Kuka onkaan sapatin herra?

Anonyymi

Sapatti on tosiaan voimassa yhtenä kymmenen käskyn lain käskyistä. Mutta mikä oli sapatin merkitys Jeesuksen aikana?

Jeesus asetti sapattikäskyn alemmaksi rakkauden kaksoiskäskyä. Kaksoiskäsky itse taas oli Vanhassa testamentissa vain sivuasemassa. Se ei ollut osa kymmenen käskyn lakia vaan  kuului sosiaalisiin lakeihin. Näin tehden Jeesus muutti sapatin merkitystä. Ennen niin tärkeä pidetty sapatti muuttui toisarvoisemmaksi. Sapatti jäi muutenkin Jeesuksen tuoman sapatin levon jalkoihin koska Jeesusmtoi keiole sapatinlevon. Sapatin merkityksestä tuli enemminkin symbolinen. Kun Jeesus vielä teki töitä sapattina, hän osoitti sapatin todellisen merkityksen. Hän sanoi ihmislapsen olevan sapatin herra.

Jeesushan puhui arameaa. Sana "ihmisen poika" tulee arameankielestä ja tarkoittaa sekä ihmistä että ihmislasta. Nämä ovat arameaksi sama asia. Se ei tarkoita Jumalaa. Arameassa ei ole sellaista sanaa kuin ihmisen poika, jolla olisi jokin muu merkitys kuin ihmislapsi eli ihminen. Tarkastellaanpa esimerkiksi kohtaa, jossa sanotaan, että...

Matteus 12:7-8
"7. Jos te ymmärtäisitte, mitä tarkoittaa: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria’, niin ette tuomitsisi syyttömiä. 8. Sillä ihmisen poika on sapatin herra.” "

Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu aikakaudella, jolloin asiat ymmärrettiin niin kuin ne Vanhassa testamentissa ymmärrettiin. Juutalaiset ymmärsivät ihmisen pojan (arameaksi BREH DENASHA) ihan tavalliseksi ihmiseksi, joka nimen omaan ei ole jumalallinen vaan heikko ja hauras olento, ihminen.

Katsotaanpa tämän lauseen asiayhteys. Tässä seuraavassa perustellaan se, että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten sillä asialla, että ihmisen poika on myös sapatin herra. Tuossahan ei ole mitään järkeä. Niinpä-sana (englanniksi therefore) kertoo meille, että sen jälkeen tuleva teksti perustelee sitä edellä ollutta asiaa. Miten Jeesuksen sapatin herruus voidaan perustella sillä, että juuri ihminen ei ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä?

Markus 2:27-28
"27. Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. 28. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra.” "

Miten sellainen asia tekisi Jeesuksesta sapatin herran, että sapatti on ihmistä varten? No ei mitenkään, koko lauseessa ei ole mitään järkeä. Sehän on sama kuin väittäisi vaikkapa jotakin sellaista kuin että: polkupyörä on pyöräilyä varten, koska eduskunta on myös lainsäätäjä. Eihän tuollaisessa lauseessa ole mitään järkeä! Tai että: keskiviikko on kauppapäivä, koska poliisi on myös lain valvoja. Kuten huomaamme lauserakenne ja syy-seuraussuhde ovat käsittämättömiä. Jeesuksen sanoma on kuitenkin käännetty aivan oikeaoppisesti kreikankielestä. Missä siis vika?

Syy siihen, miksi lauseessa ei ole päätä eikä häntää löytyy siitä, ettei Jeesus sanonut tätä lausetta kreikaksi vaan arameaksi. Koko lauseessa ei ole mitään järkeä, ei suomeksi eikä kreikaksi. Sijoitetaanpa tuo arameankielen ihminen-sana tuohon raamatunlauseeseen:

"Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on BREH DENASHA varten eikä BREH DENASHA sapattia varten, niinpä BREH DENASHA on myös sapatin herra.” "

Tämä kääntyy suomeksi seuraavasti:

"Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä on myös niin, että ihminen on sapatin herra.” "

Vasta tässä on jotakin järkeä. Sapatti on ihmistä varten ja ihminen saa viettää sapattinsa parhaaksi katsomallaan tavalla Jumalan kunniaksi, koska on sapatin herra. Sapatin herra, ihminen, saa viettää sitä vaikkapa tekemällä hyvää sapattina. Jeesus haluaa sanoa, että sapatti on ainutlaatuinen vapaan ja levon päivä muuten niin kiireisessä kreikkalais-roomalaisessa ympäristössä, jossa tehtiin töitä seitsemänä päivänä viikossa. Sen tähden sapatti ei saa kahlita ihmistä eikä asettaa hänelle uusia paineita tai rajoitteita, joita yhteiskunta on jo muutenkin täynnä. Sapatin on tarkoitus olla vapautta viettää aikaa ystävien ja Jumalan kanssa.

Katsotaanpa toinen esimerkki:

Matteus 8:20
"Jeesus sanoi hänelle: ”Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta ihmisen pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi.” "

BREH DENASHA viittaa nöyryyteen, ei jumalallisuuteen. Jeesus siis sanoi: minä olen vain tavallinen ihminen, en mitään erikoista. Voidaan kääntää myös vain ihmisen lapsi. Parempi käännös olisikin: "...Linnuillakin on pesät mutta tällä ihmisellä ei ole omaa kotia." Jeesus tunsi itsensä hyljityksi ihmiseksi.

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aloitus on valhetta.

      Jeesus on ja pysyy sapatin Herrana.

      • Anonyymi

        Aivan, Hän on Luojana Sapatin Herra ja jankaajat ovat maata, ja maaksi muuttuvat.
        Sapatti on lepo Herrassa, annettu ihmistä varten, että hänellä olisi mahdollisuus tulla Herran opettamaksi arjenjälkeen. Jumalan Valtakunta on lepo ja sapatinlepo.


      • Anonyymi

        Jeesus on sapatin herra, koska Jeesuskin oli ihmisen lapsi eli ihminen. Aramean kielen sanojen merkitykset tunnetaan nykyään hyvin tarkkaan. Niitä ei edes adventistit pysty väärentämään. Sen puolesta aloitiksessa ei ole mitään valetta. Mutta kun sinulla on kerran yliopistotason osaamista arameankielestä, niin kerropa missä kohden aloitiksessa on virhe. Valhetta siinä kun ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on sapatin herra, koska Jeesuskin oli ihmisen lapsi eli ihminen. Aramean kielen sanojen merkitykset tunnetaan nykyään hyvin tarkkaan. Niitä ei edes adventistit pysty väärentämään. Sen puolesta aloitiksessa ei ole mitään valetta. Mutta kun sinulla on kerran yliopistotason osaamista arameankielestä, niin kerropa missä kohden aloitiksessa on virhe. Valhetta siinä kun ei ole.

        Mutta eihän Jeesus ollut luoja. Isä Jumala oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on sapatin herra, koska Jeesuskin oli ihmisen lapsi eli ihminen. Aramean kielen sanojen merkitykset tunnetaan nykyään hyvin tarkkaan. Niitä ei edes adventistit pysty väärentämään. Sen puolesta aloitiksessa ei ole mitään valetta. Mutta kun sinulla on kerran yliopistotason osaamista arameankielestä, niin kerropa missä kohden aloitiksessa on virhe. Valhetta siinä kun ei ole.

        Jeesus sanoi itseään Ihmisen Pojaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän Jeesus ollut luoja. Isä Jumala oli.

        Onpas.

        Joh. 1:1-3, 14 "Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä ... Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta."

        Hepr. 1:2 "Näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat."

        Her. 1:8-9-10 "Mutta Pojastaan hän sanoo: 'Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka. Sinä rakastit oikeutta ja vihasit vääryyttä. Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi, on voidellut sinut riemun öljyllä, sinut, ei kumppaneitasi.' Ja myös näin: 'Sinä, Herra, laskit alussa maan perustukset, sinun kättesi työtä ovat taivaat.'"

        Ihan selväähän tuossa on, että Jeesus on Luoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on sapatin herra, koska Jeesuskin oli ihmisen lapsi eli ihminen. Aramean kielen sanojen merkitykset tunnetaan nykyään hyvin tarkkaan. Niitä ei edes adventistit pysty väärentämään. Sen puolesta aloitiksessa ei ole mitään valetta. Mutta kun sinulla on kerran yliopistotason osaamista arameankielestä, niin kerropa missä kohden aloitiksessa on virhe. Valhetta siinä kun ei ole.

        Sinun valheesi on se, että väität kaikkien ihmisten olevan sapatin herroja, vaikka Raamattu tarkoittaa yksin omaan Jeesusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus sanoi itseään Ihmisen Pojaksi.

        No niinpä sanoi. Ja arameaa kun puhui, tarkoitti sillä sitä, että hän on ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun valheesi on se, että väität kaikkien ihmisten olevan sapatin herroja, vaikka Raamattu tarkoittaa yksin omaan Jeesusta.

        Ei Raamattu mitään sellaista tarkoita. Kyse on systemaattisesta väärinkääntämisestä kirkon opetusten muuttuessa historian saatossa. Kielioppi ei valehtele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niinpä sanoi. Ja arameaa kun puhui, tarkoitti sillä sitä, että hän on ihminen.

        Ja sinä tuossakin väännät asiat toiseksi kuin mitä tuolla oikeasti tarkoitetaan. Jokainen Raamattua lukenut tietää, että termi tulee Danielin kirjasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on sapatin herra, koska Jeesuskin oli ihmisen lapsi eli ihminen. Aramean kielen sanojen merkitykset tunnetaan nykyään hyvin tarkkaan. Niitä ei edes adventistit pysty väärentämään. Sen puolesta aloitiksessa ei ole mitään valetta. Mutta kun sinulla on kerran yliopistotason osaamista arameankielestä, niin kerropa missä kohden aloitiksessa on virhe. Valhetta siinä kun ei ole.

        jahvettilaiset ovat menettäneet opillaan Messiaan, siksipä laitatte Herran kuoleman muistoaterian syrjään. Siksi lihassanne kun ette tunne Messiasta, ette näe Isääkään.
        Kirjoitukset sen todistavat ja täten jaatte pyhitellen pakanallisen kristillisen pyhänkin yhteiseksi siunaukseksi. Olette maailman orjia.
        Turhaa siinä jeesustelee.

        Ihminen ja ihmislapsi siintyy - kun mies tulee ulkopuolelta vaimoonsa.
        Jumalan Poika siintyi Pyhän Hengen kautta ja Marian "puhkaisi" mies, joka tuli sisältä ulos.
        Siinä on jo ero - että ei ole ihmislapsi, siinämielessä, miten inhimillistä lihaan asian ja siirrät sen lihan syntisyyden -
        Jeesus oli Perkeleen tähden kiusattu - kuin mekin, mutta ilman syntiä.
        Hän osoitti sen, että Jumalanluonteen Pyhyys, Jumalantahto, se tuo iankaikkisen elämän armolahjan meihin.
        Sunnuntailijat ovat perinneopilla tehneet tyhjäksi Jumalan sanan. He eivät ole Jumalaa Luojana - kunnoittaneet, eli Sapatin Herraa, Vapahtajaamme.
        Vaan ovat kunnioittanee omaa mielikuvaa - sitä minkä Konstantinus kirkkoisistänne Rooman keisarina laittoi alulle, eli teidän sunnuntailunne. Se leimasi liitollaan pakauskonnot, jossa vainolla erotti Apostolisen kirkon ja harhalla.
        Apostolien srk. kunnioitti Jumalantahtoa sydämestä, mutta Augustinus pönkkäsi omaa valtaansa, Baabelin valtaa - ja toi merkkinä teidän sydänasenteeksi baabelin valon.
        Eli hän toi todella kirkkohistoriassa kerrottuna - palvomansa aurinkojumalan.
        Näkyyhän se Egyptin kuvatuksissakin auringonjumaluus.
        Tuo Konstantinus tapanne mukaan, kääntyi muodollisesti "kristiuskoon", ei opetuslapseuteen. Hän liittoutui ja toi hapatteen siihen näkyväksi merkiksi, että näkevät sen näkevät harhaksi. Eli sunnuntain. Eli uskokaa jo, Konstantinus -sykronoi- Rooman pakanauskonnon ja kristinuskon ja miksi??? Mieti! Hän pönkkäsi omaa valtaansa ja halusi kansanjoukot -puolelleen--- .. Hän toi teidän sunnuntailaisuuden. Siksi te palvotte sunnuntaitanne. Ette raamatun mukaan, vaan ihmisen mielikuvan ja Baabeliuskonnon liiton tähden. Tämä sunnuntailuksen jälkeen, kirkkoisanne tappoi poikansa ja keitti vaimonsa hengiltä, jne. Palvokaa HÄNEN kanssaan hänen tuomaa pyhäänne.
        Niin jahvettilaiset kuin muutkin pakanat - teillä on oma jumalanne, joka ei kunnioita Sapatin Herraa! Tuo Konstantinus, joka kutsui koolle pakanallisen Nikean kirkkolliskokouksen 318 piispansa kanssa, joista yksikään ei ollut Apostolinen ja tuo ensimmäinen edikti puolsi "auringon päivän" eli sunnuntain asettamaista.

        Ja te pakanuudessa viikoittain aamennatte sen pyhyyden perään.

        Tuo ristin Herra - sapatin Herra - voi todeta, ehkä - Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät.
        No, nyt tiedätte. Pitäisikö tehdä parannus, vai ihmispaulako pidättää? Ihmisten mielipiteet, työväen määrittelemä, kirkkoisien maksama pyhäpalkan maksu.
        Se on tärkeämpi, kuin sapatti. Maailmaan on moni rakastunut. Oletko sinä myös siinä mukana - Teissä ei ole Danielin uskoa. Hän luotti Jumalaan. Niin, hän söi vihanneksia ja vettä, ja oli todella komiamman näköinen - kuin kuninkaanpöydästä ahnetineet, kun viini virtasi - kunkaan pöydän viini ja ne eväät vielä.
        Teillä varmaan tuo baabelin isännän viinit virtaa kirkkonnepyhän merkiksi.
        ne eväät saastuttaa syöjineen Herran pöydän.
        Pitävät Jumalan Sanan peittovaatteen ja saa aikaiseksi vielä tulevassa tämän Euroopan vallanjakojärjestelmän kautta pahimmat vainot. Ne tuulet jo puhaltavat.
        Mutta, se kivi, minkä olette unohtaneet - Sapatin Herran, se on tullut kulmakiveksi ja se murskaa - kun vertaa Ilmestyskirjaa - eli missä leirissä seisot, päätät itse.
        On pystyttävä uskollisena Apostoliselle opetukselle, sekä totuudelle, mikä on kirjoituksissa ja koko Sanassa. Immanuel, Jumala on meidän kanssamme.
        Siksi meidän pitää osallistua Jumalan asioihin, ja ilmentää Häntä, ei baabelilaista - pakanallista yleisuskontoa.

        Teidän keittiömestarinne on Konstantinus, hän on tappaja, josta tulee joukkomurha, veitsi on joukkomurhaajan ase - Hän tapatti - laittoi kristityt toisiaan vastaan, sanotaanko tämä vielä tähän, lopuksi. Hän on teurastajien päällikkö


    • Anonyymi

      "Kuka onkaan sapatin herra?"

      Yksin Jeesus.

      • Anonyymi

        Jeesus on ihmisenä sapatin herra aivan kuten kuka tahansa muukin ihminen on sapatin herra mutta mikä tekee YKSIN Jeesuksesta sapatin herran? Sehän sinun väitteesi on. Osoittaisitko jonkun muun Raamatunpaikan väitteesi todisteeksi. Sellaisen, jossa ei lue sanaa ihmisen poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on ihmisenä sapatin herra aivan kuten kuka tahansa muukin ihminen on sapatin herra mutta mikä tekee YKSIN Jeesuksesta sapatin herran? Sehän sinun väitteesi on. Osoittaisitko jonkun muun Raamatunpaikan väitteesi todisteeksi. Sellaisen, jossa ei lue sanaa ihmisen poika.

        Sinä vääristelet Raamattua todella härskisti.

        Jeesus on yksin sapatin Herra. Tämä viittaa siihen, että Herra on asettanut sapatin ja Jeesus on Herra.

        2 Moos 35:2 Kuutena päivänä viikossa tehkää työtä, mutta seitsemäs päivä pitäkää pyhänä. Se on sapatti, Herran pyhä lepopäivä. Jokainen, joka sinä päivänä tekee työtä, surmattakoon.

        Room 10:9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
        ---
        13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."

        Joel 2:32 (3:5) Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu. Siionin vuori ja Jerusalem on turvapaikka, niin Herra on luvannut. Ne, jotka Herra kutsuu, ne pelastuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä vääristelet Raamattua todella härskisti.

        Jeesus on yksin sapatin Herra. Tämä viittaa siihen, että Herra on asettanut sapatin ja Jeesus on Herra.

        2 Moos 35:2 Kuutena päivänä viikossa tehkää työtä, mutta seitsemäs päivä pitäkää pyhänä. Se on sapatti, Herran pyhä lepopäivä. Jokainen, joka sinä päivänä tekee työtä, surmattakoon.

        Room 10:9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
        ---
        13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."

        Joel 2:32 (3:5) Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu. Siionin vuori ja Jerusalem on turvapaikka, niin Herra on luvannut. Ne, jotka Herra kutsuu, ne pelastuvat.

        Yksikään raamatunpaikka ei todistanut väitettäsi. Itseasiassa niillä ei ollut MITÄÄN tekemistä koko asian kanssa. Mahtaa olla kivaa kun saa keksiä ihan itse merkityksiä Raamatun teksteille.


      • Anonyymi

        Et siis kykene osoittamaan. Niin arvelinkin, pyhpyhjapyh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis kykene osoittamaan. Niin arvelinkin, pyhpyhjapyh.

        Sinä valehtelet.

        Jos joku muu kuin Jeesus sanoo olevansa sapatin Herra, hän valehtelee ja syyllistyy Jumalan pilkkaamiseen.


    • Anonyymi

      >>>Jeesus asetti sapattikäskyn alemmaksi rakkauden kaksoiskäskyä. Kaksoiskäsky itse taas oli Vanhassa testamentissa vain sivuasemassa. Se ei ollut osa kymmenen käskyn lakia vaan kuului sosiaalisiin lakeihin. Näin tehden Jeesus muutti sapatin merkitystä.<<<

      Aloittaja puhuu pelkkää valhetta.

      Rakkauden kaksoiskäskyn suurin käsky on rakastaa Jumalaa ja Uuden testamentin mukaan Jumalan rakastamista on noudattaa lakia, mihin tietenkin kuuluu myös sapattikäsky.

      1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.

      Vastoin aloittajan valheita, sapattikäksy löytyy myös kymmenestä käskystä.

      2 Moos 20 Bibliasta:

      8 (3) Muista sabbatin päivää, ettäs sen pyhittäisit.
      9 Kuusi päivää pitää sinun työtä tekemän ja kaikki askarees toimittaman.
      10 Mutta seitsemäntenä päivänä on Herra sinun Jumalas sabbati: silloin ei sinun pidä yhtään työtä tekemän, eikä sinun, eikä sinun poikas, eikä sinun tyttäres, eikä sinun palvelias, eikä sinun piikas, eikä sinun juhtas, eikä sinun muukalaises, joka sinun portissas on.

      Sapattikäsky on hyvin keskeinen käsky Raamatussa, koska se on IKUINEN liiton merki Herran kanssa. Jos joku ei pidä sapattia, hän ei ole myöskään uudessa liitossa Herran kanssa.

      2 Moos 31:17 Pysyköön sapatti ikuisesti merkkinä liitosta, jonka olen teidän kanssanne tehnyt, sillä kuutena päivänä minä, Herra, loin taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä en enää tehnyt työtä vaan lepäsin."

      Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
      18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
      19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

      • Anonyymi

        Sinun on turha väännellä lakia omaan korvasyyhyysi.

        Sapatista tuli lähinnä symbolinen Jeesuksen tuotua meille oman leponsa ja rauhansa. Ilman muuta sapatin merkitys muuttui myös siinä kohtaa kun rakkauden kaksoiskäsky, joka oli ennen niin triviaali, muutettiin sapattikäskyä tärkeämmäksi. Tämän huomaa peruskouluikäinen lapsikin. Rakkauden kaksoiskäsky on kaikkein tärkein, sapattikäsky tulee kaukana perässä.

        Minä en ole väittänyt, ettei kymmenen käskyn laista löytyisi sapattikäskyä. Sinä kiihkossasi kuvittelet niin. Huomaan, ettet ole edes adventisti, joten mitä vaahtoat tällä palstalla? Tässä suora lainaus aloituksestani, heti sen ensi riveiltä:

        "Sapatti on tosiaan voimassa yhtenä kymmenen käskyn lain käskyistä"

        Vanhan testamentin sana ikuinen ei muuten tarkoita ainaista ja päättymätöntä. Jos olisit adventisti, tietäisit myös sen. Sapatti on olemassa ihan muista syistä kuin siksi, että joku nyt sattui kirjoittamaan, että se on ikuinen joskus kolmisentuhatta vuotta sitten.

        Sapatin ylikorostaminen ei ole tervehenkistä. Jos toimimme Jeesuksen esimerkin mukaan, emme keskity sapattiin vaan rakkauden lain henkeen. Jeesus ja opetuslapset opettivat meille Vanhan testamentin lain todellisen merkityksen. He aloittivat uuden radikaalin aikakauden opettamalla lain rakkaudellista tulkintaa. He opettivat meille hengellisen totuuden lain kirjaimen sijaan. Sinä opetat lain kirjainta! He antoivat meille ymmärryksen rakkauden lakiin. Eikä silloin sapattia enää pidetty samassa arvossa kuin Vanhassa testamentissa. Eikä toden totta se ollut heidän saarnoissaan ensimmäisenä eikä edes toisena. Sapatin pitämisellä kun ei pelastuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun on turha väännellä lakia omaan korvasyyhyysi.

        Sapatista tuli lähinnä symbolinen Jeesuksen tuotua meille oman leponsa ja rauhansa. Ilman muuta sapatin merkitys muuttui myös siinä kohtaa kun rakkauden kaksoiskäsky, joka oli ennen niin triviaali, muutettiin sapattikäskyä tärkeämmäksi. Tämän huomaa peruskouluikäinen lapsikin. Rakkauden kaksoiskäsky on kaikkein tärkein, sapattikäsky tulee kaukana perässä.

        Minä en ole väittänyt, ettei kymmenen käskyn laista löytyisi sapattikäskyä. Sinä kiihkossasi kuvittelet niin. Huomaan, ettet ole edes adventisti, joten mitä vaahtoat tällä palstalla? Tässä suora lainaus aloituksestani, heti sen ensi riveiltä:

        "Sapatti on tosiaan voimassa yhtenä kymmenen käskyn lain käskyistä"

        Vanhan testamentin sana ikuinen ei muuten tarkoita ainaista ja päättymätöntä. Jos olisit adventisti, tietäisit myös sen. Sapatti on olemassa ihan muista syistä kuin siksi, että joku nyt sattui kirjoittamaan, että se on ikuinen joskus kolmisentuhatta vuotta sitten.

        Sapatin ylikorostaminen ei ole tervehenkistä. Jos toimimme Jeesuksen esimerkin mukaan, emme keskity sapattiin vaan rakkauden lain henkeen. Jeesus ja opetuslapset opettivat meille Vanhan testamentin lain todellisen merkityksen. He aloittivat uuden radikaalin aikakauden opettamalla lain rakkaudellista tulkintaa. He opettivat meille hengellisen totuuden lain kirjaimen sijaan. Sinä opetat lain kirjainta! He antoivat meille ymmärryksen rakkauden lakiin. Eikä silloin sapattia enää pidetty samassa arvossa kuin Vanhassa testamentissa. Eikä toden totta se ollut heidän saarnoissaan ensimmäisenä eikä edes toisena. Sapatin pitämisellä kun ei pelastuta.

        >>Vanhan testamentin sana ikuinen ei muuten tarkoita ainaista ja päättymätöntä.<<

        Ei tarkoita, mutta se tarkoittaa niin kauan, kuin taivas ja maa ovat olemassa. La-olam merkitsee sekä universumia että ikuisuutta. Koska uutta taivasta ja maata ei ole vielä luotu, niin laki sapatista on edelleen voimassa ja jokaista kristittyä velvoittava.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        Sapattikäskyn purkajat eivät pelastu. Sinulle käy huonosti.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Matt 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Vanhan testamentin sana ikuinen ei muuten tarkoita ainaista ja päättymätöntä.<<

        Ei tarkoita, mutta se tarkoittaa niin kauan, kuin taivas ja maa ovat olemassa. La-olam merkitsee sekä universumia että ikuisuutta. Koska uutta taivasta ja maata ei ole vielä luotu, niin laki sapatista on edelleen voimassa ja jokaista kristittyä velvoittava.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        Sapattikäskyn purkajat eivät pelastu. Sinulle käy huonosti.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Matt 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Höpöhöpö! Kyllä huomaa, ettet ole adventisti!

        Kun Jeesus puhui ruumiin ja sielun hukuttamisesta helvettiin, alkutekstissä käytetään kreikan kielen apollymi-verbiä. Sana vastaa heprean kielen teonsanaa ābad, joka käännetään kreikankielisessä Vanhan testamentin muinaisessa Septuaginta-käännöksessä apollymi-sanalla. Molemmat sanat tarkoittavat täydellistä tuhoamista, peruuttamatonta hävittämistä, jonka kohteesta ei jää mitään jäljelle.

        Vanhan testamentin käsite sammumattomasta tulesta ei tarkoita tulta, joka ei koskaan sammu, vaan tulta, jota ei kyetä sammuttamaan. Se polttaa tulen kohteen poroksi ja sammuu sitten itsestään. Jerusalemin portit ja palatsit tuhoutuivat sammumattomassa tulessa. Nämä Jeremian sanat toteutuivat juutalaisten joutuessa Babylonin pakkosiirtoon 587/586 eaa. Tuli ei pala enää, vaan se sammui, kun portit ja palatsit olivat palaneet. Sitä vain ei voitu sammuttaa. (Jer. 17:27). Samoin ikuinen tuli ei tarkoita tulta, joka palaa ikuisesti, vaan tulta, joka tuhoaa kohteensa ikuisiksi ajoiksi.

        Hes. 26:15-21 -- Jumala ennustaa Tyyron kaupungin tuhoutuvan, ja olevan ikuisesti raunioitettu. Tyyro on kuitenkin olemassa ja asuttuna, vielä tänäkin päivänä. Tämä siksi, että ikuinen ei tarkoita päättymätöntä aikaa Raamatussa.

        Raamattu onkin itse itsensä paras selittäjä.

        Valitusvirret 4:6
        "Minun kansani syntivelka on kasvanut suuremmaksi kuin Sodoman synti. Sodoma tuhoutui HETKESSÄ, ihmiskäden koskematta."

        Juudaksen kirje 7:
        "Niin myös Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavoin kuin nekin harjoittivat haureutta ja antautuivat luonnonvastaisiin lihan himoihin, ovat varoittavana esimerkkinä kärsiessään IKUISEN TULEN RANGAISTUSTA."

        He saivat tekojensa mukaan mutta palaako siellä vielä tuo ikuinen tuli? Ei pala ja Raamattu sanookin, että tuo ikuinen tuli paloi hetkessä. Raamatussa sana ikuinen ei siis tarkoita päättymätöntä ajanjaksoa.

        Joonan ainias kalan vatsassa kesti vain kolme päivää.

        Joona 2:7
        "Minä vajosin alas vuorten perustuksiin asti, maan salvat sulkeutuivat ylitseni ainiaaksi. Mutta sinä nostit minut elävänä haudasta, Herra, minun Jumalani."

        ........

        Niin, Jumala tuhosi Sodoman ja Gomorran ikuisella tulella. Se ei pala enää, vaan palamisen lopputulos on ikuinen. Noita kaupunkeja ei enää ole, vaan ne kärsivät ikuisen tulen rangaistusta, olemattomuutta. Tästä syystä Jeesuksen sanat ikuisesta rangaistuksesta eivät tarkoita ikuista piinaa, vaan tuhoutumista ikuisiksi ajoiksi. (1. Moos.19:24–28; 2. Piet. 2:6; Juud. 7 RK 2012).

        Jumalattomat tosiaan tuhoutuvat hetkessä:

        Psalmi 68:3:… niin kuin savu hajoaa; niin kuin vaha sulaa tulen hohteessa, niin jumalattomat häviävät Jumalan kasvojen edessä.

        Ilmestyskirja piirtää eteemme kuvan jumalattomien hävittämisestä tulella ja tulikivellä. Sitä kutsutaan toiseksi kuolemaksi, ja kuvaus muistuttaa juuri Jeremian ja Jesajan kuvauksia jumalattomien tuhoamisesta. (Ilm. 20:9–15; 21:8).

        Näiden tosiasioiden valossa ajatus ikuisesta piinasta on väärä. Jumala hävittää kadotustuomion alaiset ihmiset kokonaan, eikä heistä jää mitään jäljelle. Malakian mukaan jumalattomat ovat kuin oljenkorsia, jotka poltetaan tulessa, eikä heistä jää jäljelle juurta eikä vartta. Obadja taas näki oman aikansa kansakuntien hävittämisessä esimaun lopullisesta jumalattomia kohtaavasta tuomiosta. Obadjan mukaan jumalattomat tulevat olemaan kuin heitä ei olisi koskaan ollut olemassa. (Mal. 3:19; Ob. 16).

        Kyseessä on iankaikkinen kuolema, josta ei ole paluuta. Iankaikkinen ero Jumalasta onkin melkoinen rangaistus:

        2. Tessalonikalaiskirje 1:9-10
        "9. He tulevat kärsimään rangaistuksena iankaikkisen kadotuksen erossa Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta, 10. kun hän tulee, että hän sinä päivänä kirkastuisi pyhissään ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa. Olettehan te uskoneet meidän todistuksemme."

        Sama perustelu toimii myös ns. Ikuisen sapatin kohdalla.


      • Anonyymi

        Kyllä valehtelija toisen tuntee ;)


      • Anonyymi

        Todistapa väitteesi. Adventistien ei tarvitse, joten mikäs sinä olet?


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe