Koko suun kunnon romahtaminen

Anonyymi

Onko kenelläkään kokemusta?
Olen kärsinyt kuukausia hammaskivuista. Juurihoidettavia hampaita ja reikiä on siellä täällä. Vaikka olen käynyt sallitun kahden vuoden välein hammaslääkärissä, tänä keväänä olen saanut rampata hammaslääkärissä urakalla. Olen henkisesti ihan loppu. Hävettää jo sanoa, että taas on kipua siellä ja siellä. Minulla on taustalla psyykkistä oireilua, hampaille huono ruokavalio ja hampaiden pesemättömyyttä. En ole osannut hammasvälejä puhdistaa.

Onko kenellekään muulle käynyt niin, että jossain vaiheessa koko suu sanoo stop?

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aina löytyy ihmisellä itsensä syyllistämisen aiheita. Itselläni ei noin pahasti ole käynyt mutta osittain kyllä. Olisin voinut paremmalla hoidolla pitää suuni kunnossa. Mieltä vaivaa ja syyllistää. Yritän ajatella että pitää lähteä siitä, että nyt on nyt ja rakentaa tästä eteenpäin niin hyvä suu kuin voi. Lohduttautua sillä että jonkun toisen asian on saanut itsessään hoidetuksi ja suu on jäänyt sen vuoksi vähemmälle.

      • Anonyymi

        Kiitos! Tuo on kyllä hyvä tapa ajatella ja noinhan se onkin kuin tuossa viimeisessä lauseessa sanoit. Minäkin yritän saada suuni nyt kuntoon, mutta urakkaa on näköjään kuukausikaupalla ja jatkossa vielä keraamisten paikkojen laitto edessä. Minulla on pahasti bruksausta, mikä on toki huono juttu, mutta toivon, että purentakisko auttaisi. Tahdon vain lähes joka yö ottaa sen unissani pois, sitten herään ja laitan takaisin. Aina en laita, kun pyörin unissani sen päällä. :P


    • Anonyymi

      Onko varmistettu terveydenhuollossa, ettei sinulla ole jotain toteamatonta perussairautta, kuten diabetestä? Huonokuntoiset hampaat jo itsessään lisäävät riskiä vakaviin sairauksiin, ja hoitamattomat sairaudet voivat heikentää suun kuntoa. Terveellisin ratkaisu olisi poistaa juurihoitoa vaativat hampaat. Tulehdusriskiä ei saada täysin pois juurihoidoilla. Myöhemmin nämä kalliilla hoidetut hampaat voidaan joutua kuitenkin poistamaan. Etenkin jos omassa kotihoidossasi on jatkossakin puutteita. Tietysti jos itselläsi on varaa pistää tuhansia euroja hukkaan, niin valinta on oma.

      • Anonyymi

        Olen käynyt verikokeissa ehkä n. kerran vuodessa-puolessatoista. Vielä ei diabetesta onneksi ole. Jatkuva migreeni kyllä, jota hoidetaan. Saa nähdä, väheneekö hieman, jos ja kun saan hampaat kuntoon. Bruksaus ei ainakaan auta asiaa. Itse asiassa kun aloin käyttää purentakiskoa, apteekin väliaikaista vieläpä, niin migreeni on vähentynyt huomattavasti! Eipä minulla olisi varaa näihin hampaisiin näin paljon laittaa, mutta minulle on tehty selväksi, että minun suunhoidollani implantteja ei laiteta, sillä jos se tulehtuu, se on suoraan luussa sitten. Sitten otetaan kallis implantti/implantit pois ja lopulta voi olla joka tapauksessa tekarit. Nuorehkona naisena en halua, että yhtään hammasta poistetaan. Olin alkuun sitä mieltä, että repikää kaikki pois. Mutta nyt olen taistellut, että saan pitää kaikki hampaani, kerran implantit saa unohtaa ja tekareja en halua.


    • Anonyymi

      AP tässä vielä.

      Itkin tuossa taas hammastilannetta. Mietin, miksi julkisella ei ole annettu kattavaa arviota siitä, mitä minun kannattaisi hampaideni kokonaistilanteen kannalta tehdä. Rahaa uppoaa KELA:n työkyvyttömyyseläkkeestä tuhansia euroja, kyllä, tuhansia euroja tähän eikä loppua näy. Hammaslääkäri ihmettelee, kun aina vain koskee. Ei ole antaa tarpeeksi nopeasti ja tarpeeksi paljon aikoja. Tilanne jatkuu, pahenee ja pitkittyy. Minä itken, kärsin ja maksan. Ja häpeän, kun taas pitäisi soittaa aikaa. Niinkuin olisin luulosairas. Kun papereissa vielä näkyy, että on mt-ongelmia ja lääkkeitä, tuskin auttaa. Olen vihainen siitä, että kunnallinen hammashoito on näin perseestä. Mihin ne verorahat oikein uppoaa?

      • Anonyymi

        Oletko kysynyt onko sinulla prodontiitti. Jos on, vaatii käydä puhdistuttamassa ientaskut puolenvuoden välein hammashygienistillä. Meidän kunnassa sanottiin että jonot on niin kovat että millään ei sama henkilö saa aikaa puolen vuoden välein puhdistukseen.
        Omahoito pitää myös olla huolellista, muuten tauti etenee ja irrottaa hampaita vuosien myötä.
        Luulen että on niin että julkisella puolella ei osata antaa arviota hampaistasi. Onko siellä perus-hammaslääkäreitä vai erikoishammaslääkäreitä? Vain iensairauksiin erikoistunut lääkäri pystyy antamaan arvion. Kai sinusta on kuvat otettu, ne tarvitaan kun arviota annetaan. Varmasti on rankkaa. Ihmettelen etteivät osaa sanoa kokonaisarviota mutta lähtökohtaisesti tänä päivänä hl:t ovat sitä mieltä että omat hampaat kannattaa säilyttää. Mt-ongelmillasi ei saa olla mitään tekemistä hampaittesi hoidon kanssa.
        Itselläkin on aika kurja tilanne, mutta en nyt ala vatvoa sitä. Äkkiä siinä yöt menee murehtiessa. Minulla on vaihtoehtona järkyttävän kallis remppa yksityisellä tai tekarit. Vielä en tiedä kumman valitsen. On aika asiantuntijalle, toivottavasti saan rehellisen konsultaation.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kysynyt onko sinulla prodontiitti. Jos on, vaatii käydä puhdistuttamassa ientaskut puolenvuoden välein hammashygienistillä. Meidän kunnassa sanottiin että jonot on niin kovat että millään ei sama henkilö saa aikaa puolen vuoden välein puhdistukseen.
        Omahoito pitää myös olla huolellista, muuten tauti etenee ja irrottaa hampaita vuosien myötä.
        Luulen että on niin että julkisella puolella ei osata antaa arviota hampaistasi. Onko siellä perus-hammaslääkäreitä vai erikoishammaslääkäreitä? Vain iensairauksiin erikoistunut lääkäri pystyy antamaan arvion. Kai sinusta on kuvat otettu, ne tarvitaan kun arviota annetaan. Varmasti on rankkaa. Ihmettelen etteivät osaa sanoa kokonaisarviota mutta lähtökohtaisesti tänä päivänä hl:t ovat sitä mieltä että omat hampaat kannattaa säilyttää. Mt-ongelmillasi ei saa olla mitään tekemistä hampaittesi hoidon kanssa.
        Itselläkin on aika kurja tilanne, mutta en nyt ala vatvoa sitä. Äkkiä siinä yöt menee murehtiessa. Minulla on vaihtoehtona järkyttävän kallis remppa yksityisellä tai tekarit. Vielä en tiedä kumman valitsen. On aika asiantuntijalle, toivottavasti saan rehellisen konsultaation.

        En ole tajunnut tuosta parodontiitista kysyä. Alkoi hirvittää, kun googletin. Pitää kysyä, voisiko siitä olla kyse.
        Minulla on julkisella ihan perushammaslääkäri ollut, usein on eri niin en tiedä. Kuvia kyllä otetaan, mutta aina vain siitä, mihin koskee. Kysyin kokonaisarviota heti, kun ensimmäisen ajan sain julkisella. Tämä lääkäri oli "yksityisellä, jonka julkinen oli ostopalveluna ostanut". Hän ei kommentoinut mitenkään suutani vaan hoiti vain juurihoidon, joka lopulta meni pieleen siten, että jäi lisäjuuri. Hän ei edes katsonut minua, kun puhui minulle vaan mumisi tietokoneelle. Kun hän oli operoinut mitä operoi, sanoi vain että kysyä sitten siellä julkisella, miten jatko. Tuo hammas muodostui murheenkryyniksi. Se ei parantunut, vaan mietin ja itkin öisin, kun ahdisti, miksi siinä on vielä tuntoa. Lopulta varasin ajan "oikeasti" yksityiselle ja sain ihme kyllä lainan. Siellä oli lisäjuuri, joka piti hoitaa. Nyt on iso velka. Julkisella, jossa käyn, on aina tarvikkeet hukassa ja kuvauslaitteessa vikaa. Lääkäri pahoittelee. Ihme touhua on ollut. Tämä on painajainen. Kaikki sanoo mulle, että pitää ottaa juurihoidettavat pois. Yksityisellä neuvotaan, että ei, vaan oma hammas on tärkeä. Minä olen tiennyt tämän päivän joskus tulevan minun elämäntavoillani enkä ole pystynyt parempaan. Olen sen tiennyt ja toivoin tukea hampaiden revityttämiseen, kun tämä show alkoi. Mutta niitä vain hoidetaan ja nyt kun olen aloittanut niin kaikki velat ois turhaan, jos nyt jätän kesken. On vain pakko mennä eteenpäin tämän kanssa. Voimia sinullekin "anonyymi 18:33." Yöt todellakin menee, jos alkaa murehtia. Minäkin aina yöllä täällä istun kirjoittamassa. :D


    • Anonyymi

      Onhan se hyvä jos pääsee hammaslääkäriin ja on siihen varaa ei kaikilla ole joten älä valita.

    • Anonyymi

      AP kuulostaa juuri siltä tk:n kauhupotilaalta :D
      Suoraan sanottuna, ei sinulle ole taikahoitoa, joka parantaisi sinun hampaat. Jos sinulla on jo nyt useita juurihoitoa vaativia hampaita, ei niitä ole mitään järkeä lähteä korjaamaan, vaan ne tulisi ottaa pois. Juurihoito pitäisi aloittaa suht nopeasti ja tehdä nopealla aikataululla valmiiksi. Tähän ei julkisella ole mahdollisuutta, jos on kyseessä useita (taka-alueen) hampaita. Eikä juurihoito ole lopullinen ratkaisu, sekin hammas reikiintyy, jos sitä ei pestä. Ja sen jälkeen se poistetaan.

      Julkisella puolella homma kyllä toimii ja hyvin. Hammashoito on vain sellainen ala, että 90% hoidosta tapahtuu kotona ja sitä ei kukaan sinun puolesta tee. Ja jos tämä ei onnistu, ei laajoja korjaavia hoitoja edes tulisi harkita - siinä ei voita kukaan.

      "Minulla on taustalla psyykkistä oireilua, hampaille huono ruokavalio ja hampaiden pesemättömyyttä." Siinä on ainoat 3 tärkeää asiaa, joissa on sinulla hoidettavaa. Kivut toki vastaanotolla ennen tätä pois (hampaiden poistoilla).

    • Anonyymi

      AP tässä taas.

      Täytyy sanoa, että hiljaiseksi vetää, kun yksikin läheiseni sairastaa psyykkisesti, juo ja nuuskaa. Niin, ja bruksaa luonnollisesti myös niinkuin itsekin. Hirvittää, mitä hänellä on edessä. Luulen, että häneltä varmaan repivät hampaita vielä. Itsekin jotenkin hyväksyin jossain vaiheessa sen omalla kohdallani jonkinlaiseksi luonnolliseksi kehityskaareksi ja näin painajaisia siitä, että hampaat tippuu.
      Moni ei tajua, kuinka vaikeaa psyykkisesti sairasvalle ihmiselle on huolehtia hampaistaan. Kun sairastaa jo pelkästään vaikeaa masennusta, ei ihminen silloin yksinkertaisesti jaksa huolehtia edes hygieniastaan. Saatikka, jos ja kun on muitakin psyykeongelmia. Jos on kaiket päivät kotona sängyssä eikä näe ihmisiä, ei siinä tule miettineeksi edes, miltä hampaat näyttää tai tuntuu. Sitten vasta, kun tilanne on paha. Ja kun paikka on hampaassa, elämä jatkuu yhtä hirveänä kuin aina ennenkin. Enää vain ei koske fyysisesti ainakaan siihen hampaaseen.

      • Anonyymi

        Niinpä niin. Kyllä psyyken ongelmat vaikuttavat hampaisiin juuri niin kuin olet selostanut eli mielenterveysongelmilla on paljonkin tekemistä hampaiden kanssa. Molemmat pitäisi saada hoidettua.

        Sinä kuitenkin edes yrität!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe