S-ryhmä rakentaa Suomen täyteen sähköautojen latauspisteitä

Anonyymi

Viime vuoden lopussa Suomessa oli noin 1 300 latauspaikkaa, joissa oli noin 4 800 latauspistettä, kertoo Teknologiateollisuuden sähköisen liikenteen tilannekatsaus.

S-ryhmän rakentamat latauspisteet kasvattavat koko maan latausverkostoa huimasti ja iso osa niistä on pikalatauspaikkoja.

https://www.hs.fi/talous/art-2000007889388.html

78

135

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täytyykin alkaa sitten asioida muualla. Ei kiinnosta maksaa sähköautojen aiheuttamia kuluja ostoslaskussa.

      • Anonyymi

        Tottakai rahastus alkaa, kun sähköautoja on tarpeeksi paljon, nii jokapaikassa lataus on Maksullista. ei sitä sähköä kukaan ilmaiseksi tule jakamaan, se on varma asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai rahastus alkaa, kun sähköautoja on tarpeeksi paljon, nii jokapaikassa lataus on Maksullista. ei sitä sähköä kukaan ilmaiseksi tule jakamaan, se on varma asia.

        Eikä jaa ilmaiseksi nytkään, asiakkaat sen kauppalaskussaan maksavat.


      • Anonyymi

        Missä meinaat käydä? K-ryhmä rakentaa lisää latauspisteitä samoin Lidl. Meinaat sitten nähdä nälkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä meinaat käydä? K-ryhmä rakentaa lisää latauspisteitä samoin Lidl. Meinaat sitten nähdä nälkää.

        Oman maan kaalit soppaan ja luomubensaa skodaan!


    • Anonyymi

      Tulipahan taas yksi hyvä syy olla hankkimatta sähkövatkainta ja kiertää Prismat ja muut S-MONOPOLIT kaukaa. Sääliksi käy reppanoita boonushamstereita ja muita kuhnureita ja eunukkeja kun luulevat säästävänsä kiikuttamalla kaiket kuppaset roponsa näille **rkeleille. Vihaksi pistää.

      • Anonyymi

        Muista myös kiertää Lidlit kaukaa. Niilläkin on latureita!

        Taisi melko vähiin jäädä ruokaostosmahdollisuudet sinulla. Haha!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista myös kiertää Lidlit kaukaa. Niilläkin on latureita!

        Taisi melko vähiin jäädä ruokaostosmahdollisuudet sinulla. Haha!

        Ei sitä Bensiiniäkään kukaan ilmaiseksi jakele, kyllä sähkölle tulee latausmaksu, ootelkaa iha rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä Bensiiniäkään kukaan ilmaiseksi jakele, kyllä sähkölle tulee latausmaksu, ootelkaa iha rauhassa.

        "Ei sitä Bensiiniäkään kukaan ilmaiseksi jakele, kyllä sähkölle tulee latausmaksu, ootelkaa iha rauhassa."

        On jo, ja se on ihan ok! Mielelläni maksan palvelusta. 95-99% latauksista hoidetaan kotona halvalla sähköllä. Sen loppuosan osalta ei ole niin väliä, vaikka kWh maksaisi 50 senttiä, niin harvoin pikalatausta tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä Bensiiniäkään kukaan ilmaiseksi jakele, kyllä sähkölle tulee latausmaksu, ootelkaa iha rauhassa.

        Näin tulee käymään ei tämä maailma ole enenkää jakanut mitään ilmaiseksi


      • Anonyymi

        Käyn varmasti edelleenkin Prismoissa ja S Marketeissa. Edullisia ja hyviä kauppoja ! 👍👍


      • Anonyymi

        Olet K-kaupan osakkeenomistajien ja Orpon ja Häkämiehen perseennuolija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista myös kiertää Lidlit kaukaa. Niilläkin on latureita!

        Taisi melko vähiin jäädä ruokaostosmahdollisuudet sinulla. Haha!

        Lahteen Kärkkäiselle. Olisin varmaan Juha K:n kanssa samaa mieltä sähköautoista.
        Täältä on vain turhan pitkä matka, varmaan pitkälti yli 100 km. Kantahämeen lounaispäästä Päijät-Hämeeseen. En ole kovin kaukana kolmen maakunnan kohtaamispisteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei sitä Bensiiniäkään kukaan ilmaiseksi jakele, kyllä sähkölle tulee latausmaksu, ootelkaa iha rauhassa."

        On jo, ja se on ihan ok! Mielelläni maksan palvelusta. 95-99% latauksista hoidetaan kotona halvalla sähköllä. Sen loppuosan osalta ei ole niin väliä, vaikka kWh maksaisi 50 senttiä, niin harvoin pikalatausta tarvitsee.

        Jos sähköautot yleistyvät, niin hallitus haluaa sen Anne Bernerin esittämän km-pohjaisen laskutuksen kaikille autoille. Auton sijainti saataisiin satelliitista ja joka autoon laite joka on koko ajan yhteydessä satelliittiin. Siinä on varsinainen Orwell 84 järjestelmä.

        Kansa laittoi hirveästi hanttiin tällaiselle järjetelmälle. Minäkin olin samaa mieltä, ja kirjoitin sen vastaisia mielipiteitä mm. Suomi24:een. Olisiko tästä jotain pari vuotta sitten tullut suunnitelma hallitukselta, jossa A. Berner oli liikenneministeri. Hän saatteli Suomen kehitysmaatasolle taksiuudistuksellaan. Onneksi ei jaksanut, olisi ryssinyt vaikka mitä, mm. sen liikenneverkkoyhtiön läpiviennin, jossa on ajokilometreihin peustuva verotus ajoneuvoille. Siitä äsken mainitsinkin. Moni siirtyisi varmaan mopojen käyttöön. Talvella se ei ole mukavaa, varsinkin eläkeläisillä. Nuoret voivat pärjätä paremmin sateessa ja kylmässä.


      • Etkö sitten ymmärrä, että nimenomaan Prismat ja S-Marketit ovat asiakkaiden omistamia, koska ne ovat osuuskuntia, joihin hyvin moni kuuluu!
        Heitä kutsutaan asiakasomistajiksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä Bensiiniäkään kukaan ilmaiseksi jakele, kyllä sähkölle tulee latausmaksu, ootelkaa iha rauhassa.

        Ei ainakaan isot kauppaketjut anna ilmaista lataussähköä. Kun pistää pikalatauksen piuhan kiinni kaupassa käynnin ajaksi, niin maksu raksuttaa suoraan tililtä ulkoiselle palveluntarjoajalle. On sitten eri asia miten tuon palveluntarjoaja ja kauppaketju jakaa tulot keskenään.

        Ehkä joku pikkuputiikki jättää kaupan seinässä olevan autonlämmityskotelon lukitsematta että joku tarkka sähköautoilija ehtii ostosten aikana lataamaan siitä autoaan hidaslatauksella muutaman kymmenen sentin edestä (kauppiaan pussi kestää kyllä sen).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköautot yleistyvät, niin hallitus haluaa sen Anne Bernerin esittämän km-pohjaisen laskutuksen kaikille autoille. Auton sijainti saataisiin satelliitista ja joka autoon laite joka on koko ajan yhteydessä satelliittiin. Siinä on varsinainen Orwell 84 järjestelmä.

        Kansa laittoi hirveästi hanttiin tällaiselle järjetelmälle. Minäkin olin samaa mieltä, ja kirjoitin sen vastaisia mielipiteitä mm. Suomi24:een. Olisiko tästä jotain pari vuotta sitten tullut suunnitelma hallitukselta, jossa A. Berner oli liikenneministeri. Hän saatteli Suomen kehitysmaatasolle taksiuudistuksellaan. Onneksi ei jaksanut, olisi ryssinyt vaikka mitä, mm. sen liikenneverkkoyhtiön läpiviennin, jossa on ajokilometreihin peustuva verotus ajoneuvoille. Siitä äsken mainitsinkin. Moni siirtyisi varmaan mopojen käyttöön. Talvella se ei ole mukavaa, varsinkin eläkeläisillä. Nuoret voivat pärjätä paremmin sateessa ja kylmässä.

        Onhan sähköautoilla jo käyttövoimavero. Vaikka se on tällä hetkellä pieni, nuijan kopautuksella sitä nostetaan eduskunnan tulevissa budjettikäsittelyissä. Ei siinä tutkita mitään ajokilometrejä, maksu menee käyttöpäivien ja auton painon mukaan. Sähköauto on painava, joten tiliä kertyy hyvin vaikka ajaisi kuinka vähän. Polttisautokuski pystyy sentään rajoittamaan verojaan ajamalla vähemmän, joten maksetut polttoaineverot jää pienemmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan sähköautoilla jo käyttövoimavero. Vaikka se on tällä hetkellä pieni, nuijan kopautuksella sitä nostetaan eduskunnan tulevissa budjettikäsittelyissä. Ei siinä tutkita mitään ajokilometrejä, maksu menee käyttöpäivien ja auton painon mukaan. Sähköauto on painava, joten tiliä kertyy hyvin vaikka ajaisi kuinka vähän. Polttisautokuski pystyy sentään rajoittamaan verojaan ajamalla vähemmän, joten maksetut polttoaineverot jää pienemmäksi.

        Hallitus suunnittelee nimenomaan polttomottoreiden käyttövoimaveron kaksinkertaistamista, jotta sähköautoilu lisääntyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallitus suunnittelee nimenomaan polttomottoreiden käyttövoimaveron kaksinkertaistamista, jotta sähköautoilu lisääntyisi.

        Korjaan: vuotuisen käyttömaksun kaksinkertaistamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahteen Kärkkäiselle. Olisin varmaan Juha K:n kanssa samaa mieltä sähköautoista.
        Täältä on vain turhan pitkä matka, varmaan pitkälti yli 100 km. Kantahämeen lounaispäästä Päijät-Hämeeseen. En ole kovin kaukana kolmen maakunnan kohtaamispisteestä.

        "Lahteen Kärkkäiselle. Olisin varmaan Juha K:n kanssa samaa mieltä sähköautoista."

        Kivaa, että sinäkin olet sähköautomyönteinen.

        Lahden Kärkkäiseltä löytyy kuin löytyykin laturi. Pitää varmaan poiketa siellä myös ostoksilla!

        https://fi.chargemap.com/karkkainen.html


    • Anonyymi

      Kyllä sähköauto jää ostamatta mihin täältä maaseudulta pääsee kun eivät kulje kuin parhaat 50 km. Ja ei vielä ole nähneet pakkastalvia hytyvät jo pihaan

      • Anonyymi

        Jos korvien välissä on noin vähän toimintaa niin sulta menee aika paljon ohi tästä elämästä.


      • Anonyymi

        Joo ei pääse peräkärrin kanssa ylämäkeen ja vastatuuleen.


      • Anonyymi

        "Kyllä sähköauto jää ostamatta mihin täältä maaseudulta pääsee kun eivät kulje kuin parhaat 50 km."

        Tarkoitit varmaankin sanoa 500 km... ellet paskaa tullut puhumaan.


      • Anonyymi

        Tässä näet, miten ulkona pidetty täyssähköauto "hyytyy" -34C pakkasessa.

        Toisin sanoen, lähtee kuin palmun alta. Eipä juuri pihaan hyydy, paljon lämpimämpiä ovat kuin bensavehkeet, vaikka olisi mitkä Webastot sun muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä näet, miten ulkona pidetty täyssähköauto "hyytyy" -34C pakkasessa.

        Toisin sanoen, lähtee kuin palmun alta. Eipä juuri pihaan hyydy, paljon lämpimämpiä ovat kuin bensavehkeet, vaikka olisi mitkä Webastot sun muut.

        "Tässä näet, miten ulkona pidetty täyssähköauto "hyytyy" -34C pakkasessa."

        Kas, unohdin näköjään linkin: https://www.youtube.com/watch?v=lL9zveDz8H0


      • Anonyymi

        Tulehan pois sieltä perunakuopasta.


      • Anonyymi

        Mitä peräkammarin poika sekoilee? Sähköautoilla pääsee 500km molemmin puolin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä näet, miten ulkona pidetty täyssähköauto "hyytyy" -34C pakkasessa.

        Toisin sanoen, lähtee kuin palmun alta. Eipä juuri pihaan hyydy, paljon lämpimämpiä ovat kuin bensavehkeet, vaikka olisi mitkä Webastot sun muut.

        Mistä noita pakkasia löytyy? Kaikki sähkikset ei ole lämpimiä, on jopa kylmiäkin olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä sähköauto jää ostamatta mihin täältä maaseudulta pääsee kun eivät kulje kuin parhaat 50 km."

        Tarkoitit varmaankin sanoa 500 km... ellet paskaa tullut puhumaan.

        Ei kun tuo kirjoittaja on sekoittanut plugarit ja sähköautot. Plugarilla pääsee pääsee pelkällä sähköllä aika lyhyen matkan, sitten polttomoottori hyrähtää käyntiin. Sähköauto kulkeekin sitten useita satoja kilometrejä yhdellä latauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä sähköauto jää ostamatta mihin täältä maaseudulta pääsee kun eivät kulje kuin parhaat 50 km."

        Tarkoitit varmaankin sanoa 500 km... ellet paskaa tullut puhumaan.

        Taitaa talvella jäädä tuosta 500km todellisuudessa 300km ja kun takasinkin täytyy päästä on todellinen toimintasäde (ei siis toimintamatka) jäädä tuonne 150km. Joten kyllä maalaisen huoli on aiheellinen.


    • Anonyymi

      Pelko pois. 1000 uutta latauspaikkaa on hyttysen pieru kokonaisuudessa.
      Sähköautouskovaiset julistavat sähköautoilun kaksinkertaistuvan joka kuukausi suurinpiirtein. Kohtahan niitä latauspaikkoja pitäisi olla jo miljoona.
      1000 latauspaikan lisäys 4:ssä vuodessa on aika avutonta.

      • Anonyymi

        Oikeassa elämässä yksi latauspiste riittää. Se mikä on omassa pihassa. Muuta ei tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa elämässä yksi latauspiste riittää. Se mikä on omassa pihassa. Muuta ei tarvitse.

        Riippuu menosta ja tarpeista, toisille riittää,toisille ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa elämässä yksi latauspiste riittää. Se mikä on omassa pihassa. Muuta ei tarvitse.

        Jokunen ihminen täällä asuu myös kerrostaloissa. Parkkipaikkanaan kadunvarren asukaspysäköinti. Niihinkö sitten asennellaan latauslaitteet?
        Enpä usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokunen ihminen täällä asuu myös kerrostaloissa. Parkkipaikkanaan kadunvarren asukaspysäköinti. Niihinkö sitten asennellaan latauslaitteet?
        Enpä usko.

        Jokunen ihminen kyllä, mutta valtaosalla autoilijoista on ainakin oma parkkipaikka. Puhut siis pikkuisesta vähemmistöstä. Ja, kyllä, Helsingissäkin valtaosalla autoilijoista on oman pysäköintipaikka. Latauspaikka puuttuu toki useimmilta kerrostaloissa asuvilta.

        Ja pitkällä tähtäimellä ei ole kovin järkevää pysäköidä edes bensa-autolla vain kadun varrelle, sen tekee vain koska on pakko. Nimittäin jatkuvat kylmäkäynnistykset hajottavat moottoria nopeasti ja sitä pitäisi välttää. Ainakin huoltokustannukset tulevat nopeasti korkeiksi.


      • Anonyymi

        Tosin kyse on vain yhdestä toimijasta (S-ketju), myös K-ketju, Lidl, Virta jne ovat lisäämässä latauspaikkoja. Todellinen latauspaikkojen lisäys on moninkertainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokunen ihminen kyllä, mutta valtaosalla autoilijoista on ainakin oma parkkipaikka. Puhut siis pikkuisesta vähemmistöstä. Ja, kyllä, Helsingissäkin valtaosalla autoilijoista on oman pysäköintipaikka. Latauspaikka puuttuu toki useimmilta kerrostaloissa asuvilta.

        Ja pitkällä tähtäimellä ei ole kovin järkevää pysäköidä edes bensa-autolla vain kadun varrelle, sen tekee vain koska on pakko. Nimittäin jatkuvat kylmäkäynnistykset hajottavat moottoria nopeasti ja sitä pitäisi välttää. Ainakin huoltokustannukset tulevat nopeasti korkeiksi.

        Lisään... Ja kadunvarsille asennettuja julkisia latauspaikkoja on jo Helsingissäkin siellä täällä. Mutta niissä lataaminen on toki paljon kalliimpaa kuin omasta paikasta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin kyse on vain yhdestä toimijasta (S-ketju), myös K-ketju, Lidl, Virta jne ovat lisäämässä latauspaikkoja. Todellinen latauspaikkojen lisäys on moninkertainen.

        Fortum, Helen ja kaikki paikalliset sähköayhtiöt......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja kadunvarsille asennettuja julkisia latauspaikkoja on jo Helsingissäkin siellä täällä. Mutta niissä lataaminen on toki paljon kalliimpaa kuin omasta paikasta...

        "Mutta niissä lataaminen on toki paljon kalliimpaa kuin omasta paikasta..."

        Sähköautoilijana sanon, että noin sen kuuluukin olla. Näin varmistetaan, että latureita on runsaasti saatavilla.

        Joku päivä, kun kaikki teknologia on tarvittavalla tasolla (ml. akkujen kesto), pitkäaikaisessa ja säännöllisessä latauksessa olevat autot voinevat maksaa latauksen myös myymällä osan akun kapasiteetista sähköverkon kuorman tasaukseen. Tästä hyötyvät kaikki halvemman sähkön muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta niissä lataaminen on toki paljon kalliimpaa kuin omasta paikasta..."

        Sähköautoilijana sanon, että noin sen kuuluukin olla. Näin varmistetaan, että latureita on runsaasti saatavilla.

        Joku päivä, kun kaikki teknologia on tarvittavalla tasolla (ml. akkujen kesto), pitkäaikaisessa ja säännöllisessä latauksessa olevat autot voinevat maksaa latauksen myös myymällä osan akun kapasiteetista sähköverkon kuorman tasaukseen. Tästä hyötyvät kaikki halvemman sähkön muodossa.

        Ja todennäköisesti tuollaista päivää et tule koskaan näkemään. Miksi kukaan myisi akkukapasiteettiaan yleisille markkinoille? Ensinnäkin, tuossa kuluttaa akkua todella paljon. Tuolla vain leikkaa akun käyttöikää. Huonolla onnella jopa vuosilla. Itse en koskaan antaisi akkukapasiteettia takaisin verkkoon. En yhtään.

        Sähköautoissa pitkäaikaisessa ja säännöllisessä latauksessa pitäminen on idioottimaista. Sähköautoa ei pidä laittaa lataukseen jos virtaa on vielä riittävästi. Auto laitetaan lataukseen kun akkua on alle 10% ja se ladataan 80-90%:iin ja sitten poistetaan latauksesta. Jos kuljetaan vain alle 50 km työmatkaa, auto laitetaan lataukseen ehkä kerran viikossa. Muulloin laturijohtoa ei kannata kytkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja todennäköisesti tuollaista päivää et tule koskaan näkemään. Miksi kukaan myisi akkukapasiteettiaan yleisille markkinoille? Ensinnäkin, tuossa kuluttaa akkua todella paljon. Tuolla vain leikkaa akun käyttöikää. Huonolla onnella jopa vuosilla. Itse en koskaan antaisi akkukapasiteettia takaisin verkkoon. En yhtään.

        Sähköautoissa pitkäaikaisessa ja säännöllisessä latauksessa pitäminen on idioottimaista. Sähköautoa ei pidä laittaa lataukseen jos virtaa on vielä riittävästi. Auto laitetaan lataukseen kun akkua on alle 10% ja se ladataan 80-90%:iin ja sitten poistetaan latauksesta. Jos kuljetaan vain alle 50 km työmatkaa, auto laitetaan lataukseen ehkä kerran viikossa. Muulloin laturijohtoa ei kannata kytkeä.

        "Miksi kukaan myisi akkukapasiteettiaan yleisille markkinoille? "

        Hyvin yksinkertaista. Sillä tavalla voi pienentää sähkölaskuaan ilman mitään vaivaa. Kyllä ihmisille ilmainen raha kelpaa.
        Akun "kuluminen" on tuossa niin marginaalista että en tuhlaisi sille ajatustakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi kukaan myisi akkukapasiteettiaan yleisille markkinoille? "

        Hyvin yksinkertaista. Sillä tavalla voi pienentää sähkölaskuaan ilman mitään vaivaa. Kyllä ihmisille ilmainen raha kelpaa.
        Akun "kuluminen" on tuossa niin marginaalista että en tuhlaisi sille ajatustakaan.

        Korvauksen suuruus vaikuttaa paljon. Huomioiden sähkön hinnan korvaus tuskin on kovin kummoinen, ehkä luokkaa muutama euro per kuukausi.

        Itse ainakaan en tuolla korvauksella antaisi auton akkua "vapaaseen kulutukseen" riippumatta siitä kuluttaako se oikeasti akkua minkä verran. En usko että tuo kuormantasausmalli ainakaan Suomessa yleistyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korvauksen suuruus vaikuttaa paljon. Huomioiden sähkön hinnan korvaus tuskin on kovin kummoinen, ehkä luokkaa muutama euro per kuukausi.

        Itse ainakaan en tuolla korvauksella antaisi auton akkua "vapaaseen kulutukseen" riippumatta siitä kuluttaako se oikeasti akkua minkä verran. En usko että tuo kuormantasausmalli ainakaan Suomessa yleistyy.

        Jos saisi sähkölaskusta pois vaikka 5-10% prosenttia sillä vaivalla että laittaa rastin yhteen ruutuun sähkösopimuksessa niin osa porukasta laittaa sen rastin siihen.

        No. tarvii se vähän enemmän kun joutuu määrittelemään milloin haluaa akkunsa olevan täynnä. Sekin kyllä pyörii pitkälle kerran määriteltävällä viikkokalenterilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi kukaan myisi akkukapasiteettiaan yleisille markkinoille? "

        Hyvin yksinkertaista. Sillä tavalla voi pienentää sähkölaskuaan ilman mitään vaivaa. Kyllä ihmisille ilmainen raha kelpaa.
        Akun "kuluminen" on tuossa niin marginaalista että en tuhlaisi sille ajatustakaan.

        Akun kuluminen on yhtä nopeaa kuin jos ajaisit autolla vastaavan määrän. Jos vaikka annat vapaille markkinoille 20 kWh niin se vastaa sitä, että olisit ajanut autolla 100 km. Kyllä tuossa akku nopeasti kuluu. Ja akun kuluminen riippuu latauskertojen määrästäkin eli mitä useammin kytket auton laturiin sitä enemmän akku kuluu.

        Esimerkiksi jos kytkee auton joka päivä lataukseen niin kuluttaa akkua paljon nopeammin kuin auto, joka ladataan vain kerran viikossa. Siis vaikka ajomäärä ja virran kulutus olisivat täsmälleen samoja. Siksi autoa ei koskaan pidä laittaa latausjohdon päässä, jos virtaa on riittävästi. Auto ladataan kun on pakko ja kun auto on ladattu, johto irrotetaan.

        En siis todellakaan antaisi yhtään virtaa verkkoon vain pienen sähkölaskun alennuksen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos saisi sähkölaskusta pois vaikka 5-10% prosenttia sillä vaivalla että laittaa rastin yhteen ruutuun sähkösopimuksessa niin osa porukasta laittaa sen rastin siihen.

        No. tarvii se vähän enemmän kun joutuu määrittelemään milloin haluaa akkunsa olevan täynnä. Sekin kyllä pyörii pitkälle kerran määriteltävällä viikkokalenterilla.

        Voin ehkä laittaa tuon ruksin, mutta autoa en lataukseen laita kuin silloin kun minun pitää ladata auton akun täyteen. Muulloin en laita johtoa kiinni. Eli nykyisillä ajoilla en laita autoa johdon päähän kuin kolmen tai neljän viikon välein.


    • Anonyymi

      Mites sitten, kun tulee taas Tapanimyrsky?

      • Anonyymi

        Ei täältä katkenneet sähköt hetkeksikään. Ja jos katkeaisikin niin ei sähköjen katkeaminen sähköauton akkua tyhjennä. Siellä olisi edelleen akku täynnä ja auto olisi valmis matkaan.

        Sähköauto on itseasiassa loistava sähkökatkon aikana sillä siitä voi ottaa virtaa talon tarpeisiin. Ei sula pakasteet.

        Laskin että sähköauton virralla pystyy pitämään meikäläisen 120m2 omakotitalon lämpöisenä 2-3 vuorokautta talvella. Kesällä koko viikko sujuisi auton akun virralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täältä katkenneet sähköt hetkeksikään. Ja jos katkeaisikin niin ei sähköjen katkeaminen sähköauton akkua tyhjennä. Siellä olisi edelleen akku täynnä ja auto olisi valmis matkaan.

        Sähköauto on itseasiassa loistava sähkökatkon aikana sillä siitä voi ottaa virtaa talon tarpeisiin. Ei sula pakasteet.

        Laskin että sähköauton virralla pystyy pitämään meikäläisen 120m2 omakotitalon lämpöisenä 2-3 vuorokautta talvella. Kesällä koko viikko sujuisi auton akun virralla.

        Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä. Muutamassa sähköautossa on kyllä sisällä 230 V pistoke autossa käytettävien laitteiden käyttöön ja siitähän voi vetää jatkojohdon hätätilassa pakastimelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täältä katkenneet sähköt hetkeksikään. Ja jos katkeaisikin niin ei sähköjen katkeaminen sähköauton akkua tyhjennä. Siellä olisi edelleen akku täynnä ja auto olisi valmis matkaan.

        Sähköauto on itseasiassa loistava sähkökatkon aikana sillä siitä voi ottaa virtaa talon tarpeisiin. Ei sula pakasteet.

        Laskin että sähköauton virralla pystyy pitämään meikäläisen 120m2 omakotitalon lämpöisenä 2-3 vuorokautta talvella. Kesällä koko viikko sujuisi auton akun virralla.

        Ensinnäkin, valtaosasta sähköautoja ei ainakaan vielä voi ottaa virtaa. Ja välttämättä sähköauton akku ei ole täynnä juuri sähkökatkon aikaan. Ja autoa voi tarvita myrskyn/sähkökatkon aikana, ei se silloinkaan voi olla kiinni koko ajan.

        Ja tuohon on muitakin menetelmiä. Esimerkiksi generaattoreita on jo käytetty pitkään maaseudulla. Toki ne ovat lähes välttämättömiä maanviljelijöille.

        Tietenkin, jos on kunnolla maaseudulla ja ihan korvessa, voi sähkökatkot kestää huonolla onnella yli viikon. Ja usein juuri talvella. Toki kyse on pienestä ryhmästä ihmisiä ja harvinaisesta tilanteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä. Muutamassa sähköautossa on kyllä sisällä 230 V pistoke autossa käytettävien laitteiden käyttöön ja siitähän voi vetää jatkojohdon hätätilassa pakastimelle.

        "Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä."

        Luulo ei ole tiedon väärti. Se että sinä et tiedä näistä ei tarkoita etteikö sellaisia olisi olemassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=ADqk4IjzjXs

        On teknisesti aivan peruskauraa että sähkö voi kulkea piuhassa kahteen suuntaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä. Muutamassa sähköautossa on kyllä sisällä 230 V pistoke autossa käytettävien laitteiden käyttöön ja siitähän voi vetää jatkojohdon hätätilassa pakastimelle.

        "Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä. "

        Kyllä on olemassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=Hcw0f1V2BRQ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä."

        Luulo ei ole tiedon väärti. Se että sinä et tiedä näistä ei tarkoita etteikö sellaisia olisi olemassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=ADqk4IjzjXs

        On teknisesti aivan peruskauraa että sähkö voi kulkea piuhassa kahteen suuntaan,

        Mutta jos asuu omakotitalossa, on tuohon parempiakin ratkaisuja. Vaikka esimerkiksi generaattori. Ja autoa usein tarvitaan juuri sähkökatkon aikaan ja useissa kotitalouksissa on vain yksi auto. Hätäratkaisuna tuo ehkä toimii, mutta itse en autoa käyttäisi varavirtalähteenä talolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos asuu omakotitalossa, on tuohon parempiakin ratkaisuja. Vaikka esimerkiksi generaattori. Ja autoa usein tarvitaan juuri sähkökatkon aikaan ja useissa kotitalouksissa on vain yksi auto. Hätäratkaisuna tuo ehkä toimii, mutta itse en autoa käyttäisi varavirtalähteenä talolle.

        Halpoja LFP-taloakkuja odotellessa. 200 kWh:n akulla pärjäisi ainakin viikon pahimmillakin pakkasilla.

        Harmi, että ovat vielä niin kalliita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos asuu omakotitalossa, on tuohon parempiakin ratkaisuja. Vaikka esimerkiksi generaattori. Ja autoa usein tarvitaan juuri sähkökatkon aikaan ja useissa kotitalouksissa on vain yksi auto. Hätäratkaisuna tuo ehkä toimii, mutta itse en autoa käyttäisi varavirtalähteenä talolle.

        "Hätäratkaisuna tuo ehkä toimii, mutta itse en autoa käyttäisi varavirtalähteenä talolle."

        Joka tapauksessa yksi esimerkki siitä mihin sähköautoa voi käyttää. Polttiksesta tuota ominaisuutta ei löydy mihinkään hintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä. "

        Kyllä on olemassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=Hcw0f1V2BRQ

        On vaan edelleenkin kokeellista hommaa, mutta suunniteltuhan sitä kyllä on. Tarpeen tullen pikalatauspiuhaa pitkin sähköä kulkisi molempiin suuntiin ihan vakiotoimintona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpoja LFP-taloakkuja odotellessa. 200 kWh:n akulla pärjäisi ainakin viikon pahimmillakin pakkasilla.

        Harmi, että ovat vielä niin kalliita.

        Suomessakin on palvelu jossa sähköautoista purettuja vanhoja akustoja kunnostetaan aurinkopaneelien akustoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hätäratkaisuna tuo ehkä toimii, mutta itse en autoa käyttäisi varavirtalähteenä talolle."

        Joka tapauksessa yksi esimerkki siitä mihin sähköautoa voi käyttää. Polttiksesta tuota ominaisuutta ei löydy mihinkään hintaan.

        Teknisesti ottaen olet väärässä. Esimerkiksi traktoreita käytetään useinkin generaattoreina maaseudulla. Eikä traktoreissa ainakaan vielä ole sähkömoottoria. Polttomoottoriakin voidaan käyttää ihan samaan.

        Ja toimivathan monet generaattoritkin dieselillä tai bensalla. Polttomoottorilla pystytään tuottamaan sähköäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teknisesti ottaen olet väärässä. Esimerkiksi traktoreita käytetään useinkin generaattoreina maaseudulla. Eikä traktoreissa ainakaan vielä ole sähkömoottoria. Polttomoottoriakin voidaan käyttää ihan samaan.

        Ja toimivathan monet generaattoritkin dieselillä tai bensalla. Polttomoottorilla pystytään tuottamaan sähköäkin.

        Polttomoottorilla pystyy tekemään sähkö mutta sillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä lainaamasi tekstin kanssa. Siinä mainittu "polttis" viittaa polttomoottorikäyttöiseen autoon, ei polttomoottoriin yleisellä tasolla.


    • Anonyymi

      Niin kauan, kun bensaa saa ostaa, ei kannata vaivata päätään patteriautoilla.

    • Anonyymi

      Tojo jyräyttää vety-Mirait Suomen markkinoille just ja siinä saa osuuskauppa kytkeä töpseleihinsä vaikka jouluvalot koko vuodeksi.

      • Anonyymi

        Nuo vety-Mirait ovat olleet myynnissä jo vuodesta 2014 Japanissa ja USA:ssakin jo vuodesta 2015 eikä ne ole kelvanneet sielläkään. Lisäksi Mirai maksaisi Suomessa yli 70 tonnia, jos se ylipäätään tulee myyntiin.


      • Anonyymi

        Eikös vähän ajettuja Miraita saa käytettyinä puoli-ilmaisena? Jostain syystä siirtyvät täyssähköautoihin. Varmaan siksi, että Mirai on niin erinomainen, vaivaton ja tilava auto.


    • Anonyymi

      S-mobiili sovelluksella on helppo maksaa lataus.

    • Anonyymi

      s vituttaa muita yrittäjiä----uutiset kertoi

      • Anonyymi

        Ostan siks vetyauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostan siks vetyauton.

        Vetyautolla ajaminen tulee halvaksi. Ekaan 30 vuoteen kulut ovat tasan nolla kun vetyä ei voi ostaa mistään.
        Tosin ajamisenkin joutuu säästämämään sinne 30 vuoden päähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyautolla ajaminen tulee halvaksi. Ekaan 30 vuoteen kulut ovat tasan nolla kun vetyä ei voi ostaa mistään.
        Tosin ajamisenkin joutuu säästämämään sinne 30 vuoden päähän.

        No kyllähän vetyauton pystyy tankkaamaan, ajaa vaan auton laivaan ja käy tankkaamassa Ruotsissa tai Virossa. Vähän hankalia nuo tankkausmatkat ovat, mutta ainakin Tallinnasta tullessa voi saada "tuliaisista" jopa tankkauksen hinnan takaisin.


    • Anonyymi

      Ihan tiedoksi> S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja. Kesällä Prisman katolta tulee ylijäämä sähköä josta sähköyhtiö maksaisi 3 c kwh.

      Joten on tosi fiksua myydä sähköä vaikka 12c kwh sähköautoilioille jolloin sähkö on yhtä `halpaa`kuin kotona ja saa vielä bonukset päälle.

      Laittaisin heti talooni paneelit katolle jos sähköyhtiö maksaisi paremmin......

      • Anonyymi

        Ei mene kauaa kun joka mökin katolla on aurinkopanelit ja auto liikkuu "kotipolttoisella". Aurinkopaneleiden hinta laskaa joka vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene kauaa kun joka mökin katolla on aurinkopanelit ja auto liikkuu "kotipolttoisella". Aurinkopaneleiden hinta laskaa joka vuosi.

        Ehkä mökillä ja osan vuodesta muualla. Keskellä talvea autot eivät voi liikkua aurinkovoimalla Suomessa.


      • Anonyymi

        Tämä sähkö kyllä käytetään omissa kiinteistössä. Hetkellinen tuotto on sen verran vähäinen ettei sillä pysty autoja lataamaan!


      • Anonyymi

        Prisman aurinkopaneeleiden tuotto menee kaikki kiinteistön omaan kulutukseen eikä tuotto edes kata koko kiinteistön energiatarvetta. Eli ei siitä aurinkosähköstä jää myytävää ulos.


      • Anonyymi

        Nekin, jotka ostavat paneelit kotiinsa tai mökille käyttävät kyllä pääosin energian itse korvaamaan normaalia sähkönkulutusta. Harvemmin auringosta tulee niin paljon energiaa, että siitä jää myytäväksi asti.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nekin, jotka ostavat paneelit kotiinsa tai mökille käyttävät kyllä pääosin energian itse korvaamaan normaalia sähkönkulutusta. Harvemmin auringosta tulee niin paljon energiaa, että siitä jää myytäväksi asti.

        Nyt pari vuotta ollut 3.1 kWpp panelit 166m2 talon katolla ja voin sanoa että puolet tuotannosta menee myyntiin jollei ole mitään mihin energiaa varastoi, joten sähköauto kannattaa kyllä talossa olla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä mökillä ja osan vuodesta muualla. Keskellä talvea autot eivät voi liikkua aurinkovoimalla Suomessa.

        Ei keskellä talvea mutta kun auto kulkee muun ajan omalla sähköllä niin se tekee investoinnista kannattavan.
        Varsinkin kun vertaa siihen vaihtoehtoon että auto polttaa kesät talvet sikakallista bensaa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Kun kaikki tahot jatkavat latauspisteiden rakentamista, tämä S-ryhmän mukaan tulo lisää latausmadollisuuksia valtavasti.

    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköautojen ja latauspisteiden vyöry on valtava.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Välit poikki aikuisen lapsen perheen kanssa.

      He suuttuivat kun kuulivat ettemme puolisoni kanssa ota rokotetta. Emme todennäköisesti saa tavata enään lapsen lapsiamme, emmekä saa heitä yökylään k
      Maailman menoa
      521
      10824
    2. Yllätys-sexy! Sanna Ukkola poseeraa korsettitopissa nuoruuskuvassa: "Housut jalassa, kerrankin"

      Sanna Ukkola on totuttu näkemään aina hyvin asialinjalla. Nyt hän todellakin yllättää. UUH, aika hot! https://www.suomi24.fi/viihde/yllatys-sexy-bb-sa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      9866
    Aihe