Myös ohitettavalla on velvollisuudet

Moni luulee, että saa vetää perässä vaikka kuinka pitkää jonoa erityisesti karavaanarit luulevat näin. Mutta näin ei ole. Ohitettavalla on myös velvollisuudet. On annettava tietä ja hidastettava vauhtia, kun ohittaja on rinnalla. Näin liikenneturvallisuus paranee. Tieliikennelaki 33§ "Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Ajoneuvolla saa tällöin tilapäisesti ajaa pientareella, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä estä tarpeettomasti muuta liikennettä."

On nostettava kaasu ylös, kun ohittaja on rinnalla. Näin minä aina teen tai otan vakionopeudensäätimen pois hetkeksi toiminasta ja ohitus on silloin turvallinen. Vaikka minä ajan jo lievää ylinopeutta ei minua haittaa, vaikka toinen ajaa ylinopeutta. Me emme ole poliiseja jätetään liikenteen valvonta heille.

86

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "hidastettava vauhtia, kun ohittaja on rinnalla"

      Mistä tämän otit?

      • Anonyymi

        Se on todennäkisesti ihan oma mielipide, eikä perustu mitenkään tieliikennelakiin. Jätä huomioimatta.


      • Ohjeita karavaanareille

        Tiedosta, että olet hidaste liikenteessä ja muodostat jonoa taakse, missä moni haluasi päästä ohi.

        Väistä vaikka bussipysäkille välillä, jotta jono pääse ohitse.

        Jokaista mäkeä ei tarvitse yrittää suurimmalla vaihteella ylös.

        Älä lisää nopeutta alamäessä, jotta muut pääsevät ohi.

        Seuraa takana olevaa liikennettä jatkuvasti.

        Jos takana oleva ei jostain syystä ohita. Älä jää ihmettelemään tilannetta kuin Hoo Moilanen. Vaan näytä, että karavaanarikin voi olla herrasmies ja antaa tietä, vaikka siirtymällä bussipysäkille.

        Tietääkö karavaanari, että myös tieliikennelaki velvoittaa hidasta ajoneuvoa ja vaatii helpottamaan ohituksia?

        Karavaanarilla ei ole kiire. On sama koska saapuu esimerkiksi leirintäalueelle. Mutta karavaanarin takana olevassa jonossa olevilla on kiire.

        Olisiko edullisempaa tehdä matkoja ilman perässä olevaa mökkiä ja asua hotellissa. Kuin on omistaa ison vetoauton ja ison asuntovaunun ja ison polttoaineen kulutuksen? (näin ainakin minä teen)

        Ota huomioon toiset liikenteessä.

        Moniko näyttää karavaanarille keskisormea?

        Aja tasaista nopeutta, että takanasi olisi mukavampi ajaa.

        Karavaanarit aiheuttavat vaarallisia ohituksia ja kiilailuja jonoissa, mitä he vetävät maanteillä. Jokaisen karavaanarin takana on aina pitkä jono eikä karavaanari tee mitään saadakseen purettua tuon jonon. Myös jonon vetäjille ja ohitettaville on tieliikennelaissa pykälä. Tieliikennelaki 33§ "Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Ajoneuvolla saa tällöin tilapäisesti ajaa pientareella, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä estä tarpeettomasti muuta liikennettä."
        Kun ohittaja on rinnalla nosta kaasu ylös näin helpotat ohitusta merkittävästi. Myös oikealle siirtyminen helpottaa ohitusta paljon. Mikään ei kiellä välillä pysähtymästä esim. bussipysäkille.


    • Anonyymi

      Ajat siis itsekkin jo lievää ylinopeutta, mutta olet kuitenkin tientukkona?
      Mitä höliset?

    • Anonyymi

      Tieliikennelaissa kerrotaan kaikki oleellinen. Älä keksi omia sääntöjä.

      • Anonyymi

        "33 §
        Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

        Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta.

        Ajoneuvolla, jota ohitetaan vastaantulevan liikenteen puolelta vasemmalta, on ajettava niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.

        Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Ajoneuvolla saa tällöin tilapäisesti ajaa pientareella, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä estä tarpeettomasti muuta liikennettä."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P33


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "33 §
        Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

        Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta.

        Ajoneuvolla, jota ohitetaan vastaantulevan liikenteen puolelta vasemmalta, on ajettava niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.

        Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Ajoneuvolla saa tällöin tilapäisesti ajaa pientareella, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä estä tarpeettomasti muuta liikennettä."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P33

        Luetun ymmärtämisessäsi on vakavia puutteita tai sitten et vain osaa suomea tarpeeksi hyvin.

        "Muita ajoneuvoja OLENNAISESTI hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi TARVITTAESSA vähennettävä nopeutta ja MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN annettava tietä"

        Korostin sinulle tärkeimmät sanan joten toivottavasti nyt ymmärrät paremmin lukemaasi. Olennaisesti hitaampi ajoneuvo tarkoittaa sitä, että, esimerkiksi, hän ajaa satasen alueella 80 km/h. Sellainen 95 mh/h satasen alueella ei ole vielä läheskään "olennaisesti hitaampaa" vaikka niin sinä kuvitteletkin.

        Ohitusta pitää tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan helpottaa mutta se ei tarkoita sitä, että kaltaistasi jatkuvasti ylinopeutta ajavaa liikennessäännöistä piittaamatonta tunaria pitäisi väistää heti kun liimaudut etummaisen takapuskuriin kiinni.

        Opettele rohkeasti nyt ne liikennesäännöt ja noudata niitä jottet päivästä toiseen munaisi itseäsi ihmisten edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtämisessäsi on vakavia puutteita tai sitten et vain osaa suomea tarpeeksi hyvin.

        "Muita ajoneuvoja OLENNAISESTI hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi TARVITTAESSA vähennettävä nopeutta ja MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN annettava tietä"

        Korostin sinulle tärkeimmät sanan joten toivottavasti nyt ymmärrät paremmin lukemaasi. Olennaisesti hitaampi ajoneuvo tarkoittaa sitä, että, esimerkiksi, hän ajaa satasen alueella 80 km/h. Sellainen 95 mh/h satasen alueella ei ole vielä läheskään "olennaisesti hitaampaa" vaikka niin sinä kuvitteletkin.

        Ohitusta pitää tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan helpottaa mutta se ei tarkoita sitä, että kaltaistasi jatkuvasti ylinopeutta ajavaa liikennessäännöistä piittaamatonta tunaria pitäisi väistää heti kun liimaudut etummaisen takapuskuriin kiinni.

        Opettele rohkeasti nyt ne liikennesäännöt ja noudata niitä jottet päivästä toiseen munaisi itseäsi ihmisten edessä.

        "Olennaisesti hitaampi ajoneuvo tarkoittaa sitä, että, esimerkiksi, hän ajaa satasen alueella 80 km/h."
        Tuokin on uusi itse keksitty luku. Tuohan velvoittaisi 80 km/h ajavaa kuorma-autoa antamaan tietä pysähtymällä bussipysäkille, kun se on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olennaisesti hitaampi ajoneuvo tarkoittaa sitä, että, esimerkiksi, hän ajaa satasen alueella 80 km/h."
        Tuokin on uusi itse keksitty luku. Tuohan velvoittaisi 80 km/h ajavaa kuorma-autoa antamaan tietä pysähtymällä bussipysäkille, kun se on mahdollista.

        Mistä teitä tyhmiä uusavuttomia oikein löytyy koko ajan lisää? Järjen käyttö on sallittua ja erittäin suotavaa liikenteessä. Juuri sinun kaltaisten takia sääntöjä ja rajoituksia tehdään koko ajan lisää koska te tarvitsette koko ajan ohjausta jokapäiväisessä elämässänne. Muuten te ette pärjää ja alatte vain sekoilemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtämisessäsi on vakavia puutteita tai sitten et vain osaa suomea tarpeeksi hyvin.

        "Muita ajoneuvoja OLENNAISESTI hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi TARVITTAESSA vähennettävä nopeutta ja MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN annettava tietä"

        Korostin sinulle tärkeimmät sanan joten toivottavasti nyt ymmärrät paremmin lukemaasi. Olennaisesti hitaampi ajoneuvo tarkoittaa sitä, että, esimerkiksi, hän ajaa satasen alueella 80 km/h. Sellainen 95 mh/h satasen alueella ei ole vielä läheskään "olennaisesti hitaampaa" vaikka niin sinä kuvitteletkin.

        Ohitusta pitää tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan helpottaa mutta se ei tarkoita sitä, että kaltaistasi jatkuvasti ylinopeutta ajavaa liikennessäännöistä piittaamatonta tunaria pitäisi väistää heti kun liimaudut etummaisen takapuskuriin kiinni.

        Opettele rohkeasti nyt ne liikennesäännöt ja noudata niitä jottet päivästä toiseen munaisi itseäsi ihmisten edessä.

        Olennaisesti hitaampaa ei ole mitenkään määritelty. Jokainen arivoi itse onko olennaisesti hitaampi vai ei. Toisen mielestä vasta 70 km/ satasen alueella on olennaisesti hitaampaa etenemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olennaisesti hitaampaa ei ole mitenkään määritelty. Jokainen arivoi itse onko olennaisesti hitaampi vai ei. Toisen mielestä vasta 70 km/ satasen alueella on olennaisesti hitaampaa etenemistä.

        Olet oikeassa, että "olennaisesti hitaampaa" ei ole määritelty mutta esimerkkinä käyttämäni 95 km/h satasen alueella ei ole missään tapauksessa olennaisesti hitaampaa. On kuitenkin (ylinopeutta ajavia) tomppeleita joiden mielestä kaikki heitä hitaammin ajavat ovat vain tien tukkona ja hitaamman olisi aina väistettävä heitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olennaisesti hitaampaa ei ole mitenkään määritelty. Jokainen arivoi itse onko olennaisesti hitaampi vai ei. Toisen mielestä vasta 70 km/ satasen alueella on olennaisesti hitaampaa etenemistä.

        Hitaampi ajoneuvo on mikä ajaa muuta liikennettä hitaammin. Ja muodostaa taakse jonoa. Tuollaisen ajoneuvon pitää antaa mahdollisuus ohitukseen.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Hitaampi ajoneuvo on mikä ajaa muuta liikennettä hitaammin. Ja muodostaa taakse jonoa. Tuollaisen ajoneuvon pitää antaa mahdollisuus ohitukseen.

        Olennaisesti hitaampaa ei ole sitä, että ajaa vähän muita hitaammin. Nopeusrajoitus on sitä paitsi "kattonopeus". Hitaammin saa ajaa ja usein pitääkin ajaa (sopiva tilannenopeus). Jos jono muodostuu esim. yli sallitun ajavista, niin se on heidän itse aiheuttama ongelmansa.

        Hitaammin ajamisesta rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen kertoo lisäksi seuraavaa: Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, Liian hitaasti ei kuitenkaan saa ajaa kiusantekomielessä. Toimintaan pitää olla jokin perusteltu syy.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Hitaampi ajoneuvo on mikä ajaa muuta liikennettä hitaammin. Ja muodostaa taakse jonoa. Tuollaisen ajoneuvon pitää antaa mahdollisuus ohitukseen.

        Nopeusrajoitusmerkki osoittaa suurimman sallitun nopeuden jota tietyllä tieosuudella saa ajaa. Sitä nopeutta EI saa ylittää mutta sitä hitaammin saa ajaa. Olet mieleltäsi sairas koska kuvittelet, että kaikkien on ajettava samaa vauhtia kuin sinun. Siksipä onkin parempi, että jätät ajoneuvoilla ajamisen niille jotka sen osaavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olennaisesti hitaampaa ei ole sitä, että ajaa vähän muita hitaammin. Nopeusrajoitus on sitä paitsi "kattonopeus". Hitaammin saa ajaa ja usein pitääkin ajaa (sopiva tilannenopeus). Jos jono muodostuu esim. yli sallitun ajavista, niin se on heidän itse aiheuttama ongelmansa.

        Hitaammin ajamisesta rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen kertoo lisäksi seuraavaa: Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, Liian hitaasti ei kuitenkaan saa ajaa kiusantekomielessä. Toimintaan pitää olla jokin perusteltu syy.

        Hitaasti saa kyllä ajaa, mutta pitää huolehtia, että toiset pääsee ohi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "33 §
        Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

        Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta.

        Ajoneuvolla, jota ohitetaan vastaantulevan liikenteen puolelta vasemmalta, on ajettava niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.

        Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Ajoneuvolla saa tällöin tilapäisesti ajaa pientareella, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä estä tarpeettomasti muuta liikennettä."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P33

        Hidastaminen on ainoa keino helpottaa ohitusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olennaisesti hitaampaa ei ole sitä, että ajaa vähän muita hitaammin. Nopeusrajoitus on sitä paitsi "kattonopeus". Hitaammin saa ajaa ja usein pitääkin ajaa (sopiva tilannenopeus). Jos jono muodostuu esim. yli sallitun ajavista, niin se on heidän itse aiheuttama ongelmansa.

        Hitaammin ajamisesta rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen kertoo lisäksi seuraavaa: Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, Liian hitaasti ei kuitenkaan saa ajaa kiusantekomielessä. Toimintaan pitää olla jokin perusteltu syy.

        "hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista"

        Saa ajaa hitaasti, mutta pitää huolehtia, että muut pääsee ohi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitusmerkki osoittaa suurimman sallitun nopeuden jota tietyllä tieosuudella saa ajaa. Sitä nopeutta EI saa ylittää mutta sitä hitaammin saa ajaa. Olet mieleltäsi sairas koska kuvittelet, että kaikkien on ajettava samaa vauhtia kuin sinun. Siksipä onkin parempi, että jätät ajoneuvoilla ajamisen niille jotka sen osaavat.

        "Nopeusrajoitusmerkki osoittaa suurimman sallitun nopeuden jota tietyllä tieosuudella saa ajaa"

        Nopeusrajoitukset ovat alimitoitetut nykyautoille. Nopeusrajoituksia tulisi päivittää. Aikoinaan kekkonen piti uudenvuoden puheen missä vaati nopeusrajoituksia Suomeen ja ne piti toteuttaa, koska kekkonen oli dikraattori. Silloiset autot pysähtyivät 70km/h vauhdista samassa matkassa missä nyky autot 150km/h. Eli jotain kyllä pitää tehdä ja nopeasti.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Nopeusrajoitusmerkki osoittaa suurimman sallitun nopeuden jota tietyllä tieosuudella saa ajaa"

        Nopeusrajoitukset ovat alimitoitetut nykyautoille. Nopeusrajoituksia tulisi päivittää. Aikoinaan kekkonen piti uudenvuoden puheen missä vaati nopeusrajoituksia Suomeen ja ne piti toteuttaa, koska kekkonen oli dikraattori. Silloiset autot pysähtyivät 70km/h vauhdista samassa matkassa missä nyky autot 150km/h. Eli jotain kyllä pitää tehdä ja nopeasti.

        Vaikka sinun mielestäsi olisikin liian alhainen, niin silti se on voimassa ja sitä on noudatettava.
        Ei auta muu kuin odottaa, että ’väärä’ nopeusrajoitus muutetaan ’oikeaksi’.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Hidastaminen on ainoa keino helpottaa ohitusta.

        Ei ole ainoa keino. Se on jopa sellainen ”keino” jota tulee välttää. Ohitettava tulee pyrkiä pitämään tasainen nopeus. Ohittaja voi kenties joutua keskeyttämään ohitus ja silloin ohittajan hidastamisesta on haittaa eikä hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ainoa keino. Se on jopa sellainen ”keino” jota tulee välttää. Ohitettava tulee pyrkiä pitämään tasainen nopeus. Ohittaja voi kenties joutua keskeyttämään ohitus ja silloin ohittajan hidastamisesta on haittaa eikä hyötyä.

        Korjaus: siis silloin ohitettavan hidastamisesta on haittaa eikä hyötyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ainoa keino. Se on jopa sellainen ”keino” jota tulee välttää. Ohitettava tulee pyrkiä pitämään tasainen nopeus. Ohittaja voi kenties joutua keskeyttämään ohitus ja silloin ohittajan hidastamisesta on haittaa eikä hyötyä.

        "Ohitettava tulee pyrkiä pitämään tasainen nopeus"

        Ei pidä lisätä nopeutta mutta vähentää voi.


    • > On nostettava kaasu ylös, kun ohittaja on rinnalla. Näin minä
      > aina teen tai otan vakionopeudensäätimen pois hetkeksi toiminasta
      > ja ohitus on silloin turvallinen.

      Älä hemmetissä. Jos olet muita selvästi hitaampi, tuhon ei ole tarvetta, ja jos et ole, älä ala temppuilemaan kesken ohituksen. Ohittaja huolehtii ohituksen turvallisuudesta ja päättää poikkeustapauksissa viekä ohituksen lopppuun vai peruuko sen. Sinun nopeudenmuutoksesi vain sotkevat ja vaarantavat liikennettä.

      Tarvittaessa voit ohjata tien oikeaan reunaan, että ohittajalle jää enemmän pelivaraa.

      • Anonyymi

        Olen yleensä rotan kanssa eri mieltä mutta tässä asiassa yhdyn hänen näkemykseensä täysin. Ohitettavan ei missään tapauksessa pidä alkaa hidastamaan omaa nopeuttaan ellei sillä sitten estetä vaikkapa kolaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen yleensä rotan kanssa eri mieltä mutta tässä asiassa yhdyn hänen näkemykseensä täysin. Ohitettavan ei missään tapauksessa pidä alkaa hidastamaan omaa nopeuttaan ellei sillä sitten estetä vaikkapa kolaria.

        Peukutan myös tätä. Samaa mieltä.


      • Et huomioinut, että ajan jo lievää ylinopeutta. Minä teen näin ohituksesta turvallisen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen yleensä rotan kanssa eri mieltä mutta tässä asiassa yhdyn hänen näkemykseensä täysin. Ohitettavan ei missään tapauksessa pidä alkaa hidastamaan omaa nopeuttaan ellei sillä sitten estetä vaikkapa kolaria.

        "Ohitettavan ei missään tapauksessa pidä alkaa hidastamaan omaa nopeuttaan ellei sillä sitten estetä vaikkapa kolaria"

        Entä jos takana ei ole ketään? Ketä silloin haittaa, jos hidastaa vauhtia, jotta saa ohituksen turvalliseksi?


      • Arto777 kirjoitti:

        Et huomioinut, että ajan jo lievää ylinopeutta. Minä teen näin ohituksesta turvallisen.

        Ihan sama, mikä sinun nopeutesi on. Jos joku haluaa mennä ohi, niin sinun velvollisuutesi on pitää nopeus tasaisena. Tällöin ohittaja voi turvallisesti tehdä ratkaisut ohituksen aikana.

        Sinä teet ohituksesta vaarallisemman. Tuurilla olet selvinnyt tähän asti.


      • Arto777 kirjoitti:

        "Ohitettavan ei missään tapauksessa pidä alkaa hidastamaan omaa nopeuttaan ellei sillä sitten estetä vaikkapa kolaria"

        Entä jos takana ei ole ketään? Ketä silloin haittaa, jos hidastaa vauhtia, jotta saa ohituksen turvalliseksi?

        Ohittajaa, koska teet ohituksesta vaarallisemman.

        Entäpä kun sivutieltä joku kääntää eteen. Ohittaja on vielä keskeytys-moodissa, mutta koska menit hidastamaan, hän ei pääsekään takaisin omalle kaistalleen. Vaihtoehdot joko kolata sinut ojaan (toivottavasti), ajaa päni vastaantulijaa tai toiselle puolelle ojaan.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Ohitettavan ei missään tapauksessa pidä alkaa hidastamaan omaa nopeuttaan ellei sillä sitten estetä vaikkapa kolaria"

        Entä jos takana ei ole ketään? Ketä silloin haittaa, jos hidastaa vauhtia, jotta saa ohituksen turvalliseksi?

        Jos ohitettava hidastaa yllättäen nopeuttaan niin se aiheuttaa AINA hämmennystä ohittajassa ja näin ollen ohittajan keskittyminen herpaantuu ainakin hetkeksi.

        Kerron nyt sinulle Arto yhden esimerkin: Takanasi ajaa pitkän aikaa auto "perseessä kiinni". Yhtäkkiä hän hidastaakin vauhtia ja jättää pitkän välin. Tämä aiheuttaa sinussa vain hämmennystä ja alat miettimään, että tapauhtuiko jossain jotain mitä et huomannut (esimerkiksi oliko tien vieressä hirvi tai että tippuiko autostasi jotakin tielle). Älä siis ikinä tee liikenteessä mitään odottamatonta ellei siihen ole ihan oikeasti jotain syytä.


      • TheRat kirjoitti:

        Ihan sama, mikä sinun nopeutesi on. Jos joku haluaa mennä ohi, niin sinun velvollisuutesi on pitää nopeus tasaisena. Tällöin ohittaja voi turvallisesti tehdä ratkaisut ohituksen aikana.

        Sinä teet ohituksesta vaarallisemman. Tuurilla olet selvinnyt tähän asti.

        Pitää huolehtia turvallisesta ohituksesta. Minä ainakin vähennän nopeutta, kun toinen tulee rinnalle. Mikä sinulle on vaikeata, ettet voi tehdä samoin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Ei mutta minä joudun ohittamaan karavaaneja jatkuvasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ohitettava hidastaa yllättäen nopeuttaan niin se aiheuttaa AINA hämmennystä ohittajassa ja näin ollen ohittajan keskittyminen herpaantuu ainakin hetkeksi.

        Kerron nyt sinulle Arto yhden esimerkin: Takanasi ajaa pitkän aikaa auto "perseessä kiinni". Yhtäkkiä hän hidastaakin vauhtia ja jättää pitkän välin. Tämä aiheuttaa sinussa vain hämmennystä ja alat miettimään, että tapauhtuiko jossain jotain mitä et huomannut (esimerkiksi oliko tien vieressä hirvi tai että tippuiko autostasi jotakin tielle). Älä siis ikinä tee liikenteessä mitään odottamatonta ellei siihen ole ihan oikeasti jotain syytä.

        Pitää olla turvaväli. Jos joku ajaa minun perseessä kiinni. Minä nostan kaasun ylös ja annan vauhdin pudota silloin kyllä turvaväli palaa. Joskus olen joutunut pudottamaan vauhdin 50km/h.


      • Arto777 kirjoitti:

        Pitää huolehtia turvallisesta ohituksesta. Minä ainakin vähennän nopeutta, kun toinen tulee rinnalle. Mikä sinulle on vaikeata, ettet voi tehdä samoin?

        Kai minä voisin, mutta miksi lähtisin ehdoin tahdoin hankaloittamaan ohitusta ja vaarantamaan liikennettä? Miksi sinä haluat tehdä niin?


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Ei mutta minä joudun ohittamaan karavaaneja jatkuvasti.

        Mikä niissä caravaanareiden ohittamisessa on sinulle idiootille niin erinomaisen vaikeaa?


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Pitää huolehtia turvallisesta ohituksesta. Minä ainakin vähennän nopeutta, kun toinen tulee rinnalle. Mikä sinulle on vaikeata, ettet voi tehdä samoin?

        Olet aivan uskomattoman tyhmä ihminen.
        Sinulle on selitetty, miksi et saisi muuttaa nopeuttasi, mutta et siltikään ymmärrä.

        Noin tyhmällä ihmisellä ei saisi olla ajokorttia.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kai minä voisin, mutta miksi lähtisin ehdoin tahdoin hankaloittamaan ohitusta ja vaarantamaan liikennettä? Miksi sinä haluat tehdä niin?

        Ei siitä ohituksesta tule automaattisesti vaarallisempaa, jos ohitettava hidastaa nopeuttaan. Se on täysin tilanteesta kiinni. Silloin, jos ohitettavan takanakin on jonoa ja turvavälit tyypillisesti liian pienet. niin riski kasvaa. Jos tilanteessa ei ole ketään muuta, niin sillä ei ole merkitystä. Jos ohittaja on tehnyt virhearvion ja pippeli ohituksen loppuun viemisellä on kiire, niin se pienentää riskiä tai vaaraa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei siitä ohituksesta tule automaattisesti vaarallisempaa, jos ohitettava hidastaa nopeuttaan. Se on täysin tilanteesta kiinni. Silloin, jos ohitettavan takanakin on jonoa ja turvavälit tyypillisesti liian pienet. niin riski kasvaa. Jos tilanteessa ei ole ketään muuta, niin sillä ei ole merkitystä. Jos ohittaja on tehnyt virhearvion ja pippeli ohituksen loppuun viemisellä on kiire, niin se pienentää riskiä tai vaaraa.

        Joo, ei kännissä ajaminenkaan ole automaattisesti vaarallisempaa kuin selvin päin ajaminen. Vasta jos jotain tapahtuu, muuttuu se vaarallisemmaksi.

        Eiku hetkinen. Vaarallisuushan taisikin mennä vähän niiden todennäköisyyksien mukaan. Kännissä on suurempi todennäköisyys tötöillä. Jos ohitettava hidastaa, on suurempi todennäköisyys isoon onnettomuuteen.

        Jos ohitettava on tehnyt virhearvion, on paras keino välttää lisäongelmia pitää ohitettavan nopeus tasaisena, ainakin kunnes on täysin selvää, että ohittaja aikoo tulla eteen. Siinä vaiheessa voi sitten hidastaa, mutta ei ennen. Noin pääsääntöisesti jos ohittaessa huomaa tehneensä virhearvion (tai jonkun muun tekevän virhearvion), ohitus keskeytetään ohitettavan taakse. Tämä johtuu siitä, että suurimmalla osalla meistä on auto, joka hidastuu nopeammin kuin kiihtyy.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Joo, ei kännissä ajaminenkaan ole automaattisesti vaarallisempaa kuin selvin päin ajaminen. Vasta jos jotain tapahtuu, muuttuu se vaarallisemmaksi.

        Eiku hetkinen. Vaarallisuushan taisikin mennä vähän niiden todennäköisyyksien mukaan. Kännissä on suurempi todennäköisyys tötöillä. Jos ohitettava hidastaa, on suurempi todennäköisyys isoon onnettomuuteen.

        Jos ohitettava on tehnyt virhearvion, on paras keino välttää lisäongelmia pitää ohitettavan nopeus tasaisena, ainakin kunnes on täysin selvää, että ohittaja aikoo tulla eteen. Siinä vaiheessa voi sitten hidastaa, mutta ei ennen. Noin pääsääntöisesti jos ohittaessa huomaa tehneensä virhearvion (tai jonkun muun tekevän virhearvion), ohitus keskeytetään ohitettavan taakse. Tämä johtuu siitä, että suurimmalla osalla meistä on auto, joka hidastuu nopeammin kuin kiihtyy.

        Vaikuttaa siltä, että väität vastaan vain väittämisen ilosta. Esimerkiksi rattijuoppous ei liity tissi asiaan. Onko sinulla jotain ihan asiaakin tähän?


      • Kyllä minä vaan toimin noin. Näin parannan liikennneturvallisuutta.


      • TheRat kirjoitti:

        Ihan sama, mikä sinun nopeutesi on. Jos joku haluaa mennä ohi, niin sinun velvollisuutesi on pitää nopeus tasaisena. Tällöin ohittaja voi turvallisesti tehdä ratkaisut ohituksen aikana.

        Sinä teet ohituksesta vaarallisemman. Tuurilla olet selvinnyt tähän asti.

        "Sinä teet ohituksesta vaarallisemman. Tuurilla olet selvinnyt tähän asti."

        En vaan taidolla. Minä teen ohituksesta turvallisemman koska ohitusmatka lyhenee kiitos vauhdin pudotukseni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ohitettava hidastaa yllättäen nopeuttaan niin se aiheuttaa AINA hämmennystä ohittajassa ja näin ollen ohittajan keskittyminen herpaantuu ainakin hetkeksi.

        Kerron nyt sinulle Arto yhden esimerkin: Takanasi ajaa pitkän aikaa auto "perseessä kiinni". Yhtäkkiä hän hidastaakin vauhtia ja jättää pitkän välin. Tämä aiheuttaa sinussa vain hämmennystä ja alat miettimään, että tapauhtuiko jossain jotain mitä et huomannut (esimerkiksi oliko tien vieressä hirvi tai että tippuiko autostasi jotakin tielle). Älä siis ikinä tee liikenteessä mitään odottamatonta ellei siihen ole ihan oikeasti jotain syytä.

        "Jos ohitettava hidastaa yllättäen nopeuttaan niin se aiheuttaa AINA hämmennystä ohittajassa "

        Perustelehan tuo? Ei mitään hämmennystä vaan ohitusmatka lyhenee ja paljon.

        Mitä ajaa puskurissa kiinni. Minä nostan aina jalan kaasulta jos toinen tulee puskuriin kiinni. Sillä on tosi vaarallista satasen tai 120km/h vauhdissa jos joku ajaa liian lähellä.


      • TheRat kirjoitti:

        Kai minä voisin, mutta miksi lähtisin ehdoin tahdoin hankaloittamaan ohitusta ja vaarantamaan liikennettä? Miksi sinä haluat tehdä niin?

        "Kai minä voisin, mutta miksi lähtisin ehdoin tahdoin hankaloittamaan ohitusta ja vaarantamaan liikennettä? Miksi sinä haluat tehdä niin?"

        Kuinka sinä hankaloitat ohitusta, jos vähennät nopeutta, kun toinen on rinnallasi. Älä vaan vähennä nopeutta silloin kun toinen on vielä takana vaan silloin kun on rinnallasi. Minä teen, koska parannan ohitus turvallisuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä niissä caravaanareiden ohittamisessa on sinulle idiootille niin erinomaisen vaikeaa?

        Kun vetävät pitkää jonoa perässä eivät väisty välillä sivuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet aivan uskomattoman tyhmä ihminen.
        Sinulle on selitetty, miksi et saisi muuttaa nopeuttasi, mutta et siltikään ymmärrä.

        Noin tyhmällä ihmisellä ei saisi olla ajokorttia.

        "Noin tyhmällä ihmisellä ei saisi olla ajokorttia."

        Tyhmille ei, mutta minulle viisaalle kyllä pitää olla ajokortti.


      • TheRat kirjoitti:

        Joo, ei kännissä ajaminenkaan ole automaattisesti vaarallisempaa kuin selvin päin ajaminen. Vasta jos jotain tapahtuu, muuttuu se vaarallisemmaksi.

        Eiku hetkinen. Vaarallisuushan taisikin mennä vähän niiden todennäköisyyksien mukaan. Kännissä on suurempi todennäköisyys tötöillä. Jos ohitettava hidastaa, on suurempi todennäköisyys isoon onnettomuuteen.

        Jos ohitettava on tehnyt virhearvion, on paras keino välttää lisäongelmia pitää ohitettavan nopeus tasaisena, ainakin kunnes on täysin selvää, että ohittaja aikoo tulla eteen. Siinä vaiheessa voi sitten hidastaa, mutta ei ennen. Noin pääsääntöisesti jos ohittaessa huomaa tehneensä virhearvion (tai jonkun muun tekevän virhearvion), ohitus keskeytetään ohitettavan taakse. Tämä johtuu siitä, että suurimmalla osalla meistä on auto, joka hidastuu nopeammin kuin kiihtyy.

        Selitä rat että mikä tekee vaaralliseksi jos hidastaa nopeutta, kun joku ohittaa????


      • Arto777 kirjoitti:

        Selitä rat että mikä tekee vaaralliseksi jos hidastaa nopeutta, kun joku ohittaa????

        Onko kenties lukutaidossa vikaa? Kaikki odottamaton on vaarallista. Ohittaja on vastuussa siitä, mitä hän tekee. Jos sinä hidastat, sinä vain sotket tilannetta hänen kannaltaan ja aiemmin oikea ratkaisu saattaakin osoittautua vääräksi sinun toimiesi takia.


      • TheRat kirjoitti:

        Onko kenties lukutaidossa vikaa? Kaikki odottamaton on vaarallista. Ohittaja on vastuussa siitä, mitä hän tekee. Jos sinä hidastat, sinä vain sotket tilannetta hänen kannaltaan ja aiemmin oikea ratkaisu saattaakin osoittautua vääräksi sinun toimiesi takia.

        Tilanteestahan se riippuu. Jos ohittaja alkaa perumaan ohitustaan ja haluaa jättäytyä taakse, ohitettava tekisi hyvin, jos kiihdyttäisi. Harvoin kuitenkin näkee noin hyvää yhteispeliä. Jos taas ohitus näyttää sujuvan normaalisti, ohitettavan luontainen refleksi on vähentää hieman nopeutta, jolloin ohitettava saa enemmän tilaa, mihin tulla. Ja todellakin, ohitustapahtuma nopeutuu ja turvallisuus paranee. Mutta tämä on ehdollinen totuus.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Tilanteestahan se riippuu. Jos ohittaja alkaa perumaan ohitustaan ja haluaa jättäytyä taakse, ohitettava tekisi hyvin, jos kiihdyttäisi. Harvoin kuitenkin näkee noin hyvää yhteispeliä. Jos taas ohitus näyttää sujuvan normaalisti, ohitettavan luontainen refleksi on vähentää hieman nopeutta, jolloin ohitettava saa enemmän tilaa, mihin tulla. Ja todellakin, ohitustapahtuma nopeutuu ja turvallisuus paranee. Mutta tämä on ehdollinen totuus.

        Nimenomaan nopeutta hidastamalla ja oikeaan reunaan siirtymällä ohitettava voi yrittää pelastaa tilannetta, jos ohittaja torveilee huolella eikä osaa katsoa ohituspaikkaa kunnolla. Vaikka ohitettava ja ohittaja aloittaisivat jarruttamisen samaan aikaan, menee ohittaja mitä suurimmalla todennäköisyydellä ohitettavan ohi, koska jarrutuksen alkaessa sillä on suurempi nopeus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan nopeutta hidastamalla ja oikeaan reunaan siirtymällä ohitettava voi yrittää pelastaa tilannetta, jos ohittaja torveilee huolella eikä osaa katsoa ohituspaikkaa kunnolla. Vaikka ohitettava ja ohittaja aloittaisivat jarruttamisen samaan aikaan, menee ohittaja mitä suurimmalla todennäköisyydellä ohitettavan ohi, koska jarrutuksen alkaessa sillä on suurempi nopeus.

        Menee varmaan ohi. Lopulta. Mutta jos tarkoitus on jäädä taakse, voi tuollaiseen ohi menemiseen mennä aika kauan...

        Siinä vaiheessa kun huomataan vaaratilanne, voidaan yrittää yhdessä korjata tilanne. Ainut selkeä on ohjata reunaan, kiihdytys tai jarrutus on tapauskohtaista. Ennakoiva jarrutus on virhe siinä missä ennakoiva kiihdytyskin. Jälkimmäinen on lisäksi laitonta.


      • TheRat kirjoitti:

        Ihan sama, mikä sinun nopeutesi on. Jos joku haluaa mennä ohi, niin sinun velvollisuutesi on pitää nopeus tasaisena. Tällöin ohittaja voi turvallisesti tehdä ratkaisut ohituksen aikana.

        Sinä teet ohituksesta vaarallisemman. Tuurilla olet selvinnyt tähän asti.

        "Tällöin ohittaja voi turvallisesti tehdä ratkaisut ohituksen aikana."

        Kenties ohittaja hämmentyy, kun ohitus helpottuu, kun vähennän nopeutta. Yleensä moni lisää nopeutta, kun toinen ohittaa ja vaarantaa näin ohituksen. Suomalaisten asenteissa on vikaa. On paljon asennevammaisia, jota ei voi helpottaa ohituksia.


      • TheRat kirjoitti:

        Kai minä voisin, mutta miksi lähtisin ehdoin tahdoin hankaloittamaan ohitusta ja vaarantamaan liikennettä? Miksi sinä haluat tehdä niin?

        "Kai minä voisin, mutta miksi lähtisin ehdoin tahdoin hankaloittamaan ohitusta ja vaarantamaan liikennettä?"

        Sinun älykkyysosamäärä on tosi heikko. Kuinka se hankaloittaa ohitusta jos vähentää nopeutta, kun toinen o n rinnalla? Ei kuinkaan vaan helpottaa. Sinun paksuun umpiluu kalloon ei vaan mene tuo.


      • TheRat kirjoitti:

        Onko kenties lukutaidossa vikaa? Kaikki odottamaton on vaarallista. Ohittaja on vastuussa siitä, mitä hän tekee. Jos sinä hidastat, sinä vain sotket tilannetta hänen kannaltaan ja aiemmin oikea ratkaisu saattaakin osoittautua vääräksi sinun toimiesi takia.

        Sinun lukutaidossa ja älykkyydessä on vikaa. Ei ole yhtään odottamatonta jos helpottaa ohitusta vähentämällä nopeutta.


      • TheRat kirjoitti:

        Menee varmaan ohi. Lopulta. Mutta jos tarkoitus on jäädä taakse, voi tuollaiseen ohi menemiseen mennä aika kauan...

        Siinä vaiheessa kun huomataan vaaratilanne, voidaan yrittää yhdessä korjata tilanne. Ainut selkeä on ohjata reunaan, kiihdytys tai jarrutus on tapauskohtaista. Ennakoiva jarrutus on virhe siinä missä ennakoiva kiihdytyskin. Jälkimmäinen on lisäksi laitonta.

        Myös kun ohitettava vähentää nopeutta ja siirtyy sivuun.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Menee varmaan ohi. Lopulta. Mutta jos tarkoitus on jäädä taakse, voi tuollaiseen ohi menemiseen mennä aika kauan...

        Siinä vaiheessa kun huomataan vaaratilanne, voidaan yrittää yhdessä korjata tilanne. Ainut selkeä on ohjata reunaan, kiihdytys tai jarrutus on tapauskohtaista. Ennakoiva jarrutus on virhe siinä missä ennakoiva kiihdytyskin. Jälkimmäinen on lisäksi laitonta.

        Jaa nyt se jarrutus voikin sitten olla oikea ratkaisu. Sehän vaihtui taas äkkiä.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Kun vetävät pitkää jonoa perässä eivät väisty välillä sivuun.

        Miksi pitäisi väistyä sivuun jos ja kun ajavat suurinta sallittua tiekohtaista nppeutta?
        Sen olet moneen kertaan ilmoittanut ettet osaa caravan yhdistelmää millään ohittaa, nyt sitten annat ymmärtää ettei sulta onnistu edes henkilöauton ohittaminen.
        Kyllä sinä autoilija arto tosiaan olet niin tyhmä ettei sulla pitäisi ajokorttia olla.


      • TheRat kirjoitti:

        Kai minä voisin, mutta miksi lähtisin ehdoin tahdoin hankaloittamaan ohitusta ja vaarantamaan liikennettä? Miksi sinä haluat tehdä niin?

        "Kai minä voisin, mutta miksi lähtisin ehdoin tahdoin hankaloittamaan ohitusta ja vaarantamaan liikennettä?"

        Kuinka sinä hankaloitat ohitusta, jos hidastat nopeutta, kun ohittaja on sinun rinnalla???

        Vastauksia kiitos!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi väistyä sivuun jos ja kun ajavat suurinta sallittua tiekohtaista nppeutta?
        Sen olet moneen kertaan ilmoittanut ettet osaa caravan yhdistelmää millään ohittaa, nyt sitten annat ymmärtää ettei sulta onnistu edes henkilöauton ohittaminen.
        Kyllä sinä autoilija arto tosiaan olet niin tyhmä ettei sulla pitäisi ajokorttia olla.

        "Miksi pitäisi väistyä sivuun jos ja kun ajavat suurinta sallittua tiekohtaista nppeutta?"

        Helpottamalla ohitusta ja tekemällä turvallisia ohituksia.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Kai minä voisin, mutta miksi lähtisin ehdoin tahdoin hankaloittamaan ohitusta ja vaarantamaan liikennettä?"

        Kuinka sinä hankaloitat ohitusta, jos hidastat nopeutta, kun ohittaja on sinun rinnalla???

        Vastauksia kiitos!

        Jos ohittaja joutuu syystä tai toisesta keskeyttämään ohitus, niin ohitettavan hidastamisesta on haittaa eikä hyötyä.


      • TheRat kirjoitti:

        Ihan sama, mikä sinun nopeutesi on. Jos joku haluaa mennä ohi, niin sinun velvollisuutesi on pitää nopeus tasaisena. Tällöin ohittaja voi turvallisesti tehdä ratkaisut ohituksen aikana.

        Sinä teet ohituksesta vaarallisemman. Tuurilla olet selvinnyt tähän asti.

        rat: " Jos joku haluaa mennä ohi, niin sinun velvollisuutesi on pitää nopeus tasaisena. "

        Ei pidä lisätä nopeutta, mutta vähentää saa ja pitää vähentää, jotta ohitus saadaan turvalliseksi.


      • Arto777 kirjoitti:

        rat: " Jos joku haluaa mennä ohi, niin sinun velvollisuutesi on pitää nopeus tasaisena. "

        Ei pidä lisätä nopeutta, mutta vähentää saa ja pitää vähentää, jotta ohitus saadaan turvalliseksi.

        Saat vähentää, lain mukaan.

        Mutta velvollisuutesi olisi tehdä ohituksesta turvallinen, joten älä vähennä. Ohittajalla on vastuu ohituksestaan, ja jotta ohittaja pystyisi toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla, sinun temppuilujesi pitäisi olla minimissä.


    • Anonyymi

      Jälleen liikenneneurootilta huullu aloitus. Miksi pitäisi hidastaa ja ajaa sivuun jos ajaa suurinta sallittua nopeutta ? Jos joku ajaa ylinopeutta ja haluaa mennä ohi niin siinä on toinen kaista vieressä, käytä sitä. Jos joku tulee vastaan etkä voi sen vuoksi ohittaa pura vihasi sille.

      • Jotta ohitus saadaan turvalliseksi. Eikö se mahdu apina sinun kaaliisi?


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Jotta ohitus saadaan turvalliseksi. Eikö se mahdu apina sinun kaaliisi?

        Ohitus saadaan turvalliseksi kun ohitettava ei tee mitään odottamatonta, kunten esim. muuttaa omaa nopeuttaan.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Jotta ohitus saadaan turvalliseksi. Eikö se mahdu apina sinun kaaliisi?

        Minkä vuoksi pitää pudottaa suurinta sallittua nopeutta sen vuoksi, että toisella on kiire ja pakko ajaa ylinopeutta. Lopeta tyhmät aloituksesi ja hommaa elämä tai mene hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä vuoksi pitää pudottaa suurinta sallittua nopeutta sen vuoksi, että toisella on kiire ja pakko ajaa ylinopeutta. Lopeta tyhmät aloituksesi ja hommaa elämä tai mene hoitoon.

        Annoitpa autoilija artolle jota myös idiootiksi kutsutaan, varsin hyvät neuvot elämänsä saattamiseksi järjelliselle tasolle. Tulevaisuun näyttää menikö hyvää tarkoittavat neuvosi perille.


      • Arto777
        Anonyymi kirjoitti:

        Annoitpa autoilija artolle jota myös idiootiksi kutsutaan, varsin hyvät neuvot elämänsä saattamiseksi järjelliselle tasolle. Tulevaisuun näyttää menikö hyvää tarkoittavat neuvosi perille.

        Sinä olet idiootti en minä. Hyviä neuvoja en ole saanut vaan typeriä väitteitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä vuoksi pitää pudottaa suurinta sallittua nopeutta sen vuoksi, että toisella on kiire ja pakko ajaa ylinopeutta. Lopeta tyhmät aloituksesi ja hommaa elämä tai mene hoitoon.

        "Minkä vuoksi pitää pudottaa suurinta sallittua nopeutta sen vuoksi, että toisella on kiire ja pakko ajaa ylinopeutta."

        Juuri siksi että toisella on kiire. Ymmärrätkö, että toinen voi viedä vaikka potilasta sairaalaan? Me emme ole poliiseja ja me emme saa vaarantaa liikennettä.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Minkä vuoksi pitää pudottaa suurinta sallittua nopeutta sen vuoksi, että toisella on kiire ja pakko ajaa ylinopeutta."

        Juuri siksi että toisella on kiire. Ymmärrätkö, että toinen voi viedä vaikka potilasta sairaalaan? Me emme ole poliiseja ja me emme saa vaarantaa liikennettä.

        Miksi sinä autoilija arto jota myös idiootiksi kutsutaan saat mielsestäsi ajaa ylinopetta?
        Potilaan vie sairaalaan ambulanssi ei jotku idioottimaisesti osaamattomuuttaan ylinopeutta ajava autoilija arto.
        Kun et ole poliisi niin miksi kuitenkin katsot oikeudeksesi liikenteen vaarantamisen?


    • Anonyymi

      Karavaanarit ovat oleellisesti tyhmempiä ja hidasälysempiä kuin keskivertokuljettajat.
      Ei kukaan täysjärkinen kuskaa huussia mukanaan.

      • Anonyymi

        Noita "huussin" mukana kuskaavia on useampi kymmenentuhatta jo omassa maassamme ja ulkomaalaiset lisäksi.
        Voisit jollakin asiaa valaisevalla linkillä todistaa väitteesi oikeellisuuden?


      • Anonyymi

        Karavaanarit on yleensä paljon parempia kuljettajia kun keskiverto tumpelo pääkaupunkiseudulta joka ei osaa ohittaa muualla kun moottoritiellä ja ohituskaistoilla.
        Sen vuoksi he jäävät audeineen ja bemareineen vaunujen taakse tekemään jonoa.
        Keräävät siellä raivoa ja tekevät kaikki vaaralliset ohitukset muista piittaamatta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Karavaanarit on yleensä paljon parempia kuljettajia kun keskiverto tumpelo pääkaupunkiseudulta joka ei osaa ohittaa muualla kun moottoritiellä ja ohituskaistoilla.
        Sen vuoksi he jäävät audeineen ja bemareineen vaunujen taakse tekemään jonoa.
        Keräävät siellä raivoa ja tekevät kaikki vaaralliset ohitukset muista piittaamatta.

        "Karavaanarit on yleensä paljon parempia kuljettajia kun keskiverto tumpelo pääkaupunkiseudulta"

        HAH HAH HAAAA!!!! Mikä vitsi.

        Jaa karavaanarit parempia HEH HEH. Ainakin jääräpäitä he ovat.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Karavaanarit on yleensä paljon parempia kuljettajia kun keskiverto tumpelo pääkaupunkiseudulta"

        HAH HAH HAAAA!!!! Mikä vitsi.

        Jaa karavaanarit parempia HEH HEH. Ainakin jääräpäitä he ovat.

        Liikenteessä 90% on parempia kuin sinä.
        Etkö näköjään edes tiedä, mikä on karavaanari.
        Olet uskomattoman tyhmä ihminen.


      • Karavaanarit ovat tyhmiä. He vetävät kallista mökkiä perässä ja auto kuluttaa paljon polttoainetta. Halvempaa ja mukavampaa on asua hotellissa.


    • Anonyymi

      Aloittaja kirjoitti aivan asiaa.

      • Anonyymi

        Ei kirjoittanut. Ohitus saadaan turvalliseksi silloin, kun ohitettava ei tee mitään odottamatonta, kuten esim. muuttaa omaa nopeuttaan. Nopeutta ei pidä muuttaa. Laissa sanotaan että nopeutta ei varsinkaan saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.

        Ohittaja voi vaikka keskeyttää ohitus ja silloin pitää pystyä palaamaan takaisin ohitettavan taakse. Jos ohitettava tiputtaa nopeuttaan, niin se estää tai vaikeuttaa ohittajan tekemisiä.


    • Oleellisesti hitaammalla ajoneuvolla lainsäätäjä on aivan ilmeisesti tarkoittanut esim. maatalouden työkonetta, kuten traktoria tai leikkuupuimuria, joilla niilläkin on maantien käyttöoikeus, mutta tätä finessiä ei urbanisoitunut nykyautoilija enää ymmärrä, vaan näköjään kuvittelee jo 80 km/h painelevan rekankin olevan satasen alueella "oleellisesti" hitaamman.

    • Anonyymi

      Juu, kyllä tulisi mielenkiintoista ajamista jos rekka aina hidastaisi kun joku ohittaja on rinnalla ja samaten karavaanarit.
      No tuo meidän Arto777 onkin mormoni.

      • Tulisi turvallisempaa


      • "No tuo meidän Arto777 onkin mormoni."

        En ole mormoni. Arvostelen vain mormoneja.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Tulisi turvallisempaa

        Olisiko letkan jatkuva vauhdin soutaminen mielestäsi turvallista?
        Yleensä ohitettava hiljentää vasta siinä kohtaa kun vastaantulija alkaa olla uhka ohittajalle.


    • Anonyymi

      Tieliikennelain 33 § "Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet" liittyen, niin hallituksen esityksen YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT alla lukee näin:

      "33 §.Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet.Ohittajan ja ohitettavan välinen sudetta on määritelty tällä hetkellä tieliikennelain 19 §:ssä ja tieliikennesopimuksen 11 artiklassa.

      Pykälän 1 momentin mukaan ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta. Ensisijainen vastuu ohitustilanteen onnistumisesta on näiltä osin ohittajalla.

      Myös ohitettavalta on tärkeää edellyttää tarkkuutta ja vastuullisuutta turvallisuuden ja sujuvuuden ylläpitämiseksi. Tästä olisi nykytilaa tarkentava säännös pykälän 2 momentissa. Sen mukaan havaittuaan vastaantulevan liikenteen puolelta vasemmalta tapahtuvan ohituksen, ohitettavan on pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä se saa lisätä nopeutta tai muulla tavoin vaikeuttaa ohitusta. Säännös koskisi vain tilanteita, joissa ajosuunnassa on yksi ajokaista.

      Pykälän 3 momentti velvoittaisi muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin kulkevaa. Kapealla tai mutkaisella ajoradalla, taikka vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta, ohituksen helpottamiseksi olisi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Ajoneuvoa saisi tällöin tilapäisesti kuljettaa pientareella, jos se ei vaarantaisi turvallisuutta eikä estä tarpeettomasti muuta liikennettä. Säännös edistää liikenteen sujuvuutta maantieolosuhteissa."

      Tuossa ovat avut pykälän tulkinnalle.

    • Anonyymi

      "Olennaisesti hitaampi" on epämääräinen käsite, mutta voimme turvallisesti lähteä siitä, että sillä ei voida tarkoittaa ainakaan nopeusmittarin sallitun virheen puitteissa olevaa eroa (koska sellaista eroa ei voi pakottavasti edellyttää kenenkään tunnistavan, nopeuserohan voi johtua nopeampien ajamasta ylinopeudesta, joka lainrikkomuksena ei voi aiheuttaa muille velvoitteita).

      • Anonyymi

        Paskaa..... olennaisesti hitaampi ei ole mikään


      • Anonyymi

        Juuri näin. Olennainen = oleellinen, merkittävä.

        Merkittävästi hitaampi ei todellakaan ole mittarivirheen verran hitaampi.Esim. traktori maantiellä on merkittävästi, eli olennaisesti hitaampi kuin muu liikenne.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voi ei! Rita Niemi-Manninen avautuu Donna-tyttärestään: "Viime yönä ei sitten nukuttu juurikaan..."

      Niemi-Mannisen perheessä on juhlittu hulppeasti Donnan 2-vuotissynttäreitä prinsessa-teemalla. Mutta iän karttuessa joistain asioista pitää myös luopu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      7200
    2. Että osaa olla Suomalaisella mansikalla kova hiilijalanjälki

      kun poimijat lennätetään tänne kymmenillä matkustajakoneilla ja sitten aikanaan takaisin. En osta kotimaista mansikkaa enää koskaan. Sen verran luonn
      Maailman menoa
      431
      4736
    3. Stefu ja 56v. perhetuttu

      56v. perhetuttu veti pidemmän korren 💓Soffa jäi nuolemaan näppejään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      2989
    4. Sofian suurin järkytys

      On se kun hänet kerta toisensa jälkeen knepataan ulos parisuhteista kuin käytetty kondomi. Hän luulee olevansa täydellinen saalis. Hän kuvittelee olev
      Kotimaiset julkkisjuorut
      147
      2283
    5. Sofian huumeyhteydet. Taas uusi!

      Sofialla niitä riittää huumeyhteyksiä. Huomasin että hänhän on parasta kaveria FBI:n operaatiossa kiinni jääneen Jarnon vaimon Jennan kanssa. Jarno ja
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1934
    Aihe