haluaisin poron.

miliame

elikkä isäni on luvannut hankkia minulle mahdollisesti poron, mikäli äiti vaan nyt suostuu. asumme alueella josta en tosin ole varma saako poroa pitää, joten siittäkin pitäisi vielä ottaa selvää.
eli jos joku tietää mistä nettisivulta löytyisi vastaus niin olisi kiva.
ja lisäksi sen, että paljonko tuommoinen poro suurinpiirtein maksaapi?
ja muita mahdollisia rajoituksia jos on tiedossa. meillä olisi pihalla riittävästi tilaa yhdelle porolle.

79

24014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Mun mielestä poro on laumaeläin eli yhtä poroa ei voi ottaa...

    • TuuTiKKi

      Hei! Meillä on n. 300 poroa, joita myymme, jos vain ostajia löytyy! Poro on laumaeläin, joka tarvitsee vähintään yhden kaverin. Hintaa me pidämme porolla 300€/uros, 400€/naaras! Porojen värejä ovat mm. valkoinen, harmaa ja musta!:)

      • poroliini

        me oltas ostamassa poroo!!!missä päin sä asut?? kun vois kiinnostaa.... antaisitko vaik osotteen ja puhelin numeron nii soitellaan siit.. jooko??


      • Mariia

      • joulupukki =) heh..

        vae myytte työ poroja!
        Onkoha tuontmahrollisuutta?


      • severi 9

        Vieläkö teillä olisi Poroja tarjolla ja kuinka kaukana Keski-Suomesta mahtavat olla. Me olemme hävittäneet lampaat pois ja hankkisimme poron maisemoimaan pihapiiriä ja lemmikiksi.
        Ota yhteyttä.


      • Pasi

        Hei !!

        Olemme kiinnostuneita kahdesta Porosta Uros/Naaras. Otatko yhteyttä mahdollisimman pian.


      • jamo

        mikä sinun numero on kun olen kiinnostunu ostamaan poroja mulla on noin kymmenen hehtaaria metsää jo aidattuna poroille kun ajattelin hommata poroja. vastaile kun kerkiät. terv poro hullu.


      • Outi ostaja

        Haluaisin ostaa reen tai pulkan vetoon opetetun poron. Täällä olisi ennestään poroseuraa.


      • apinavaanmoi

        Missäköhän nämä porot asustavat? Vaihakko kaks poroa yhteen shetlannin poniin? Kaks naarasporoa yhteen poika shettikseen. ponin hinta on 9oo€

        '


      • WendyWolf

        Voiko porolla ratsastaa??=D


      • Rippeee

        Hei, vieläkö teillä on poroja? Olisin kiinnostunut, meillä on entuudestaan kaksi poroa, uros ja naaras. Olisin kiinnostunut hankkimaan yhden uroksen, sekä naaraan. Mahdolliset vasat olisivat myös hankinnan alla.
        Porot tulisivat asustamaan virossa, jonne ne laivalla vietäisiin.

        Vastaa mahdollisimman pian !


      • szyq

        moro
        mä oon kiinostunut ostamaan poron
        ja sitte haluaan vie se puolan onko se maahdollista :D ??
        voisitko vastan mun puhelimen 0403239594, tai sähköpostin [email protected]


      • Jennivain

        Hei, keskustelu on aika vanha mutta vieläköhän teillä olisi poroja myynnissä? jos on niin otatko yhteyttä sähköpostilla vaikka aluksi niin laitan puhelin numeroa tulemaan :) täällä oltaisiin tosi kiinnostuneita. [email protected]
        -Jenni



      • mosku.artos

        paljonko maksaa,oliko ne vaadin se poron vasa kappale.olisin kiinnostunut.värillä ei oo suurta merkitystä kunhan olis vasoja,olis varmaan helpompi kuljettaa.


      • mosku.artos

        paljonko poron vasat maksaa kappale.eikös ne vaso keväällä niinkuin hirvet ja [email protected]


      • +37067236724

        Hello,

        I am a farmer from Lithuania and I am looking to buy 10-15 young Reindeer.
        Please specify prices, conditions and add some pictures. Also, please let me know about the delivery possibilities and delivery price to Lithuania, Siauliai.

        If You are not selling them, could You please give me some contacts where to buy it.

        Thank You in advance!

        Best regards,


        [email protected]
        37067236724


      • Reet1

        Hei. minä halun ostaa kahten poroa .Meillä on 8 hevosta ja nyyt olemme kiinostuneita kahtesta porosta .Toivoisin etta vastaisitte.


      • tesla36

        Hei , on mahdollista kuljettaa kaksi poro a Tšekin ? Haluaisin perustettiinporotilalle.

        Pyydän anteeksi suomi.

        Puhutko Englanti?

        kiitos tiedoista

        [email protected]


      • Poroja eestiin

        Hei!
        Eestiläinen kotieläinpuisto haluaisi ostaa 2 poroa uros ja naaras joka on kantava.
        Värit voisi olla harmaita.

        Odotamme vastaustanne,

        Veikko Patteri

        0400608063
        e-mail [email protected]


    • mutta tässä ny jotain

      Hiukan ihmetyttää, mitä sillä porolla oikein tekisit..? OLIKO TÄMÄ VITSI? Mikä mielestäsi on 'riittävästi tilaa' yhdelle porolle? Entä mikä on se alue, johon viittaat? Omakotitaloalue? Tarkista tosiaan vaikka eläinsuojeluyhdistykseltä, mitä mieltä he ovat poron pitämisestä kyseisessä paikassa.

      Kyllä kai poroa saa poronhoitoalueen ulkopuolellakin pitää, onhan niitä Korkeasaaressakin, mutta luontoon ei kaiketi saa laskea. En suosittelisi pelkän internet-tiedon perusteella hankkimaan mitään lemmikkiä (ja poroa en suosittele lemmikiksi ollenkaan), mutta katso vaikka paliskunnat.fi ja mieluiten soita paliskuntainyhdistykseen ja kysele sieltä.

      Poro tosiaan tarvii aika ison tilan, luonnossahan se liikkuu tod. paljon ja lisäksi syö koko ajan, muistaakseni sen ruokavalioon kuuluu yli 400 eri kasvia.. Tarhassa poroille syötetään heinän ja jäkälän lisäksi poronrehua, eli jos ajattelit että hankit poron ja vaan pistät sen takapihalle jossa se pärjää itsekseen, niin ei onnistu. Poro syö aika äkkiä kaiken pieneltä, aidatulta aleeelta. Älä myöskään unohda p*skaa, jota yksikin poro tuottaa runsaasti..Siitä keltaisesta (ja haisevasta) nesteestä nyt puhumattakaan..

      Poro pitää madottaa, tarhaporo ainakin vuosittain, luultavasti useamman kerran vuodessa. Lisäksi saatat joutua leikkaamaan kynnet, nehän eivät tarhassa kulu kun poro ei kaiva ruokaansa. Lisäksi joudut hankkimaan "päitset", jotka ei siis ole samanlaiset kuin esim. hevosilla. Poroille ei talvella viedä tarhaan vettä, vaan lunta. Tiesitkö sen? Jos asut etelämmässä, se tarkoittaa käytännössä h*lvetinmoista lapiointia keväällä..

      Poron varmaan kandee ostaa vasana, että se tottuu ihmiseen. Sen luultavasti saa lihanhinnalla, eli noin 4 euroa/kilo. Vasa varmaan painaa n. 20-35 kiloa, riippuen minkä ikäinen se on ostettaessa. Vaadin on pienempi, kevyempi ja helpompi siksi käsitellä, mutta ajoporoina niitä ei just pienen koon (ja vasantuotannon) takia yleensä käytetä. (Jos se siis oli ajatuksesi) Hirvaan taas luultavasti joutuu salveamaan (ainakin jos isäsi havittelee siitä paisteja joskus). Aohärkä maksaa noin 800 euroa, sehän on jo tottunut ihmisiin.

      Kaiken kaikkiaan en suosittele, olen vierestä porojen käsittelyä seurannut ja se on huomattavasti vaativampaa kuin ehkä olet ajatellut. Poro on villieläin, ei kesy kotieläin kuten hevonen. Ihmisiinkään tottunut(ja ikänsä tarhassa elänyt) poro ei ole täysin kesy. Suostitelen kyllä jotain muuta eläintä lemmikiksi..!!!

      • ihmettelenvain

        Vai et suosittele poroa lemmikiksi. Ilmeisesti et ole itse omistanut/hoitanut poroja koskaan, koska heitit niin uskomattomia kommentteja. Poro kesyyntyy varsin helposti, jopa liiankin helposti. Tämä edellyttää tietysti ystävällisen johdonmukaista käsittelyä kuten kaikkien eläinten kohdalla. Jos sinusta ei siihen ole, älä tee siitä yleistystä kaikkiin. Olen kouluttanut poroja ja ratsastanut/ajanut hevosilla. Erillaisiahan ne ovat, mutta poro kesyyntyy kyllä hyvin. Silittelystä ja rapsuttelusta se ei pidä niin kuin hevonen, johtuen karvan rakenteesta.

        Siinä nyt tietysti olet oikeassa, että ne vaativat suuren tilan. Ravinnon on oltavan monipuolista, mutta esim. jäkälä ei ole välttämätöntä. Kaikista eläimistä tulee "sitä ihteään", tervemenoa tallille lapiohommiin.

        Porosta tulee erinomainen lemmikki, se tottuu oman talon koiriin ja jopa ystävystyy niiden kanssa. Lemmikiksi suosittelen ottamaan 0,5-1-vuotiaan poron, ettei siitä tule liian kesyä. Silloin se menee pilalle kuten varsakin, joka joutuu ihmisten hoviin liian varhain.

        Hmm. ja vielä kommenttiisi "Lisäksi joudut hankkimaan "päitset", jotka ei siis ole samanlaiset kuin esim. hevosilla." Kaikille lemmikkieläimille on hankittava jonkinlainen lieka oli se sitten kissa tai hevonen. Olisiko poro jokin ihme poikkeus, jos sitä lemmikkinä pidetään?


      • ihmettele vaan..
        ihmettelenvain kirjoitti:

        Vai et suosittele poroa lemmikiksi. Ilmeisesti et ole itse omistanut/hoitanut poroja koskaan, koska heitit niin uskomattomia kommentteja. Poro kesyyntyy varsin helposti, jopa liiankin helposti. Tämä edellyttää tietysti ystävällisen johdonmukaista käsittelyä kuten kaikkien eläinten kohdalla. Jos sinusta ei siihen ole, älä tee siitä yleistystä kaikkiin. Olen kouluttanut poroja ja ratsastanut/ajanut hevosilla. Erillaisiahan ne ovat, mutta poro kesyyntyy kyllä hyvin. Silittelystä ja rapsuttelusta se ei pidä niin kuin hevonen, johtuen karvan rakenteesta.

        Siinä nyt tietysti olet oikeassa, että ne vaativat suuren tilan. Ravinnon on oltavan monipuolista, mutta esim. jäkälä ei ole välttämätöntä. Kaikista eläimistä tulee "sitä ihteään", tervemenoa tallille lapiohommiin.

        Porosta tulee erinomainen lemmikki, se tottuu oman talon koiriin ja jopa ystävystyy niiden kanssa. Lemmikiksi suosittelen ottamaan 0,5-1-vuotiaan poron, ettei siitä tule liian kesyä. Silloin se menee pilalle kuten varsakin, joka joutuu ihmisten hoviin liian varhain.

        Hmm. ja vielä kommenttiisi "Lisäksi joudut hankkimaan "päitset", jotka ei siis ole samanlaiset kuin esim. hevosilla." Kaikille lemmikkieläimille on hankittava jonkinlainen lieka oli se sitten kissa tai hevonen. Olisiko poro jokin ihme poikkeus, jos sitä lemmikkinä pidetään?

        Ei, en suosittele poroa lemmikiksi. Suomesta löytyy kyllä runsaasti eläimiä, jotka ovat lemmikiksi sopivampia kuin puolivillinä metsissä asusteleva elukka. Jostain kummasta nyt näyttää olevan muutenkin valloilla muoti, että hankitaan lemmikiksi eläin, jota yleensä näkee metsässä. (siilit ja oravat) Minä en siitä trendistä pidä.

        Poro kesyyntyy liian helposti ehkä siitä näkökulmasta katsottuna, että sen pitäisi pysyä metsässä eikä tulla ihmisten pihoille/kasvimaille, ihmisiä pelkäämättä. JOs poroa ottaa lemmikiksi, sen oletettavasti toivoo myös olevan "lemmikki": hakeutuvan ihmisten seuraan ja nauttivan käsittelystä. Kuten totesit itsekin, poro ei silittelystä pahemmin välitä. Joten edelleen ihmettelen, mitä varten pitää hankkia "eksoottinen" eläin pihamaalle seisoskelemaan? (ja eksoottinen poro useimmille eteläsuomessa asuville on)

        Kyseinen ihminen, joka poroa halusi, ei antanut kuvaa koven suuresta asiantuntemuksta (en tiedä onko näin, mutta sellaisen kuvan sain). Tästä syystä heitin muutamia asioita esille,joita hän ei ehkä ole tullut ajatelleeksi. JOs asuu eteläsuomessa, ei välttämäti ole poron päitsiä joka marketissa myynnissä, joten ne kannattaa silloin hankkia samalla reissula kuin porokin. Ne vasan pääsä olevat eivät enää aikuisena ole sopivan kokoiset.

        "Tämä edellyttää tietysti ystävällisen johdonmukaista käsittelyä kuten kaikkien eläinten kohdalla. Jos sinusta ei siihen ole, älä tee siitä yleistystä kaikkiin. "
        --Olipa mahtava kommentti!! Jos olen sitä mieltä, että ennen eläimen hankkimista tulisi perehtyä lajiin hieman tarkemmin, se tarkoittaa siis mitä?? Että en itse perehdy omistamiini eläimiin? Poro on omanlaisensa eläin, jonka käsittely vaatii mielestäni perehtymistä = tarkoittaa siis, että en pysty johdonmukaiseen eläinten käsittelyyn?

        Logiikkasi ontuu hieman, mutta ei se mitään.


      • ihmettelenvain
        ihmettele vaan.. kirjoitti:

        Ei, en suosittele poroa lemmikiksi. Suomesta löytyy kyllä runsaasti eläimiä, jotka ovat lemmikiksi sopivampia kuin puolivillinä metsissä asusteleva elukka. Jostain kummasta nyt näyttää olevan muutenkin valloilla muoti, että hankitaan lemmikiksi eläin, jota yleensä näkee metsässä. (siilit ja oravat) Minä en siitä trendistä pidä.

        Poro kesyyntyy liian helposti ehkä siitä näkökulmasta katsottuna, että sen pitäisi pysyä metsässä eikä tulla ihmisten pihoille/kasvimaille, ihmisiä pelkäämättä. JOs poroa ottaa lemmikiksi, sen oletettavasti toivoo myös olevan "lemmikki": hakeutuvan ihmisten seuraan ja nauttivan käsittelystä. Kuten totesit itsekin, poro ei silittelystä pahemmin välitä. Joten edelleen ihmettelen, mitä varten pitää hankkia "eksoottinen" eläin pihamaalle seisoskelemaan? (ja eksoottinen poro useimmille eteläsuomessa asuville on)

        Kyseinen ihminen, joka poroa halusi, ei antanut kuvaa koven suuresta asiantuntemuksta (en tiedä onko näin, mutta sellaisen kuvan sain). Tästä syystä heitin muutamia asioita esille,joita hän ei ehkä ole tullut ajatelleeksi. JOs asuu eteläsuomessa, ei välttämäti ole poron päitsiä joka marketissa myynnissä, joten ne kannattaa silloin hankkia samalla reissula kuin porokin. Ne vasan pääsä olevat eivät enää aikuisena ole sopivan kokoiset.

        "Tämä edellyttää tietysti ystävällisen johdonmukaista käsittelyä kuten kaikkien eläinten kohdalla. Jos sinusta ei siihen ole, älä tee siitä yleistystä kaikkiin. "
        --Olipa mahtava kommentti!! Jos olen sitä mieltä, että ennen eläimen hankkimista tulisi perehtyä lajiin hieman tarkemmin, se tarkoittaa siis mitä?? Että en itse perehdy omistamiini eläimiin? Poro on omanlaisensa eläin, jonka käsittely vaatii mielestäni perehtymistä = tarkoittaa siis, että en pysty johdonmukaiseen eläinten käsittelyyn?

        Logiikkasi ontuu hieman, mutta ei se mitään.

        Logiikan ontuminen ja oudot kommentit alkoivat jo omasta kirjoituksestasi. Poro on hyvä lemmikkieläimenäkin, itse asiassa olen kouluttanutkin niitä (kuin myös koiria). Hevoset saavat yleensä "peruskoulutuksen" ennen tallille tuloa.

        Kommenttisi:"JOs poroa ottaa lemmikiksi, sen oletettavasti toivoo myös olevan "lemmikki": hakeutuvan ihmisten seuraan ja nauttivan käsittelystä. Kuten totesit itsekin, poro ei silittelystä pahemmin välitä". Luet tekstiäni ilmeisen tarkoitushakuisesti. Totean edelleen ettei poro pidä silittelystä karvan rakenteen johdosta. Karva on ontto ja katkeaa helposti. Ilman epäilystä voin silti sanoa, että kesytetty poro nauttii ihmisen seurasta ja hakeutuu vapaa ehtoisesti lähelle sekä nauttii toiminnasta ihmisen kanssa. Kuten kaikki kesytetyt ja koulutetut eläimet,joita on kohdeltu hyvin. Paljonko sinä olet kouluttanut ja käsitellyt eläimiä? Ilmeisesti et ainakaan poroja, niin asiantuntematonta (oletko vihainen jostakin syystä poroille?) tekstisi oli.

        Tottahan jokainen, joka eläintä hankkii tietää, että eläin tuottaa myös jätöksiä. Koirat, kissat (jotka paskovat sisällekkin)hevoset, porot, marsut ja muut.Kommenttisi:"Tästä syystä heitin muutamia asioita esille,joita hän ei ehkä ole tullut ajatelleeksi" oli varmaan tarpeeton.

        Edelleen kommenttiisi:"Jos olen sitä mieltä, että ennen eläimen hankkimista tulisi perehtyä lajiin hieman tarkemmin, se tarkoittaa siis mitä?? Että en itse perehdy omistamiini eläimiin? Poro on omanlaisensa eläin, jonka käsittely vaatii mielestäni perehtymistä = tarkoittaa siis, että en pysty johdonmukaiseen eläinten käsittelyyn?" Et todellakaan osoittanut edes jatkokirjoituksessasi perehtyneisyyttä, vaan pikemminkin ennakkoluuloja. Jos tarkoituksesi on etteivät suomalaiset saa hankkia mielestäsi "eksoottisia" eläimiä, tarkoittanet sillä varmaan myös kaikkia muita ulkomailta tuotuja eläimiä, kaloja, liskoja. Onnea valitsemallesi tielle.


        Kesysiili on muuten afrikasta kotoisin, ei suomalainen.


      • hohohoijaa
        ihmettelenvain kirjoitti:

        Logiikan ontuminen ja oudot kommentit alkoivat jo omasta kirjoituksestasi. Poro on hyvä lemmikkieläimenäkin, itse asiassa olen kouluttanutkin niitä (kuin myös koiria). Hevoset saavat yleensä "peruskoulutuksen" ennen tallille tuloa.

        Kommenttisi:"JOs poroa ottaa lemmikiksi, sen oletettavasti toivoo myös olevan "lemmikki": hakeutuvan ihmisten seuraan ja nauttivan käsittelystä. Kuten totesit itsekin, poro ei silittelystä pahemmin välitä". Luet tekstiäni ilmeisen tarkoitushakuisesti. Totean edelleen ettei poro pidä silittelystä karvan rakenteen johdosta. Karva on ontto ja katkeaa helposti. Ilman epäilystä voin silti sanoa, että kesytetty poro nauttii ihmisen seurasta ja hakeutuu vapaa ehtoisesti lähelle sekä nauttii toiminnasta ihmisen kanssa. Kuten kaikki kesytetyt ja koulutetut eläimet,joita on kohdeltu hyvin. Paljonko sinä olet kouluttanut ja käsitellyt eläimiä? Ilmeisesti et ainakaan poroja, niin asiantuntematonta (oletko vihainen jostakin syystä poroille?) tekstisi oli.

        Tottahan jokainen, joka eläintä hankkii tietää, että eläin tuottaa myös jätöksiä. Koirat, kissat (jotka paskovat sisällekkin)hevoset, porot, marsut ja muut.Kommenttisi:"Tästä syystä heitin muutamia asioita esille,joita hän ei ehkä ole tullut ajatelleeksi" oli varmaan tarpeeton.

        Edelleen kommenttiisi:"Jos olen sitä mieltä, että ennen eläimen hankkimista tulisi perehtyä lajiin hieman tarkemmin, se tarkoittaa siis mitä?? Että en itse perehdy omistamiini eläimiin? Poro on omanlaisensa eläin, jonka käsittely vaatii mielestäni perehtymistä = tarkoittaa siis, että en pysty johdonmukaiseen eläinten käsittelyyn?" Et todellakaan osoittanut edes jatkokirjoituksessasi perehtyneisyyttä, vaan pikemminkin ennakkoluuloja. Jos tarkoituksesi on etteivät suomalaiset saa hankkia mielestäsi "eksoottisia" eläimiä, tarkoittanet sillä varmaan myös kaikkia muita ulkomailta tuotuja eläimiä, kaloja, liskoja. Onnea valitsemallesi tielle.


        Kesysiili on muuten afrikasta kotoisin, ei suomalainen.

        No joo, enpä viitsi enää sen kummemmin puuttua horjuvaan logiikkaasi. Jos olet sitä mieltä, että tulevaan eläimeen ja sen elintapoihin jne. ei kannata sen suuremmin perehtyä ennen eläimen hankkimista, niin sehän on sinun asiasi.

        Se, että poro ei mielestäNI ole hyvä lemmikki, on minun mielipiteeni. Kuten myös se, etten pidä siiitä, että siilit tai oravat (joita tiedän joidenkin ihmisten hankkineen/suunnittelevan hankkivansa) otetaan lemmikeiksi. Se, mistä nämä eläimet ovat kotoisin, ei vaikuta mielipiteeseeni. (ja itse asiassa kyllä tiedän kyllä mistä suomessa lemmikkeinä pidetyt siilit ovat kotoisin). Jos sinulle on epäselvää, mitä tarkoittaa sana MIELIPIDE, kysy joltain viisammaltasi.

        Minun tarkoitukseni ei ole, "etteivät suomalaiset saa hankkia mielestäni "eksoottisia" eläimiä", missään kohtaa kirjoitustani en ole sellaista sanonut. Jos sieltä sellaista luit, hanki silmälasit tai tarkista lukutaitosi. En varmaankaan olisi miliamelle kirjoittanut pitkää pätkää asioista, jotka kannattaa ottaa huomioon kun hankkii poroa, jos tarkoituksenani olisi "estää" häntä niin tekemästä. (ja sen estäminenhän on täysin mahdotonta)

        Ihmettelen suuresti tapaasi korostaa poron erinomaisuutta lemmikkinä ja vähätellä ilmeisesti kaikkea sanomaani. Et ehkä sitten vain tajua (joko yksinkertaisuuttasi tai välinpitämättömyyttäsi), että jos ja kun ihminen ei ole tekemisissä porojen kanssa, hän tulee tarvitsemaan apua tai ainakin neuvoja sen käsittelyssä. Vedit taas vaihteeksi hevoset tähän, joten lisään siihen, että porothan nyt harvemmin ovat peruskoulutettuja kun niitä eteenpäin myydään. Ellei siis ihminen osta valmiiksi koulutettua ajoporoa.

        Ja vielä p*aska-asiasta: Kyllä varmasti ihminen tajuaa, että porokin kakkii siinä missä mikä tahansa eläin. Se ei ollut juttuni pointti, mitä et ilmeisestikään tajunnut. Pointti oli, että jos miliame ei asu tallin tai pelkän lantalan vieressä, hän joutuu miettimään mihin pukkaa kaiken sen poronpaskan. Tämä taas voi olla sellainen rajoitus, mitä hän kirjoituksessaan mietti.

        En ole koskaan kuullutkaan, että joku olisi poroa ihan vaan lemmikiksi kouluttanut, mutta aina näemmä oppii uutta. MInun tapaamani porot kyllä sietävät ihmisen käsittelyä, mutta valitsevat aina ennemmin toisen poron kuin ihmisen seuran. Mutta ne ovatkin olleet pitkän linjan poromiesten kouluttamia ajoporoja, eivät lemmikiksi koulutettuja elukkoja. Eivät ukot ole sitten varmaan osanneet oikein kouluttaa, kun porot eivät hakeudu "toimintaan" ihmisten kanssa vaan valitsevat ennemmin lajitoverinsa seuran. (Mutta tätähän et toki kieltänytkään? Kaiketi suurin osa kesytetyistäkin eläimistä tekee näin. Ja se oli mielipide.)


      • ms. tietäjä
        hohohoijaa kirjoitti:

        No joo, enpä viitsi enää sen kummemmin puuttua horjuvaan logiikkaasi. Jos olet sitä mieltä, että tulevaan eläimeen ja sen elintapoihin jne. ei kannata sen suuremmin perehtyä ennen eläimen hankkimista, niin sehän on sinun asiasi.

        Se, että poro ei mielestäNI ole hyvä lemmikki, on minun mielipiteeni. Kuten myös se, etten pidä siiitä, että siilit tai oravat (joita tiedän joidenkin ihmisten hankkineen/suunnittelevan hankkivansa) otetaan lemmikeiksi. Se, mistä nämä eläimet ovat kotoisin, ei vaikuta mielipiteeseeni. (ja itse asiassa kyllä tiedän kyllä mistä suomessa lemmikkeinä pidetyt siilit ovat kotoisin). Jos sinulle on epäselvää, mitä tarkoittaa sana MIELIPIDE, kysy joltain viisammaltasi.

        Minun tarkoitukseni ei ole, "etteivät suomalaiset saa hankkia mielestäni "eksoottisia" eläimiä", missään kohtaa kirjoitustani en ole sellaista sanonut. Jos sieltä sellaista luit, hanki silmälasit tai tarkista lukutaitosi. En varmaankaan olisi miliamelle kirjoittanut pitkää pätkää asioista, jotka kannattaa ottaa huomioon kun hankkii poroa, jos tarkoituksenani olisi "estää" häntä niin tekemästä. (ja sen estäminenhän on täysin mahdotonta)

        Ihmettelen suuresti tapaasi korostaa poron erinomaisuutta lemmikkinä ja vähätellä ilmeisesti kaikkea sanomaani. Et ehkä sitten vain tajua (joko yksinkertaisuuttasi tai välinpitämättömyyttäsi), että jos ja kun ihminen ei ole tekemisissä porojen kanssa, hän tulee tarvitsemaan apua tai ainakin neuvoja sen käsittelyssä. Vedit taas vaihteeksi hevoset tähän, joten lisään siihen, että porothan nyt harvemmin ovat peruskoulutettuja kun niitä eteenpäin myydään. Ellei siis ihminen osta valmiiksi koulutettua ajoporoa.

        Ja vielä p*aska-asiasta: Kyllä varmasti ihminen tajuaa, että porokin kakkii siinä missä mikä tahansa eläin. Se ei ollut juttuni pointti, mitä et ilmeisestikään tajunnut. Pointti oli, että jos miliame ei asu tallin tai pelkän lantalan vieressä, hän joutuu miettimään mihin pukkaa kaiken sen poronpaskan. Tämä taas voi olla sellainen rajoitus, mitä hän kirjoituksessaan mietti.

        En ole koskaan kuullutkaan, että joku olisi poroa ihan vaan lemmikiksi kouluttanut, mutta aina näemmä oppii uutta. MInun tapaamani porot kyllä sietävät ihmisen käsittelyä, mutta valitsevat aina ennemmin toisen poron kuin ihmisen seuran. Mutta ne ovatkin olleet pitkän linjan poromiesten kouluttamia ajoporoja, eivät lemmikiksi koulutettuja elukkoja. Eivät ukot ole sitten varmaan osanneet oikein kouluttaa, kun porot eivät hakeudu "toimintaan" ihmisten kanssa vaan valitsevat ennemmin lajitoverinsa seuran. (Mutta tätähän et toki kieltänytkään? Kaiketi suurin osa kesytetyistäkin eläimistä tekee näin. Ja se oli mielipide.)

        Lapissa poro on "lemmikki", sillä niitä pidetään aitoissa jne... eteläisemmässä alueessa ei poroa saa pitäää(niitä nyt täällä ei olekkaan), mutta lapissa saa.
        Lappalaisille poro on vähän niinkuin "raha", eli jos kysyt lappalaiselta kuinka monta poroa sinulla on niin he alkavat epäillä sinua varkaaksi, sillä niille poro on kuin rahaa (kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta faktaa on. Leirikoulussa kuulin yhdeltä lappalaiselta.)
        Poro on lappalaisten lemmikki, eli ihan niinkuin meilläkin on hevoset, mutta poroilla ei vaan ratsasteta. Poro on laumaeläin, eli se tarvitsee paljon kavereita asuakseen hyvin.


      • lappilainen..
        ms. tietäjä kirjoitti:

        Lapissa poro on "lemmikki", sillä niitä pidetään aitoissa jne... eteläisemmässä alueessa ei poroa saa pitäää(niitä nyt täällä ei olekkaan), mutta lapissa saa.
        Lappalaisille poro on vähän niinkuin "raha", eli jos kysyt lappalaiselta kuinka monta poroa sinulla on niin he alkavat epäillä sinua varkaaksi, sillä niille poro on kuin rahaa (kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta faktaa on. Leirikoulussa kuulin yhdeltä lappalaiselta.)
        Poro on lappalaisten lemmikki, eli ihan niinkuin meilläkin on hevoset, mutta poroilla ei vaan ratsasteta. Poro on laumaeläin, eli se tarvitsee paljon kavereita asuakseen hyvin.

        ..eli ei pidä kysellä montako poroa joku omistaa.. ;)
        Ite en kyllä pidä poroja lemmikkinä; minulle lemmikki tarkoittaa eläintä, johon on jonkinlainen kiintymyssuhde ja jota en missään nimessä voisi syödä tai myydä lihoiksi. (ja se on porojen kohtalo)
        Ennemmin vertaisin poroa lihakarjaan kuin hevoseen, kyllähän niihinkin voi kiintyä (mutta parempi kun ei kiinny, on mukavempi syödä..) ja on niitä mukava seurata tarhassa. Varsinkin vassut on tosi huvittavia leikkiessään, mutta vaikka monella porolla on nimi ja ne ovat tottuneet ihmisiin, niin ei ne oikein "lemmikeiltä" tunnu.


      • ms. tietäjä xD
        lappilainen.. kirjoitti:

        ..eli ei pidä kysellä montako poroa joku omistaa.. ;)
        Ite en kyllä pidä poroja lemmikkinä; minulle lemmikki tarkoittaa eläintä, johon on jonkinlainen kiintymyssuhde ja jota en missään nimessä voisi syödä tai myydä lihoiksi. (ja se on porojen kohtalo)
        Ennemmin vertaisin poroa lihakarjaan kuin hevoseen, kyllähän niihinkin voi kiintyä (mutta parempi kun ei kiinny, on mukavempi syödä..) ja on niitä mukava seurata tarhassa. Varsinkin vassut on tosi huvittavia leikkiessään, mutta vaikka monella porolla on nimi ja ne ovat tottuneet ihmisiin, niin ei ne oikein "lemmikeiltä" tunnu.

        Siksi kirjoitinkin että lapissa poro on "lemmikki" .


      • ihmettelenvain
        hohohoijaa kirjoitti:

        No joo, enpä viitsi enää sen kummemmin puuttua horjuvaan logiikkaasi. Jos olet sitä mieltä, että tulevaan eläimeen ja sen elintapoihin jne. ei kannata sen suuremmin perehtyä ennen eläimen hankkimista, niin sehän on sinun asiasi.

        Se, että poro ei mielestäNI ole hyvä lemmikki, on minun mielipiteeni. Kuten myös se, etten pidä siiitä, että siilit tai oravat (joita tiedän joidenkin ihmisten hankkineen/suunnittelevan hankkivansa) otetaan lemmikeiksi. Se, mistä nämä eläimet ovat kotoisin, ei vaikuta mielipiteeseeni. (ja itse asiassa kyllä tiedän kyllä mistä suomessa lemmikkeinä pidetyt siilit ovat kotoisin). Jos sinulle on epäselvää, mitä tarkoittaa sana MIELIPIDE, kysy joltain viisammaltasi.

        Minun tarkoitukseni ei ole, "etteivät suomalaiset saa hankkia mielestäni "eksoottisia" eläimiä", missään kohtaa kirjoitustani en ole sellaista sanonut. Jos sieltä sellaista luit, hanki silmälasit tai tarkista lukutaitosi. En varmaankaan olisi miliamelle kirjoittanut pitkää pätkää asioista, jotka kannattaa ottaa huomioon kun hankkii poroa, jos tarkoituksenani olisi "estää" häntä niin tekemästä. (ja sen estäminenhän on täysin mahdotonta)

        Ihmettelen suuresti tapaasi korostaa poron erinomaisuutta lemmikkinä ja vähätellä ilmeisesti kaikkea sanomaani. Et ehkä sitten vain tajua (joko yksinkertaisuuttasi tai välinpitämättömyyttäsi), että jos ja kun ihminen ei ole tekemisissä porojen kanssa, hän tulee tarvitsemaan apua tai ainakin neuvoja sen käsittelyssä. Vedit taas vaihteeksi hevoset tähän, joten lisään siihen, että porothan nyt harvemmin ovat peruskoulutettuja kun niitä eteenpäin myydään. Ellei siis ihminen osta valmiiksi koulutettua ajoporoa.

        Ja vielä p*aska-asiasta: Kyllä varmasti ihminen tajuaa, että porokin kakkii siinä missä mikä tahansa eläin. Se ei ollut juttuni pointti, mitä et ilmeisestikään tajunnut. Pointti oli, että jos miliame ei asu tallin tai pelkän lantalan vieressä, hän joutuu miettimään mihin pukkaa kaiken sen poronpaskan. Tämä taas voi olla sellainen rajoitus, mitä hän kirjoituksessaan mietti.

        En ole koskaan kuullutkaan, että joku olisi poroa ihan vaan lemmikiksi kouluttanut, mutta aina näemmä oppii uutta. MInun tapaamani porot kyllä sietävät ihmisen käsittelyä, mutta valitsevat aina ennemmin toisen poron kuin ihmisen seuran. Mutta ne ovatkin olleet pitkän linjan poromiesten kouluttamia ajoporoja, eivät lemmikiksi koulutettuja elukkoja. Eivät ukot ole sitten varmaan osanneet oikein kouluttaa, kun porot eivät hakeudu "toimintaan" ihmisten kanssa vaan valitsevat ennemmin lajitoverinsa seuran. (Mutta tätähän et toki kieltänytkään? Kaiketi suurin osa kesytetyistäkin eläimistä tekee näin. Ja se oli mielipide.)

        Niin. Sinäkin yleistät aika rankasti kirjoituksissasi ja lisäksi vähättelet toisten ihmisten kokemuksia sekä kykyä omaksua uusia asioita.

        Poroja on (sile et voi mitään) ja tulee olemaan lemmikkeinä. Ja hyviä lemmikkejä ovatkin. Oppivat temppujakin, itseasiassa helpommin kuin hevoset, joiden peruskoulutukseen menee paljon aikaa. Kuitenkin monia erilaisia eläimiä kouluttaneena voin sanoa kokemuksesta (niin, paljonko sinä olit kouluttanut eläimiä eli tiedätkö itse?), että nämä kasvissyöjä eläimet ovat samankaltaisempia kouluttaa kuin esim. koirat ja hevoset.

        Petoeläimet toimivat siis eri logiigalla. Jos on kouluttanut muitakin eläimiä on automaattisesti vahvoilla minkätahansa muun eläimen kouluttamisessa. Se ei todellakaan ole ylivoimaista, jos omaa vähänkään taipumuksia.

        Et siis ollut kuullut poroista lemmikkieläiminä? No eipä voi taas kuin ihmetellä, mutta tunnuit niin herkkänahkaiselta etten taida sanoa miksi.


      • jne..
        ihmettelenvain kirjoitti:

        Niin. Sinäkin yleistät aika rankasti kirjoituksissasi ja lisäksi vähättelet toisten ihmisten kokemuksia sekä kykyä omaksua uusia asioita.

        Poroja on (sile et voi mitään) ja tulee olemaan lemmikkeinä. Ja hyviä lemmikkejä ovatkin. Oppivat temppujakin, itseasiassa helpommin kuin hevoset, joiden peruskoulutukseen menee paljon aikaa. Kuitenkin monia erilaisia eläimiä kouluttaneena voin sanoa kokemuksesta (niin, paljonko sinä olit kouluttanut eläimiä eli tiedätkö itse?), että nämä kasvissyöjä eläimet ovat samankaltaisempia kouluttaa kuin esim. koirat ja hevoset.

        Petoeläimet toimivat siis eri logiigalla. Jos on kouluttanut muitakin eläimiä on automaattisesti vahvoilla minkätahansa muun eläimen kouluttamisessa. Se ei todellakaan ole ylivoimaista, jos omaa vähänkään taipumuksia.

        Et siis ollut kuullut poroista lemmikkieläiminä? No eipä voi taas kuin ihmetellä, mutta tunnuit niin herkkänahkaiselta etten taida sanoa miksi.

        Kerrotko vielä, mitä temppuja olet poroille opettanut? Ja vähän konkreettisemmin, miten? Olen oikeasti kiinnostunut, varsinkin tuosta temppujen opettamisesta. Tuire Kaimio nimittäin sanoi eräässä haastattelussa, että poro on "paksupäinen" opetettava (minun sanavalintani, ei Kaimion), ja kysymyksessä oli kuitenkin "vain" maan kuopsuttaminen.
        Kuten sanoin, aina oppii uutta. Jos vielä kerrot, missä näitä lemmikkeinä pidettäviä, koulutettuja poroja on? Jos ajelen joskus ohi, käyn ehdottomasti katsomassa.

        (Ja jos nyt edelleen on epäselvää, minulla ei ole pienintäkään aikomusta/halua tehdä jotain sille, pidetäänkö jotain eläintä lemmikkinä vai ei. Kumma ettet vieläkään tajua.)
        Ai niin, olitko siis kouluttanut hevosiakin? Aiemmin kirjoitit, että olet ratsastanut/ajanut hevosilla, ja kouluttanut koiria ja poroja. Hevosella ajaminen/ratsastaminen on aika kaukana kouluttamisesta. (minun mielestäni)
        Oma eläintenkouluttamiseni rajoittuu koiriin ja kissaan, mutta jos annat oikein hyviä vinkkejä, kokeilen oppejasi poroihin.


      • lissäys
        jne.. kirjoitti:

        Kerrotko vielä, mitä temppuja olet poroille opettanut? Ja vähän konkreettisemmin, miten? Olen oikeasti kiinnostunut, varsinkin tuosta temppujen opettamisesta. Tuire Kaimio nimittäin sanoi eräässä haastattelussa, että poro on "paksupäinen" opetettava (minun sanavalintani, ei Kaimion), ja kysymyksessä oli kuitenkin "vain" maan kuopsuttaminen.
        Kuten sanoin, aina oppii uutta. Jos vielä kerrot, missä näitä lemmikkeinä pidettäviä, koulutettuja poroja on? Jos ajelen joskus ohi, käyn ehdottomasti katsomassa.

        (Ja jos nyt edelleen on epäselvää, minulla ei ole pienintäkään aikomusta/halua tehdä jotain sille, pidetäänkö jotain eläintä lemmikkinä vai ei. Kumma ettet vieläkään tajua.)
        Ai niin, olitko siis kouluttanut hevosiakin? Aiemmin kirjoitit, että olet ratsastanut/ajanut hevosilla, ja kouluttanut koiria ja poroja. Hevosella ajaminen/ratsastaminen on aika kaukana kouluttamisesta. (minun mielestäni)
        Oma eläintenkouluttamiseni rajoittuu koiriin ja kissaan, mutta jos annat oikein hyviä vinkkejä, kokeilen oppejasi poroihin.

        Niin ja jos vielä valaisisit, missä ja miten olen vähätellyt toisten ihmisten kokemuksia sekä kykyä omaksua uusia asioita?


      • ihmettelenvain
        jne.. kirjoitti:

        Kerrotko vielä, mitä temppuja olet poroille opettanut? Ja vähän konkreettisemmin, miten? Olen oikeasti kiinnostunut, varsinkin tuosta temppujen opettamisesta. Tuire Kaimio nimittäin sanoi eräässä haastattelussa, että poro on "paksupäinen" opetettava (minun sanavalintani, ei Kaimion), ja kysymyksessä oli kuitenkin "vain" maan kuopsuttaminen.
        Kuten sanoin, aina oppii uutta. Jos vielä kerrot, missä näitä lemmikkeinä pidettäviä, koulutettuja poroja on? Jos ajelen joskus ohi, käyn ehdottomasti katsomassa.

        (Ja jos nyt edelleen on epäselvää, minulla ei ole pienintäkään aikomusta/halua tehdä jotain sille, pidetäänkö jotain eläintä lemmikkinä vai ei. Kumma ettet vieläkään tajua.)
        Ai niin, olitko siis kouluttanut hevosiakin? Aiemmin kirjoitit, että olet ratsastanut/ajanut hevosilla, ja kouluttanut koiria ja poroja. Hevosella ajaminen/ratsastaminen on aika kaukana kouluttamisesta. (minun mielestäni)
        Oma eläintenkouluttamiseni rajoittuu koiriin ja kissaan, mutta jos annat oikein hyviä vinkkejä, kokeilen oppejasi poroihin.

        Arveletko, että haluan sinut vieraaksesi. Kaiken kirjoittamasi jälkeen voit vain arvailla! Onneksi alueeni on yksityinen, eikä sinne todellakaan oteta vierailevia pällistelijöitä vastaan. Arvelitko kenties, että kerron paikkani tässä julkisella palstalla.. Voi pyhä yksinkertaisuus, kukahan menisi ansaasi? Ja ota huomioon talli on myös toisten eläinten koti. Ei sinne saapastella kukkoilemaan ihan miten sattuu. Et taida olla paljon tekemisissä eläinten ja niiden omistajien kanssa? Vaikka saisitkin tietää paikkani kieltäisin sinua ehdottomasti ajamasta pihalleni.Kotirauhan häirintä on riittävä ilmaisu.

        Sitten kouluttamiseen. Eläinten kouluttaminen on jatkuvaa. Jokainen joka on edes tekemisisssä eläinten kanssa tietää tämän. Eli voisit vastata edelleen kysymykseeni paljonko olet kouluttanut eläimiä? Jos et tiedä, voit vain todeta sen, mutta älä kuvittele voivasi mutu-tiedolla vastustaa totuutta.Ja koulutukseksi minä en katso tassun antamisen opettamista.

        Hevoset saavat todellakin peruskoulutuksen, joka alkaa varsan totuttamisesta ihmiseen ja sekin koulutus jatkuu koko loppuiän, kuten poroilla, kuten koirilla, kuten vaikkapa minipossuilla. On monia eläimiä,joiden kanssa olen ollut tekimisissä.Kaikkia on koulutteava joka kohtaamiskerta.Hevosen kohdalla ne opetetaan aluksi myös suitsiin ja sitten mihinkin tarkoitukseen se on tarkoitettu muihin varusteisiin, tottelemaan ohjia etc. Tästä löytyy todella pajon tietoa ja kirjoitettavaa on paljon.Aiheesta löytyy kirjoja. Lue pari, niin tiedät, mutta kokemus on tärkein opettaja. Tämän peruskoulutuksen jälkeen alkaa jatkuva koko elämän kestävä koulutus. Se miten kohtelet eläintä, miten eläin vastaa ja miten itse vastaat sille.

        Ja huomaa!Ihminen ei ole vain koulutusta antava osapuoli, vaan oppii myös eläimiltä koko ajan uutta.

        Kirjoitit:"Kerrotko vielä, mitä temppuja olet poroille opettanut? Ja vähän konkreettisemmin, miten? Olen oikeasti kiinnostunut, varsinkin tuosta temppujen opettamisesta."Arveletko, että opettaisin esimerkiksi koiralle miten se antaa tassua? Tassun antamisen opettaminen on yksi yleisimpiä (amatööri)temppuja, jotka opetetaan. Minä vastustan tälläistä kerjäys- ja näytöstemppujen opettamista vain temppujen itsensä vuoksi. Paljon hyödyllisempää on tukea lajinomaista käyttäytymistä ja vahvistaa sitä.Samasta syystä on halveksuntaa minua ja poroja, tai mitä tahansa eläintä kohtaan puhua pelkistä tempuista. Kysymys on kouluttamisesta. Millaisia temppuja ajattelit? Pelkistä tempuista puhumalla lokeroit itsesi onnettomien amatöörien joukkoon.

        Opettaminen tapahtuu kaikilla eläimillä niiden luontaisia taipumuksia vahvistamalla. Tätä on valitettavasti lyhyen ja helpon koulutustien etsijöille mahdoton selittää, koska ihmisen on luovuttava ensin Besserwisser asemastaan voidakseen olla kuunteleva osapuoli koulutustapahtumassa. Jos tietäsit jotain kouluttamisesta et edes pyytäisi minua kertomaan konkreetisesti miten, koska tämän palstan puitteissa se ei tapahdu. Enkä minä ole valmis ottamaan sinua koulutukseeni. Ihminen tarvitsee nöyryyttä oppiakseen ja ennen kaikkea oppiakseen eläimiltä.

        Minä olen oppinut poroilta ja kouluttanut poroja siihen mihin niitä on järkevintä käyttää eli veto- ja takkaeläimeksi. Poro oppii esimerkiksi sanakäskyjä ja ohjaskäskyjä, kuten hevonenkin. Edelleenkin korostan sitä, että laumassa elävät kasvissyöjät ovat (minun mielestäni)samantapaisempia kuin esim. lihansyöjät.Tiedän joidenkin opettaneen poron esim. kerjäämään erillaisilla merkeillä,Kuten koiranki, mutta en halua tietoisesti opettaa mitään eläintä kerjäämään erillaisilla tempuilla ja kumarruksilla. Osa yksilöistä oppii seuraamalla vaikkapa avaamaan haan. Tämä ei ole silloin tarkoituksenmukaista, vaan vaatii muita ratkaisuja.

        Vai vinkkejä! Ainoastaan yksi vinkki minulla on:opettele kuuntelamaan eläimen sanattomia viestejä, annat itse myös niitä. Ne on pidettävä kontrollissa tietoisesti. Oppiminen ja koulutus on elinikäistä. Sitä ei opi pelkillä lauseilla, vaan jatkuvalla tekemisellä eläinten kanssa.Ja nöyryys tarkoittaa myös toisten oppimiskykyyn luottamista. Arveletko vahvistaneesi sitä kielteisillä lausunnoillasi? (sinulla ei taida olla hajuakaan mistä kirjoitan?)


      • jne.
        ihmettelenvain kirjoitti:

        Arveletko, että haluan sinut vieraaksesi. Kaiken kirjoittamasi jälkeen voit vain arvailla! Onneksi alueeni on yksityinen, eikä sinne todellakaan oteta vierailevia pällistelijöitä vastaan. Arvelitko kenties, että kerron paikkani tässä julkisella palstalla.. Voi pyhä yksinkertaisuus, kukahan menisi ansaasi? Ja ota huomioon talli on myös toisten eläinten koti. Ei sinne saapastella kukkoilemaan ihan miten sattuu. Et taida olla paljon tekemisissä eläinten ja niiden omistajien kanssa? Vaikka saisitkin tietää paikkani kieltäisin sinua ehdottomasti ajamasta pihalleni.Kotirauhan häirintä on riittävä ilmaisu.

        Sitten kouluttamiseen. Eläinten kouluttaminen on jatkuvaa. Jokainen joka on edes tekemisisssä eläinten kanssa tietää tämän. Eli voisit vastata edelleen kysymykseeni paljonko olet kouluttanut eläimiä? Jos et tiedä, voit vain todeta sen, mutta älä kuvittele voivasi mutu-tiedolla vastustaa totuutta.Ja koulutukseksi minä en katso tassun antamisen opettamista.

        Hevoset saavat todellakin peruskoulutuksen, joka alkaa varsan totuttamisesta ihmiseen ja sekin koulutus jatkuu koko loppuiän, kuten poroilla, kuten koirilla, kuten vaikkapa minipossuilla. On monia eläimiä,joiden kanssa olen ollut tekimisissä.Kaikkia on koulutteava joka kohtaamiskerta.Hevosen kohdalla ne opetetaan aluksi myös suitsiin ja sitten mihinkin tarkoitukseen se on tarkoitettu muihin varusteisiin, tottelemaan ohjia etc. Tästä löytyy todella pajon tietoa ja kirjoitettavaa on paljon.Aiheesta löytyy kirjoja. Lue pari, niin tiedät, mutta kokemus on tärkein opettaja. Tämän peruskoulutuksen jälkeen alkaa jatkuva koko elämän kestävä koulutus. Se miten kohtelet eläintä, miten eläin vastaa ja miten itse vastaat sille.

        Ja huomaa!Ihminen ei ole vain koulutusta antava osapuoli, vaan oppii myös eläimiltä koko ajan uutta.

        Kirjoitit:"Kerrotko vielä, mitä temppuja olet poroille opettanut? Ja vähän konkreettisemmin, miten? Olen oikeasti kiinnostunut, varsinkin tuosta temppujen opettamisesta."Arveletko, että opettaisin esimerkiksi koiralle miten se antaa tassua? Tassun antamisen opettaminen on yksi yleisimpiä (amatööri)temppuja, jotka opetetaan. Minä vastustan tälläistä kerjäys- ja näytöstemppujen opettamista vain temppujen itsensä vuoksi. Paljon hyödyllisempää on tukea lajinomaista käyttäytymistä ja vahvistaa sitä.Samasta syystä on halveksuntaa minua ja poroja, tai mitä tahansa eläintä kohtaan puhua pelkistä tempuista. Kysymys on kouluttamisesta. Millaisia temppuja ajattelit? Pelkistä tempuista puhumalla lokeroit itsesi onnettomien amatöörien joukkoon.

        Opettaminen tapahtuu kaikilla eläimillä niiden luontaisia taipumuksia vahvistamalla. Tätä on valitettavasti lyhyen ja helpon koulutustien etsijöille mahdoton selittää, koska ihmisen on luovuttava ensin Besserwisser asemastaan voidakseen olla kuunteleva osapuoli koulutustapahtumassa. Jos tietäsit jotain kouluttamisesta et edes pyytäisi minua kertomaan konkreetisesti miten, koska tämän palstan puitteissa se ei tapahdu. Enkä minä ole valmis ottamaan sinua koulutukseeni. Ihminen tarvitsee nöyryyttä oppiakseen ja ennen kaikkea oppiakseen eläimiltä.

        Minä olen oppinut poroilta ja kouluttanut poroja siihen mihin niitä on järkevintä käyttää eli veto- ja takkaeläimeksi. Poro oppii esimerkiksi sanakäskyjä ja ohjaskäskyjä, kuten hevonenkin. Edelleenkin korostan sitä, että laumassa elävät kasvissyöjät ovat (minun mielestäni)samantapaisempia kuin esim. lihansyöjät.Tiedän joidenkin opettaneen poron esim. kerjäämään erillaisilla merkeillä,Kuten koiranki, mutta en halua tietoisesti opettaa mitään eläintä kerjäämään erillaisilla tempuilla ja kumarruksilla. Osa yksilöistä oppii seuraamalla vaikkapa avaamaan haan. Tämä ei ole silloin tarkoituksenmukaista, vaan vaatii muita ratkaisuja.

        Vai vinkkejä! Ainoastaan yksi vinkki minulla on:opettele kuuntelamaan eläimen sanattomia viestejä, annat itse myös niitä. Ne on pidettävä kontrollissa tietoisesti. Oppiminen ja koulutus on elinikäistä. Sitä ei opi pelkillä lauseilla, vaan jatkuvalla tekemisellä eläinten kanssa.Ja nöyryys tarkoittaa myös toisten oppimiskykyyn luottamista. Arveletko vahvistaneesi sitä kielteisillä lausunnoillasi? (sinulla ei taida olla hajuakaan mistä kirjoitan?)

        "Ja hyviä lemmikkejä ovatkin. Oppivat temppujakin, itseasiassa helpommin kuin hevoset,"
        Tämä on suora lainaus edellisestä kirjoituksestasi. Miksi kirjoitit näin?
        Ensin tuot esille, miten porot oppivat temppuja, sitten ilmoitat että tempuista puhuminen on halventavaa..? MIstä tempuista itse puhuit? Ja edelleen, miksi? Jos k.o tempuista kysyminen on halventavaa, eikö niistä puhuminen (viitaten kommenttiisi) ole sitä myös?
        Tuntuu aika tekopyhältä että saarnaat minulle, miten jonkun ilmaisun käyttäminen on väärin, kun olet sitä itse ensin käyttänyt..

        Kyllä, olin oikeasti kiinnostunut mitä temppuja olet poroillesi onnistunut opettamaan ja miten. Olisi ollut erittäin mielenkiintoista kuulla, osaatko jotain, mitä ammattimainen eläintenkouluttaja ei. Siis jos hän pitää poroa hitaasti koulutettavana ja sinä taas hehkutat poron oppivan temppuja, näin voisi olettaa. En usko että koulutat eläimiä työksesi, olet siis amatööri sinäkin. Ovatko kaikki eläintenomistajat mielestäsi "onnettomia amatöörejä", vai pelkästään ne jotka ovat eri mieltä kanssasi? Kiinnostaa tietää, kun harvemmin pääsee lokeroiduksi vastaavaan kastiin.

        Ilmesesti et siis ole hevosia kouluttanut? Ja olisit sen varmasti heti tuonut esille, jos olisit.

        Ja pyhä sylvi sentään.. Vastustat koirien tassunantamisen kaltaisia näytöstemppuja?!?! "Paljon hyödyllisempää on tukea lajinomaista käyttäytymistä ja vahvistaa sitä".. (kuin opettaa näytös- ja kerjäystemppuja).. Vieläpä jos niitä opetetaan pelkästään tempun takia..?

        Voi ziisus sentään. Mitähän koiralle voi ja saa mielestäsi opettaa, ettei vaan tule jatkossa halvennettua elukkaparkaa? Vaikka myöhäistä taitaa olla, eivät kai tottelevaisuuskokeiden liikkeetkään mitään näytöstemppuja kummempia ole. Voi helvetti, olen vielä kaikille raukoille opettanut kaikki mahdolliset temput (ja nimenomaan temput) mitä olen keksinyt, tassunantamisesta kuononpesemiseen. (Ja tämä opettaminen on tapahtunut klassisen ehdollistamisen keinoin.)

        Koska olen olen opettanut koirilleni TEMPPUJA, (olkoonkin, että niitä tottelevaisuuskoe kentällä arvostellaan toisin kuin tassunantamista), ei liene väliä montako koiraa olen opettanut. Vai haetko ehkä laatua määrän sijaan? Et uskoisi jos kertoisin ja mitä väliä? Tiedän itse koirieni olevan/olleen hyvin kasvatettuja ja koulutettuja, miellyttäviä eläimiä. Olkoonkin että koulutukseen on sisältynyt laaja valikoima turhanpäiväisiä temppuja.

        "kukahan menisi ansaasi? Ja ota huomioon talli on myös toisten eläinten koti"
        Oletko ehkä hivenen vainoharhainen? Mitähän ansaa kuvittelet minun virittelevän sinulle ja ennenkaikkea miksi? Ja talli.. :0) No, onneksi et ole herkkänahkainen, vai mitä?


      • poro ei ole lemmikki!
        jne. kirjoitti:

        "Ja hyviä lemmikkejä ovatkin. Oppivat temppujakin, itseasiassa helpommin kuin hevoset,"
        Tämä on suora lainaus edellisestä kirjoituksestasi. Miksi kirjoitit näin?
        Ensin tuot esille, miten porot oppivat temppuja, sitten ilmoitat että tempuista puhuminen on halventavaa..? MIstä tempuista itse puhuit? Ja edelleen, miksi? Jos k.o tempuista kysyminen on halventavaa, eikö niistä puhuminen (viitaten kommenttiisi) ole sitä myös?
        Tuntuu aika tekopyhältä että saarnaat minulle, miten jonkun ilmaisun käyttäminen on väärin, kun olet sitä itse ensin käyttänyt..

        Kyllä, olin oikeasti kiinnostunut mitä temppuja olet poroillesi onnistunut opettamaan ja miten. Olisi ollut erittäin mielenkiintoista kuulla, osaatko jotain, mitä ammattimainen eläintenkouluttaja ei. Siis jos hän pitää poroa hitaasti koulutettavana ja sinä taas hehkutat poron oppivan temppuja, näin voisi olettaa. En usko että koulutat eläimiä työksesi, olet siis amatööri sinäkin. Ovatko kaikki eläintenomistajat mielestäsi "onnettomia amatöörejä", vai pelkästään ne jotka ovat eri mieltä kanssasi? Kiinnostaa tietää, kun harvemmin pääsee lokeroiduksi vastaavaan kastiin.

        Ilmesesti et siis ole hevosia kouluttanut? Ja olisit sen varmasti heti tuonut esille, jos olisit.

        Ja pyhä sylvi sentään.. Vastustat koirien tassunantamisen kaltaisia näytöstemppuja?!?! "Paljon hyödyllisempää on tukea lajinomaista käyttäytymistä ja vahvistaa sitä".. (kuin opettaa näytös- ja kerjäystemppuja).. Vieläpä jos niitä opetetaan pelkästään tempun takia..?

        Voi ziisus sentään. Mitähän koiralle voi ja saa mielestäsi opettaa, ettei vaan tule jatkossa halvennettua elukkaparkaa? Vaikka myöhäistä taitaa olla, eivät kai tottelevaisuuskokeiden liikkeetkään mitään näytöstemppuja kummempia ole. Voi helvetti, olen vielä kaikille raukoille opettanut kaikki mahdolliset temput (ja nimenomaan temput) mitä olen keksinyt, tassunantamisesta kuononpesemiseen. (Ja tämä opettaminen on tapahtunut klassisen ehdollistamisen keinoin.)

        Koska olen olen opettanut koirilleni TEMPPUJA, (olkoonkin, että niitä tottelevaisuuskoe kentällä arvostellaan toisin kuin tassunantamista), ei liene väliä montako koiraa olen opettanut. Vai haetko ehkä laatua määrän sijaan? Et uskoisi jos kertoisin ja mitä väliä? Tiedän itse koirieni olevan/olleen hyvin kasvatettuja ja koulutettuja, miellyttäviä eläimiä. Olkoonkin että koulutukseen on sisältynyt laaja valikoima turhanpäiväisiä temppuja.

        "kukahan menisi ansaasi? Ja ota huomioon talli on myös toisten eläinten koti"
        Oletko ehkä hivenen vainoharhainen? Mitähän ansaa kuvittelet minun virittelevän sinulle ja ennenkaikkea miksi? Ja talli.. :0) No, onneksi et ole herkkänahkainen, vai mitä?

        Mietiskelin asioita hieman lisää ja tulin siihen tulokseen, että tämän keskustelun jatkaminen on aivan älytöntä. Älytöntä siksi, etten halua mietiskellä enempää olenko kirjoittanut liian ilkeästi ja pahoittanut jonkun mielen teksteilläni. (Kuten ilmeisesti olen tehnyt).

        Minulle lemmikin ja "lemmikin" ero on selvä (ylempää viestiketjusta löytyy hyvät määritelmät), poroa en pysty lemmikiksi mieltämään, korkeintaan se on "lemmikki". Jos jollekulle poro on lemmikin asemassa, niin sitten on, asia ei minulle kuulu joten se siitä.

        Jos olet oikeasti huolissasi siitä, että olen sinulle jotain "ansoja" viritellyt, niin huoli pois. Et ole missään (aiemmin) sanonut poroja omistavasi, enkä minä ole sellaista kuvitellutkaan (ja kyllä, poroja voi kouluttaa sellaista omistamatta). Joten kysymykseni missä on koulutettuja lemmikkiporoja, ei ollut yritys selvittää asuinpaikkaasi. Omasta asuinpaikastani sen verran, että meillä päin porot eivät asustele tallissa vaan se on nimenomaan toisten eläinten asuinpaikka. (joten erilainen katsontakanta jo eläinten asuinpaikasta lähtien?)

        Joka tapauksessa hyvää kevään jatkoa sinulle ja eläimillesi, lemmikeille tai "lemmikeille" lajiin katsomatta. Itse otan nyt lemmikkini ja lähden sen kanssa ulkoilemaan.


      • ihmettelenvain
        poro ei ole lemmikki! kirjoitti:

        Mietiskelin asioita hieman lisää ja tulin siihen tulokseen, että tämän keskustelun jatkaminen on aivan älytöntä. Älytöntä siksi, etten halua mietiskellä enempää olenko kirjoittanut liian ilkeästi ja pahoittanut jonkun mielen teksteilläni. (Kuten ilmeisesti olen tehnyt).

        Minulle lemmikin ja "lemmikin" ero on selvä (ylempää viestiketjusta löytyy hyvät määritelmät), poroa en pysty lemmikiksi mieltämään, korkeintaan se on "lemmikki". Jos jollekulle poro on lemmikin asemassa, niin sitten on, asia ei minulle kuulu joten se siitä.

        Jos olet oikeasti huolissasi siitä, että olen sinulle jotain "ansoja" viritellyt, niin huoli pois. Et ole missään (aiemmin) sanonut poroja omistavasi, enkä minä ole sellaista kuvitellutkaan (ja kyllä, poroja voi kouluttaa sellaista omistamatta). Joten kysymykseni missä on koulutettuja lemmikkiporoja, ei ollut yritys selvittää asuinpaikkaasi. Omasta asuinpaikastani sen verran, että meillä päin porot eivät asustele tallissa vaan se on nimenomaan toisten eläinten asuinpaikka. (joten erilainen katsontakanta jo eläinten asuinpaikasta lähtien?)

        Joka tapauksessa hyvää kevään jatkoa sinulle ja eläimillesi, lemmikeille tai "lemmikeille" lajiin katsomatta. Itse otan nyt lemmikkini ja lähden sen kanssa ulkoilemaan.

        Sana temppu oli ehkä väärässä yhteydessä, mutta ensimmäisellä kerralla tarkoitin sillä kohtaa epätarkalla sanalla niitä "peruskoulutusasioita", jotka kaikilla eläimillä on opeteltava, kuten tottelevaisuus ja peruskäskyt (pysähdys, kääntyminen etc. lue koulutuskirjoista). Ja jos et vielä ymmärtänyt mitä tarkoitin jatkuvalla koulutuksella, niin tarkoitan sitä, että joka kerralla eläimen kanssa työskennellessä on ihmisen oltava läsnä ja kohdattava eläin. Jos ei tätä ymmärrä, ei ymmärrä koko ideaa eläinten kanssa työskentelystä.

        Omistan todella porojakin. Useamman. Tottakai porot ovat ulkona. Mutta jos sanon meneväni tallille, tarkoitan koko aluetta. Pitäsikö sanoa:" Tallin alueen ulkotiloihin"?Pyydän anteeksi, etten tajunnut tuon olevan noin epäselvää ymmärtää. Poroja tiedän olevan lemmikkinä paitsi täällä eteläsuomessa niin myös pohjoisessa. Hyötytöihinkin niitä käytetään, kuten esim. hirvenruhojen metsästä poisvetämiseen syksyn metsästysten aikaan. Se jos mikä on työtä, kuten hevosen käyttäminen pienimuotoisessa tukkienajossa, vaikkakaan omat voimani eivät siihen aivan riitä.

        Totta on etten arvosta eläinten koulutusta pelkäksi sirkuseläimeksi. Mainoksiin sopivat mielestäni parhaiten ihmiset. En arvosta mainosten luomaa keinotekoista tarpeitten maailmaa. Mielestäni eläinten ei tarvitse olla mukana luomamassa markkinatalouden tarpeita.

        Jos kouluttaa mitä tahansa eläintä ja tuntee eläimen pitkäaikaisesti, siihen luo luottamuksellisen suhteen. Arveletko, että kouluttaja, joka kohtaa eläimen vain vähän aikaa, voi luoda noin vain sellaisen suhteen? Ja jos/kun luottamuksen luominen onnistuu, hän kävelee vain pois? Hidas oppivuus jollekkin ihmiselle voi olla myös merkki eläimen epäluulosta. Kenties arvostat tuollaista. Minä en. Ilomielellä kutsun itseäni amatööriksi (kuhan se ei tarkoita näitä turhia tassunanto-temppujen opettamista), kun minä voin kouluttaa ja viettää eläinten kanssa laatuaikaa, ilman niiden elämän luomista ilveilyksi ihmisten maailmasta.

        Koet parhaaksi lopettaa keskustelun. Niin minäkin. En tosin usko sinun kurvaavan omalla autollasi pihaani. Oletko edes ajokortti-iässä.Minä muistan ajan,kun isännät ajoivat vielä työhevosillaan...


      • ns. "villieläimen...

        vai ei sitä poroa suositella lemmikiksi, no juu.
        Kyllähän siinä varmasti on sairaalloinen hoivaaminen, nääs jos tahroo, et o oloihinsa tyytyväinen. Mutta eihän tuo nyt ole mahotonta. Porohan on laumaeläin, että sillä viisiin sais hommata useamman kerralla, nii ei sitten rupeaisi yksiksensä itkeskelemään, tuo sorkakas, vae mitkä varpaat sillä porosiloilla nyt sitten ikinä onkaan.
        Mutta, tuossa kun luin tuossa viestiä, jossa sanottii, että poroha on puolivilli kotieläin, niin sehän on nii, että minkä tahansa otuksen välille saa kyllä punottua "luottamussiteen", ja kyllä mie oon ainakin ite oppinu rakastamaan omassa "hyvin villissä" lellikissäni sitä arvaamattomuutta ja "villeyttä".
        No, tuo meikäläise villilellikki on rodultansa hirvi. Pien likka se viel on, kotona pystyy sitä hoitellemmoo, mut kuha isoks kasvaa, niin saapa nähdä.
        Siis, poroha on tosi mukava elukka, semmone lollikka, mutta ei sitä vissii omakotitalon pihaan voe ottaa.
        Meirä sarvekas syö heiniä enimmiksee, mutta kyllä oon sille herneekuoriloita, porkkanaa, omppua ja kaarnaaki annellu.
        se tosiaan syö ihan koko ajan ja melkein mitä vaan, jos kädestä antaa, nii kaikki kelpaa.
        Vaivaa saa lemmikin eteen tosissansa nährä, paitsi jos ei ole kilpikonna, niinko meijä villieläin (Asuu omassa aitauksessaan eikä juur muuta tarvii, ku viedä kaks kertaa päivässä ruokaa) Konnapoika ku on semmoinen yksinäinensusi, ei tykkää oikein seurasta, haluaa "ajatella" rauhassa.
        Mutta luonteessahan tuo on, voe niitä kilppareita olla seurallisiaki luonteita, varmasti onki.
        Olen kuitenkin varma, että kyllä porosta saa ihan kelpo lemmikin _SEN EHDOILLA.
        tilaa pitää olla, rehua ja mieluimmin semmonen aitaus, jossa saisi kuljeskella, isommalla alueella ihan omanpäänsä mukaan.
        Mie oon laittanu aijakset sillai, että aitaus o puoliks talo pihas, sitten joku muutama kymmen metriä metässä, nii saa kulkea puiden lomas, jos vaikka tulloo tarvetta kiehnyytellä kylkilöisiä.
        Meirä ponilla sit vähän pienempi aitaus, semmone jalottelu, että siinähä ravaa.
        Pitäähä sitä liikkuma tilaa olla, jotta lihakset kehittyy.


      • petterinkaveri
        ihmettele vaan.. kirjoitti:

        Ei, en suosittele poroa lemmikiksi. Suomesta löytyy kyllä runsaasti eläimiä, jotka ovat lemmikiksi sopivampia kuin puolivillinä metsissä asusteleva elukka. Jostain kummasta nyt näyttää olevan muutenkin valloilla muoti, että hankitaan lemmikiksi eläin, jota yleensä näkee metsässä. (siilit ja oravat) Minä en siitä trendistä pidä.

        Poro kesyyntyy liian helposti ehkä siitä näkökulmasta katsottuna, että sen pitäisi pysyä metsässä eikä tulla ihmisten pihoille/kasvimaille, ihmisiä pelkäämättä. JOs poroa ottaa lemmikiksi, sen oletettavasti toivoo myös olevan "lemmikki": hakeutuvan ihmisten seuraan ja nauttivan käsittelystä. Kuten totesit itsekin, poro ei silittelystä pahemmin välitä. Joten edelleen ihmettelen, mitä varten pitää hankkia "eksoottinen" eläin pihamaalle seisoskelemaan? (ja eksoottinen poro useimmille eteläsuomessa asuville on)

        Kyseinen ihminen, joka poroa halusi, ei antanut kuvaa koven suuresta asiantuntemuksta (en tiedä onko näin, mutta sellaisen kuvan sain). Tästä syystä heitin muutamia asioita esille,joita hän ei ehkä ole tullut ajatelleeksi. JOs asuu eteläsuomessa, ei välttämäti ole poron päitsiä joka marketissa myynnissä, joten ne kannattaa silloin hankkia samalla reissula kuin porokin. Ne vasan pääsä olevat eivät enää aikuisena ole sopivan kokoiset.

        "Tämä edellyttää tietysti ystävällisen johdonmukaista käsittelyä kuten kaikkien eläinten kohdalla. Jos sinusta ei siihen ole, älä tee siitä yleistystä kaikkiin. "
        --Olipa mahtava kommentti!! Jos olen sitä mieltä, että ennen eläimen hankkimista tulisi perehtyä lajiin hieman tarkemmin, se tarkoittaa siis mitä?? Että en itse perehdy omistamiini eläimiin? Poro on omanlaisensa eläin, jonka käsittely vaatii mielestäni perehtymistä = tarkoittaa siis, että en pysty johdonmukaiseen eläinten käsittelyyn?

        Logiikkasi ontuu hieman, mutta ei se mitään.

        Meilläpä onki poroja useampi (8) Ja kyllä ne tulee luokse, kun huutaa ja perunaämpäriä kolisuttaa. Rapsutuksestakin tykkää, ku ovat olleet "pihaporoina" siis ihan niinkuin lemmikkeinä, täällä oulussa. pidetty niitä sillotällön jopa lampaiden kanssa samas aitauksessa


      • rauhantahtoinen viesti

        APUVA MIKÄ TAISTO MINUN LEMMIKKIYYDESTÄNI NYT TÄNNE ON SYNTYNYT!!!!
        SOVITAAN; ETTÄ OLEN TÄSTÄLÄHTIEN ELUKKA SIINÄ MISSÄ ILVES; KOIRA JA IHMINENKIN:: JA PORSAS!
        HALATAAN TOISIAMME JA ELETÄÄN SOVUSSA!


      • myyn poroja
        petterinkaveri kirjoitti:

        Meilläpä onki poroja useampi (8) Ja kyllä ne tulee luokse, kun huutaa ja perunaämpäriä kolisuttaa. Rapsutuksestakin tykkää, ku ovat olleet "pihaporoina" siis ihan niinkuin lemmikkeinä, täällä oulussa. pidetty niitä sillotällön jopa lampaiden kanssa samas aitauksessa

        mie myyn poroja 500 e me ite koulutetaan ne meillä on yli 500 poroa joita me myydään myös myynnissä on poron sarvia ja taljoja puh:0407265602


      • poro
        ms. tietäjä kirjoitti:

        Lapissa poro on "lemmikki", sillä niitä pidetään aitoissa jne... eteläisemmässä alueessa ei poroa saa pitäää(niitä nyt täällä ei olekkaan), mutta lapissa saa.
        Lappalaisille poro on vähän niinkuin "raha", eli jos kysyt lappalaiselta kuinka monta poroa sinulla on niin he alkavat epäillä sinua varkaaksi, sillä niille poro on kuin rahaa (kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta faktaa on. Leirikoulussa kuulin yhdeltä lappalaiselta.)
        Poro on lappalaisten lemmikki, eli ihan niinkuin meilläkin on hevoset, mutta poroilla ei vaan ratsasteta. Poro on laumaeläin, eli se tarvitsee paljon kavereita asuakseen hyvin.

        tuohon kommentoin että jos joku kysyy poromieheltä kuinka monta poroa omistaa,niin vastaus on että saman verran kun rahaa tilillä.:-) jotenki silleen,meil ittel on poroja:)


      • porofani
        ihmettele vaan.. kirjoitti:

        Ei, en suosittele poroa lemmikiksi. Suomesta löytyy kyllä runsaasti eläimiä, jotka ovat lemmikiksi sopivampia kuin puolivillinä metsissä asusteleva elukka. Jostain kummasta nyt näyttää olevan muutenkin valloilla muoti, että hankitaan lemmikiksi eläin, jota yleensä näkee metsässä. (siilit ja oravat) Minä en siitä trendistä pidä.

        Poro kesyyntyy liian helposti ehkä siitä näkökulmasta katsottuna, että sen pitäisi pysyä metsässä eikä tulla ihmisten pihoille/kasvimaille, ihmisiä pelkäämättä. JOs poroa ottaa lemmikiksi, sen oletettavasti toivoo myös olevan "lemmikki": hakeutuvan ihmisten seuraan ja nauttivan käsittelystä. Kuten totesit itsekin, poro ei silittelystä pahemmin välitä. Joten edelleen ihmettelen, mitä varten pitää hankkia "eksoottinen" eläin pihamaalle seisoskelemaan? (ja eksoottinen poro useimmille eteläsuomessa asuville on)

        Kyseinen ihminen, joka poroa halusi, ei antanut kuvaa koven suuresta asiantuntemuksta (en tiedä onko näin, mutta sellaisen kuvan sain). Tästä syystä heitin muutamia asioita esille,joita hän ei ehkä ole tullut ajatelleeksi. JOs asuu eteläsuomessa, ei välttämäti ole poron päitsiä joka marketissa myynnissä, joten ne kannattaa silloin hankkia samalla reissula kuin porokin. Ne vasan pääsä olevat eivät enää aikuisena ole sopivan kokoiset.

        "Tämä edellyttää tietysti ystävällisen johdonmukaista käsittelyä kuten kaikkien eläinten kohdalla. Jos sinusta ei siihen ole, älä tee siitä yleistystä kaikkiin. "
        --Olipa mahtava kommentti!! Jos olen sitä mieltä, että ennen eläimen hankkimista tulisi perehtyä lajiin hieman tarkemmin, se tarkoittaa siis mitä?? Että en itse perehdy omistamiini eläimiin? Poro on omanlaisensa eläin, jonka käsittely vaatii mielestäni perehtymistä = tarkoittaa siis, että en pysty johdonmukaiseen eläinten käsittelyyn?

        Logiikkasi ontuu hieman, mutta ei se mitään.

        Minun mielestäni (etelä-suomalaisen näkökulmasta) porossa ei ole eksotiikkaa. Poro kuuluu Suomen luontoon kuten metsäpeurakin. Eksoottisia ovat papukaijat, liskot, käärmeet, chincilla (tai miten se nyt kirjoitetaankaan), maaoravat, tarantellat, ulkolaiset siilit kuten mainitsitkin, skorpionit, sademetsän sammakot, marsut ja hamsterit. Nämä ovat vain suositumpia, eikä kukaan pohdi saako marsua pitää lemmikkinä vai ei. Porohan on ihan ihastuttava lemmikkinä vaikkei silittelyä kaipaakaan. Porokin voi hakeutua ihmisen seuraan ihan omasta halustaan vaikkei olekaan tuttipullolla juotettu yksilö. Varmaan sekin on vähän geeneistä kiinni. Esim. metsäpeuran geenit jos vaikuttavat luonteeseen niin poro ei kesyynny kovin kesyksi.


      • ..............................
        ns. "villieläimen... kirjoitti:

        vai ei sitä poroa suositella lemmikiksi, no juu.
        Kyllähän siinä varmasti on sairaalloinen hoivaaminen, nääs jos tahroo, et o oloihinsa tyytyväinen. Mutta eihän tuo nyt ole mahotonta. Porohan on laumaeläin, että sillä viisiin sais hommata useamman kerralla, nii ei sitten rupeaisi yksiksensä itkeskelemään, tuo sorkakas, vae mitkä varpaat sillä porosiloilla nyt sitten ikinä onkaan.
        Mutta, tuossa kun luin tuossa viestiä, jossa sanottii, että poroha on puolivilli kotieläin, niin sehän on nii, että minkä tahansa otuksen välille saa kyllä punottua "luottamussiteen", ja kyllä mie oon ainakin ite oppinu rakastamaan omassa "hyvin villissä" lellikissäni sitä arvaamattomuutta ja "villeyttä".
        No, tuo meikäläise villilellikki on rodultansa hirvi. Pien likka se viel on, kotona pystyy sitä hoitellemmoo, mut kuha isoks kasvaa, niin saapa nähdä.
        Siis, poroha on tosi mukava elukka, semmone lollikka, mutta ei sitä vissii omakotitalon pihaan voe ottaa.
        Meirä sarvekas syö heiniä enimmiksee, mutta kyllä oon sille herneekuoriloita, porkkanaa, omppua ja kaarnaaki annellu.
        se tosiaan syö ihan koko ajan ja melkein mitä vaan, jos kädestä antaa, nii kaikki kelpaa.
        Vaivaa saa lemmikin eteen tosissansa nährä, paitsi jos ei ole kilpikonna, niinko meijä villieläin (Asuu omassa aitauksessaan eikä juur muuta tarvii, ku viedä kaks kertaa päivässä ruokaa) Konnapoika ku on semmoinen yksinäinensusi, ei tykkää oikein seurasta, haluaa "ajatella" rauhassa.
        Mutta luonteessahan tuo on, voe niitä kilppareita olla seurallisiaki luonteita, varmasti onki.
        Olen kuitenkin varma, että kyllä porosta saa ihan kelpo lemmikin _SEN EHDOILLA.
        tilaa pitää olla, rehua ja mieluimmin semmonen aitaus, jossa saisi kuljeskella, isommalla alueella ihan omanpäänsä mukaan.
        Mie oon laittanu aijakset sillai, että aitaus o puoliks talo pihas, sitten joku muutama kymmen metriä metässä, nii saa kulkea puiden lomas, jos vaikka tulloo tarvetta kiehnyytellä kylkilöisiä.
        Meirä ponilla sit vähän pienempi aitaus, semmone jalottelu, että siinähä ravaa.
        Pitäähä sitä liikkuma tilaa olla, jotta lihakset kehittyy.

        aidan se ainakin tarvii. aidassa pitäs olla tilaa jonku verran et pääsee käveleen ja sääskisuoja myös pitäs olla. tieten solis hyvä jos sillä olisi kaveri.


      • Porokaveri
        ihmettelenvain kirjoitti:

        Vai et suosittele poroa lemmikiksi. Ilmeisesti et ole itse omistanut/hoitanut poroja koskaan, koska heitit niin uskomattomia kommentteja. Poro kesyyntyy varsin helposti, jopa liiankin helposti. Tämä edellyttää tietysti ystävällisen johdonmukaista käsittelyä kuten kaikkien eläinten kohdalla. Jos sinusta ei siihen ole, älä tee siitä yleistystä kaikkiin. Olen kouluttanut poroja ja ratsastanut/ajanut hevosilla. Erillaisiahan ne ovat, mutta poro kesyyntyy kyllä hyvin. Silittelystä ja rapsuttelusta se ei pidä niin kuin hevonen, johtuen karvan rakenteesta.

        Siinä nyt tietysti olet oikeassa, että ne vaativat suuren tilan. Ravinnon on oltavan monipuolista, mutta esim. jäkälä ei ole välttämätöntä. Kaikista eläimistä tulee "sitä ihteään", tervemenoa tallille lapiohommiin.

        Porosta tulee erinomainen lemmikki, se tottuu oman talon koiriin ja jopa ystävystyy niiden kanssa. Lemmikiksi suosittelen ottamaan 0,5-1-vuotiaan poron, ettei siitä tule liian kesyä. Silloin se menee pilalle kuten varsakin, joka joutuu ihmisten hoviin liian varhain.

        Hmm. ja vielä kommenttiisi "Lisäksi joudut hankkimaan "päitset", jotka ei siis ole samanlaiset kuin esim. hevosilla." Kaikille lemmikkieläimille on hankittava jonkinlainen lieka oli se sitten kissa tai hevonen. Olisiko poro jokin ihme poikkeus, jos sitä lemmikkinä pidetään?

        No ei minnekkään takapihalle ainakaan! Se tarttee tosi paljon tillaa ja jäkälää, heinää, ym. Ei sitä voi kaupunkiin ottaa. Ja jos sie et asu Lapissa/poronhoitoalueella nii turha toivo. Paras niillä on täälä olla metässä juossa. Esim. mie voisin ottaa poron, mutta ei se lemmikki olis.


      • lanttuuva
        ihmettelenvain kirjoitti:

        Niin. Sinäkin yleistät aika rankasti kirjoituksissasi ja lisäksi vähättelet toisten ihmisten kokemuksia sekä kykyä omaksua uusia asioita.

        Poroja on (sile et voi mitään) ja tulee olemaan lemmikkeinä. Ja hyviä lemmikkejä ovatkin. Oppivat temppujakin, itseasiassa helpommin kuin hevoset, joiden peruskoulutukseen menee paljon aikaa. Kuitenkin monia erilaisia eläimiä kouluttaneena voin sanoa kokemuksesta (niin, paljonko sinä olit kouluttanut eläimiä eli tiedätkö itse?), että nämä kasvissyöjä eläimet ovat samankaltaisempia kouluttaa kuin esim. koirat ja hevoset.

        Petoeläimet toimivat siis eri logiigalla. Jos on kouluttanut muitakin eläimiä on automaattisesti vahvoilla minkätahansa muun eläimen kouluttamisessa. Se ei todellakaan ole ylivoimaista, jos omaa vähänkään taipumuksia.

        Et siis ollut kuullut poroista lemmikkieläiminä? No eipä voi taas kuin ihmetellä, mutta tunnuit niin herkkänahkaiselta etten taida sanoa miksi.

        Ylläolevaan kommentoin että ihminen voi olla kasvissyöjä, eläimet jotka eivät ole petoja ovat kasvinsyöjiä.


    • ..::Girli::..

      En tiedä hinnasta... mutta Missäs päin asutte? jos asutte jossain aika lähellä lappia, porokauppiailta saa varmaan hyvään,halpaan hintaan poron. Porolla täytyy olla Hyvät elinolosuhteet. Ja sen pitää päästä juoksemaan päivässä ainakin vähän aikaa. muuta sinähän tiedät tämän jo. Hyvää kevään jatkoja!
      T.valvoja ;)

    • the Dying Unicorn

      joo.
      Minulle joskus on sanottu, että poro on "lappalaisten omaisuutta", no huhhuh.
      Samakuin kissat olisivat jonkun tietyn alueen asukkaiden yksinomistuksessa.
      Ja koirat ovat myös laumaeläimiä, hevoset, linnut ja sen sellaiset myös, ja silti niitä usein pidetyään yksinään ihan kaupunki oloissa.
      Poro on kotieläin siinä, missä koira, hevonen, lammas tai kissakin.
      Kaupunki asuntoon poroa ei kannata ottaa.

    • poro

      aiva turha kuvitellakaan poron hankinnasta,olet liian nuori vielä,ei poroa..ei ei jei..lukaseppas enempi tietoa porosta,että pääset todellakin tietään mikä eläin poro on.
      poromiehenä tiedän..

    • boystar89

      moi ootko jo saanu selville paljon poron vasa maksaa olen itsekkin miettinyt poroa pitää vaan tämä hinta selvittäää?

      • cityporomies

        mulla on poro kaupunkialueella. kaiki naapurit ei vaan tykkää kun siitä tulee hajua joskus, mutta erittäin hyvin viihtyy ja kun saa paljon seuraa se ottaa ihmisistä lauman. olen onneksi johtaja ja vaimo ruuan hakija. poron saa ostettua hintaan 300-400 eur. vasa saattaa maksaaa 300... 2-3 vuotias 300-400 eur. silloin poro on villi eli kesytys taitoja ja hulluutta tarvitaan. ei suositella pelokkaille. on nimittäin todella nopea, voimakas ja itsepäinen eläin, mutta kiva kaveri kun kesyyntyy. helppohoitoinen. aitaus pitää olla vähintään 180 cm korkea ja vahvaa tekoa. verkon silmä saa ola korkeintaan 15 cm. kannattaa kysellä asiat tarkkaan.


      • porofaninainen
        cityporomies kirjoitti:

        mulla on poro kaupunkialueella. kaiki naapurit ei vaan tykkää kun siitä tulee hajua joskus, mutta erittäin hyvin viihtyy ja kun saa paljon seuraa se ottaa ihmisistä lauman. olen onneksi johtaja ja vaimo ruuan hakija. poron saa ostettua hintaan 300-400 eur. vasa saattaa maksaaa 300... 2-3 vuotias 300-400 eur. silloin poro on villi eli kesytys taitoja ja hulluutta tarvitaan. ei suositella pelokkaille. on nimittäin todella nopea, voimakas ja itsepäinen eläin, mutta kiva kaveri kun kesyyntyy. helppohoitoinen. aitaus pitää olla vähintään 180 cm korkea ja vahvaa tekoa. verkon silmä saa ola korkeintaan 15 cm. kannattaa kysellä asiat tarkkaan.

        oikeassa olet, ei sovi pelokkaille. Ja hyvä tuuri pitää olla, että vasa jonka ostaa, kesyyntyy kokonaan. Ei ne kaikki opi sietämään ihmisen kosketusta koskaan. Hajua tulee varsinkin kesällä kun ulosteen ja virtsat jäävät samoihin paikkohin jos niitä ei haravoi välillä pois.


      • poron ostaja
        porofaninainen kirjoitti:

        oikeassa olet, ei sovi pelokkaille. Ja hyvä tuuri pitää olla, että vasa jonka ostaa, kesyyntyy kokonaan. Ei ne kaikki opi sietämään ihmisen kosketusta koskaan. Hajua tulee varsinkin kesällä kun ulosteen ja virtsat jäävät samoihin paikkohin jos niitä ei haravoi välillä pois.

        Hei!

        Tietääkö kukaan, että mistä saisin poroja?
        Olen etsinyt myyjiä, mutten löydä ketään.
        Maalle ehkä kaksi poroa tarkoitus ostaa.

        Myyjät voivat laittaa viestiä vaikka -> 050-4309988

        tai mailiin
        [email protected]


      • poro etelässä
        poron ostaja kirjoitti:

        Hei!

        Tietääkö kukaan, että mistä saisin poroja?
        Olen etsinyt myyjiä, mutten löydä ketään.
        Maalle ehkä kaksi poroa tarkoitus ostaa.

        Myyjät voivat laittaa viestiä vaikka -> 050-4309988

        tai mailiin
        [email protected]

        Mikä siinä poron pitämisessä voi olla niin vaikeaa?

        Pohjoisen porokartelli lobbailee, ettei poroa voi muka ottaa lemmikiksi.
        Emme varmaan etelässä osaa tehdä aitaa, antaa ruokaa ja siivota kikkareita?

        Mikä siellä pohjoisessa antaa sen viisauden poroista, jota ei etelässä voi omaksua?


      • ookesänlapsioon
        poro etelässä kirjoitti:

        Mikä siinä poron pitämisessä voi olla niin vaikeaa?

        Pohjoisen porokartelli lobbailee, ettei poroa voi muka ottaa lemmikiksi.
        Emme varmaan etelässä osaa tehdä aitaa, antaa ruokaa ja siivota kikkareita?

        Mikä siellä pohjoisessa antaa sen viisauden poroista, jota ei etelässä voi omaksua?

        Terve!

        Me otettais poro meille tänne pirkanmaasudulle ihan maatilaoloihin. Mutta ei kellään olis myytävänä poroja mahdollisimman halvalla n. 400 € kpl ja silti hyväkuntoisia ja kilttejä? Ois myös kiva jos se osais vetää rekeä.
        Kun kerran poro on laumaeläin niin tarviiko sen kaverin olla poro? voiko se olla esim. lammas?
        s-posti: [email protected]


      • 0405786279
        ookesänlapsioon kirjoitti:

        Terve!

        Me otettais poro meille tänne pirkanmaasudulle ihan maatilaoloihin. Mutta ei kellään olis myytävänä poroja mahdollisimman halvalla n. 400 € kpl ja silti hyväkuntoisia ja kilttejä? Ois myös kiva jos se osais vetää rekeä.
        Kun kerran poro on laumaeläin niin tarviiko sen kaverin olla poro? voiko se olla esim. lammas?
        s-posti: [email protected]

        Voisin myydä meidän Petterin..5 V-vuotias Komea sarvipää uros. Muuton takia kaupunkiin.


      • kyselijä?
        poro etelässä kirjoitti:

        Mikä siinä poron pitämisessä voi olla niin vaikeaa?

        Pohjoisen porokartelli lobbailee, ettei poroa voi muka ottaa lemmikiksi.
        Emme varmaan etelässä osaa tehdä aitaa, antaa ruokaa ja siivota kikkareita?

        Mikä siellä pohjoisessa antaa sen viisauden poroista, jota ei etelässä voi omaksua?

        haluaisin tietää nyt 100% että voiko poroa siis pitää etelässä esim.joensuussa,taikka kolilla, ja että onko paha jos se joutuu koko elämän elämään ilman toista poroa (ihmisten ja koirien parssa) ?
        entäs paljonko sellaisen pito maksaa?


    • dadadadad

      Itse asun täällä länsi-uudenmaan alueella ja mutuamia vuosia sitten erään kauppoakeksuksen vetonaulana oli talvisin poron rekikyyti. Poroja oli vain yksi ja vähänajanpäästä siitä tuli vihainen. Se yiritti sohaista sarvilla ja huitaista etujaloillaan,joten siitä rekikyydistä ja porosta oli luovuttava. Poro on laumaeläin ja sillä pitää olla vähintään 5-7 muuta poroa seuranaan,muutan saattaa tulla ongelmia. MIhinkään "kotinurkan lemmikiksi" poroa ei käsittääkseni edes saa ottaa. Poro ei sitäpaitsi tule toimeen muualla päin kuin lapissa, tarkoitan nyt luonnossa elävinä,koska lapissa on niille oikeanlainen elinympäristö ilmastoineen ja ravintoineen.

      Mieluummin ottaisin lampaita tai vuohia,sillä ne ovat kotieläimiä,toisin kuin poro.

      • poro-riitu

        Meillä on ollut poroja täällä keski-Suomessa n.4 vuotta. Aluksi oli 6 kpl. ja nyt on 10 (hirvas, 5 vaadinta ja 4 vasaa). Poroilla on yhteislaidunta lampaiden kanssa n.14ha. Yhteiselo kyllä sujuu mukavasti, mutta loisten kanssa on oltava tarkkana, (eläinlääkäri häätää ne vähintään kerran vuodessa). Porot tarvitsevat tilaa varsinkin kesällä vasojen kanssa. Talvella viihtyvät enimmäkseen ruokintapaikalla, mutta mielellään käyvät joskus kuopimassa pellolla syötävää. En ole koskaan ajatellut niitä varsinaisesti lemmikkeinä, sillä arvostan niiden persoonallisuutta. Näiden vuosien aikana on ollut yksi "kesy"-poro ja nyt on 1 vasa osoittanut erityistä kiinostusta tutustua ihmiseen. Täällä on valtavat jäkälä varannot ja poroilla huomattavasti paremmat olot kuin lapissa. Kuka on nähnyt lapissa jäkälää?? En minä ainakaan, vaikka paljon siellä liikutaan ja mökkikin on Sodankylässä..


      • Tommolan Väinö
        poro-riitu kirjoitti:

        Meillä on ollut poroja täällä keski-Suomessa n.4 vuotta. Aluksi oli 6 kpl. ja nyt on 10 (hirvas, 5 vaadinta ja 4 vasaa). Poroilla on yhteislaidunta lampaiden kanssa n.14ha. Yhteiselo kyllä sujuu mukavasti, mutta loisten kanssa on oltava tarkkana, (eläinlääkäri häätää ne vähintään kerran vuodessa). Porot tarvitsevat tilaa varsinkin kesällä vasojen kanssa. Talvella viihtyvät enimmäkseen ruokintapaikalla, mutta mielellään käyvät joskus kuopimassa pellolla syötävää. En ole koskaan ajatellut niitä varsinaisesti lemmikkeinä, sillä arvostan niiden persoonallisuutta. Näiden vuosien aikana on ollut yksi "kesy"-poro ja nyt on 1 vasa osoittanut erityistä kiinostusta tutustua ihmiseen. Täällä on valtavat jäkälä varannot ja poroilla huomattavasti paremmat olot kuin lapissa. Kuka on nähnyt lapissa jäkälää?? En minä ainakaan, vaikka paljon siellä liikutaan ja mökkikin on Sodankylässä..

        Niin eihän siellä lapissa esimerkiksi sormipaisukarvetta kasva? Eihän? Saatikka sitten naavaa? Taikka luppoa? Jos on mökkikin Sodankylässä niin toivoisin avaamaan silmät tai menemään ulos siitä mökistä ja katsomaan mitä jäkäliä esimerkiksi puissa kasvaa.. Onhan niitä jäkäliä..


      • elisaaaa_
        Tommolan Väinö kirjoitti:

        Niin eihän siellä lapissa esimerkiksi sormipaisukarvetta kasva? Eihän? Saatikka sitten naavaa? Taikka luppoa? Jos on mökkikin Sodankylässä niin toivoisin avaamaan silmät tai menemään ulos siitä mökistä ja katsomaan mitä jäkäliä esimerkiksi puissa kasvaa.. Onhan niitä jäkäliä..

        Pystyykö porolla ratsastamaan?


      • Bossuilija
        elisaaaa_ kirjoitti:

        Pystyykö porolla ratsastamaan?

        Uskoisin, ettei poron selkä kestä ainakaan ison ihmisen painoa. Porohan on enemmänkin "vetojuhta", paino keskittyy reenvetovälineillä ihan eri ruumiinosiin kuin selkään.


      • poromies!
        Tommolan Väinö kirjoitti:

        Niin eihän siellä lapissa esimerkiksi sormipaisukarvetta kasva? Eihän? Saatikka sitten naavaa? Taikka luppoa? Jos on mökkikin Sodankylässä niin toivoisin avaamaan silmät tai menemään ulos siitä mökistä ja katsomaan mitä jäkäliä esimerkiksi puissa kasvaa.. Onhan niitä jäkäliä..

        kyllä on naavaa ja luppoa!


      • kunkku1011
        poro-riitu kirjoitti:

        Meillä on ollut poroja täällä keski-Suomessa n.4 vuotta. Aluksi oli 6 kpl. ja nyt on 10 (hirvas, 5 vaadinta ja 4 vasaa). Poroilla on yhteislaidunta lampaiden kanssa n.14ha. Yhteiselo kyllä sujuu mukavasti, mutta loisten kanssa on oltava tarkkana, (eläinlääkäri häätää ne vähintään kerran vuodessa). Porot tarvitsevat tilaa varsinkin kesällä vasojen kanssa. Talvella viihtyvät enimmäkseen ruokintapaikalla, mutta mielellään käyvät joskus kuopimassa pellolla syötävää. En ole koskaan ajatellut niitä varsinaisesti lemmikkeinä, sillä arvostan niiden persoonallisuutta. Näiden vuosien aikana on ollut yksi "kesy"-poro ja nyt on 1 vasa osoittanut erityistä kiinostusta tutustua ihmiseen. Täällä on valtavat jäkälä varannot ja poroilla huomattavasti paremmat olot kuin lapissa. Kuka on nähnyt lapissa jäkälää?? En minä ainakaan, vaikka paljon siellä liikutaan ja mökkikin on Sodankylässä..

        Terve poro on poro,
        minua vähän huvitti sinun juttu että vain 1 poro on kesy. Voin kertoa sinulle että jokainen poro kesyyntyy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Olen itse kasvattanut kilpaporoja, rekiporoja ja todella kesyjä poroja mitä lapsetkin voivat käsitellä, talutella ja silittää meillä 3 v poika talutaa vasoja ja isoja härkiä = kuohittu uros poro.
        Mitä tulee jäkälään niin porolle jäkälä on luonnossa vain ja ainoastaan talviruoka marras - huhtikuun välillä.
        Paremmuudesta en tiedä ?
        meillä porot tunturissa vapaina ja ei ole aitoja ympärillä. Minun porot joilla on trackerin porotutkat kaulassa jokainen kävelee luonnossa vähintää 22 km ja parhaat yli 70km 16 h aikana. Näkyy tietokoneella kuljetut matkat ja missä ovat milloinkin.
        Asun Sodankylästä 320 km pohjoiseen!


      • kunkku1011
        elisaaaa_ kirjoitti:

        Pystyykö porolla ratsastamaan?

        valitettavasti Suomen poroilla ei voi ratsastaa.
        Pitää mennä rajan taakse Venäjälle että voi ratsastaa
        Venäjän poro on lähes 3 kertaa suurempi kuin meidä


      • noloporo
        poro-riitu kirjoitti:

        Meillä on ollut poroja täällä keski-Suomessa n.4 vuotta. Aluksi oli 6 kpl. ja nyt on 10 (hirvas, 5 vaadinta ja 4 vasaa). Poroilla on yhteislaidunta lampaiden kanssa n.14ha. Yhteiselo kyllä sujuu mukavasti, mutta loisten kanssa on oltava tarkkana, (eläinlääkäri häätää ne vähintään kerran vuodessa). Porot tarvitsevat tilaa varsinkin kesällä vasojen kanssa. Talvella viihtyvät enimmäkseen ruokintapaikalla, mutta mielellään käyvät joskus kuopimassa pellolla syötävää. En ole koskaan ajatellut niitä varsinaisesti lemmikkeinä, sillä arvostan niiden persoonallisuutta. Näiden vuosien aikana on ollut yksi "kesy"-poro ja nyt on 1 vasa osoittanut erityistä kiinostusta tutustua ihmiseen. Täällä on valtavat jäkälä varannot ja poroilla huomattavasti paremmat olot kuin lapissa. Kuka on nähnyt lapissa jäkälää?? En minä ainakaan, vaikka paljon siellä liikutaan ja mökkikin on Sodankylässä..

        Lapissa on jäkälää kyllä tosi paljon


    • Cityporomies

      Myyn poron Vaasasta... 0400-864 818

      • ketter6112

        Moi joko poro on myyty


      • poroonparasta

        Hei!
        Saako sen valmiiksi paloiteltuna?


    • pikkuintiaani

      Paljonkohan poro maksaa? Onkohan niitä myytävänä? Myös vasikoita?

      Onkohan joku valmiis ne maksusta tuomaan Viroon?

      Kuinka monta poroa sopisi hoitaa hehtaaria kohten (aitauksessa)?

      [email protected]

    • Oisko poroja?

      Oisko poroja myynissä? nuoria 2-4kpl. maaseudulle. On ollu poroja enenki. pohjois-pohjanmaalle.

      • porokampa

        lumien tultua löytyy,myyntiin.montako otat.hinta 260 kpl.itse haettuna.pohjois pohjanmaalle tuotuna 285 kpl.maksu käteisenä.


    • Porofani

      Olen ajatellut ostaa kaverini kanssa poron ja meillä olisi pari kysymystä.
      Viihtyvätkö porot kahdestaan?
      Paljon yksi poro maksaa?
      Kuinka iso uros poro on normaalisti?
      Riittääkö 20x40m alue kahdelle porolle?
      Tarvitseeko poro luvan tai merkin korvaan jos aikoo hankkia poron!?
      Pitääkö olla täysi-ikäinen?

      Ps.Tiedättekö paikkoja missä on myynnissä poroja.:)
      Toivoisin että vastaisitte.

    • pieni poro

      mun papalla on poroja ja saan sellasen päihtiin ja rekiajoon

    • Kunkku1011

      Hei te kaikki jotka tarvitse poron tai poroja.
      Kerron vähän porosta lemmikkinä.
      Sopii ja tottuu lähes kaikkeen mitä löytyy pihoilta / perheistä ja on helpompi kuin hevonen ruokinnassa. Ruokana käy Hienoheinä - ei korsiheinä, lehtikerput, kauranjyvät,kortta järvistä, talvisin jäkälää mikä pitää pötsin toiminnan kunnossa ja ympärivuotisesti poronrehua. Kesällä poronkesä rehua ja talvella vahvempaa - riittää aamuisin ja iltaisin ruokkiminen esim 08.00 ja 20.00 useamminkin voi ruokkia mutta ruoka annoksia täytyy pienentää. ehtona on että heinää on tarjolla pien tai suurpaaleissa kokoajan.
      Olen itse Lapissa asuva mies ja kasvattanut ja myynyt poroja jo todella pitkään. Ostajat saavat tarkat ruokinta / käsittely ja hoitoohjeet mukaan kun kaupat syntyy. Kuljetuskin koti ovelle onnistuu.
      vieraile kotisivuillamme ja ota rohkeasti yhteyttä "emme syö ketään.

      kotisivut: http://www.freewebs.com/niittyvuopiot/reindeerracingporokilpai.htm

    • porooooporoporoporo

      Kannattaa selvittää saako poroja pitää siellä missä sitten asutkin. Asiaa kannattaa miettiä. Ja porot tarvitsevat ison aitauksen.

    • uvdvj

      poroja saa pitää vain poronhoitoalueella tai jossain eläintarhoissa! yleensä poronomistajilla on satoja poroja eikä mitään kahta. ja ootko tienny että ne on vaan talvisin aijassa ja kesäsin ne päästetään vapaaksi metsään?

    • lullibiegga

      Poronjaljilla.blogspot.fi

      Tulkaa juttelemaan. Näkökantoja poroihmisen kannalta.
      Ps. Poroa ei voi pitää lemmikkinä.. fakta.. :)

    • poromies3

      samanlaisia elukoita ne kaikki on eikä porossa mitään kummaa ole. saman lainen ku koira.

    • Jenna02

      Mulla on poroja. MUTTA KO POROJA EI VOI OSTAA SILLOIN KO ITE HALUAA ELÄVÄNÄ. Ihan eka sinun on hyvä oppia toimimaan porojenkaa. Kuka sulle ne tappaa ku se aika on? Kuka leikka vasoille korvamerkin? (asia tieten eriksee jos peurana piät) mieti eka tämmöset perus asiat läpi ennenko suunnittelet. Ei niitä poroja kuule kelle vaan myyä. Mitä jos niille tulee sairaus etkä tiä miten sen voi hoitaa? Ei ne etelän eläinlääkärit sen koomemmin tiä ko sielä ole poroja. Eri asia jos asut oulusta ylempänä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe