Aihe

Xarelto verenhyytymisen esto

Anonyymi

Minkälaisia kokemuksia teillä on alaraajan laskimotukoksen hoidosta Xarelto-lääkkellä ja sen pidmpiaikaisesta käytöstä? Onko mitään huonoja kokemuksia?

13

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Huonoja kokemuksia ei sitten juurikaan taida olla?

• Anonyymi

Olen aloittaja ja lisään vielä;
      Xarelto on seurannassa oleva lääke, eli sen kaikkia sivuvaikutuksia ei vielä tunneta. Mahdollisista sivuvaikutuksista, joita ei ole tuoteselosteessa mainiittu, on pyydetty ilmoittamaan valmistajalle.

Minulla alkoi tuntua 2 kk Xarelton käytön aloittamisesta kipua vasemmassa ranteessa ajoittain. Kipu on jatkuvasti pahentunut ja on nyt jokapäiväistä. Kipu on valtimokipua ja valtimokipua tuntuu myös muualla kehossa ajoittain. Kyseessä saattta olla äkillisesti pahentunut ja oireilemaan alkanut valtimotauti, mutta minkäänlaisia valtimo- ja sydänoireita ei ollut ennen veritulppaa ja siihen määrätty Xareltoa. Yhteyttä lääkitykseen ei kuitenkaan siis varmuudella ole.

Joten, jos on ollut esimerkiksi tuollaisia oireita Xarelton alottamisen jälkeen , niin kertokaa ihmeessä. Mitään tietoa englanniksikaan en aiheesta ole vielä löytänyt.

• Anonyymi

Pelkkiä hyviä kokemuksiako kaikilla?

• Anonyymi

Tarkennus; Sepelvatimotauti -potilailta erityisesti haluaisin kuulla kokemukisia tästä lääkkeestä.

• Anonyymi

Olen kysellyt tästä asiasta täällä nyt jo pidempään, mutta vastauksia ei vaan jostain syystä juurikaan ole tullut. Löysin kuitenkin nyt lopultakin jotain tietoa englanniksi: Xareltoon liittyy (sepel-) valtiomotautia sairastavilla plakin repeytymisen riski. En tiedä mekanismia, mutta tätä olen viime ajat epäillyt itsekin.

Olen kolmen kuukauden aikana kertonut rannevaltimo kivuista useille lääkäreillekin, mutta lääkärit eivät ole suhtautuneet asiaan kovin vakavasti.

Sepelvaltimotauti minulla on ollut piilevänä ja vakavat sydänoireet alkoivat pari kuukautta Xarelto-lääkityksen aloittamisen jälkeen ja ranteet ovat kipeytyneet vähitellen. Nyt kipu on päivttäistä ranteissa ja pahenevia kipuoireita on päivittäin myös pään alueella. Pääkipu on myös mielestäni valtimokipua.

Voisiko joku lääkärikin ottaa tähän asiaan kantaa? Kyse saattaa olla harvinaisemmastakin sivuvaikutuksesta, en tiedä, mutta Xarelto ei ole ollut vielä kovin pitkään käytössä ja kaikkea siitä ei vielä tiedetä - ei ehkä lääkäreidenkään keskuudessa.

• Anonyymi

Eikö kenelläkään todellakaan ole minkäänlalisia negatiivisia kokemuksia Xareltosta ja veritulpan kotihoidosta? Vai onko niin, että on vakavia sairastumisia ja menehtymisiä ja siksi ollaan hiljaa?

Kokemuksia kaivattaisiin siiis erityisesti valtimotautia sairastavilta.

• Anonyymi

Tällä lääkkeellä on tietääkseni aika paljonkin käyttäjiä, mutta jostain syystä monikaan ei halua täällä kertoa kokemuksistaan. Otankin tähän 17.3.2021 lähetetyn viestin toisesta ketjusta:
      >>Olen käyttänyt xareltoa 3 kk, joksi ajaksi se määrättiin. Koko ajan sydän hakkaa pienestäkin rasituksesta ja henkeä ahdistaa. Päätä on särkenyt koko ajan. Kunto on aivan alamaissa, en jaksa kävellä lepäämättä puolta kilometriä. Ja selkäleikkauksen jälkeen täytyisi kuntouttaa itseäni. Leikattu 11.9. Rahaakin on palanut, kun pää magneettikuvattiin yksityisellä ja akupunktiolla on hoidettu sivuvaikutuksia. Pitäisi olla jokin kontrolli käytön aikana. Punasolutkin on alle ohjearvojen. Lääketehdas pitäisi laittaa vastuuseen<<

Olisi hienoa, jos tuon viestin lähettäjä kertoisi, että miten hänelle hoidon kanssa kävi ja selvisikö oireiden syy. Nuo oireet saattaisivat ehkä liittyä valtimoihinkin.

• Anonyymi

Tästä lääkkeestä käytiin vilkastakin keskustelua vuosina 2016 ja 2017 täällä, mutta nyt onkin sitten ihan hiljaista. Olen ketjun aloittaja ja alkaa jo ihmetyttää, että mistä johtuu. On kyseltävä täällä, koska tietoa tästä aiheesta on vaikea löytää englannin kielelläkään. Vakavia haittoja Xareltolla kuitenkin on todettu ja tunnustettu, mutta
      ne liittyvät useimmiten verenvuotoon.

Xareltolla ei pitäisi olla lääkkeiden yhteiskäytössäkään haittoja, mutta jonkun tutkimuksen mukaan Atorvastatinia käyttävät ovar suuremmassa riskissä saada sydänkohtauksen tai aivohalvauksen (Stroke). Itse käytän juuri Atorvastatinia Xarelton kanssa ja minulle on ilmaantunut myös sydänongelmia.

• Anonyymi

Nyt joku varmastikin haluaisi kehottaa menemään lääkäriin näiden sivuvaikutusepäilyjen takia. Viime vuonna, kun olin käyttänyt Xareltoa parisen kuukautta, jouduin hakeutumaan Meilahden pävystykseen ja kerroin sisätautilääkärille silloin tällöin tuntuvasta vihlaisusta vasemmasa rasnnevaltimossa. Se ei kuulemma liittynyt Xareltoon millään tavalla.

En siis ole edelleenkään varma Xarelton yhteydestä valtimovaivoihini ja siksi kyselen täällä muiden käyttäjien kokemuksia.

Kertoisitteko valtimotautia sairasravat, että millä tavalla sairaus etenee? Kuinka nopeasti valtimo-oireet pahenevat? Itsellläni aika dramaattisesti pahentuneet oireet nyt muutamassa viikossa ja alkoivat pienillä ajoittasilla vihlaisuilla noin 5 kuukautta sitten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt joku varmastikin haluaisi kehottaa menemään lääkäriin näiden sivuvaikutusepäilyjen takia. Viime vuonna, kun olin käyttänyt Xareltoa parisen kuukautta, jouduin hakeutumaan Meilahden pävystykseen ja kerroin sisätautilääkärille silloin tällöin tuntuvasta vihlaisusta vasemmasa rasnnevaltimossa. Se ei kuulemma liittynyt Xareltoon millään tavalla.

En siis ole edelleenkään varma Xarelton yhteydestä valtimovaivoihini ja siksi kyselen täällä muiden käyttäjien kokemuksia.

Kertoisitteko valtimotautia sairasravat, että millä tavalla sairaus etenee? Kuinka nopeasti valtimo-oireet pahenevat? Itsellläni aika dramaattisesti pahentuneet oireet nyt muutamassa viikossa ja alkoivat pienillä ajoittasilla vihlaisuilla noin 5 kuukautta sitten.

Pitkän ajan kuluessa kehittynyt monivaltiomotautikin on siis mahdollinen, eikä syyhteyttä Xarelto-lääkitykseen välttämättä ole. En halua lietsoa aiheetonta pelkoa
        tätä lääkettä kohtaan. Silti se on erikoista, että noin kuukauden Xarelton käytön jälkeen alkoivat ennen kokemattomat valtimo-oireet vasemmassa ranteessa ja sitten vähitellen oireet pahentuneet ja oireita on laajalti muuallakin. Käsittäkseni vaihtoehtoja nopeasti paheneviin oireisiini ei ole kuin kaksi;
        1) Xarelto murtaa jollain mekanismilla valtimoverisuoniin kertynyttä plakin pintakerrosta ja verisuonet ja valtimot ahtautuvat 2) Liikkeelle lähteneet verihyytymät murtavat plakkia samoilla seurauksilla.

Jos vakavia valtimo-oireita on, niin on ymmärrettävää, että niistä kertominen ei ole helppoa, mutta se on ainoa keino paljastaa asia. Xarelton haitoista ei nimittäin juurikaan löydy muuta tietoa englanniksikaan kuin verenvuodot, jotka ovat yleisiä komplikaatioita ja johtavat pahimmillaan kuolemaan.

• Anonyymi

AstraZeneca-rokotteen mukana tuollainen aivoverenkiertoa estävä tabletti?

• Anonyymi

Xarelto estää veren hyytymistä. Lyhytaikaisesta käytöstä ei välttämättä ole haittaa ja nuo tuossa edellä kuvatut oireet liittyvät pitkäaikaisempoaan käyttöön syvän laskimotuksesn hoidossa.

• Anonyymi

Huonoja kokemuksia ja ikäviä sivuvaikutuksia ei taida olla kenelläkään. Kertoisitteko sitten hyvistä kokemuksista pidempiaikaisessa köytössö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. HS: Stora Enso sulkee Kemin Veitsiluodon tehtaan

Siinä se tuli. Odotettu uutinen. Ei yllättävä enää. Työpaikkansa menettää 600 ihmistä. Eipä tuohon ole enää paljon lisättävää..
      Kemi
      590
      6556
    2. Tekis mieli muuttaa korpeen

Pentuna asuin korvessa, ei ollut katuvaloja, oli vain kyläkauppa ja kyläkoulu suht lähellä :) Nyt kun työt muuttui vakiosti etätöiksi, olen miettinyt
      Maailman menoa
      281
      4959
    3. Ansiosidonnaisen porrastaminen olisi vain reilua

Nykyisin sinnitellään töissä tasan minimiaika, jonka jälkeen heittäydytään ansiosidonnaiselle maksimiajaksi. Uudessa mallissa olisi oikeus sitä pidemp
      Maailman menoa
      156
      2460