Luin juuri tänään erästä toista keskustelua tällä palstalla. Törmäsin niin omituiseen lähimmäiskäsitykseen, että sen on melkein pakko olla kieli poskessa kirjoitettu. Huumorintajuttomana ihmisenä yritän kuitenkin lähestyä asiaa vakavasti.
Tuossa keskustelussa yksi osallistujista esitti, että lähimmäinen olisi meitä fyysisesti lähinnä oleva henkiklö ja että tuo henkilö siis vaihtuisi koko ajan päivän mittaan. No toki jos nyt ei ole vastarakastunut pari ja kaiken aikaa toisissaan kiinni niin näinhän se menee, liikumme jokapäiväisissä askareissamme ja kohtaamme eri ihmisiä. Mutta näkemys, että tämä tosiasia laajennettaisiin koskemaan itse lähimmäiskäsitystä ja vielä Jeesuksenkin opettamassa mielessä on niin absurdi, että edelleen vain kehittelen tuon näkemyksen ansaitsemaa vastinetta. Tässä samalla nakuttelen joitakin mietteitä.
Kirjoittaja myös esitti näkemyksenään, korjaa toki jos olen väärässä, että maailma olisi parempi paikka, jos me jokainen keskittyisimme auttamaan nimenomaan fyysisesti lähinnä olevia, emmekä sortuisi pitämään lähimmäisinämme vaikkapa TV:ssä näkemiämme toisella puolella maailmaa asuvia ihmisiä. Ja tämä ilmeisesti pätisi, vaikka kyseessä olisi uutiskuva esimerkiksi maanjäristyksen takia kaiken menettäneistä ihmisistä.
Monikaan Jeesuksen opetuksia lukeva ei taida edes ymmärtää kuinka radikaaleja olivat Jeesuksen opetukset ja esimerkit lähimmäisyydestä ja siitä, keitä lähimmäiseksi olisi kutsuttava. Ja se valtava loikka, jonka kristinusko teki Jeesuksen kuoleman jälkeen kun se siirtyi ulos alkuperäisestä juutalaisuudesta koskemaan kirjaimellisesti kaikkia kansoja, se jotakin sellaista jota emme kykene kunnolla edes hahmottamaan. Juutalaisuus omine jumalineen, puhtaus ja muine säädöksineen oli niin siässnpäin lämpiävää, että jopa mahtava Rooman imperiumi oli myöntynyt antamaan juutalaisille omia erivapauksiaan.
Jeesus kuitenkin lähti rikkomaan oman kansansa jäykkiä käsityksiä. Ei uskontoa ja jumalakäsitystä sinällään, vaan ihmisiä toisistaan erottavia ihmisen itsensä luomia ennakkoluuloja, pelkoja ja syrjiviä käsityksiä. Jeesuksen sanotaan seurustelleen oman kansansa marginaaliväestön kanssa, sellaisten, joiden seurassa hurskas juutalainen ei näyttäytyisi. Jeesuksen kerrotaan keskustelleen ei-juutalaisten kanssa, auttaneen heitä, ja vieläpä hän sanoi, että monet heistä menisivät taivasten valtakuntaan huomattavsti juutalaisia livakammin.
Vaikka suurin osa Jeesuksen nimiin laitetuista tarinoista ja opetuksista on hänen seuraajiensa kehittelemiä Jeesuksen kuoleman jälkeen, hyvinkin kauan sen jälkeen, ei se muuta sitä tosiasiaa, että jotakin hyvin radikaalia oli jo Jeesuksen lähimmäiskäsityksessä. Myöhäisin evankeliumi, evankeliumi Johanneksen mukaan, esittää Jeesuksen hyvin eri valossa kuin synoptiset evankeliumit. Johanneksen Jeesus sanoo, että hänen tehtävänsä on päätöksessään, kun opetuslapset, siis juutalaisista koostuva joukko, tuo ulkomaalaisia Jeesuksesta kiinnostuneita tapaamaan mestariaan. Tuossa murtautumisessa ulos kansallisesta, uskonnollisesta, rodullisesta, sosiaaliseen asemaan tai sukupuoleen perustuvasta ihmisten lokeroimisesta oli se voima tuoda "taivasten valtakunta" maan päälle. Jeesus lähti poistumaan ja antoi pallon meille. Symbolisesti tämä kerrotaan siinä, että Jeesus jätti äitinsä, joka Johanneksen evankeliumissa symboloi juutalaista kansaa rakkaimman opetuslapsensa huomaan.
