Aihe

Uusia vetyautoja markkinoille

Anonyymi

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyauto on järkevin ratkaisu. Vedynjakeluluverkoston kehittäminen tulee aloittaa heti.
      Lataussähköautot tulevat jäämään hetken huumaksi.
      Esimerkiksi latauspisteiden määrä kasvaa Saksassa liian hitaasti. Julkisia pisteitä on tällä hetkellä noin 33 000. Vuonna 2030 niitä pitäisi olla miljoona. Ei tule onnistumaan.

      • Anonyymi

        Vertyauto on tällä hetkellä järjettömin ratkaisu.

        Saksassa Miran myyntihinta ollut 79 000 €. Sillä saa jo 2 täyssähköautoa. Jotain lupauksia on ollut hinnan laskusta reiluun 60 tonniin.

        Suomesta puuttuu tankkausasemat tyystin. Ja vaikka niitä olisikin, niin meidän veroillamme vetypommiauton hinta osuisi lähemmäs 70 000 €. Sillä rahalla saisi 2 kaasuautoa (joille on pian 60 tankkausasemaa) tai 1½ täyssähköautoa.

        Vety maksaa Saksassa 9,50 €/kg. Siellä on bensakin halvempaa, joten Suomessa vedyn hinta saattaisi lipsua reiluun kymppiin per kilo. Vetyä kuluu noin 1 kg/100 km.

        Biokaasu maksaa Suomessa 1,44 kg ja sitä kuluu noin 4 kg/100 km. Maakaasu on vielä vähän halvempaa. Metaanin kanssa pärjätään 200 bar paineilla. Lisäksi on käyttöön tulossa nesteytetty metaani raskaalle liikenteelle.

        Saksassa rakennetaan rinnakkaisia 700 ja 350 bar jakeluverkkoja vedylle. 700 bar henkilöautoille ja 350 bar busseille, joissa paremmin tilaa säiliöille. Kas kun nämä 700 bar pytyt ovat kalliita ja ne pitää uusia säännöllisesti kovan rasituksen vuoksi.

        Lisäksi voi tulla vielä eteen rakentaan kolmas eli nesteytetyn vedyn jakeluverkko... kallista hupia, kun autojen myyntimäärät ovat olleet muutama sata vuodessa eikä siis ole lainkaan varmaa, että tästä tulee yleinen ratkaisu.

        Henkilöautoissa virta vie selvästi täyssähköautoihin. Tosin autokannan hitaasta uusiutumisesta johtuen "sähköaika" alkaa vasta 2030 luvulla. Raskaassa kalustossa on homma vielä ihan hakusessa - sähköbusseja jo on kymmeniä, mutta kuorma-autojen määrä laskettavissa sormin. Ehkä ratkaisu löytyy synteettisistä polttoaineista tai metaania syövistä polttokennoista...


    • Anonyymi

      Vetytalous etenee nyt harppauksin: Merituulivoimalat alkavat tuottaa vihreää vetyä Saksassa – tornit varustetaan omilla elektrolyysereillä.
      Saksassa siis edetään hyvää vauhtia vihreän vedyn tuotannossa. Merituulivoimaloiden lisäksi tulossa on maailman suurin vihreän vedyn elektrolysaattori.

      • Anonyymi

        Saksa kiillottaa kilpeään uusiutuvan energian mallimaana.

        Vaikka sähköntuotannon päästöt olivat vähän aikaa sitten infernaaliset 700 g/kWh. 10-kertaiset päästöt Ranskaan verrattuna ja 4-5 kertaiset Suomeen verrattuina.

        Saksan voimalaitoskanta on antiikkista, tehotonta ja saastuttavaa. Perinteiset polttoaineet olleet kivi- ja ruskohiili ja uudempana myös maakaasu.

        Joten mitä tekevät? Sulkevat ydinvoimalat ja kieltäytyvät korvaamasta surkeita hiilivoimaloita paremmilla. Jatketaan vaan niillä vanhoilla turputtamista katkeraan loppuun asti.

        Liikenteen päästöt ovat Saksassa olleet kasvussa. Siksi siellä on nyt paniikki päällä ja hössötetään vedystä. Kas kun vetyauto on paperilla päästötön ... kun unohdetaan vedyn tuotannosta aiheutuvat päästöt. Jotka ovat Saksassa isot, kiitos saastuttavan sähköntuotannon, jos vety tehdään elektrolyysillä.

        Saksa on kyllä saanut uusiutuvalla energialla päästöjään alas, nyt kai taso lähestymässä 300 g/kWh. Vrt. Suomessa sähköntuotannon päästöt viimetalven pakkasilla noin 120 g/kWh ja suunta koko ajan alaspäin.

        Meillä on myös liikenteen päästöt olleet laskusssa 2008 jälkeen, pääasiassa biopolttoaineiden ansiosta. Joten meillä nämä hommat osataan = ei tarvita paniikkiratkaisuja eikä setelien heittelyä tuuleen (kuten turhan vedyn kanssa pelleilyyn).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. HS: Stora Enso sulkee Kemin Veitsiluodon tehtaan

      Siinä se tuli. Odotettu uutinen. Ei yllättävä enää. Työpaikkansa menettää 600 ihmistä. Eipä tuohon ole enää paljon lisättävää..
      Kemi
      580
      6529
    2. Tekis mieli muuttaa korpeen

      Pentuna asuin korvessa, ei ollut katuvaloja, oli vain kyläkauppa ja kyläkoulu suht lähellä :) Nyt kun työt muuttui vakiosti etätöiksi, olen miettinyt
      Maailman menoa
      280
      4929
    3. Ansiosidonnaisen porrastaminen olisi vain reilua

      Nykyisin sinnitellään töissä tasan minimiaika, jonka jälkeen heittäydytään ansiosidonnaiselle maksimiajaksi. Uudessa mallissa olisi oikeus sitä pidemp
      Maailman menoa
      147
      2326