huolehditko aivoistasi?

Anonyymi

Joukossa on tuntunut olevan sellaisia, jotka eivät pidä tanssista, eivät ainakaan siitä kirjoittamisesta tällä palstalla.

Liikuntahan on tunnetusti tärkeää aivoille, mutta etenkin tanssi on todettu mitä tehokkammaksi muistia virkistäväksi liikunnan lajiksi. Tanssin on todettu hidastaneen ikääntymisen merkkejä sekä parantavan aivojen rakennetta ja toimintaa.

Tanssi uudistaa aivoja. Sitä käytetään mm. aivoverenkierron häiriöistä kärsivien ja muistisairaiden kuntoutuksessa. Se piristää aivojen toimintaa kaikilla, riippumatta ikävuosista ja sairauksista.

Kannattaa myös tutustua seuraavaan artikkeliin:
https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/liikunta/tanssi-hoitaa-aivoterveytta

Harmi että tänä koronakautena ei pääse tanssimallla aivotoimintaansa piristämään.

Mahtaako olla tai onko tiedossa muita keinoja aivojen toiminnan edistämiseksi nimenomaan näin ikäihmisillä?

147

1068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta ja tutkimustietoa kaikki tuo mistä kirjoitat, aloittaja. Linkkikin oli hyvä, kiitos.

      Tanssia voi harrastaa yksinkin. Eivätkös nämä diskotanssit kuulu tähän ryhmään ? Ei sääntöjä, vaan spontaania liikkumista musiikin tahtiin. Vai olenko väärässä ?

      Ja sitten on tämä rivitanssi, joka oli muutama vuosi sitten tosi kova sana. Sitäkin voi opetella ja harrastaa yksin. Netistä löytyy videoita, tarkistin juuri.

      Ristisanat, sudokut ja eikös tämä kirjoittelukin virkistä aivotoimintaa ? ..))

      • Anonyymi

        Erinomaisia havaintoja ja näkemyksiä.
        Tanssia todella voi harrastaa yksinkin, vaikka toisen kanssa kaunihimmin.
        Tansseihin kannattaa muuten lisätä vielä salonkitanssit, joita joissakin eläkeläispiireissä harrastetaan

        Ristisanat ja sudokut ovat mainitsemisen arvoista aivovoimistelua.

        Syytä ei ole myöskään unohtaa vieraiden kielten opiskelua, joka panee aivot ja muistin työhön.

        Kyllähän tämä kirjoittelukin aivoja rasittaa, jos ei ihan hömppää kirjoita


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erinomaisia havaintoja ja näkemyksiä.
        Tanssia todella voi harrastaa yksinkin, vaikka toisen kanssa kaunihimmin.
        Tansseihin kannattaa muuten lisätä vielä salonkitanssit, joita joissakin eläkeläispiireissä harrastetaan

        Ristisanat ja sudokut ovat mainitsemisen arvoista aivovoimistelua.

        Syytä ei ole myöskään unohtaa vieraiden kielten opiskelua, joka panee aivot ja muistin työhön.

        Kyllähän tämä kirjoittelukin aivoja rasittaa, jos ei ihan hömppää kirjoita

        Jos hallitsee kutakuinkin hyvin pari kieltä niin kannattaa pelata pelejä puhelimella tai läppärillään useammalla kielellä eri maissa asuvien kavereiden kaa. Minulta onnyt jäänyt vähän syrjään mutta olen pelannut paljon word feud (scrapple) tyylisiä pelejä sekä suomeksi, englanniksi että espanjaksi. Todellista aivovoimistelua.
        Liikunta ja etenkin tanssi ovat erinomaista aivovoimistelua, mutta iän mukana nivelten kangistuminen ja liikkunnan huonontuminen tuovat mukanaan rajoituksensa. Metsässä käveliminen ja marjojen ja sienien keruu on ollut perinteisesti suomalaisten vanhusten kesäistä aivojumppaa.
        Vesijumppa, niveljumppaa ja painojen nostelua kotona, kuminauhojen venyttelyä ja kuntopyörää voi harrastaa kotonakin.
        Kirjoittaminen ja lukeminen pitävät myös aivot virkeinä ja ajattelun joustavana.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Jos hallitsee kutakuinkin hyvin pari kieltä niin kannattaa pelata pelejä puhelimella tai läppärillään useammalla kielellä eri maissa asuvien kavereiden kaa. Minulta onnyt jäänyt vähän syrjään mutta olen pelannut paljon word feud (scrapple) tyylisiä pelejä sekä suomeksi, englanniksi että espanjaksi. Todellista aivovoimistelua.
        Liikunta ja etenkin tanssi ovat erinomaista aivovoimistelua, mutta iän mukana nivelten kangistuminen ja liikkunnan huonontuminen tuovat mukanaan rajoituksensa. Metsässä käveliminen ja marjojen ja sienien keruu on ollut perinteisesti suomalaisten vanhusten kesäistä aivojumppaa.
        Vesijumppa, niveljumppaa ja painojen nostelua kotona, kuminauhojen venyttelyä ja kuntopyörää voi harrastaa kotonakin.
        Kirjoittaminen ja lukeminen pitävät myös aivot virkeinä ja ajattelun joustavana.

        Tuo kaikki on moneen kertaan jo sanottu. Ja sinähän et osaa tanssia.
        Luulisi että kaikilla kielillä jutellaan ystävien kanssa eikä pelata kuin kakarat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kaikki on moneen kertaan jo sanottu. Ja sinähän et osaa tanssia.
        Luulisi että kaikilla kielillä jutellaan ystävien kanssa eikä pelata kuin kakarat.

        :) :) :)

        Kyllä minä osaan tanssia.
        Mutta en ole helpolla vietävissä.
        ***
        Pelikaverit on eri asia kuin ystävät ja tutut.
        Näissä peleissä voi valita esmeks pelata tuttujen kanssa (olen pelannut työkavereiden ja omien lasten kanssa ) tai sitten ihan umpimähkään tarjolla olevista jotka hakee pelikaveria.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        :) :) :)

        Kyllä minä osaan tanssia.
        Mutta en ole helpolla vietävissä.
        ***
        Pelikaverit on eri asia kuin ystävät ja tutut.
        Näissä peleissä voi valita esmeks pelata tuttujen kanssa (olen pelannut työkavereiden ja omien lasten kanssa ) tai sitten ihan umpimähkään tarjolla olevista jotka hakee pelikaveria.

        Koska sulla sanojesi mukaan on huono rytmitaju, viemisesi eli tanssittamisesi on vaikeaa ja ikävä kokemus.


      • Paloma01 kirjoitti:

        :) :) :)

        Kyllä minä osaan tanssia.
        Mutta en ole helpolla vietävissä.
        ***
        Pelikaverit on eri asia kuin ystävät ja tutut.
        Näissä peleissä voi valita esmeks pelata tuttujen kanssa (olen pelannut työkavereiden ja omien lasten kanssa ) tai sitten ihan umpimähkään tarjolla olevista jotka hakee pelikaveria.

        Lapsenlapsi pelasi tietokoneellaan jotain peliä englantilaisen kaverin kanssa pari vuotta. Hänen englannin kielen taitonsa koheni ihan sillä. Oppi käyttämään kieltä. Englantilainen vastapelurikin kiitteli hänen kielipäätään, ei tahtonut uskoa, että lapsenlapsi oli vielä lapsen kirjoissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koska sulla sanojesi mukaan on huono rytmitaju, viemisesi eli tanssittamisesi on vaikeaa ja ikävä kokemus.

        Ihan tässä sivullisena kysyn, oletteko järjestäneet tanssitreffejä ikäpalstalaisille? Anokin voisi ehkä löytää sutjakkaamman partnerin, jos Paloman vieminen tuntui hankalalta.
        Hyvä tanssittaja kyllä osaa viedä kankeampaakin daamia. Viejän taidoistahan se on kiinni.

        Tanssit saattaisi olla hyväkin idea. Ties millainen flaksi kävisi itsekullakin.


      • Makriina kirjoitti:

        Ihan tässä sivullisena kysyn, oletteko järjestäneet tanssitreffejä ikäpalstalaisille? Anokin voisi ehkä löytää sutjakkaamman partnerin, jos Paloman vieminen tuntui hankalalta.
        Hyvä tanssittaja kyllä osaa viedä kankeampaakin daamia. Viejän taidoistahan se on kiinni.

        Tanssit saattaisi olla hyväkin idea. Ties millainen flaksi kävisi itsekullakin.

        Minua huvittaa nää helpot tulkinnat ja miten kukakin ymmärtää lukemaansa.
        Minun "viemiseni" voi olla hankalaa, koska en ole aina niin vietävissä: paritanssissa on yleensä vain mies joka vie ja nainen seuraa, mutta se vaatii joskus jonkinlaista yhteispeliä partnereiden välillä. En esimerkiksi pidä siitä että tuntematon tyyppi puristaa liikaa tai tuppaa liikaa iholle. Tiedän että minun pitäisi osata rentoutua ja ottaa koko juttu vain liikunnalliselta ja viihteelliseltä kannalta, mutta se ei aina onnistu. Ajattelen liikaa.
        ***
        Kaikesta näistä handikapeista huolimatta, minulla on käynyt aivan tyydyttävä flaksi. Nyt en kyllä enää lähtisi edes tarjolle tanssitettavaksi johonkin mestaan missä käy kaikenmaailman örveltäjiä.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Minua huvittaa nää helpot tulkinnat ja miten kukakin ymmärtää lukemaansa.
        Minun "viemiseni" voi olla hankalaa, koska en ole aina niin vietävissä: paritanssissa on yleensä vain mies joka vie ja nainen seuraa, mutta se vaatii joskus jonkinlaista yhteispeliä partnereiden välillä. En esimerkiksi pidä siitä että tuntematon tyyppi puristaa liikaa tai tuppaa liikaa iholle. Tiedän että minun pitäisi osata rentoutua ja ottaa koko juttu vain liikunnalliselta ja viihteelliseltä kannalta, mutta se ei aina onnistu. Ajattelen liikaa.
        ***
        Kaikesta näistä handikapeista huolimatta, minulla on käynyt aivan tyydyttävä flaksi. Nyt en kyllä enää lähtisi edes tarjolle tanssitettavaksi johonkin mestaan missä käy kaikenmaailman örveltäjiä.

        No en ihan tosissani ajatellut sinua kankeaksi tanssilattialla. Anohan sitä valitteli.
        Nimmarisi perusteella voisin ajatella, että olet kevyt tanssitettava, kuin kyyhky konsanaan.

