Tämä on lainaus Sansan sivuilta; Saksan evankelinen kirkko (EKD) on julkaissut 22. huhtikuuta 2021 "digitaalisen ajan Kymmenen käskyä".
1. Varjele ja elä todeksi vapautta Jumalan luomana digitaalisena aikana
Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia. (2. Moos. 20:2–3)
2. Ymmärrä, miten digitaalisen maailman kuvat muokkaavat identiteettiä ja vapaata solidaarisuutta
Älä tee itsellesi patsasta, äläkä muutakaan jumalankuvaa… (2. Moos. 20:4)
3. Ole tietoinen uskonnollisen viestittämisen mahdollisuuksista digitaalisessa maailmassa
Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä… (2. Moos. 20:7)
4. Anna digitaaliselle elämälle terveellinen rytmi
Muista pyhittää lepopäivä (2. Moos. 20:8)
5. Tee sukupolvien väliset suhteet digitaalisesti oikeudenmukaisemmiksi
Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa (2. Moos. 20:12)
6. Lopeta digitaalinen väkivalta
Älä tapa (2. Moos. 20:13)
7. Edistä vapautta ja tietoisuutta intiimeissä suhteissa digitaalisessa tilassa
Älä tee aviorikosta (2. Moos. 20:14)
8. Rohkaise oikeudenmukaiseen osallistumiseen digitaalisessa taloudessa
Älä varasta (2. Moos. 20: 15)
9. Edistä totuudellisuutta digitaalisissa yhteyksissä
Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan (2. Moos. 20:16)
10. Varo ahneutta digitaalisessa maailmassa
Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen (2. Moos. 20:17)
Lisään vielä tämän, digiaikanakin muuttumattoman tosiasian:
"Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista (oppivat vanhemmiltaan), vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni." Eli Armo on kaikille sille valtavalle joukolle, jotka uskovat Jeesuksen Kristuksen omaksi vapahtajakseen - myös digiaikana.
Digitaalisen ajan Kymmenen käskyä.
2
100
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo oli aika hyvä.
Mitähän viides digitaalinen käsky mahtaa tarkoittaa?
"5. Tee sukupolvien väliset suhteet digitaalisesti oikeudenmukaisemmiksi"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1027063- 474836
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa562711Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52208Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101168Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1821147Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921043Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai246872Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30866Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?179803