Mitä ehtoollinen

Anonyymi

Jeesuksen opetuksen mukaan tarkoittaa?

43

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä tuosta ollut minkään asiallisen opettajaksi. Turha julkkis kerta kaikkiaan.

    • Anonyymi

      Ehtoollinen on semmonen traditionaalinen näytös.

      Niin usein kun syötte ja juotte...tarkoittaa sikäli mikäli ylipäänsä joskus ehtoollista vietätte, omistakaa se tapahtuma minun muistokseni.

      Joulukuvaelma on samalla tavalla muistelu.

      Hengellistä tarvetta ei noilla asioilla ole sellaista, että näytöstapahtuma pystytetään.

      • Anonyymi

        Pitääkös se paikkansa että ehtoollisella annetaan synnit anteeksi. Se ei ole ainakaan Jeesuksen opetuksen mukaista. Viettäkää se minun muistokseni, sanoi Herra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkös se paikkansa että ehtoollisella annetaan synnit anteeksi. Se ei ole ainakaan Jeesuksen opetuksen mukaista. Viettäkää se minun muistokseni, sanoi Herra.

        ehtoollinen: "joka TEIDÄN EDESTÄNNE annetaan"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ehtoollinen: "joka TEIDÄN EDESTÄNNE annetaan"

        "teidän edestänne annetaan"

        "annetaan" = preesens, (tänään)

        raamatussa: "Jeesus on SAMA , eilen ja TÄNÄÄN, ja iankaikkisesti"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ehtoollinen: "joka TEIDÄN EDESTÄNNE annetaan"

        Niin mitä annetaan, leivänpala ja tilkka viiniä. Niin teki Jeesus ja sanoi opetuslapsilleen tehkää tämä minun muistokseni. Mitä epäselvää siinä on? Se on niinkuin se on sanottu ja kirjoitettu. Ei mitään muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "teidän edestänne annetaan"

        "annetaan" = preesens, (tänään)

        raamatussa: "Jeesus on SAMA , eilen ja TÄNÄÄN, ja iankaikkisesti"

        Mikä sotku tuo on. Pysy asiassa !!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkös se paikkansa että ehtoollisella annetaan synnit anteeksi. Se ei ole ainakaan Jeesuksen opetuksen mukaista. Viettäkää se minun muistokseni, sanoi Herra.

        ”Pitääkös se paikkansa että ehtoollisella annetaan synnit anteeksi. Se ei ole ainakaan Jeesuksen opetuksen mukaista.”

        Kyllä pitää paikkansa. Raamatun mukaan synnin palkka on kuolema. Kun ehtoollisen syöjä sutii itsensä uhrikaritsan verellä, Jahve ei veren vuoksi uskalla tappaa syntistä vaan ohittaa hänet. Tämä uskomus tulee ihan suoraan Lähi-idän muinaisista pakanariiteistä.

        From a cultural anthropological perspective many of the elements in the pesach ritual are associated with pagan rites. When brought together, as they are here, they form an apotropaic ritual, one meant to ward off evil.

        Before the meat is roasted and eaten, the blood of the sacrifice is collected and painted on the doors, this time reflecting liminality of place rather than of time, since doorways define where one sphere ends and another begins. Blocking off the doorway with blood blocks the movement of demons through the liminal threshold. As the life-force, blood is dangerous and should be treated cautiously (Lev 12; 15:19-30, 17:6-11).

        Tässä artikkelissa tohtori Kristine Garroway taustoittaa kokonaisuudessaan tuon pakanariitin kytkeytymisen juutalaiseen pääsiäiseen ja riitti on täsmälleen sama kuin kristittyjen ehtoollinen. Siinä karitsan veri on korvattu viinillä ja grillattu liha leivällä. Muuten siinä on täsmälleen samat teemat - pahalta suojaava veri ja liha yhteysateriana menneiden sukupolvien kanssa.

        https://www.thetorah.com/article/the-origins-of-the-biblical-pesach


      • Master-Henry kirjoitti:

        ”Pitääkös se paikkansa että ehtoollisella annetaan synnit anteeksi. Se ei ole ainakaan Jeesuksen opetuksen mukaista.”

        Kyllä pitää paikkansa. Raamatun mukaan synnin palkka on kuolema. Kun ehtoollisen syöjä sutii itsensä uhrikaritsan verellä, Jahve ei veren vuoksi uskalla tappaa syntistä vaan ohittaa hänet. Tämä uskomus tulee ihan suoraan Lähi-idän muinaisista pakanariiteistä.

        From a cultural anthropological perspective many of the elements in the pesach ritual are associated with pagan rites. When brought together, as they are here, they form an apotropaic ritual, one meant to ward off evil.

        Before the meat is roasted and eaten, the blood of the sacrifice is collected and painted on the doors, this time reflecting liminality of place rather than of time, since doorways define where one sphere ends and another begins. Blocking off the doorway with blood blocks the movement of demons through the liminal threshold. As the life-force, blood is dangerous and should be treated cautiously (Lev 12; 15:19-30, 17:6-11).

        Tässä artikkelissa tohtori Kristine Garroway taustoittaa kokonaisuudessaan tuon pakanariitin kytkeytymisen juutalaiseen pääsiäiseen ja riitti on täsmälleen sama kuin kristittyjen ehtoollinen. Siinä karitsan veri on korvattu viinillä ja grillattu liha leivällä. Muuten siinä on täsmälleen samat teemat - pahalta suojaava veri ja liha yhteysateriana menneiden sukupolvien kanssa.

        https://www.thetorah.com/article/the-origins-of-the-biblical-pesach

        Tästä voi vetää johtopäätöksen, että maza-leipä, joka seder-aterialla murretaan todella on kopioitu muista uskonnoista, MUTTA sitä ei tehnyt Paavali vaan se oli jo kauan ennen häntä.

        Suomessa on aina saanut varoa ettei haltija lähde kotoa tai talon käy huonosti.
        Saunatonttua/haltijaa suututti juuri melu.


      • Ashera12 kirjoitti:

        Tästä voi vetää johtopäätöksen, että maza-leipä, joka seder-aterialla murretaan todella on kopioitu muista uskonnoista, MUTTA sitä ei tehnyt Paavali vaan se oli jo kauan ennen häntä.

        Suomessa on aina saanut varoa ettei haltija lähde kotoa tai talon käy huonosti.
        Saunatonttua/haltijaa suututti juuri melu.

        "Tästä voi vetää johtopäätöksen, että maza-leipä, joka seder-aterialla murretaan todella on kopioitu muista uskonnoista..."

        Matsa -leivän murtaminen ei liity kuitenkaan ohitusriittiin vaan se on alunperin Levantin viljaa viljelevien kulttuurien kevään ensimmäisen ohrasadon juhla. Pääsiäisessä yhdistyy siis kahden eri kulttuurin rituaalit - paimentolaisten ohitusriitti (Juudean paimentolaiset) ja viljaa viljelevien ensisadon juhla (Israelin maanviljelijät). Saattaapa Kainin ja Aabelin myytissä toistua tämä sama jako - koska myytti oli juudealaisten jahvistivuohipaimenten kirjoittama niin totta kai Jahve katsoi suopeasti lammasuhriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkös se paikkansa että ehtoollisella annetaan synnit anteeksi. Se ei ole ainakaan Jeesuksen opetuksen mukaista. Viettäkää se minun muistokseni, sanoi Herra.

        Ei istu kussa pilkkaajat istuvat.


      • Anonyymi
        Ashera12 kirjoitti:

        Tästä voi vetää johtopäätöksen, että maza-leipä, joka seder-aterialla murretaan todella on kopioitu muista uskonnoista, MUTTA sitä ei tehnyt Paavali vaan se oli jo kauan ennen häntä.

        Suomessa on aina saanut varoa ettei haltija lähde kotoa tai talon käy huonosti.
        Saunatonttua/haltijaa suututti juuri melu.

        Synagoga vaikene. Meillä on uskonnon vapaus .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Synagoga vaikene. Meillä on uskonnon vapaus .

        Ei sitä kukaan kielläkään.


    • Anonyymi

      Parhamilaisessa uskonopissa se ei tarkoita yhtään mitään.

      • Anonyymi

        kristinuskon: ehtoollinen, kaste, helluntailaisuudessa, on ikäänkuin, "hakusessa" . . .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kristinuskon: ehtoollinen, kaste, helluntailaisuudessa, on ikäänkuin, "hakusessa" . . .

        Eikös siellä helluntailaisuudessa Suomessakin ole erillisiä jengejä ja kuppukuntia, jotka riitelevät opista ja niistä rukoushuoneista, kuka ne omistaa. Toivottavasti yhdistyksiin liittyneet eivät joudu maksumiehiksi veloista ja sitoumuksista. Kannattaa lukea se pienellä tekstillä kirjoitetut kohdat tarkkaan ennekuin uskonyhdistyksiin liittyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kristinuskon: ehtoollinen, kaste, helluntailaisuudessa, on ikäänkuin, "hakusessa" . . .

        Mikä ihmeen kristinusko, ei sellaista ole jollet tarkoita kirjavaa massaa jossa uskotaan ihmisoppeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös siellä helluntailaisuudessa Suomessakin ole erillisiä jengejä ja kuppukuntia, jotka riitelevät opista ja niistä rukoushuoneista, kuka ne omistaa. Toivottavasti yhdistyksiin liittyneet eivät joudu maksumiehiksi veloista ja sitoumuksista. Kannattaa lukea se pienellä tekstillä kirjoitetut kohdat tarkkaan ennekuin uskonyhdistyksiin liittyy.

        Synagoga ja moskeija budhatemppelit on ihan eri uskontoa joissa uhrataan elukoita .


    • Anonyymi

      Matt. 23:15

      Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!

      • Anonyymi

        Juutalaiset rabbit fariseukset teki perkelettä.


    • Anonyymi

      Joh.3:31-33 Hän joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien. Ja mitä hän on nähnyt ja kuulut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan. Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen. Joh.5:19 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee. Joh.8:38 Minä puhun, mitä minä olen nähnyt Isäni tykönä; niin tekin teette, mitä olette kuulleet omalta isältänne.

      • Anonyymi

        Ylösnousemuksen jälkeen

        Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi:
        "Minulle on annettu KAIKKI VALTA taivaassa ja maan päällä" Matt: 28: 18


    • Anonyymi

      perinteistä uhraamista.....
      kaukaa menisyydestä, uhrataan.
      Taikauskoa.

    • Anonyymi

      Uskonlahkoissa ihminen ensin saatetaan hurmostilaan, jossa tajunnan taso laskee hyvin matalalle - sitten laitetaan kiertämään rahankeräysastiat...aika epäilyttävää toimintaa.

      En koskaan nähnyt, että saarnaajat ja heidän avustajat tulisivat samanlaiseen hurmokseen kuin yleisö ja kaatuisivat lattialle. Aika epäillyttävää toimintaa.

      • Anonyymi

        Tarkoitat hindubudhaa jogakundaliinia


    • Anonyymi

      Ensimmäiset hurmoskokemukset ovat ilmaisia, mutta sitten muuttuvat maksulliseksi.

      Jos antaa pahalle pikkusormen (10%), niin se vie lopulta koko käden.

    • Anonyymi

      Jeesus etsii itse omat lampaansa. Kuuleminen tarkoittaa Jumalan puheen kuulemista, ei mitään lahkosaarnaajan hillumista ja meuhkaamista valheidensa kanssa.

      Room. 10:18

      Mutta minä kysyn: eivätkö he ole kuulleet? Kyllä ovat: "Heidän äänensä on kulkenut kaikkiin maihin, ja heidän sanansa maan piirin ääriin".

      Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä"

      Minun lampaani kuulevat Minun ääneni ja seuraavat minua (Jeesus)

      Joh. 10:27

      Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.

      Palkkapaimen ei ole oikea paimen.

      • Anonyymi

        eikös kaikki "paimenet" ole "palkollisia" ?

        vai mistä he elantonsa saavat ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikös kaikki "paimenet" ole "palkollisia" ?

        vai mistä he elantonsa saavat ?

        alkuseurakunnassa, Paavali julisti kristinuskoa, tosin Paavali, nykykielellä
        ANSIOTYÖKSEEN, rakensi telttoja, joista ilmeisesti sai myös elatuksensa, nykyisin "paimenet" ei enää ehdi, kuin julistaan Paavalin valmiiksi tekemää oppia . . .

        kuinkahan se Paavali ehti vielä, ansiotyötäkin tekeen, kun sentään perusti,
        e n s i m m ä i s t ä, kokonaista seurakuntaa !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        alkuseurakunnassa, Paavali julisti kristinuskoa, tosin Paavali, nykykielellä
        ANSIOTYÖKSEEN, rakensi telttoja, joista ilmeisesti sai myös elatuksensa, nykyisin "paimenet" ei enää ehdi, kuin julistaan Paavalin valmiiksi tekemää oppia . . .

        kuinkahan se Paavali ehti vielä, ansiotyötäkin tekeen, kun sentään perusti,
        e n s i m m ä i s t ä, kokonaista seurakuntaa !?

        Siinä sulla onkin miettimistä.


    • Anonyymi

      Gerhard Olsen Smild perusti Suomeen 40 helluntaiseurakuntaa. Oli ahkera kielimies.

      • Anonyymi

        Gerhard Olsen-Smidt järjesti 1920 Helsingissä Helluntaiseurakunnan, jonka kokoontumispaikka oli Ludviginkadulla Helsingin Sanomain salissa 4. kerroksessa ja myöhemmin Liisankatu 17:ssä. Tästä ryhmästä muodostui myöhemmin Filadelfiaseurakunta. Eino I. Manninen valittiin seurakunnan vanhimmaksi joulukuussa 1920. Olsen-Smidt oli valloittava johtaja, ja liike keskittyi vahvasti hänen henkilöönsä. Häntä syytettiin taloudellisista väärinkäytöksistä ja yksinvaltaisesta johtamistavasta.[18]


    • Anonyymi

      Paavalin rakentamaa ja suunnittelemaa oppiakin kannattaa tutkia tarkoin. Koetelkaa kaikki, myös Paavalin opit ja väitteet pitää koetella esim. vertaamalla niitä Jeesuksen puheisiin.

      Paavali yritti miellyttää vähän joka suuntaan eikä kaihtanut valehdella tarvittaessa. Eikä pitänyt valehtelua edes syntinä. Aika huolestuttavaa ajattelua.

      Room. 3:7 "Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?

      • Anonyymi

        ensimmäiseksi tärkeätä olisi julistaa, evankeliumia, Jeesus, ja Jeesuksen sanat, ENSIN.

        sitten vasta . . . mitä Paavali . . .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ensimmäiseksi tärkeätä olisi julistaa, evankeliumia, Jeesus, ja Jeesuksen sanat, ENSIN.

        sitten vasta . . . mitä Paavali . . .

        Eikä helluntailaisten rakastamia kaatojonoja mainita missään muualla kuin Parhamin fantasioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä helluntailaisten rakastamia kaatojonoja mainita missään muualla kuin Parhamin fantasioissa.

        Näyttää tämä keskustelu rönsyilevän. Mutta Jeesukseen uskovat viettävät ehtoollista Hänen muistokseen. He tekevät niinkuin Jeesus opetti.


    • Anonyymi

      Jos et ole kristitty mutta haluat kääntyä ota yhteys pastoriin .

    • Anonyymi

      Muistoateria. Jeesuksen asetussanoissa on Kristinuskon perusta, Jeesus uhrattiin meidän edestämme, malja on uusi liitto ts Jumalan ja meidän välillä on Jeesus, Kristus. Vanha liitto on juutalaisuutta, uhreineen. Uusi liitto ei tarvitse lisää uhreja, Jeesus uudenaikaisti kaiken siihenastisen. Tätä kaikkea me muistamme ehtoollisella käydessä, se ei ole uhriateria, vaan viimeisen täydellisen uhrin, syntien anteeksisaamisen mahdollistaneen Jeesuksen ristinkuoleman muistelu.

      • Anonyymi

        Ja hän opetti ja sanoi heille: "Eikö ole kirjoitettu: "Minun huoneeni on kutsuttava kaikkien
        kansojen rukoushuoneeksi"? Mutta te olette tehneet siitä ryövärien luolan"
        Mark: 11: 17

        helluntailaisuudessa, ei edes anneta ehtoollista, jos ei ole JÄSEN . . .
        se siitä "Jeesuksen seuraamisesta . . . "kaikkien kansojen . . .niinpä niin !!


    • Anonyymi

      Jeesus sanoi:

      "Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
      Luuk. 22:19-20

      Eli kyse on uuden liiton sinetistä. Jokainen joka osallistuu ehtoolliseen, ottaa osaa tuohon uuteen liittoon, jonka Jumala teki Jeesuksen kautta, joka oli ilmoitettu jo Mooseksen kirjassa.

      "Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
      Kirje heprealaisille 8:8-12 (Jeremia 31:31-34)

      "Ja Herra, sinun Jumalasi, ympärileikkaa sinun sydämesi ja sinun jälkeläistesi sydämet, niin että rakastat Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi, että eläisit. Ja Herra, sinun Jumalasi, antaa kaikkien näiden kirousten kohdata sinun vihollisiasi ja vihamiehiäsi, jotka sinua vainosivat. Ja sinä kuulet jälleen Herran ääntä ja pidät kaikki hänen käskynsä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan. Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle ylen runsaasti hyvää kaikissa sinun kättesi töissä, hän tekee sinun kohtusi hedelmän, karjasi hedelmän ja maasi hedelmän ylen runsaaksi. Sillä niinkuin Herra iloitsi sinun isistäsi, hän jälleen iloitsee sinusta, siitä, että tekee sinulle hyvää, "
      Viides Mooseksen kirja 30:6-9

      • Anonyymi

        No minkä takia ihmiset ryntäävät ehtoolliselle jossa pappi julistaa Jeesuksen nimessä synnit anteeksi? Kirkko ja miksei jotkut muutkin toimivat vastoin Jeesuksen opetusta.
        Se osoittaa että uskonnot ovat muuttaneet totuuden valheeksi ja se on lähtöisin perkeleestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minkä takia ihmiset ryntäävät ehtoolliselle jossa pappi julistaa Jeesuksen nimessä synnit anteeksi? Kirkko ja miksei jotkut muutkin toimivat vastoin Jeesuksen opetusta.
        Se osoittaa että uskonnot ovat muuttaneet totuuden valheeksi ja se on lähtöisin perkeleestä.

        Miksi toistelet parhamilaisuuden valheita.


    • Anonyymi

      Koko ehtoollinen jalkojen pesuineen oli Jeesuksen opetusta siitä, että meidän on oltava toistemme palvelijoita. Niin hänkin oli kun uhrautui kuolemaansa meidän tähtemme.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe