Uniongelmia.

Anonyymi

Miten minun on toimittava, että saisin unen päästä kiinni.
Minun on odotettava sitä useita tunteja.

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Melatonin ja mangnesium iltaisin ennen nukkumaanmenoa,

• Anonyymi

Löydät varmaan hakukoneillakin hyvää tietoa hyvästä unihygieniasta (kyseinen hakusana toimii!). Henkilökohtaisessa kriisitilanteessa kenen vaan unet voivat häiriintyä, mutta pysyväksi tilan ei pitäisi jäädä. Eli satunnaisesta unettomuudesta tai huonounisuudesta ei kannata huolestua.

Kannattaa miettiä, mihin aikaan harrastaa rankkaa liikuntaa, mihin aikaan syö ja mitä syö ja juo, ja mihin aikaan käyttää älylaitteita. Virkistävästi saattaa vaikuttaa vaikkapa liian myöhään juotu kahvi, liian myöhään harrastettu rankka liikunta ja illalla käytetyt älylaitteet. Samoin sopivan viileä ja tuuletettu makuuhuone ja puhtaat raikkaat vuodevaatteet helpottavat unen saantia.

Joillain ihmisillä unen tarve on muita vähäisempi. Jos olet virkeä, sinulle riittää vähäisempi uni, ja voit mennä nukkumaan myöhäisemmin. Jos nukut päiväunia, ne vähentävät yöunen tarvetta.

Jotkut puhuvat myös "uni-ikkunasta". Nukkumaan kannattaisi mennä silloin, kun oikeasti väsyttää. Jos sinnittelee väkisin hereillä väsymyksen ohi, saattaa kestää pitkäänkin, kunnes oikeasti nukahtaa. Eli ala rauhoittua riittävän aikaisin illalla nukahtamista varten. Itse luen illalla kirjaa, ja aika pian alkaa nukuttamaan. Menen nukkumaan siinä vaiheessa, enkä yritä lukea kappaletta loppuun.

Jos on mahdollista, että jokin sairaus vaikuttaisi uneen (diabetes, kilpirauhasongelmat, masennus tms), niin kannattaa käydä lääkärissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aikapommi räjähti BB-talossa - Ikävä "leikki" teki tehtävänsä - Nina Mikkonen häätöäänestykseen

Voi ei, nyt kävi yksinhuoltajalle köpelösti… Mitä mieltä, pitäisikö Mikkosen jo tippua BB-talosta? https://www.suomi24.fi/viihde/aikapommi-rajahti-bb-
      Big Brother
      26
      3511
    Aihe