Akkuauton toimintamatka

Anonyymi

Alla toimittajan näkemys akkuauton luvatusta 500km toimintamatkasta välillä Hki-Turku-Hki. Testi on tehty ihan väärin.
Jos toimittaja olisi käyttänyt edes yhden päivän matkan suunnitteluun ennen matkaa niin hän olisi voinut tehdä ilmaisen parin tunnin välilatauksen esim. Lidlin parkissa ja lisäksi yöpyä Turussa hotellissa jossa olisi voinut ladata lisää virtaa akkuihin niin mitään ongelmaa ei olisi ollut.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jos-sahkoauton-toimintamatka-on-500-kilometria-miksei-silla-paase-edes-350-kilometria-jaksaa-joka-kerta-ihmetyttaa/8135522#gs.0xj02a

52

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No huhu huh!!! Vetyauto alkaa kiinnostamaan aina vaan enemmän ja enemmän kun lukee näitä...

      • Anonyymi

        No kyllä. En ymmärrä miten joku voi ostaa akkuauton...


    • Anonyymi

      "Jos toimittaja olisi käyttänyt edes yhden päivän matkan suunnitteluun ennen matkaa..." Onhan tuo tosiaan sellainen extremematka että ei sille ilman tarkkaa suunnitelmaa voi lähteä...

    • Anonyymi

      Tuttu osti Golfin täyssähköauton reilu puoli vuotta sitten. Myyntiedustaja, asuu Helsingissä ja kiroaa kilometrilupausten paikkansapitämättömyyttä. Hommista ei meinaa tulla mitään jatkuvien latausten takia.
      Nyt hänellä onkin vaimon bensiiniauto käytössä ja on päättänyt luopua Golfista.
      Vaihtoehtona on nyt polttomoottoriauto tai hybridi. Vetyauto olisi ihanteellinen jos vain olisi Eteläsuomen alueella vetytankkausverkosto.

      • Anonyymi

        Polttokennoteknologialla on esim. Kiinan näkökulmasta useita etuja. Se auttaa Kiinaa pienentämään riippuvuuttaan tuontienergiasta ja tuontiraaka-aineista. Litiumioniakut tarvitsevat paljon erilaisia harvinaiseksi käyviä metalleja, kuten kobolttia, litiumi ja nikkeliä, joiden hinta on jo nyt noussut vuodessa 50%, mutta polttokennojen valmistus vaatii lähinnä platinaa, jota on tarjolla runsaaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttokennoteknologialla on esim. Kiinan näkökulmasta useita etuja. Se auttaa Kiinaa pienentämään riippuvuuttaan tuontienergiasta ja tuontiraaka-aineista. Litiumioniakut tarvitsevat paljon erilaisia harvinaiseksi käyviä metalleja, kuten kobolttia, litiumi ja nikkeliä, joiden hinta on jo nyt noussut vuodessa 50%, mutta polttokennojen valmistus vaatii lähinnä platinaa, jota on tarjolla runsaaasti.

        "mutta polttokennojen valmistus vaatii lähinnä platinaa, jota on tarjolla runsaaasti."

        Päivän röhönaurut, kiitoksia!


    • Anonyymi

      "Jos toimittaja olisi käyttänyt edes yhden päivän matkan suunnitteluun"

      Yhden minuutin suunnittelulla hän olisi ladannut autonsa menomatkalla 30 minuutissa Paimiossa samalla kun olisi tehnyt draftin tästä artikkelista tai syönyt aamiaisen.

      Mutta kun tarkoitus oli tehdä klikkihuorausartikkeli niin sitten piti tehdä matkasta väkisin mahdollisimman hankala.

      • Anonyymi

        Mutta kun se luvattu toimintamatka oli 500 km...
        On tuo kyllä melkoista matkantekoa... Tuollainen lyhyt reissu pitäisi pystyä heittämään ilman mitään turhia latauspysähdyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun se luvattu toimintamatka oli 500 km...
        On tuo kyllä melkoista matkantekoa... Tuollainen lyhyt reissu pitäisi pystyä heittämään ilman mitään turhia latauspysähdyksiä.

