Miks hapenottokyky huononee
Oon 20v nuori nainen ja aktiivisuusrannekkeella seuraan kunnon kohentumista. Oon käynyt juoksemassa n. 2kk kolmesti viikossa. Jokainen juoksu kerta on vähän erilainen jotta kehittyisi paremmin. Ja aina ranneke kertoo että suoritus oli kunto tasoa parantava. Mulla oli 1,5kk maksimaalinen hapenottokyky 39 ja nyt se on laskenut ja on 38. Mistä johtuu?
Eikös sen kuuluis nousta eikä laskea
Hapenottokyky huononee?
2
587
Vastaukset
- Anonyymi
Miten mittaat hapenottokykyäsi? Veren happipitoisuutta voidaan mitata saturaatio mittarilla. Terveellä normaali arvo 96-100.
En tiedä mihin laskusi perustuu tai miten hapenottokykyä mittaat. Voisiko pienempi arvo meinata kevyempää hengitystyötä? Olettaisin että koet hengittämisen nyt helpommaksi ja vaivattomammaksi kuin aloittaessasi kuntoilu?- Anonyymi
Urheilukello mittaa tuon. Se ei ole sama asia kun happisaturaatio. Se ei siis kerro veren happipitoisuutta tms. Maksimaalinen hapenottokyky kertoo urheilusuorituksessa ihmisen käyttämää hapenenimmäismäärää. Ja kertoo siis aerobisesta kapasiteetista, sydämen ja keuhkojen toiminnasta. Mitä suurempi VO2Max arvo on niin sitä parempi kunto. Tuntuu että kunto olisi parantunut on kevyt juosta pitempiäkin matkoja mutta numero sen kun pienenee nyt on 37. Säännöllisellä liikunnalla arvon pitäis nousta, mutta mulla tapahtuu toisinpäin. Mietin tässä että kun aerobinen kuntoni on noussut niin onko sydämeni tai keuhkojen toiminnassa vikaa? Välillä juostessa kyllä tulee äkillisiä, nopeita pistoja ja muljahduksia sydämen paikkeille. Pitäisikö tästä mennä lääkäriin?
T: ap
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202243Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3031216- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642