Sähköautojen suosio kasvaa kuukausi kuukaudelta

Anonyymi

72

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tietenkin Teslan kohdalla tuo on harhaanjohtavaa. Nimittäin Teslaa ei myydä joka kuukausi vaan autoja tuodaan suurempia määriä kerralla Suomeen joidenkin kuukausien välein. Tammi-helmikuussa Model 3:ta ei käytännössä tullut Suomeen, joten tilatut autot tulivat kerralla maaliskuussa.

      Luultavasti Model 3 tipahtaa taas kokonaan listalta huhtikuun myynneissä. Tiedon pitäisi tulla ensi viikolla.

    • Anonyymi

      Tesloista suurin osa rekisteröidään perinteisesti kvartaalin viimeisenä kuukautena, tammi-helmikuussa rekisteröitiin vain 65 Model 3:sta.

      • Anonyymi

        Huhtikuussa on kuitenkin rekisteröity maahan saatuja erilaisia ja erimerkkisiä sähköautoja aika paljon, joten maanantaina tuleva lukema on korkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huhtikuussa on kuitenkin rekisteröity maahan saatuja erilaisia ja erimerkkisiä sähköautoja aika paljon, joten maanantaina tuleva lukema on korkea.

        Tiedämme tuon vasta maanantaina. Tuo "korkea" lukema on vain arvausta siihen asti. Teslaa ei joka tapauksessa luultavasti pahemmin rekisteröidä huhtikuussa, mikä noudattaa aiempaa kaavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedämme tuon vasta maanantaina. Tuo "korkea" lukema on vain arvausta siihen asti. Teslaa ei joka tapauksessa luultavasti pahemmin rekisteröidä huhtikuussa, mikä noudattaa aiempaa kaavaa.

        Nyt sen tiedämme. Kasvu jatkui huhtikuussa yhtä kovana kuin maalikuussakin. Minä en arvaile. Minä tiedän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt sen tiedämme. Kasvu jatkui huhtikuussa yhtä kovana kuin maalikuussakin. Minä en arvaile. Minä tiedän.

        Tosin täyssähköautoja myytiin pikkuisen vähemmän huhtikuussa kuin maaliskuussa. Toki kyse on vasta kvartaalin ensimmäisestä kuukaudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin täyssähköautoja myytiin pikkuisen vähemmän huhtikuussa kuin maaliskuussa. Toki kyse on vasta kvartaalin ensimmäisestä kuukaudesta.

        Trendi on kuintenkin selvä: Yhdeksän vuotta rajua nousua vuosi vuodelta ja lähes kuukausi kuukaudelta. Siltä osin tulevaisuus on aivan helppo päätellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trendi on kuintenkin selvä: Yhdeksän vuotta rajua nousua vuosi vuodelta ja lähes kuukausi kuukaudelta. Siltä osin tulevaisuus on aivan helppo päätellä.

        Ja tuo tulevaisuus on kymmenien vuosien päässä. Ainakin jos puhutaan millä ihmiset oikeasti ajavat, eli autokannasta. Vielä vuonna 2040 autokannasta yli puolet on polttomoottoriautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo tulevaisuus on kymmenien vuosien päässä. Ainakin jos puhutaan millä ihmiset oikeasti ajavat, eli autokannasta. Vielä vuonna 2040 autokannasta yli puolet on polttomoottoriautoja.

        2040 pienet lapset tietävät huoltoasemista yhtä paljon kuin nykyisin lankapuhelimista.

        Kun huoltoasemaketjut romahtavat kysynnän puutteeseen, katoavat samalla kaikki edellytykset polttomoottoriauton käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2040 pienet lapset tietävät huoltoasemista yhtä paljon kuin nykyisin lankapuhelimista.

        Kun huoltoasemaketjut romahtavat kysynnän puutteeseen, katoavat samalla kaikki edellytykset polttomoottoriauton käyttöön.

        Naurettavaa huuhaata, tiedät kai kuinka kauan Suomessa ajetaan autoilla? Normaali suomalainen auto on 13 vuotta vanha ja keskimääräinen romutusikä on 21 vuotta ja se on kasvussa, ei laskussa. Joten vähintään puolet nyt ostetuista polttomoottoriautoista on käytössä vielä vuonna 2040. Ja polttomoottoriautoja myydään vielä vuosia. Vuonna 2025 ostetuista polttomoottoriautoista puolet on liikenteessä vuonna 2045.

        Ja huomaa myös, kuinka vähän ostetaan uusia autoja, nykyisillä myyntimäärillä kymmeniä vuosia autokannan uusiutumiseen. Enkä usko myyntimäärien kasvavan tulevaisuudessakaan merkittävästi, talous ei vain ole niin hyvässä kunnossa. Pikemminkin automyynnit romahtavat.

        Huoltoasemaketjut voivat tehdä monenlaista liiketoimintaa, onhan nytkin monilla ABC-asemilla sekä sähköautojen latausasemat että polttoaineen myyntiä. Esimerkiksi Superchargereista suuri osa on ABC-asemien pihoilla. Vuonna 2040 tullaan vielä myymään polttoainetta useimmilla asemilla. On matemaattisesti erittäin epätodennäköistä, että polttomoottoriautoja olisi niin vähän, että polttoainetta ei myytäisi.

        Ja tiedätkö kuinka kauan kesti lankapuhelimista kännyköihin siirtymiseen? Tuo kesti kymmeniä vuosia. Ja kännykkä on sentään halpa ja sen tuotanto yksinkertaista verrattuna autoon.

        Ja maailmanlaajuisesti polttomoottoriautoja käytetään vielä vuonna 2060. Kehitysmaat eivät sähköautoihin niin vain siirry, ne vaikka ryhtyvät itse rakentamaan polttomoottoriautoja, jos isot autoyhtiöt lopettavat niiden tekemisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naurettavaa huuhaata, tiedät kai kuinka kauan Suomessa ajetaan autoilla? Normaali suomalainen auto on 13 vuotta vanha ja keskimääräinen romutusikä on 21 vuotta ja se on kasvussa, ei laskussa. Joten vähintään puolet nyt ostetuista polttomoottoriautoista on käytössä vielä vuonna 2040. Ja polttomoottoriautoja myydään vielä vuosia. Vuonna 2025 ostetuista polttomoottoriautoista puolet on liikenteessä vuonna 2045.

        Ja huomaa myös, kuinka vähän ostetaan uusia autoja, nykyisillä myyntimäärillä kymmeniä vuosia autokannan uusiutumiseen. Enkä usko myyntimäärien kasvavan tulevaisuudessakaan merkittävästi, talous ei vain ole niin hyvässä kunnossa. Pikemminkin automyynnit romahtavat.

        Huoltoasemaketjut voivat tehdä monenlaista liiketoimintaa, onhan nytkin monilla ABC-asemilla sekä sähköautojen latausasemat että polttoaineen myyntiä. Esimerkiksi Superchargereista suuri osa on ABC-asemien pihoilla. Vuonna 2040 tullaan vielä myymään polttoainetta useimmilla asemilla. On matemaattisesti erittäin epätodennäköistä, että polttomoottoriautoja olisi niin vähän, että polttoainetta ei myytäisi.

        Ja tiedätkö kuinka kauan kesti lankapuhelimista kännyköihin siirtymiseen? Tuo kesti kymmeniä vuosia. Ja kännykkä on sentään halpa ja sen tuotanto yksinkertaista verrattuna autoon.

        Ja maailmanlaajuisesti polttomoottoriautoja käytetään vielä vuonna 2060. Kehitysmaat eivät sähköautoihin niin vain siirry, ne vaikka ryhtyvät itse rakentamaan polttomoottoriautoja, jos isot autoyhtiöt lopettavat niiden tekemisen.

        Lisään... Ja kaikesta hehkutuksesta huolimatta autokannasta on noin 0,4% täyssähköautoja. Täyssähköautoista kyllä puhutaan, mutta niitä ei pahemmin näy liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja kaikesta hehkutuksesta huolimatta autokannasta on noin 0,4% täyssähköautoja. Täyssähköautoista kyllä puhutaan, mutta niitä ei pahemmin näy liikenteessä.

        Pääkaupunkiseudun liikenne on täynnä sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudun liikenne on täynnä sähköautoja.

        Jos puhutaan oikeista sähköautoista eli täyssähköautoista niin ei ole. Asun nykyisin Helsingissä ja sähköautot ovat harvinaisia edelleen sielläkin.

        Ja tuo 0,4 % on täyssähköautojen osuus autokannasta koko maassa. Pk-seudulla luku on ehkä hieman suurempi, mutta paljon alle prosentin sielläkin.


    • Tesla Model 3 ensirekisteröinnit huhtikuu 2021 kokonaista 7 kpl ja samoin tammikuussa 7 kpl.
      Teslat model S ja X ei yhtään vuonna 2021.
      Ei tai da olla kovin kannattavaa myyntiä, jos kuukaudessa myydään vain 7 kpl koko Suomeen; vuokrakulut, palkkakulut, ym. on kuukaudessa jo useamman tonnin.

      • Anonyymi

        No, nuo tuonnit keskitetään yleensä kvartaalin loppuun. Nuo 7 auto lienee tullut jo maaliskuussa, mutta on rekisteröity huhtikuussa. Rekisteröinti ja maahantuonti ei aina ole samaan aikaan.


      • Mutta jos koko alkuvuonna1-4 kk. on rekisteröity 350 kpl, niin aika tappiollista on. S ja X ei ole myyty yhtään alkuvuonna.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mutta jos koko alkuvuonna1-4 kk. on rekisteröity 350 kpl, niin aika tappiollista on. S ja X ei ole myyty yhtään alkuvuonna.

        Teslalle Suomi tuskin merkitsee yhtään mitään. Koko maailmassa Tesla myi tammi-maaliskuussa noin 190 000 autoa. Tuossa ei Suomen 350 kpl paljon paina.

        Ja S ja X malleja ei ole edes valmistettu moneen kuukauteen, niitä ei ole siis myyty missään maailmassa. Niiden tuotanto on väliaikaisesti pysäytetty, kun niiden tehtaita päivitetään uuden version tuloon. Molemmista kun tulee tänä vuonna uudet päivitetyt versiot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslalle Suomi tuskin merkitsee yhtään mitään. Koko maailmassa Tesla myi tammi-maaliskuussa noin 190 000 autoa. Tuossa ei Suomen 350 kpl paljon paina.

        Ja S ja X malleja ei ole edes valmistettu moneen kuukauteen, niitä ei ole siis myyty missään maailmassa. Niiden tuotanto on väliaikaisesti pysäytetty, kun niiden tehtaita päivitetään uuden version tuloon. Molemmista kun tulee tänä vuonna uudet päivitetyt versiot.

        Lisään... Ja Teslahan myy autonsa pitkälti omien nettisivujen kautta. Tesla ei käytä perinteisiä autokauppoja autojensa myyntiin. Ei myöskään muualla maailmassa. Senhän takia autokauppiaat ei pidä Teslasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teslalle Suomi tuskin merkitsee yhtään mitään. Koko maailmassa Tesla myi tammi-maaliskuussa noin 190 000 autoa. Tuossa ei Suomen 350 kpl paljon paina.

        Ja S ja X malleja ei ole edes valmistettu moneen kuukauteen, niitä ei ole siis myyty missään maailmassa. Niiden tuotanto on väliaikaisesti pysäytetty, kun niiden tehtaita päivitetään uuden version tuloon. Molemmista kun tulee tänä vuonna uudet päivitetyt versiot.

        Ei kait ne muualla myydyt Teslat nosta Suomen Teslan kannattavuutta? Model 3 myyntikin laskee, edellinen 4 kuukautta 367 kpl.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja Teslahan myy autonsa pitkälti omien nettisivujen kautta. Tesla ei käytä perinteisiä autokauppoja autojensa myyntiin. Ei myöskään muualla maailmassa. Senhän takia autokauppiaat ei pidä Teslasta.

        Vaikka myydään netissä, niin joku tukikohtapaikka pitää olla, missä auto luovutetaan ja rekisteröidään, ym. Palkkakulut ym. juoksee nettimyynnissäkin. 7 auton myynnillä/kk ei kovinkaan isoja kustannuksia kateta...


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mutta jos koko alkuvuonna1-4 kk. on rekisteröity 350 kpl, niin aika tappiollista on. S ja X ei ole myyty yhtään alkuvuonna.

        Mistä muka tiedät Teslan katteet. Saattaa olla kovinkin kannattavaa. Ja tiedoksi, Tesloja myydään muuallekin kuin suomeen.
        S ja X ei myydä, koska ei niitä edes valmisteta. Seuraavat blaid versiot tulevat suomeen alkuvuodesta 2022 kunhan usa.n tilaukset on toimitettu.
        Kaha53 kyllä tämän tietää mutta jotenkinhan pitää yksinkertaisuuttaan pönkittää.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Ei kait ne muualla myydyt Teslat nosta Suomen Teslan kannattavuutta? Model 3 myyntikin laskee, edellinen 4 kuukautta 367 kpl.

        Maailmanlaajuisesti Teslan myynti on kuitenkin kasvussa. Eikä alkuvuoden perusteella voi päätellä koko vuoden lukuja. Ja viime vuonna Tesla myi tammi-huhtikuussa 379 kpl, jos verrata täytyy.

        Suomen Tesla ei ole erillinen yritys, se on vain sivutoimipiste. Sivutoimipisteet voivat ollakin tappiollisia. Ylipäätään Tesla on suuryritys, jolle tärkeää maailmanlaajuinen tulos, ei yksittäiset pienet markkinat.

        Ja Tesla muutenkin keskittyy suuriin markkinoihin ja autot tulee vasta myöhemmin pienille markkinoille. Pienille markkinoille jää lähinnä rippeet. Eihän Model Y:täkään ole vielä tuotu edes Eurooppaan, vaikka se jo yli vuoden on ollut myynnissä USA:ssa ja jonkin aikaan Kiinassakin. USA:ssa Model Y on jopa suositumpi kuin Model 3 ja autoja ei riittäisi ulkomaille saakka. Model Y tuleekin vasta, kun Euroopan tehdas on valmis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä muka tiedät Teslan katteet. Saattaa olla kovinkin kannattavaa. Ja tiedoksi, Tesloja myydään muuallekin kuin suomeen.
        S ja X ei myydä, koska ei niitä edes valmisteta. Seuraavat blaid versiot tulevat suomeen alkuvuodesta 2022 kunhan usa.n tilaukset on toimitettu.
        Kaha53 kyllä tämän tietää mutta jotenkinhan pitää yksinkertaisuuttaan pönkittää.

        "Mistä muka tiedät Teslan katteet. Saattaa olla kovinkin kannattavaa. Ja tiedoksi, Tesloja myydään muuallekin kuin suomeen."

        Osavuosikatsauksesta voi itse kukin käydä katsomassa Teslan autontuotannon katteet. 25% pukkaa, autoalan korkein lukema pieniä kymmeniä tuhansia autoja vuodessa valmistavia luksusmerkkejä, kuten Porschea lukuunottamatta.

        Muut liiketoiminnan osa-alueet ovatkin sitten punaisella, mutta valoa näkyy jo tunnelin päässä niidenkin osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mistä muka tiedät Teslan katteet. Saattaa olla kovinkin kannattavaa. Ja tiedoksi, Tesloja myydään muuallekin kuin suomeen."

        Osavuosikatsauksesta voi itse kukin käydä katsomassa Teslan autontuotannon katteet. 25% pukkaa, autoalan korkein lukema pieniä kymmeniä tuhansia autoja vuodessa valmistavia luksusmerkkejä, kuten Porschea lukuunottamatta.

        Muut liiketoiminnan osa-alueet ovatkin sitten punaisella, mutta valoa näkyy jo tunnelin päässä niidenkin osalta.

        Ehkä kannattaa lukea paremmin osavuosikatsaus, ei lukema ihan noin korkea ole. Ja noilla "katteilla" usein harhautetaan, erilaisia kuluja siirrellään eri osastoilta toisille. Oikeasti tekee tiukkaa, tuleeko Teslalle edes voittoa autoista.

        Tällä hetkellä Teslan tulos ei mikään häävi ole. Voittoa tulee lähinnä päästökaupasta ja viime kvartaalissa Bitcoinien myynnistä, ilman näitä voittoa ei oikeastaan olisi tullut. Ja muut autovalmistajat ovat nyt lopettamassa päästökaupat Teslan kanssa, jolloin Tesla menettää satoja miljoonia tuloksestaan. Isoin päästökauppaa Teslan kanssa tekevä on jo ilmoittanut, että jatkossa se ei käy päästökauppaa kenenkään kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä kannattaa lukea paremmin osavuosikatsaus, ei lukema ihan noin korkea ole. Ja noilla "katteilla" usein harhautetaan, erilaisia kuluja siirrellään eri osastoilta toisille. Oikeasti tekee tiukkaa, tuleeko Teslalle edes voittoa autoista.

        Tällä hetkellä Teslan tulos ei mikään häävi ole. Voittoa tulee lähinnä päästökaupasta ja viime kvartaalissa Bitcoinien myynnistä, ilman näitä voittoa ei oikeastaan olisi tullut. Ja muut autovalmistajat ovat nyt lopettamassa päästökaupat Teslan kanssa, jolloin Tesla menettää satoja miljoonia tuloksestaan. Isoin päästökauppaa Teslan kanssa tekevä on jo ilmoittanut, että jatkossa se ei käy päästökauppaa kenenkään kanssa.

        "Voittoa tulee lähinnä päästökaupasta ja viime kvartaalissa Bitcoinien myynnistä"

        Olet melkoisen väärässä. Nuo yhdessä ovat alle 5% tuloksesta. En jaksa alkaa tässä selittämään Teslan 2021 Q1 tulosta, koska täällä ei faktoilla ole koskaan mitään sijaa, eikä tarkka tekninen selitys koskaan ole yhdenkään trollin mieltä muuttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voittoa tulee lähinnä päästökaupasta ja viime kvartaalissa Bitcoinien myynnistä"

        Olet melkoisen väärässä. Nuo yhdessä ovat alle 5% tuloksesta. En jaksa alkaa tässä selittämään Teslan 2021 Q1 tulosta, koska täällä ei faktoilla ole koskaan mitään sijaa, eikä tarkka tekninen selitys koskaan ole yhdenkään trollin mieltä muuttanut.

        Jatkaakseni, ei Tesla ole missään muotoa riippuvainen päästökaupasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä kannattaa lukea paremmin osavuosikatsaus, ei lukema ihan noin korkea ole. Ja noilla "katteilla" usein harhautetaan, erilaisia kuluja siirrellään eri osastoilta toisille. Oikeasti tekee tiukkaa, tuleeko Teslalle edes voittoa autoista.

        Tällä hetkellä Teslan tulos ei mikään häävi ole. Voittoa tulee lähinnä päästökaupasta ja viime kvartaalissa Bitcoinien myynnistä, ilman näitä voittoa ei oikeastaan olisi tullut. Ja muut autovalmistajat ovat nyt lopettamassa päästökaupat Teslan kanssa, jolloin Tesla menettää satoja miljoonia tuloksestaan. Isoin päästökauppaa Teslan kanssa tekevä on jo ilmoittanut, että jatkossa se ei käy päästökauppaa kenenkään kanssa.

        "Ja noilla "katteilla" usein harhautetaan, erilaisia kuluja siirrellään eri osastoilta toisille."

        Kas. Kerropa tuo SEC:ille, jos tuo on totta. Tuosta tulee Teslalle oikeudenkäyntejä sijoittajilta ja SEC:n tutkimus perään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maailmanlaajuisesti Teslan myynti on kuitenkin kasvussa. Eikä alkuvuoden perusteella voi päätellä koko vuoden lukuja. Ja viime vuonna Tesla myi tammi-huhtikuussa 379 kpl, jos verrata täytyy.

        Suomen Tesla ei ole erillinen yritys, se on vain sivutoimipiste. Sivutoimipisteet voivat ollakin tappiollisia. Ylipäätään Tesla on suuryritys, jolle tärkeää maailmanlaajuinen tulos, ei yksittäiset pienet markkinat.

        Ja Tesla muutenkin keskittyy suuriin markkinoihin ja autot tulee vasta myöhemmin pienille markkinoille. Pienille markkinoille jää lähinnä rippeet. Eihän Model Y:täkään ole vielä tuotu edes Eurooppaan, vaikka se jo yli vuoden on ollut myynnissä USA:ssa ja jonkin aikaan Kiinassakin. USA:ssa Model Y on jopa suositumpi kuin Model 3 ja autoja ei riittäisi ulkomaille saakka. Model Y tuleekin vasta, kun Euroopan tehdas on valmis.

        Jos Euroopassa myyty 2021 maaliskuun loppuun mennessä 23 000 kpl, niin aika pientä on.
        Nousukin on aika pientä jos 2020 maaliskuun loppuun mennessä 22 000 kpl. Nämä Tesla M3 lukuja.
        USAn myynnit 2020 maaliskuun loppuun 53 000kpl ja 2021 maaliskuun loppuun 66 000kpl.
        Model Y myyty Kiinassa maaliskuun loppuun mennessä 16 400 kpl.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä muka tiedät Teslan katteet. Saattaa olla kovinkin kannattavaa. Ja tiedoksi, Tesloja myydään muuallekin kuin suomeen.
        S ja X ei myydä, koska ei niitä edes valmisteta. Seuraavat blaid versiot tulevat suomeen alkuvuodesta 2022 kunhan usa.n tilaukset on toimitettu.
        Kaha53 kyllä tämän tietää mutta jotenkinhan pitää yksinkertaisuuttaan pönkittää.

        Katteita en tosiaankaan tiedä, mutta sen tiedän, ettei noin pienet myyntiluvut elätä. Muuallakaan maailmassa Teslalla ei ole kovin suuria myyntilukuja.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Jos Euroopassa myyty 2021 maaliskuun loppuun mennessä 23 000 kpl, niin aika pientä on.
        Nousukin on aika pientä jos 2020 maaliskuun loppuun mennessä 22 000 kpl. Nämä Tesla M3 lukuja.
        USAn myynnit 2020 maaliskuun loppuun 53 000kpl ja 2021 maaliskuun loppuun 66 000kpl.
        Model Y myyty Kiinassa maaliskuun loppuun mennessä 16 400 kpl.

        2020 Q1 Tesla myi 88.400 autoa. 2021 Q1 Tesla myi 184.800.

        Kasvua 109%. Onko tuo tosiaan mielestäsi pieni nousu? Jos on, kerropa vielä mikä autovalmistaja pistää paremmaksi?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Jos Euroopassa myyty 2021 maaliskuun loppuun mennessä 23 000 kpl, niin aika pientä on.
        Nousukin on aika pientä jos 2020 maaliskuun loppuun mennessä 22 000 kpl. Nämä Tesla M3 lukuja.
        USAn myynnit 2020 maaliskuun loppuun 53 000kpl ja 2021 maaliskuun loppuun 66 000kpl.
        Model Y myyty Kiinassa maaliskuun loppuun mennessä 16 400 kpl.

        Lisäksi, Tesla aloittaa Berliinissä tuotannon kesällä, luultavasti heinä- elokuussa. Tuotanto alkaa todennäköisesti hitaasti aluksi ja ensimmäiset autot tulevat todennäköisesti myyntiin vasta loppuvuodesta.

        2022 lukemat ovatkin sitten mielenkiintoista luettavaa, kapasiteetti kun on aluksi 500.000 autoa vuodessa.

        Raporttejen mukaan tontille on varaukset nelinkertaiseen laajennokseen. Tällöin Berliinin tehtaan lopullinen kapasiteetti olisi peräti 2 miljoonaa autoa vuodessa. Tätä ei varmaan kannata odottaa ainakaan ennen vuotta 2025.

        Vastaava tehdas on nousemassa yhtä aikaa myös Texasiin, tuotantomäärä ovat luultavasti samaa luokkaa.

        Tällä hetkellä Teslan tuotantokapasiteetti on 600.000 kpl/vuosi Fremontissa USA:ssa ja 450.000 kpl/vuosi Shanghaissa Kiinassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        2020 Q1 Tesla myi 88.400 autoa. 2021 Q1 Tesla myi 184.800.

        Kasvua 109%. Onko tuo tosiaan mielestäsi pieni nousu? Jos on, kerropa vielä mikä autovalmistaja pistää paremmaksi?

        Kun luvut pieniä, niin kasvuprosentit voivat olla huikeita. Jos vuosineljänneksen myynnit ovat 1-2 mlj kpl, niin 100% nousut on mahdottomia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi, Tesla aloittaa Berliinissä tuotannon kesällä, luultavasti heinä- elokuussa. Tuotanto alkaa todennäköisesti hitaasti aluksi ja ensimmäiset autot tulevat todennäköisesti myyntiin vasta loppuvuodesta.

        2022 lukemat ovatkin sitten mielenkiintoista luettavaa, kapasiteetti kun on aluksi 500.000 autoa vuodessa.

        Raporttejen mukaan tontille on varaukset nelinkertaiseen laajennokseen. Tällöin Berliinin tehtaan lopullinen kapasiteetti olisi peräti 2 miljoonaa autoa vuodessa. Tätä ei varmaan kannata odottaa ainakaan ennen vuotta 2025.

        Vastaava tehdas on nousemassa yhtä aikaa myös Texasiin, tuotantomäärä ovat luultavasti samaa luokkaa.

        Tällä hetkellä Teslan tuotantokapasiteetti on 600.000 kpl/vuosi Fremontissa USA:ssa ja 450.000 kpl/vuosi Shanghaissa Kiinassa.

        Nuo on pieniä lukuja, kun vertaa Toyota, Volkswagen, ym.
        Jenkkiautojen myynti on romahtanut takavuosista, autokaupunki Detroit mm. meni konkurssiin 2013, toivottavasti Tesla saa jenkkiautojen maineen taasen nousuun.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kun luvut pieniä, niin kasvuprosentit voivat olla huikeita. Jos vuosineljänneksen myynnit ovat 1-2 mlj kpl, niin 100% nousut on mahdottomia.

        "Kun luvut pieniä, niin kasvuprosentit voivat olla huikeita. Jos vuosineljänneksen myynnit ovat 1-2 mlj kpl, niin 100% nousut on mahdottomia."

        Ja siinä vaiheessa, kun Tesla valmistaa yli 2,5 milj. autoa vuosineljänneksessä, se onkin sitten suurin autovalmistaja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kun luvut pieniä, niin kasvuprosentit voivat olla huikeita. Jos vuosineljänneksen myynnit ovat 1-2 mlj kpl, niin 100% nousut on mahdottomia."

        Ja siinä vaiheessa, kun Tesla valmistaa yli 2,5 milj. autoa vuosineljänneksessä, se onkin sitten suurin autovalmistaja.

        Niin, jos valmistaa. Isot valmistaa nytkin tuollaisia määriä. Toyotaa, VW ja Skoda myydään suomessakin kuukaudessa 1000- 1500 kpl. kun Teslaa on myyty tammi-huhtikuussa 370 kpl.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kun luvut pieniä, niin kasvuprosentit voivat olla huikeita. Jos vuosineljänneksen myynnit ovat 1-2 mlj kpl, niin 100% nousut on mahdottomia.

        Vaikka Teslan myynnit ei ihan maailman suurin olekaan niin tuo 185000 on jo melko suuri määrä. Jo tuolla päästään aika korkealle suurimpien autovalmistajien listalla.

        Maailman suurin autovalmistaja myy noin 9,5 miljoonaa autoa vuodessa, eli 2,4 miljoonaa vuosineljänneksessä. Joten tarvitsee myydä "vain" 2,5 miljoonaa kvartaalissa ja on maailman suurin valmistaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja noilla "katteilla" usein harhautetaan, erilaisia kuluja siirrellään eri osastoilta toisille."

        Kas. Kerropa tuo SEC:ille, jos tuo on totta. Tuosta tulee Teslalle oikeudenkäyntejä sijoittajilta ja SEC:n tutkimus perään.

        Ei tule SEC:tä perään, näin tekee jokainen suuryritys. Ja osakkeenomistajat ovat tuosta jopa tyytyväisiä, koska tällä tavalla vähennetään verotusta ja parannetaan tulosta. Ja tiettyyn rajaan saakka kulujen siirtely on jopa laillista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voittoa tulee lähinnä päästökaupasta ja viime kvartaalissa Bitcoinien myynnistä"

        Olet melkoisen väärässä. Nuo yhdessä ovat alle 5% tuloksesta. En jaksa alkaa tässä selittämään Teslan 2021 Q1 tulosta, koska täällä ei faktoilla ole koskaan mitään sijaa, eikä tarkka tekninen selitys koskaan ole yhdenkään trollin mieltä muuttanut.

        Pikemminkin lähes 100%, nimittäin jos tuloksella tarkoitetaan voiton määrää. Tesla sai viime kvartaalilla 100 miljoonaa voittoa Bitcoineista ja päästökaupasta 350 miljoonaa. Nämä ovat siis lähes puhdasta voittoa. Jos vertaat varsinaiseen tulokseen niin huomaat, että lähes koko tulos on tullut näistä.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Niin, jos valmistaa. Isot valmistaa nytkin tuollaisia määriä. Toyotaa, VW ja Skoda myydään suomessakin kuukaudessa 1000- 1500 kpl. kun Teslaa on myyty tammi-huhtikuussa 370 kpl.

        Itse asiassa, maailmassa on vain kaksi valmistajaa jotka yltää 2,5 miljoonaan eivätkä nekään joka vuosineljänneksellä. Viime vuonna maailman suurin valmistaja myi 9,5 miljoonaa autoa (Toyota) ja toiseksi suurin myi 9,3 miljoonaa (VW). Maailmassa ei siis ole yhtäkään autovalmistajaa joka myy yli 2,5 miljoonaa autoa vuosineljänneksellä säännöllisesti.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Niin, jos valmistaa. Isot valmistaa nytkin tuollaisia määriä. Toyotaa, VW ja Skoda myydään suomessakin kuukaudessa 1000- 1500 kpl. kun Teslaa on myyty tammi-huhtikuussa 370 kpl.

        Edelleen, miksi koko ajan höpötät Suomen kaltaisesta pikkuisesta kääpiömarkkinasta, josta autonvalmistajat eivät piittaa pätkääkään? Tuo 370 kpl on vain 0,2 % Teslan myynneistä maailman laajuisesti. Ei käytännössä merkitse mitään. Eikä Suomi merkitse mitään VW:lle ja Toyotallekaan.

        Ja Skoda on osa VW:tä, joten ne ilmoitetaan VW:n tuloksissa yhdessä VW:n autojen kanssa. Vuonna 2017 Skoda kuitenkin myi 1,2 miljoonaa, eli 300 000 kvartaalilla maailmanlaajuisesti. Tesla myi ensimmäisellä kvartaalilla 185 000 kpl. Joten ero ei ole niin valtava kuin kuvittelet.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Katteita en tosiaankaan tiedä, mutta sen tiedän, ettei noin pienet myyntiluvut elätä. Muuallakaan maailmassa Teslalla ei ole kovin suuria myyntilukuja.

        Myyntimäärät eivät ole pienet, jos vertaa moniin muihin valmistajiin. Maailmassa on kymmeniä pienempiä autovalmistajia ja nekin tekevät voittoa.

        Ja Ferrari tekee reilusti voittoa, vaikka myy vain 2 000 autoa vuosineljänneksessä. Ei kyse ole pelkistä myyntimääristä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikemminkin lähes 100%, nimittäin jos tuloksella tarkoitetaan voiton määrää. Tesla sai viime kvartaalilla 100 miljoonaa voittoa Bitcoineista ja päästökaupasta 350 miljoonaa. Nämä ovat siis lähes puhdasta voittoa. Jos vertaat varsinaiseen tulokseen niin huomaat, että lähes koko tulos on tullut näistä.

        Esim. 614M stock based compensation item taisi unohtua. Miksi lasket satunnaisista tuloista muutoin noin valikoiden?

        Vai luuletko muka, että Elon saa yhä optioita tavoitteiden saavuttamisesta ihan lähiaikoina?

        Kovin tuntuu kuitenkin yksipuoliselta ja tarkoitushakuiselta sinun kommentointi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. 614M stock based compensation item taisi unohtua. Miksi lasket satunnaisista tuloista muutoin noin valikoiden?

        Vai luuletko muka, että Elon saa yhä optioita tavoitteiden saavuttamisesta ihan lähiaikoina?

        Kovin tuntuu kuitenkin yksipuoliselta ja tarkoitushakuiselta sinun kommentointi.

        Tuolla luvulla ei ole mitään tekemistä päästökaupan kanssa, kyse on aivan toisesta asiasta. Päästökaupassa Tesla tekee käytännössä pelkkää voittoa. Edelleenkin tuo väite 5%:sta on täyttä puppua, koska muussa toiminnassa ei vastaavia voittoa tule. Tuota määrää EI saa verrata liikevaihtoon, vaan voittoon. Eli tällä hetkellä merkittävä osa Teslan voitosta tulee päästökaupasta ja tämä on todettu fakta. Muiden voittojen osuus on pientä tuohon verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla luvulla ei ole mitään tekemistä päästökaupan kanssa, kyse on aivan toisesta asiasta. Päästökaupassa Tesla tekee käytännössä pelkkää voittoa. Edelleenkin tuo väite 5%:sta on täyttä puppua, koska muussa toiminnassa ei vastaavia voittoa tule. Tuota määrää EI saa verrata liikevaihtoon, vaan voittoon. Eli tällä hetkellä merkittävä osa Teslan voitosta tulee päästökaupasta ja tämä on todettu fakta. Muiden voittojen osuus on pientä tuohon verrattuna.

        Ja päästökauppaa ei oikein voi pitää "satunnaisena tulona", kun Tesla on saanut noita satojen miljoonien tuloja joka ainoa kvartaali jo vuosien ajan. Tesla on saanut päästökaupasta miljardeja ajan myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla luvulla ei ole mitään tekemistä päästökaupan kanssa, kyse on aivan toisesta asiasta. Päästökaupassa Tesla tekee käytännössä pelkkää voittoa. Edelleenkin tuo väite 5%:sta on täyttä puppua, koska muussa toiminnassa ei vastaavia voittoa tule. Tuota määrää EI saa verrata liikevaihtoon, vaan voittoon. Eli tällä hetkellä merkittävä osa Teslan voitosta tulee päästökaupasta ja tämä on todettu fakta. Muiden voittojen osuus on pientä tuohon verrattuna.

        Jos Muskin stock based compensationia ei olisi ollut, tulos olisi ollut $614M parempi.

        Tätä EI tapahdu seuraavalla neljänneksellä.

        Mikä tässä on niin vaikeaa?

        "Edelleenkin tuo väite 5%:sta on täyttä puppua, koska muussa toiminnassa ei vastaavia voittoa tule."

        Autojen tuotanto on varsin tuottavaa bisnestä Teslalle. Autoista tuli hyvää $2385M, josta päästökrediittejä oli $518M. Melkoista vänkäämistä, käy lukemassa Q1 2021 tulos ja tulo sitten jauhamaan paskaa uudestaan, ok?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Muskin stock based compensationia ei olisi ollut, tulos olisi ollut $614M parempi.

        Tätä EI tapahdu seuraavalla neljänneksellä.

        Mikä tässä on niin vaikeaa?

        "Edelleenkin tuo väite 5%:sta on täyttä puppua, koska muussa toiminnassa ei vastaavia voittoa tule."

        Autojen tuotanto on varsin tuottavaa bisnestä Teslalle. Autoista tuli hyvää $2385M, josta päästökrediittejä oli $518M. Melkoista vänkäämistä, käy lukemassa Q1 2021 tulos ja tulo sitten jauhamaan paskaa uudestaan, ok?

        Tuo $2385M on GP, eli OpExit ei ole siinä mukana. Toki kertoo sen että operatiivisessa mielessä autojen valmistus oli kannattavaa.

        Koko Teslan Q1 2021 tulos (Income from operations) oli $594M, ja päästökaupasta kirjattu myynti (eli käytännössä voitto) $518M, eli käytännössä Teslan tuloksesta noin 87%, eli valtaosa, tuli tuosta päästökaupasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Myyntimäärät eivät ole pienet, jos vertaa moniin muihin valmistajiin. Maailmassa on kymmeniä pienempiä autovalmistajia ja nekin tekevät voittoa.

        Ja Ferrari tekee reilusti voittoa, vaikka myy vain 2 000 autoa vuosineljänneksessä. Ei kyse ole pelkistä myyntimääristä.

        Hinta taitaa olla ihan eri maailmoista Tesla vs Ferrari. Jos valmistaa 500 000 -1 000 000 euron hintaisia autoja tai 50 000 € hintaista, niin varmasti löytyy ostajia jälkimmäiselle enemmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen, miksi koko ajan höpötät Suomen kaltaisesta pikkuisesta kääpiömarkkinasta, josta autonvalmistajat eivät piittaa pätkääkään? Tuo 370 kpl on vain 0,2 % Teslan myynneistä maailman laajuisesti. Ei käytännössä merkitse mitään. Eikä Suomi merkitse mitään VW:lle ja Toyotallekaan.

        Ja Skoda on osa VW:tä, joten ne ilmoitetaan VW:n tuloksissa yhdessä VW:n autojen kanssa. Vuonna 2017 Skoda kuitenkin myi 1,2 miljoonaa, eli 300 000 kvartaalilla maailmanlaajuisesti. Tesla myi ensimmäisellä kvartaalilla 185 000 kpl. Joten ero ei ole niin valtava kuin kuvittelet.

        Minua ei niin kovasti kiinnosta muu kuin Suomen markkinat. Ihmettelen, että jos joku automerkki myy Suomessa, muttei muualla ja toisinpäin. ID4 valittiin vuoden autoksi maailmalla ja sehän myy hyvin Suomessakin, jne.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Minua ei niin kovasti kiinnosta muu kuin Suomen markkinat. Ihmettelen, että jos joku automerkki myy Suomessa, muttei muualla ja toisinpäin. ID4 valittiin vuoden autoksi maailmalla ja sehän myy hyvin Suomessakin, jne.

        Myyntimäärät riippuvat myös siitä kuinka paljon autoja tarjotaan Suomeen. Vaikea on myydä autoa, jota ei Suomeen tuoda. Ja Tesla ei vielä edes maahantuo Model Y:tä Suomeen, mikä vastaa ID4:sta kooltaan. Sekin tulee ehkä myyntiin loppuvuodesta tai sitten vasta ensi vuonna. USA:ssahan Model Y myy jo enemmän kuin Model 3.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Muskin stock based compensationia ei olisi ollut, tulos olisi ollut $614M parempi.

        Tätä EI tapahdu seuraavalla neljänneksellä.

        Mikä tässä on niin vaikeaa?

        "Edelleenkin tuo väite 5%:sta on täyttä puppua, koska muussa toiminnassa ei vastaavia voittoa tule."

        Autojen tuotanto on varsin tuottavaa bisnestä Teslalle. Autoista tuli hyvää $2385M, josta päästökrediittejä oli $518M. Melkoista vänkäämistä, käy lukemassa Q1 2021 tulos ja tulo sitten jauhamaan paskaa uudestaan, ok?

        "Jos Muskin stock based compensationia ei olisi ollut, tulos olisi ollut $614M parempi."

        Jos ja jos, tuo raha on silti mennyt tuloksesta eikä sitä saada takaisin, ellei Musk päätä palauttaa rahaa (tuskin). Samalla logiikalla voisi sanoa, että jos Teslan jokaisen auton myyntihinta olisi miljoona euroa olisi Tesla maailman suuri yritys. Kaikki kulut lasketaan eikä pidä jossitella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Myyntimäärät riippuvat myös siitä kuinka paljon autoja tarjotaan Suomeen. Vaikea on myydä autoa, jota ei Suomeen tuoda. Ja Tesla ei vielä edes maahantuo Model Y:tä Suomeen, mikä vastaa ID4:sta kooltaan. Sekin tulee ehkä myyntiin loppuvuodesta tai sitten vasta ensi vuonna. USA:ssahan Model Y myy jo enemmän kuin Model 3.

        Suomessa ostettiin kuitenkin sähköautoja kohtalaisen hyvin "Suomi sijoittuu yllättävän korkealle, kun verrataan maita sähköautojen ostamisessa. TradingPlatforms-osakekauppasivuston mukaan 18,1 prosenttia Suomessa viime vuonna ostetuista autoista oli sähköautoja. Lukemalla sijoittuu koko maailman vertailussa viidenneksi."


    • Anonyymi

      Vähän vielä lisää kun tätä kurjimusta lisätään polttoainekäyttöisille OIKEILLE AUTOILLE, niin kyllä se jossakin vaiheessa taatusti jollakulla kilahtaa lopullisesti niin että lööpeissä soi...

      • Anonyymi

        Sähkikset ovat yhtä oikeita autoja kuin muutkin. Ajallaan sähköautoilu tekee ajamisesta kaikille halvempaa. Murrosaikana sähköautoja ostavat he joilla on varaa.


    • Anonyymi

      Olen tässä vähän tullut siihen tulokseen, että seuraava autoni on VW ID.3/ID.4. Nyt ajan bensa-autolla, mutta en kyllä enää uutta bensa-autoa osta. Eikä kiinnosta ostaa Putinin öljyäkään..

    • Anonyymi

      Saksalaisten insinöörien mukaan sähköautojen hyötysuhde on samaa luokkaa kuin huonoinpien polttomoottoriautojen ja saastuttavat paljon enemmän, eli huuhaata täysin niitten vihreys

      • Anonyymi

        Kaikkea hassua se työttömyyden uhka saa sanomaan. Myös vähemmän tosia asioita?


      • Anonyymi

        > Saksalaisten insinöörien mukaan

        Ymmärtäkää jo nyt, että Saksalainen polttomoottoreihin hirttäytynyt fossiilinen autoteollisuus on VAG:a lukunnottamatta ajamassa autobahnilla päin kallioseinää. Tuossa käy kuten dinosauruksille ja Nokian puhelimille...

        Noinhan Saksalle on käynyt jo energiateollisuuden kanssa: hiilivoima jyllää, vielä vähän aikaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Saksalaisten insinöörien mukaan

        Ymmärtäkää jo nyt, että Saksalainen polttomoottoreihin hirttäytynyt fossiilinen autoteollisuus on VAG:a lukunnottamatta ajamassa autobahnilla päin kallioseinää. Tuossa käy kuten dinosauruksille ja Nokian puhelimille...

        Noinhan Saksalle on käynyt jo energiateollisuuden kanssa: hiilivoima jyllää, vielä vähän aikaa...

        Saksan ongelma on että luopuivat ydinvoimasta. Se korvattiin puhtaalla hiilellä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        "Totuus on kova paikka."

        Miksi sitten tuo video?


      • Anonyymi

        "Totuus on kova paikka."
        Harkin mielestä bensaa ja dieseliä nyt vaan tulee jakeluaseman letkun päästä , eikä sitä tarvitse valmistaa eikä missään tapauksessa se valmistus mitään saastuta.
        Sähkö sitävastoin tehdään kaikkialla maailmassa kivihiilestä.


      • Anonyymi

        Pitää olla aika naiivi jos kuvittelee että tuo video on jonkun sortin "totuus" asiasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Totuus on kova paikka."
        Harkin mielestä bensaa ja dieseliä nyt vaan tulee jakeluaseman letkun päästä , eikä sitä tarvitse valmistaa eikä missään tapauksessa se valmistus mitään saastuta.
        Sähkö sitävastoin tehdään kaikkialla maailmassa kivihiilestä.

        Energian käyttö maailmalla; ylivoimaisesti suurin osa käytetystä energiasta on hiilellä, öljyllä, kaasulla. Vain murto-osa on uusiutuvaa.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Energian käyttö maailmalla; ylivoimaisesti suurin osa käytetystä energiasta on hiilellä, öljyllä, kaasulla. Vain murto-osa on uusiutuvaa.

        Ehkä niin, mutta jatkuvasti maailmalla fossiilisen käytöstä luovutaan, miksei autoissakin näin saisi tehdä... Biotuotteet eivät ole ratkaisu, koska aito biopottoaine ei riitä mihinkään. Palmupohjainen "biopolttoaine" on kaukana päästöttömästä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä niin, mutta jatkuvasti maailmalla fossiilisen käytöstä luovutaan, miksei autoissakin näin saisi tehdä... Biotuotteet eivät ole ratkaisu, koska aito biopottoaine ei riitä mihinkään. Palmupohjainen "biopolttoaine" on kaukana päästöttömästä.

        "Erikoislaatuinen palo Lahdessa: hävitettävänä ollut sähköauton akku syttyi tuleen, sammutus todella vaikeaa." "Akku vaatii 3–4 päivän jäähdytyksen, jotta kemiallinen reaktio loppuu."
        Kuinkahan myrkyllistä savua tuommoisesta akusta tulee ja kuinka myrkyllistä on sitten se jäljelle jäänyt palanut akku?


    • Anonyymi

      sähköautoja on parin vuoden päästä Suomessa sellainen määrä ettei sitä korpimökin poika uskokaan.

    • Anonyymi

      Kunhan muutama vuosi menee, päästään nauramaan patteriautoille, itselataava ihan ok

      • Anonyymi

        Jaa, senkö takia kun omistat sen itse?


      • Anonyymi

        Eiköhän ne ns. itselataavat ole piakkoin paalissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän ne ns. itselataavat ole piakkoin paalissa.

        Kaikki uudet autot ovat epäekolokista kuraa eli
        ser- romua jo uutena, käyttöikä surkea kuin
        kiinalaisessa hehkulampussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki uudet autot ovat epäekolokista kuraa eli
        ser- romua jo uutena, käyttöikä surkea kuin
        kiinalaisessa hehkulampussa.

        Kiinalaisessa hehkulampussa. Mistä niitä hehkulamppuja muka vielä saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinalaisessa hehkulampussa. Mistä niitä hehkulamppuja muka vielä saa.

        No vaikka sitten kiinalaisessa led-lampussa, ihan sama.
        Kertakäyttöpaskaa kuitenkin. Auton (kin) pystyy valmistamaan
        pitkäikäiseksi ja hyvin vähän korjauksia vaativaksi, mutta valmistajat
        eivät niin tee kun mikään taho, ei edes kuluttaja niin vaadi.
        Tällä kulutus ja kertakäyttö periaatteella kuten tuotteet
        valmistetaan niin ei pitkälle pötkitä. Ja luonto saastuu ja köyhtyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe