Miten pääsiäistä kuuluu viettää?

Anonyymi

Miten kristittyjen kuuluu viettää pääsiäistä vai kuuluuko ollenkaan? Jotkut viettävät pääsiäistä juutailaisuuden mukaan, jotkut kirkon perinteen mukaan, miten helluntailaiset viettävät pääsiäistä? Mitkä ovat raamatulliset perusteet pääsiäisen vietolle?

109

688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En vietä pääsiäistä. Jeesuksen tappojuhlaa. Missä kohtaa Raamatussa käsketään viettää pääsiäistä? Minä vastaan: Vanhassa testamentissa, jossa sitä käsketään viettää Egyptistä vapautuksen muistoksi. Jeesus ei käskenyt viettää oma kuolinjuhlaansa. Eikä ylösnousemusjuhlaansa. Nämä tällaiset juhlat ovat ihmisten keksintöä.

      • Anonyymi

        Jeesus just vapauttaa tuomioista mitkä sun päälläsi on synagogalla.


      • Anonyymi

        Pidän outona, jos kristitty ei pidä edes ajatuksen tasolla Jeesuksen ylösnousemusta juhlimisen arvoisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidän outona, jos kristitty ei pidä edes ajatuksen tasolla Jeesuksen ylösnousemusta juhlimisen arvoisena.

        Hän ei ole kristitty.
        Ei pidä altistua suggestiolle, vaan katsoa suoria tosiasioita.

        Suggestio / illuusio tapahtuu aina nk. katsojan omassa mielessä.
        Ed. kirjoittaja selvästi kielsi kristillisen pääsiäisen ja julisti juutalaisuutta.

        Sinä väitit häntä kristityksi. Minä väitän, hänen omiin sanoihinsa perustuen, ettei ole. Miksi kuvittelit häntä kristityksi? Mietipä tätä ja ole totuudelle avoin.

        Tuskin juutalaisetkaan kutsuvat häntä juutalaiseksi, mutta se on heidän asiansa. Ties vaikka olisikin. Eivät siis vieläkään jätä vainoamasta kristittyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän ei ole kristitty.
        Ei pidä altistua suggestiolle, vaan katsoa suoria tosiasioita.

        Suggestio / illuusio tapahtuu aina nk. katsojan omassa mielessä.
        Ed. kirjoittaja selvästi kielsi kristillisen pääsiäisen ja julisti juutalaisuutta.

        Sinä väitit häntä kristityksi. Minä väitän, hänen omiin sanoihinsa perustuen, ettei ole. Miksi kuvittelit häntä kristityksi? Mietipä tätä ja ole totuudelle avoin.

        Tuskin juutalaisetkaan kutsuvat häntä juutalaiseksi, mutta se on heidän asiansa. Ties vaikka olisikin. Eivät siis vieläkään jätä vainoamasta kristittyjä.

        Saatanan synag. Kabbala woodoo jogit gurut budhamunkit shamaanit noitia .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidän outona, jos kristitty ei pidä edes ajatuksen tasolla Jeesuksen ylösnousemusta juhlimisen arvoisena.

        Pidän outona sellaista kristittyä, joka ei pidä Jumalan antamaa sapattia pyhänäpäivänä.

        Jeesus joutuu sanomaan suurelle joukolle: Menkää pois minun edestäni te laittomuuden tekijät minä en ole koskaan tuntenut teitä.

        1234567---


    • Helluntailaiset viettävät pääsiäistä toki täsmälleen samoin kuin muutkin kristityt Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen muistojuhlana.

    • Anonyymi

      Syödään lammasta ja juodaan viiniä Jeesuksen muistoksi.

    • Lue Raamatusta, miten pitkääperjantaita ja ylösnousemus sunnuntaita tulee juhlia. Eikö löydy? Siinä tapauksessa lue 3. Moos. 23 miten Herran juhlapyhiä tulee viettää.

      • Anonyymi

        Ihan p..skaa sotkea Mooseksen lakia uuden liiton uskoville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan p..skaa sotkea Mooseksen lakia uuden liiton uskoville.

        Kuules suunsoittaja. Tässä on sinulle uuden liiton jyrähdys:

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan p..skaa sotkea Mooseksen lakia uuden liiton uskoville.

        Ei Mooseksen lakia uuden liiton uskoville? Kuten kymmentä käskyä ja rakkauden kaksoiskäskyä?


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ei Mooseksen lakia uuden liiton uskoville? Kuten kymmentä käskyä ja rakkauden kaksoiskäskyä?

        Rakkauden kaksoiskäskyä ei ole Kymmenen käskyn laissa mutta Jumala on erikseen antanut käskyn rakastaa Jumalaa yli kaiken ja erikseen jossakin toisessa kohtaa antanut käskyn rakastaa lähimmäistä.

        Koska kaikki muut VT käskyt paitsi kymmenen käskyn laki eli dekalogi ovat Uudessa liitossa pois voimasta, rakkauden kaksoiskäsky on uusi laki Uudessa testamentissa. Toki tuttu VT:sta, kutsutaanhan sitä silti uudeksi laiksi mutta vanhaksi tutuksi laiksi U.T:ssa.

        Mutta tämän uuden lain sisältö ja vaikutus on eri. Ennen 10 käsky laki oli kaiken yläpuolella, mutta nyt se vain roikkuu kahdessa tärkeimmässä käskyssä, joista kumpaakaan ei mainittu dekalogissa.

        Kymmenen käskyn lakihan ei ole rakkauden laki. Rakkauden laki on melko tarkasti määritelty Uudessa testamentissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules suunsoittaja. Tässä on sinulle uuden liiton jyrähdys:

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Pistäppäs lainalainen lait käyttöön. Muuten olet lain rikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakkauden kaksoiskäskyä ei ole Kymmenen käskyn laissa mutta Jumala on erikseen antanut käskyn rakastaa Jumalaa yli kaiken ja erikseen jossakin toisessa kohtaa antanut käskyn rakastaa lähimmäistä.

        Koska kaikki muut VT käskyt paitsi kymmenen käskyn laki eli dekalogi ovat Uudessa liitossa pois voimasta, rakkauden kaksoiskäsky on uusi laki Uudessa testamentissa. Toki tuttu VT:sta, kutsutaanhan sitä silti uudeksi laiksi mutta vanhaksi tutuksi laiksi U.T:ssa.

        Mutta tämän uuden lain sisältö ja vaikutus on eri. Ennen 10 käsky laki oli kaiken yläpuolella, mutta nyt se vain roikkuu kahdessa tärkeimmässä käskyssä, joista kumpaakaan ei mainittu dekalogissa.

        Kymmenen käskyn lakihan ei ole rakkauden laki. Rakkauden laki on melko tarkasti määritelty Uudessa testamentissa.

        >>>Koska kaikki muut VT käskyt paitsi kymmenen käskyn laki eli dekalogi ovat Uudessa liitossa pois voimasta<<<

        Puhut valhetta. Uudessa liitossa on voimassa kaikki lain käskyt. Joka on niin röyhkeä, että alkaa purkamaan lakia, hän ei voi pelastua.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan p..skaa sotkea Mooseksen lakia uuden liiton uskoville.

        ✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ei Mooseksen lakia uuden liiton uskoville? Kuten kymmentä käskyä ja rakkauden kaksoiskäskyä?

        Ne lait on juutalaiset itse rikkonut . Meillä on Kristus laki . Armosta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakkauden kaksoiskäskyä ei ole Kymmenen käskyn laissa mutta Jumala on erikseen antanut käskyn rakastaa Jumalaa yli kaiken ja erikseen jossakin toisessa kohtaa antanut käskyn rakastaa lähimmäistä.

        Koska kaikki muut VT käskyt paitsi kymmenen käskyn laki eli dekalogi ovat Uudessa liitossa pois voimasta, rakkauden kaksoiskäsky on uusi laki Uudessa testamentissa. Toki tuttu VT:sta, kutsutaanhan sitä silti uudeksi laiksi mutta vanhaksi tutuksi laiksi U.T:ssa.

        Mutta tämän uuden lain sisältö ja vaikutus on eri. Ennen 10 käsky laki oli kaiken yläpuolella, mutta nyt se vain roikkuu kahdessa tärkeimmässä käskyssä, joista kumpaakaan ei mainittu dekalogissa.

        Kymmenen käskyn lakihan ei ole rakkauden laki. Rakkauden laki on melko tarkasti määritelty Uudessa testamentissa.

        Kolmoiskäsky jos osaat laskea. Jumala lähimmäinen ja sinä itse .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rakkauden kaksoiskäskyä ei ole Kymmenen käskyn laissa mutta Jumala on erikseen antanut käskyn rakastaa Jumalaa yli kaiken ja erikseen jossakin toisessa kohtaa antanut käskyn rakastaa lähimmäistä.

        Koska kaikki muut VT käskyt paitsi kymmenen käskyn laki eli dekalogi ovat Uudessa liitossa pois voimasta, rakkauden kaksoiskäsky on uusi laki Uudessa testamentissa. Toki tuttu VT:sta, kutsutaanhan sitä silti uudeksi laiksi mutta vanhaksi tutuksi laiksi U.T:ssa.

        Mutta tämän uuden lain sisältö ja vaikutus on eri. Ennen 10 käsky laki oli kaiken yläpuolella, mutta nyt se vain roikkuu kahdessa tärkeimmässä käskyssä, joista kumpaakaan ei mainittu dekalogissa.

        Kymmenen käskyn lakihan ei ole rakkauden laki. Rakkauden laki on melko tarkasti määritelty Uudessa testamentissa.

        Mitä ihmettä oikein selität? Rakkauden kaksoiskäsky on suoraan Toorasta, joka sun mukaan on uudessa liitossa pois voimasta.

        "Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi." (5. Moos. 6:5)

        "Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Jehova." (3. Moos. 19:18)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne lait on juutalaiset itse rikkonut . Meillä on Kristus laki . Armosta .

        Kerrotko missä kohtaa Raamattua annetaan tämä Kristuksen laki? Missä kohtaa Raamattua profeetat kertovat jostakin uudesta laista, joka tulee syrjäyttämään Mooseksen lain? Miksi Jeremia sanoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme? (Jer. 31:33)


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kerrotko missä kohtaa Raamattua annetaan tämä Kristuksen laki? Missä kohtaa Raamattua profeetat kertovat jostakin uudesta laista, joka tulee syrjäyttämään Mooseksen lain? Miksi Jeremia sanoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme? (Jer. 31:33)

        Kristitty.net oletko ympärileikannut itsesi?

        Miksi sinulle ei kelpaa oman Messiaanisen seurakuntasi upotuskaste. Onko se harhaoppia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristitty.net oletko ympärileikannut itsesi?

        Miksi sinulle ei kelpaa oman Messiaanisen seurakuntasi upotuskaste. Onko se harhaoppia?

        Paavali sanoo kyllin selvästi, että älköön se, joka on kutsuttu ympärileikkaamattomana ympärileikkauttako itseään, joten mä seuraan Paavalin opetusta.

        Kerro missä kohtaa Raamattua helluntaiseurakunnan oikeaoppinen aikuisten upotuskaste asetetaan pelastuksen ehdoksi?


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Paavali sanoo kyllin selvästi, että älköön se, joka on kutsuttu ympärileikkaamattomana ympärileikkauttako itseään, joten mä seuraan Paavalin opetusta.

        Kerro missä kohtaa Raamattua helluntaiseurakunnan oikeaoppinen aikuisten upotuskaste asetetaan pelastuksen ehdoksi?

        Et sinä saakaan helluntailaisten aikuiskastetta vaikka haluaisit.
        Kysyin miksi et mene Messiaanisten harhaoppisten aikuiskasteelle? Sehän on sinun seurakuntasi.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kerrotko missä kohtaa Raamattua annetaan tämä Kristuksen laki? Missä kohtaa Raamattua profeetat kertovat jostakin uudesta laista, joka tulee syrjäyttämään Mooseksen lain? Miksi Jeremia sanoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme? (Jer. 31:33)

        Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
        9:31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
        9:31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.

        >>>9:31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.<<<

        Koska Israel ei täyttänyt lain käskyä uskoa Kristusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>9:31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.<<<

        Koska Israel ei täyttänyt lain käskyä uskoa Kristusta.

        Israel ja Messiaaniset tavoittelevat omavanhurskautta lain kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Israel ja Messiaaniset tavoittelevat omavanhurskautta lain kautta.

        Sinä puhut koko ajan valhetta. Messiaaniset nimenomaan uskovat Kristukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä puhut koko ajan valhetta. Messiaaniset nimenomaan uskovat Kristukseen.

        Väännäppäs messiaaninen tämäkin jae väärin.

        "Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väännäppäs messiaaninen tämäkin jae väärin.

        "Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista."

        Ottamalla yksi jae irti asiayhteydestä, luulet voivasi kumota lain. Sinä se väännät jakeet väärin.

        Lue Roomalaiskirjeen koko luku 8, niin huomaat, miten Kristus saa uskovan noudattamaan Mooseksen lakia, jolloin häntä ei enää tuomita lain kuoleman säädösten mukaan. Pyhä Henki antaa voiman hylätä laittomuus, jolloin ihminen saa elää.

        Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

        Room 8:2 Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
        ----
        6 Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan.
        7 Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua.
        8 Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.
        9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.
        ---
        13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää.

        Room 6:16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

        Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottamalla yksi jae irti asiayhteydestä, luulet voivasi kumota lain. Sinä se väännät jakeet väärin.

        Lue Roomalaiskirjeen koko luku 8, niin huomaat, miten Kristus saa uskovan noudattamaan Mooseksen lakia, jolloin häntä ei enää tuomita lain kuoleman säädösten mukaan. Pyhä Henki antaa voiman hylätä laittomuus, jolloin ihminen saa elää.

        Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

        Room 8:2 Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
        ----
        6 Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan.
        7 Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua.
        8 Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.
        9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.
        ---
        13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää.

        Room 6:16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

        Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."

        Messiaaninen selosta mitä nämä ovat:

        1. Hengen laki.

        2. Synnin ja kuoleman laki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Messiaaninen selosta mitä nämä ovat:

        1. Hengen laki.

        2. Synnin ja kuoleman laki.

        Hengellinen laki on Mooseksen laki.

        Room 7:14 Me tiedämme, että laki on hengellinen.

        Mooseksen laki on pyhä, vanhurskas, oikea ja hyvä laki.

        Room 7:12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.

        Lain tuomiosäädökset muuttuvat niille kuolemaksi, jotka eivät lakia noudata. Siitä on kyse.

        Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
        ---
        27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.

        Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hengellinen laki on Mooseksen laki.

        Room 7:14 Me tiedämme, että laki on hengellinen.

        Mooseksen laki on pyhä, vanhurskas, oikea ja hyvä laki.

        Room 7:12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.

        Lain tuomiosäädökset muuttuvat niille kuolemaksi, jotka eivät lakia noudata. Siitä on kyse.

        Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
        ---
        27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.

        Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
        4:14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
        4:14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.

        Tätäkään Paavalin tekstiä ei voi sivuuttaa:

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Yksikään kristitty ei ole vanhurskas, jos hän ei noudata Mooseksen lakia ja usko Jeesukseen Kristukseen. Ota näistä toinen pois, niin et ole vanhurskas.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
        4:14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.

        >>>3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,<<<

        Sinä jätit tahallaan siteeraamatta jakeesta ollennaisen kohdan:

        Gal 3:21 Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei toki!

        Paavali sanoo, ettei usko kumoa lakia.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakkauden kaksoiskäskyä ei ole Kymmenen käskyn laissa mutta Jumala on erikseen antanut käskyn rakastaa Jumalaa yli kaiken ja erikseen jossakin toisessa kohtaa antanut käskyn rakastaa lähimmäistä.

        Koska kaikki muut VT käskyt paitsi kymmenen käskyn laki eli dekalogi ovat Uudessa liitossa pois voimasta, rakkauden kaksoiskäsky on uusi laki Uudessa testamentissa. Toki tuttu VT:sta, kutsutaanhan sitä silti uudeksi laiksi mutta vanhaksi tutuksi laiksi U.T:ssa.

        Mutta tämän uuden lain sisältö ja vaikutus on eri. Ennen 10 käsky laki oli kaiken yläpuolella, mutta nyt se vain roikkuu kahdessa tärkeimmässä käskyssä, joista kumpaakaan ei mainittu dekalogissa.

        Kymmenen käskyn lakihan ei ole rakkauden laki. Rakkauden laki on melko tarkasti määritelty Uudessa testamentissa.

        Literalistit eivät taas näe metsää puilta.:) Laki nimenomaan kertoo miten rakastetaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään. Jeesuksen mukaan tuo lause sisältää lain ja profeettojen opetukset. Jos käskyä noudattaa, niin tulee samalla noudattaneeksi Jumalan lakia ja opetuksia.

        Mooseksen laki jakautui kuitenkin kahteen osaan: 1) 10 käskyä antaa ohjeet miten eletään sovussa sekä Jumalan että ihmisten kanssa 2) ensimmäisen juutalaisen valtion uskonnolliseksi ja yhteiskuntajärjestykseksi annettu laki. Juutalaisen valtion laki sisälsi säädöksiä, jotka eivät tietenkään koske tämän päivän kristittyjä.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Paavali sanoo kyllin selvästi, että älköön se, joka on kutsuttu ympärileikkaamattomana ympärileikkauttako itseään, joten mä seuraan Paavalin opetusta.

        Kerro missä kohtaa Raamattua helluntaiseurakunnan oikeaoppinen aikuisten upotuskaste asetetaan pelastuksen ehdoksi?

        "Kerro missä kohtaa Raamattua helluntaiseurakunnan oikeaoppinen aikuisten upotuskaste asetetaan pelastuksen ehdoksi?"

        Yksikään helluntaiseurakunta ei opeta, että kaste on PELASTUKSEN ehto.:D Raamatun mukaan kaste - muodossa tai toisessa - on osa kristityn elämää. Mutta ei ristin ryövärikään ehtinyt kasteelle.

        Henkilökohtaisesti tykkään olla tietoisesti läsnä elämäni tärkeissä hetkissä. Mutta kyseenalaistan uudestikastamisen. Todennäköisesti valelu- ja pirskotuskasteisiin siirryttin alunperin käytännön syistä. Sillä maailmassa on paljon paikkoja , joissa upotuskaste olisi mahdoton.


      • Anonyymi

        Älkää piitatko harhaanjohtavasta nickistä. Tämäkään henk. ei ole kristitty.


      • Anonyymi

        Tarkoitatko eläin uhreja pääsiäisenä ??? Jeesus ei oo elukka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules suunsoittaja. Tässä on sinulle uuden liiton jyrähdys:

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Room.2:27 olet ympärileikkauksinesi itse se lainrikkoja.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ei Mooseksen lakia uuden liiton uskoville? Kuten kymmentä käskyä ja rakkauden kaksoiskäskyä?

        Sä oot rikkonut ne käskyt . Olet täynnä vihaa.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Mitä ihmettä oikein selität? Rakkauden kaksoiskäsky on suoraan Toorasta, joka sun mukaan on uudessa liitossa pois voimasta.

        "Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi." (5. Moos. 6:5)

        "Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Jehova." (3. Moos. 19:18)

        Minä ole Jeesus .


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kerrotko missä kohtaa Raamattua annetaan tämä Kristuksen laki? Missä kohtaa Raamattua profeetat kertovat jostakin uudesta laista, joka tulee syrjäyttämään Mooseksen lain? Miksi Jeremia sanoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme? (Jer. 31:33)

        Jesaja 29


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
        9:31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.

        ✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️😇😇😇✝️✝️✝️😇😇😇😇🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä puhut koko ajan valhetta. Messiaaniset nimenomaan uskovat Kristukseen.

        Ne on lain alla omavanhurskautta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,<<<

        Sinä jätit tahallaan siteeraamatta jakeesta ollennaisen kohdan:

        Gal 3:21 Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei toki!

        Paavali sanoo, ettei usko kumoa lakia.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Gal3:17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
        3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
        3:21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.


    • Anonyymi

      Mika Valtarin Sinuhe on myös mielenkiintoinen luettava menneiden aikojen uskomuksista ja tavoista

    • Anonyymi

      Ensinnäkin täytyy todeta, että pääsiäisestä on niin monta mielikuvaa, kuin on viettäjääkin.
      Elämme joutilaiden elämää ja siihen pääsiäinen sopiikin vallan mainiosti.
      Mikäli pääsiäistä tulisi viettääkin tuottavaa työtä tekemällä, ei veikkonen akat ja papit olisi ollenkaan pääsiäisen vietossa.
      Olisivat lukemassa, ettei tarvitsisi tehdä ruumiillista työtä, juopottelemassa, bileissä nussimassa.

    • Anonyymi

      Jeesus oli haudassa kolme päivää ja kolme yötä. Pitkäperjantaita ei ole ollenkaan ollut vaan se on ollut keskiviikkona. Torstai oli suuri sapatti happamattoman leivän juhla. Perjantaina naiset menivät torille ostamaan yrttejä ja lauantain he olivat sapattia viettämässä. Jeesuksen hauta löydettiin tyhjänä lauantai-iltana, jolloin oli alkanut viikon ensimmäinen päivä ja uutislyhteen helutuspäivä.

      • Anonyymi

        Sanassa on kirjoitettu: "And in the middle of the week he shall cause the sacrifice and the offering to cease". "mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle" "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista". Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
        Jeesus antoi täydellisen uhrin keskellä viikkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanassa on kirjoitettu: "And in the middle of the week he shall cause the sacrifice and the offering to cease". "mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle" "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista". Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
        Jeesus antoi täydellisen uhrin keskellä viikkoa.

        Tekstissä puhutaan vuosiviikoista. Se ei liity siihen, minä viikonpäivänä Jeesus kuoli.

        Daniel 9:27

        Hän tekee lujan liiton monien kanssa yhdeksi vuosiviikoksi, mutta viikon puolivälissä hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin, ja hävittäjä tulee iljetysten siivin. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän yli.”


      • Anonyymi

        Kello näyttää ettei pitkäperjantai ole ajallisesti pitempi kuin muutkaan päivät.


      • Anonyymi

        Raamattu sanoo että Jeesus herätettiin kolmantena päivänä. Siis kaksi yötä haudassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstissä puhutaan vuosiviikoista. Se ei liity siihen, minä viikonpäivänä Jeesus kuoli.

        Daniel 9:27

        Hän tekee lujan liiton monien kanssa yhdeksi vuosiviikoksi, mutta viikon puolivälissä hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin, ja hävittäjä tulee iljetysten siivin. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän yli.”

        Jae Daniel 9:27 ei puhu Jeesuksesta Kristuksesta mitään. Se jae tarkoittaa kauhistuksen siivillä tulevaa hävittäjää, joka on antikristus. Nimi Apollyon tarkoittaa hävittäjää. Uhraamsita ei lopeta Kristus vaan Antikristus lopettaa temppelipalvelun.

        Dan 9:27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."

        Ilm 9:11 Kuninkaanaan niillä oli syvyyden enkeli, hepreankieliseltä nimeltään Abaddon, kreikankieliseltä Apollyon.*

        [Hepreankielinen nimi Abaddon merkitsee 'tuho', 'tuonela', kreikankielinen Apollyon 'tuhoaja'.]

        Dan 8:11 Se kasvoi ja uhmasi jo taivaan joukon valtiasta, ja valtiaalta otettiin pois päivittäinen uhri ja hänen temppelinsä turmeltiin perustuksia myöten.
        12 Päivittäisen uhrin sijaan pantiin jumalaton ja väärä palvelus, ja totuus sortui maahan. Ja sarvi menestyi yhä kaikissa toimissaan.
        13 Sitten minä kuulin pyhien enkelien puhuvan, ja yksi heistä kysyi toiselta: "Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan!"
        14 Toinen vastasi: "Niin kauan, että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut; sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu sanoo että Jeesus herätettiin kolmantena päivänä. Siis kaksi yötä haudassa.

        Raamattu sanoo, että Jeesus on haudassa kolme päivää ja kolme yötä. Kolmas päivä tarkoittaa kolmannen päivän lopulla.

        Mark 8:31 Sitten Jeesus alkoi selittää opetuslapsille, että Ihmisen Pojan täytyy kärsiä paljon. Kansan vanhimmat, ylipapit ja lainopettajat hylkäävät hänet, ja hänet surmataan, mutta kolmen päivän kuluttua hän nousee kuolleista.

        Matt 12:40 Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.


      • Anonyymi

        No Jeesus nousi kuolleista kolmantena päivänä ja hauta on tyhjä . Sunnuntai on ylösnousemus muisto .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanassa on kirjoitettu: "And in the middle of the week he shall cause the sacrifice and the offering to cease". "mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle" "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista". Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
        Jeesus antoi täydellisen uhrin keskellä viikkoa.

        Pääsiäisenä antoi. YouTube Passion of Jesus Christ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstissä puhutaan vuosiviikoista. Se ei liity siihen, minä viikonpäivänä Jeesus kuoli.

        Daniel 9:27

        Hän tekee lujan liiton monien kanssa yhdeksi vuosiviikoksi, mutta viikon puolivälissä hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin, ja hävittäjä tulee iljetysten siivin. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän yli.”

        Hävittäjä tuli temppeli tuhottiin vuorella istuu arabit .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kello näyttää ettei pitkäperjantai ole ajallisesti pitempi kuin muutkaan päivät.

        Kärsimys meidän tähden synnitön syntisten takia. Oli suuri sapatti pääsiäinen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jae Daniel 9:27 ei puhu Jeesuksesta Kristuksesta mitään. Se jae tarkoittaa kauhistuksen siivillä tulevaa hävittäjää, joka on antikristus. Nimi Apollyon tarkoittaa hävittäjää. Uhraamsita ei lopeta Kristus vaan Antikristus lopettaa temppelipalvelun.

        Dan 9:27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."

        Ilm 9:11 Kuninkaanaan niillä oli syvyyden enkeli, hepreankieliseltä nimeltään Abaddon, kreikankieliseltä Apollyon.*

        [Hepreankielinen nimi Abaddon merkitsee 'tuho', 'tuonela', kreikankielinen Apollyon 'tuhoaja'.]

        Dan 8:11 Se kasvoi ja uhmasi jo taivaan joukon valtiasta, ja valtiaalta otettiin pois päivittäinen uhri ja hänen temppelinsä turmeltiin perustuksia myöten.
        12 Päivittäisen uhrin sijaan pantiin jumalaton ja väärä palvelus, ja totuus sortui maahan. Ja sarvi menestyi yhä kaikissa toimissaan.
        13 Sitten minä kuulin pyhien enkelien puhuvan, ja yksi heistä kysyi toiselta: "Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan!"
        14 Toinen vastasi: "Niin kauan, että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut; sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan."

        Arabit pitää moorian vuorella väärää profeettaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu sanoo, että Jeesus on haudassa kolme päivää ja kolme yötä. Kolmas päivä tarkoittaa kolmannen päivän lopulla.

        Mark 8:31 Sitten Jeesus alkoi selittää opetuslapsille, että Ihmisen Pojan täytyy kärsiä paljon. Kansan vanhimmat, ylipapit ja lainopettajat hylkäävät hänet, ja hänet surmataan, mutta kolmen päivän kuluttua hän nousee kuolleista.

        Matt 12:40 Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.

        Kiirastorstai .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jae Daniel 9:27 ei puhu Jeesuksesta Kristuksesta mitään. Se jae tarkoittaa kauhistuksen siivillä tulevaa hävittäjää, joka on antikristus. Nimi Apollyon tarkoittaa hävittäjää. Uhraamsita ei lopeta Kristus vaan Antikristus lopettaa temppelipalvelun.

        Dan 9:27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."

        Ilm 9:11 Kuninkaanaan niillä oli syvyyden enkeli, hepreankieliseltä nimeltään Abaddon, kreikankieliseltä Apollyon.*

        [Hepreankielinen nimi Abaddon merkitsee 'tuho', 'tuonela', kreikankielinen Apollyon 'tuhoaja'.]

        Dan 8:11 Se kasvoi ja uhmasi jo taivaan joukon valtiasta, ja valtiaalta otettiin pois päivittäinen uhri ja hänen temppelinsä turmeltiin perustuksia myöten.
        12 Päivittäisen uhrin sijaan pantiin jumalaton ja väärä palvelus, ja totuus sortui maahan. Ja sarvi menestyi yhä kaikissa toimissaan.
        13 Sitten minä kuulin pyhien enkelien puhuvan, ja yksi heistä kysyi toiselta: "Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan!"
        14 Toinen vastasi: "Niin kauan, että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut; sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan."

        Oma "raamattusi" puhuu herrastasi antikristuksesta. Mutta Jumalan Sana puhuu Jeesuksesta:
        "Hänestä kaikki profeetat todistavat".
        Raamatun mukaan Jeesus lakkautti jokapäiväisen uhramisen: Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma "raamattusi" puhuu herrastasi antikristuksesta. Mutta Jumalan Sana puhuu Jeesuksesta:
        "Hänestä kaikki profeetat todistavat".
        Raamatun mukaan Jeesus lakkautti jokapäiväisen uhramisen: Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.

        >>>Raamatun mukaan Jeesus lakkautti jokapäiväisen uhramisen<<<

        Sellaista ei lue missään kohta Raamatussa. Jeesushan sanoi, että älkää edes luulko, että hän lakkauttaisi lain. Siis Jeesus ei lakkauttanut uhraamista. Se on sitten ihan eri asia, että Jeesus kyllä sovitti maailman synnit kertakaikkisella uhrilla, mutta se ei tarkoittanut uhraamiseen lopettamista.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Raamatun mukaan Jeesus lakkautti jokapäiväisen uhramisen<<<

        Sellaista ei lue missään kohta Raamatussa. Jeesushan sanoi, että älkää edes luulko, että hän lakkauttaisi lain. Siis Jeesus ei lakkauttanut uhraamista. Se on sitten ihan eri asia, että Jeesus kyllä sovitti maailman synnit kertakaikkisella uhrilla, mutta se ei tarkoittanut uhraamiseen lopettamista.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Messiaaniset uhraavat tulevassa Jerusalemin temppelissä eläinuhreja.
        Siellä on ylimmäinen pappi Aaronin suvusta, koska Jeesus ei voi olla ylimmäisenä pappina maanpäällisessä temppelissä.
        Kaikkeinpyhintä siellä ei ole.
        Mitä uhreja te sovitatte eläinuhreilla?
        Kuinka pakanakristityt voisivat uhrata temppelissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Raamatun mukaan Jeesus lakkautti jokapäiväisen uhramisen<<<

        Sellaista ei lue missään kohta Raamatussa. Jeesushan sanoi, että älkää edes luulko, että hän lakkauttaisi lain. Siis Jeesus ei lakkauttanut uhraamista. Se on sitten ihan eri asia, että Jeesus kyllä sovitti maailman synnit kertakaikkisella uhrilla, mutta se ei tarkoittanut uhraamiseen lopettamista.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Jumala antoi tuhota temppelinsä, jotta messiaaniset ja juutalaiset eivät häpäisisi Jeesuksen ristintyötä eläinuhreillaan. Nyt olemme uudessa liitossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala antoi tuhota temppelinsä, jotta messiaaniset ja juutalaiset eivät häpäisisi Jeesuksen ristintyötä eläinuhreillaan. Nyt olemme uudessa liitossa.

        Sinä puhut koko ajan valhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kello näyttää ettei pitkäperjantai ole ajallisesti pitempi kuin muutkaan päivät.

        Pitkäperjantai on käännöslaina ruotsinkielisestä nimityksestä långfredag. Psykologisesti ajatellen kärsimys saa tuntumaan ajan pitkältä. Monissa kielissä korostetaan kuitenkin toisella tavoin päivän merkitystä kristityille: englannissa perjantai on ”hyvä” (Good Friday), unkarissa venäjän ja viron lailla ”suuri” (nagypéntek), ja ranskassa ja sen lähikielissä taas puhutaan ”pyhästä perjantaista”. Saksassa lähestytään asiaa hieman eri kannalta ja puhutaan ”suruperjantaista” (Karfreitag).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arabit pitää moorian vuorella väärää profeettaa.

        Jeesus on myös arabien profeetta, jonka paluuta maan päälle messiaana odotetaan.


      • Anonyymi

        Et sitten ymmärrä mitään Jeesus .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanassa on kirjoitettu: "And in the middle of the week he shall cause the sacrifice and the offering to cease". "mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle" "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista". Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
        Jeesus antoi täydellisen uhrin keskellä viikkoa.

        Ei tarvi muita uhreja .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstissä puhutaan vuosiviikoista. Se ei liity siihen, minä viikonpäivänä Jeesus kuoli.

        Daniel 9:27

        Hän tekee lujan liiton monien kanssa yhdeksi vuosiviikoksi, mutta viikon puolivälissä hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin, ja hävittäjä tulee iljetysten siivin. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän yli.”

        Arabit istuu temppelivuorella .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jae Daniel 9:27 ei puhu Jeesuksesta Kristuksesta mitään. Se jae tarkoittaa kauhistuksen siivillä tulevaa hävittäjää, joka on antikristus. Nimi Apollyon tarkoittaa hävittäjää. Uhraamsita ei lopeta Kristus vaan Antikristus lopettaa temppelipalvelun.

        Dan 9:27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."

        Ilm 9:11 Kuninkaanaan niillä oli syvyyden enkeli, hepreankieliseltä nimeltään Abaddon, kreikankieliseltä Apollyon.*

        [Hepreankielinen nimi Abaddon merkitsee 'tuho', 'tuonela', kreikankielinen Apollyon 'tuhoaja'.]

        Dan 8:11 Se kasvoi ja uhmasi jo taivaan joukon valtiasta, ja valtiaalta otettiin pois päivittäinen uhri ja hänen temppelinsä turmeltiin perustuksia myöten.
        12 Päivittäisen uhrin sijaan pantiin jumalaton ja väärä palvelus, ja totuus sortui maahan. Ja sarvi menestyi yhä kaikissa toimissaan.
        13 Sitten minä kuulin pyhien enkelien puhuvan, ja yksi heistä kysyi toiselta: "Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan!"
        14 Toinen vastasi: "Niin kauan, että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut; sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan."

        Arabit joikaa vuorella . 2300 ei ole vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Raamatun mukaan Jeesus lakkautti jokapäiväisen uhramisen<<<

        Sellaista ei lue missään kohta Raamatussa. Jeesushan sanoi, että älkää edes luulko, että hän lakkauttaisi lain. Siis Jeesus ei lakkauttanut uhraamista. Se on sitten ihan eri asia, että Jeesus kyllä sovitti maailman synnit kertakaikkisella uhrilla, mutta se ei tarkoittanut uhraamiseen lopettamista.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Kun Jeesus sovitti synnit niin minkä uhrin sinä ajattelit siihen antaa ????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala antoi tuhota temppelinsä, jotta messiaaniset ja juutalaiset eivät häpäisisi Jeesuksen ristintyötä eläinuhreillaan. Nyt olemme uudessa liitossa.

        ✝️✝️✝️😇😇✝️✝️✝️✝️😁✝️✝️✝️✝️✝️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on myös arabien profeetta, jonka paluuta maan päälle messiaana odotetaan.

        Jeesus ei ole muslimien profeetta koska Jeesus on Jumalan Poika.


    • Anonyymi

      Varmaan pääsiäisenä uskovaisten olisi hyvä viettää aikaa yhdessä ehtoollisen merkeissä muistellen Jeesuksen ristinkuolemaa ja koko hänen elämäänsä ja kaikkea sitä, mitä hän teki ja tekee edelleen meidän hyväksemme.

      • Anonyymi

        Amen amen.


    • Anonyymi

      Saarn.1:4 Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti. Ps.104:5. 119:90. Saarn.3:14 Minä tulin tietämään, että kaikki, mitä Jumala tekee, pysyy iäti. Ei ole siihin lisäämistä eikä vähentämistä. Ja Jumala on sen niin tehnyt, että häntä peljättäisiin. Ps.33:11. Jes.46:10

    • Anonyymi

      2Moos.12:48 Ja jos joku muukalainen asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön sitä syökö. 2Aikak.35:17 Näin viettivät saapuvilla olevat israelilaiset sinä aikana pääsiäistä ja happamattoman leivän juhlaa seitsemän päivää.

      • Anonyymi

        Se oli silloin . Nyt on jo messias käynyt maan päällä.


    • Anonyymi

      2Moos.12:49-50 Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne. Ja kaikki israelilaiset tekivät, niinkuin Herra oli Moosekselle ja Aaronille käskyn antanut; niin he tekivät. Ja juuri sinä päivänä Herra vei israelilaiset joukkoineen pois Egyptin maasata. 4Moos.9:14 Ja jos muukalainen asuu teidän luonanne ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, viettäköön sen pääsiäistä koskevien käskyjen ja säädösten mukaan; samat käskyt olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin.

    • Anonyymi

      2Moos.12:17-18 Ja pitäkää tätä happamattoman leivän juhlaa, sillä juuri sinä päivänä minä vein teidän joukkonne pois Egyptin maasta; sentähden pitäkää tätä päivää, sukupolvesta sukupolveen, ikuisena säädöksenä. Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljänteätoista päivänä, ehtoolla, syökää happamatonta leipää, ja niin tehkää aina saman kuun yhdennenkolmatta päivän ehtooseen asti. 3Moos.23:5. 4Moos.28:16. Joos.5:10 Kun israelilaiset olivat leiriytyneet Gilgaliin, viettivät he sen kuunkauden neljäntenätoista päivänä, ehtoolla, pääsiäistä Jerikon arolla. 4Moos.9:5 Niin he viettivät pääsiäisen ensimmäisessä kussa, kuukauden neljäntetoista päivänä, iltahämärässä, Siinain erämaassa; israelilaiset tekivät kaiken, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.

      • Anonyymi

        Esinahka kukkula . Siinailla erämaassa.


    • Anonyymi

      2Moos.23:15 Pidä happamattoman leivän juhla: seisemänä päivänä syö happamatonta teipää, niinkuin minä olen sinun käskenyt määrättynä aikana aabib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä olet lähtenyt Egyptistä; mutta tyhjin käsin älköön tultako minun kasvojeni eteen. 5Moos.16:16 Kolme kertaa vuodessa tulkoon kaikki sinun miesväkesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen siihen paikkaa, jonka hän valitsee; happamattoman leivän juhlana, viikkojuhlana ja lehtimajajuhlana. Mutta tyhjin käsin älköön tuitako Herran kasvojen eteen. Luuk.22:1 Mutta happamattoman leivän juhla, jota pääsiäiseksi sanotaan oli lähellä. 2Moos.12:15 Seitsemän päivää syökää happamatonta leipää; jo ensimmäisenä päivänä korjatkaa pois hapan taikina talostanne. Sillä jokainen, joka hapanta syö, ensimmäisestä päivästä seitsemänteen päivään asti, hävitettäköön Israelista. 2Moos.34:18

    • Anonyymi

      5Moos.16:1-3 Ota vaari aabib-kuusa ja vietä pääsiäinen Herra, sinun Jumalasi, kunniaksi, sillä aabib-kuussa Herra, sinun Jumalasi, vei sinut pois Egyptistä, yöllä. Ja teurasta Herralle, sinun Jumalallesi, pääsiäisuhri, lampaita ja raavaita, siinä paikassa, jonka Herra valitsee nimensä asuinpaikaksi. Älä syö sen ohella hapanta. Syö seitsemänä päivänä sen ohella happanatonta, leipää, kurjuuden leipää - sillä kiiruusti sinä lähdit pois Egyptin maasta - että alati muistaisit sitä päivää, jona lähdit Egyptin maasta. 2Moos.13:6-14

    • Anonyymi

      2Moos.12:15 Biblia (1776) Seitsemän päivää pitää teidän happamatointa leipää, nimittäin ensimäisenä päivänä pitää teidän paneman pois happaman leivän teidän huoneistanne: sillä jokainen kuin hapoita leipää syö ensimäisestä päivästä niin seitsemänteen päivään asti, hänen sielunsa pitää hukutettaman. Israelista. Kirjoitetaan: ensimmäisenä, ensimmäisestä. Luuk.22:1 Biblia (1776) Niin lähestyi makean leivän juhlapäivä, joka pääsiäiseksi kutsutaan.

    • Anonyymi

      Pääsiäisenä on neljä peräkkäistä vapaapäivää olla pyhäkamppeissa, hihhuloida ja harrastaa vaikka kielilläpuhumista. Mikäs sen hienompaa.

      • Anonyymi

        Tänään sunnuntaina tehdään taas kotitöitä, samoin huomenna maanantaina.


    • Anonyymi

      Ei ole pakollista viettää pääsiäistä mitenkään.

      • Anonyymi

        Ei se ole normaalia päivää kummempi päivä. Viettäkööt juutalaiset sitä.


    • Anonyymi

      Jatkoiko mummit ja papit viettämättömyyden perinteitä kotona?

    • Anonyymi

      Feikki aloitus: >>Miten pääsiäistä kuuluu viettää?<<

      UT:ssa ei ole mitään erillisiä sääntöjä, kuinka esim. kristillistä pääsiäistä "kuuluu viettää", mutta saittepa, yhdessä ketjun, erilaisten "juutalaisuus"-uskontoisten kanssa, tässäkin aiheen pilkata ja vähätellä Kristusta ja Hänen sovitustyötään, pilkata kristittyjä suurimpana juhlanamme. Jouluhan on esim. toinen kristittyjen juhla, joka saa satananhengessä hihkuvat hellarit repeämään naurusta ja opettamaan, ettei Jeesus kuollut jouluna.

      Hellarit ovat syntyneet antikristillisestä anabaptismista, tätä kristittyjen vastaista pilkkaansa ne pitivät jo uskonpuhdistuksen aikana, eikä Luther halunnut olla näiden kanssa missään tekemisissä.

      Jeesus asetti Herran Pyhän Ehtoollisen, mutta tässäkään kohdin Hän ei "määrännyt", että sitä tulisi viettää "vain" Kiirastorstai-iltana.

      Matt. 26: 26-29
      26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
      27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
      28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
      29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

      Joh. 6: 47-58
      47 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.

      48 Minä olen elämän leipä.
      49 Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat.
      50 Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.

      51 Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
      52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

      🥀 53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
      54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
      55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
      56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
      57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
      58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."

      Tämän Raamatun sanan järkeisoppia opettavat helluntailaiset kieltävät, väittäen, että tämä olisi "vain vertauskuva". Heille heidän muistoateriansa ei ole Herran pyhä ruumis ja veri, vaan ainoastaan "vertauskuva" siitä, eli helluntailaisten muistoateria EI ole sama kuin kristityillä, eikä kristitty saisi osallistua sille, eivätkä helluntailaiset kristillisten kirkkojen HPE:lle. Mutta tätä hellarit ovat aina rikkoneet.

      Joka ottaa vastaan hellareiden "muistoaterian", samalla kieltää Jeesuksen sovitustyön.

      Minua ovat hellarit mm. Netmissiossa pilkanneet "Jumalan syöjäksi" sekä pilkanneet ristiä: "Jos Jeesus olisi tapettu giljotiinilla, kantaisitko giljotiinia kaulallasi? Hahhahhahhaaa! 😂"

    • Anonyymi

      On hyvä että on monta vapaapäivää työläisillä. Suurin virhe on se, että Jumalan antama sapatti luokitellaan arkipäiväksi kalentereissa.

      1234567---

    • Anonyymi

      Outo kysymys. Kristityt viettävät pääsiäistä Jeesuksen ylösnousemuksen muistoksi. Kirkoissa on normaaliaikaan sitä juhlistava jumalanpalvelus. Muutoin kristityt juhlivat pääsiäistä maailmassa oman ruoka- ja tapakulttuurinsa mukaisesti.

      Juutalaisten "pääsiäinen" eli pesach on eri juhla. Siinä muistellaan israelilaisten vapautumista Egyptin orjuudesta. Kristuksen ristinkuolema ja ylösnousemus vapauttavat toki synnin orjuudesta. Egyptin orjuutta on pidetty kristinuskossa myös synnin orjuuden symbolina.

      Ilmeisesti tuo on logiikka, jos yhdistetään juutalaisia tapoja kristillisen pääsiäisen juhlintaan. Mikäpä siinä. Kristinuskoa ei olisi ilman juutalaisuutta. Kulttuurit kohtaavat ja vaikuttavat toisiinsa. Nämä ovat kuitenkin henkilökohtaisia valintoja.

    • Anonyymi

      No jos Jeesus sovitti syntisi niin kenen mukaan vietät ikuisuutesi .

      • Anonyymi

        Pedostakin tulee saada voitto, jos taivaaseen mielii 1000 vuodeksi.

        1234567---


    • Anonyymi

      Taikauskoiset hölmöt. Lapsena uskottiin joulupukkiin ja aikuisena jeesukseen. Lapsi sentään tajusi.

    • Anonyymi

      Mämmiä syöden ja tipuja jahdaten.

    • Anonyymi

      Ajat muuttuu.
      Ammoin Jeesus ratsasti aasilla.
      Nyt aasit ratsastaa Jeesuksella.

    • Anonyymi

      Ei juutalaiset tietenkään vietä pääsiäistä Jeesuksen ristinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen juhlana, kun itse halusivat Jeesuksen ristille sapattirikkomuksista.

      Ei pääsiäisellä ole mitään tekemistä orjuudesta vapautumisen kanssa. Sapatti oli sen muistojuhla ja juuri siksi ei olisi saanut touhuta sapattina kuten Jeesus, koska piti levätä mitä orjuudessa ei pystynyt tekemään. Eihän muutoin jossain laissa, että tapetaan jos kerää polttopuita ole mitään järkeä, ellei se muistuta siitä miten Jumala pelasti Israelin orjuudesta.

      Pääsiäinen on silti ilon juhla vaikka juutalaiset silloin saivat tahtonsa läpi kun olisivat hermostuneet Jeesuksen sapattirikkomuksiin ja Jeesus ristiinnaulittiin. Siinä fariseusten lakikiihkoilu kääntyi kuitenkin hyväksi kun sitä kautta lain kirous poistuu ihmisen päältä, joka uskoo eikä häntä voida enää Jeesuksessa Kristuksessa syyttää samalla tavalla kuten Jeesukselle kävi. Jeesus kärsi ne syytökset ristillä ja vapautti siitä kirouksesta että uskovan tulisi yrittää lain kautta vanhurskautua. Mikä ei johda kuin vihaan ja kinaan.

      Siksi pääsiäistä sanotaankin juhlien juhlaksi. Siihen kiteytyy koko kristillinen usko miten Jeesus on voittanut synnin ja kuoleman lain ja mahdollistanut uskovalle elämän Jumalan Pyhän Hengen voimassa.

      Eihän mitään sen suurempaa asiaa voi olla.

      Mutta silti juhlalla ei ole mitään muotoja eikä tapoja miten se täytyy viettää koska juuri pääsiäisen ansioista uskovalla on vapaus eikä häntä saa tuomita minkään juhlan eikä sapatin vuoksi. Se sekä koko uusi liitto on pääsiäisen ansioita.

      Epäuskoisille juttu on tietenkin aivan toisin.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe