Aihe

Lataussähköauto vain hetken huumaa

Anonyymi

Lataussähköautot tulevat jäämään hetken huumaksi.
Latauspisteiden määrä kasvaa esimerkiksi Saksassa liian hitaasti. Julkisia pisteitä on tällä hetkellä noin 33 000. Vuonna 2030 niitä pitäisi olla miljoona. Ei tule onnistumaan.
Ainut oikea ratkaisu on kehittää vedynjakelua ja tuoda liikenteeseen pikaisesti polttokennoautot.

23

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo on niin totta. Esimerkiksi eräs autojätti tuo tänä vuonna markkinoille uusia vetyautoja.
      Aluksi pakettiautoja ja sen jälkeen henkilöautoja.

    • Anonyymi

      Täyssähköautojen takana on 1000 miljardia sijoitettu. Vetyautoihin muutama hassu miljardi. Vetyhenkilöautot ovat jo hävinneet pelin kauan sitten. Nyt on korkeintaan raskas liikenne auki jossa vedyllä on edes teoreettisia mahdollisuuksia, ja sekin vaikuttaa menevän täyssähköön.

      • Anonyymi

        Sähköautot ladataan kotona ja reissussa ei useinkaan tarvitse lisävirtaa arkiajossa. Autolla ajetaan keskimäärin 50 km päivässä.


    • Anonyymi

      Vetyautojen kannattajat voisivat vähän perustella näkemystään että mitä kaikkea hyvää on vetyautossa vs. ladattava sähköauto.

      • Anonyymi

        Vetyautot ovat parempia, koska ne maksavat tuplasti sen mitä täyssähköauto ja vedyllä ajaminen on 3-5 kertaa kalliimpaa kuin sähkö.

        Joten voi helposti todistaa muille 200 000€ vuositulot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyautot ovat parempia, koska ne maksavat tuplasti sen mitä täyssähköauto ja vedyllä ajaminen on 3-5 kertaa kalliimpaa kuin sähkö.

        Joten voi helposti todistaa muille 200 000€ vuositulot.

        Unohtui lisätä myös pakollinen tankkien ja polttokennojen säännöllinen uusinta. Köyhät ajavat täyssähköautoilla, joiden akut kestävät vuosikymmeniä, ei heillä ole varaa ostaa uusia erikoislujia tankkeja.


    • Anonyymi

      Vetytalous etenee nyt harppauksin: Merituulivoimalat alkavat tuottaa vihreää vetyä Saksassa – tornit varustetaan omilla elektrolyysereillä
      Saksassa siis edetään hyvää vauhtia vihreän vedyn tuotannossa. Merituulivoimaloiden lisäksi tulossa on maailman suurin vihreän vedyn elektrolysaattori. Lataussähköauto tulee vääjäämättömästi jäämään välivaiheeksi ja eräänlaiseksi historiaan jäävänä kokeiluna.

      • Anonyymi

        Ja tuon sähkön voisi suoraan käyttää sähköautossa. Muista, sähkö muutetaan ensin vedyksi ja sitten vety taas sähköksi. Vety on paljon tehottomampi tapa käyttää sähköä. Vetyautot käyttää paljon enemmän sähköä kuin sähköautot.

        Vetyauto on epäonnistunut kokeilu.


      • Anonyymi

        Ja samalla korilla on tehty myös akkupakettiautoja, esimerkiksi Toyota Proace EV. Sitä ei uutisessa mainittu.


    • Anonyymi

      Euroopassa vedyn saatavuus paranee nopeaan tahtiin, sillä siellä avataan uusia vedyn jakeluasemia kuukausittain.
      Jokohan Suomenkin olisi aika herätä nykyaikaan.
      Lataussähköautot ovat vain välivaihe siirryttäessä vedyllä toimiviin polttokennoautoihin.

      • Anonyymi

        Aivan mahtavaa


      • Anonyymi

        Nuo ovat epävirallisia modauksia, eivät aitoja vetyautoja. Kyseessä ei ole Peugeot, Citroenin tai Opelin virallinen mallisto, vaan Stellantis on muokannut niistä vetyautoja. Vähän sama kuin jotkin yritykset tekevät pakettiautoista retkeilyautoja.

        Ja ainakin Peugeotilla ja Citroenilla on tuosta pakettiautosta jo akkukäyttöinen versio.


    • Anonyymi

      Suomi on jäämässä pahasti jälkeen kehityksestä kun täällä yhä tunnutaan uskovan lataussähköautoihin.

      • Anonyymi

        Aivan kuten kaikkialla muuallakin maailmassa.


      • Anonyymi

        Kyllä nuo lataussähköautot ovat järjetön tapa uudistaa autokantaa. Vety ja polttokenno on se tulevaisuuden ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo lataussähköautot ovat järjetön tapa uudistaa autokantaa. Vety ja polttokenno on se tulevaisuuden ratkaisu.

        Vetyauto voi olla ratkaisu jos se tehdään Saksalaisella magnesium tekniikalla. Japsien 700 baarin vetypommiautoja kukaan hullu uskalla ostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo lataussähköautot ovat järjetön tapa uudistaa autokantaa. Vety ja polttokenno on se tulevaisuuden ratkaisu.

        Vety on jo epäonnistunut eikä tule koskaan suosituksi. Toyotakin on nyt julkistamassa joukon lataussähköautoja. Pari on jo julkistettu (Lexuksella on yksi sähköauto ja Toyota Proace EV -pakettiauto) ja muutama julkaistaan lisää tämän vuoden aikana.


    • Anonyymi

      Ja tuo ongelma on vielä pahempi vetyautoissa, joissa jakelujärjestelmää ei ole käytännössä edes olemassa. Suomessa on vain 1 vetyasema, Saksassa on 90 ja Ranskassa 20 vetyasemaa. Eli mitään mahdollisuutta käyttää vetyautoja järkevästi ei ole nykyisellään. Ja nykyiset asemat eivät sellaisenaan kelpaa vetyjakeluun vaan kaikki järjestelmät pitää uusia vetyä varten. Tuo on jopa kalliimpaa ja vaikeampaa kuin latauspisteiden tekeminen.

      Eli ratkaisusi on siirtyä vetyyn, jossa jakelua ei ole olemassa. Ja sähköauton etuhan on siinä, että sen voi ladata kotona. Periaatteessa autolla voi ajella kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa käymättä kertaakaan julkisella latauspisteellä.

      On hölmöä verrata autoa, jota voi ainoastaan ladata asemilla sellaiseen autoon, jonka voi ladata kulkematta metriäkään kotoa.

      • Anonyymi

        Suomessa ei ole yhtään vedynjakeluasemaa... Ellei nyt ole juuri nyt rakennettu.
        Ranskassa on 25 vetyasemaa, Saksassa 90.
        Euroopassa uusia vetyasemia rakennetaan tällä hetkellä yksi per kuukausi.
        Vetyasemien tarve on noin 1/1000 verrattuna sähköauton latauspisteiden tarpeeseen.


    • Anonyymi

      Riippuu ihan mitä hetken huumalla tarkoitetaan. Jos se tarkoittaa ylivoimaisesti vallitseva henkilöautojen voimanlähde seuraavan 100 vuoden aikana, sitten voin olla samaa mieltä.

    • Anonyymi

      Vety EI tule olemaan henkilöautojen voimanlähde. Sen hyötysuhde on äärimmäisen huono, vain noin 25 % kun akkusähköautola hyötysuhde on kolminkertainen vetyautoon verrattuna. Polttokennoteknologia on kallista, jakeluinfran rakentaminen kallista. Vedyn erottaminen sähköllä on myös kallista.

      Vety voi tulla kyseeseen esim. tehtaissa, raskaassa liikenteessä ja laivoissa, mutta ei henkilöautoissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kohujulkkis Sofia Belorf avautuu suhteestaan huumetuomittu Niko Ranta-ahoon: "Rakkaus on sokea"

      Sofia Belórf on avautunut Katiska-vyyhdin tuomiosta ja rakkaudestaan Niko Ranta-ahoon. Rakkaus on sokea, Sofia tuskailee. https://www.suomi24.fi/viih
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      6172