Miksi lähes kaikki esim.keltaisen pörssin hdj 80 cruiseria koskevissa myynti-ilmotuksissa on esim aj.320tkm konerem.tehty. Mulla oli hj61 vm.89 aikoinaan 7vuotta ja olihan kestävä juhta. Mielessä on käynyt tuon hdj.n osto mutta arveluttaa kun tuntuu että koneet ei kestä ja remonttihan maksaa aiva hemmetisti. Onko se vaan käyttäjävikaa?? Omaani hj-61.een laitoin ajastimen TURBO-timerin.Eli sitä ei sammumaan saanut välittömästi kun vaihteella. Kävi aina ajon jäleen 2-3min ja herätti kummastusta sammuttuaan yleisillä paikoilla itekseen =) NAFTAKO LOPPUI
Hdj.80 ja koneen kesto
16
5325
Vastaukset
- HDJ 80
Mulla on 550000km mittarissa eikä ole mitään tehty eikä ole tarviskaan. 10000km välein synteettiset öljyt ja suodatin eikä tartte välissä öljyä lisäillä. Hyvä ja luotettava peli.
- Hunter
Tiedän yhden jolla on auto ollut uudesta ja ajetto n650000 tkm. Mutta näitä lauenneita onkin sitten kosolti enemmän. Ehkä ne hajoaa omistajan piittaamattomuuden takia. Eli ei muuta kun ajeta.
- Jusa
samaa asiaa,että onko HDJ80 moottori tosiaan noin löyhä,että löysää jo 300tkm.
Voihan olla että on pantu kylmästä käymään huonoilla öljyilla,tai jälkikäynti unohdettu,mutta kuitenkin kun pitäisi kestää 600-700tkm. - timo
Ko. moottorin kiertokangenlaakereissa käytetty materiaali ei kestä moottorissa esiintyviä rasituksia, etenkin jos koneella vedätetään pienillä kierroksilla. Muualla maailmassa ongelma on hyvin tunnettu, esim. Australiassa asiaa on tutkittu paljon, kun koneet on hajonneet minimissään alle 100tkm matkalla ja keskimäärin 200tkm paikkeilla. Vaurion syntymekanismi on seuraava: Laakeriliuskan pohjana olevan teräksen päälle kiinnitetty alumiini-tina seoksinen laakerimetalli on liian heikko voiteluöljyn aiheuttamiin paineiskuihin nähden (metallista kosketustahan ei ole) ja laakerimetalli alkaa eroosion tavoin kuoriutua laakerin pohjana olevasta teräksestä irti. Kun laakerin tehollinen pinta-ala on tarpeeksi pienentynyt, se tietenkin pettää, seurauksena useimmiten vähintään myös kiertokangen ja kampiakselin vaurio. Ainakin Australiassa Toyota on myöntänyt kyseessä olevan valmistusvirheen, ja korvannut vanhojakin autoja takuuseen osien ja osittain työn osalta. Kyselin asiaa jokin aika sitten Suomen Toyotalta heidän ns. infonsa kautta, ja vastaus oli odotettu: Suomessa ei ole havaittu ongelmia ko. moottorissa, jos sitä ei ole muutettu...jne.
Kuitenkin merkkiliikkeen huollon kaverit sanovat, että jokaisessa avatussa moottorissa laakerit ovat olleet samannäköisiä. Mitähän suomen kuluttajaviranomaiset sanoisivat tästä?
Olen kuullut puheita, että jostakin vuosimallista lähtien laakereita olisi parannettu (4 venttiilikoneet), MUTTA jos teillä on HDJ80:n 1HD-T koneen kanssa pieninkään epäilys kiertokangenlaakereiden kunnosta, esim. hiukan laskenut öljynpaine, jotain tikittävää tai kolkottavaa ääntä moottorissa tai tinamaista metallihilettä moottoriöljyn seassa, TARKISTUTTAKAA MOOTTORINNE. Kiertokangenlaakerit voidaan vaihtaa moottoria irrottamatta alakautta ja se on pieni kustannus verrattuna siihen että vaurio ehtii syntyä. Siinä tapauksessa useimmiten kampiakseli menee vaihtoon, koska Toyotalta saa vain enimmillään puolen millin alikokolaakereita, akselin hinta kuulopuheiden mukaan n.3500E.
Tarvikeosiahan tähän moottoriin ei suomesta saa mitään, ainakaan vielä. Olen tilannut omaan moottoriin Australialaisen ACL:n valmistamia osia,
mäntiä, männänrenkaita, tiivistesarjoja, kannenpultteja ja laakereita. Laakerit ovat ns. tri-metal tyyppiä, kupari-lyijy-tina seosta, joka on tunnetusti vahvempaa. Muutama sarja saatta jäädä yli, jos jotakuta kiinnostaa.- Jusa
rintaäänellä,mutta onhan kyllä ihme että tuollainen vika on 80:ssä kun vanhemmassa 61:ssä on luja moottori.
Mutta tosi on että noissa myynti-ilmoituksissa jo 300tkm ajettuissa autoissa on yleensä koneremontti tehty.
Mistä vuosimallista lähtien koneessa pitäisi olla jo vahvemmat liuskat. - timo
Jusa kirjoitti:
rintaäänellä,mutta onhan kyllä ihme että tuollainen vika on 80:ssä kun vanhemmassa 61:ssä on luja moottori.
Mutta tosi on että noissa myynti-ilmoituksissa jo 300tkm ajettuissa autoissa on yleensä koneremontti tehty.
Mistä vuosimallista lähtien koneessa pitäisi olla jo vahvemmat liuskat.ja muutamia muita asioita yritin kysyä infosta, mutta eipä sieltä ole ennenkään mitään asiallista tietoa saanut. Maailmalta löytyneiden tietojen mukaan ongelma on ainakin vuosimalleissa 90-94. Naputelkaa Googleen: toyota 1hd-t big end, ja johan alkaa karu totuus paljastumaan. Tietoa vioista on, ja paljon. Esim. www.safari4x4.com alkuisista osoitteista löytyy kuvia viallisista laakereista ja tietoa siitä, minkälaiseen liemeen Toyota joutui Australiassa asian takia. Tietenkään suomessa ei normaalin tavan mukaan tunnusteta mitään. Ymmärtäähän sen, aihe on taatusti arka.
TP - olisitpa
kirjoittanut tuon jutun aiemmin.
Moottorista kuului tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla kilkuttava ääni aivan kuin olisi männänhelmat hakanneet ja kylmänä hyvät öljynpaineet lämpimänä paineet laski aika runsaasti, vikaa etsittiin ja etsittiin eikö löydetty, laakeripinnat oli hyvän näköiset mutta olisko sittenkin ollut kysymys niistä kiertokangen laakereista. - Timo
olisitpa kirjoitti:
kirjoittanut tuon jutun aiemmin.
Moottorista kuului tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla kilkuttava ääni aivan kuin olisi männänhelmat hakanneet ja kylmänä hyvät öljynpaineet lämpimänä paineet laski aika runsaasti, vikaa etsittiin ja etsittiin eikö löydetty, laakeripinnat oli hyvän näköiset mutta olisko sittenkin ollut kysymys niistä kiertokangen laakereista.alkaa tässä tapauksessa silloin, kun laakeri on niin väljä että mäntä alkaa hipaista kanteen. Silloin se on jo siinä kunnossa että varmasti sen huomaa, kun katsoo. Kyseessä ei ole mikään normaali tasainen kuluma, vaan laakerimetalli irtoaa laakerista ensin pieninä ja vähitellen suurenevina n. millin syvinä läntteinä. Se ei pitkään aikaan aiheuta mitään tuntuvaa välystä tai ääntä. Loppuvaiheessa kun laakerin kantava pinta-ala on pienentynyt tarpeeksi, jäljelle jäänyt laakerimetalli alkaa painua kasaan ja välys syntyy. Tämä laakerin lopullinen pettäminen voi käyttötilanteesta riipuen tapahtua niin äkkiä, ettei mitään erikoista kerkeä etukäteen huomaamaan. Ainoa varma asia, mistä vian voi etukäteen huomata, on pienentynyt öljynpaine tyhjäkäynnillä, tai metallihileet moottoriöljyssä.
Vika näkyy VAIN ylemmissä kiertokangen laakeriliuskoissa (männän puolella). Alemmat, jotka tulevat ensin näkyviin, kun laakerikannet avataan, ovat yleensä moitteettomassa kunnossa. Niissä voi loppuvaiheessa näkyä irronneiden metallihileiden aiheuttamia painumia.
Onko konetta jo aikaisemmin laitettu, mikä vuosimalli ja km-lukema? Voi olla että sinun tapauksessa on kyse jostain muusta, esim. suutinviasta, on myös tapauksia, jossa ennakonsäädin on jumittunut. Jos tätä kiertokangen alapään laakeriongelmaa ei oteta lukuun, on männäntapin hela ehkä ensimmäinen paikka tässä koneessa, jossa välystä alkaa tulla. Öljynpaine on normaalistikin tyhjäkäynnillä pienempi kun kone on lämmennyt, verrattuna kylmään koneeseen. Kuvaamassani tapauksessa paine on pienempi, kuin se on aikaisemmin tyhjäkäynnillä ollut ehjillä laakereilla, varsinkin lämpimänä.
En ole itsekään tästä ongelmasta tiennyt pitkään, mutta valitettavasti suurin osa HDJ:n koneista on jo kerennyt hajoamaan tämän takia.
Jos jotain positiivista asiasta haluaa esiä, se on se, että laakerit voi vaihtaa alakautta konetta irrottamatta, kunhan sen tekee ennen yhden laakerin täydellistä pettämistä. Silloin kampiakselissa ei ole vielä mitään jälkiä, eikä sitä tarvitse hioa. Runkolaakerit kestää normaalisti, kuormitus on erityyppinen. Ja vielä: Tämä ongelma koskee alkuperäisiä, tehtaalla asennettuja laakereita. En tiedä, onko myöhemmissä laakereissa tapahtunut parannusta, koska maahantuoja ei ole sitä suostunut kertomaan. Mutta sehän olisi sama kuin myöntäisi ongelmia olleen?
TP - Jusa
Timo kirjoitti:
alkaa tässä tapauksessa silloin, kun laakeri on niin väljä että mäntä alkaa hipaista kanteen. Silloin se on jo siinä kunnossa että varmasti sen huomaa, kun katsoo. Kyseessä ei ole mikään normaali tasainen kuluma, vaan laakerimetalli irtoaa laakerista ensin pieninä ja vähitellen suurenevina n. millin syvinä läntteinä. Se ei pitkään aikaan aiheuta mitään tuntuvaa välystä tai ääntä. Loppuvaiheessa kun laakerin kantava pinta-ala on pienentynyt tarpeeksi, jäljelle jäänyt laakerimetalli alkaa painua kasaan ja välys syntyy. Tämä laakerin lopullinen pettäminen voi käyttötilanteesta riipuen tapahtua niin äkkiä, ettei mitään erikoista kerkeä etukäteen huomaamaan. Ainoa varma asia, mistä vian voi etukäteen huomata, on pienentynyt öljynpaine tyhjäkäynnillä, tai metallihileet moottoriöljyssä.
Vika näkyy VAIN ylemmissä kiertokangen laakeriliuskoissa (männän puolella). Alemmat, jotka tulevat ensin näkyviin, kun laakerikannet avataan, ovat yleensä moitteettomassa kunnossa. Niissä voi loppuvaiheessa näkyä irronneiden metallihileiden aiheuttamia painumia.
Onko konetta jo aikaisemmin laitettu, mikä vuosimalli ja km-lukema? Voi olla että sinun tapauksessa on kyse jostain muusta, esim. suutinviasta, on myös tapauksia, jossa ennakonsäädin on jumittunut. Jos tätä kiertokangen alapään laakeriongelmaa ei oteta lukuun, on männäntapin hela ehkä ensimmäinen paikka tässä koneessa, jossa välystä alkaa tulla. Öljynpaine on normaalistikin tyhjäkäynnillä pienempi kun kone on lämmennyt, verrattuna kylmään koneeseen. Kuvaamassani tapauksessa paine on pienempi, kuin se on aikaisemmin tyhjäkäynnillä ollut ehjillä laakereilla, varsinkin lämpimänä.
En ole itsekään tästä ongelmasta tiennyt pitkään, mutta valitettavasti suurin osa HDJ:n koneista on jo kerennyt hajoamaan tämän takia.
Jos jotain positiivista asiasta haluaa esiä, se on se, että laakerit voi vaihtaa alakautta konetta irrottamatta, kunhan sen tekee ennen yhden laakerin täydellistä pettämistä. Silloin kampiakselissa ei ole vielä mitään jälkiä, eikä sitä tarvitse hioa. Runkolaakerit kestää normaalisti, kuormitus on erityyppinen. Ja vielä: Tämä ongelma koskee alkuperäisiä, tehtaalla asennettuja laakereita. En tiedä, onko myöhemmissä laakereissa tapahtunut parannusta, koska maahantuoja ei ole sitä suostunut kertomaan. Mutta sehän olisi sama kuin myöntäisi ongelmia olleen?
TPtosi arvokkaasta tiedosta,minä olen etsinyt muutaman kuukauden HDJ80:stä,mutta nyt alkaa tuntumaan,että taidan unohtaa koko jutun,nimittäin siinä palaa rahaa ja paljon,jos ostaisi ja sitten jos hetikohta moottori jysähtää,niin 6-koneen korjaus vaikka työt tekisikin itse niin osat maksaa tojoihin hemmetisti alkuperäisosina ja sanoit tuossa aijemmin että hdj80 ei saa tarvike osia juuri ollenkaan,onko siinä muuten jakopää ketjulla vai hihnalla vai hammasrattailla,kun näyttäisi että pumppu toimii vain hihnan välityksellä.
- vaan vastauksesta
Timo kirjoitti:
alkaa tässä tapauksessa silloin, kun laakeri on niin väljä että mäntä alkaa hipaista kanteen. Silloin se on jo siinä kunnossa että varmasti sen huomaa, kun katsoo. Kyseessä ei ole mikään normaali tasainen kuluma, vaan laakerimetalli irtoaa laakerista ensin pieninä ja vähitellen suurenevina n. millin syvinä läntteinä. Se ei pitkään aikaan aiheuta mitään tuntuvaa välystä tai ääntä. Loppuvaiheessa kun laakerin kantava pinta-ala on pienentynyt tarpeeksi, jäljelle jäänyt laakerimetalli alkaa painua kasaan ja välys syntyy. Tämä laakerin lopullinen pettäminen voi käyttötilanteesta riipuen tapahtua niin äkkiä, ettei mitään erikoista kerkeä etukäteen huomaamaan. Ainoa varma asia, mistä vian voi etukäteen huomata, on pienentynyt öljynpaine tyhjäkäynnillä, tai metallihileet moottoriöljyssä.
Vika näkyy VAIN ylemmissä kiertokangen laakeriliuskoissa (männän puolella). Alemmat, jotka tulevat ensin näkyviin, kun laakerikannet avataan, ovat yleensä moitteettomassa kunnossa. Niissä voi loppuvaiheessa näkyä irronneiden metallihileiden aiheuttamia painumia.
Onko konetta jo aikaisemmin laitettu, mikä vuosimalli ja km-lukema? Voi olla että sinun tapauksessa on kyse jostain muusta, esim. suutinviasta, on myös tapauksia, jossa ennakonsäädin on jumittunut. Jos tätä kiertokangen alapään laakeriongelmaa ei oteta lukuun, on männäntapin hela ehkä ensimmäinen paikka tässä koneessa, jossa välystä alkaa tulla. Öljynpaine on normaalistikin tyhjäkäynnillä pienempi kun kone on lämmennyt, verrattuna kylmään koneeseen. Kuvaamassani tapauksessa paine on pienempi, kuin se on aikaisemmin tyhjäkäynnillä ollut ehjillä laakereilla, varsinkin lämpimänä.
En ole itsekään tästä ongelmasta tiennyt pitkään, mutta valitettavasti suurin osa HDJ:n koneista on jo kerennyt hajoamaan tämän takia.
Jos jotain positiivista asiasta haluaa esiä, se on se, että laakerit voi vaihtaa alakautta konetta irrottamatta, kunhan sen tekee ennen yhden laakerin täydellistä pettämistä. Silloin kampiakselissa ei ole vielä mitään jälkiä, eikä sitä tarvitse hioa. Runkolaakerit kestää normaalisti, kuormitus on erityyppinen. Ja vielä: Tämä ongelma koskee alkuperäisiä, tehtaalla asennettuja laakereita. En tiedä, onko myöhemmissä laakereissa tapahtunut parannusta, koska maahantuoja ei ole sitä suostunut kertomaan. Mutta sehän olisi sama kuin myöntäisi ongelmia olleen?
TPJoo suuttimet uusittiin (maksoi 850€ töineen) ei vaikutusta ehkä entistä terävämpänä kuului naputus.
Vaihdettiin siihen myös kiertokankien alapään laakeriliuskat.
No eipä sen kanssa enää tarvi taistella hävitin pois. - Timo
Jusa kirjoitti:
tosi arvokkaasta tiedosta,minä olen etsinyt muutaman kuukauden HDJ80:stä,mutta nyt alkaa tuntumaan,että taidan unohtaa koko jutun,nimittäin siinä palaa rahaa ja paljon,jos ostaisi ja sitten jos hetikohta moottori jysähtää,niin 6-koneen korjaus vaikka työt tekisikin itse niin osat maksaa tojoihin hemmetisti alkuperäisosina ja sanoit tuossa aijemmin että hdj80 ei saa tarvike osia juuri ollenkaan,onko siinä muuten jakopää ketjulla vai hihnalla vai hammasrattailla,kun näyttäisi että pumppu toimii vain hihnan välityksellä.
älä nyt noin vähästä säikähdä. Kone on muuten vahva ja laakeriongelmakin on helposti korjattu, kunhan sen vaan tekee ajoissa. Ei olisi ollut todellakaan mikään iso asia silloin aikoinaan, jos maahantuoja vain olisi halunnut hoitaa homman tyylikkäästi. Ei paha rasti, eikä kohtuuttoman kallis edes alkuperäisosilla. Raidetanko irti, öljypohja alas ja hommiin, 2-3 tuntia kotioloissa. No, suomestahan ei niitä tarvikeosia ole saanut, tilasin itselleni australialaista alkuperää olevia osia, joita ko. valmistajan suomalainen edustaja ei ole ollut halukas tuomaan maahan. Tämän tiedon sain sieltä australialaiselta tehtaalta, kun asiaa kysyin, (ja taas ihmettelee hän eli minä tätä suomalaista autokulttuuria). Mutta onneksi he myyvät osia mielellään siellä australiassa, joten tilasin niitä nyt omiksi tarpeiksi ja vähän taitaa jäädä ylimääräisiä laakereitakin tarvitseville. Muitakin osia sieltä saa, ja hinnat on todella kohtuulliset verrattuna näihin laillistettua ryöstöä vastaaviin alkuperäishintoihin. Voin vaikka tilata lisää jos kiinnostusta asiaan löytyy.
Se jakopää muuten on hammaspyörillä pääosin; ruiskutus-, öljy-, alipaine- ja ohjaustehostimenpumppu on hammaspyörillä, nokka-akseli on hammashihnan päässä, ikävä kyllä. Tosin tässä ei ole ollut tietääkseni mitään ongelmia, jos hihna on vaihdettu suosituksen mukaan 100tkm välein.
Muutenhan HDJ on kyllä ehdoton ykkönen tuon ajan vehkaistä, myös kestävyydeltään, lukuunottamatta tuota onnetonta tehtaan mokaa noiden laakereiden kanssa. - luovuta
Jusa kirjoitti:
tosi arvokkaasta tiedosta,minä olen etsinyt muutaman kuukauden HDJ80:stä,mutta nyt alkaa tuntumaan,että taidan unohtaa koko jutun,nimittäin siinä palaa rahaa ja paljon,jos ostaisi ja sitten jos hetikohta moottori jysähtää,niin 6-koneen korjaus vaikka työt tekisikin itse niin osat maksaa tojoihin hemmetisti alkuperäisosina ja sanoit tuossa aijemmin että hdj80 ei saa tarvike osia juuri ollenkaan,onko siinä muuten jakopää ketjulla vai hihnalla vai hammasrattailla,kun näyttäisi että pumppu toimii vain hihnan välityksellä.
Etti vaan rauhassa hyvä yksilö.
Ostit sitten minkä tahansa muun merkkisen samanikäisen niin kyllä niihin rahaa saa uppoamaan jos ne pitää viimeisenpäälle hyvässä kunnossa.
On tuo kasikymppi kuitenkin mahtavimpia vehkeitä ikäisekseen mitä tienpäällä näkee ja on itse tullut jonkinverran ajettua sellaisella.
Vaikka ne on vanhoja niin ei niissä paikat natise ja kolise niinkuin jossain (anteeks vaan pajeromiehet) esim. Pajerossa. - hj61
Joo tuttavalla oli 230tkm hdj.n mittarissa kun alkasi kone naputtamaan no tämä oli sen verran jästipäinen että ajoi vielä 25km vaikka naputtikin.Seuraavana päivänä dieselhuoltoon ja diagnoosi oli että kiertokangenlaakerit sökönä.Auto ollut uudesta samalla tyypillä.Selvisi muistaakseni 3000-4000 eurolla. Samassa kone rengastettiin yms..
- Jusa
Timo kirjoitti:
älä nyt noin vähästä säikähdä. Kone on muuten vahva ja laakeriongelmakin on helposti korjattu, kunhan sen vaan tekee ajoissa. Ei olisi ollut todellakaan mikään iso asia silloin aikoinaan, jos maahantuoja vain olisi halunnut hoitaa homman tyylikkäästi. Ei paha rasti, eikä kohtuuttoman kallis edes alkuperäisosilla. Raidetanko irti, öljypohja alas ja hommiin, 2-3 tuntia kotioloissa. No, suomestahan ei niitä tarvikeosia ole saanut, tilasin itselleni australialaista alkuperää olevia osia, joita ko. valmistajan suomalainen edustaja ei ole ollut halukas tuomaan maahan. Tämän tiedon sain sieltä australialaiselta tehtaalta, kun asiaa kysyin, (ja taas ihmettelee hän eli minä tätä suomalaista autokulttuuria). Mutta onneksi he myyvät osia mielellään siellä australiassa, joten tilasin niitä nyt omiksi tarpeiksi ja vähän taitaa jäädä ylimääräisiä laakereitakin tarvitseville. Muitakin osia sieltä saa, ja hinnat on todella kohtuulliset verrattuna näihin laillistettua ryöstöä vastaaviin alkuperäishintoihin. Voin vaikka tilata lisää jos kiinnostusta asiaan löytyy.
Se jakopää muuten on hammaspyörillä pääosin; ruiskutus-, öljy-, alipaine- ja ohjaustehostimenpumppu on hammaspyörillä, nokka-akseli on hammashihnan päässä, ikävä kyllä. Tosin tässä ei ole ollut tietääkseni mitään ongelmia, jos hihna on vaihdettu suosituksen mukaan 100tkm välein.
Muutenhan HDJ on kyllä ehdoton ykkönen tuon ajan vehkaistä, myös kestävyydeltään, lukuunottamatta tuota onnetonta tehtaan mokaa noiden laakereiden kanssa.Voisitko antaa yhteystietosi puhelin numeron ja sp osoitteen,jos jatkossa tarvitsisin jotakin,niin voisin ottaa yhteyttä sinuun,kun sinä saisit edullisemmin niitä osia HDj:n
Sähköpostiosoitteeni on [email protected]
Voit antaa yhteystietosi tuonne sähköpostiin,jos et halua että kaikki täällä käyvät näkevät ne. - hj61
hj61 kirjoitti:
Joo tuttavalla oli 230tkm hdj.n mittarissa kun alkasi kone naputtamaan no tämä oli sen verran jästipäinen että ajoi vielä 25km vaikka naputtikin.Seuraavana päivänä dieselhuoltoon ja diagnoosi oli että kiertokangenlaakerit sökönä.Auto ollut uudesta samalla tyypillä.Selvisi muistaakseni 3000-4000 eurolla. Samassa kone rengastettiin yms..
Onko suomessa merkkihuollossa korjatut hdj.t sitten kasattu samoilla huonoilla kampiakselin laakereilla?? Jotka taas saattavat kestää sen 200tkm. Paljonko toi laakeriremppa hyvillä laakereilla(austria) noin suurinpiirtein maksaa?? Tiedosta varsin kiitollinen =)
- DemonicDoc
Myykö joku kampuakselia hdj80seen, kiertokanki puuttuu myös
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869