Onko täällä ihmisiä joilla keraamisia paikkoja hampaissa ja miten ovat kestäneet, minkä ikäisiä ovat? Tarviiko korjailla esim saumavuotoja, irtoamisia, miten kuuma/kylmä reagoi hampaaseen? Mikä keraamia paras materiaali, zirconiaa olen miettinyt? kuuden poskihampaan muovipaikat tarkoitus keraamisiin vaihtaa tai toinen vaihtoehto revittää pois.
Keraamiset hammaspaikat kokemuksia?
5
964
Vastaukset
- Anonyymi
Keramia on periaatteessa tämän hetken paras materiaali silloin, jos tarvitaan isoa paikkaa tai kruunua. Kovalle purijalle tai narskuttelijalle ei kuitenkaan ole välttämättä sopiva. Silloin voi onnistua puremaan keraamisenkin paikan/kruunun rikki (niin kuin minkä tahansa materiaalin) ja niitä on vaikea korjata. Paikan kestävyys kuitenkin riippuu eniten siitä, kuinka laajasti se korvaa omaa hammaskudosta ja minkälainen purenta on kokonaisuudessaan, onko kuluneisuutta yms. Kruunu.n ja paikan raja on aika häilyvä.
Ihanneolosuhteissa keraamiset paikat ovat hyvin kestäviä. Niiden sauma on parempi kuin tavallisen paikkaamalla tehdyn yhdistelmämuovin. Kun tämä liitos on tiivis ja materiaali on sileä, se vastustaa hyvin reikiintymistä.
Zirkoniasta ei voi tehdä paikkoja, tai voi, mutta se ei ole suositus. Myöskin yksittäisten kruunujen valmistus zirkoniasta on vähentynyt, ehkä poskihammasalueella voi toimia. Tämä liittyy zirkonian vaatimaan runsaaseen oman hampaan hiomiseen ja siihen faktaan, että zirkonia vaatii mekaanista retentiota, sillä se ei sidostu kemiallisesti hampaaseen. Ns. monoliittinen zirkoniaa voidaan kyllä käyttää poskihampaissa ja on lujin täyskeraaminen materiaali. Sillat ovat asia erikseen.
Suosituin materiaali on lasikeraaminen litiumdisilikaatti. Sillä on erinomaiset esteettiset ominaisuudet ja se voidaan sidostaa kiinnityssementillä kemiallisesti hammaskudokseen. Lujuudeltaan ei zirkonian luokkaa, mutta useimmiten riittävä.
Täyskeraamiset materiaalit eivät johda lämpöä, joten lämmönvaihtelujen ei pitäisi olla ongelma.- Anonyymi
Mistä materiaalista litiumdisilikaatti valmistetaan.? Luulen, että se olisi varmaan sopiva kun hammasta ei tarvitse todennäköisesti kruunuttaa vaan laittaa uusi paikka kuluneen muovin tilalle. Irtoaako siitä mitään "myrkkyjä" niinkuin esim amalgaamista.
- Anonyymi
Väite, että yksittäisten zirkon-kruunujen valmistus on vähentynyt, ei pidä paikkaansa.
Niitä tehdään entistä enemmän.
Litiumdisilikaattia tehdään n30% siitä mitä zirkon-kruunuja. LiS2 tehdään lähinnä joihinkin esteettisiin tapauksiin ja tilanteisiin joissa on tilaa niukalti.
Myös väite, että zirkon vaatii paljon hiontoja on virheellinen.
Monoliittusta zirkoniaa voi käyttää kaikkiin hampaisiin. Sopii myös bruksaajille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä materiaalista litiumdisilikaatti valmistetaan.? Luulen, että se olisi varmaan sopiva kun hammasta ei tarvitse todennäköisesti kruunuttaa vaan laittaa uusi paikka kuluneen muovin tilalle. Irtoaako siitä mitään "myrkkyjä" niinkuin esim amalgaamista.
Litiumdisilkaatti on hiekkaa, jossa on litiumia vahvikkeena.
Ei ole lainkaan myrkyllinen, jos sietää hiekkaa :-).
- Anonyymi
Heippa.
Minulla on keraamisia paikkoja ja kruunuja 6 kpl yhteensä. Vanhimmat taitaa olla jo lähes 10 vuotta ja uusin laitettiin vuosi sitten. Tuntuu hyviltä, kuin omat hampaat. Eivät vihlo tms. Näyttää hyviltä.
Minun hammaslääkäri on Kai Aalto Helsingistä, voin suositella häntä. Olen saanut aina katsoa vierestä, miten tämä prosessi etenee. Hampaat hiotaan, sitten kuvataan suukameralla, tiedosto lähetetään kamerasta tietokoneelle, jossa on suunnitteluohjelma. Hammaslääkäri suunnittelee paikan ja se tiedosto lähetetään myllyyn. Mylly tekee aihiosta paikan...
On sen verran monimutkaista touhua, että suosittelen sitä, että menet kokeneelle lääkärille tai tämä setti tuskin onnistuu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029