        Minä olen pienikokoinen ja tanssi-ikäisenä en paljon painanut. Pidin kovasti tanssimisesta, mutta en siitä tyrkyllä olemisesta, jota tanssilavoilla joutui suorittamaan, että pojat huomaisivat tulla hakemaan. En käynyt tansseissa pitkään, ja surkeudekseni sain sitten aviopuolison, jonka tanssia piti myötätunnolla seurata. Samoilla tallusteluilla meni tangot ja valssit, polkasta puhumattakaan.
        Yksi elämäni pettymyksistä!


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Ihan tässä sivullisena kysyn, oletteko järjestäneet tanssitreffejä ikäpalstalaisille? Anokin voisi ehkä löytää sutjakkaamman partnerin, jos Paloman vieminen tuntui hankalalta.
        Hyvä tanssittaja kyllä osaa viedä kankeampaakin daamia. Viejän taidoistahan se on kiinni.

        Tanssit saattaisi olla hyväkin idea. Ties millainen flaksi kävisi itsekullakin.

        Kun nainen on kuin kivireki, niin ei auta vaikka mies olisi kuinka hyvä tanssija.

        Täysin pashapuhetta tuollainen, että se olisi viejän taidoista kiinni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun nainen on kuin kivireki, niin ei auta vaikka mies olisi kuinka hyvä tanssija.

        Täysin pashapuhetta tuollainen, että se olisi viejän taidoista kiinni.

        Vie sie, minä vikisen, ole vievinäs väkisin.
        Hyvä viejä työntää kivirekeään kovaa kyytiä tungoksen läpi, niin että muiden kyynärpäät osuvat daamin takaraivoon. Nurkasta toiseen, sujuvasti askeltaen. Täyskäännös, ja takaisin.
        Koettu on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nainen on kuin kivireki, niin ei auta vaikka mies olisi kuinka hyvä tanssija.

        Täysin pashapuhetta tuollainen, että se olisi viejän taidoista kiinni.

        12:31

        puhut totta, jos nainen on kuin kivireki ei hyväkää viejä pysty sitä ohjaileen musiikin mukaan,

        oma isäni satavuotta sitten heh heh opetti minut tanssimaan ja just opetti kuinka kevyesti naisen pitää liitää viejän mukana,
        ja sen myös opin,
        pojat juoksi aina kilpaa mua hakemaan,
        jopa tuntemattomat miehetki kehu kuinka kevyt olin vietäväksi,
        ja hyvin tannsiin viejän mukaan,
        ----- sori itse kehu
        se ei ollu tarkotus,
        tarkotus on että naiset oppisivat tanssimaan viejän mukaan kevyesti, ei jarruttaen,
        miesten tanssityyli on aina yksilöllinen , jokaisella erilaisia
        joten naisen pitää oppia tanssimaan kaikkien kanssa kevyesti aina viejän mukaan,


    • Anonyymi

      jostain syystä ei kiinosta pätkääkää " hoitaa aivoja "

      parempi olisi jos ei muistaisi yhtikäs mitään,

      tai ainakaan niitä suuri v ä ä r y y k s i ä mitä elämänsä varella on saanu koea,

      helekutti , kun ne erikoisesti nyt korona.aikana nousee pintaan
      ja vaivaa

      normaali elämässä sitä ei menneitä muistele,
      elää porsukuttaa ja kattelee uuttapäivää muistelematta kärsimiään vääryyksiä,

      mutta nyt
      tietenki siksi pahatki vääryydet muistuu mieleen
      kun normaalit elämä ja harrastukset on estyneen sulkemisten takia,


      meikä ei pinnistele yhtää aivojensa säilymisen takia,
      ne pysyy terveenä tai sitten tuhoutuu jos on tuhoutuakseen,

      vast ikkään ajokortin uusimisen takia
      tunnin kestävässä lääk. tarkastuksessa / testissä sain 100 % virheettömästi kaikki läpi läpi
      pitkän päässälaskutehtävänki puhtaasti 100% läpi,

      toistaiseksi aivot luultavasti on kunnossa, mutta vanhuus heikentää varmasti fyysistä ja sitä myötä myös psyykkistä terveyttä,
      en aio sitä murehtia,

      murehdin enemmänki kipuja joista ei pääse eroon ennen hautaa,

      • Kun sinulla kerran on kaikki kunnossa, niin on todettava, että olet aikamoinen pessimisti. Eikö elämääsi ilonpisaroita koskaan tipahtele!
        Tuossa ylempänä suosittelevat tanssimista. Nyt kun korona talttuu, niin on syytä jokaisen elämäänsä kyllästyneen pyrkiä tuulettumaan, ja vaikkapa tanssimaan.
        Tove Janssonkin sanoi Nyytin suulla:
        "Ei kukaan
        sinua huomaa, jollet mene mukaan!"
        Iloa päivääsi!


    • Anonyymi

      Muistin säilyttämiseksi

      jotkut ratkoo sudokua
      jotkut ristisanatehtäviä
      tiedä häntä onko lopulta muuta apua kuin mielenkiintoista ajavietettä,,,

    • Anonyymi

      Yleensä kaikki toiminta on eduksi, olipa kyseessä sitten käsityö, kuorolaulu tai seksi.

      • Anonyymi

        Juu
        en tiedä olisinko näin vanhaksi eläny,
        ja muisti jokseenkin hyvin vielä säilyny
        jos ei olisi pienestä elämästäni lähtien harrastukseni olleet hyvin monipuolisia,
        vai olisko jotenki periytyvää,

        puolisoni kuoli jo kymmenen vuotta sitten alzhaimer tautiin,
        lääk. arveltiin perinnölliseksi, varmuutta ei kutenkaan ollut,

        oma sukuni ei ole kärsiny muisti-sairauksista,
        heillä on ollu kuten minullaki syd-peräisiä perityviä sairauksia,

        kaikki ovat kokeneet äkki-kuoleman,
        toivottavasti luoja suo sen minullekki,

        luulisin, alzhaimeria ei voi estää vaikka harrastukset olisivat
        kuinka monipuolisia,

        esm. puolisoni luki paljon kirjoja, käytti siis aivojaan,
        terveenä ollessaan hänellä oli hyvä muisti,
        teutia ei voinu estää,

        mutta, tyyris,
        kallis lääkitys auttoi kuitenkin elämään yli kymmenen vuotta pitempään
        kuin että jos ei lääkitystä olisi ollu,
        hän olisi lääkärin sanojen mukaan kuollut noin kolmessa vuodessa tautiin,

        luoja meitä vanhoja auttakoon,

        olemme kaikki jo loppusuoralla, monisairaista, kipeitä,

        kumpa ei tarvis sairastua pitkäikaiseen demnttiaan sängynpohjalle
        toisten vaivaksi käänneltäväksi autettavaksi,

        luoja anna meidän olla omatoimisia loppuun asti
        armahda meitä,

        vain luojassa on meidän turvamme !


        hyvää ja tervettä päivänjatkoa palstalaisille,


    • Anonyymi

      Edellä onkin tullut hyvin asiallisia näkemyksiä, joilla puolletan tanssin harrastusta myös ikäihmisten parissa.

      Mainittakoon täydennykseksi vielä eräs äskettäin julkaistu artikkeli, jossa tuota asiaa käsitellään. Se julkaistiin Yhteishyvä-lehden numerossa 2/2021 sivuilla 11-112.

      Sama artikkeli löytyy netistä osoitteessa http://view.24mags.com/mobilev/1b7b0450e98d79680ac61c64f88563e7#/page=102

      Joku tuntuu vakuuttavalta?

    • Anonyymi

      Kyllähän sitä elämän varrella on koittanu suojella aivojaan,
      ettei niitä kovinpaljon nyrkeillä ole vahingoitettu,
      eikä muitakaa pahempia kolareita ole kohdannu,

      mikään tautikaa ei vielä ole niitä kovinkaa pahoin turmellu,

      tiedähäntä tuota sepelvaltimotautia,
      mitä vahinkoa se lopulta saa aikaan, se jää nähtäväksi,

      muuten ajatus juoksee luonnonlahjoilla suurilla,
      toivottavasti vielä kauan,

      fyysisesti aivovoimistelua harrastan liikkumalla itse esm. ulkona, kuntosaleilla, ym,
      muuten aivot olla tököttää tuolla pääkuoren siällä,
      niitä ny ei saa heilutettua mihinkää suuntaan ainakaa itte,

      mutta
      noitten silmien kautta ny teitoa ja taitoa kyllä on ketyny ja kertyy edelleen jokapäivä lisää,
      entisten tietojen ja taitojen lisäksi,
      vilkas on vielä mielikuvitus,,,

      • Anonyymi

        Aivan, anna mielikuvituksen lentää. Tutustu vaikkapa Salvador Dalin taiteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, anna mielikuvituksen lentää. Tutustu vaikkapa Salvador Dalin taiteeseen.

        juu

        ja pikasso

        siinä kaksi " mutkikasta " mielenkiintoista taitelijaa,,,,

        teoksia voi tuijottaa tuntitolkulla
        miettinen mitä kaikkea tauluissa tapahtuu
        ja tapahtuuhan niissä,
        niissä särkyy ihminen sirpaleiksi,
        elämän kolhuissa, myrskyissä
        sielun syvyyksissä tunteitten riehuessa,
        särkyy ihminen pairstaleiksi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu

        ja pikasso

        siinä kaksi " mutkikasta " mielenkiintoista taitelijaa,,,,

        teoksia voi tuijottaa tuntitolkulla
        miettinen mitä kaikkea tauluissa tapahtuu
        ja tapahtuuhan niissä,
        niissä särkyy ihminen sirpaleiksi,
        elämän kolhuissa, myrskyissä
        sielun syvyyksissä tunteitten riehuessa,
        särkyy ihminen pairstaleiksi,

        "särkyy ihminen pirstaleiksi" ,,, piti olla,,

        mistä se a tuonne lennähti väärään paikkaan,
        höh, sormetki tanssii konella eritahtiin omaa taideteostaan heh,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "särkyy ihminen pirstaleiksi" ,,, piti olla,,

        mistä se a tuonne lennähti väärään paikkaan,
        höh, sormetki tanssii konella eritahtiin omaa taideteostaan heh,

        Ei siinä ihminen eikä muukaan pirstaleiksi säry.

        Surrealismissa kuvauksen lähtökohtana on havaittava maailma. Kuvataan kuitenkin sen aiheuttamia mielikuvia, josta puuttuu loogisuus ja johdonmukaisuus.

        Tällaistahan tapahtuu vaikkapa unissa ja aistiharhoissa sekä mielikuvituksessa.

        Taiteilijan kuvaama maailma on siten tämän näkemyksen mukaan todellisuuden tason yläpuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä ihminen eikä muukaan pirstaleiksi säry.

        Surrealismissa kuvauksen lähtökohtana on havaittava maailma. Kuvataan kuitenkin sen aiheuttamia mielikuvia, josta puuttuu loogisuus ja johdonmukaisuus.

        Tällaistahan tapahtuu vaikkapa unissa ja aistiharhoissa sekä mielikuvituksessa.

        Taiteilijan kuvaama maailma on siten tämän näkemyksen mukaan todellisuuden tason yläpuolella.

        Voi sen noinkin nähdä,
        itse näen särkyneitä, rikkirevittyjä, sieluja,
        varsinki Pikasson teoksissa näen jopa paloteltuja ihmisiä,
        elämä kun ei ole pelkkää onnea ja taivasta,
        elämä todellisuudessa on taistelua hiukan kaikista elämän eri osioissa,
        ristiriitoja räiskyvää rakkutden repimää elämää,

        Pikasso mielestäni kuvaa ihmisen rikkinäisyyttä,

        Salvador Dalin kuvaa lähinnä skirzofenista sielun elämän
        fanttasia maailmassa,

        olettaisin
        kukanenki kokee näkemänsä omasta lähtökohasta,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sen noinkin nähdä,
        itse näen särkyneitä, rikkirevittyjä, sieluja,
        varsinki Pikasson teoksissa näen jopa paloteltuja ihmisiä,
        elämä kun ei ole pelkkää onnea ja taivasta,
        elämä todellisuudessa on taistelua hiukan kaikista elämän eri osioissa,
        ristiriitoja räiskyvää rakkutden repimää elämää,

        Pikasso mielestäni kuvaa ihmisen rikkinäisyyttä,

        Salvador Dalin kuvaa lähinnä skirzofenista sielun elämän
        fanttasia maailmassa,

        olettaisin
        kukanenki kokee näkemänsä omasta lähtökohasta,

        Mitään taiteilijaa ei ole jäljitelty niin paljon kuin Salvador Dalia. Mikä vielä on merkillistä, hän ei lainkaan pannut pahakseen, että häntä matkittiin. Väärennökset ovat väliin olleet niin taitavia, etteivät parhaat asiantuntijat ole varmoja siitä, onko tosiaan kyseessä mestarin itsensä teos.

        Edellä mainitusta syystä monet huomattavat museot eivät lainkaan pifä esillä Dalin tekemiksi väitettyja töitä.

        Jos taas Pariisissa käydessään joku tai monikin Seinen rannan taideteoksia myyviä kioskeja silmäillevä huomaa tuotteen, joka voisi olla Dalin tekemä. Kysyy hintaa ja saa kuulla sen: 100 euroa. Myyjä näyttää vielä missä on Dalin nimi. Kaupat tulevat heti. - Onnellinen "Dalin" teoksen omistaja ei vain tiedä, että sama kioskinpitäjä myy samanlaista Taiteen aarretta uutaman kappaleen joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään taiteilijaa ei ole jäljitelty niin paljon kuin Salvador Dalia. Mikä vielä on merkillistä, hän ei lainkaan pannut pahakseen, että häntä matkittiin. Väärennökset ovat väliin olleet niin taitavia, etteivät parhaat asiantuntijat ole varmoja siitä, onko tosiaan kyseessä mestarin itsensä teos.

        Edellä mainitusta syystä monet huomattavat museot eivät lainkaan pifä esillä Dalin tekemiksi väitettyja töitä.

        Jos taas Pariisissa käydessään joku tai monikin Seinen rannan taideteoksia myyviä kioskeja silmäillevä huomaa tuotteen, joka voisi olla Dalin tekemä. Kysyy hintaa ja saa kuulla sen: 100 euroa. Myyjä näyttää vielä missä on Dalin nimi. Kaupat tulevat heti. - Onnellinen "Dalin" teoksen omistaja ei vain tiedä, että sama kioskinpitäjä myy samanlaista Taiteen aarretta uutaman kappaleen joka päivä.

        Huumorilla sanottuna,
        tommosta skitzofreniaa voi maalata melkein kuka tahansa maalaustaiteen harrastelija jos haluaa
        ja antaa mielikuvitukselle siivet,

        taulujen maalaaminen harrastuksena on todella mielenkiintoista,
        työ lumoaa tekijänsä täydellisesti,
        on hiukan omakohtaista kokemusta asiasta,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitään taiteilijaa ei ole jäljitelty niin paljon kuin Salvador Dalia. Mikä vielä on merkillistä, hän ei lainkaan pannut pahakseen, että häntä matkittiin. Väärennökset ovat väliin olleet niin taitavia, etteivät parhaat asiantuntijat ole varmoja siitä, onko tosiaan kyseessä mestarin itsensä teos.

        Edellä mainitusta syystä monet huomattavat museot eivät lainkaan pifä esillä Dalin tekemiksi väitettyja töitä.

        Jos taas Pariisissa käydessään joku tai monikin Seinen rannan taideteoksia myyviä kioskeja silmäillevä huomaa tuotteen, joka voisi olla Dalin tekemä. Kysyy hintaa ja saa kuulla sen: 100 euroa. Myyjä näyttää vielä missä on Dalin nimi. Kaupat tulevat heti. - Onnellinen "Dalin" teoksen omistaja ei vain tiedä, että sama kioskinpitäjä myy samanlaista Taiteen aarretta uutaman kappaleen joka päivä.

        Loppujen lopuksi on samantekevää, onko taulu aito Dali vai ei, jos se antaa hyvän mielen ja siitä ei ole tarvinnut maksaa satasta enempää.
        Taulut ovat kodin somisteena. Harva ostaa taidetta sijoitusmielessä, ja jos ostaa, pitää sen kassakaapissa pois ahneitten varkaiden silmistä.
        Toritaiteesta ei tarvitse paljon maksaa, ja näppärä maalaa itsekin ja tekee Pikasson salinsa seinälle.
        Monet sanovat modernin taulun äärellä: "Olisin minäkin tuommoisen osannut maalata!"
        Taiteilijan ja sanojan ero on siinä, että taiteilija todella maalasi, eikä vain uhannut.


    • Anonyymi

      Aivot on ihmisen tietokone,
      olishan se hyvä jos ne pysyisi elämän loppuunasti terveinä,
      siihen kaikki pyrimme
      siis terveyteen,

      • Anonyymi

        Aivot ovat todella mahtavin tietokone, mutta kuitenkin nekin tarvitsevat yleensä määräaikaista päivitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivot ovat todella mahtavin tietokone, mutta kuitenkin nekin tarvitsevat yleensä määräaikaista päivitystä.

        Ai jaa, miten se tehdään ,

        auton käytin vuosihuollossa,
        en hokannu tuulettaa aivoja,
        vai olisko sittenki tuulettuneet,
        näin nimittäin kauniita uusia pikku-autoja, en raaaaksinu ostaa,


    • Anonyymi

      Mies lainaa usein tunnetun, iäkkään ja nuorekkaan tanssin ystävän sanonta, jonka mukaan liikunta, tanssi ja musiikki tekevät hyvää aivoilla.

      On paljon kesäasunnolla. Tiedonlähteistäni olen kuullut, että käy ahkerasti iltapäivätansseissa lähikaupungissa. Itselleen en ole kertonut tästä eikä hän luultavasti tiedä, mitä minä tiedän asiasta.

      Tanssiseuraa hän ei minusta saisi.

      Jos kerron miehelle asiasta saamistani tiedoista salaisuuden paljastaen, syntyisi vain keskinäistä riitaa.

      Pitäisikö kuitenkin kertoa?

      • Anonyymi

        Miksi kertoa? Anna hänen hoitaa aivojaan .
        Eikö ole ilo, että on vielä teräväaivoinen mies?
        Mitäs itse teet aivojesi hoitamiseksi?


      • Anonyymi

        Sanataan nyt: toistaiseksi.


      • Anonyymi

        Ilmeisesti tuollainen mies ei juopottele, ei kanna päivittäin kotiin marketista olutkassia.
        Tanssi on iloa elämästä.

        Tanssihan on leikkiä. Leikkivä ihminen on henkisesti hyvinvoiva ihminen.


    • Anonyymi

      alotukseen vaikka vanha alotus onki,

      ikävä-kyllä
      nyt kokoajan huomaa kuinka kaikki ittessä menee takapakkia hurjaa vauhtia,
      muisti s e l k e ä s t i huononee, joka päivä huonompi olo,

      ne ei edes tannsinhurmassa enään tuuletu, siis aivot,

      pahalta tuntuu tämä loppuelämä,

      voi kuinka tykkäisinkää varsinki nykyisin tanssiakki
      kun puolisokin on jo monta vuotta ollu kulleena,
      mutta
      tuo sydän pistää kaikessa hanttiin, liikkuminen tuottaa tuskaa,
      jalat ei kertakaikkiaan enään kanna pitkiä matkoja
      siis rasitusta,

      just tänään mietin ja harmittelen itteäni,
      en edes muista mitä tänne olen kirjoitellu,
      muistan kyllä että usein jotain vastailen mutten muista mihin ketjuun
      ja mitä heh heh, nyt nauran itselleni,

      hohoijaaaaa,
      suren tätä loppuelämää,
      että piti tämmönenki elämänvaihe kokea ennen kuolemaa,,,

      tansikaa te jotka vielä jaksatte, nauttikaa loppuelämästänne kun vielä voitte, hyvää jatkoa teille pirteät mummelit ja papparaiset,

      jakselaan vaikka ei oikeesti jaksetakkaa,

      • Anonyymi

        Jaksellaan ! Nuku hyvin ja parempaa huomista ! Joskus on helpompia päiviä.


    • Anonyymi

      Ploma Minulta onnyt jäänyt vähän syrjään mutta olen pelannut paljon word feud (scrapple) tyylisiä pelejä sekä suomeksi, englanniksi että espanjaksi. Todellista aivovoimistelua.


      Ei kun osta lapsenlapsen ...lapsilile Monopoli esim. suomalainen jossa kallein tontti on EIra

      kasva kunnon kansalaisia

      tai kolumbiasta tontit parque Tayrona, Cano cristales, San Andres
      Catedral de Zipaquira

    • Anonyymi
    • Jos tanssimisella olisi merkitys aivojeni toimintaan olisin kauan sitten menettänyt muistini😁

    • Anonyymi

      Rumimmat tytöt jäikin seinäkukkasiksi, kukaan ei hakenut tanssiin.

      • Joo, kauneus on katoavaista ei auta vaikka tanssii, rumuus sensijaan lisääntyy.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Joo, kauneus on katoavaista ei auta vaikka tanssii, rumuus sensijaan lisääntyy.

        sanos muuta,
        mua inhottaa tämä vanhuus,
        miksi pitää elää näin vanhaksi, ja rumaksi tulla,
        kun kaikki muut kaverit ovat saaneet kuolla nurempina ja kauniina,
        vain muutama harva on enään elossa,


      • Anonyymi kirjoitti:

        sanos muuta,
        mua inhottaa tämä vanhuus,
        miksi pitää elää näin vanhaksi, ja rumaksi tulla,
        kun kaikki muut kaverit ovat saaneet kuolla nurempina ja kauniina,
        vain muutama harva on enään elossa,

        Ei ikä ole este elää hyvää elämää. Vaikka selkäni vääntyy kuin silla satukirjojen noita akalla sitä ei istuissa eikä pottumaalla huomaa.
        Emmehän kaunistu, mutta ei anneta sen lannistaa. Tuokin rakas vanha kumppani oli mustahiuksinen ja ruskeasilmäinen komistus nyt jo haarmaantunut ja kutistunut, eikä kuule mitään, mutta kivaa meillä yhdessä on. Joskus ärhemmellään ja heti kohta lepytään.

        Aviomieheni kuten tämän nykyisenkin tapasin tanssiparketilla, mutta nyt on tanssimiset tanssittu.


        Huomenna tapaan aikuisiän parhaan ystävättäreni. Olimme työkavereita, kaksi pitkää ja hyvännäköistä tarjoilijaa. Viimeisestä tapaamisestamme on kulunut 26-,vuotta. Kauneus on kuten jo kirjoitin katoavaista, mutta kyllä me kuvista heti toisemme tunnistimme.

        Ja mikä ihaninta se sama vanha helisevä nauru ja yhteenkäypä huumori löytyi heti ekalla puhelinkontaktilla.

        Mutta nyt pitää pistää pää tyynyyn. Teen aina ennen nukahtamista aivojumppaa, ratkon sudokuja ja pasiansseja tabletilla. kun silmät alkaa luppasemaan suljen valot, eli nyt😴

        Hyvää yötä.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Ei ikä ole este elää hyvää elämää. Vaikka selkäni vääntyy kuin silla satukirjojen noita akalla sitä ei istuissa eikä pottumaalla huomaa.
        Emmehän kaunistu, mutta ei anneta sen lannistaa. Tuokin rakas vanha kumppani oli mustahiuksinen ja ruskeasilmäinen komistus nyt jo haarmaantunut ja kutistunut, eikä kuule mitään, mutta kivaa meillä yhdessä on. Joskus ärhemmellään ja heti kohta lepytään.

        Aviomieheni kuten tämän nykyisenkin tapasin tanssiparketilla, mutta nyt on tanssimiset tanssittu.


        Huomenna tapaan aikuisiän parhaan ystävättäreni. Olimme työkavereita, kaksi pitkää ja hyvännäköistä tarjoilijaa. Viimeisestä tapaamisestamme on kulunut 26-,vuotta. Kauneus on kuten jo kirjoitin katoavaista, mutta kyllä me kuvista heti toisemme tunnistimme.

        Ja mikä ihaninta se sama vanha helisevä nauru ja yhteenkäypä huumori löytyi heti ekalla puhelinkontaktilla.

        Mutta nyt pitää pistää pää tyynyyn. Teen aina ennen nukahtamista aivojumppaa, ratkon sudokuja ja pasiansseja tabletilla. kun silmät alkaa luppasemaan suljen valot, eli nyt😴

        Hyvää yötä.

        Tuskin se oli tavatessanne mustatukkainen, kyllä reilusti yli 70 v on jo harmaa vanhus.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Ei ikä ole este elää hyvää elämää. Vaikka selkäni vääntyy kuin silla satukirjojen noita akalla sitä ei istuissa eikä pottumaalla huomaa.
        Emmehän kaunistu, mutta ei anneta sen lannistaa. Tuokin rakas vanha kumppani oli mustahiuksinen ja ruskeasilmäinen komistus nyt jo haarmaantunut ja kutistunut, eikä kuule mitään, mutta kivaa meillä yhdessä on. Joskus ärhemmellään ja heti kohta lepytään.

        Aviomieheni kuten tämän nykyisenkin tapasin tanssiparketilla, mutta nyt on tanssimiset tanssittu.


        Huomenna tapaan aikuisiän parhaan ystävättäreni. Olimme työkavereita, kaksi pitkää ja hyvännäköistä tarjoilijaa. Viimeisestä tapaamisestamme on kulunut 26-,vuotta. Kauneus on kuten jo kirjoitin katoavaista, mutta kyllä me kuvista heti toisemme tunnistimme.

        Ja mikä ihaninta se sama vanha helisevä nauru ja yhteenkäypä huumori löytyi heti ekalla puhelinkontaktilla.

        Mutta nyt pitää pistää pää tyynyyn. Teen aina ennen nukahtamista aivojumppaa, ratkon sudokuja ja pasiansseja tabletilla. kun silmät alkaa luppasemaan suljen valot, eli nyt😴

        Hyvää yötä.

        Vai että kaksi isoa kyypparia. Iso kokoluokka ei ole naiselle mikään kaunistus eikä varsinkaan ulkonäkönsä kehuminen. Varsinkin kun siinä ei ole mutään kehuttavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että kaksi isoa kyypparia. Iso kokoluokka ei ole naiselle mikään kaunistus eikä varsinkaan ulkonäkönsä kehuminen. Varsinkin kun siinä ei ole mutään kehuttavaa.

        Kuinkas sitten onkaan kirjoittaja Anon. 07.07.2021 07:37 ulkonäön laita?
        On tainnut tulla kiloja kerätyksi. Paino huitelee 90 kilon tienoilla ja pituutta on 167 senttiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin se oli tavatessanne mustatukkainen, kyllä reilusti yli 70 v on jo harmaa vanhus.

        Kumppanini hiukset säilyivät pitkään mustana.
        Kuten hänen vamhimman poikansakin joka täytti nyt 60-vuotta, eikä hänkään ole vielä harmaantunut. Lie perua kumppanini äidin juurista Etelä-Eurooppaan.

        Nyt hänen hiuksensa ovat hopean harmaat osin mustat.

        Jotkunhan harmaantuu jo nelikymppisinä ja musta hius muuttuu valkeaksi.

        Itselläni on kampaajan vaalennusta juurissa, joihin valkeaa ilmestyy.

        Hän oli 72-kun tavattiin. Viisitoista yhteistä vuotta jo takana. Itsekin nyt vanhempi kuin hän tavatessamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että kaksi isoa kyypparia. Iso kokoluokka ei ole naiselle mikään kaunistus eikä varsinkaan ulkonäkönsä kehuminen. Varsinkin kun siinä ei ole mutään kehuttavaa.

        Olen työskennellyt osan elämästäni tarjoilijana. Kyyppariksi/viinuriksi kutsittiin miespuolisia tarjoilijoita. Naiset olivat tarjoilijoita.

        Oletko tietoinen missien mittasuhteista, eivät he ole sieviä pieniä persikkapyllyjä, vaan pitkiä ja näyttäviä persikkapyllyjä😁

        Aina kautta aikojen nuori ihminen on kaunis toisin kuin me jo rupsahtaneet, mutta ihan hyviä omana itsenään jos vanhenemisen muutokset hyväksyy.

        Korppis kirjoitti nämä kaksi kommenttia. 8.35 ja tämän.


      • Anonyymi

        Eihän kukaan tyttö tai nainen ole ruma, jos ei sellaiseksi tee itseään.

        Jos ei tanssiin haeta. Jos ei tanssiin haeta, syyt ovat muut. Ei ole kenenkään tuttu, miehiä on vähän, miehet hakevat nuorempia, olet toisten takana, vierelläsi on mieshenkilö, et hae naisten vuorolla jne.

        Sitä paitsi nainen voi hakea miestä tanssiin myös miesten vuorolla.


      • Anonyymi

        "Seinäkukkasiksi jäävät" eivät juuri koskaan ole "rumia".

        He eivät vain ole niin houkuttelevia kuin monet muut. Lisäksi he eivät osaa käyttää naisten ja sekahakua hyväkseen.


    • Anonyymi

      On ihmisiä, joitten aivotoimintaan ei auta mikään.

    • Anonyymi

      Tykkään nimenomaan diskossa tanssimisesta ikäisteni kanssa.

      • Anonyymi

        Tavallisesti pyrin tanssimaan ikäisteni kanssa. Niitä vain tapaa varsin vähän tanssipaikoilla. Hyvä jos on edes 10 vuotta nuorempia.


    • Anonyymi

      Onko aivot kunnossa jos perheensä yksityisasiat tänne haluaa repostella joka päivä ?
      Aika julkeaa ja hyvän maun ylittävää levittää paitsi omia niin muittenkin henkilökohtaisia tietoja.

      • Anonyymi

        Jollekin tämä palsta on elämää suurempi asia. Joka suupala lisuineen pitää selostaa tai jos joku soittaa tai tulee käymään. Ulkomaalainen ”kumppani” tuskin tietää, miten hänenkin tautinsa, asuntoasiansa ja jälkeläistensä asiat täällä julkaistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollekin tämä palsta on elämää suurempi asia. Joka suupala lisuineen pitää selostaa tai jos joku soittaa tai tulee käymään. Ulkomaalainen ”kumppani” tuskin tietää, miten hänenkin tautinsa, asuntoasiansa ja jälkeläistensä asiat täällä julkaistaan.

        Jo vain ne asiat ovat kivempaa luettavaa kun turpa rutussa lähetetyt ohjeistukset heiltä joille ikinä ei tapahdu mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollekin tämä palsta on elämää suurempi asia. Joka suupala lisuineen pitää selostaa tai jos joku soittaa tai tulee käymään. Ulkomaalainen ”kumppani” tuskin tietää, miten hänenkin tautinsa, asuntoasiansa ja jälkeläistensä asiat täällä julkaistaan.

        Kyllähän se harmittaa (Anon 07.09.2021 09:13), kun ei ole ulkomaista eikä yleensä minkäänlaista kumppania.
        Yksin tuijottaa kotona nurkkia, harmittelee ylipainoaan ja hattuilee täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo vain ne asiat ovat kivempaa luettavaa kun turpa rutussa lähetetyt ohjeistukset heiltä joille ikinä ei tapahdu mitään.

        Kyllä meilläkin syödään monta kertaa päivässä, meillä käy vieraita ja itse käydään kylässä. Minulla jo toinen aviomies ja sairauksia paljon, syöpää ja nivelrikkoa sydäntautia. On mökki ja kerrostalo osake. Iso liuta lastelastenlspsiakin. Tämmöistä ihan tavallista, ketä se kiinnostaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä meilläkin syödään monta kertaa päivässä, meillä käy vieraita ja itse käydään kylässä. Minulla jo toinen aviomies ja sairauksia paljon, syöpää ja nivelrikkoa sydäntautia. On mökki ja kerrostalo osake. Iso liuta lastelastenlspsiakin. Tämmöistä ihan tavallista, ketä se kiinnostaa?

        No ei kiinnosta kertoa itse eikä lukea muiden kertomansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä meilläkin syödään monta kertaa päivässä, meillä käy vieraita ja itse käydään kylässä. Minulla jo toinen aviomies ja sairauksia paljon, syöpää ja nivelrikkoa sydäntautia. On mökki ja kerrostalo osake. Iso liuta lastelastenlspsiakin. Tämmöistä ihan tavallista, ketä se kiinnostaa?

        Ihan kiinnostavaa. On toinen aviomieskin. Ei sellaista kaikilla ole. Avomiehen saantikin on tiukilla.
        Kiinnittyy huomio siihen, että taloudessa syödään "monta kertaa päivässä". Ymmärtäähän senkin. On yhtenään vieraita. Eivät mahdu yhden pöydän ääreen.
        Tuollaista tosielämän kuvausta varakkaasta
        ja hyvinvoivasta perheestä tänne on saatava lisää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä meilläkin syödään monta kertaa päivässä, meillä käy vieraita ja itse käydään kylässä. Minulla jo toinen aviomies ja sairauksia paljon, syöpää ja nivelrikkoa sydäntautia. On mökki ja kerrostalo osake. Iso liuta lastelastenlspsiakin. Tämmöistä ihan tavallista, ketä se kiinnostaa?

        Huussikäynnit vain puuttuu ja niitäkin on joskus, jopa tukanvärjäystä p'skalla
        on neuvonut. Tunkee pään huussin reiästä sisään. Hyvät raidat tulee kuulemma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kiinnostavaa. On toinen aviomieskin. Ei sellaista kaikilla ole. Avomiehen saantikin on tiukilla.
        Kiinnittyy huomio siihen, että taloudessa syödään "monta kertaa päivässä". Ymmärtäähän senkin. On yhtenään vieraita. Eivät mahdu yhden pöydän ääreen.
        Tuollaista tosielämän kuvausta varakkaasta
        ja hyvinvoivasta perheestä tänne on saatava lisää!

        joo kyllä vaan tommonen kiinostaa,
        kun ittellä ei oo ketään,
        yksin möllöttää vanhuutaan ja muistelee vain menneitä,
        kukaan ei käy kylässä,
        enkä ittekää käy kenekään tykönä kyläilemässä,
        suorastaan en enään halua ketään vaivoikseni, koska en ole oppinu elämään muitten kaa niin nyt vanhana en haluakaa ketään vaikoikseni, enkä minä ole kenekään vaivoina koskaan, olen vain ITSE se itse ihminen itse, heh,

        jostain syystä en enään häpeä tätä yksin-eläjän elämääkää,

        aikoinaan ihmettelin kun olisi halunnu kavereita
        niitä ei mistään ilmaantunu, kaikilla oli aina jotain muuta menoa,
        joten oli pakko oppia elämään yksin,
        oppia rakastamaan vain itteään,
        j hyvin on elämä menny
        ihan yksin elämästä nauttien
        matkustellen
        harrastaen sitä sun tätä,
        olempa vapaa menemään ja tulemaan ihan mielinmäärin kuinka itte haluan,


        joten hyvä on olla MINÄ ITTE ilman häpeää,
        kukaan ei välitä,
        en minäkää välitä kenestäkää,


        nyt pikkusen valehtelin
        rakastan yli kaiken lapsenlapsiani ja OMIA jälkeläisiäni,
        he ovat minun iki omia, maailman ihanimpia ihmisiä,

        mutta siltiki elän yksin, ja olen minä itse kaiken keskipiste,


        mukavaa päivää teille itsekkäältä minä itse ihmiseltä,


    • Kyllä minä luen mielelläni blogeja ihmisten arkipäivästä: tätä sanotaan kuulumisien kertomiseksi. Nyt jos haluaa osallistua keskusteluihin oman elämänsä ja omien kokemuksiensa pohjalta niin keskusteluun tulee mielekkyyttä ja syvyyttä. Minä teen "sini-sirkun perunasalaattia" ja käytän "optimisti-orvokin yleispuhdistusainetta", skillanin ja eliaanan, korppiksen ja brinkkalan, demeterin ja fiinufammun jne. kertomukset heidän arkipäiviensä askareista luen aina mielenkiinnolla aamukahvini yhteydessä; ei tulisi mieleenikään alkaa jahdata ja vähätellä ketään heitä sen perusteella että he kertovat elämästään jonka ei tarvitse olla samanlaista kuin minun ja suotakoon jokaiselle oma tapansa ilmaista itseään ja tuoda esille valopilkkujaan päivän tapahtumista, kertoa myös vastoinkäymisistään ja antaa ja toivoa vertaistukea.
      ***
      Hyvää tiistaita kaikille.

    • Anonyymi

      Aivoja pitää jumpata ajattelemalla. Toki muu keho tarivitsee lihasten jumppaamista perinteisin keinoin (kävely, juoksu, hiihto jne.).

      • Ei aivoja voi jumpata ainoastaan ajattelemalla. Aivoverenkierto kohenee huomattavasti liikunnan ansiosta, samoin kuin muunkin kehon terveys, Ihminen on kokonaisvaltainen organismi: hyvä hapenottokyky. verenkierto, lihasten jne toiminta vaikuttaa todella paljon aivotoiminnan virkeyteen.


      • Anonyymi

        heh heh heee, salli mun nauraa,
        vai että oikein = kävely, juoksu hiihto jne.
        hups heijaa ja höhöhööööö,,

        kuinka vanha sairas sepelval.tautinen syd.vikanen voi juosta, kävellä hiihtää
        kun sydän pistää hanttiin joka helkutin askeleella,

        koita keksiä jotain virkistävämpää sairaitten vanhusten iloksi,
        vai loppuko sinulta mielikuvitus
        vain noihin temmpuihin juokse, kävele hiihdä, ku ei kertakaikkiaan onnistu,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        heh heh heee, salli mun nauraa,
        vai että oikein = kävely, juoksu hiihto jne.
        hups heijaa ja höhöhööööö,,

        kuinka vanha sairas sepelval.tautinen syd.vikanen voi juosta, kävellä hiihtää
        kun sydän pistää hanttiin joka helkutin askeleella,

        koita keksiä jotain virkistävämpää sairaitten vanhusten iloksi,
        vai loppuko sinulta mielikuvitus
        vain noihin temmpuihin juokse, kävele hiihdä, ku ei kertakaikkiaan onnistu,

        Hahhhaahaaa tosiaan, näkisinpä kirjoittajan (80 plus henkilön) ano 12:39 juoksevan !!!
        Hiihtäminen on helpompaa tasamaalla. Ei rasittaisi sairasta sydäntä, mutta kun ei tahdo
        kävelemäänkään kyetä ja huimaus kierrättää päätä, horisontti keikkuu niin ,että
        rollaattorin kanssa kaatuu.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ei aivoja voi jumpata ainoastaan ajattelemalla. Aivoverenkierto kohenee huomattavasti liikunnan ansiosta, samoin kuin muunkin kehon terveys, Ihminen on kokonaisvaltainen organismi: hyvä hapenottokyky. verenkierto, lihasten jne toiminta vaikuttaa todella paljon aivotoiminnan virkeyteen.

        Paloma kertaa ja pänttää samoja asioita päähän kuin tarhatädin rooliin kuuluu.


    • Pakko joskus toistaa samoja asioita kun lukee kaikkia näitä kummallisuuksia ja järjettömyyksiä....vaikea uskoa että ollaan edes tosissaan. Tai ehkäpä kysymys onkin provoista.

    • Anonyymi

      Onhan tuossa tullut esille monenlaisia näkemyksiä aivojen hoidosta.
      Kannattaa kuitenkin t juutustua etenkin kirjoittajan Paloma01 (06.09.2021 12:48) ansiokkaaseen puheenvuoroon, joka osoittaa laaja-alaista perehtyneisyyttä ketjussa käsiteltyyn ja epäilemättä edelleen käsiteltävään asiaan.

      • Anonyymi

        Taantunut 70 ihminen kuvittelee "opettavansa" 80 ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taantunut 70 ihminen kuvittelee "opettavansa" 80 ihmisiä.

        Seuraavaksi voit miettiä omaa taantumisen tasoasi. - Nm. Ilkeily on enne


      • Anonyymi kirjoitti:

        Seuraavaksi voit miettiä omaa taantumisen tasoasi. - Nm. Ilkeily on enne

        Eräillä toisten ivaaminen ja ilkeilyn keksiminen ja kirjoittaminen on tarpeellista aivovoimistelua, ja otettakoon se myös sillä mielellä vastaan.
        Kirjoittavat tökeryyksiä, kun eivät muuta voi, poloiset.


    • Anonyymi

      Meikäläinen 80 juoksee päivittäin muutaman sataa metriä sekä jyrkän mäen ylös.
      Pulssi nousee lähelle tasoa 140.
      Painoindeksi on 27,5. Painoa olisi pudotettava kymmenkunta kiloa.
      Toistaiseksi on sydän kestänyt.

      • Anonyymi

        Ei muuta kuin samaan tapaan edelleen! Kyllä siinä kunto kohenee


    • Anonyymi

      Kyllähän täällä yksityiselämää tulee käsitellyksi monelta suunnalta.

      Joku kaipaili huusikäynnin kuvausta. Onhan täällä kuitenkin joku kuvannut kakkimista luontoon ja sen ympäristöystävällisyyttä.

      Sexsiaiheiset kirjoitukset ovat antaneet
      vielä odottaa itseään.

    • Anonyymi

      "Aivojen huolto" on höpinää.
      Martti Ahtisaari varmasti huolsi aivojaan ja on nyt 82v ja muistisairaus
      vaan tuli. On osan aikaa hoivakodissa ja välillä kotona jossa hoitaja käy.
      Kekkonen erosi virasta 82-vuotiaana muistisairauden takia.
      Oli ollut erittäin liikunnallinen ja virkeä mies, luki ja harrasti.
      Ei auttanut.
      Se tulee, jos on tullakseen. Emme voi sitä estää, vaikka minkä tekisimme.
      Yhdellä höpsähtäneellä neuvoja jakavalla on joku alullaan.

      • Anonyymi

        Perimällä on suuri merkitys myös. Tietysti liikunta pitää yllä fyysistä vireyttä. Mutta siinä on se huono puoli, että ketterä muistisairas karkailee äkkiä kauas, ei pysy sängyn pohjalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perimällä on suuri merkitys myös. Tietysti liikunta pitää yllä fyysistä vireyttä. Mutta siinä on se huono puoli, että ketterä muistisairas karkailee äkkiä kauas, ei pysy sängyn pohjalla.

        Tutkimukset eivät ole todistaneet muistisairauksien periytyvän.
        Ei estä liikunta, ei estä ruiokavalio eikä estä muu muistisairauden tuloa,
        mutta pitävät ne muuten terveyttä yllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimukset eivät ole todistaneet muistisairauksien periytyvän.
        Ei estä liikunta, ei estä ruiokavalio eikä estä muu muistisairauden tuloa,
        mutta pitävät ne muuten terveyttä yllä.

        Kyllä muistisairauksiin on alttius suurempi, jos sitä on aikaisemmilla polvilla. Ravinto, liikunta, hyvä uni, positiivisuus, yms. terve tapa elää ei ehkä estä muistisaurautta(kaan), mutta voi myöhäistää sen alkua ja vähentää oireilua ainakin alkumetreillä. - Nm. Geenejä kannattaa narrata


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muistisairauksiin on alttius suurempi, jos sitä on aikaisemmilla polvilla. Ravinto, liikunta, hyvä uni, positiivisuus, yms. terve tapa elää ei ehkä estä muistisaurautta(kaan), mutta voi myöhäistää sen alkua ja vähentää oireilua ainakin alkumetreillä. - Nm. Geenejä kannattaa narrata

        Tutkijat eivät ole tulleet siihen tulokseen, vaikka sinä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkijat eivät ole tulleet siihen tulokseen, vaikka sinä olet.

        Pistäpä tutkijoitasi jonoon tänne sivulle, niin katsellaan juttuva uuvestaan. - Nm. Konkretiaa


      • Anonyymi

        samaa mieltä,,,

        sairaus tulee jos on tullakseen,
        teki mitä tahansa sen estämiseksi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        samaa mieltä,,,

        sairaus tulee jos on tullakseen,
        teki mitä tahansa sen estämiseksi,

        Sairaus tulee, jos se on tarkoitettu tulevaksi. Mutta monta ja jotain voi yrittää tehdä ennaltaehkäisemiseksi tai ainakin mahdollisimman pitkälle myöhäistämiseksi. - Nm. Hyväkuntoisena kestää paremmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairaus tulee, jos se on tarkoitettu tulevaksi. Mutta monta ja jotain voi yrittää tehdä ennaltaehkäisemiseksi tai ainakin mahdollisimman pitkälle myöhäistämiseksi. - Nm. Hyväkuntoisena kestää paremmin

        EN USKO
        ei voi estää,
        ainoastaan jollaki lääkkelllä voidaan h i d a s t t a a taudin etenemistä,,,

        tämä on neurologilta saatua tietoa omalla kohdalla ,
        sillä oma puoliso kuoli alzhaimeriin,


      • Parkinsonin tauti on eräs ikääntyneiden ihmisten vaiva. Pari päivää sitten luin artikkelin siitä, ja hämmästykseni oli suuri, kun artikkeli kertoi, että alkuoireet ovat huomattavissa jo lapsuudessa. Yksi oire on, että lapsi nukkuu aina nii n levottomasti, että sänky myllääntyy ja lapsi heittelehtii unissaan. Mainitsin asiasta eräälle ikääntyneelle ihmiselle, jolla tauti on todettu, ja hän sanoi nukkuneensa lapsesta asti levottomasti, vaikka on muuten ihan tyyni ja rauhallinen hämäläinen.

        Me olemme joillekin sairauksille alttiimpia kuin muille, ja siihen ei auta mitkään juoksulenkit. Tauti tulee, jos on tullakseen, ja esim. pelätty alzhaimer on sairaus, jota esiintyy useinkin saman suvun jäsenillä. Voidaan kuulemma jo etukäteen tutkia onko tauti tullakseen vai ei. Itse en olisi kolmekymppisenä halunnut tietää, jos testiä olisi tarjottu. Onneksi suvussani ei ole tietääkseni muistisairaita vanhuksia. Toivon, etten ole itse ensimmäinen!


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Parkinsonin tauti on eräs ikääntyneiden ihmisten vaiva. Pari päivää sitten luin artikkelin siitä, ja hämmästykseni oli suuri, kun artikkeli kertoi, että alkuoireet ovat huomattavissa jo lapsuudessa. Yksi oire on, että lapsi nukkuu aina nii n levottomasti, että sänky myllääntyy ja lapsi heittelehtii unissaan. Mainitsin asiasta eräälle ikääntyneelle ihmiselle, jolla tauti on todettu, ja hän sanoi nukkuneensa lapsesta asti levottomasti, vaikka on muuten ihan tyyni ja rauhallinen hämäläinen.

        Me olemme joillekin sairauksille alttiimpia kuin muille, ja siihen ei auta mitkään juoksulenkit. Tauti tulee, jos on tullakseen, ja esim. pelätty alzhaimer on sairaus, jota esiintyy useinkin saman suvun jäsenillä. Voidaan kuulemma jo etukäteen tutkia onko tauti tullakseen vai ei. Itse en olisi kolmekymppisenä halunnut tietää, jos testiä olisi tarjottu. Onneksi suvussani ei ole tietääkseni muistisairaita vanhuksia. Toivon, etten ole itse ensimmäinen!

        Juoksulenkillä kävijä on hyvässä fyysisessä kunnossa, paremmassa kuin muut, ja jaksaa kohdata ja vastaanottaa sairauden tuomat aiheet paremmin kuin velttoilija, joka ei jaksa yleensä kohdata edes arkipäivän haasteita. - Nm. Kyllä auttaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juoksulenkillä kävijä on hyvässä fyysisessä kunnossa, paremmassa kuin muut, ja jaksaa kohdata ja vastaanottaa sairauden tuomat aiheet paremmin kuin velttoilija, joka ei jaksa yleensä kohdata edes arkipäivän haasteita. - Nm. Kyllä auttaa

        19:56

        ai jaa, meinaat että 80 mummelit ja papparaiset noin vain käyvät VIELÄ juoksu-lenkillä,, huh huh,

        auta-armias,

        tietääkseni tämän ikäiset ovat jo monisairaita,
        kipeitä monella eri tavoin,
        juoksemin jopa kävely tuottaa suuria vaikeuksia
        jotkut ei yksinkertasesti enään kävele
        vaan ajelvat sähö-rollaatorilla,
        kuinka sinä kuvittelen tämän ikästen pitävän kuntoaan yllä,
        kyllä se on hyin varovaista liikkumista ,
        jopa voimistelut pitää olla varovaista tämänikäsillä,

        tietenki harvinaisia poikuksiaki yksilöitä on jotka vielä pystyy hieman paremmin liikkumaan kuin valta osa vanhuksista,

        se on suorastaan loukaus vanhuksia kohtaan,
        kaikenlaiset kehotukset ja tuomitsevat lausunnot kun ei pysty enään samaa kuin ennen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        19:56

        ai jaa, meinaat että 80 mummelit ja papparaiset noin vain käyvät VIELÄ juoksu-lenkillä,, huh huh,

        auta-armias,

        tietääkseni tämän ikäiset ovat jo monisairaita,
        kipeitä monella eri tavoin,
        juoksemin jopa kävely tuottaa suuria vaikeuksia
        jotkut ei yksinkertasesti enään kävele
        vaan ajelvat sähö-rollaatorilla,
        kuinka sinä kuvittelen tämän ikästen pitävän kuntoaan yllä,
        kyllä se on hyin varovaista liikkumista ,
        jopa voimistelut pitää olla varovaista tämänikäsillä,

        tietenki harvinaisia poikuksiaki yksilöitä on jotka vielä pystyy hieman paremmin liikkumaan kuin valta osa vanhuksista,

        se on suorastaan loukaus vanhuksia kohtaan,
        kaikenlaiset kehotukset ja tuomitsevat lausunnot kun ei pysty enään samaa kuin ennen

        En tietenkään meinaa. - Nm. Kannattaisi juoksennella aikanaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tietenkään meinaa. - Nm. Kannattaisi juoksennella aikanaan

        jahas
        et tiedäkkään
        meikä on juoksennellu vuosikymmenet, takulla ennemmän kuin sinä ikinä,
        jopa työ-elämän aikanaki joka päivä kävin töitten jälkeen lenkillä,
        muuten en näin vahaksi olis elänykkää,

        mutta kun sairasu iskee ja vanhuus tulee siinä ei enään auta hyväkään kunto,

        joten kannataa harkita kenelle ja minkä-kuntoiselle antaa kehotuksia liikkumaan,

        takuulla kaikki meistä on tehny kaikkensa jotta kunto pysyisi hyvänä
        mutta kun loppu tulee se tulee,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jahas
        et tiedäkkään
        meikä on juoksennellu vuosikymmenet, takulla ennemmän kuin sinä ikinä,
        jopa työ-elämän aikanaki joka päivä kävin töitten jälkeen lenkillä,
        muuten en näin vahaksi olis elänykkää,

        mutta kun sairasu iskee ja vanhuus tulee siinä ei enään auta hyväkään kunto,

        joten kannataa harkita kenelle ja minkä-kuntoiselle antaa kehotuksia liikkumaan,

        takuulla kaikki meistä on tehny kaikkensa jotta kunto pysyisi hyvänä
        mutta kun loppu tulee se tulee,

        No. hyvä kunto auttaa siinä kohdassa, kun sairaus, vaiva, vika tai muu huoli "iskee". - Nm. Hyväkuntoinen jaksaa paremmin


    • Anonyymi

      Vankimielisairaaloiden panttivankiturvallisuudessa ei ole havaittu nähtävästi silmäpakoja.

    • Anonyymi

      Oletko muistanut, että nyt vietetään muistisairausviikkoa ?
      En minäkään, koska siitä ei puhuta missään.
      HS pääkirjoituksessa kerrottiin, että työikäisiäkin muistisairaita on jo 7000.

      Muistisairaan hoito laitoksessa maksaa vuodessa 60000 euroa.
      Kotona puolet siitä ja se tarkoittaa yhteiskunnalle koituvia kotihoidon
      kustannuksia.

      Siksikö huonokuntoisia monisairaitakin muistisairaita pidetään kotona turvattomissa olosuhteissa, koska se tulee edullisemmaksi ?
      Joillakin on omaishoitaja.

      Muistisairaita on Suomessa noin 200000.
      Eläkeläisiä on noin 1,5 miljoonaa.
      Kaikki eivät ole vanhuuseläkkeellä.
      Jos vanhuuseläkkeelää olisi noin miljonaa
      niin se tarkoittaisi, että joka viidennellä olisi muistisairaus !!!

      Uusi kansantauti.

      • Anonyymi

        Hyvät sivut neljän erilaisen muistisairauden tunnistamiseen
        -alzheimer
        -verisuoniperäinen (aivoverisuonirappeuma)
        -Lewyn kappale tauti
        -otsa-ohimolohkorappeuma
        https://www.is.fi/terveys/art-2000008257195.html

        Tuttavapiirini on laaja, kolmea näistä esiintyy ja tutkimukset on menossa
        diagnoosia varten, henkilöt ovat noin 70-90 v.

        Oireisiin olisi pitänyt kiinnittää aikaisemmin huomiota
        eikä vain "hekotella" että "alzheimer taitaa olla iskenyt".
        Niin sanoo naureskellen ihminen itse helposti
        ja muutkin kuittaavat sen sillä, että "hehe joo sitä sattuu meille kaikille".
        Pitää ottaa vakavammin ja lähteä muistitestiin ja sitä rataa tutkimuksiin,
        jos on aiheellista.
        Meidän on annettu tietää, että ajoissa havaitun taudin kulkua voi hidastaa,
        saa enemmän parempia vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät sivut neljän erilaisen muistisairauden tunnistamiseen
        -alzheimer
        -verisuoniperäinen (aivoverisuonirappeuma)
        -Lewyn kappale tauti
        -otsa-ohimolohkorappeuma
        https://www.is.fi/terveys/art-2000008257195.html

        Tuttavapiirini on laaja, kolmea näistä esiintyy ja tutkimukset on menossa
        diagnoosia varten, henkilöt ovat noin 70-90 v.

        Oireisiin olisi pitänyt kiinnittää aikaisemmin huomiota
        eikä vain "hekotella" että "alzheimer taitaa olla iskenyt".
        Niin sanoo naureskellen ihminen itse helposti
        ja muutkin kuittaavat sen sillä, että "hehe joo sitä sattuu meille kaikille".
        Pitää ottaa vakavammin ja lähteä muistitestiin ja sitä rataa tutkimuksiin,
        jos on aiheellista.
        Meidän on annettu tietää, että ajoissa havaitun taudin kulkua voi hidastaa,
        saa enemmän parempia vuosia.

        Tämä on ihan hirveän hyvä kommentti. - Nm. Juuri noin on juttu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on ihan hirveän hyvä kommentti. - Nm. Juuri noin on juttu

        Ihan hirveän hyvää nuolentaa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei sovi unohtaa myöskään mieluiten säännöllisen eksin merkitystä aivojen hoidossa.

      • Anonyymi

        Anteeksi:... seksin ...


    • Anonyymi

      Erakoituminen on pahaksi aivojen toimintakyvylle.

      • Anonyymi

        09:47

        jaaa, olkoon vaan,
        aivot on luukuoren suojaamana
        siellä toimii perittyjen ominaisuukien avulla niinkauan kuin aivoille on luonto antanu mahdollisuuden toimia,

        jos niitä ei mikään ulkopuolinen vahingoita,
        niin kaikki on erakon elämässä hyvin,

        erakko elämä on ihanaa, kukaan ei määrää mitään, saa tehdä ja keksiä
        suunitella ihan kaikkea mahdollista mukavaa tekemistä
        omaksi ilokseen,
        aivokapasitetti saa valtavat voimat erakkoelämää viettäessä,
        taidemaailma runsaudessaan aukeaa erakon yksinäisessä elämässä,
        luonnon kauneus on valtava inspiraation lähde,
        jopa kirjallinen lahjakkus saattaa puhjeta kukkaan, ( Aleksi Kivi ) esimerkkinä,
        maailma saa mennä menojaan,
        erakkona ei tarvi mennä minnekkää jos ei halua eikä ole tarvista mennä asioille,
        eikä kenkään tarvi tulla kylään,
        eipä tarvi ketään passata
        eikä hankkia herkkuja tarjottavaa kenellekkää,
        yksin VOI ihmisellä todellakin olla kaikki paremmin
        kuin
        myllertävässä kipuilevassa maailmanmesossa,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        09:47

        jaaa, olkoon vaan,
        aivot on luukuoren suojaamana
        siellä toimii perittyjen ominaisuukien avulla niinkauan kuin aivoille on luonto antanu mahdollisuuden toimia,

        jos niitä ei mikään ulkopuolinen vahingoita,
        niin kaikki on erakon elämässä hyvin,

        erakko elämä on ihanaa, kukaan ei määrää mitään, saa tehdä ja keksiä
        suunitella ihan kaikkea mahdollista mukavaa tekemistä
        omaksi ilokseen,
        aivokapasitetti saa valtavat voimat erakkoelämää viettäessä,
        taidemaailma runsaudessaan aukeaa erakon yksinäisessä elämässä,
        luonnon kauneus on valtava inspiraation lähde,
        jopa kirjallinen lahjakkus saattaa puhjeta kukkaan, ( Aleksi Kivi ) esimerkkinä,
        maailma saa mennä menojaan,
        erakkona ei tarvi mennä minnekkää jos ei halua eikä ole tarvista mennä asioille,
        eikä kenkään tarvi tulla kylään,
        eipä tarvi ketään passata
        eikä hankkia herkkuja tarjottavaa kenellekkää,
        yksin VOI ihmisellä todellakin olla kaikki paremmin
        kuin
        myllertävässä kipuilevassa maailmanmesossa,,

        Sori ,,,
        jos ja kun tämmönen erakko-mummelli aikoo päätään
        ja kirjoittelee ajatuksiaan erakkoelämästä
        niin kaikki katoaa palstalta,

        kärsin suuresti elämän tuskaa yksikseni,
        tietenki tuon ylemmän komentini perusteella käy hyvin ilmi itsekkyys,
        mutta
        erakko-kuoren alla on hyvin surullinen elämään pettyny ihminen,
        anteeksi vuodatukseni,
        sori,,,
        lupaan kaikesta huolimatta roikkua palstalla ,
        kirjoitella ajatuksia,
        myönnän, ne voi joskus olla yliampuvia,,,

        pyydän
        antakaa alennusta vanha ihminen on vanha, ja kauan eläny,
        elämän loppuvaiheet ei varmaankaan ole kellekkää helppoa,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori ,,,
        jos ja kun tämmönen erakko-mummelli aikoo päätään
        ja kirjoittelee ajatuksiaan erakkoelämästä
        niin kaikki katoaa palstalta,

        kärsin suuresti elämän tuskaa yksikseni,
        tietenki tuon ylemmän komentini perusteella käy hyvin ilmi itsekkyys,
        mutta
        erakko-kuoren alla on hyvin surullinen elämään pettyny ihminen,
        anteeksi vuodatukseni,
        sori,,,
        lupaan kaikesta huolimatta roikkua palstalla ,
        kirjoitella ajatuksia,
        myönnän, ne voi joskus olla yliampuvia,,,

        pyydän
        antakaa alennusta vanha ihminen on vanha, ja kauan eläny,
        elämän loppuvaiheet ei varmaankaan ole kellekkää helppoa,,,

        Ota rennosti vaan. Ei kukaan ole sinun takiasi palstalta kadonnut! Moni iäkäs tuntee samaa tuskaa ja jakaa ajatuksesi kanssasi. Sinä kirjoittelet aidosti tunteistasi ja ajatuksistasi. Olet rohkea ja autat muitakin käsittelemään vaikeita tai raskaita asioita. Kiitos sinulle ja muillekin rohkeille!


    • Anonyymi

      Joskus ovat ongelmat lyhytäikaisia Pännii kun illan tabnseissa oli niin tyksää porukkaa

    • Anonyymi

      Joku on vuoteen oma, joku käy juoksulenkillä, jollakulla viikko-ohjelmaan kuuluu tanssi, jonkun elämään kuuluu seksi, moni lepää mullan alla..
      Meitä vuonna 1941 ja sitä ennen syntyneitä riittää moneen.

    • Anonyymi

      Mihis sitä on tansimaan pääsyt koko korona vuosi? kyllä monikin pitää tansista,suorastaan rakastaa.Ei ole sitä puolisoa jonka kanssa lähtee ja missä hyvä tanssi paikka Helsinki lähiöt edes on? Onhan meillä Honkanummen hautausmaan vieressä todella Vantaan puolella Helsinki Pavi kesäsin!Mutta julkisilla hankala mennä edes yksin kun asuu Itä-Helsinki. Autoa ei ole,ei auto kuskia. Taksilla lian kallista.Maa seutu toki on lavat.On naapureita .Kerostaloissa ei napureita edes tuneta.Asukaat vaihtuu tiuhaan tahtiin liekkö sitten jatkuvaa jäleenvuokrausta Helsingin kaupungin asunot? Kun ovessa nimi vuosia sama. Mutta ihmiset aina eri?

      • Anonyymi

        Moni ikäihminen ja varsinkin nainen todella pitää tanssista ja on siinä määrin ketterä, että liikkuu sutjakkaasti lavalla.


    • Anonyymi

      Täytän sudokuja!

      • Anonyymi

        Hyvä sinä


        ollaan me melko vanhaa porukkaa
        ihan ihmetyttää
        ja
        vielä olemme elossa
        kaiken huippu
        tällä koneella naputellaan kaiken maailman ajatuksia vielä julkisuuteen,,,

        ollaan me HYVIÄ,,,, kokonaisuutena,,

        kuinkahan kauna me saadaan olla elossa,,, se jää arvoitukseksi,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä sinä


        ollaan me melko vanhaa porukkaa
        ihan ihmetyttää
        ja
        vielä olemme elossa
        kaiken huippu
        tällä koneella naputellaan kaiken maailman ajatuksia vielä julkisuuteen,,,

        ollaan me HYVIÄ,,,, kokonaisuutena,,

        kuinkahan kauna me saadaan olla elossa,,, se jää arvoitukseksi,,,

        Arvoitusten ratkaiseminen tekee hyvää aivoille.
        Harva arvaa viimeisen henkäyksen... kai.


    • Anonyymi

      Kunhan pääsis aikuisten diskoon.

      • Anonyymi

        Pyörätuolissa(kin) voi todellakin hytkytellä ja nytkytellä, liikehtiä ja levitoida musan tahdissa ja voimalla. - Nm. Musiikin tarkoitus


    • Anonyymi

      Onko iäkkäälle todella joku autuus päästä aikuisdiskoon ??? Nuorena sai ihan tarpeekseen diskojen keinotekoisesta "hauskuudesta". Diskot sai jäädä, koska henkinen kehitys vaati eteenpäinmenoa.

      • Anonyymi

        En olisi ihan varma, että kovin suurta henkistä kehitystä on tapahtunut, jos se on este musiikin tahtiin liikehtimiselle. - Nm. Tarve


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En olisi ihan varma, että kovin suurta henkistä kehitystä on tapahtunut, jos se on este musiikin tahtiin liikehtimiselle. - Nm. Tarve

        Ei sitä varten tartte diskoon mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä varten tartte diskoon mennä.

        Tanssi ei kerro henkisestä kehityksestä mitään. Puolet maailman neroista on tuskin ottaneet yhtään tanssiaskelta. Niillä on kehittynyt aivot ennenkuin ne jaloilleen nousi.
        Humppaajista ei neroja eikä viisaita kehity koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanssi ei kerro henkisestä kehityksestä mitään. Puolet maailman neroista on tuskin ottaneet yhtään tanssiaskelta. Niillä on kehittynyt aivot ennenkuin ne jaloilleen nousi.
        Humppaajista ei neroja eikä viisaita kehity koskaan.

        Mistä hlvt:stä sinä sen tiedät, kuka on nero ja kuka mitäkin? - Nm. Kommenttisi kertomaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä varten tartte diskoon mennä.

        Ei "tartte", mutta moni tahtoo. - Nm. Sosiaalinen tila ja tapahtuma


    • Anonyymi

      Neroksi yleensäkin synnytään.

      Ei jokaisen tarvitse olla nero. Riittää kun osaa antaa ja vastaanottaa iloa ja ottaa käytöksessään kanssaihmiset huomioon ja että rohkenee olla oma itsensä.
      Niihin auttaa tanssi.

      • Anonyymi

        "Niihin auttaa tanssi." Miten ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Niihin auttaa tanssi." Miten ?

        Koska siihen sisältyy rytmin mukaan liikkumista, liikkeiden yhteen sovittamista, tasapainon hallintaa ja keskustelua toiseen sukupuoleen kuuluvan jopa tuntemattoman kumppanin kanssa ja päälle päätteeksi iloista mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska siihen sisältyy rytmin mukaan liikkumista, liikkeiden yhteen sovittamista, tasapainon hallintaa ja keskustelua toiseen sukupuoleen kuuluvan jopa tuntemattoman kumppanin kanssa ja päälle päätteeksi iloista mieltä.

        Noita asioita voi harrasta muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska siihen sisältyy rytmin mukaan liikkumista, liikkeiden yhteen sovittamista, tasapainon hallintaa ja keskustelua toiseen sukupuoleen kuuluvan jopa tuntemattoman kumppanin kanssa ja päälle päätteeksi iloista mieltä.

        Nyt jatkuu taas senioritanssitkin monissa paikoissa pandemian jälkeen. Niissä käy jopa 90kymppisiä, varsinkin leidejä. Miehistä on pulaa, mutta naiset tanssivat keskenäänkin. Iloista menoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Niihin auttaa tanssi." Miten ?

        Tanssiminen on sosiaalinen harrastus. - Nm. Siten


    • Anonyymi

      Syön hyviä rasvoja, B12-vitamiinia ym.
      En osaa tanssia.

      • Anonyymi

        Myös D-vitamiinia vanhus tarvitsee varsinkin pimeään vuodenaikaan.
        Jokainen osaa tanssia, jos vain kiinnostaa liikkua musiikin tahdissa. Ei sen tarvitse olla mikään nimetty tanssi tai edes partnerin kanssa. Yksinkin nauttia musiikkista ja liikkeestä, vaikka pyörätuolissa istuen ja käsiään taivutellen..


    • Anonyymi

      Minä sanna marin itse juon kaljaa repullisen viikossa ja kolmepulloa venäläistä vodkaa.

    • Anonyymi

      Jotkut miehet joutuu pakosta opettelemaan tanssimista, kun muuten eivät pääsisi
      naisen lähelle.

      • Anonyymi

        Eipä tuo niin kamala pakko ole. Kivaa se harjoittelukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuo niin kamala pakko ole. Kivaa se harjoittelukin.

        On se monille miehille. Ei moni mies haluaisi tanssia.


    • Anonyymi

      Naismaiset miehet tykkää tanssia.

      • Anonyymi

        Tuo ei tietenkään pidä paikkaansa. Se on vain ukko- ja äijämielipide; kulahtanut, seisahtanut, ahdas, juuttunut ... ja kertoo omistajansa elämän piirin pienuudesta. - Nm. Avarru


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei tietenkään pidä paikkaansa. Se on vain ukko- ja äijämielipide; kulahtanut, seisahtanut, ahdas, juuttunut ... ja kertoo omistajansa elämän piirin pienuudesta. - Nm. Avarru

        Hahhah mikä "nerous" johtopäätösten tekijänä. "Elämänpiirini" oli laaja miesvaltaisella työpaikalla. 500 miestä. Tanssiminen ei kuulunut kellään harrastuksiin kuin pakosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahhah mikä "nerous" johtopäätösten tekijänä. "Elämänpiirini" oli laaja miesvaltaisella työpaikalla. 500 miestä. Tanssiminen ei kuulunut kellään harrastuksiin kuin pakosta.

        Ei hlvt, 500 samanlaista samassa kasassa. - Nm. Sopulilauma


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Uskoo ken tahtoo. Asiantuntijat kirjoittaa, että pademmin säästyy dementialta , kun mm.
      1. On pitkälle lukenut ihminen 2. Harrastaa tanssia jne.

      Mitäpä siihen sanotte: meidän 3presidenttiä- dementia kaikilla ,Kekkonen, Koivisto ja nyt Ahtisaari . Kaikilla alkoi 80 jälkeen.

      No toinen fakta esimerkki: mieheni sisarussarja , yksi ei ole yli 30vuoteen liikkunut yhtään,niin oli lihava ,että nuorempi veljensä toimitti kaikki kauppa-ja muut asiat . 88vuotiaana muutti palvelutaloon. Nyt 92 ja muistaa kaikki, on nuppi ihan terävä. Sen sijaan hänen 3v nuorempi sisarensa sairastui 81v alzaimerin tautiin , miehensä kanssa kävivät ainakin kerran viikossa tansseissa, liikkui muutenkin paljon, hiihti, poimi marjoja jne. Eipä auttanut. ELIKKÄ LUULENPA ,ETTÄ ON JOKU GEENI JUTTU , ETTÄ SAMAN PERHEEN jäsenistä joku sairastuu ja jotkut ei.

      • Anonyymi

        juu niin se on, tai ei,


        voi olla niinki,
        jokin pöpö on kömpiny aivoihin,
        siksi ihminen sairastuu,
        pöpö alkaa kehittämään valkosta töhnää aivojen ympärille
        siksi aivot tukehtuu
        ja alkaa kutistumaan, rusinan kokoseksi,
        ajastus katoaa,
        ja ihminen kuolee,


        tämä on minun tieteellinen tutkielma asiasta heh heh heee,
        ihan oman käden tuotantoa,,, heh,


      • Anonyymi

        Jospa he unohtivat täyttää sudokuja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa he unohtivat täyttää sudokuja?

        jos niillä on silmät ristissä
        toinen silmä katsoo itään ja toinen länteen,
        ne ei näe sudokun ristikoita
        siksi sekoilevat,
        aivotki alkaa tökkimään,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa he unohtivat täyttää sudokuja?

        He sauvakävelivät ilman sauvoja.


      • Anonyymi

        "Mitäpä siihen sanotte: meidän 3presidenttiä- dementia kaikilla ,Kekkonen, Koivisto ja nyt Ahtisaari . Kaikilla alkoi 80 jälkeen."

        Ne ei ole sukua toisilleen. Ei se ole geeneissä. Se on ikä joka teettää muistisairauksia..


    • Anonyymi

      alotus:
      Minäkö ? multako kysyt,,,


      no kun kysyt
      aivot lepää kovan luu kuoren alla,
      niin EI kosketa,
      et sinä eikä kukaan muukaa
      ne on mun omaisutta,

      siellä ne uinuu puhtoisena lapsen untaan,

      vanha kun tulee uudestaan lapseksi,

      • Anonyymi

        niin ja
        minulle on luontaista tulla uudeleen lapseksi,


    • Anonyymi

      Aivot huolehtii minusta,

      aivot ja minä voimme t o i s t a i s e k s i hyvin !

      • Anonyymi

        Jos aivosi käskevät sinun ravita, nesteyttää ja antaa niille unta riittävästi, niiin joo-o, silloin voi ajatella niinkin, että aivosi huoletivat sinusta. - Nm. Käskykeskus


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      241
      3445
    2. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      119
      2089
    3. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      99
      1524
    4. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      195
      1382
    5. Olen päättänyt saada sinut

      Minua ei estot pidättele. Otan vaikka väkisin.
      Ikävä
      23
      1269
    6. En mä mies tiedä

      Missä mennään, mitä me toisillemme ollaan. Pyörit mielessä, mutta kuitenkin pelkään jotain. Pelkään myös sitä, että olin
      Ikävä
      33
      1204
    7. Jokos olet nainen

      Päässyt sinuiksi tämän palstan kanssa ja huomannut miten turhaa tänne on mitään kirjoitella. Yhteys meillä kyllä löytyy
      Ikävä
      111
      1197
    8. Huomenna taitaa

      Päästä selvittelee ja kyselee vähän asiota. Sun verisukulaisten kanssa🤣 naiselle
      Ikävä
      18
      1083
    9. Menikö sulla

      Jutut liian pitkälle?
      Ikävä
      48
      1079
    10. Rehellisesti vieläkö toivot

      Että löydämme yhteyden uudelleen välillemme vai onko nykyinen tilanne hyvä? Tietäisitpä kuinka paljon olen kaivannut sin
      Ikävä
      44
      1030
    Aihe