Jos seuraisimme Jeesuksen opetuksia ei meidän enää olisi aikoihin tarvinnut käydä keskustelua siitä kuka on lähimmäisemme. Emme katsoisi ihmisen sosiaaliseen asemaan, etniseen taustaan, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautuneisuuteen, saati että alkaisimme mittailemaan fyysistä etäisyyttämme ihmisiin. Jatkan tästä jos joskus oikean vastineen löydän aloituksen motivoineeseen lähimmäiskäsitykseen.
Kuka on lähimmäinen?
75
84
Vastaukset
- Anonyymi
Kun laupias Samarialainen saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä s ä ä l i , sanoo Raamattu.
Tämän tarkoittaa, että Ihminen joka herättää säälimme on lähimmäisemme ja heitä meidän tulee rakastaa ja auttaa.Aivan, ja olisikin vallan kummallista, jos nykypäivän uutiskuvat toisella puolella maailmaa kärsivistä ihmisistä eivät herättäisi säliämme ja auttamishaluamme.
- Anonyymi
Luuk. 10:
36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."
Luehan Jumalan sanaa huolellisemmin. Lähimmäisyys osoitetaan laupeudenteoilla. Ateisti, joka tuntee sinua kohtaan sääliä, voi olla lähimmäisesi jos hän auttaa sinua. Lähimmäinen on aina se joka auttaa. Juutalaiset uskovat halveksivat "vääräoppisia" samarialaisia, mutta Jeesus osoitti mitä lähimmäisenrakkaus oikeasti merkitsee. Anonyymi kirjoitti:
Luuk. 10:
36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."
Luehan Jumalan sanaa huolellisemmin. Lähimmäisyys osoitetaan laupeudenteoilla. Ateisti, joka tuntee sinua kohtaan sääliä, voi olla lähimmäisesi jos hän auttaa sinua. Lähimmäinen on aina se joka auttaa. Juutalaiset uskovat halveksivat "vääräoppisia" samarialaisia, mutta Jeesus osoitti mitä lähimmäisenrakkaus oikeasti merkitsee."Ateisti, joka tuntee sinua kohtaan sääliä, voi olla lähimmäisesi jos hän auttaa sinua. "
Tietysti.Anonyymi kirjoitti:
Luuk. 10:
36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."
Luehan Jumalan sanaa huolellisemmin. Lähimmäisyys osoitetaan laupeudenteoilla. Ateisti, joka tuntee sinua kohtaan sääliä, voi olla lähimmäisesi jos hän auttaa sinua. Lähimmäinen on aina se joka auttaa. Juutalaiset uskovat halveksivat "vääräoppisia" samarialaisia, mutta Jeesus osoitti mitä lähimmäisenrakkaus oikeasti merkitsee.Ja hieman nurinkurista onkin, että nykyään Jeesuksen opetuksia käytännössä toteuttavat parhaiten täysin sekulaarit tahot, kuten vaikkapa WHO, Lääkärit ilman rajoja, Greenpeace, Amnesty, Seta, Punainen risti jne.
- Anonyymi
pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:
Aivan, ja olisikin vallan kummallista, jos nykypäivän uutiskuvat toisella puolella maailmaa kärsivistä ihmisistä eivät herättäisi säliämme ja auttamishaluamme.
Ei ollenkaan kummalista. Suomessa on suomalaisia autettavia niin paljon kuin suomalaisilta vain apua liikenee.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollenkaan kummalista. Suomessa on suomalaisia autettavia niin paljon kuin suomalaisilta vain apua liikenee.
"Suomessa on suomalaisia autettavia niin paljon kuin suomalaisilta vain apua liikenee."
Totta. Mutta miksi kaikki eivät saa apua? Olisiko niin, että samat syyt, jotka saavat meitä laiminlyömään vieraiden auttamisen saa meidät laiminlyömään oman kansankin auttamisen? Veikkaanpa, että eivät suinkaan kaikki vaikkapa kehitysapua vastustavat kuitenkaan riennä auttamaan kotimaan vähäosaisia.- Anonyymi
pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:
"Suomessa on suomalaisia autettavia niin paljon kuin suomalaisilta vain apua liikenee."
Totta. Mutta miksi kaikki eivät saa apua? Olisiko niin, että samat syyt, jotka saavat meitä laiminlyömään vieraiden auttamisen saa meidät laiminlyömään oman kansankin auttamisen? Veikkaanpa, että eivät suinkaan kaikki vaikkapa kehitysapua vastustavat kuitenkaan riennä auttamaan kotimaan vähäosaisia.Kaikki eivät auta. Minä teen osani, teetkö sinä kun olet vielä vaatimassa, että suomalaisten pitäisi auttaa ulkomaalaisiakin?
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki eivät auta. Minä teen osani, teetkö sinä kun olet vielä vaatimassa, että suomalaisten pitäisi auttaa ulkomaalaisiakin?
Voi ei, en varmasti tee tarpeeksi. Olet parempi ihminen kuin minä.
- Anonyymi
pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:
Voi ei, en varmasti tee tarpeeksi. Olet parempi ihminen kuin minä.
Aloita sitten ensin itsestäsi ja vaadi sitten vasta muilta.
Anonyymi kirjoitti:
Aloita sitten ensin itsestäsi ja vaadi sitten vasta muilta.
No lupaan toki yrittää. Mutta vielä itse ongelmasta. Kuka on lähimmaisemme, tai ehkä niin, että kenelle meidän on oltava lähimmäinen? Jeesuksen opetus ja esimerkki ei asettanut mitään rajoja lähimmäisyydelle. Kristinuskon "alkuräjähdys" murtautui voimalla ulos juutalaisista rajoistaan, mutta lopulta laitostui ja menetti paljolti menetti alkuvoimansa. Toki kristilliset tahot edelleen tekevät osansa yhteisen hyvän eteen, mutta sekulaarit tahot ovat aivan ylivoimaisia.
Mistä tulivat nuo ajatukset lähimmäisten valikoimisesta? Eikö pari vuosituhatta kristillistä marinoitumista riitä niitä poistamaan? Kaikki ihmiset eivät suinkaan ole kaltaisiasi hyväntekijöitä, arvoisa anonyymi keskustelukumppanini, vaan monet vetävät hyvinkin jyrkkiä rajoja sille, ketä ihmisiä tulisi auttaa, eli kentä kohtaan tulisi toimia lailla lähimmäisen. Alkoholistit ovat itse tautinsa aiheuttaneet, onko siis minun asiani tai yhteiskunnan pitää huolta heistä. Mitään en anna, viinaan menee kuitenkin. Mitä köyhiä muka, laiskoja ovat, menkööt töihin. Töitä on jos on työhaluja. Ei pidä tehdä lapsia jos ei pysty elättämään jne jne.
Nuo olivat ehkä hieman jo rankempia esimerkkejä, mutta monella meistä, ei toki sinulla arvon anonyymi, on paljon muitakin rajoja lähimmäisyydellemme. Oho, tuolla liukastui mummo, mutta kyllä joku menee auttamaan, minulla kun on niin kiire. Sinä arvon anonyymi olet tietysti suomalaisten auttaja kaikilla niillä voimavaroilla joita olet saanut, mutta sinulla raja on Suomen raja, kansallinen raja, jonka Jeesus kyllä opetuksellaan ja esimerkillään mursi.
Se että nykymaailmassa on niinkin paljon vaikkapa nälänhätää kuin nykyään on ei ole enää mikään välttämättömyys. Täydellistä paratiisia emme tietenkään kykene luomaan, mutta paljon olisi tehtävissä, jos olisi enemmän Jeesuksen kaltaisia "rajattomia" ajattelijoita, joihin sinä, arvon anonyymi, et kuulu. En kyllä kuulu minäkään. Hyi minua.- Anonyymi
pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:
Aivan, ja olisikin vallan kummallista, jos nykypäivän uutiskuvat toisella puolella maailmaa kärsivistä ihmisistä eivät herättäisi säliämme ja auttamishaluamme.
Tarkoittaako toi merkki a satanismia pentagrammiset wiccat käyttää. Lähimmäinen on sinä itse ja sinun omat sukulaiset lapset vanhemmat isovanhemmat .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuk. 10:
36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."
Luehan Jumalan sanaa huolellisemmin. Lähimmäisyys osoitetaan laupeudenteoilla. Ateisti, joka tuntee sinua kohtaan sääliä, voi olla lähimmäisesi jos hän auttaa sinua. Lähimmäinen on aina se joka auttaa. Juutalaiset uskovat halveksivat "vääräoppisia" samarialaisia, mutta Jeesus osoitti mitä lähimmäisenrakkaus oikeasti merkitsee.Samarian väki kääntyi kristityksi ....kuten kaikki Galilean väki .
- Anonyymi
pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:
Ja hieman nurinkurista onkin, että nykyään Jeesuksen opetuksia käytännössä toteuttavat parhaiten täysin sekulaarit tahot, kuten vaikkapa WHO, Lääkärit ilman rajoja, Greenpeace, Amnesty, Seta, Punainen risti jne.
Punaisen ristin perusti kristitty . Sairaaloita on rakentanut kristityt aina . Vaikka niitä oli jo ennen Jeesusta .
- Anonyymi
pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:
"Suomessa on suomalaisia autettavia niin paljon kuin suomalaisilta vain apua liikenee."
Totta. Mutta miksi kaikki eivät saa apua? Olisiko niin, että samat syyt, jotka saavat meitä laiminlyömään vieraiden auttamisen saa meidät laiminlyömään oman kansankin auttamisen? Veikkaanpa, että eivät suinkaan kaikki vaikkapa kehitysapua vastustavat kuitenkaan riennä auttamaan kotimaan vähäosaisia.Lääkärit on muista uskonnoista missä ei paljon armoa tunneta . Monelta jää lääkkeet saamatta .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki eivät auta. Minä teen osani, teetkö sinä kun olet vielä vaatimassa, että suomalaisten pitäisi auttaa ulkomaalaisiakin?
Ei tarvi autetaan lähimmäisiä jotka on lähimpänä eli meitä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki eivät auta. Minä teen osani, teetkö sinä kun olet vielä vaatimassa, että suomalaisten pitäisi auttaa ulkomaalaisiakin?
Ei tarvi auttaa kaukaisia vaan läheisiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samarian väki kääntyi kristityksi ....kuten kaikki Galilean väki .
Mistä moinen tieto?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoittaako toi merkki a satanismia pentagrammiset wiccat käyttää. Lähimmäinen on sinä itse ja sinun omat sukulaiset lapset vanhemmat isovanhemmat .
eikö muita ole lähimmäisiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoittaako toi merkki a satanismia pentagrammiset wiccat käyttää. Lähimmäinen on sinä itse ja sinun omat sukulaiset lapset vanhemmat isovanhemmat .
Taitaa olla ateistien symboli
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoittaako toi merkki a satanismia pentagrammiset wiccat käyttää. Lähimmäinen on sinä itse ja sinun omat sukulaiset lapset vanhemmat isovanhemmat .
Mikähän mahtaa olla se kysymys viimeisellä tuomiolla?
Kyselläänkö, että miten kohtelit sukulaisiasi vai miten kohtelit kaikkia ihmisiä?
"Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla se kysymys viimeisellä tuomiolla?
Kyselläänkö, että miten kohtelit sukulaisiasi vai miten kohtelit kaikkia ihmisiä?
"Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’Kukas tuon sitaatissa olevan sanoi? Jeesus. Siis kyse on siitä miten suhtaudumme Jeesukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla ateistien symboli
röhkeää tulla ateisti symbolin kanssa uskontopalstalle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
röhkeää tulla ateisti symbolin kanssa uskontopalstalle
suurin osa täällä taita olla ateistia
pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:
Ja hieman nurinkurista onkin, että nykyään Jeesuksen opetuksia käytännössä toteuttavat parhaiten täysin sekulaarit tahot, kuten vaikkapa WHO, Lääkärit ilman rajoja, Greenpeace, Amnesty, Seta, Punainen risti jne.
Onko tiedossa kuinka suuri osa heistä onkin kristitty.
Seta on näistä ainoa joka on luonon vastainen, eli myös Luojan vastainen, sellainen ei voi olla kristity.Anonyymi kirjoitti:
Kukas tuon sitaatissa olevan sanoi? Jeesus. Siis kyse on siitä miten suhtaudumme Jeesukseen.
Jeesus puhui suhtautumisesta lähimmäisiin. Oikea suhtautuminen vaikuttaa ja kasvaa sydämessä.
Jeesus kuuluu tähän, Hän johdataa sedämemme oikeaan suhtautumisen, jos rakastamme Häntä. Jeesus on Tie Totuus ja Elämä.Anonyymi kirjoitti:
suurin osa täällä taita olla ateistia
Ateistit taitavat olla monesti parempia kristittyjä kuin "uskovat".
- Anonyymi
Eihän lähimmäisyys voi olla fiiliksistä kiinni.:) Lähimmäisiä ovat kaikki, joiden kanssa joudumme tekemisiin.
- Anonyymi
pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:
"Suomessa on suomalaisia autettavia niin paljon kuin suomalaisilta vain apua liikenee."
Totta. Mutta miksi kaikki eivät saa apua? Olisiko niin, että samat syyt, jotka saavat meitä laiminlyömään vieraiden auttamisen saa meidät laiminlyömään oman kansankin auttamisen? Veikkaanpa, että eivät suinkaan kaikki vaikkapa kehitysapua vastustavat kuitenkaan riennä auttamaan kotimaan vähäosaisia."Veikkaanpa, että eivät suinkaan kaikki vaikkapa kehitysapua vastustavat kuitenkaan riennä auttamaan kotimaan vähäosaisia."
Yleensä näin. Sen sijaan ne, jotka pystyvät näkemään lähimmäisen kauempana, näkevät hänet yhtäläiseen lähempänäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki eivät auta. Minä teen osani, teetkö sinä kun olet vielä vaatimassa, että suomalaisten pitäisi auttaa ulkomaalaisiakin?
Ihmisiä ja lähimmäisiä ulkomaalaisetkin ovat. Jos sitä ei tajuaa, niin jotain on vialla. Suomikin on saanut apua muilta. Ulkomaalaiset ottivat lapsemme sota-aikana turvaan ja lähettivät Suomeen avustuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkärit on muista uskonnoista missä ei paljon armoa tunneta . Monelta jää lääkkeet saamatta .
Rasismi on sumentanut aivosi. Lääkkeet jäävät saamatta vain, jos niitä ei ole saatavilla, tai varaa hankkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvi autetaan lähimmäisiä jotka on lähimpänä eli meitä .
Minulla on aina ollut varaa auttaa sekä suomalaisia että ulkomaalaisia. Siitäkin huolimatta, että en ole rikas. Ihmiset ovat minulle samanarvoisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla se kysymys viimeisellä tuomiolla?
Kyselläänkö, että miten kohtelit sukulaisiasi vai miten kohtelit kaikkia ihmisiä?
"Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’"Kyselläänkö, että miten kohtelit sukulaisiasi vai miten kohtelit kaikkia ihmisiä"
Tietenkin kaikkia. Sillä raamatun mukaan ne, jotka auttavat vain sukulaisiaan, eivät ole pakanoita parempia. - Anonyymi
pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:
Ateistit taitavat olla monesti parempia kristittyjä kuin "uskovat".
Tuo oli kyllä pohjanoteeraus jopa sinulta!
- Anonyymi
pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:
Kuinka niin?
Juu ei, jos olet oikea pvv niin paljon, paljon syvemmällä olet rypenyt kirjoituksinesi.
pilkkuviivaviiva.novikov kirjoitti:
No lupaan toki yrittää. Mutta vielä itse ongelmasta. Kuka on lähimmaisemme, tai ehkä niin, että kenelle meidän on oltava lähimmäinen? Jeesuksen opetus ja esimerkki ei asettanut mitään rajoja lähimmäisyydelle. Kristinuskon "alkuräjähdys" murtautui voimalla ulos juutalaisista rajoistaan, mutta lopulta laitostui ja menetti paljolti menetti alkuvoimansa. Toki kristilliset tahot edelleen tekevät osansa yhteisen hyvän eteen, mutta sekulaarit tahot ovat aivan ylivoimaisia.
Mistä tulivat nuo ajatukset lähimmäisten valikoimisesta? Eikö pari vuosituhatta kristillistä marinoitumista riitä niitä poistamaan? Kaikki ihmiset eivät suinkaan ole kaltaisiasi hyväntekijöitä, arvoisa anonyymi keskustelukumppanini, vaan monet vetävät hyvinkin jyrkkiä rajoja sille, ketä ihmisiä tulisi auttaa, eli kentä kohtaan tulisi toimia lailla lähimmäisen. Alkoholistit ovat itse tautinsa aiheuttaneet, onko siis minun asiani tai yhteiskunnan pitää huolta heistä. Mitään en anna, viinaan menee kuitenkin. Mitä köyhiä muka, laiskoja ovat, menkööt töihin. Töitä on jos on työhaluja. Ei pidä tehdä lapsia jos ei pysty elättämään jne jne.
Nuo olivat ehkä hieman jo rankempia esimerkkejä, mutta monella meistä, ei toki sinulla arvon anonyymi, on paljon muitakin rajoja lähimmäisyydellemme. Oho, tuolla liukastui mummo, mutta kyllä joku menee auttamaan, minulla kun on niin kiire. Sinä arvon anonyymi olet tietysti suomalaisten auttaja kaikilla niillä voimavaroilla joita olet saanut, mutta sinulla raja on Suomen raja, kansallinen raja, jonka Jeesus kyllä opetuksellaan ja esimerkillään mursi.
Se että nykymaailmassa on niinkin paljon vaikkapa nälänhätää kuin nykyään on ei ole enää mikään välttämättömyys. Täydellistä paratiisia emme tietenkään kykene luomaan, mutta paljon olisi tehtävissä, jos olisi enemmän Jeesuksen kaltaisia "rajattomia" ajattelijoita, joihin sinä, arvon anonyymi, et kuulu. En kyllä kuulu minäkään. Hyi minua.”Mistä tulivat nuo ajatukset lähimmäisten valikoimisesta? Eikö pari vuosituhatta kristillistä marinoitumista riitä niitä poistamaan?”
Eiköhän ne tule aina samasta ”lähteestä” eli itsekkyydestä, ahneudesta, välinpitämättömyydestä jne. Kun vaikka raha muodostuu tärkeämmäksi kuin lähimmäiset, puhutaan kovista arvoista. Siinä mitataan kaikkea vain talouden kautta, eikä piitata pätkäkään muista.
- Anonyymi
lähimmäinen on se, joka on lyöntietäisyyden päässä.
- Anonyymi
Jeesuksen lähimmäiset oli Israelin kansan jäsenet.
- Anonyymi
Oli.
- Anonyymi
Jeesus vastaa itse kysymykseen kuka on lähimmäinen ...
"36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin"."
Lähimmäinen on se hyväntekijä!!- Anonyymi
Kyse ei siis ole niinkään kuka on mun lähimmäinen vaan kelle minä olen lähimmäinen. Mihin sen rajan vedän.
- Anonyymi
Osoitti laupeutta ryöstön uhrille . Täällä vaan vapaista suunnista tullaan oikein ryöstämään kristittyjen tavaroita ! Ne ei ainakaan ole lähimmäisiä kenellekään !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse ei siis ole niinkään kuka on mun lähimmäinen vaan kelle minä olen lähimmäinen. Mihin sen rajan vedän.
Lähimmäinen on se, jonka minä voin jollain tavoin kohdata. Lähimmäisyys ei vaadi aina rahaa tai isoja tekoja. Sekin, että näkee ja kohtaa toisen ihmisenä, voi olla joskus hyvinkin merkittävää.
Anonyymi kirjoitti:
Lähimmäinen on se, jonka minä voin jollain tavoin kohdata. Lähimmäisyys ei vaadi aina rahaa tai isoja tekoja. Sekin, että näkee ja kohtaa toisen ihmisenä, voi olla joskus hyvinkin merkittävää.
" Lähimmäisyys ei vaadi aina rahaa tai isoja tekoja. Sekin, että näkee ja kohtaa toisen ihmisenä, voi olla joskus hyvinkin merkittävää."
Tuoli todella tärkeä lisäys!
- Anonyymi
Mitä suppeampi on ihmisen lähimmäiseksi kutsumien joukko sitä kauempana hän on Jeesuksesta.
- Anonyymi
Jännä juttu että vaikka lähimmäiskysymyksessä ollaan Jeesuksen opetusten ytimessä on keskustelu aiheesta melkoisen laimeaa. Annas olla jos vaikka homoseksuaalisuudesta josta Jeesus ei sanonut mitään niin johan sataa kommentteja.
- Anonyymi
Seli seli haluat vain kääntää keskustelun homoihin. Miksi et tee aloitusta, aiheesta?
- Anonyymi
Lähimmäinen kuuluu ihmiskuntaan, sitä voi käyttää myös hyväkseen. Voi osoittaa myös laupeutta lähimmäistä kohtaa, niin kuin sanassa sanotaan, se on kaunista ja jaloa ja empatiaa . Se taas on valinta asia. Roikkuu vähän luonteesta.
- Anonyymi
"Voi osoittaa myös laupeutta lähimmäistä kohtaa"
Jeesuksen mukaan se joka osoittaa laupeutta on se lähimmäinen, ei se joka ottaa vastaan laupeutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Voi osoittaa myös laupeutta lähimmäistä kohtaa"
Jeesuksen mukaan se joka osoittaa laupeutta on se lähimmäinen, ei se joka ottaa vastaan laupeutta.Olet lukenut Raamattua tarkasti. Onnittelen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet lukenut Raamattua tarkasti. Onnittelen.
Se ei ole lähimmäinen jolle osoitetaan laupeutta, siis laupeutta saanut on alempiarvoinen, ja Jeesus sanoissaan rasisti?
- Anonyymi
"Roikkuu vähän luonteesta."
Itse asiassa ei. Jeesus opetti: jos joku pyytää sinua kulkemaan kanssaan virstan (1,5 km) , kulje toinenkin. Lähimmäisenrakkaus on oman luonteen ja sen heikkouksien yläpuolelle nousemista. Ainakin sillä hetkellä. Täydellisiähän meistä ei tule koskaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Voi osoittaa myös laupeutta lähimmäistä kohtaa"
Jeesuksen mukaan se joka osoittaa laupeutta on se lähimmäinen, ei se joka ottaa vastaan laupeutta.Lähimmäisiä ovat kaikki ihmiset, joita kohtaamme. Lähimmäisenrakkautta osoittaa se, joka auttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähimmäisiä ovat kaikki ihmiset, joita kohtaamme. Lähimmäisenrakkautta osoittaa se, joka auttaa.
Kaikkiko? Oletetaan että tulet onnettomuuspaikalle. Kaksi autoa on törmännyt toisiinsa. Tunnet molempien autojen kuskit. Kuski A on pahasti loukkaantunut, mutta kuitenkin niin, että ensiaputaidoillasi saisit helposti pidettyä hänet hengissä ensihoitajien saapumiseen asti, mutta ilman apuasi hän ei selviä.(Sinä olet siis soittanut 112). Tiedät että kaveri on tunnettu alkoholisti ja perheensä pahoinpitelijä ja rikosrekisteriäkin löytyy.
Kuski B on niin pahasti loukkaantunut, että on hyvin epätodennäköistä että saisit edes kaikkesi yrittäen pidettyä hänet hengissä avun saapumiseen asti. Tunnet kaverin hyvin, hän on kuuluisa lasten syöpälääkäri.
Kumman auttamiseen panostat? Anonyymi kirjoitti:
Kaikkiko? Oletetaan että tulet onnettomuuspaikalle. Kaksi autoa on törmännyt toisiinsa. Tunnet molempien autojen kuskit. Kuski A on pahasti loukkaantunut, mutta kuitenkin niin, että ensiaputaidoillasi saisit helposti pidettyä hänet hengissä ensihoitajien saapumiseen asti, mutta ilman apuasi hän ei selviä.(Sinä olet siis soittanut 112). Tiedät että kaveri on tunnettu alkoholisti ja perheensä pahoinpitelijä ja rikosrekisteriäkin löytyy.
Kuski B on niin pahasti loukkaantunut, että on hyvin epätodennäköistä että saisit edes kaikkesi yrittäen pidettyä hänet hengissä avun saapumiseen asti. Tunnet kaverin hyvin, hän on kuuluisa lasten syöpälääkäri.
Kumman auttamiseen panostat?Ei taida tuo esimerkki olla kovin hyvä?
Ensiavun antaminen toimii aika tavalla toisin perustein. Yleensä se, jolla on eniten osaamista, ottaa johdon käsiinsä siihen saakka, kunnes pelastushenkilöstö tulee paikalle. Eli aina pitää toimia siten, miten ohjeistuksissa on sanottu.
Ensin tarkastetaan hengitys, verenvuodot ja tajunta. Aina aloitetaan siitä, kenellä nämä ovat pahimmat. Toivon mukaan paikalle tulee muita, jotka aloittavat muiden loukkaantuneiden ensiavut.
Toisaalta, koskaan ei ensiavun antamiseen saa vaikuttaa se, tunteeko jonkun vai ei!- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Ei taida tuo esimerkki olla kovin hyvä?
Ensiavun antaminen toimii aika tavalla toisin perustein. Yleensä se, jolla on eniten osaamista, ottaa johdon käsiinsä siihen saakka, kunnes pelastushenkilöstö tulee paikalle. Eli aina pitää toimia siten, miten ohjeistuksissa on sanottu.
Ensin tarkastetaan hengitys, verenvuodot ja tajunta. Aina aloitetaan siitä, kenellä nämä ovat pahimmat. Toivon mukaan paikalle tulee muita, jotka aloittavat muiden loukkaantuneiden ensiavut.
Toisaalta, koskaan ei ensiavun antamiseen saa vaikuttaa se, tunteeko jonkun vai ei!Ensiavusta on kyse myös Jeesuksen vertauksessa laupiaasta samarialaisesta.
- Anonyymi
Jeesuksen luonteen mukaan: Rakkaudessa ei ole erottelua.
- Anonyymi
Näin se menee
- Anonyymi
Koska ihmiset ovat pahoja ja heille on vaikea hyväksyä sitä, että tekisivät jotain hyvää, on onni, että jeesus sanoi myös:
"Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin."
Mat. 5:44-45
Niin on katettu kaikki vaihtoehdot. :) - Anonyymi
Kyllä asia niin on, tai buffalobill vieressä.
- Anonyymi
Mitä spongilainen tietää lähimmäisyydestä?
Mielestäni olet oivaltanut hyvin sen, mitä lähimmäisellä tarkoitetaan. Etenkin juuri Jeesuksen opetuksiin peilaten.
”…vaan ihmisiä toisistaan erottavia ihmisen itsensä luomia ennakkoluuloja, pelkoja ja syrjiviä käsityksiä. Jeesuksen sanotaan seurustelleen oman kansansa marginaaliväestön kanssa, sellaisten, joiden seurassa hurskas juutalainen ei näyttäytyisi.”
Juuri me ihmiset luomme tuollaisia oletuksia, joiden pohjalta sitten alamme luoda negatiivisia ja valheellisia mielikuvia toisista ihmisistä ja sillä jopa perustellaan niin huonoa käytöstä kuin silkkaa väkivaltaakin.
”Tuossa murtautumisessa ulos kansallisesta, uskonnollisesta, rodullisesta, sosiaaliseen asemaan tai sukupuoleen perustuvasta ihmisten lokeroimisesta oli se voima tuoda "taivasten valtakunta" maan päälle.”
Jos todella jokainen aloittaisi ensin itsestään ulos murtautumisen noista kahleista, aivan varmaan se vaikuttaisi yhteiskuntaan – erityisesti hyvään suuntaan.Mihin Jeesuksen opetuksiin viittaat kun puhut lähimmäisistä ja miten tulkitset niitä 😺?
aito.on.ainoa.avioliitto kirjoitti:
Mihin Jeesuksen opetuksiin viittaat kun puhut lähimmäisistä ja miten tulkitset niitä 😺?
Koko opetukseen.
mummomuori kirjoitti:
Koko opetukseen.
Tuskin 😺 et kykene ottamaan edes yhtä tarkempaan käsittelyyn.
Me ovat minun elämäni ilo ja voima 😺
Entä sinulle, vai mistä olet oppinut käytöksesi?aito.on.ainoa.avioliitto kirjoitti:
Tuskin 😺 et kykene ottamaan edes yhtä tarkempaan käsittelyyn.
Olen lukuisia kertoja jo tehnyt niin ja teen vastakin.
”…näyttää olevan aika kova paikka nuo Jeesuksen puheet ja opetukset lähimmäisen rakastamisesta.”
Kyllä se näille joillekin on, sillä heillä on oma erikoinen oppinsa sen suhteen, mitä ylipäätään rakastamisella tarkoitetaan.
Olen joitakin vuosia käynyt näitä keskusteluja ja joka kerran ketjuun tulee henkilö, joka alkaa tiukasti kiistää kaiken sen, mitä Jeesus opetti. Yleensä ne käännetään päinvastaiseksi. Se on todella merkillistä. En tiedä, mistä tällainen vääntely on alun perin kotoisin.- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Olen lukuisia kertoja jo tehnyt niin ja teen vastakin.
Et ole. Älä valehtele!
- Anonyymi
No ihan kuka vaan
- Anonyymi
Kaverille ei jätetä tuli uusintana äskettäin ei niin kovin kauan sitten. Julmat hymyilevät avoimesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172224Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852207Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101496- 1011417
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663911334Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471216Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.255920- 78899
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874