Kuka on lähimmäinen?

Luin juuri tänään erästä toista keskustelua tällä palstalla. Törmäsin niin omituiseen lähimmäiskäsitykseen, että sen on melkein pakko olla kieli poskessa kirjoitettu. Huumorintajuttomana ihmisenä yritän kuitenkin lähestyä asiaa vakavasti.

Tuossa keskustelussa yksi osallistujista esitti, että lähimmäinen olisi meitä fyysisesti lähinnä oleva henkiklö ja että tuo henkilö siis vaihtuisi koko ajan päivän mittaan. No toki jos nyt ei ole vastarakastunut pari ja kaiken aikaa toisissaan kiinni niin näinhän se menee, liikumme jokapäiväisissä askareissamme ja kohtaamme eri ihmisiä. Mutta näkemys, että tämä tosiasia laajennettaisiin koskemaan itse lähimmäiskäsitystä ja vielä Jeesuksenkin opettamassa mielessä on niin absurdi, että edelleen vain kehittelen tuon näkemyksen ansaitsemaa vastinetta. Tässä samalla nakuttelen joitakin mietteitä.

Kirjoittaja myös esitti näkemyksenään, korjaa toki jos olen väärässä, että maailma olisi parempi paikka, jos me jokainen keskittyisimme auttamaan nimenomaan fyysisesti lähinnä olevia, emmekä sortuisi pitämään lähimmäisinämme vaikkapa TV:ssä näkemiämme toisella puolella maailmaa asuvia ihmisiä. Ja tämä ilmeisesti pätisi, vaikka kyseessä olisi uutiskuva esimerkiksi maanjäristyksen takia kaiken menettäneistä ihmisistä.

Monikaan Jeesuksen opetuksia lukeva ei taida edes ymmärtää kuinka radikaaleja olivat Jeesuksen opetukset ja esimerkit lähimmäisyydestä ja siitä, keitä lähimmäiseksi olisi kutsuttava. Ja se valtava loikka, jonka kristinusko teki Jeesuksen kuoleman jälkeen kun se siirtyi ulos alkuperäisestä juutalaisuudesta koskemaan kirjaimellisesti kaikkia kansoja, se jotakin sellaista jota emme kykene kunnolla edes hahmottamaan. Juutalaisuus omine jumalineen, puhtaus ja muine säädöksineen oli niin siässnpäin lämpiävää, että jopa mahtava Rooman imperiumi oli myöntynyt antamaan juutalaisille omia erivapauksiaan.

Jeesus kuitenkin lähti rikkomaan oman kansansa jäykkiä käsityksiä. Ei uskontoa ja jumalakäsitystä sinällään, vaan ihmisiä toisistaan erottavia ihmisen itsensä luomia ennakkoluuloja, pelkoja ja syrjiviä käsityksiä. Jeesuksen sanotaan seurustelleen oman kansansa marginaaliväestön kanssa, sellaisten, joiden seurassa hurskas juutalainen ei näyttäytyisi. Jeesuksen kerrotaan keskustelleen ei-juutalaisten kanssa, auttaneen heitä, ja vieläpä hän sanoi, että monet heistä menisivät taivasten valtakuntaan huomattavsti juutalaisia livakammin.

Vaikka suurin osa Jeesuksen nimiin laitetuista tarinoista ja opetuksista on hänen seuraajiensa kehittelemiä Jeesuksen kuoleman jälkeen, hyvinkin kauan sen jälkeen, ei se muuta sitä tosiasiaa, että jotakin hyvin radikaalia oli jo Jeesuksen lähimmäiskäsityksessä. Myöhäisin evankeliumi, evankeliumi Johanneksen mukaan, esittää Jeesuksen hyvin eri valossa kuin synoptiset evankeliumit. Johanneksen Jeesus sanoo, että hänen tehtävänsä on päätöksessään, kun opetuslapset, siis juutalaisista koostuva joukko, tuo ulkomaalaisia Jeesuksesta kiinnostuneita tapaamaan mestariaan. Tuossa murtautumisessa ulos kansallisesta, uskonnollisesta, rodullisesta, sosiaaliseen asemaan tai sukupuoleen perustuvasta ihmisten lokeroimisesta oli se voima tuoda "taivasten valtakunta" maan päälle. Jeesus lähti poistumaan ja antoi pallon meille. Symbolisesti tämä kerrotaan siinä, että Jeesus jätti äitinsä, joka Johanneksen evankeliumissa symboloi juutalaista kansaa rakkaimman opetuslapsensa huomaan.

Jos seuraisimme Jeesuksen opetuksia ei meidän enää olisi aikoihin tarvinnut käydä keskustelua siitä kuka on lähimmäisemme. Emme katsoisi ihmisen sosiaaliseen asemaan, etniseen taustaan, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautuneisuuteen, saati että alkaisimme mittailemaan fyysistä etäisyyttämme ihmisiin. Jatkan tästä jos joskus oikean vastineen löydän aloituksen motivoineeseen lähimmäiskäsitykseen.

75

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun laupias Samarialainen saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä s ä ä l i , sanoo Raamattu.
      Tämän tarkoittaa, että Ihminen joka herättää säälimme on lähimmäisemme ja heitä meidän tulee rakastaa ja auttaa.

      • Aivan, ja olisikin vallan kummallista, jos nykypäivän uutiskuvat toisella puolella maailmaa kärsivistä ihmisistä eivät herättäisi säliämme ja auttamishaluamme.


      • Anonyymi

        Luuk. 10:
        36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
        37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."

        Luehan Jumalan sanaa huolellisemmin. Lähimmäisyys osoitetaan laupeudenteoilla. Ateisti, joka tuntee sinua kohtaan sääliä, voi olla lähimmäisesi jos hän auttaa sinua. Lähimmäinen on aina se joka auttaa. Juutalaiset uskovat halveksivat "vääräoppisia" samarialaisia, mutta Jeesus osoitti mitä lähimmäisenrakkaus oikeasti merkitsee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luuk. 10:
        36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
        37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."

        Luehan Jumalan sanaa huolellisemmin. Lähimmäisyys osoitetaan laupeudenteoilla. Ateisti, joka tuntee sinua kohtaan sääliä, voi olla lähimmäisesi jos hän auttaa sinua. Lähimmäinen on aina se joka auttaa. Juutalaiset uskovat halveksivat "vääräoppisia" samarialaisia, mutta Jeesus osoitti mitä lähimmäisenrakkaus oikeasti merkitsee.

        "Ateisti, joka tuntee sinua kohtaan sääliä, voi olla lähimmäisesi jos hän auttaa sinua. "

        Tietysti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luuk. 10:
        36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
        37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."

        Luehan Jumalan sanaa huolellisemmin. Lähimmäisyys osoitetaan laupeudenteoilla. Ateisti, joka tuntee sinua kohtaan sääliä, voi olla lähimmäisesi jos hän auttaa sinua. Lähimmäinen on aina se joka auttaa. Juutalaiset uskovat halveksivat "vääräoppisia" samarialaisia, mutta Jeesus osoitti mitä lähimmäisenrakkaus oikeasti merkitsee.

        Ja hieman nurinkurista onkin, että nykyään Jeesuksen opetuksia käytännössä toteuttavat parhaiten täysin sekulaarit tahot, kuten vaikkapa WHO, Lääkärit ilman rajoja, Greenpeace, Amnesty, Seta, Punainen risti jne.


      • Anonyymi
        pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:

        Aivan, ja olisikin vallan kummallista, jos nykypäivän uutiskuvat toisella puolella maailmaa kärsivistä ihmisistä eivät herättäisi säliämme ja auttamishaluamme.

        Ei ollenkaan kummalista. Suomessa on suomalaisia autettavia niin paljon kuin suomalaisilta vain apua liikenee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollenkaan kummalista. Suomessa on suomalaisia autettavia niin paljon kuin suomalaisilta vain apua liikenee.

        "Suomessa on suomalaisia autettavia niin paljon kuin suomalaisilta vain apua liikenee."

        Totta. Mutta miksi kaikki eivät saa apua? Olisiko niin, että samat syyt, jotka saavat meitä laiminlyömään vieraiden auttamisen saa meidät laiminlyömään oman kansankin auttamisen? Veikkaanpa, että eivät suinkaan kaikki vaikkapa kehitysapua vastustavat kuitenkaan riennä auttamaan kotimaan vähäosaisia.


      • Anonyymi
        pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:

        "Suomessa on suomalaisia autettavia niin paljon kuin suomalaisilta vain apua liikenee."

        Totta. Mutta miksi kaikki eivät saa apua? Olisiko niin, että samat syyt, jotka saavat meitä laiminlyömään vieraiden auttamisen saa meidät laiminlyömään oman kansankin auttamisen? Veikkaanpa, että eivät suinkaan kaikki vaikkapa kehitysapua vastustavat kuitenkaan riennä auttamaan kotimaan vähäosaisia.

        Kaikki eivät auta. Minä teen osani, teetkö sinä kun olet vielä vaatimassa, että suomalaisten pitäisi auttaa ulkomaalaisiakin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät auta. Minä teen osani, teetkö sinä kun olet vielä vaatimassa, että suomalaisten pitäisi auttaa ulkomaalaisiakin?

        Voi ei, en varmasti tee tarpeeksi. Olet parempi ihminen kuin minä.


      • Anonyymi
        pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:

        Voi ei, en varmasti tee tarpeeksi. Olet parempi ihminen kuin minä.

        Aloita sitten ensin itsestäsi ja vaadi sitten vasta muilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloita sitten ensin itsestäsi ja vaadi sitten vasta muilta.

        No lupaan toki yrittää. Mutta vielä itse ongelmasta. Kuka on lähimmaisemme, tai ehkä niin, että kenelle meidän on oltava lähimmäinen? Jeesuksen opetus ja esimerkki ei asettanut mitään rajoja lähimmäisyydelle. Kristinuskon "alkuräjähdys" murtautui voimalla ulos juutalaisista rajoistaan, mutta lopulta laitostui ja menetti paljolti menetti alkuvoimansa. Toki kristilliset tahot edelleen tekevät osansa yhteisen hyvän eteen, mutta sekulaarit tahot ovat aivan ylivoimaisia.

        Mistä tulivat nuo ajatukset lähimmäisten valikoimisesta? Eikö pari vuosituhatta kristillistä marinoitumista riitä niitä poistamaan? Kaikki ihmiset eivät suinkaan ole kaltaisiasi hyväntekijöitä, arvoisa anonyymi keskustelukumppanini, vaan monet vetävät hyvinkin jyrkkiä rajoja sille, ketä ihmisiä tulisi auttaa, eli kentä kohtaan tulisi toimia lailla lähimmäisen. Alkoholistit ovat itse tautinsa aiheuttaneet, onko siis minun asiani tai yhteiskunnan pitää huolta heistä. Mitään en anna, viinaan menee kuitenkin. Mitä köyhiä muka, laiskoja ovat, menkööt töihin. Töitä on jos on työhaluja. Ei pidä tehdä lapsia jos ei pysty elättämään jne jne.

        Nuo olivat ehkä hieman jo rankempia esimerkkejä, mutta monella meistä, ei toki sinulla arvon anonyymi, on paljon muitakin rajoja lähimmäisyydellemme. Oho, tuolla liukastui mummo, mutta kyllä joku menee auttamaan, minulla kun on niin kiire. Sinä arvon anonyymi olet tietysti suomalaisten auttaja kaikilla niillä voimavaroilla joita olet saanut, mutta sinulla raja on Suomen raja, kansallinen raja, jonka Jeesus kyllä opetuksellaan ja esimerkillään mursi.

        Se että nykymaailmassa on niinkin paljon vaikkapa nälänhätää kuin nykyään on ei ole enää mikään välttämättömyys. Täydellistä paratiisia emme tietenkään kykene luomaan, mutta paljon olisi tehtävissä, jos olisi enemmän Jeesuksen kaltaisia "rajattomia" ajattelijoita, joihin sinä, arvon anonyymi, et kuulu. En kyllä kuulu minäkään. Hyi minua.


      • Anonyymi
        pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:

        Aivan, ja olisikin vallan kummallista, jos nykypäivän uutiskuvat toisella puolella maailmaa kärsivistä ihmisistä eivät herättäisi säliämme ja auttamishaluamme.

        Tarkoittaako toi merkki a satanismia pentagrammiset wiccat käyttää. Lähimmäinen on sinä itse ja sinun omat sukulaiset lapset vanhemmat isovanhemmat .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuk. 10:
        36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
        37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."

        Luehan Jumalan sanaa huolellisemmin. Lähimmäisyys osoitetaan laupeudenteoilla. Ateisti, joka tuntee sinua kohtaan sääliä, voi olla lähimmäisesi jos hän auttaa sinua. Lähimmäinen on aina se joka auttaa. Juutalaiset uskovat halveksivat "vääräoppisia" samarialaisia, mutta Jeesus osoitti mitä lähimmäisenrakkaus oikeasti merkitsee.

        Samarian väki kääntyi kristityksi ....kuten kaikki Galilean väki .


      • Anonyymi
        pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:

        Ja hieman nurinkurista onkin, että nykyään Jeesuksen opetuksia käytännössä toteuttavat parhaiten täysin sekulaarit tahot, kuten vaikkapa WHO, Lääkärit ilman rajoja, Greenpeace, Amnesty, Seta, Punainen risti jne.

        Punaisen ristin perusti kristitty . Sairaaloita on rakentanut kristityt aina . Vaikka niitä oli jo ennen Jeesusta .


      • Anonyymi
        pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:

        "Suomessa on suomalaisia autettavia niin paljon kuin suomalaisilta vain apua liikenee."

        Totta. Mutta miksi kaikki eivät saa apua? Olisiko niin, että samat syyt, jotka saavat meitä laiminlyömään vieraiden auttamisen saa meidät laiminlyömään oman kansankin auttamisen? Veikkaanpa, että eivät suinkaan kaikki vaikkapa kehitysapua vastustavat kuitenkaan riennä auttamaan kotimaan vähäosaisia.

        Lääkärit on muista uskonnoista missä ei paljon armoa tunneta . Monelta jää lääkkeet saamatta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät auta. Minä teen osani, teetkö sinä kun olet vielä vaatimassa, että suomalaisten pitäisi auttaa ulkomaalaisiakin?

        Ei tarvi autetaan lähimmäisiä jotka on lähimpänä eli meitä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät auta. Minä teen osani, teetkö sinä kun olet vielä vaatimassa, että suomalaisten pitäisi auttaa ulkomaalaisiakin?

        Ei tarvi auttaa kaukaisia vaan läheisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samarian väki kääntyi kristityksi ....kuten kaikki Galilean väki .

        Mistä moinen tieto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaako toi merkki a satanismia pentagrammiset wiccat käyttää. Lähimmäinen on sinä itse ja sinun omat sukulaiset lapset vanhemmat isovanhemmat .

        eikö muita ole lähimmäisiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaako toi merkki a satanismia pentagrammiset wiccat käyttää. Lähimmäinen on sinä itse ja sinun omat sukulaiset lapset vanhemmat isovanhemmat .

        Taitaa olla ateistien symboli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaako toi merkki a satanismia pentagrammiset wiccat käyttää. Lähimmäinen on sinä itse ja sinun omat sukulaiset lapset vanhemmat isovanhemmat .

        Mikähän mahtaa olla se kysymys viimeisellä tuomiolla?
        Kyselläänkö, että miten kohtelit sukulaisiasi vai miten kohtelit kaikkia ihmisiä?

        "Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän mahtaa olla se kysymys viimeisellä tuomiolla?
        Kyselläänkö, että miten kohtelit sukulaisiasi vai miten kohtelit kaikkia ihmisiä?

        "Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’

        Kukas tuon sitaatissa olevan sanoi? Jeesus. Siis kyse on siitä miten suhtaudumme Jeesukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla ateistien symboli

        röhkeää tulla ateisti symbolin kanssa uskontopalstalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        röhkeää tulla ateisti symbolin kanssa uskontopalstalle

        suurin osa täällä taita olla ateistia


      • pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:

        Ja hieman nurinkurista onkin, että nykyään Jeesuksen opetuksia käytännössä toteuttavat parhaiten täysin sekulaarit tahot, kuten vaikkapa WHO, Lääkärit ilman rajoja, Greenpeace, Amnesty, Seta, Punainen risti jne.

        Onko tiedossa kuinka suuri osa heistä onkin kristitty.
        Seta on näistä ainoa joka on luonon vastainen, eli myös Luojan vastainen, sellainen ei voi olla kristity.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kukas tuon sitaatissa olevan sanoi? Jeesus. Siis kyse on siitä miten suhtaudumme Jeesukseen.

        Jeesus puhui suhtautumisesta lähimmäisiin. Oikea suhtautuminen vaikuttaa ja kasvaa sydämessä.
        Jeesus kuuluu tähän, Hän johdataa sedämemme oikeaan suhtautumisen, jos rakastamme Häntä. Jeesus on Tie Totuus ja Elämä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        suurin osa täällä taita olla ateistia

        Ateistit taitavat olla monesti parempia kristittyjä kuin "uskovat".


      • Anonyymi

        Eihän lähimmäisyys voi olla fiiliksistä kiinni.:) Lähimmäisiä ovat kaikki, joiden kanssa joudumme tekemisiin.


      • Anonyymi
        pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:

        "Suomessa on suomalaisia autettavia niin paljon kuin suomalaisilta vain apua liikenee."

        Totta. Mutta miksi kaikki eivät saa apua? Olisiko niin, että samat syyt, jotka saavat meitä laiminlyömään vieraiden auttamisen saa meidät laiminlyömään oman kansankin auttamisen? Veikkaanpa, että eivät suinkaan kaikki vaikkapa kehitysapua vastustavat kuitenkaan riennä auttamaan kotimaan vähäosaisia.

        "Veikkaanpa, että eivät suinkaan kaikki vaikkapa kehitysapua vastustavat kuitenkaan riennä auttamaan kotimaan vähäosaisia."

        Yleensä näin. Sen sijaan ne, jotka pystyvät näkemään lähimmäisen kauempana, näkevät hänet yhtäläiseen lähempänäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät auta. Minä teen osani, teetkö sinä kun olet vielä vaatimassa, että suomalaisten pitäisi auttaa ulkomaalaisiakin?

        Ihmisiä ja lähimmäisiä ulkomaalaisetkin ovat. Jos sitä ei tajuaa, niin jotain on vialla. Suomikin on saanut apua muilta. Ulkomaalaiset ottivat lapsemme sota-aikana turvaan ja lähettivät Suomeen avustuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärit on muista uskonnoista missä ei paljon armoa tunneta . Monelta jää lääkkeet saamatta .

        Rasismi on sumentanut aivosi. Lääkkeet jäävät saamatta vain, jos niitä ei ole saatavilla, tai varaa hankkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvi autetaan lähimmäisiä jotka on lähimpänä eli meitä .

        Minulla on aina ollut varaa auttaa sekä suomalaisia että ulkomaalaisia. Siitäkin huolimatta, että en ole rikas. Ihmiset ovat minulle samanarvoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän mahtaa olla se kysymys viimeisellä tuomiolla?
        Kyselläänkö, että miten kohtelit sukulaisiasi vai miten kohtelit kaikkia ihmisiä?

        "Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’

        "Kyselläänkö, että miten kohtelit sukulaisiasi vai miten kohtelit kaikkia ihmisiä"

        Tietenkin kaikkia. Sillä raamatun mukaan ne, jotka auttavat vain sukulaisiaan, eivät ole pakanoita parempia.


      • Anonyymi
        pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:

        Ateistit taitavat olla monesti parempia kristittyjä kuin "uskovat".

        Tuo oli kyllä pohjanoteeraus jopa sinulta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli kyllä pohjanoteeraus jopa sinulta!

        Kuinka niin?


      • Anonyymi
        pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:

        Kuinka niin?

        Juu ei, jos olet oikea pvv niin paljon, paljon syvemmällä olet rypenyt kirjoituksinesi.


      • pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:

        No lupaan toki yrittää. Mutta vielä itse ongelmasta. Kuka on lähimmaisemme, tai ehkä niin, että kenelle meidän on oltava lähimmäinen? Jeesuksen opetus ja esimerkki ei asettanut mitään rajoja lähimmäisyydelle. Kristinuskon "alkuräjähdys" murtautui voimalla ulos juutalaisista rajoistaan, mutta lopulta laitostui ja menetti paljolti menetti alkuvoimansa. Toki kristilliset tahot edelleen tekevät osansa yhteisen hyvän eteen, mutta sekulaarit tahot ovat aivan ylivoimaisia.

        Mistä tulivat nuo ajatukset lähimmäisten valikoimisesta? Eikö pari vuosituhatta kristillistä marinoitumista riitä niitä poistamaan? Kaikki ihmiset eivät suinkaan ole kaltaisiasi hyväntekijöitä, arvoisa anonyymi keskustelukumppanini, vaan monet vetävät hyvinkin jyrkkiä rajoja sille, ketä ihmisiä tulisi auttaa, eli kentä kohtaan tulisi toimia lailla lähimmäisen. Alkoholistit ovat itse tautinsa aiheuttaneet, onko siis minun asiani tai yhteiskunnan pitää huolta heistä. Mitään en anna, viinaan menee kuitenkin. Mitä köyhiä muka, laiskoja ovat, menkööt töihin. Töitä on jos on työhaluja. Ei pidä tehdä lapsia jos ei pysty elättämään jne jne.

        Nuo olivat ehkä hieman jo rankempia esimerkkejä, mutta monella meistä, ei toki sinulla arvon anonyymi, on paljon muitakin rajoja lähimmäisyydellemme. Oho, tuolla liukastui mummo, mutta kyllä joku menee auttamaan, minulla kun on niin kiire. Sinä arvon anonyymi olet tietysti suomalaisten auttaja kaikilla niillä voimavaroilla joita olet saanut, mutta sinulla raja on Suomen raja, kansallinen raja, jonka Jeesus kyllä opetuksellaan ja esimerkillään mursi.

        Se että nykymaailmassa on niinkin paljon vaikkapa nälänhätää kuin nykyään on ei ole enää mikään välttämättömyys. Täydellistä paratiisia emme tietenkään kykene luomaan, mutta paljon olisi tehtävissä, jos olisi enemmän Jeesuksen kaltaisia "rajattomia" ajattelijoita, joihin sinä, arvon anonyymi, et kuulu. En kyllä kuulu minäkään. Hyi minua.

        ”Mistä tulivat nuo ajatukset lähimmäisten valikoimisesta? Eikö pari vuosituhatta kristillistä marinoitumista riitä niitä poistamaan?”

        Eiköhän ne tule aina samasta ”lähteestä” eli itsekkyydestä, ahneudesta, välinpitämättömyydestä jne. Kun vaikka raha muodostuu tärkeämmäksi kuin lähimmäiset, puhutaan kovista arvoista. Siinä mitataan kaikkea vain talouden kautta, eikä piitata pätkäkään muista.


    • Anonyymi

      lähimmäinen on se, joka on lyöntietäisyyden päässä.

    • Anonyymi

      Jeesuksen lähimmäiset oli Israelin kansan jäsenet.

      • Anonyymi

        Oli.


    • Anonyymi

      Jeesus vastaa itse kysymykseen kuka on lähimmäinen ...

      "36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
      37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin"."

      Lähimmäinen on se hyväntekijä!!

      • Anonyymi

        Kyse ei siis ole niinkään kuka on mun lähimmäinen vaan kelle minä olen lähimmäinen. Mihin sen rajan vedän.


      • Anonyymi

        Osoitti laupeutta ryöstön uhrille . Täällä vaan vapaista suunnista tullaan oikein ryöstämään kristittyjen tavaroita ! Ne ei ainakaan ole lähimmäisiä kenellekään !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei siis ole niinkään kuka on mun lähimmäinen vaan kelle minä olen lähimmäinen. Mihin sen rajan vedän.

        Lähimmäinen on se, jonka minä voin jollain tavoin kohdata. Lähimmäisyys ei vaadi aina rahaa tai isoja tekoja. Sekin, että näkee ja kohtaa toisen ihmisenä, voi olla joskus hyvinkin merkittävää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lähimmäinen on se, jonka minä voin jollain tavoin kohdata. Lähimmäisyys ei vaadi aina rahaa tai isoja tekoja. Sekin, että näkee ja kohtaa toisen ihmisenä, voi olla joskus hyvinkin merkittävää.

        " Lähimmäisyys ei vaadi aina rahaa tai isoja tekoja. Sekin, että näkee ja kohtaa toisen ihmisenä, voi olla joskus hyvinkin merkittävää."

        Tuoli todella tärkeä lisäys!


    • Anonyymi

      Mitä suppeampi on ihmisen lähimmäiseksi kutsumien joukko sitä kauempana hän on Jeesuksesta.

    • Anonyymi

      Jännä juttu että vaikka lähimmäiskysymyksessä ollaan Jeesuksen opetusten ytimessä on keskustelu aiheesta melkoisen laimeaa. Annas olla jos vaikka homoseksuaalisuudesta josta Jeesus ei sanonut mitään niin johan sataa kommentteja.

      • Anonyymi

        Seli seli haluat vain kääntää keskustelun homoihin. Miksi et tee aloitusta, aiheesta?


    • Anonyymi

      Lähimmäinen kuuluu ihmiskuntaan, sitä voi käyttää myös hyväkseen. Voi osoittaa myös laupeutta lähimmäistä kohtaa, niin kuin sanassa sanotaan, se on kaunista ja jaloa ja empatiaa . Se taas on valinta asia. Roikkuu vähän luonteesta.

      • Anonyymi

        "Voi osoittaa myös laupeutta lähimmäistä kohtaa"

        Jeesuksen mukaan se joka osoittaa laupeutta on se lähimmäinen, ei se joka ottaa vastaan laupeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voi osoittaa myös laupeutta lähimmäistä kohtaa"

        Jeesuksen mukaan se joka osoittaa laupeutta on se lähimmäinen, ei se joka ottaa vastaan laupeutta.

        Olet lukenut Raamattua tarkasti. Onnittelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet lukenut Raamattua tarkasti. Onnittelen.

        Se ei ole lähimmäinen jolle osoitetaan laupeutta, siis laupeutta saanut on alempiarvoinen, ja Jeesus sanoissaan rasisti?


      • Anonyymi

        "Roikkuu vähän luonteesta."

        Itse asiassa ei. Jeesus opetti: jos joku pyytää sinua kulkemaan kanssaan virstan (1,5 km) , kulje toinenkin. Lähimmäisenrakkaus on oman luonteen ja sen heikkouksien yläpuolelle nousemista. Ainakin sillä hetkellä. Täydellisiähän meistä ei tule koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voi osoittaa myös laupeutta lähimmäistä kohtaa"

        Jeesuksen mukaan se joka osoittaa laupeutta on se lähimmäinen, ei se joka ottaa vastaan laupeutta.

        Lähimmäisiä ovat kaikki ihmiset, joita kohtaamme. Lähimmäisenrakkautta osoittaa se, joka auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähimmäisiä ovat kaikki ihmiset, joita kohtaamme. Lähimmäisenrakkautta osoittaa se, joka auttaa.

        Kaikkiko? Oletetaan että tulet onnettomuuspaikalle. Kaksi autoa on törmännyt toisiinsa. Tunnet molempien autojen kuskit. Kuski A on pahasti loukkaantunut, mutta kuitenkin niin, että ensiaputaidoillasi saisit helposti pidettyä hänet hengissä ensihoitajien saapumiseen asti, mutta ilman apuasi hän ei selviä.(Sinä olet siis soittanut 112). Tiedät että kaveri on tunnettu alkoholisti ja perheensä pahoinpitelijä ja rikosrekisteriäkin löytyy.

        Kuski B on niin pahasti loukkaantunut, että on hyvin epätodennäköistä että saisit edes kaikkesi yrittäen pidettyä hänet hengissä avun saapumiseen asti. Tunnet kaverin hyvin, hän on kuuluisa lasten syöpälääkäri.

        Kumman auttamiseen panostat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkiko? Oletetaan että tulet onnettomuuspaikalle. Kaksi autoa on törmännyt toisiinsa. Tunnet molempien autojen kuskit. Kuski A on pahasti loukkaantunut, mutta kuitenkin niin, että ensiaputaidoillasi saisit helposti pidettyä hänet hengissä ensihoitajien saapumiseen asti, mutta ilman apuasi hän ei selviä.(Sinä olet siis soittanut 112). Tiedät että kaveri on tunnettu alkoholisti ja perheensä pahoinpitelijä ja rikosrekisteriäkin löytyy.

        Kuski B on niin pahasti loukkaantunut, että on hyvin epätodennäköistä että saisit edes kaikkesi yrittäen pidettyä hänet hengissä avun saapumiseen asti. Tunnet kaverin hyvin, hän on kuuluisa lasten syöpälääkäri.

        Kumman auttamiseen panostat?

        Ei taida tuo esimerkki olla kovin hyvä?
        Ensiavun antaminen toimii aika tavalla toisin perustein. Yleensä se, jolla on eniten osaamista, ottaa johdon käsiinsä siihen saakka, kunnes pelastushenkilöstö tulee paikalle. Eli aina pitää toimia siten, miten ohjeistuksissa on sanottu.
        Ensin tarkastetaan hengitys, verenvuodot ja tajunta. Aina aloitetaan siitä, kenellä nämä ovat pahimmat. Toivon mukaan paikalle tulee muita, jotka aloittavat muiden loukkaantuneiden ensiavut.

        Toisaalta, koskaan ei ensiavun antamiseen saa vaikuttaa se, tunteeko jonkun vai ei!


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Ei taida tuo esimerkki olla kovin hyvä?
        Ensiavun antaminen toimii aika tavalla toisin perustein. Yleensä se, jolla on eniten osaamista, ottaa johdon käsiinsä siihen saakka, kunnes pelastushenkilöstö tulee paikalle. Eli aina pitää toimia siten, miten ohjeistuksissa on sanottu.
        Ensin tarkastetaan hengitys, verenvuodot ja tajunta. Aina aloitetaan siitä, kenellä nämä ovat pahimmat. Toivon mukaan paikalle tulee muita, jotka aloittavat muiden loukkaantuneiden ensiavut.

        Toisaalta, koskaan ei ensiavun antamiseen saa vaikuttaa se, tunteeko jonkun vai ei!

        Ensiavusta on kyse myös Jeesuksen vertauksessa laupiaasta samarialaisesta.


    • Anonyymi

      Jeesuksen luonteen mukaan: Rakkaudessa ei ole erottelua.

      • Anonyymi

        Näin se menee


    • Anonyymi

      Koska ihmiset ovat pahoja ja heille on vaikea hyväksyä sitä, että tekisivät jotain hyvää, on onni, että jeesus sanoi myös:

      "Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin."
      Mat. 5:44-45

      Niin on katettu kaikki vaihtoehdot. :)

    • Anonyymi

      Kyllä asia niin on, tai buffalobill vieressä.

    • Anonyymi

      Mitä spongilainen tietää lähimmäisyydestä?

    • Mielestäni olet oivaltanut hyvin sen, mitä lähimmäisellä tarkoitetaan. Etenkin juuri Jeesuksen opetuksiin peilaten.

      ”…vaan ihmisiä toisistaan erottavia ihmisen itsensä luomia ennakkoluuloja, pelkoja ja syrjiviä käsityksiä. Jeesuksen sanotaan seurustelleen oman kansansa marginaaliväestön kanssa, sellaisten, joiden seurassa hurskas juutalainen ei näyttäytyisi.”

      Juuri me ihmiset luomme tuollaisia oletuksia, joiden pohjalta sitten alamme luoda negatiivisia ja valheellisia mielikuvia toisista ihmisistä ja sillä jopa perustellaan niin huonoa käytöstä kuin silkkaa väkivaltaakin.

      ”Tuossa murtautumisessa ulos kansallisesta, uskonnollisesta, rodullisesta, sosiaaliseen asemaan tai sukupuoleen perustuvasta ihmisten lokeroimisesta oli se voima tuoda "taivasten valtakunta" maan päälle.”

      Jos todella jokainen aloittaisi ensin itsestään ulos murtautumisen noista kahleista, aivan varmaan se vaikuttaisi yhteiskuntaan – erityisesti hyvään suuntaan.

      • Mihin Jeesuksen opetuksiin viittaat kun puhut lähimmäisistä ja miten tulkitset niitä 😺?


      • aito.on.ainoa.avioliitto kirjoitti:

        Mihin Jeesuksen opetuksiin viittaat kun puhut lähimmäisistä ja miten tulkitset niitä 😺?

        Koko opetukseen.


      • mummomuori kirjoitti:

        Koko opetukseen.

        Tuskin 😺 et kykene ottamaan edes yhtä tarkempaan käsittelyyn.


      • Me ovat minun elämäni ilo ja voima 😺
        Entä sinulle, vai mistä olet oppinut käytöksesi?


      • aito.on.ainoa.avioliitto kirjoitti:

        Tuskin 😺 et kykene ottamaan edes yhtä tarkempaan käsittelyyn.

        Olen lukuisia kertoja jo tehnyt niin ja teen vastakin.


      • mummomuori

        ”…näyttää olevan aika kova paikka nuo Jeesuksen puheet ja opetukset lähimmäisen rakastamisesta.”

        Kyllä se näille joillekin on, sillä heillä on oma erikoinen oppinsa sen suhteen, mitä ylipäätään rakastamisella tarkoitetaan.

        Olen joitakin vuosia käynyt näitä keskusteluja ja joka kerran ketjuun tulee henkilö, joka alkaa tiukasti kiistää kaiken sen, mitä Jeesus opetti. Yleensä ne käännetään päinvastaiseksi. Se on todella merkillistä. En tiedä, mistä tällainen vääntely on alun perin kotoisin.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Olen lukuisia kertoja jo tehnyt niin ja teen vastakin.

        Et ole. Älä valehtele!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et ole. Älä valehtele!

        Huono trollaus :D


    • Anonyymi

      No ihan kuka vaan

      • Ei niin, vaan "..se joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon..."


    • Anonyymi

      Kaverille ei jätetä tuli uusintana äskettäin ei niin kovin kauan sitten. Julmat hymyilevät avoimesti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe