Teslan akku täyteen 2 minuutissa!

Anonyymi

Nyt on tulossa markkinoille uusi laturi joka lataa 1000 kwh teholla. Sähköauton akku latautuu sillä parissa minuutissa. Tulevaisuudessa tulee varmasti vieläkin tehokkaampia joka voi lyhentää latauksen esim. 30 sekuntiin (4000 kwh laturi).
Eipä ole enää mitään syytä olla ostamatta lataussähköautoa.
https://autotoday.fi/etn-sahkoauton-akku-tayteen-parissa-minuutissa/

41

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikähän tehon yksikkö on kWh?

    • Anonyymi

      Jaahas, mites olin lukevinaan ettei aloittajan linkissä mainittu sanallakaan Teslaa.

    • Anonyymi

      Nyt tämä sähköautojen ajoakkujen latauslaitteiden kilowattikilpailu alkaa saada jo huvittavia piirteitä. Vanhana sähkömiehenä voin sanoa sen, että 1000 kW teholla toimivaa laturia en ainakaan itse uskaltaisi enää kytkeä sähköautoni akkua virkistämään. Latausjohto olisi jo sellaista jöötiä, että heikko naisihminen ei sitä pystyisi enää käsittelemään. Vaikea minun on kuvitella henkilöautoon sellaista liitintäkin, joka kestäisi 1000 kW lataustehon. Erittäin harvan huoltoaseman (ei yhdenkään) sähkökeskuksesta näin suuri teho voitaisiin edes ottaa. Kyllä nyt kannattaisi laittaa jäitä hattuun.

      • Anonyymi

        Siellä supernopeassa laturissa on myös akusto jota ladataan normaalilla n. 50kW teholla. Auton tullessa laturille potku otetaansitten akuista.

        Niiden pitää nostaa latausjännitettä noille tehoille aika paljon.


      • Anonyymi

        Ei tarvitse olla paksua johtoa jos jännite on vaikka 100 000v 😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse olla paksua johtoa jos jännite on vaikka 100 000v 😅

        Ei nyt heittäydytä ihan älyttömyyksiin, mutta latauskaapelin paksuuden kohtuullistamiseksi jännitettä pitää nostaa. Sähköauton akuston jännitettä ei voi nostaa ihan älyttömiin, Porche on suunnitellut 800 V akustoa. Jos tuollainen akusto ladataan 10 minuutissa jota on kaavailtu, 100 kWh lataaminen edellyttäisi 750 A virtaa ja kaapelin paksuus olisi 2 x 150 mm2. Aikamoista jöötiä ja koskettimetkin pitäisi olla jyhkeät noilla virroilla. Nykyisin käytettävissä sähköautoissa akuston jännite on noin puolet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä supernopeassa laturissa on myös akusto jota ladataan normaalilla n. 50kW teholla. Auton tullessa laturille potku otetaansitten akuista.

        Niiden pitää nostaa latausjännitettä noille tehoille aika paljon.

        Superkondensaattori pystyy antamaan isot virrat nopeasti ja latautumaan nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Superkondensaattori pystyy antamaan isot virrat nopeasti ja latautumaan nopeasti.

        Mutta sen superkondensaattorin lataaminen nopeasti edellyttäisi järeää liittymää (10 tai 20 kV jännite saatavilla helposti) ja niiden maksut ovat korkeita.


    • Anonyymi

      Tuo kun vielä kehittyy niin tulevauudessa esim. 4000 kw laturilla on mahdollista saada akku täyteen jo 30 sekunnissa. Ei paha...

      • Niin ja sen 4000kW laturin "tukkii" puoleksi tunniksi auto, joka pystyy vastaanottamaan vain 50-100kW.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Niin ja sen 4000kW laturin "tukkii" puoleksi tunniksi auto, joka pystyy vastaanottamaan vain 50-100kW.

        Kyllä se poistuu, kun on minuuttiveloitus päällä. Tai sitten aseman omistaja rikastuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se poistuu, kun on minuuttiveloitus päällä. Tai sitten aseman omistaja rikastuu.

        Toisaalta sähköautojen omistajien mielestä latauksen pitäisi olla ilmaista tai puoli-ilmaista ja kaikki minuuttiveloitukset ovat saatanasta.

        Pikalautausasemia tuntui putkahtelevan pari vuotta sitten ihan kivasti, mutta nyt tahti on hidastunut.... tai se ei ainkaaan ole kasvanut eksponentiaalisesti, kuten pitäisi, jotta saadaan riittävät latausmahdolisuudet pitkämatkalaisille.

        Olisiko syynä just se, ettei latauksesta olla valmiita maksamaan... vaikka pikalatausasema on kymppitonnien - jopa satojen tonnien investointi?

        No, jotkut latvakakkoset sitten kehuu, miten tulee "22 kW" latauspisteitä K-kaupan parkkipaikalle. Vaan kun tämä "22 kW" on pelkkä 3x32 A liitäntä sähköverkkoon ja siitä ladataan auton sis. rak. laturilla. Hybridit pääosin 1x16 A = 3,7 kW ja täyssähköautot 3x16 A = 11 kW teholla.

        Jos sähkönkulutus vaihtelee haarukassa 14-25 kWh/100 km (hidas maantieköröttely kesällä ... moottoritie 120 km/h tai talvipakkanen), niin 100 km matkaan riittävän sähkön tankkaus ottaa K-kaupan pömpelistä 1 h 20 min.... 2 h 30 min. Elämä on liian lyhyt moiseen!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se poistuu, kun on minuuttiveloitus päällä. Tai sitten aseman omistaja rikastuu.

        Minuuttiveloitus tulee poistumaan.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Minuuttiveloitus tulee poistumaan.

        "Minuuttiveloitus tulee poistumaan."

        Enpä usko, koska muutoin siihen jäisi maleksimaan jotain plugaritoopeja. Minuuttiveloitus on paras laskutusmuoto DC-pikalatureilla, näin käyttäjät optimoivat tarpeensa itse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Minuuttiveloitus tulee poistumaan."

        Enpä usko, koska muutoin siihen jäisi maleksimaan jotain plugaritoopeja. Minuuttiveloitus on paras laskutusmuoto DC-pikalatureilla, näin käyttäjät optimoivat tarpeensa itse.

        Se minuuttilataaminen ei ole kuluttajalakien mukainen, eikä EU-lakien. Sähköenergian myyntiyksikkö on kWh.
        Se on eriarvoinen, eli toinen saa enemmän kuin toinen ja kukaan ei tiedä ennen latausta, että paljonko saa energiaa.
        Latauksen antajallehan se on sama kuka siinä lataa minuuttiveloituksella, plugari on paras, koska ottaa vähemmän sähköä samassa ajassa.
        Itse olen ladannut K-latauksen pikalaturilla ja aina on ollut eri kWh-hinta.


    • Anonyymi

      Jep ei onnistu lyijyakkuteknologialla eikä nykyisellä litiumakuilla. Vastaako tuo jotain 40C latausta.

    • Anonyymi

      ja sähkölasku vuodessa 10000e pelkan auton latauksesta?

    • Anonyymi

      eikös uutiset kertonut että täyteen lataus oli maksanut jollain asemalla 90e

      huh

      • Anonyymi

        90€ ei ole mitenkään paha hinta.


    • Anonyymi

      ja vuodessa sähkölasku 10000e

      • Anonyymi

        Ihan hyvä pudotus, koska tuolloin bensa-lasku olisi ollut 50000€. 40000€ säästöllä ostaa jo vuodessa uuden auton!


    • Jutussa oli "Jutun mukaan esimerkiksi Nissan Leafin 40 kilowattitunnin akku voitaisiin ladata muutamassa minuutissa". Huomaa voitaisiin...
      "Jutun mukaan isonkin ajoneuvon akun voisi ladata täyteen minuuteissa." Huomaa voisi...

      Ja paras:"Tällä hetkellä proton teho on 100 kilowattia. "

      Ei tule onnistumaan koskaan.

      • Anonyymi

        Niin, kun nyt saataisiin edes 100 kW latausasemia joka puolelle valtakuntaa.

        Näissäkin jo tarpeeksi haastetta sähköverkon puolelta.... ja silti 10 x 100 kW latausasemia on fiksumpi ratkaisu kuin 1 x 1000 kW. Kas kun ei nyt ole vielä ainuttakaan autoa, mikä pystyy tuolla teholla lataamaan. Ja sama varmaan tulevaisuudessakin eli voi sen 1000 kW aseman "tukkia" auto, joka lataakin 150 kW teholla (joka ao auton maksimi).

        Vrt. lataushybridit osaa yleensä hörppiä 11 tai 22 kW latauspömpeleistä vain 3,7 kW ja useimmat täyssähkärit 11 kW.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kun nyt saataisiin edes 100 kW latausasemia joka puolelle valtakuntaa.

        Näissäkin jo tarpeeksi haastetta sähköverkon puolelta.... ja silti 10 x 100 kW latausasemia on fiksumpi ratkaisu kuin 1 x 1000 kW. Kas kun ei nyt ole vielä ainuttakaan autoa, mikä pystyy tuolla teholla lataamaan. Ja sama varmaan tulevaisuudessakin eli voi sen 1000 kW aseman "tukkia" auto, joka lataakin 150 kW teholla (joka ao auton maksimi).

        Vrt. lataushybridit osaa yleensä hörppiä 11 tai 22 kW latauspömpeleistä vain 3,7 kW ja useimmat täyssähkärit 11 kW.

        Niinpä, ja kun sen 1000kW laturin voi tukkia auto, joka ottaa vain 50kW.


    • Anonyymi

      Hitaasti ottoo virtoo ehjä akkumulaattori paketti, suop käyvä paskalla ja päiväunilla!!

      • Anonyymi

        50% 15 minsassa nykyisillä täyssähköautoilla.


    • Anonyymi

      Paikat alkaa kuumentua ja sitten Pamahtaa ja Lujaa

    • Anonyymi

      hohhoijaa koskahan tuolle hulluudelle saadaan stoppi

      • Anonyymi

        Pian, polttomoottorit poistuvat, malta vielä hetki. Sitten tämä 100 vuotta kestänyt hulluus loppuu.


    • Anonyymi

      Kyllä vetykäyttöinen polttokennoauto on se ainut oikea ratkaisu sähköautoksi. Ei piuhan perässä tuntikausia roikotettava ladattava sähköauto.

      • Anonyymi

        Joo, fiksua heittää harakoille 70% energiasta, kuten vetyautot tekevät...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, fiksua heittää harakoille 70% energiasta, kuten vetyautot tekevät...

        Sehän on vaan kirsikkana kakussa verrattuna siihen, että vetyauto maksaa 50 % täyssähköautoa ja 100 % kaasuautoa enemmän ja sen polttoainekustannus on parikymmentä % korkeampi kuin biokaasulla.

        Vetyauto on myös se saastuttavin vaihtoehto. Jos vetyä kuluu 1 kg/100 km ja sen tuotanto vaatii 55 kWh/kg, niin 120 g/kWh sähköntuotannolla (viime talve lukemat) CO2 päästö on 66 g/km. Täyssähköautolla (18 kWh/100 km) 22 g/km.

        Biokaasulla CO2 päästö on 0, mutta reaalimaailmassa kuluu myös "varapolttoainetta" eli bensaa. Omalla autollani mennyt 1,8 l/100 km = 42 g/km.

        Eniten vetyautoista hössötetään Saksassa, USA:ssa ja Japanissa, joiden sähköntuotanto on hirveän saastuttavaa. Saksassa vähän aikaa sitten sitten 700 g/kWh ja 2017 sekä Saksa että Japani vajaan 500 g/kWh lukemissa. Japanin tavoite laskea päästöt 2030 mennessä lukemaan 370 g/kWh.

        Japanin 2030 speksillä vetypommiauto aiheuttaa 204 g/km CO2 päästöt.

        Saksa & co ovat silti innostuneet vetypommiautoista, koska eivät ole onnistuneet laskemaan liikennesektorin CO2 päästöjä koska eivät ole hiffanneet biopolttoaineiden ideaa - toisin kuin mm. Suomi, jossa päästöt laskussa 2008 lähtien.

        Vetypommiauto on nimellisesti päästötön, vaikka kasvattaa em. maiden saastuttavan sähköntuotannon päästöjä. Mutta se menee sitten energiasektorin piikkiin = kätevä tapa lakaista roskat maton alle.

        Suomessa ei ole tarvetta huijaukseen, koska meillä on osattu hoitaa hommat paremmin. Siksi ei ole myöskään tarpeen maksaa vetypommiautoja valmistaville huijareille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on vaan kirsikkana kakussa verrattuna siihen, että vetyauto maksaa 50 % täyssähköautoa ja 100 % kaasuautoa enemmän ja sen polttoainekustannus on parikymmentä % korkeampi kuin biokaasulla.

        Vetyauto on myös se saastuttavin vaihtoehto. Jos vetyä kuluu 1 kg/100 km ja sen tuotanto vaatii 55 kWh/kg, niin 120 g/kWh sähköntuotannolla (viime talve lukemat) CO2 päästö on 66 g/km. Täyssähköautolla (18 kWh/100 km) 22 g/km.

        Biokaasulla CO2 päästö on 0, mutta reaalimaailmassa kuluu myös "varapolttoainetta" eli bensaa. Omalla autollani mennyt 1,8 l/100 km = 42 g/km.

        Eniten vetyautoista hössötetään Saksassa, USA:ssa ja Japanissa, joiden sähköntuotanto on hirveän saastuttavaa. Saksassa vähän aikaa sitten sitten 700 g/kWh ja 2017 sekä Saksa että Japani vajaan 500 g/kWh lukemissa. Japanin tavoite laskea päästöt 2030 mennessä lukemaan 370 g/kWh.

        Japanin 2030 speksillä vetypommiauto aiheuttaa 204 g/km CO2 päästöt.

        Saksa & co ovat silti innostuneet vetypommiautoista, koska eivät ole onnistuneet laskemaan liikennesektorin CO2 päästöjä koska eivät ole hiffanneet biopolttoaineiden ideaa - toisin kuin mm. Suomi, jossa päästöt laskussa 2008 lähtien.

        Vetypommiauto on nimellisesti päästötön, vaikka kasvattaa em. maiden saastuttavan sähköntuotannon päästöjä. Mutta se menee sitten energiasektorin piikkiin = kätevä tapa lakaista roskat maton alle.

        Suomessa ei ole tarvetta huijaukseen, koska meillä on osattu hoitaa hommat paremmin. Siksi ei ole myöskään tarpeen maksaa vetypommiautoja valmistaville huijareille.

        BTW Saksan sähköntuotantolaitosten antiikkisuuden seurauksena sähkö on ollut sekä kallis että kaikkea muuta kuin puhdas energianlähde. Tämä selittää myös sitä, miksi Saksassa on suhtauduttu aika nihkeästi sähköautoihin.

        Olisiko myös Japanissa samaa, kun on niin yhtäläiset olleet päästötkin?


    • Anonyymi

      Kyllä posahtaa reisille torvelon lataukset!!🤪😬🤪😬

    • Anonyymi

      Täysi pommi koko ajatus. Akut ei kestä voimakasta kumpaankaan suuntan tapahtuvaa sähkön siirtoa. Mikään laite ei kestä toistoja isoilla enrgian siirroilla. Huuhaata koko juttu. Tyhmille se menee täydestä. Tesla?

    • Anonyymi

      Teslat menee takuuajan/kilometrien umpeuduttua paaliin.
      Miksi?
      Se selviää oheisesta videosta.

      https://www.youtube.com/watch?v=FuK6h9vvBGg

      Todellisia ympäristöystävien autoja. Kertakäyttöhyödykkeitä jotka vaihdetaan uusiin kuten kännyköitä...

      • Anonyymi

        Tuo on Model S/X, luksusluokan auto. Ihan sama homma kuin Mercedes Benz S-luokka. Kalliita osia.

        Eikä nuo paaliin mene silti. Höpötät vaan omiasi.


    • Anonyymi

      Gigawatin latausteholla akku tulisi täyteen vielä nopeammin, terawatista puhumattakaan

      7Jokaisen huoltoaseman takapihalle on heti rakennettava vähintään 10MW ydinvoimala.

    • Anonyymi

      Mitä useammin näitä teholatauksia käyttää, sitä nopeammin kulkupelin akustosta tulee finito. Tietysti mitä se itteään haittaa, kun rahamies vaihtaa auton uuteen hyvissä ajoin ennen akuston hyytymistä.

      • Anonyymi

        Yllättävän vähän vaikuttaa käytännössä.

        Olen lukenut Nissan leafilla tehdyn testin jossa tehdas luovutti kaksi uutta autoa testiin ja toista ladattiin pelkästään pikalatauksella max 50kW ja toista hitaalla latauksella. Kilometrejä en muista mutta se oli ehkä 150 000-200 000km ja ero oli luokka 17km vähemmän pikaladatulla autolla, joka omasta mielestäni on olematon, jostain varmasti ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllättävän vähän vaikuttaa käytännössä.

        Olen lukenut Nissan leafilla tehdyn testin jossa tehdas luovutti kaksi uutta autoa testiin ja toista ladattiin pelkästään pikalatauksella max 50kW ja toista hitaalla latauksella. Kilometrejä en muista mutta se oli ehkä 150 000-200 000km ja ero oli luokka 17km vähemmän pikaladatulla autolla, joka omasta mielestäni on olematon, jostain varmasti ei.

        Unohtui vielä, että ilmeisesti lämpötilat vaikutyi asiaan, eli akut lämpeävät ladatessa ja mitä suurempi ulkolämpötila, niin luonnollisesti vaikutta ja testeissä oltiin meidän oloihin verrattuna korkeissa keskilämmöissä 27-32


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3852
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      33
      2746
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      95
      2174
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1687
    5. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      26
      1608
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1508
    7. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1454
    9. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      27
      1446
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      73
      1443
    Aihe