Nyt on tulossa markkinoille uusi laturi joka lataa 1000 kwh teholla. Sähköauton akku latautuu sillä parissa minuutissa. Tulevaisuudessa tulee varmasti vieläkin tehokkaampia joka voi lyhentää latauksen esim. 30 sekuntiin (4000 kwh laturi).
Eipä ole enää mitään syytä olla ostamatta lataussähköautoa.
https://autotoday.fi/etn-sahkoauton-akku-tayteen-parissa-minuutissa/
Teslan akku täyteen 2 minuutissa!
41
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Mikähän tehon yksikkö on kWh?
- Anonyymi
Jaahas, mites olin lukevinaan ettei aloittajan linkissä mainittu sanallakaan Teslaa.
- Anonyymi
Nyt tämä sähköautojen ajoakkujen latauslaitteiden kilowattikilpailu alkaa saada jo huvittavia piirteitä. Vanhana sähkömiehenä voin sanoa sen, että 1000 kW teholla toimivaa laturia en ainakaan itse uskaltaisi enää kytkeä sähköautoni akkua virkistämään. Latausjohto olisi jo sellaista jöötiä, että heikko naisihminen ei sitä pystyisi enää käsittelemään. Vaikea minun on kuvitella henkilöautoon sellaista liitintäkin, joka kestäisi 1000 kW lataustehon. Erittäin harvan huoltoaseman (ei yhdenkään) sähkökeskuksesta näin suuri teho voitaisiin edes ottaa. Kyllä nyt kannattaisi laittaa jäitä hattuun.
- Anonyymi
Siellä supernopeassa laturissa on myös akusto jota ladataan normaalilla n. 50kW teholla. Auton tullessa laturille potku otetaansitten akuista.
Niiden pitää nostaa latausjännitettä noille tehoille aika paljon. - Anonyymi
Ei tarvitse olla paksua johtoa jos jännite on vaikka 100 000v 😅
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse olla paksua johtoa jos jännite on vaikka 100 000v 😅
Ei nyt heittäydytä ihan älyttömyyksiin, mutta latauskaapelin paksuuden kohtuullistamiseksi jännitettä pitää nostaa. Sähköauton akuston jännitettä ei voi nostaa ihan älyttömiin, Porche on suunnitellut 800 V akustoa. Jos tuollainen akusto ladataan 10 minuutissa jota on kaavailtu, 100 kWh lataaminen edellyttäisi 750 A virtaa ja kaapelin paksuus olisi 2 x 150 mm2. Aikamoista jöötiä ja koskettimetkin pitäisi olla jyhkeät noilla virroilla. Nykyisin käytettävissä sähköautoissa akuston jännite on noin puolet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siellä supernopeassa laturissa on myös akusto jota ladataan normaalilla n. 50kW teholla. Auton tullessa laturille potku otetaansitten akuista.
Niiden pitää nostaa latausjännitettä noille tehoille aika paljon.Superkondensaattori pystyy antamaan isot virrat nopeasti ja latautumaan nopeasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Superkondensaattori pystyy antamaan isot virrat nopeasti ja latautumaan nopeasti.
Mutta sen superkondensaattorin lataaminen nopeasti edellyttäisi järeää liittymää (10 tai 20 kV jännite saatavilla helposti) ja niiden maksut ovat korkeita.
- Anonyymi
Tuo kun vielä kehittyy niin tulevauudessa esim. 4000 kw laturilla on mahdollista saada akku täyteen jo 30 sekunnissa. Ei paha...
Niin ja sen 4000kW laturin "tukkii" puoleksi tunniksi auto, joka pystyy vastaanottamaan vain 50-100kW.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Niin ja sen 4000kW laturin "tukkii" puoleksi tunniksi auto, joka pystyy vastaanottamaan vain 50-100kW.
Kyllä se poistuu, kun on minuuttiveloitus päällä. Tai sitten aseman omistaja rikastuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se poistuu, kun on minuuttiveloitus päällä. Tai sitten aseman omistaja rikastuu.
Toisaalta sähköautojen omistajien mielestä latauksen pitäisi olla ilmaista tai puoli-ilmaista ja kaikki minuuttiveloitukset ovat saatanasta.
Pikalautausasemia tuntui putkahtelevan pari vuotta sitten ihan kivasti, mutta nyt tahti on hidastunut.... tai se ei ainkaaan ole kasvanut eksponentiaalisesti, kuten pitäisi, jotta saadaan riittävät latausmahdolisuudet pitkämatkalaisille.
Olisiko syynä just se, ettei latauksesta olla valmiita maksamaan... vaikka pikalatausasema on kymppitonnien - jopa satojen tonnien investointi?
No, jotkut latvakakkoset sitten kehuu, miten tulee "22 kW" latauspisteitä K-kaupan parkkipaikalle. Vaan kun tämä "22 kW" on pelkkä 3x32 A liitäntä sähköverkkoon ja siitä ladataan auton sis. rak. laturilla. Hybridit pääosin 1x16 A = 3,7 kW ja täyssähköautot 3x16 A = 11 kW teholla.
Jos sähkönkulutus vaihtelee haarukassa 14-25 kWh/100 km (hidas maantieköröttely kesällä ... moottoritie 120 km/h tai talvipakkanen), niin 100 km matkaan riittävän sähkön tankkaus ottaa K-kaupan pömpelistä 1 h 20 min.... 2 h 30 min. Elämä on liian lyhyt moiseen! Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se poistuu, kun on minuuttiveloitus päällä. Tai sitten aseman omistaja rikastuu.
Minuuttiveloitus tulee poistumaan.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Minuuttiveloitus tulee poistumaan.
"Minuuttiveloitus tulee poistumaan."
Enpä usko, koska muutoin siihen jäisi maleksimaan jotain plugaritoopeja. Minuuttiveloitus on paras laskutusmuoto DC-pikalatureilla, näin käyttäjät optimoivat tarpeensa itse. Anonyymi kirjoitti:
"Minuuttiveloitus tulee poistumaan."
Enpä usko, koska muutoin siihen jäisi maleksimaan jotain plugaritoopeja. Minuuttiveloitus on paras laskutusmuoto DC-pikalatureilla, näin käyttäjät optimoivat tarpeensa itse.Se minuuttilataaminen ei ole kuluttajalakien mukainen, eikä EU-lakien. Sähköenergian myyntiyksikkö on kWh.
Se on eriarvoinen, eli toinen saa enemmän kuin toinen ja kukaan ei tiedä ennen latausta, että paljonko saa energiaa.
Latauksen antajallehan se on sama kuka siinä lataa minuuttiveloituksella, plugari on paras, koska ottaa vähemmän sähköä samassa ajassa.
Itse olen ladannut K-latauksen pikalaturilla ja aina on ollut eri kWh-hinta.
- Anonyymi
Jep ei onnistu lyijyakkuteknologialla eikä nykyisellä litiumakuilla. Vastaako tuo jotain 40C latausta.
- Anonyymi
ja sähkölasku vuodessa 10000e pelkan auton latauksesta?
- Anonyymi
eikös uutiset kertonut että täyteen lataus oli maksanut jollain asemalla 90e
huh- Anonyymi
90€ ei ole mitenkään paha hinta.
- Anonyymi
ja vuodessa sähkölasku 10000e
- Anonyymi
Ihan hyvä pudotus, koska tuolloin bensa-lasku olisi ollut 50000€. 40000€ säästöllä ostaa jo vuodessa uuden auton!
Jutussa oli "Jutun mukaan esimerkiksi Nissan Leafin 40 kilowattitunnin akku voitaisiin ladata muutamassa minuutissa". Huomaa voitaisiin...
"Jutun mukaan isonkin ajoneuvon akun voisi ladata täyteen minuuteissa." Huomaa voisi...
Ja paras:"Tällä hetkellä proton teho on 100 kilowattia. "
Ei tule onnistumaan koskaan.- Anonyymi
Niin, kun nyt saataisiin edes 100 kW latausasemia joka puolelle valtakuntaa.
Näissäkin jo tarpeeksi haastetta sähköverkon puolelta.... ja silti 10 x 100 kW latausasemia on fiksumpi ratkaisu kuin 1 x 1000 kW. Kas kun ei nyt ole vielä ainuttakaan autoa, mikä pystyy tuolla teholla lataamaan. Ja sama varmaan tulevaisuudessakin eli voi sen 1000 kW aseman "tukkia" auto, joka lataakin 150 kW teholla (joka ao auton maksimi).
Vrt. lataushybridit osaa yleensä hörppiä 11 tai 22 kW latauspömpeleistä vain 3,7 kW ja useimmat täyssähkärit 11 kW. Anonyymi kirjoitti:
Niin, kun nyt saataisiin edes 100 kW latausasemia joka puolelle valtakuntaa.
Näissäkin jo tarpeeksi haastetta sähköverkon puolelta.... ja silti 10 x 100 kW latausasemia on fiksumpi ratkaisu kuin 1 x 1000 kW. Kas kun ei nyt ole vielä ainuttakaan autoa, mikä pystyy tuolla teholla lataamaan. Ja sama varmaan tulevaisuudessakin eli voi sen 1000 kW aseman "tukkia" auto, joka lataakin 150 kW teholla (joka ao auton maksimi).
Vrt. lataushybridit osaa yleensä hörppiä 11 tai 22 kW latauspömpeleistä vain 3,7 kW ja useimmat täyssähkärit 11 kW.Niinpä, ja kun sen 1000kW laturin voi tukkia auto, joka ottaa vain 50kW.
- Anonyymi
Hitaasti ottoo virtoo ehjä akkumulaattori paketti, suop käyvä paskalla ja päiväunilla!!
- Anonyymi
50% 15 minsassa nykyisillä täyssähköautoilla.
- Anonyymi
Paikat alkaa kuumentua ja sitten Pamahtaa ja Lujaa
- Anonyymi
hohhoijaa koskahan tuolle hulluudelle saadaan stoppi
- Anonyymi
Pian, polttomoottorit poistuvat, malta vielä hetki. Sitten tämä 100 vuotta kestänyt hulluus loppuu.
- Anonyymi
Kyllä vetykäyttöinen polttokennoauto on se ainut oikea ratkaisu sähköautoksi. Ei piuhan perässä tuntikausia roikotettava ladattava sähköauto.
- Anonyymi
Joo, fiksua heittää harakoille 70% energiasta, kuten vetyautot tekevät...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, fiksua heittää harakoille 70% energiasta, kuten vetyautot tekevät...
Sehän on vaan kirsikkana kakussa verrattuna siihen, että vetyauto maksaa 50 % täyssähköautoa ja 100 % kaasuautoa enemmän ja sen polttoainekustannus on parikymmentä % korkeampi kuin biokaasulla.
Vetyauto on myös se saastuttavin vaihtoehto. Jos vetyä kuluu 1 kg/100 km ja sen tuotanto vaatii 55 kWh/kg, niin 120 g/kWh sähköntuotannolla (viime talve lukemat) CO2 päästö on 66 g/km. Täyssähköautolla (18 kWh/100 km) 22 g/km.
Biokaasulla CO2 päästö on 0, mutta reaalimaailmassa kuluu myös "varapolttoainetta" eli bensaa. Omalla autollani mennyt 1,8 l/100 km = 42 g/km.
Eniten vetyautoista hössötetään Saksassa, USA:ssa ja Japanissa, joiden sähköntuotanto on hirveän saastuttavaa. Saksassa vähän aikaa sitten sitten 700 g/kWh ja 2017 sekä Saksa että Japani vajaan 500 g/kWh lukemissa. Japanin tavoite laskea päästöt 2030 mennessä lukemaan 370 g/kWh.
Japanin 2030 speksillä vetypommiauto aiheuttaa 204 g/km CO2 päästöt.
Saksa & co ovat silti innostuneet vetypommiautoista, koska eivät ole onnistuneet laskemaan liikennesektorin CO2 päästöjä koska eivät ole hiffanneet biopolttoaineiden ideaa - toisin kuin mm. Suomi, jossa päästöt laskussa 2008 lähtien.
Vetypommiauto on nimellisesti päästötön, vaikka kasvattaa em. maiden saastuttavan sähköntuotannon päästöjä. Mutta se menee sitten energiasektorin piikkiin = kätevä tapa lakaista roskat maton alle.
Suomessa ei ole tarvetta huijaukseen, koska meillä on osattu hoitaa hommat paremmin. Siksi ei ole myöskään tarpeen maksaa vetypommiautoja valmistaville huijareille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on vaan kirsikkana kakussa verrattuna siihen, että vetyauto maksaa 50 % täyssähköautoa ja 100 % kaasuautoa enemmän ja sen polttoainekustannus on parikymmentä % korkeampi kuin biokaasulla.
Vetyauto on myös se saastuttavin vaihtoehto. Jos vetyä kuluu 1 kg/100 km ja sen tuotanto vaatii 55 kWh/kg, niin 120 g/kWh sähköntuotannolla (viime talve lukemat) CO2 päästö on 66 g/km. Täyssähköautolla (18 kWh/100 km) 22 g/km.
Biokaasulla CO2 päästö on 0, mutta reaalimaailmassa kuluu myös "varapolttoainetta" eli bensaa. Omalla autollani mennyt 1,8 l/100 km = 42 g/km.
Eniten vetyautoista hössötetään Saksassa, USA:ssa ja Japanissa, joiden sähköntuotanto on hirveän saastuttavaa. Saksassa vähän aikaa sitten sitten 700 g/kWh ja 2017 sekä Saksa että Japani vajaan 500 g/kWh lukemissa. Japanin tavoite laskea päästöt 2030 mennessä lukemaan 370 g/kWh.
Japanin 2030 speksillä vetypommiauto aiheuttaa 204 g/km CO2 päästöt.
Saksa & co ovat silti innostuneet vetypommiautoista, koska eivät ole onnistuneet laskemaan liikennesektorin CO2 päästöjä koska eivät ole hiffanneet biopolttoaineiden ideaa - toisin kuin mm. Suomi, jossa päästöt laskussa 2008 lähtien.
Vetypommiauto on nimellisesti päästötön, vaikka kasvattaa em. maiden saastuttavan sähköntuotannon päästöjä. Mutta se menee sitten energiasektorin piikkiin = kätevä tapa lakaista roskat maton alle.
Suomessa ei ole tarvetta huijaukseen, koska meillä on osattu hoitaa hommat paremmin. Siksi ei ole myöskään tarpeen maksaa vetypommiautoja valmistaville huijareille.BTW Saksan sähköntuotantolaitosten antiikkisuuden seurauksena sähkö on ollut sekä kallis että kaikkea muuta kuin puhdas energianlähde. Tämä selittää myös sitä, miksi Saksassa on suhtauduttu aika nihkeästi sähköautoihin.
Olisiko myös Japanissa samaa, kun on niin yhtäläiset olleet päästötkin?
- Anonyymi
Kyllä posahtaa reisille torvelon lataukset!!🤪😬🤪😬
- Anonyymi
Täysi pommi koko ajatus. Akut ei kestä voimakasta kumpaankaan suuntan tapahtuvaa sähkön siirtoa. Mikään laite ei kestä toistoja isoilla enrgian siirroilla. Huuhaata koko juttu. Tyhmille se menee täydestä. Tesla?
- Anonyymi
Teslat menee takuuajan/kilometrien umpeuduttua paaliin.
Miksi?
Se selviää oheisesta videosta.
https://www.youtube.com/watch?v=FuK6h9vvBGg
Todellisia ympäristöystävien autoja. Kertakäyttöhyödykkeitä jotka vaihdetaan uusiin kuten kännyköitä...- Anonyymi
Tuo on Model S/X, luksusluokan auto. Ihan sama homma kuin Mercedes Benz S-luokka. Kalliita osia.
Eikä nuo paaliin mene silti. Höpötät vaan omiasi.
- Anonyymi
Gigawatin latausteholla akku tulisi täyteen vielä nopeammin, terawatista puhumattakaan
7Jokaisen huoltoaseman takapihalle on heti rakennettava vähintään 10MW ydinvoimala. - Anonyymi
Mitä useammin näitä teholatauksia käyttää, sitä nopeammin kulkupelin akustosta tulee finito. Tietysti mitä se itteään haittaa, kun rahamies vaihtaa auton uuteen hyvissä ajoin ennen akuston hyytymistä.
- Anonyymi
Yllättävän vähän vaikuttaa käytännössä.
Olen lukenut Nissan leafilla tehdyn testin jossa tehdas luovutti kaksi uutta autoa testiin ja toista ladattiin pelkästään pikalatauksella max 50kW ja toista hitaalla latauksella. Kilometrejä en muista mutta se oli ehkä 150 000-200 000km ja ero oli luokka 17km vähemmän pikaladatulla autolla, joka omasta mielestäni on olematon, jostain varmasti ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yllättävän vähän vaikuttaa käytännössä.
Olen lukenut Nissan leafilla tehdyn testin jossa tehdas luovutti kaksi uutta autoa testiin ja toista ladattiin pelkästään pikalatauksella max 50kW ja toista hitaalla latauksella. Kilometrejä en muista mutta se oli ehkä 150 000-200 000km ja ero oli luokka 17km vähemmän pikaladatulla autolla, joka omasta mielestäni on olematon, jostain varmasti ei.Unohtui vielä, että ilmeisesti lämpötilat vaikutyi asiaan, eli akut lämpeävät ladatessa ja mitä suurempi ulkolämpötila, niin luonnollisesti vaikutta ja testeissä oltiin meidän oloihin verrattuna korkeissa keskilämmöissä 27-32
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833852
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t332746Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä952174Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201687Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?261608Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261508- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71454- 271446
Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731443