        Jokainen täysjärkinen tietää ettei sähkisten WLTP range tai polttiksien WLTP kulutuslukemat toteudu arkielämässä. Jos tuo on yllätys niin mahtaa tämä maailma tuntua aika ihmeelliseltä paikalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen täysjärkinen tietää ettei sähkisten WLTP range tai polttiksien WLTP kulutuslukemat toteudu arkielämässä. Jos tuo on yllätys niin mahtaa tämä maailma tuntua aika ihmeelliseltä paikalta.

        Polttiksen saa tankattua 3-4 minuutissa. Akkuauton akkua latailet täyteen tunteja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksen saa tankattua 3-4 minuutissa. Akkuauton akkua latailet täyteen tunteja...

        Tuo ID.4 latautuu 20-80% 32 minuutissa. Ja tuon kaverin olisi tarvinnut ladata vain 15-20 minuuttia tarpeensa täyttämiseksi.


      • Anonyymi

        Jos Stadista lähtiessä pitää jo Paimiossa ruveta einestämään niin kyllä on varsinaista matkantekoa. Sinne häviää ne "säästöt" huoltoasemien kuppiloihin. Tulee talon pannut ja lehtipihvit tutuiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Stadista lähtiessä pitää jo Paimiossa ruveta einestämään niin kyllä on varsinaista matkantekoa. Sinne häviää ne "säästöt" huoltoasemien kuppiloihin. Tulee talon pannut ja lehtipihvit tutuiksi.

        Tarve lataukselle olisi noin 15 min. et siinä ajassa kerkeä einestämään. Käytännössä harvalla ihmisellä on niin kiire, että tuo olisi oikea ongelma.
        Ongelmia yritetään sähköautoille väkisin keksiä ihan vaan koska kateus, kun itsellä ei ole varaa sellaista ostaa ja sähköautoilijat säästävät kalliit bensakulut.


      • Anonyymi

        Voisitko perustella?


      • Anonyymi

        LITIUMIN lisääntyvä tarve nostaa sähköautojen akkuihin tarvittavan alkalimetallin hintoja samalla kun on käymässä ilmeiseksi, että tuotanto ei tule riittämään autoteollisuuden tarpeisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LITIUMIN lisääntyvä tarve nostaa sähköautojen akkuihin tarvittavan alkalimetallin hintoja samalla kun on käymässä ilmeiseksi, että tuotanto ei tule riittämään autoteollisuuden tarpeisiin.

        Lähinnä tilapäisiä kysynnän aiheuttamia hintapiikkejä. Uusia litium-projekteja on maailma pullollaan. Ei litiumista koskaan pulaa tule kunhan saadaan kaivokset pyörimään.


    • Anonyymi

      Eli eikö toimintamatka tarkoitakaan matkaa, jonka voi ajaa ilman lisälatausta?

      • Anonyymi

        Tarkoittaa sitä matkaa jonka aikana täytyy toimia ja säheltää oikein huolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaa sitä matkaa jonka aikana täytyy toimia ja säheltää oikein huolella.

        Saattaisihan tuollainen toimia jossain pitsakuskin ja postinjakajan ajopelinä nurkka-ajossa ja lähiliikenteessä mutta surkeaa on jos ei edes Turusta Helsinkiin ja takaisin pääse latailematta. Kyllä hermo menisi.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaisihan tuollainen toimia jossain pitsakuskin ja postinjakajan ajopelinä nurkka-ajossa ja lähiliikenteessä mutta surkeaa on jos ei edes Turusta Helsinkiin ja takaisin pääse latailematta. Kyllä hermo menisi.....

        Ei tuollaisella sähkäautolla pelasteta muuta kuin volkkarin ja k caaran taloutta omien hermojen ja kukkaron kustannuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaisihan tuollainen toimia jossain pitsakuskin ja postinjakajan ajopelinä nurkka-ajossa ja lähiliikenteessä mutta surkeaa on jos ei edes Turusta Helsinkiin ja takaisin pääse latailematta. Kyllä hermo menisi.....

        Ja huolto-ja jakeluautoissa ym. Niissäkin sillä edellytyksellä että jaellaan max. sen 300-350km päivässä ja yöksi viedään talleille latautumaan.
        Jo tavallisen perheen täytyy liikkua muuallakin kuin välillä koti-ruokakauppa-työpaikka. Käydään kylässä ja sukulaisissa, harrastetaan, lomaillaan, mökkeillään...
        Jos näistä normaaleista elämän aktiviteeteista pakotetaan luopumaan niin melkoinen kurjala siintää tulevaisuudessa.


    • Anonyymi

      Näköjään Suomessakin pitäisi laittaa "jopa 500km, mutta voi olla vähemmänkin, riippuen..." teksti, kun tervettä järkeä esiintyy yhä harvemmin väestön keskuudessa. Yksi luku ei pysty kertomaan miljoonan eri tilanteen kulutusta. Joku luku kuitenkin pitää ilmoittaa suuntaa antavana.

      • Anonyymi

        Näin juuri. Tuolla autolle jolle luvataan 500km toimintamatka, voi todellisuudessa olla 250km.
        Tämä pitäisi jokaisen ymmärtää. Tuo 500km rangen saavuttaminen vaatisi täysin optimaaliset olosuhteet, jota on hyvin vaikea saavuttaa ja silloin akku olisi tosiaan täysin tyhjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin juuri. Tuolla autolle jolle luvataan 500km toimintamatka, voi todellisuudessa olla 250km.
        Tämä pitäisi jokaisen ymmärtää. Tuo 500km rangen saavuttaminen vaatisi täysin optimaaliset olosuhteet, jota on hyvin vaikea saavuttaa ja silloin akku olisi tosiaan täysin tyhjä.

        Kuinka moni käy autolla Helsingista Turussa? Tuskin kovinkaan moni...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka moni käy autolla Helsingista Turussa? Tuskin kovinkaan moni...

        Yksikään tuttu ei tee noin pitkiä autoreissuja joten aika provo koko juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka moni käy autolla Helsingista Turussa? Tuskin kovinkaan moni...

        Tuskin kukaan on koskaan käynyt autolla Helsingistä Turussa tai päinvastoin. Ihme sähköautovastaista provoilua taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kukaan on koskaan käynyt autolla Helsingistä Turussa tai päinvastoin. Ihme sähköautovastaista provoilua taas.

        Kyllä Toyota tähänkin ongelmaan tulee ratkaisun tuomaan niinkuin moneen muuhunkin. Konsernilta voi vaan odottaa lisää ongelmia. Toyota on ennenkin totuttu näkemään ongelmien ratkaisijana ja maailman valloittajana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin juuri. Tuolla autolle jolle luvataan 500km toimintamatka, voi todellisuudessa olla 250km.
        Tämä pitäisi jokaisen ymmärtää. Tuo 500km rangen saavuttaminen vaatisi täysin optimaaliset olosuhteet, jota on hyvin vaikea saavuttaa ja silloin akku olisi tosiaan täysin tyhjä.

        No ilmoittaa sitten vaan 250 km, niin ei olis kellään urputtamista, ettei pääse viittäsataa kilsaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ilmoittaa sitten vaan 250 km, niin ei olis kellään urputtamista, ettei pääse viittäsataa kilsaa.

        "No ilmoittaa sitten vaan 250 km, niin ei olis kellään urputtamista, ettei pääse viittäsataa kilsaa."

        Kuinka monta kertaa teille tahvoille pitää kertoa että WLTP ei ole yhdenkään autovalmistajan määrittelemä tapa mitata kulutusta tai rangea? Se on kaikille valmistajille yhteinen standardi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No ilmoittaa sitten vaan 250 km, niin ei olis kellään urputtamista, ettei pääse viittäsataa kilsaa."

        Kuinka monta kertaa teille tahvoille pitää kertoa että WLTP ei ole yhdenkään autovalmistajan määrittelemä tapa mitata kulutusta tai rangea? Se on kaikille valmistajille yhteinen standardi.

        No ei kai se mitenkään estä ilmoittamasta realistisempia lukemia, esim. WLTP arvon lisäksi erilaisille ajoprofiileille tms., vaikka toki niiden esittäminen saattaa olla markkinoinnillisesti arveluttavaa, ellei sitten satu pääsemään luotettavuutta arvostavan asiakaskunnan suosioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kai se mitenkään estä ilmoittamasta realistisempia lukemia, esim. WLTP arvon lisäksi erilaisille ajoprofiileille tms., vaikka toki niiden esittäminen saattaa olla markkinoinnillisesti arveluttavaa, ellei sitten satu pääsemään luotettavuutta arvostavan asiakaskunnan suosioon.

        "No ei kai se mitenkään estä ilmoittamasta realistisempia lukemia,"

        VW on aina ilmoittanut sähköautoilleen myös nämä oikean maailman luvut WLTP -rangen lisäksi.
        Se vaan menee ohi täällä pihalla-kuin-lintulauta-maailmassa.
        Tietämättömyyden voima on aina ollut ylitsekäymätön.


    • Anonyymi

      Esimerkiksi korealaismerkki Hyundai olisi kiinnostunut tuomaan polttokennoautoja Suomeen, mutta joutunee aloittamaan Baltiasta. Hyundai Motor Finlandin tytäryhtiö nimittäin vastaa merkin maahantuonnista Baltiassa, jonne on alkanut jo rakentua vetyautojen tankkausverkosto.

    • Anonyymi

      Milloinkahan poliisit ottavat pistokkeesta ladattavat paristoautot käyttöön partioautoiksi? Toivotaan sitten ettei rosmot karkaa kun pattereista loppuu virta kesken takaa-ajon.

      • Anonyymi

        Esim. Tesla Model 3 performance toimisi hyvinkin partioautona varsinkin kaupunkialueilla. Poliisipartion ajot ovat noin 150 km/päivä helsingin alueella. Akun loppumista olisi turha pelätä kiinniotto tilanteissakaan koska Teslaa ei hevin pakoon pääse. Akkua saisi ladattua aina auton seisoessa taukojen aikana sekä laturit poliisiaseman parkkihallissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. Tesla Model 3 performance toimisi hyvinkin partioautona varsinkin kaupunkialueilla. Poliisipartion ajot ovat noin 150 km/päivä helsingin alueella. Akun loppumista olisi turha pelätä kiinniotto tilanteissakaan koska Teslaa ei hevin pakoon pääse. Akkua saisi ladattua aina auton seisoessa taukojen aikana sekä laturit poliisiaseman parkkihallissa.

        Pollarit sitten vaan vaihtamaan vanhat Mondeonsa ja Skoodansa uusiin Tesloihin. Suomi on rikas maa...


      • Anonyymi

        Stadin rosmojen kannattaisi lähteä ajamaan karkuun suoraan koilliseen päin. Mitä kauemmaksi menee sen epätodennäköisemmin sinne enää saa toista partiota eteen tietä tukkimaan. Lopulta takaa-ajavalta partiolta loppuisi sähköt ja hinausautoa kutsuttais.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stadin rosmojen kannattaisi lähteä ajamaan karkuun suoraan koilliseen päin. Mitä kauemmaksi menee sen epätodennäköisemmin sinne enää saa toista partiota eteen tietä tukkimaan. Lopulta takaa-ajavalta partiolta loppuisi sähköt ja hinausautoa kutsuttais.

        Karkurin matka jää parin sadan metrin pituiseksi kun Tesla jo menee ohi ja kiilaa karkurin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karkurin matka jää parin sadan metrin pituiseksi kun Tesla jo menee ohi ja kiilaa karkurin.

        Eihän pollarit rikollisten kannassa heti tekopaikalla ole. Useimmiten kävisi niin että hätäkeskus kertoo ettei kannata lähteä perään, sähkö loppuu paljon aikaisemmin kun pääsette edes tonteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän pollarit rikollisten kannassa heti tekopaikalla ole. Useimmiten kävisi niin että hätäkeskus kertoo ettei kannata lähteä perään, sähkö loppuu paljon aikaisemmin kun pääsette edes tonteille.

        90% takaa-ajoista on kortittomien, juoppojen tai varastetun auton takaa -ajoja jotka partio huomaa liikenteessä. Perään lähtö vaikka kilometrin päästä on turhaa mille autolle tahansa. Miten pystyt seuraamaan autoa tuon matkan päästä? Mistä edes voit tietää karkurin suunnan? Ajattele nyt vähän.


    • Anonyymi

      Minulla on autossa noin kuusi litraa polttoainetta dieseliä, kun merkkivalo syttyy. Tämän jälkeen Etelä-Suomea korkeammalla ajaminen keskittyy valon tarkkailemiseen. Vierellä vaimo huomaa merkkivalon ja kysyy monta kertaa pottoaineen riittävyydestä. Tämä vaikka polttoaine riittää millä tahansa pakkasella noin 150 km matkaan.

      Entä sähköauto, tarjoaako tämä miellyttävän matkanopeuden ja sisälämmön 150 km matkalle? Vaimot repeävät rinnalla säksättämään perheen loman pilaantumisesta ja lapsista takapenkillä, jotka pitää saada nukkumaan. Ehdotat heille 25 euron ylimääräistä mäkkärireissua. Sähköauto sopii kenties läskeille, mutta hoikat vesipäiviä viettävät eivät ylimääräisiä pysähdyksiä kaipaa. Kun edes kahvia ei noina päivinä juoda.

      • Anonyymi

        Nuo onnistuvat kevyesti tuolle matkalle. On jo todettu, että sähköautot ovat yhtä lämpimiä kuin polttikset keskimäärin. Ja tuon matkan ajaa normaalilla vauhdilla sähköaautollakin.


    • Anonyymi

      Mitä järkeä on lähteä noin pitkälle matkalle? Kukaan ei tee tuollaisia matkoja oikeasti!

    • Anonyymi

      Kyllä tuo akkusähköauton latausrumba on melkoista sähellystä. Kuka viitsii?
      Toki sellainen ihminen viitsii jolla ei ole minkäänlaisia ihmissuhteita ja muuta elämää kuin se auto...

      • Anonyymi

        Jos jatkuvasti on tarve ajaa satoja kilometrejä päivässä niin silloin polttomoottori on varmaan järkevämpi valinta. Tosin tuollaiset kilometrimäärät tarkoittavat lähestulkoon autossa asumista, ja nimenomaan tuosta kyllä pitkällä aikajänteellä kärsii ihmissuhteet ja muut elämä...


    • Anonyymi

      Kauhean lyhyitä nuo akkuauton toimintamatkat

    • Anonyymi

      Olis jättänyt koko ritsan sinne kotiparkkiin jossa se parhaiten viihtyy ja mennyt taksilla.

    • Anonyymi

      Aina pitäisi ilmoittaa sellainen matka jossa auto on yön - 10c pakkasessa ei lämmityksessä ja lähdetään ajamaan 80kmh ja sisälämpö 23c

      Antaisi todellisen kuvan käyttäjille.

    • Anonyymi

      En ikinä uskaltaisi ostaa lataussähköautoa

    • Anonyymi

      Ei noissa langan perässä roikototettavissa akkuautoissa ole mitään järkeä. Vetyauto on tulevaisuutta.

    • Anonyymi

      Akkusähköauto on huono. Vetyauto sen olla pitää.

    • Anonyymi

      Saisinko vähän perusteluja

    • Anonyymi

      Aika extremematkailua tuollaisen akkuauton kanssa. Kyllä vetykäyttöinen auto on paras ratkaisu.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe