Renault 1.5Dci vs PSA 1,6hdi

Anonyymi

Elikkä n. 10 vuotta vanhoista ranskalaisista moottoreista puhutaan. Uskaltaako tälläiseen iskeä kätensä vai ovatko mainettaan parempi tai jopa kestävämpiä aikansa diesel koneita.

Varmasti täällä puhutaan että ranskalaiset kuuluu grillille mutta Fordin ja vw dieseleitä käyttäneenä ei ole ongelmitta niissäkään päästy;)

39

6744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taitaa Dacia viedä kuluttajaa, oikeeseen suuntaan?

    • Anonyymi

      Hyviä on kumpikin.

      Kunhan pitää suuttimet tiukalla eikä päästä niitä löystymään.

    • Anonyymi

      Okei, luin tässä netin syövereistä keskustelua, että tässä pösön 1,6hdi olisi näitä öljynliikasmis ongelmaa joka sitten tukkii kierron, onko tästä kokemuksia.

      Mitäs tuosta renöön 1,5 dieselissä oliko jossain konetyypissä jotain laakeri vikoja?

      • Anonyymi

        No se öljynlikaantumisongelma tulee just siitä, jos ne suuttimet päästetään löystymään.

        Ongelma oli jossakin 2004 - 2006 malleissa, mutta enpä ole sen jälkeen asiasta paljon kuullut, taitaa olla jo viides versio kyseisestä moottorista menossa, että en hirveän paljon tuosta stressaisi.


    • Anonyymi

      Eli PSA 1,6 hdi uskaltaa ostaa

      • Anonyymi

        uskaltaa uskaltaa, kyseisen firman bensakoneita miettisin enemmän että uskaltaako ostaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        uskaltaa uskaltaa, kyseisen firman bensakoneita miettisin enemmän että uskaltaako ostaa

        Kyllä 1,6 16v 80kw on hyvä kone, joku väitti että paras PSA:n bensa mylly


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä 1,6 16v 80kw on hyvä kone, joku väitti että paras PSA:n bensa mylly

        Jos tarkoitat 1.6 litraista 16-venttiilistä TU-moottoria niin ei se kyllä paras ole, ei toki huonoinkaan.

        Ongelma kyseisessä moottorissa:

        -kannentiivisteessä on suunnitteluongelma jonka johdosta se alkaa vuotaa öljyä ulospäin, ennemmin tai myöhemmin
        -kyseiseen moottoriin on useimmiten pultattu kiinni MA-vaihdelaatikko joka ei ole vahvin laatikko

        Oma ääneni menee XU7JP4 moottorin suuntaan, parhaan bensamoottorin titteliksi PSA firman tuotteista.


      • Anonyymi

        Paljon juttua että huonoin moottori tuo 1.6 Hdi egr tosin likaa kaikki moottorit mutta ilmeisestti Hdi"ssa asia pahempi ja tukkii myös öljysihdin öljypohjassa joten kaikki tietää miten siinä käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon juttua että huonoin moottori tuo 1.6 Hdi egr tosin likaa kaikki moottorit mutta ilmeisestti Hdi"ssa asia pahempi ja tukkii myös öljysihdin öljypohjassa joten kaikki tietää miten siinä käy.

        Ei vaan taida olla se EGR syyllinen sen öljyn likaantumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan taida olla se EGR syyllinen sen öljyn likaantumiseen.

        Niin kaikkien dieselien ongelma on
        EGR,Turbo ja suuttimet!

        Mutta mistä tuo likaantuminen tulee koneeseen, tässä joku väitti että 06-jälkeen ei olisi tuota ongelmaa.


        Mitäs eikö kellään ole 1,5dci kokemuksia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kaikkien dieselien ongelma on
        EGR,Turbo ja suuttimet!

        Mutta mistä tuo likaantuminen tulee koneeseen, tässä joku väitti että 06-jälkeen ei olisi tuota ongelmaa.


        Mitäs eikö kellään ole 1,5dci kokemuksia

        "Mutta mistä tuo likaantuminen tulee koneeseen"

        No sehän on jo sanottu tuolla. Kun polttoainesuutin löystyy, vuotaa palamatonta dieseliä voiteluöljyn joukkoon ja palaa kokkareeksi joutuessaan kuumaan ahtimeen. Kokkareet menevät öljykierron kautta öljypohjaan ja sitäkautta öljysihtiin. Kun öljysihti tukkeutuu riittävästi, moottorin voitelu heikkenee ja ensimmäisenä hajoaa tyypillisesti turboahdin.

        Jos vain ahdin vaihdetaan, eikä korjata vuotavia suuttimia ja puhdisteta öljysihtiä, hajoaa moottori, voitelun puutteeseen.

        Tosiin tämä ongelma on uudemmissa moottoreissa vähäinen, ellei jopa poistunut kokonaan. Onhan tuo moottorikin muuttunut matkan varrella niin paljon, ettei siinä taida montaa osaa olla samaa kuin oli ensimmäisessä moottoriversiossa.

        Jopa venttiilien määrä on muuttunut niin että se oli alussa 16 ja nykyisin 8.

        Suuttimien löystyminen on käytännössä ongelmana kaikissa automerkeissä missä dieselmoottoria käytetään. Ero tulee siitä, että kaikissa se ei aiheuta moottorin tuhoutumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta mistä tuo likaantuminen tulee koneeseen"

        No sehän on jo sanottu tuolla. Kun polttoainesuutin löystyy, vuotaa palamatonta dieseliä voiteluöljyn joukkoon ja palaa kokkareeksi joutuessaan kuumaan ahtimeen. Kokkareet menevät öljykierron kautta öljypohjaan ja sitäkautta öljysihtiin. Kun öljysihti tukkeutuu riittävästi, moottorin voitelu heikkenee ja ensimmäisenä hajoaa tyypillisesti turboahdin.

        Jos vain ahdin vaihdetaan, eikä korjata vuotavia suuttimia ja puhdisteta öljysihtiä, hajoaa moottori, voitelun puutteeseen.

        Tosiin tämä ongelma on uudemmissa moottoreissa vähäinen, ellei jopa poistunut kokonaan. Onhan tuo moottorikin muuttunut matkan varrella niin paljon, ettei siinä taida montaa osaa olla samaa kuin oli ensimmäisessä moottoriversiossa.

        Jopa venttiilien määrä on muuttunut niin että se oli alussa 16 ja nykyisin 8.

        Suuttimien löystyminen on käytännössä ongelmana kaikissa automerkeissä missä dieselmoottoria käytetään. Ero tulee siitä, että kaikissa se ei aiheuta moottorin tuhoutumista.

        Elikkä pitäisikö tietyn välein kokeilla suuttimien momentti? Entä onko tuo sihti öljypohjassa, pohja irti ja puhdistus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elikkä pitäisikö tietyn välein kokeilla suuttimien momentti? Entä onko tuo sihti öljypohjassa, pohja irti ja puhdistus?

        Jos itse omistaisin kyseisen moottorin, tarkistaisin silmämääräisesti noiden suuttimien ympäristöä sillointällöin, osa vuodosta tulee ihan ulos asti. Ehkä pari kertaa vuodessa kokeilisin onko ne oikeassa momentissa. Ja sitten jos huomaa ettei ne mihinkään löysty, varmaan tarkistaisin kerran vuodessa.

        Tuossa videossa kaveri kokeilee noiden suuttimien tiukkuutta:

        https://www.youtube.com/watch?v=Zj7-g2m_J8U

        Ja tuossa sen vuodon pystyy kuulemaan ihan korvalla:

        https://www.youtube.com/watch?v=-BI5HnuI5-Y

        Ja tuolta sen näkee, miltä se huonoimmillaan näyttää kun nokea ja karstaa on vuotanut ja kertynyt suuttimen ympärille:

        https://www.peugeot-repairs.co.uk/HDIFailures

        Öljysihti puhdistuu juuri kuten sanoit, öljypohja irti ja puhdistus. Jos siellä on paljon tavaraa, suosittelisin koko moottorin sisäpesua.

        Mielestäni tuosta sihdin tukkeutumisesta ei paljon tarvi stressata jos nuo suuttimet eivät vuoda, eli ovat tiukalla.


      • Anonyymi

        Miksi ei ? Olen uskaltanut 2 kertaa . Hyvin molemmat toimineet. Jälkimmäisellä ajan vieläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta mistä tuo likaantuminen tulee koneeseen"

        No sehän on jo sanottu tuolla. Kun polttoainesuutin löystyy, vuotaa palamatonta dieseliä voiteluöljyn joukkoon ja palaa kokkareeksi joutuessaan kuumaan ahtimeen. Kokkareet menevät öljykierron kautta öljypohjaan ja sitäkautta öljysihtiin. Kun öljysihti tukkeutuu riittävästi, moottorin voitelu heikkenee ja ensimmäisenä hajoaa tyypillisesti turboahdin.

        Jos vain ahdin vaihdetaan, eikä korjata vuotavia suuttimia ja puhdisteta öljysihtiä, hajoaa moottori, voitelun puutteeseen.

        Tosiin tämä ongelma on uudemmissa moottoreissa vähäinen, ellei jopa poistunut kokonaan. Onhan tuo moottorikin muuttunut matkan varrella niin paljon, ettei siinä taida montaa osaa olla samaa kuin oli ensimmäisessä moottoriversiossa.

        Jopa venttiilien määrä on muuttunut niin että se oli alussa 16 ja nykyisin 8.

        Suuttimien löystyminen on käytännössä ongelmana kaikissa automerkeissä missä dieselmoottoria käytetään. Ero tulee siitä, että kaikissa se ei aiheuta moottorin tuhoutumista.

        Luulet paljon , tiedät vähän. Esim 8 ja 16 venttiilistä moottoria on ollutyhtäaikaa pitkään. Öljy likaantuu nokihiukkasista, jotka ovat niin pieniä, ettei niillä ole merkitystä. Jos öljy "kokkaroituu ?" ahtimen laakereilla, niin moottorissa on väärät öljyt !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulet paljon , tiedät vähän. Esim 8 ja 16 venttiilistä moottoria on ollutyhtäaikaa pitkään. Öljy likaantuu nokihiukkasista, jotka ovat niin pieniä, ettei niillä ole merkitystä. Jos öljy "kokkaroituu ?" ahtimen laakereilla, niin moottorissa on väärät öljyt !

        "Jos öljy "kokkaroituu ?" ahtimen laakereilla, niin moottorissa on väärät öljyt !"

        Olet ihan oikeassa. Ei se diesel-öljy kuulu ahtimen voitelupuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulet paljon , tiedät vähän. Esim 8 ja 16 venttiilistä moottoria on ollutyhtäaikaa pitkään. Öljy likaantuu nokihiukkasista, jotka ovat niin pieniä, ettei niillä ole merkitystä. Jos öljy "kokkaroituu ?" ahtimen laakereilla, niin moottorissa on väärät öljyt !

        "Esim 8 ja 16 venttiilistä moottoria on ollutyhtäaikaa pitkään. "

        8-venttiilinen moottori tuli kauppoihin mallivuodeksi 2011, täyttämään uusi päästönormi, Euro 5b.

        16-venttiilinen, vanha moottoriversio ei tuota normia täyttänyt, joten se poistui valikoimasta vuoden 2011 loppuun mennessä.

        Eli, noita saattoi olla "yhtäaikaan pitään" samaan aikaan kaupassa noin vuoden ajan, heinäkuusta 2010, joulukuuhun 2011. Ei sitä ennen, eikä sen jälkeen.

        Kun venttiilimäärä pudotettiin kahdeksaan, saatiin sylinterikanteen mahtumaan parempi tiivistys suuttimille, samalla moottoriin laitettiin tehokaampi öljypumppu.

        Voitaneen olettaa että vuoden 2011 jälkeen moottorit ovat kestäneet paremmin noiden muutosten seurauksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta mistä tuo likaantuminen tulee koneeseen"

        No sehän on jo sanottu tuolla. Kun polttoainesuutin löystyy, vuotaa palamatonta dieseliä voiteluöljyn joukkoon ja palaa kokkareeksi joutuessaan kuumaan ahtimeen. Kokkareet menevät öljykierron kautta öljypohjaan ja sitäkautta öljysihtiin. Kun öljysihti tukkeutuu riittävästi, moottorin voitelu heikkenee ja ensimmäisenä hajoaa tyypillisesti turboahdin.

        Jos vain ahdin vaihdetaan, eikä korjata vuotavia suuttimia ja puhdisteta öljysihtiä, hajoaa moottori, voitelun puutteeseen.

        Tosiin tämä ongelma on uudemmissa moottoreissa vähäinen, ellei jopa poistunut kokonaan. Onhan tuo moottorikin muuttunut matkan varrella niin paljon, ettei siinä taida montaa osaa olla samaa kuin oli ensimmäisessä moottoriversiossa.

        Jopa venttiilien määrä on muuttunut niin että se oli alussa 16 ja nykyisin 8.

        Suuttimien löystyminen on käytännössä ongelmana kaikissa automerkeissä missä dieselmoottoria käytetään. Ero tulee siitä, että kaikissa se ei aiheuta moottorin tuhoutumista.

        Ei ole kaikissa, esim, iveco moottorit tiivistys kartiolla ei tiivisteitä


    • Anonyymi

      Renaultin myynti ilmoituksissa kehutaan juuri tuota 1,5diesel konetta kestäväksi...,

      • Anonyymi

        Netistä kun katsoo kokemuksia tuosta moottorista niin suutinviat ja turboahtimen hajoaminen on yllättävän yleistä.

        Kaverillani oli tuo moottori autossaan ja suuttimethan siitäkin alkoi oireilemaan. Valtava savuverho oli auton takana ja tehot poissa.

        Itse moottorin mekaaninen osuus taitaa olla kestävää, mutta nuo suuttimet, ahtimet ja ohjauselektroniikka näyttää olevan sitä heikkoa paikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Netistä kun katsoo kokemuksia tuosta moottorista niin suutinviat ja turboahtimen hajoaminen on yllättävän yleistä.

        Kaverillani oli tuo moottori autossaan ja suuttimethan siitäkin alkoi oireilemaan. Valtava savuverho oli auton takana ja tehot poissa.

        Itse moottorin mekaaninen osuus taitaa olla kestävää, mutta nuo suuttimet, ahtimet ja ohjauselektroniikka näyttää olevan sitä heikkoa paikkaa.

        Oliko suuttimet kalliita, tai siis kohtuu hintaisia ja itse vaihdettavissa, entä millaisia ohjauspuolen ongelmia on ollut, onko nämä ollut hintavia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko suuttimet kalliita, tai siis kohtuu hintaisia ja itse vaihdettavissa, entä millaisia ohjauspuolen ongelmia on ollut, onko nämä ollut hintavia?

        Suuttimet on noin 200 euroa / kpl. Taitava kotiasenteja ehkä onnistuu vaihtamisessa, mutta jos ja kun suuttimet on juuttuneet kanteen, voi vanhojen irrottaminen olla hankalaa (voi vaatia useamman tonnin voiman, että ne saadaan irti). Uusien tiiviisti paikalleen saaminenkaan ei ole ihan itsestäänselvyys.

        Jos tässä koitat nyt haarukoida mahdollisien tulevien ongelmien kustannuksia, todennäköisyyksiä ja laatua niin et tule kyllä selvää käsitystä saamaan.

        Noissa alkaa olla niin monenlaista hajoavaa osaa:

        -polttoainepumppu
        -suuttimet
        -jakohihnan vaihto
        -ahdin

        Jakohihnan vaihto maksaa alle 1000 euroa mutta kaikki muut 1000 tai enemmän.

        Jos koet että dieselillä jää ajelut edulliseksi niin sitten rohkeasti kokeilemaan. Oma valintani olisi imusarjaan ruiskuttava perinteinen vapaastihengittävä bensamoottori hihnajakopäällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuttimet on noin 200 euroa / kpl. Taitava kotiasenteja ehkä onnistuu vaihtamisessa, mutta jos ja kun suuttimet on juuttuneet kanteen, voi vanhojen irrottaminen olla hankalaa (voi vaatia useamman tonnin voiman, että ne saadaan irti). Uusien tiiviisti paikalleen saaminenkaan ei ole ihan itsestäänselvyys.

        Jos tässä koitat nyt haarukoida mahdollisien tulevien ongelmien kustannuksia, todennäköisyyksiä ja laatua niin et tule kyllä selvää käsitystä saamaan.

        Noissa alkaa olla niin monenlaista hajoavaa osaa:

        -polttoainepumppu
        -suuttimet
        -jakohihnan vaihto
        -ahdin

        Jakohihnan vaihto maksaa alle 1000 euroa mutta kaikki muut 1000 tai enemmän.

        Jos koet että dieselillä jää ajelut edulliseksi niin sitten rohkeasti kokeilemaan. Oma valintani olisi imusarjaan ruiskuttava perinteinen vapaastihengittävä bensamoottori hihnajakopäällä.

        Dieselissä on myös kaksoismassavauhtipyörä jonka uusiminen maksaa vähintään sen 1000 euroa.


    • Anonyymi

      Sama kone, 1,6 diesel on pösössä, citikassa, minissä, mazdassa, foordissa ainakin, joten erittäin kestävä sen täytyy olla. Itellä pösössä 430000 ajettu -07 307, ei vie öljyä, kulutus 4,7 l/100km.

      • Anonyymi

        "Sama kone, 1,6 diesel on pösössä, citikassa, minissä, mazdassa, foordissa ainakin"

        Juu, paitti se 1.6 diesel ei ole edes "sama kone" koko elinkaarensa aikana.


    • Anonyymi

      Voiko hdi koneessa olla hankala irrottaa suutinta?, voiko se jumittua siihen

      • Anonyymi

        Kyllä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaan.

        Mikäs siitä nyt hankalan tekee, jos nämä jo itsestään irtoaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs siitä nyt hankalan tekee, jos nämä jo itsestään irtoaa

        Ei ne itsestään irtoa, mutta saattaa löystyä sen verran että alkavat vuotamaan.

        Sitten kun hetken vuotaa, sinne sylinterikannen ja suuttimen väliin alkaa kertymään nokea ja likaa joka jumittaa sen suuttimen niin, ettei sitä välttämättä saa ehjänä irti.

        Pahimmillaan pitää ottaa kansi irti ja vetää se suutin 20 tonnin voimalla ulos siitä kannesta kunnon työkaluilla, sitten voikin alkaa tarkistelemaan sitä kantta että onko se enää käyttökelpoinen vai menikö se pahasti mutkalle tuosta toimenpiteestä.

        Työtunteja menee ja mahdollisesti pitää hankkia uusi kansi ja uudet suuttimet. Ei tuo ihan ilmaista ole.


    • Anonyymi

      Kuinkas suuret km tälläinen 1,6hdi kestää?
      230 tkm ajetussa oli turbo vikaa

      • Anonyymi

        Mikä versio niistä?

        Nyt on moottorin kuudes versio menossa ja jokaisessa versiossa on omat varianttinsa. On muuttuvasiipisellä ahtimella ja kiinteäsiipisellä ahtimella, on välijäähdyttimellä ja ilman, on urealaitteistolla ja ilman jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä versio niistä?

        Nyt on moottorin kuudes versio menossa ja jokaisessa versiossa on omat varianttinsa. On muuttuvasiipisellä ahtimella ja kiinteäsiipisellä ahtimella, on välijäähdyttimellä ja ilman, on urealaitteistolla ja ilman jne.

        Koska tuli muuttuva siipinen ja oliko noi herkempiä hajoo, kuuleeko korvakuulolla turbo eheyden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska tuli muuttuva siipinen ja oliko noi herkempiä hajoo, kuuleeko korvakuulolla turbo eheyden?

        1.5dci on se ihmediesel. Rellussa, Mersussa, Nissanissa, Daciassa..
        Kestää, kulutus jopa alle 5 l.
        Turbovika on useimmiten pieni: ylipaine- tai alipaineventtiilin vaihto.
        Ei pidä käyttää halvinta öljyä ja vaihto korkeintaan 20.000 välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.5dci on se ihmediesel. Rellussa, Mersussa, Nissanissa, Daciassa..
        Kestää, kulutus jopa alle 5 l.
        Turbovika on useimmiten pieni: ylipaine- tai alipaineventtiilin vaihto.
        Ei pidä käyttää halvinta öljyä ja vaihto korkeintaan 20.000 välein.

        Mikä siitä niin ihmedieselin tekee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siitä niin ihmedieselin tekee?

        Mainosmiehet tekevät, ihan helposti vieläpä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainosmiehet tekevät, ihan helposti vieläpä.

        Mersu valitsi puhtaimman ja kestävimmät dieselin henkilöautoihinsa.
        Se on Renaultin 1.5 dci.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mersu valitsi puhtaimman ja kestävimmät dieselin henkilöautoihinsa.
        Se on Renaultin 1.5 dci.

        Miten se on esim. Citanissa kestänyt?


    • Anonyymi

      Ranskisten koneet on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta hyviä, ehkä jopa sieltä eurooppalaisten koneiden luotettavimmasta päästä. Ranskalaisissa autoissa tahtoo olla muita ongelmia, niitä jotka näkyvät katsastustilastoisssa.
      Itselläkin Clio pääsi ensimmäisestä katsastuksesat rimaa hipoen läpi, mittarissa 32000 km ja katsastusta edeltävänä päivänä vaihdettiin huollossa jo ensimmäinen alatukivarsi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe