Miten Jumalaa rakastetaan?

Moni fundamentalistiuskovainen pitää Jumalan rakastamista tärkeämpänä kuin kanssaihmisen rakastamista. Kysyisinkin nyt kaikilta uskovaisilta, miten käytännössä Jumalaa voi rakastaa? Helpotetaan kysymystä siten, että ihminen rajataan pois kokonaan:

Et voi tarjota vastaukseksi esimerkiksi leivän rukoilua tai pahasta päästämistä, vaikkapa masturboinnin synnistä. Tämä on sinuun itseesi liittyvä itsekäs pyyntö.

Et voi tarjota vastaukseksi homojen kivittämistä, sorrettujen auttamista tai muiden ihmisten käännyttämistä. Se nimittäin liittyy muihin ihmisiin.

Et voi tarjota vastaukseksi tunnetta tai aistimusta. Se voi aivan hyvin olla pelkkä deluusio.

Syön hatullisen paskaa, jos joku keksii yhdenkin keinon Jumalan rakastamiseen siten, ettei siihen liity millään tavalla ihminen itse tai kanssaihminen.

76

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten massamurhaajaa mustasukkaista vuorenpeikkoa voi rakastaa?

    • Anonyymi

      Jumalaa rakastetaan fanittamalla. Rakkaushormoneja erittyy litratolkulla kun ajattelee miten mahtava Jumala on.

      • Anonyymi

        Moni rakastaa Krisustakin niin palavasti, että ryhtyy tämän morsiameksi.

        Minulta se ei onnistu, koska minä olen mies, mutta ehkä minä voisin alkaa Kirstuksen sulhaseksi.

        Kertokaa te, jotka tiedätte.


    • Anonyymi

      Jumala kyllä rahastaa sinuakin.

      Seksuaalinen ja uskonnollinen kiihotustila ovat aivan toisiaan vastaavia aivotoimintoja.
      Kielilläpuhumiskohtauus on uskonnollinen kliimaksi, orgasmi.
      Kuka siis mitäkin tykkkää harrastaa.

    • Anonyymi

      Eikö fundiksille kelpaa helppo tilaisuus syöttää ateistille hatullinen paskaa? 🤣🤣🤣🤣

    • Anonyymi

      1.Joh.
      5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä.

      • Annatko esimerkin käskystä, joka ei liity ihmiseen?


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        Annatko esimerkin käskystä, joka ei liity ihmiseen?

        Kyllä sinä osaat ne itsekin lukea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinä osaat ne itsekin lukea.

        En ole löytänyt yhtään. Jos löydät minulle edes yhden niin syön hatullisen paskaa ja alan rakastamaan Jumalaa.


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        En ole löytänyt yhtään. Jos löydät minulle edes yhden niin syön hatullisen paskaa ja alan rakastamaan Jumalaa.

        "Kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa. tässä;
        "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" Gal: 5: 14


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa. tässä;
        "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" Gal: 5: 14

        Jumalaa tukee rakastaa yli kaiken!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalaa tukee rakastaa yli kaiken!

        "Jumalaa ei voi rakastaa ohi ihmisen"


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        En ole löytänyt yhtään. Jos löydät minulle edes yhden niin syön hatullisen paskaa ja alan rakastamaan Jumalaa.

        Muista pyhittää lepopäivä!
        Älä lausu turhaan Herran sinun Jumalasi nimeä.
        Älä pidä muita jumalia.

        Videoitko paskansyöntisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista pyhittää lepopäivä!
        Älä lausu turhaan Herran sinun Jumalasi nimeä.
        Älä pidä muita jumalia.

        Videoitko paskansyöntisi?

        Hyvä!


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        En ole löytänyt yhtään. Jos löydät minulle edes yhden niin syön hatullisen paskaa ja alan rakastamaan Jumalaa.

        No, mihin nyt hävisit???


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        En ole löytänyt yhtään. Jos löydät minulle edes yhden niin syön hatullisen paskaa ja alan rakastamaan Jumalaa.

        Joko paskat on kerätty?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muista pyhittää lepopäivä!
        Älä lausu turhaan Herran sinun Jumalasi nimeä.
        Älä pidä muita jumalia.

        Videoitko paskansyöntisi?

        ” Muista pyhittää lepopäivä!”

        Liittyy virkistäytymiseen, siis ihmisiin. Ei kelpaa.

        12 »Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemäntenä pysy työstäsi erossa, niin että härkäsi ja aasisi voivat levätä ja vierasheimoiset työntekijäsi ja vähäisimmätkin orjasi saavat virkistäytyä.

        ” Älä lausu turhaan Herran sinun Jumalasi nimeä.
        Älä pidä muita jumalia.”

        Eli siis ateisti rakastaa eniten Jumalaa, kun hän vähät välittää jumalista niin ettei pidä yhtään jumalaa eikä edes lausu Jahven nimeä. Onpa outo tapa, että ignooraaminen on rakastamista. 🤣

        ” Videoitko paskansyöntisi?”

        Heti kun löydät esimerkin. Tuo lepäily ja ignooraaminen ei varsinaisesti ole rakastamista.


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        ” Muista pyhittää lepopäivä!”

        Liittyy virkistäytymiseen, siis ihmisiin. Ei kelpaa.

        12 »Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemäntenä pysy työstäsi erossa, niin että härkäsi ja aasisi voivat levätä ja vierasheimoiset työntekijäsi ja vähäisimmätkin orjasi saavat virkistäytyä.

        ” Älä lausu turhaan Herran sinun Jumalasi nimeä.
        Älä pidä muita jumalia.”

        Eli siis ateisti rakastaa eniten Jumalaa, kun hän vähät välittää jumalista niin ettei pidä yhtään jumalaa eikä edes lausu Jahven nimeä. Onpa outo tapa, että ignooraaminen on rakastamista. 🤣

        ” Videoitko paskansyöntisi?”

        Heti kun löydät esimerkin. Tuo lepäily ja ignooraaminen ei varsinaisesti ole rakastamista.

        Arvasin, että alat kiemurrella vastaustasi.

        Sinussa ei ole miestä vastata huutojasi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Arvasin, että alat kiemurrella vastaustasi.

        Sinussa ei ole miestä vastata huutojasi!

        "Arvasin, että alat kiemurrella vastaustasi."

        Niin, ei kai kaikkivaltias Jahve mitään lepopäiviä tarvitse. Ihmisille se on suunniteltu kuten tuossa 2. Moos 23:12 kohdassa sanotaan.

        Nuo kieltävät käskyt ovat vähän ongelmallisia kun etsitään aktiivia rakastamiskeinoja. Kuten itsekin varmaan hoksaat niin näillä perusteillahan laiska ateisti on kaikkein innokkain Jumalan rakastaja.

        "Sinussa ei ole miestä vastata huutojasi!"

        Totta kai on. Toki syön hatullisen paskaa kun tarjoat yhdenkin esimerkin, miten Jumalaa voi rakastaa ilman ihmistä. Videoin tapahtuman ja lähetän sinulle YV:llä todisteet.


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        "Arvasin, että alat kiemurrella vastaustasi."

        Niin, ei kai kaikkivaltias Jahve mitään lepopäiviä tarvitse. Ihmisille se on suunniteltu kuten tuossa 2. Moos 23:12 kohdassa sanotaan.

        Nuo kieltävät käskyt ovat vähän ongelmallisia kun etsitään aktiivia rakastamiskeinoja. Kuten itsekin varmaan hoksaat niin näillä perusteillahan laiska ateisti on kaikkein innokkain Jumalan rakastaja.

        "Sinussa ei ole miestä vastata huutojasi!"

        Totta kai on. Toki syön hatullisen paskaa kun tarjoat yhdenkin esimerkin, miten Jumalaa voi rakastaa ilman ihmistä. Videoin tapahtuman ja lähetän sinulle YV:llä todisteet.

        Lässyn-lässyn, olet kiemurteleva vellihousu!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lässyn-lässyn, olet kiemurteleva vellihousu!

        "Lässyn-lässyn, olet kiemurteleva vellihousu!"

        Ei voi mitään, mutta noilla Jumalan rakastamiskeinoilla suurin osa ihmisistä on tietämättään kristittyjen Jumalaa rakastavia ihmisiä 🤣. Kyllä minä toisaalta ymmärrän peppukipusi - varmasti jo hekumoit mielikuvalla, kuinka syön paskaa, mutta ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa.


      • Siinä se sitten näkyy, ettei Jumalaa edes rakasteta.

        Ei taida olla ketään, joka pitäisi Jumalan antamat käskyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista pyhittää lepopäivä!
        Älä lausu turhaan Herran sinun Jumalasi nimeä.
        Älä pidä muita jumalia.

        Videoitko paskansyöntisi?

        Elukoilleko nuo käskyt mielestäsi on tarkoitettu. Vai eikä uskovaisia lasketa oikeiksi ihmisiksi?


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        "Lässyn-lässyn, olet kiemurteleva vellihousu!"

        Ei voi mitään, mutta noilla Jumalan rakastamiskeinoilla suurin osa ihmisistä on tietämättään kristittyjen Jumalaa rakastavia ihmisiä 🤣. Kyllä minä toisaalta ymmärrän peppukipusi - varmasti jo hekumoit mielikuvalla, kuinka syön paskaa, mutta ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa.

        Sellainen sinä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elukoilleko nuo käskyt mielestäsi on tarkoitettu. Vai eikä uskovaisia lasketa oikeiksi ihmisiksi?

        Eihän ollut kyse siitä kenelle ne on annettu vaan siitä mihin käskyt kohdistuvat.


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        Annatko esimerkin käskystä, joka ei liity ihmiseen?

        Tässä

        1. Pidä Jlaa tärkeimpänä arvonasi.
        Äläkä pidä Jlan rinnalla samanarvoisina mitään muita arvoja tai esim materialismia /elintasokilpailua, tiedettä tai jotain aatetta tai ideologiaa.
        2. Älä tee itsellesi mitään arvokuvia palvottavaksesi.
        3. Käytä Jlan nimeä vain arvokkaasti ja kunnioittavasti.
        4. Hellitä irti oravanpyörästä kerran viikossa ja pidä vapaana Jlan siihen tarkoitukseen varaama sapatinpäivä. Näin voit välttää burnoutin.

        2Ms20:2-10


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        ” Muista pyhittää lepopäivä!”

        Liittyy virkistäytymiseen, siis ihmisiin. Ei kelpaa.

        12 »Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemäntenä pysy työstäsi erossa, niin että härkäsi ja aasisi voivat levätä ja vierasheimoiset työntekijäsi ja vähäisimmätkin orjasi saavat virkistäytyä.

        ” Älä lausu turhaan Herran sinun Jumalasi nimeä.
        Älä pidä muita jumalia.”

        Eli siis ateisti rakastaa eniten Jumalaa, kun hän vähät välittää jumalista niin ettei pidä yhtään jumalaa eikä edes lausu Jahven nimeä. Onpa outo tapa, että ignooraaminen on rakastamista. 🤣

        ” Videoitko paskansyöntisi?”

        Heti kun löydät esimerkin. Tuo lepäily ja ignooraaminen ei varsinaisesti ole rakastamista.

        Ateistit ja löysäuskoiset lausuvat turhaan Jumalan nimeä, esimerkiksi kiroillessaan, ihan erityisen rumallakin tavallakin jotkut.


    • Anonyymi

      Jumalan rakastamiseen ei tarvita mitään syytä. Eihän ihmisetkään mieti, jos he rakastavat jotakuta toista, että miksi he rakastavat.

      • "Jumalan rakastamiseen ei tarvita mitään syytä."

        Onko Sinulla vaikeuksia ymmärtää 'Miten' ja 'Miksi' -kysymysten eroa? En kysynyt avauksessani: "Miksi Jumalaa rakastetaan?". En siis hae syitä Jumalan rakastamiseen. Kysyin: "Miten Jumalaa rakastetaan?" eli haen keinoja Jumalan rakastamiseen ohi ihmisen. Yhtään keinoa ei ole vielä kyetty esittämään.


    • Anonyymi

      > Miten Jumalaa rakastetaan?

      "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;"
      Ensimmäinen Johanneksen kirje 5:3

      Rakkaus on välittämistä, jos välittää Jumalasta, pitää hänen käskyt.

      • "Rakkaus on välittämistä, jos välittää Jumalasta, pitää hänen käskyt."

        Mutta kun yhtään sellaista käskyä ei ole kyetty vielä esittämään. Kymmenessä käskyssä kahdeksan liittyy ihmisiin ja vain kaksi ensimmäistä suoraan Jumalaan. Ne kaksi käskyä ovat kieltäviä: Älä pidä muita jumalia ja älä turhaan lausu Herran nimeä.

        Piintyneenä ateistina en ole tänäänkään uskonut yhteenkään jumalaan enkä ole ääneen lausunut Jahven nimeä. Olen siis noudattanut hänen käskyjään ja rakastanut aivan helvetisti häntä, vaikka en uskokaan hänen olemassaoloon.

        Että sellaista Jumalan rakastamista.


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        "Rakkaus on välittämistä, jos välittää Jumalasta, pitää hänen käskyt."

        Mutta kun yhtään sellaista käskyä ei ole kyetty vielä esittämään. Kymmenessä käskyssä kahdeksan liittyy ihmisiin ja vain kaksi ensimmäistä suoraan Jumalaan. Ne kaksi käskyä ovat kieltäviä: Älä pidä muita jumalia ja älä turhaan lausu Herran nimeä.

        Piintyneenä ateistina en ole tänäänkään uskonut yhteenkään jumalaan enkä ole ääneen lausunut Jahven nimeä. Olen siis noudattanut hänen käskyjään ja rakastanut aivan helvetisti häntä, vaikka en uskokaan hänen olemassaoloon.

        Että sellaista Jumalan rakastamista.

        > Mutta kun yhtään sellaista käskyä ei ole kyetty vielä esittämään. Kymmenessä käskyssä kahdeksan liittyy ihmisiin ja vain kaksi ensimmäistä suoraan Jumalaan.

        Niin, vaikka käskyt liittyvät siihen, miten kohdella ihmisiä, ne ovat silti Jumalan käskyjä, ja jos rakstaa Jumalaa, pitää ne käskyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        > Mutta kun yhtään sellaista käskyä ei ole kyetty vielä esittämään. Kymmenessä käskyssä kahdeksan liittyy ihmisiin ja vain kaksi ensimmäistä suoraan Jumalaan.

        Niin, vaikka käskyt liittyvät siihen, miten kohdella ihmisiä, ne ovat silti Jumalan käskyjä, ja jos rakstaa Jumalaa, pitää ne käskyt.

        ” Niin, vaikka käskyt liittyvät siihen, miten kohdella ihmisiä, ne ovat silti Jumalan käskyjä, ja jos rakstaa Jumalaa, pitää ne käskyt.”

        Eli Jumalaa ei voi rakastaa ilman ihmistä. Tämä osoittaa sen, että nuo käskyt on asetettu normittamaan ihmisten välisiä suhteita ja ne on oikeutettu vetoamalla Jumalaan. Ihmiset osaavat noudattaa noita moraalisääntöjä ilman Jumalaakin. Kaikissa kulttuureissa löytyy esimerkiksi kultaisen säännön periaatteet.


    • Anonyymi

      Paras tapa IHMISEN osoittaa rakkauttaa jumalille on kaatuilu.

      Toisiksi paras tapa on kielillä möliseminen joko ennen kaatumista sen aikana tai jälkeen.

      Jos siis tasapainotamme puu PALKIN pihalle ja se KAATUU niin se on jumalan rakastamista ilman ihmistä KOSKA kaatuminen taphtuu ihan itsestään IHMISESTÄ riippumatta.

      t. titityy

      • Anonyymi

        Noissa kaikista sinä olet todella hyvä, kännissä.


    • Anonyymi

      Typerä kysymys. Mitä se kenellekään kuuluu, miten joku rakastaa.

      • Yllättävän vaikeaa uskovaisten keksiä miten voi suoraan rakastaa Jumalaa. Yhtään ainoaa keinoa ei ole vielä kyetty esittämään.

        PS. Minä olen tänäänkin rakastanut Jumalaa, vaikka olen ateisti. En ole pitänyt tänäänkään muita jumalia enkä ole lausunut Herran nimeä. 🤣


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        Yllättävän vaikeaa uskovaisten keksiä miten voi suoraan rakastaa Jumalaa. Yhtään ainoaa keinoa ei ole vielä kyetty esittämään.

        PS. Minä olen tänäänkin rakastanut Jumalaa, vaikka olen ateisti. En ole pitänyt tänäänkään muita jumalia enkä ole lausunut Herran nimeä. 🤣

        Onnittele itseäsi, että olet keksinyt vaikean kysymyksen uskovaisille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onnittele itseäsi, että olet keksinyt vaikean kysymyksen uskovaisille.

        "Onnittele itseäsi, että olet keksinyt vaikean kysymyksen uskovaisille."

        En minä tätä kysymystä ole keksinyt. Yritin vain vääntää rautalangasta ikivanhat Talmudin opit siitä, ettei ihmistä voi rakastaa ohi Jumalan. Piispa Mari Leppänen sattui sanomaan tämän periaatteen muutama viikko sitten ja tämä herätti suurta pöyristystä joidenkin suvaitsemattomien fundamentalistiuskovaisten keskuudessa. Tämä ketju kuitenkin osoittaa, että tuo periaate on täsmälleen totta.

        "Älä tee muille sitä, mikä sinusta on pahaa."

        "Jos minä en ole itseäni varten, ketä varten sitten olen? Jos minä olen vain itseäni varten, mikä minä olen? Jos ei nyt, niin milloin?"

        https://en.wikipedia.org/wiki/Hillel_the_Elder


      • Master-Henry kirjoitti:

        "Onnittele itseäsi, että olet keksinyt vaikean kysymyksen uskovaisille."

        En minä tätä kysymystä ole keksinyt. Yritin vain vääntää rautalangasta ikivanhat Talmudin opit siitä, ettei ihmistä voi rakastaa ohi Jumalan. Piispa Mari Leppänen sattui sanomaan tämän periaatteen muutama viikko sitten ja tämä herätti suurta pöyristystä joidenkin suvaitsemattomien fundamentalistiuskovaisten keskuudessa. Tämä ketju kuitenkin osoittaa, että tuo periaate on täsmälleen totta.

        "Älä tee muille sitä, mikä sinusta on pahaa."

        "Jos minä en ole itseäni varten, ketä varten sitten olen? Jos minä olen vain itseäni varten, mikä minä olen? Jos ei nyt, niin milloin?"

        https://en.wikipedia.org/wiki/Hillel_the_Elder

        "...ettei ihmistä voi rakastaa ohi Jumalan."

        Korjaus: "ettei Jumalaa voi rakastaa ohi ihmisen."


    • Anonyymi

      25 Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
      26 Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
      27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
      28 Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
      29 Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
      30 Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.
      31 Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.
      32 Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse.
      33 Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
      34 Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
      35 Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'.
      36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
      37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin".
      Luukas 10:25-37

      • Aivan oikein. Pappi ja leeviläinen eivät rakastaneet Jumalaa. Vain samarialainen rakasti Jumalaa osoittamalla laupeutta lähimmäiselle.


    • ”Moni fundamentalistiuskovainen pitää Jumalan rakastamista tärkeämpänä kuin kanssaihmisen rakastamista. Kysyisinkin nyt kaikilta uskovaisilta, miten käytännössä Jumalaa voi rakastaa?”

      En tosin ole fundamentalisti, mutta olen käynyt pari keskustelua tämän asian tiimoilta.

      Kuten tuolla jo tätä selitystä tarjottiin: 1.Joh. 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä., tätä on selitetty seuraavasti:

      Ytimenä on käskyjen noudattaminen. Tässä puolestaan ongelmana on, mitä käskyjä milloinkin tarkoitetaan ja miten niitä noudatetaan eli tulkitaan.
      Yleensä joku hengellinen auktoriteetti tekee nämä tulkinnat.
      Sitten on erikoinen käsitys rakkaudesta. Se nähdään tottelevaisuutena, eli käskyjen mukaan toimintaan vaikkei niitä ymmärrettäisikään. Tärkeintä on siis totteleminen – vähän vastaavasti kuten sotilas tottelee ylempiensä käskyjä ja alistuu. Kyseenalaistamatta, pohtimatta ja välillä vastoin tunteitaan. Moni myös korostaa ettei rakkaus Jumalaan ole lainkaan tunne.

      Huomautan tähän, että valta osa kristityistä ajattelee aivan toisin. Rakkaus on tunne mutta etenkin asenne. Jumala ei ole autoritarinen rankaisija, vaan jokaisessa käskyssä on peruste – mikä ei kaikkina aikoina ole samaa kaikille. Tätä voi ajatella niin, että rakastaessaan ihminen toivoo hyvää, saa sitä takaisin, ja mielellään ottaa huomioon - joskus ihan luonnostaan – huomioon toisen tarpeet ennen omiaan. Näin voidaan ajatella Jumalan rakastamisesta, joka tosin on laajempaa ja syvempää kuin ihmisiä koskeva rakkaus. Eikä tosiaan mene koskaan ohi ihmisen.

      • "Jumala ei ole autoritarinen rankaisija, vaan jokaisessa käskyssä on peruste – mikä ei kaikkina aikoina ole samaa kaikille."

        Kyllä, pohjimmiltaan näissä käskyissä eli käytännössä moraaliohjeissa ohjeistetaan ihmisten välistä käyttäytymistä. Muinaisina aikoina näihin ohjeisiin on haettu lisää painoarvoa perustelemalla ne jumalalla. Kuitenkin kaikissa kulttuureissa sadoista jumalista huolimatta on päädytty samaan ydinsisältöön eli kultaiseen sääntöön. Siihen on mahdollista päästä myös täysin ilman jumalia eikä sääntö itsessään edes sisällä jumalaa. Jumala on vain siihen liitetty painokkutta lisäävä auktoriteetti.

        "Näin voidaan ajatella Jumalan rakastamisesta, joka tosin on laajempaa ja syvempää kuin ihmisiä koskeva rakkaus."

        Tarkoitat varmaan tässä yhteydessä laajuudella ja syvällisyydellä ihmisten sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyviä asioita kuten esimerkiksi empatiaa. Silloin se laajentaa tuota rakkauden käsitettä kahden ihmisen välisestä fyysisestä rakkaudesta laajemmaksi.

        "Eikä tosiaan mene koskaan ohi ihmisen."

        Täsmälleen näin.


      • Master-Henry kirjoitti:

        "Jumala ei ole autoritarinen rankaisija, vaan jokaisessa käskyssä on peruste – mikä ei kaikkina aikoina ole samaa kaikille."

        Kyllä, pohjimmiltaan näissä käskyissä eli käytännössä moraaliohjeissa ohjeistetaan ihmisten välistä käyttäytymistä. Muinaisina aikoina näihin ohjeisiin on haettu lisää painoarvoa perustelemalla ne jumalalla. Kuitenkin kaikissa kulttuureissa sadoista jumalista huolimatta on päädytty samaan ydinsisältöön eli kultaiseen sääntöön. Siihen on mahdollista päästä myös täysin ilman jumalia eikä sääntö itsessään edes sisällä jumalaa. Jumala on vain siihen liitetty painokkutta lisäävä auktoriteetti.

        "Näin voidaan ajatella Jumalan rakastamisesta, joka tosin on laajempaa ja syvempää kuin ihmisiä koskeva rakkaus."

        Tarkoitat varmaan tässä yhteydessä laajuudella ja syvällisyydellä ihmisten sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyviä asioita kuten esimerkiksi empatiaa. Silloin se laajentaa tuota rakkauden käsitettä kahden ihmisen välisestä fyysisestä rakkaudesta laajemmaksi.

        "Eikä tosiaan mene koskaan ohi ihmisen."

        Täsmälleen näin.

        ”Tarkoitat varmaan tässä yhteydessä laajuudella ja syvällisyydellä ihmisten sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyviä asioita kuten esimerkiksi empatiaa.”

        En oikeastaan. Rakkaus lienee yksi vaikeimmista aiheista määrittää. Vanha jako toimii jonkinlaisena pohjana. Agape on termi, jolla yritetään sitä ilmaista. Se tarkoittaa epäitsekästä rakkautta. Sillä voidaan ilmaista myös koko luomakuntaa koettua rakkautta.

        Rovasti Olavi Peltola on lainannut artikkelissaan ”Rakkausteema Raamatussa” Anders Nygreniä:
        ”Eros on pyyteellistä, agape uhrautuvaa rakkautta. Eros on pyrkimystä ylös, agape laskeutumista alas, eros on ihmisen yritystä päästä Jumalan luo, agape Jumalan tietä ihmisen luo. Eros on ihmisen suoritusta, agape armon työtä. Eros on minä-keskeistä, agape epäitsekästä, eros määräytyy kohteensa laadun mukaan, agape on puhdasta, »motivoimatonta» rakkautta…”


    • Anonyymi

      Vanhimmasta Hillelistä, joka on tämän ongelman keksinyt, pitäisi tietää vähän enemmän. Oliko hän uudestisyntynyt Jumalan lapsi vai eikö ollut? Jos hän ei ollut niinkuin luulen, tuota hänen kysymystään on pidettävä filosofisena eikä hengellisenä.

      Voiko pieni lapsi rakastaa isäänsä tunnetasolla? Voiko ihmisten lapset rakastaa isäänsä? Voiko Jumalan lapset rakastaa isäänsä? Hillel ei voinut miettiä tätä ongelmaa tältä kannalta, jos hän ei ollut Jumalan lapsi.

      Hengellisellä tasolla tätä asiaa pohti myös apostoli Johannes, rakkauden apostoli.
      1.Johanneksen kirje:
      4:20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt

      Johannes ei kuitenkaan kiellä, etteikö ihminen voisi rakastaa Jumalaa.

    • Anonyymi

      "Moni fundamentalistiuskovainen pitää Jumalan rakastamista tärkeämpänä kuin kanssaihmisen rakastamista."

      Hyvä huomio!!

      Ensin Jumalan ja Hänen tahtonsa rakastaminen ja sen mukana sitten annetaan kaikki muukin AITO rakkaus lähimmäisiin ihmisiin.

      • "Hyvä huomio!!

        Ensin Jumalan ja Hänen tahtonsa rakastaminen..."

        Miten niin tuo on hyvä huomio? Yhtään keinoa ei ole vielä esitetty, miten Jumalaa voisi rakasta ensin ja ohi ihmisen. Raamatun kultainen sääntö on olemassa ilman jumalaakin: "Tee toiselle niin kuin itselle haluaisit tehtävät/Älä tee muille mitään, mikä on sinulle vastenmielistä." Tätä viestiä on vain vahvistettu sillä, että vedotaan Jumalan auktoriteettiin. Rakkauden kaksoiskäskyn ensimmäinen osa on siis pelkkä Jumalaan vetoaminen. Ilman ihmistä sillä ei ole mitään merkitystä.


      • Master-Henry kirjoitti:

        "Hyvä huomio!!

        Ensin Jumalan ja Hänen tahtonsa rakastaminen..."

        Miten niin tuo on hyvä huomio? Yhtään keinoa ei ole vielä esitetty, miten Jumalaa voisi rakasta ensin ja ohi ihmisen. Raamatun kultainen sääntö on olemassa ilman jumalaakin: "Tee toiselle niin kuin itselle haluaisit tehtävät/Älä tee muille mitään, mikä on sinulle vastenmielistä." Tätä viestiä on vain vahvistettu sillä, että vedotaan Jumalan auktoriteettiin. Rakkauden kaksoiskäskyn ensimmäinen osa on siis pelkkä Jumalaan vetoaminen. Ilman ihmistä sillä ei ole mitään merkitystä.

        "Raamatun kultainen sääntö on olemassa ilman jumalaakin: "Tee toiselle niin kuin itselle haluaisit tehtävät/Älä tee muille mitään, mikä on sinulle vastenmielistä." Tätä viestiä on vain vahvistettu sillä, että vedotaan Jumalan auktoriteettiin."

        Tässä olet oikeassa. Tätä voivat kaikki noudattaa. Kristinuskossa sen tulisi olla keskeisin arvo. Joskin se tuntuu hukkaantuvat teologisiin väittelyihin.


    • Anonyymi

      Ihmiset, jotka eivät ole uskossa eivätkä tunne Jumalaa, ovat täällä opettamassa, kuinka Jumalaa saa rakastaa. Eivätkä he itse ymmärrä, kuinka outoa se on.

      • "...ovat täällä opettamassa, kuinka Jumalaa saa rakastaa."

        Olet ymmärtänyt täysin väärin. Minähän kysyin uskovaisilta oppia, että kuinka Jumalaa rakastetaan suoraan ilman ihmistä. Yhtään vastausta en ole vielä saanut.


      • Master-Henry kirjoitti:

        "...ovat täällä opettamassa, kuinka Jumalaa saa rakastaa."

        Olet ymmärtänyt täysin väärin. Minähän kysyin uskovaisilta oppia, että kuinka Jumalaa rakastetaan suoraan ilman ihmistä. Yhtään vastausta en ole vielä saanut.

        Ei sinua voi kukaan opettaa rakastamaan ketään jota sinä et tunne 😺


      • aito.ainoa.avioliitto kirjoitti:

        Ei sinua voi kukaan opettaa rakastamaan ketään jota sinä et tunne 😺

        Kuinka läheinen olet Jumalan kanssa? Miten se osoittaa rakkautta?


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Kuinka läheinen olet Jumalan kanssa? Miten se osoittaa rakkautta?

        Mitä se sinulle kuluu???


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Kuinka läheinen olet Jumalan kanssa? Miten se osoittaa rakkautta?

        Ole nyt sen pölhös kanssa, äläkä täällä rieku!


      • aito.ainoa.avioliitto kirjoitti:

        Ei sinua voi kukaan opettaa rakastamaan ketään jota sinä et tunne 😺

        "Ei sinua voi kukaan opettaa rakastamaan ketään jota sinä et tunne 😺"

        En halua välttämättä oppia rakastamaan Jumalaa. Minä osaan kyllä rakastaa lähimmäisiäni ilman Jumalaakin. Kysyin vain sellaisilta, jotka luulevat tuntevan Jumalan aivoitukset. Voihan koemielessä tutkia vaikkapa eläinten parittelua, vaikka itse ei haluaisikaan paritella eläinten kanssa.


      • Master-Henry kirjoitti:

        "Ei sinua voi kukaan opettaa rakastamaan ketään jota sinä et tunne 😺"

        En halua välttämättä oppia rakastamaan Jumalaa. Minä osaan kyllä rakastaa lähimmäisiäni ilman Jumalaakin. Kysyin vain sellaisilta, jotka luulevat tuntevan Jumalan aivoitukset. Voihan koemielessä tutkia vaikkapa eläinten parittelua, vaikka itse ei haluaisikaan paritella eläinten kanssa.

        Et pystyisikään joten hyvä kun et edes yritä ja jätät sen muille 😺


      • aito.ainoa.avioliitto kirjoitti:

        Et pystyisikään joten hyvä kun et edes yritä ja jätät sen muille 😺

        "Et pystyisikään joten hyvä kun et edes yritä ja jätät sen muille 😺"

        Oletko sinä jo kertonut, miten rakastat Jumalaa?


      • Ehtaa.sen.olla.pitää kirjoitti:

        "Et pystyisikään joten hyvä kun et edes yritä ja jätät sen muille 😺"

        Oletko sinä jo kertonut, miten rakastat Jumalaa?

        Se tuskin kuuluu millään tavalla sinulle 😺


      • Luulit taas väärin 😹


    • Anonyymi

      Apostolien teot:
      26:15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
      26:16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
      26:17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
      26:18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja Saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'

      Kuinka Saatanan vallassa olevat ihmiset voivat rakastaa? Tähänkin tarvitaan vastaus.

      • En tiedä ketään saatanan vallassa olevaa.

        Mutta esimerkiksi itse perustan koko elämäni rakkauteen.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        En tiedä ketään saatanan vallassa olevaa.

        Mutta esimerkiksi itse perustan koko elämäni rakkauteen.

        Et tiedä mitään muutakaan.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        En tiedä ketään saatanan vallassa olevaa.

        Mutta esimerkiksi itse perustan koko elämäni rakkauteen.

        Ai että minä taas nauran teidän änkeytymistä pienelle palvelleella ja vastassa kuin vankilan seinä.🤣🤣🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et tiedä mitään muutakaan.

        Kun sinä tiedät kaiken, niin kuka on saatanan vallassa.


    • Anonyymi

      Rakkaudesta puhuminen ei ole rakastamista. Hillelkin taisi olla niitä ihmisiä, joka kyllä puhui rakkaudesta mielellään mutta rakastiko hän ketään.

    • Anonyymi

      Erottautumalla.

    • Anonyymi

      Minä olen Jumala, sinun Herrasi. kiivas ja mustasukkainen.

      Vaan miten se onkaan?

    • Kylpemällä veressä,
      Osoittamalla misogyniaa,
      Olemalla tekopyhä,
      Hokemalla saarnoja,
      Vihaamalla homoja,
      Pelottelemalla helvetillä,
      Rikkomalla toisen minän
      Jne

      Monta tapaa löytyy!

      • Anonyymi

        Oletko käynyt viikkoihin edes ulkona?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko käynyt viikkoihin edes ulkona?

        Tottakai


    • Anonyymi

      Etelä-Koreassa joku juippi rakastui seksinukkeensa....

      • Voisivat miehet vaihtaa naiset nukkeihin, jotka ovat aina valmiina eivätkä koskaan halua mitään ja naiset pariutua toistensa kanssa. Naiset tuntevat erotiikkaa 😃


    • Anonyymi

      Ei pidä tärkeämpänä vaan molempia yhtä tärkeinä.

      Matt22:36. "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
      37. Jeesus vastasi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikella ymmärrykselläsi.'
      38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
      39. Toinen, tämän kaltainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.'
      40. Näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat."

      Jla on Rakkaus.
      Rakkauteen sisältyvät myös rajat.
      Jla on myös oikeudenmukainen.

    • Anonyymi

      Jumalaa voi vain rakastaa ainoastaan maksamalla Hänelle säntillisesti kirkollisverot, sekä olemalla antelias kolehtihaavia kohtaan.

    • Anonyymi

      "Moni fundamentalistiuskovainen pitää Jumalan rakastamista tärkeämpänä kuin kanssaihmisen rakastamista. Kysyisinkin nyt kaikilta uskovaisilta, miten käytännössä Jumalaa voi rakastaa? Helpotetaan kysymystä siten, että ihminen rajataan pois kokonaan:"
      Olisit samalla kertonut, että myös järjenkäyttö rajataan pois.
      Naurettava aloitus.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe