa laadun.

• myy..

autoani. On niitä tullut tässä parin viimevuoden aikana kolme myytyä hinta luokka 2000e-14000e.

Kaiken maailman renkaanpotkijoita on vastaan tullut....... Ja sit on näitä veijareita, jotka alkavat tarjoamaan vaihossa omaa autoa tai pulpettivenettä (ja monasti vasta silloin kun olen ollut jossain sovitussa paikassa autoa näyttämässä).

Nykyisestä kärrystäni voisin saada yksityiseltä n. 10000-12000e, mut tuntuu tuokin monelle yksityiselle ostajalle olevan aika kova raha, kenelle ei olisi. Niin ja vaikeaa on olla ilman autoa, varsinkin jos on uuteen vaihtamassa.

Joten vähemmällä stressillä pääsee kun vaihtaa liikkeessä..... vaikka käteisalennus jääkin saamatta!!

• myyntipaikaksi

Kauppalehti. Potentiaalisia ostajia löytyy lukijoista. En kyllä yhtään tiedä paljon ilmoittaminen maksaa...

• lada 1200s

-Ei liian halvalla. Ostaja alkaa epäileen että on jotakin kallista vikaa.
      -Jos ollut sinulla uudesta asti, mainitse siitä ilmoituksessa: "ensimmäinen omistaja myy". Kiertopalkinnot ei kiinnosta.
      -Jos joku tuttava katselee halvempaa autoa, niin sellaisen vaihdossa ottaminen helpottaa ostajan puolelta kauppoja.
      -Ole rehellinen, yksikin pieni valkoinen valhe josta jäät kiinni karkoitaa ostajan. Sano mieluummin "en tiedä" tai "katsotaan", kuin vedät päästäs jonkun mukavan kuuloisen vastauksen.

• eksautonilähti

Minä itse olen onnistunut pari kertaa myymään mukavast autoni jopa "voitolla".

Laitoin nettiautoon ensin. noin 25% korkeamman hinnan kuin "alin luopumishintani"
      Sillä aina kannattaa kokeilla..eikö?
      Viikko eteenpäin ja oikea hinta.
      Mitä kiireempi sen halvempi hinta jatkossa.
      Jos sinulla on 5000neliön autotalli ja tykkäät katsella vanhaa autoas niin eihän sua kiinnosta sen myynti:D

• Riippuu hinnasta

myynti 8 tuntia ilmoituksen laitosta nettiin. HInta ja laatu olivat kohdallaan =selkeästi alle keskiarvopyyntien. Muutama vuosi sitten kauppasin MB 250D:tä 4 kuukautta kun pyysin yksinkertaisesti liikaa.

• nlknvxselbns

Voi olla että aika on kullannut muistot, mutta tämän ketjun ollessa uusi, Nettiautossa myynti oli vielä helppoa verrattuna siihen mitä se tänä päivänä on.

• järkipäähän.

Ei tänäpäivänä myyjät tajua heti alkuunsa pyytää järkevää hintaa,sielä ne seisoo myymättä.

Kyllä jos ei auto vaihda omistajaa 2-3 viikossa vika on hinnassa tai auton kunnossa.

Tyhmimmät odottaa kuukausia ja ostajaa ei tule,sitten vaihtuu vuosi ja tipahtaa hinta,ei nyky myyjät osaa tehdä kauppaa,ne jää myymättä tavara on hinnoiteltu piloille.

paljon ajettuja autoja 400000-500000km ei niistä kannata maksaa enään esim:2003 e sarjan mersu farkku on yli 10000e puolimilliä ajettuna,ei kukaan järkevä enään maksa.

Nettiauto sivustonkin pitäisi mennä vihjata myyjälle ettei sitä maksajaa ole katsokaa kuinka vilkaalta näyttää kauppa,kysyjiä on muttei rahan antajaa.

• fromfrom

Autoliikkeissä puolet autoista seisoo kolme kuukautta. Voit itsekin käyttää mainiosti saman ajan tai sitten vaan hinnoittelet auton nettiauton halvimmaksi ja odotat nopeaa käteisostajaa.

• ghw4hew6hy5h

Vinkkejä:

Ota hyvät myyntikuvat:

Pese ja vahaa auto. Älä kuitenkaan kuvaa koskaan suoraan pesuhallin ulosajosta. Ota kuvat hyvässä valossa aamulla tai iltapäivästä (talvelle päiväsaikaan), jotta auringon valo riittää, mutta valo on pehmeämpää.
      Ota kuvat edestä takaa, sivulta ja sisältä. Kuvaa tarvittaessa moottoritila. Harkitse ammattilaisen suorittamaa moottoripesua. Jotkut ostajat haluavat nähdä puhtaan moottoritilan, toiset pitävät moottorin pesua vuotojen peittelynä. Sinä päätät kenelle myyt.

Panosta myyntitekstiin. Asiallinen, 100-150 sanan myyntiteksti riittää, tuningautojen ylioppilasaineen mittaisia kuvailuja joka saatanan ledivalosta ei kukaan jaksa. Ole rehellinen kun kuvailet oman autosi kuntoa, vältä kuluneita kliseitä. Älä aloita tekstiä sanoilla "elikkäs" tai "nyt myynnissä". Ostaja tietää että myyt. Voit itse päättää myytkö autosi as-is vai korjaisitko sittenkin pikkuviat itse kuntoon? Tai katsastaisit auton, jos katsastusaika on käsillä? Älä kuitenkaan uhkaile hinnan nousulla jos katsastat. Kukaan ei tule hätäpäissään tontille.

Kerää kaikki kirjallinen materiaali yhteen mitä autosta on. Huoltokirja, käyttöohjekirja ym. Auton jälleenmyyntiarvon muodostuminen alkaa 30 sekuntia sen jälkeen kun olet auton ostanut. Säästä huoltolaskut, kuitit uusitusta akusta, renkaista, ruostesuojauksista. Hyvin huollettu auto myydään nopeammin kuin huonosti.

Vastaa yhteydenottoihin asiallisesti. Jos autosi on nettohinnoiteltu, ilmoita siitä asiallisesti. Jos saamasi tarjous kuitenkin on satasen alle omasi, älä turhaan missaa kauppaa. Saattaa olla ettei seuraavaa soittajaa tule. Jos hinnassa on neuvottelun varaa, älä lupaa puhelimessa hinnanalennusta. Monille tämä on vain kutsu tinkiä lisää paikan päällä.

Koeajoa varten siivoa kaikki roskat ja henk.koht tavarasi autosta. Tällä on psykologinen tausta. Ostaja tuntee auton omakseen helpommin, kun eliminoidaan turhat häiriötekijät, kuten lastenistuimet, kiväärinhylsyt ja kahvimukit tai sinun humppalevysi. Laita radio pois päältä. Täysillä pauhaava radio luo helposti negatiivisen kuvan kolinoiden peittelystä.

Tarkasta myyjän henkilöllisyys. Varaa kauppojen tekoon pari tuntia aikaa.

• Ari Job

Hyviä vinkkejä, tosin olen eri mieltä tuosta "älä tingi puhelimessa". Kannattaa vihjata että hinnassa voi olla pelivaraa jos auto kiinnostaa. Tällöin jos saat ostajan tontille niin kauppa on melko varma eikä hintaa ole pakko alentaa kovin paljoa. Jobbarinhan tunnistaa siitä että jos vaikkapa pyydät nettiauton halvimmasta kärrystä 7000 ja lupaat myydä 6800e käteisellä niin jobbari sanoo että voisi maksaa 6000e vaikka ei ole kysynyt autosta ensimmäistäkään asiaa hinnan lisäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4376
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27