"F-35 Lightning II kaikesta saamastaan kritiikistä huolimatta lienee erittäin kyvykäs monitoimihävittäjä ainakin tilannekuvan kokoamisessa ja esittämisessä lentäjille".
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/9281a3c2-ae9f-40d5-98ac-a1a651ecc80c?ref=ampparit:1934
Sitä onnettomampaa on, että nämä Yhdysvaltain ilmavoimien kaksi moderneinta viidennen sukupolven hävittäjää eivät ole tähän mennessä kyenneet viestimään tilannekuvaa toisilleen: F-35:n MADL (Multifunction Advanced Data Link) ja F-22:n IFDL (Intra-Flight Data Link) eivät ole suoraan yhteensopivia.
Ongelmaan kehitetään teknistä ratkaisua, ja nyt Project Hydra -nimellä tunnetussa kehityshankkeessa on saavutettu virstanpylväs, kun LM:n Skunk Works -erikoisyksikön, USAF:n ja maan ohjuspuolustusjärjestelmän yhteistestissä viisi F-35 -konetta ja yksi F-22 välittivät tilannetietoa toisilleen.
Lockheed Martinin F-22 Raptoria pidetään ilmaherruushävittäjien kuninkaana
73
228
Vastaukset
- Anonyymi
Ennen hävittäjien uusintaa olisi mukava tietää mitä niillä aiotaan tehdä? Lähetetäänkö ne puolustamaan Eurooppaa vai jyrytäänkö niillä vain huvikseen Suomen taivaalla.
Eikö tulisi edullisemmaksi ostaa pamppuja ja käsiaseita? Ehkä tykkiveneen voisi lähettää Välimerelle Eurooppaa puolustamaan.- Anonyymi
Ei.
- Anonyymi
Mitä Suomi tekee muutamalla hävittäjällä Venäjän tuhansia vastaan? Suhteellisuudentajun säilyttäminen olisi suotavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä Suomi tekee muutamalla hävittäjällä Venäjän tuhansia vastaan? Suhteellisuudentajun säilyttäminen olisi suotavaa.
Rauhan oloissa näillä on korkeintaan paikkansa mutta ei sodassa jossa vastassa monikymmenkertaisesti enemmän hävittäjiä.
- Anonyymi
Onhan tuo varmaan hyvä hävittäjä silloin kuin se toimii.
Mikä on varsin harvinaista. Keskimäärin koneilla on voinut lentää 1,7 tuntia ennen jonkin asteista vikaa . F-22:n jokaista lentotuntia kohti tehtävän huollon määrä on noussut 34 tuntiin. Ohjaamon kuomu on uusittava keskimäärin 331 lentotunnin välein.[
Koneen tutkasäteitä absorboiva pinnoite on jatkuva huolto-ongelma. Esimerkiksi sade tuhoaa sen.lähde.
Nyt Jenkit päättivät remontoida koneita yli 10 miljardilla. Saas nähdä tuleeko kmoneesta käyttökelpoinen remontin jälkeen. Nythän se on kallein asejärjestelmä, mitä ei voida käyttää tosi tilanteessa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/95270d10-663c-43ab-8f6f-77181957f797?ref=ampparit:07d8 - Anonyymi
Olisikohan parempi kallistua tämän kannalle...hallituksessakin sympatiaa?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c81f63ee-9bf0-4139-a1d0-221a4d8510a8 - Anonyymi
Ei ikinä gripeniä. Jos ei f35 kelpaa korkeiden käyttökulujen takia niin super hornet on kyllä muutenkin paras lentokone suomen oloihin. Kuin nykyinen hornet mutta vähän parempi.
- Anonyymi
f35 huolto on niin monimutkainen, että Suomessa sen huolto jouduttaisiin keskittämään yhteen tukikohtaan. Mikä olisi helppo maali Venäjän uusille ohjuksille.
Tukikohdan tuhoamisen jälkeen kalusto on parissa päivässä käyttökelvotonta
Grippen taas voidaan huoltaa kuusien alla maantietukikohdassa. Soveltuisi erinomaisesti Suomen olosuhteisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
f35 huolto on niin monimutkainen, että Suomessa sen huolto jouduttaisiin keskittämään yhteen tukikohtaan. Mikä olisi helppo maali Venäjän uusille ohjuksille.
Tukikohdan tuhoamisen jälkeen kalusto on parissa päivässä käyttökelvotonta
Grippen taas voidaan huoltaa kuusien alla maantietukikohdassa. Soveltuisi erinomaisesti Suomen olosuhteisiin.Super hornet sitte. Paras lentokone suomen oloihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Super hornet sitte. Paras lentokone suomen oloihin.
Kyllä. Toivottavasti kepulit ei pääse koplaa tätäkin asiaa.
- Anonyymi
Liian isokokoinen. Mahtuisiko edes nykyisiin suojatiloihin?
- Anonyymi
Juuri kerrottiin että 64 hävittäjää tarvitaan. F35 ei ole kertonut tarjottujen koneiden määrää ? Horneteilta ja jasseilta saa . Muut ei ole kertoneet .
- Anonyymi
Kaikk onkertonu määrät ja se on sen mimimin mitä vaaditaan ja myyntihonnaymyös on budjetis. Käyttökulut on sitte kysäri oikeesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikk onkertonu määrät ja se on sen mimimin mitä vaaditaan ja myyntihonnaymyös on budjetis. Käyttökulut on sitte kysäri oikeesti.
Näköjään kertonut nyt jälkeenpäin . Rafale ja Typhoon ei kerro
- Anonyymi
Paras sotalentokone Suomen oloihin on ruotsalainen. Se on jo tullut täysin selväksi.
- Anonyymi
Ei Saabilla ole mitään toimivaa tarjota.
- Anonyymi
Se on tullut venäläisille täysin selväksi. Ongelma on siinä, miten jääräpäiset suomalaiset saisi käännytettyä venäläisten kannalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on tullut venäläisille täysin selväksi. Ongelma on siinä, miten jääräpäiset suomalaiset saisi käännytettyä venäläisten kannalle.
Ei saa suomalaisia kannattamaan putoilevia ryssäkoneita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Saabilla ole mitään toimivaa tarjota.
"Ei Saabilla ole mitään toimivaa tarjota"
KYLLÄ ON!
Salaa kehitetty SAAB 96 BIS hävittäjä joka täysin ylivoimainen ilmaherruus kone...
Vapaakytkin jota keneltäkään muulta ei löydy. V4 kone jossa remmitoiminen potkuri.
Kehitetty legendaarisesta 96 autosta siten että ovet käännetty sivulle ja vaaka-asentoon. Takavakaimena toimii alkuperäinen 96:sen takaluukun kansi jossa kuminen spoileri mikä estää tutkahavainnot.
Kiitotieksi kelpaa soratien pätkä ja sellaisen puuttuessa talapaksissa voi kuljettaa sen verran hiekkaa että sellaisen saa aikaiseksi itsekin.
Tehonsäätö tapahtuu perinteisesti analogisella poljin-käsivalitsin mekanismillä joka on osoittautunut luotettavaksi ja laite on helposti ojattavissa myös yhdellä kädellä vapauttaen vasemman käden kyynärvarren toimimaan vakautusmekanismin osana kun se työnnetään sivuikkunasta hieman ulos.
Pelotevaikutusta lisää mahdollisuus voimakkaan savukoneen avulla saada tilanne jossa vastustajien laitteet tuhoutuvat öljyn päästyö modernin tekniikan sekaan ja saa näin laitteet epäkuntoon.
Suomeen tilattavissa malleissa on kiinteät niskatuet penkeissä joita 2 vierekkäin.
Heittoistuinta ei tarvita koska on epätodennäköistä että laitetta edes havaitaan vaikka kulkisi siinä silmien edessä.
Tämä asia on jo testattu vuosikymmenien aikana mm. suomessa eikä näköhavaintoja laitteesta ole enää tehty alkuvuosien jälkeen kun kuminen takaspoileri lisättiin vuonna 1978.
Aseistuksena jokunen jalkamiina joita jäi Halosen tekemistä kissakaupoista idän suuriruhtinaan kanssa joskus vuosituhannen vaihteessa.
Jalkamiinat pudotetaan viholliskoneiden kiitoteille lähes näkymättömästä koneesta.
- Anonyymi
F-22 ei mahdollinen suomelle. Ostetaan F18 super ja kaikki sen kaupassa mahdolliset lisät. Ryssä on jo valmiiksi polvillaan.
- Anonyymi
Jenkit ei myy f 22 kenellekään , jottei selviäisi kuinka paska kone se oikeasti on
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkit ei myy f 22 kenellekään , jottei selviäisi kuinka paska kone se oikeasti on
Tätä edeltävä ilmaherruushävittäjä F-15 oli myös vientikiellossa hyvin pitkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä edeltävä ilmaherruushävittäjä F-15 oli myös vientikiellossa hyvin pitkään.
F-22 raptor on täysin ylivoimainen ilmataistelussa, harmi ettei niitä saada ostettua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
F-22 raptor on täysin ylivoimainen ilmataistelussa, harmi ettei niitä saada ostettua.
Kone joka on jo saanut maineen, ettei sitä uskalleta käyttää tosi toiminassa
Alunperin F22 tilattiin 750 kpl. Mutta kun se osoittautui pask*** niin lopullinen tuotantomäärä oli 183 kpl.
:D))) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kone joka on jo saanut maineen, ettei sitä uskalleta käyttää tosi toiminassa
Alunperin F22 tilattiin 750 kpl. Mutta kun se osoittautui pask*** niin lopullinen tuotantomäärä oli 183 kpl.
:D)))F-22 on käytetty paljonkin, toisin kuin F-35.
- Anonyymi
Gripen on kepuleitten koplaus unelma. Paskin kone vai onko sitäkään
- Anonyymi
Suomestahan löytyy huippuosaajia tietotekniikka-alalta. Jaa mutta eihän ne ole saaneet kymmenissä vuosissa edes terveysalan tietokantaa toimimaan, mutta miljardeja kulunut, samat ongelmat vähän kaikissa julkisissa palveluissa.
Onbneksi Ruotsissa osaavat, Gripen edistyksellisin joka suhteessa mistä Suomelle hyötyä ja mikä parasta, edullisin ostaa ja käyttää.- Anonyymi
Gripeniä suosittelee Suomelle myös Venäjä!
- Anonyymi
Lienee nyt jo päivän selvää että valinta on Gripen.
- Anonyymi
Grippenin mukana tulisi pari GlobalEye valvontakonetta.
Nostaisi Suomen aluevalvonta kapasiteetin aivan eritasolle, mitä se nyt on - Anonyymi
Jos Venäjä lupaa olla ampumatta niitä kun ne lennätetään Ruotsiin turvaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Grippenin mukana tulisi pari GlobalEye valvontakonetta.
Nostaisi Suomen aluevalvonta kapasiteetin aivan eritasolle, mitä se nyt onNuo ovat hyviä harjoitusmaaleja Venäjälle! F-35:tä venäläiset ei voi ampua alas kun se ei näy tutkassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo ovat hyviä harjoitusmaaleja Venäjälle! F-35:tä venäläiset ei voi ampua alas kun se ei näy tutkassa.
Ei näykään kun F-35 eivät uskalla käyttää sotatoimissa. Ryssät saakin harjoitella pitkään eivätkä onnistu kuin tiputtamaan omat putoilevat ja ne muutaman suhoin mitä saaneet ilmaan :D
- Anonyymi
ON han se herra oikein halli herra , maata möllöttää hallissa ja odottaa palvelua ja toiset passaa.
Ruotsalainen Kalle rippen , sese vasta on ilmailu hurja lissää vai pa.ta ; niitä paukkuja niin ja sen lentäjän voi vaihtaa.
Ja tämän kaiken suoritta se ruotsalainen varushenkilö.
Semmoista se se hävittäjä TEK. On - Anonyymi
Tottakai joo gripenhän se on paras hävittäjä. Näyttöjä piisaa vaikka muille jakaa.
Odotan silti ilmavoimien esitystä tästäkin huolimatta - Anonyymi
Onko niitä jasseja jo ilmassa muita kuin yksi proto ?
- Anonyymi
Seuraa uutisia, lentäneet jo monta vuotta, hesan näytöksessäkin esitti parhaat liikkeet, onhan se nopein ja ketterin.
- Anonyymi
Siitä mallista mitä suomelle tarjottu ei ole edes lentokelposta protoa ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seuraa uutisia, lentäneet jo monta vuotta, hesan näytöksessäkin esitti parhaat liikkeet, onhan se nopein ja ketterin.
Höpö höpö
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä mallista mitä suomelle tarjottu ei ole edes lentokelposta protoa ;)
Jepulis, juurikin näin. Gripen E:n tuotantosarja uhkaa jäädä niin pieneksi, että kuinkahan käy elinkaaripäivitysten?
Joko F-35 tai Super Hornet, jos yhtään käytetään järkeä valinnassa. - Anonyymi
Eikös ne jossain lentonäytöksessä esitelleet suomalaisille puumallia Gripenistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seuraa uutisia, lentäneet jo monta vuotta, hesan näytöksessäkin esitti parhaat liikkeet, onhan se nopein ja ketterin.
Se oli vanha tyyppi, ei tämä Suomelle tarjottu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se oli vanha tyyppi, ei tämä Suomelle tarjottu.
Kyllä siellä E-versiokin käväisi Saabin koelentäjän ohjaamana. Mutta operatiivisessa käytössä noita ei juurikaan vielä näy, vaan ruotsalaisetkin lentävät itsekin vanhalla C-Gripenillä. F-35:llä on ongelmansa ja lastentautinsa, mutta ne tiedetään ja niin on aina ollut kaikilla nykyaikaisilla hävittäjillä. Ellei ole, kyseessä on elinkaarensa loppupuoliskolla oleva konetyyppi, eli valmiiksi vanhentunutta teknologiaa. Gripen E:n lastentaudit tulevat esiin aikanaan operatiivisessa käytössä. Hävittäjää voisi verrata formula 1-autoon, eli jatkuvaan taiteiluun veitsenterällä suorituskyvyn ja luotettavuuden etsiessä sopivaa balanssia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä siellä E-versiokin käväisi Saabin koelentäjän ohjaamana. Mutta operatiivisessa käytössä noita ei juurikaan vielä näy, vaan ruotsalaisetkin lentävät itsekin vanhalla C-Gripenillä. F-35:llä on ongelmansa ja lastentautinsa, mutta ne tiedetään ja niin on aina ollut kaikilla nykyaikaisilla hävittäjillä. Ellei ole, kyseessä on elinkaarensa loppupuoliskolla oleva konetyyppi, eli valmiiksi vanhentunutta teknologiaa. Gripen E:n lastentaudit tulevat esiin aikanaan operatiivisessa käytössä. Hävittäjää voisi verrata formula 1-autoon, eli jatkuvaan taiteiluun veitsenterällä suorituskyvyn ja luotettavuuden etsiessä sopivaa balanssia.
Gripeneissä ei ole lastentauteja ja ehtivät hyvin käyttöön, Horneteilla voii lentää vielä pitkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se oli vanha tyyppi, ei tämä Suomelle tarjottu.
Tietenkin uusi malli, ei muu kehitystyö vaikuta lentämiseen mitenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Gripeneissä ei ole lastentauteja ja ehtivät hyvin käyttöön, Horneteilla voii lentää vielä pitkään.
Sinä kun tiedät ettei Gripenillä ole lastentauteja, joten olet ilmeisesti Saabilla töissä. Saab itse kun on ilmoittanut, etteivät he tiedota projektin mahdollisesti kohtaamista ongelmista julkisuuteen yhtä avoimesti kuin amerikkalaiset.
Gripen E on käytännössä eri kone kuin aikaisempi versio, ja sen lastentaudit tulevat eteen operatiivisen käytön myötä. Tällä hetkellähän kone on vielä kehittelyvaiheessa, vaikka pari ensimmäistä yksilöä onkin luovutettu. Juuri tuo epävarmuus on syy, miksi Sveitsi luopui Gripenistä, vaika ehtikin sen jo kertaalleen valita.
Horneteilla ei voi lentää enää pitkään, niiden tunnit alkavat olla täynnä. Koneet vaatisivat isoa peruskorjausta, jos niiden käyttöikää haluttaisiin jatkaa merkittävästi, ja se maksaisi maltaita.
- Anonyymi
Venäläispilotit voittaisi parven Raptoreita vaikka Cesnoilla. Ei se kone riitä, vaan tarvitaan myös kylmähermoisia lentäjiä. Ehkä juuri siksi USA:ssa droneista tuli niin suosittuja.
- Anonyymi
Venäläispilottien vuotuinen lentotuntimäärä on suunnilleen puolet jenkkien vastaavasta. Että se siitä heidän taidoistaan. Länsimaisissa näytöksissä esiintyvät ovat tietenkin erikseen, mutta Venäjällä onkin aina panostettu bluffiin. Rivipilotit häviävät amerikkalaisille lentotaidossa 6-0.
- Anonyymi
Eihän ryssät ole pärjänneet missään, ei edes afgaaneja vastaan :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän ryssät ole pärjänneet missään, ei edes afgaaneja vastaan :)
Aivan, ja miksi siis laittaa 10 miljardia jälleen kankkulan kaivoon kun dronit on tätä päivää eli miljoonalla saamme montako hyödöllistä............
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, ja miksi siis laittaa 10 miljardia jälleen kankkulan kaivoon kun dronit on tätä päivää eli miljoonalla saamme montako hyödöllistä............
Eihän tänne tarvita kuin flunssantapainen bioasepöpö ja yhteiskunta lamaantuu. Nanorokotetuille piloteille käy kuten Hyvinkään alassyöksyneelle pienessä rasituksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tänne tarvita kuin flunssantapainen bioasepöpö ja yhteiskunta lamaantuu. Nanorokotetuille piloteille käy kuten Hyvinkään alassyöksyneelle pienessä rasituksessa.
Juna meni jo.
- Anonyymi
Matias Russ voitti potkurikoneella koko venäjän ilmapuolustuksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, ja miksi siis laittaa 10 miljardia jälleen kankkulan kaivoon kun dronit on tätä päivää eli miljoonalla saamme montako hyödöllistä............
Eikä amerikkalaiseen kaivoonkaan, Gripen paras sijoitus ja saadaan työpaikat Suomeen, vastaostotkin toimii toisin kuin amerikkalaisten kanssa.
- Anonyymi
Taitaa kuitenkin loppupeleissä olla pitkälti poliittinen päätös.
- Anonyymi
Viimeksi oli nainen pääpäsmärinä, katsotaan miten nyt käy. Norjalaisten mukaan F-35 käyttökulut ovat moninkertaiset ilmoitettuun verrattuna, tulisi todella kalliiksi. Suomessa 200 miljoonan sijaan 650 miljoonaa vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeksi oli nainen pääpäsmärinä, katsotaan miten nyt käy. Norjalaisten mukaan F-35 käyttökulut ovat moninkertaiset ilmoitettuun verrattuna, tulisi todella kalliiksi. Suomessa 200 miljoonan sijaan 650 miljoonaa vuodessa.
Kyllä voipi olla näin. Muutenkn huono lentokone. Liian hidas jopa rauhan ajan tunnistuslentoihin. Jos pelkkä pelote tarvittaisiin niin sitten. Käytännöllinen ja parhaiten täällä toimiva ratkaisu on uudistettu super hornet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä voipi olla näin. Muutenkn huono lentokone. Liian hidas jopa rauhan ajan tunnistuslentoihin. Jos pelkkä pelote tarvittaisiin niin sitten. Käytännöllinen ja parhaiten täällä toimiva ratkaisu on uudistettu super hornet.
Ei Hornetkaan olisi huono vaihtoehto, mutta enemmän etuja Gripenissä.
- Anonyymi
alkeisvoimia
- Anonyymi
Jos pitäisi valita f35 tai jas niin ilman muuta f35. Molempia saa 64 kpl budjetin puitteissa. F35 viidennen sukupolven hävittäjä jas ei .
- Anonyymi
Olisi järjettömäön kallis käyttää ja pitäisi olla moninkertainen määrä huoltojen takia, Gripeniin voi vaihtaa moottorinkin hetkessä vaikka metsässä ja nousta tavalliselta maantieltä.
Paljon enemmän kuin kappalehinta ratkaisee että voidaan koota ja huoltaa Suomessa, valmistaa osia, saadaan oikeasti vastaostoja ja luultavasti muutakin tuotantoa tänne. Kannattaa olla mahdollismman paljon sotilaallista yhteistyötä Ruotsin kanssa ellei liitytä Natoon tai vaikka liityttäisiinkin joskus.
- Anonyymi
Ilman muuta JAS 39. Halvempi ostaa ja käyttää. Pohjolan oloihin rakennettu.
Ei voi kuin hämmästellä tätä intoa tuhlata velkarahaa johonkin lentokoneisiin ja niiden polttoaineisiin, jotka vielä pilaa ilmastoakin.
JAS 39 Gripen on Suomelle paras. - Anonyymi
Olemme jo päättäneet ottaa ruotsalaisen Gripenin, se oli poliittinen valinta.
T. Hallitus- Anonyymi
Onneksi on mies puolustusministerinä, voi toteutuakin tyhmistä tytöistä huolimatta. Kepuleista tosin ei koskaan tiedä, mutta puolustusvoimathan sen suosituksen tekee. Hallituksen pitää toki ottaa huomioon myös mm käyttökulut ja työllistävyys Suomessa. Kun rikas Norja valittaa liian kalliista käyttökuluista niin on aivan varmasti liian kallis Suomella.
- Anonyymi
Täällä ollaan etulinjassa. Ruotsissa ei. Vain paras voidaan valita.
- Anonyymi
Siksi Ruotsi tarjoaa parasta!
- Anonyymi
Paras on se kone, joka ei tehottomasti tuhlaa liikaa puolustukseen käytettävissä olevaa niukkaa rahaa. Gripen on tehty laatutietoisille ruotsalaisille, jotka eivät pidä veronmaksajien rahojen haaskuusta.
- Anonyymi
Saako Jas 39:ä ilmaan ilman Putinin lupaa.
- Anonyymi
USA:ssa voi tosiaan nousta valtaan putinan sätkyukko, varmempi ostaa koneet Ruotsista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
USA:ssa voi tosiaan nousta valtaan putinan sätkyukko, varmempi ostaa koneet Ruotsista.
Tai sitten ei.
- Anonyymi
Ruotsilla on valvottavana omana rajaseutunaan mm Pohjanmeren itäreuna, strategiset Tanskan salmet ja Itämeren keskeiset osat Gotlannin ympärillä, rajanaapurina Kaliningrad. Kyllä siellä rakennetaan sotakone, joka näistä tehtävistä suoriutuu.
- Anonyymi
Pelkkää länsipropagandaa. Jos tulisi ilmasota Venäjä vs. Nato tai USA, niin en yhtään häpeä veikata Sukhoita ilmaherruushävittäjäksi. Vaikka Sukhoi voi olla paperilla USA:n hävittäjiä huonompi, on silti Venäläisillä etunsa, eli venäläispilotit. Heissä on enemmän munaa kuin kenessäkään muussa.
- Anonyymi
Venäläispilotit harjoittelevat vuodessa keskimäärin noin 50% siitä lentotuntimäärästä, minkä jenkkipilotit. Enkä nyt puhu niistä muutamista näytöslentäjisteä, jotka tekevät näyttäviä mutta ah niin turhia sirkustemppuja lentonäytöksissä, vaan rivipilottien suuresta enemmistöstä joiden varassa ilmasodan menestys on.
Että se siitä. Ryssänpilotti ei voittaisi jenkkipilottia edes Darth Vaderin TIE Fighterilla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654918
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j652906- 1902751
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!182715Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk232296Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi72196Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282093Hei olen tulossa Ajoihin
Imatralle ja olen kiinnostunut lainaamaan jonkun vaimoa viikonlopuksi.302046- 21212
- 2071108