Ferritiini

Anonyymi

Olen perusterve seniorikansalainen. Hetken mielijohteesta kävin verikokeessa ilman lääkärin lähetettä. Tuloksia alkoi tippua pikkuhiljaa, kaikki näytti olevan viitearvojen sisällä, esim. hemoglobiini138. Sitten tuli tuo ferritiini, 13, pitäisi suomalaisen arvion mukaan olla vähintään 30, naisilla jopa 50. Amerikkalaisen sivuston mukaan vähintään 10! Rupesin tutkimaan asiaa enemmän ja huomasin, että taitaa olla oikein ferritiinibuumi meneillään. Lääkärit sanovat, että ferritiini arvo saattaa nousta esim. tulehduksen takia. Olen siis lähes 70-vuotias, ei mitään oireita, ei ylipainoa, syön erittäin monipuolisesti. Koskaan aiemmin ei elämässäni ole mitattu ferritiiniä. Mistä sen tietää, vaikka tuo arvo on ollut minulla alhainen koko elämäni ajan. Kun ajattelen lapsuuteni ruokavalioita, se oli kyllä yksipuolista syömistä, lähinnä ruisleipää ja perunaa, viikonloppuna lihaa, viikolla ehkä makkarasoppaa. Nyt kun kaikenmaailman pavut ja pinaatit, kalat, hedelmät ja marjat, pähkinät ja siemenet, kokojyväviljat ovat lautasella, onkin sitten rautavarastot tyhjänä! Enpä taida enää mennä turhanpäiväisiin testeihin, ellei ole mitään oireita!!

7

9943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Viitearvot Naiset 15–125 µg/l
      Miehet 20–195 µg/l
      Ferritiini on siis varastorauta, ja sen puute kertoo anemiasta eli raudanpuutoksesta.
      Itselläni (nainen) ferritiiniarvo oli kolme vuotta sitten 7, ja heti passitus jatkotutkimuksiin. Syy löytyi; syöpä.
      Oireina todella ylivomainen väsymys, esim. sohvalta olohuoneessa kun nousin ja kävelin keittiöön oli pakko nojata työpöytään ja silmissä musteni. Olin todella huonossa kunnossa.
      Muita oireita ei ollut. Syöpä löydettiin kun tehtiin tt-kuvaus ja isotooppikuvaus.
      Koepalassa sitten todettiin syöpäsolut mutta onneksi hitaasti kasvava ja huonosti leviävä.
      Olen nainen.

      • Anonyymi

        Selvisikö, oliko syöpä syy alhaiseen ferritiiniarvoon, vai alhainen ferritiini syy syöpään? Onneksi vaikuttaa siltä, että sairautesi on hallinnassa! Omalta kohdaltani olen miettinyt sitä, että voin mielestäni ihan hyvin, ei mitään oireilua, liikun kohtalaisesti ja syön hyvin. Mutta kai se on vaan niin, että pikkuhiljaa iän myötä joku paikka alkaa repsahtaa. Kaikkea hyvää sinulle!


    • Anonyymi

      Riippuu varmasti yksilöllisistä taipumuksista, miten matalaan ferritiiniin reagoi. Kun mummoni vielä eli, meitä kärsi 3 sukupolven naiset yhtä aikaa anemiasta. Jokin sukurasitus siis on. Äitini oli kalpea, muttei saanut oikein mitään selviä oireita. Itse kärsin hapenpuutteen oireista, vaikka hemoglobiini oli vielä normaali (mutta omassa mittakaavassani huomattavasti alentunut). Mummosta oli vaikea sanoa, kun oli jo muutenkin sairas. Anemia huomattiin varmasti vain rutiinina. Hänelle alkoi B12-vitamiinipiikitys, mikä on aika tyypillinen iäkkäillä ja monisairailla ihmisillä. Esim. diabeteslääkitys haittaa B12-vitamiinin imeytymistä ja aiheuttaa sitä kautta mm. anemiaa.

      Itse uskon, että lukemasi on oikea. Ilmeisesti et ole vuotava nainen (kuukautiset, hormonikorvaushoito tms). Eli jos et vuoda, ei ferritiininkään pitäisi olla laskusuunnassa. Jos pärjäät, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Voit toki turvallisesti syödä rautakuurin, jos haluat. Saatat saada siitä vatsaoireita, eli riski kuurin keskenjäämiseen on suuri. Voit kysyä asiaa apteekista.

      Kasvikunnan tuotteissa on aineita, jotka häiritsevät raudan imeytymistä, joten et saa ruuasta sitä määrää rautaa, mitä siinä laskennallisesti on. Itse lähestyn vaihdevuosia ja vuodan. Eka rautakuuri paransi hemoglobiinia (n. 120:sta n. 140:een), mutta ei ferritiiniarvoa. Söin lopulta rautaa iltaisin tai öisin tyhjään mahaan. Raudan syöminen oli niin hankalaa, että otin sitä lopulta vain joka toinen päivä ja useamman vuoden ajan. Taas tuntuu, että henkeä alkaa yöllä ahdistaa. En aio mennä edes tutkimuksiin, vaan aloitan uuden kuurin, ja katson asian sen jälkeen uudelleen. Voinnistani tiedän.

      Iän myötä suoliston toiminnassa voi tapahtua muutoksia. Rauta voi imeytyä huonommin tai sitten on pientä tihkuvaa vuotoa. Tiedät, ettei ferritiinisi ole kauhean korkea, joten jos alat oireilla, voit siinä tapauksessa mennä lääkäriin. Tai käydä uudessa tutkimuksessa. Tosin jos vaihdevuodet ylittänyt nainen menettää rautaa ja anemisoituu, olisi asia ihan perusteltua tutkia lääkärissä. En tarkoita nyt, vaan jos varastoraudan puute kehittyy anemiaksi. Iän myötä kaikkien sairauksien riski kasvaa, ja silloin olisi hyvä arvioida tilanne esim. suolistosyövän näkökulmasta.

      • Anonyymi

        Kiitos valaisevasta kirjoituksesta. Tuohon en ole todellakaan kiinnittänyt huomiota, että jotkut aineet estävät raudan imeytymistä. Itselläni ainakin kahvi on sellainen, se kun on suurin paheeni ja lipittelen useita kuppeja päivän mittaan.

        Kävin jo apteekissa kuulostelemassa apteekkarin mielipidettä asiaan, ei hän tuntunut olevan kamalan huolissaan, kun ei minulla ole mitään oireita. Otin kuitenkin kokeeksi 3 viikon annokset Sideral Forte rautavalmistetta, sisältää C-vitamiinia, se on kuulemma uusi valmiste, jonka voi ottaa mihin vuorokauden aikaan hyvänsä, ja vaikka kahvin kanssa.


      • Anonyymi

        aapee lie hidasliikkeinen eikä mikään metsuri niin ei tuo näy välttis käytännössä, ruvetkoo rasittaaan itseään vähän niin näkyy.


    • Anonyymi

      Kävin myös rautavarastomittauksessa, kun huimasi ja olin aina laittanut alhaisen verenpaineen piikkiin. Nyt vanhemmiten se on noussut lähes normaaliin, silti huimaus jatkui. Arvo oli 30, viitearvo minun saamani tiedon mukaan 10-150. Näyttää ketjussa olevan vähän viitearvoeroja. Syön nyt rautaa 100 tabl. ja menen uudestaan. Tekisi mieli ottaa myö B12-vit arvo, mutta se maksaa yli 70. Katsotaan nyt. Ehkä on tarpeen kun myös minulla (kuten joku tuolla luetteli) on hyvin terveelliset ruoka-tavat ja rautapitoisiakin on joukossa. Sisko joutui käydä piikitämässä b12 vitamiiniä, vaikka ei ollut mitään perssairautta, vanhuuden myötä, 75sena vain tuli tällainen riesa.

      • Anonyymi

        Sisko joutui käydä piikitämässä b12 vitamiiniä,

        Se piikillä saatu b12 on todettu ja on piikitettävä loppuelämä.
        b12 itse syöminen on aivan eri juttu.

        Älkää syökö rautaa ilman lääkärin määräystä, se voi aiheuttaa sen että rauta ei imeydy enää ruosta.
        Jo pakko ottaa rautaa oman mielijohteen mukaan, ota 2 kertaa viikossa ja turvallisin rauta Maltofer.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe