Mormonien mukaa Jumala on joskus ollut itse pelkkä ihminen

Anonyymi

Mormonien sivustolla on artikkeli nimeltä "Is President Lorenzo Snow’s oft-repeated statement—“As man now is, God once was; as God now is, man may be”—accepted as official doctrine by the Church?"

Suomeksi käännettynä artikkelin nimi olisi "Onko Presidentti Lorenzo Snow:n usein toistettu lause - "Kuten ihminen on nyt, Jumala aikoinaan oli; kuten Jumala on nyt, ihminen voi tulla olemaan" hyväksytty kirkon virallisena uskonkappaleena?"

Artikkeli selittää että tämä opetus on Mormonikirkon virallinen uskonkappale.

Mormonikirkon mukaan Jumala oli siis aikoinaan itse ihminen ja koska palvoi omaa luojaansa hyvin, saavutti siis aikanaan itse jumalan aseman.

Tästä voi sitten huomata että heidän mukaansa Raamatun Jumalalla on oma Jumala joka oli Jumala häntä ennen, ja hänen yläpuolellaan on taas joku joka oli Jumala häntä ennen, ja niin edelleen.

Tästä voisi sitten kysyä mitenkä se muka sopii yhteen Raamatun opetusten kanssa.

Kuten esimerkiksi Jesajan kirjan luvussa 43 jakeessa 10:

"Minun todistajani, sanoo Herra, olette te – Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni – ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."

Tai siihen mitä sanotaan kirjeessä Heprealaisille, luvussa 6 jakeessa 13:

"Antaessaan Abrahamille lupauksensa Jumala vannoi omaan nimeensä, koska ei ollut ketään suurempaa, jonka nimeen hän olisi vannonut."

(Nämä Raamatunkohdat ovat lainattuja Suomen Kirkkoraamatusta v 1992)

30

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        Tuo artikkeli päättyy sanoilla

        “This same doctrine has of course been known to the prophets of all the ages, and President Snow wrote an excellent poetic summary of it.” (Address on Snow Day, given at Snow College, 14 May 1971, pp. 1, 3–4; italics added.)

        It is clear that the teaching of President Lorenzo Snow is both acceptable and accepted doctrine in the Church today.

        (Eli siis että on selvää että Presidentti Snown opetus on sekä hyväksyttävä ja hyväksytty opinkappale Mormonikirkossa)


    • Anonyymi

      Jumala ei ole koskaan ollut ihminen, lopettakaa sekoilut

      • Anonyymi

        Jumalaa ei ole koskaan ollut, lopettakaa sekoilut.


    • Anonyymi

      Eikös yhtä sekavaa ole oppi että Jeesuksen (Sana) kautta on luotu kaikki vaikka tuokin sanonta (oppi) on ristiriidassa Raamatun ensi jakeen kanssa että "Alussa loi Jumala taivaan ja maan".

      • Anonyymi

        Ei ole Raamatun sanan vastainen


      • Anonyymi

        Sana oli luomisessa mukana!
        Sanal. 8.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana oli luomisessa mukana!
        Sanal. 8.

        Sananlaskujen kirjan 8 luvun puhuja ei ole Sana vaan Pyhä Henki eli Gabriel.


      • Anonyymi

        Sana ei juurikaan esiinny Vanhan Testamentin kirjoissa.


    • Tuota ei kuitenkaan ole kanonisoiduissa taksteissä. Se asia on alunperin yhdessä Joseph Smithin saarnassa.

      Kun olen itse miettinyt asiaa, olen tullut siihen tulokseen, että tämä on niitä asioita, joita Jumalan olemuksesta ei voi ihmisenä ollessaan täysin ymmärtää, eikä asiaa ole täysin vielä ilmoitettu niin pitkälle kuin ihminen voi sen ymmärtää.

      Puolinaisesti ymmärrettynä asia vaan antaa aseita vastustajille, jos siitä opinkappale tehdään. Siksi ei ole tehty, vaikka kuka tahansa niin väittäisi.

      Se on jotain sellaista, että Ylijumala ei ole se Henkilö, se Jumalista, joka Isän valtaistuimella kulloinkin istuu, vaan Isä Jumala on itse se valtaistuin, ja valtaistuimella Istuva on ulkomuodoltaan aina Jeesuksen ja Isän näköinen. Samoin Hän, joka istuu Jeesuksen paikalla.

      Huomatkaa nuo isot kirjaimet. Kukaan taivaan tavallisista jumal'olennoista , jumalista pienellä kirjaimella, ei voi istua Isä- Jumalan valtaistuimella.

      Se valtaistuin on vain yksi, ja vain Yksi siinä istuu. Ja vain Yksi istuu Hänen oikealla puolellaan, Ainosyntyinen.

      • Anonyymi

        "Tuota ei kuitenkaan ole kanonisoiduissa taksteissä. Se asia on alunperin yhdessä Joseph Smithin saarnassa."

        No Mormonikirkko on kuitenkin sen hyväksynyt opikseen ihan samoin.

        Yksinkertaisempi ratkaisu kuin se että "emme voi tarpeeksi tietää" on se että Jumala (Jeesuksen isä) ei itse ole koskaan ollut mikään ihminen. Ja että se mitä Saatana sanoi Eevalle (että sinusta voi tulla kuin Jumala) oli vain Saatanan omaa valehtelua koska yritti saada Eevan haluamaan sitä hedelmää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tuota ei kuitenkaan ole kanonisoiduissa taksteissä. Se asia on alunperin yhdessä Joseph Smithin saarnassa."

        No Mormonikirkko on kuitenkin sen hyväksynyt opikseen ihan samoin.

        Yksinkertaisempi ratkaisu kuin se että "emme voi tarpeeksi tietää" on se että Jumala (Jeesuksen isä) ei itse ole koskaan ollut mikään ihminen. Ja että se mitä Saatana sanoi Eevalle (että sinusta voi tulla kuin Jumala) oli vain Saatanan omaa valehtelua koska yritti saada Eevan haluamaan sitä hedelmää.

        Voi se olla niinkin kuin meidän kirkko opettaa.


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Voi se olla niinkin kuin meidän kirkko opettaa.

        Lopettakaa kaikki ihmisteoriat ja keskittykää pelkästään Raamatun sanaan, muuten hukka perii!


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Voi se olla niinkin kuin meidän kirkko opettaa.

        Voi olla. Mutta Raamattu on silloin väärässä.


      • Anonyymi

        Eli et usko että Korkein Jumala on persoona vaan tuoli? Okei.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla. Mutta Raamattu on silloin väärässä.

        Raamattu on oikeassa ja meidän kirkko opettaa Raamatun mukaisesti. Muiden kirkkojen Raamatun tulkinta on se mikä on virheellistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli et usko että Korkein Jumala on persoona vaan tuoli? Okei.

        Korkein Jumala on persoona ja valtaistuimella istuva. Nyt siinä istuu Jeesus, luomakunnan Jumala. Kun luomakunta on valmis, hän luovuttaa luomakunnan Isä- Jumalalle valmiina ja kaunistettuna. Silloin kun tämä luodaan uudeksi taivaaksi ja uudeksi maaksi.


      • Anonyymi

        Sana luotiin alussa jumalaksi, ei Jumalaksi ja ennen Sanan luomista maailmankaikkeudessa oli 8 Jumalaa Jehova mukaan lukien.


      • Olli.S kirjoitti:

        Raamattu on oikeassa ja meidän kirkko opettaa Raamatun mukaisesti. Muiden kirkkojen Raamatun tulkinta on se mikä on virheellistä.

        Eihän teidän kirkkonne opeta Raamatun mukaisesti, koska polyteismihän on kielletty ensimmäisessä käskyssä!


      • Olli.S kirjoitti:

        Korkein Jumala on persoona ja valtaistuimella istuva. Nyt siinä istuu Jeesus, luomakunnan Jumala. Kun luomakunta on valmis, hän luovuttaa luomakunnan Isä- Jumalalle valmiina ja kaunistettuna. Silloin kun tämä luodaan uudeksi taivaaksi ja uudeksi maaksi.

        Yritätkö selittää polytesmisi pois sillä, että Jumalanne istuvt tuolilla vuorotellen?


    • Anonyymi

      Siis että Mormonien mukaan ihmisestä voi tulla kuoleman jälkeen Jumalan kaltainen?

      Puhuiko heidän mielestään Saatana sitten totta kun se sanoi Eevalle että sä et kuole mutta susta tulee Jumalan kaltainen? (siinä 1. Mooseksen kirjan luvussa 3)

      Kuitenkin 2. Korinttolaiskirjeen 11:3 ja 1. kirjeessä Timouteukselle sanotaan että Eeva tuli petetyksi. Eli se ei niinku saanut sitä mitä sille luvattiin.

      • Anonyymi

        Ei puhunut totta, Eeva kuoli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei puhunut totta, Eeva kuoli.

        Ei kuollut, koska Eevaa ei ollut olemassakaan. Ihmiskunta on kehittynyt ihan toisella tavalla.


    • Anonyymi

      Karmeeta satuilua!

    • Anonyymi

      26-23 vuorokautta mittaista ajanjaksoa ennen aineen luomisen alkua kokoontui aineettoman maailmankaikkeuden yhdessä paikassa noin 31 (30-33) valovuoden päässä maasta kahdeksan Jumalaa, jotka kaikki olivat miespuolisia ja jossa he pitivät neuvonpidon, mitä kukin tekisi myöhemmin. Meidät luonut Jumala (Jahve eli Jehova eli Herra Sebaot), joka loi kaiken rakkaudesta ja joka oli ja on rakkauden Jumala, valitsi aineellisen maailmankaikkeuden ja sen persoonien luomisen. Mitä muut noista Jumalista tekivät, en tiedä, mutta he hajaantuivat tapaamisensa jälkeen eri puolille universumia.

      • Keksitkö itse noita satuja vai oletko vastaava kopioija kuin Arto?


      • Anonyymi
        Höpsislöpsis kirjoitti:

        Keksitkö itse noita satuja vai oletko vastaava kopioija kuin Arto?

        En ole noita Simon joka vastustaa kaikkea pyhää.


    • Anonyymi

      Siis tuon mukaan Jumalalla olisi Jumalla ja sillä taas Jumala ja niin edelleen. Koska se kaikki olisi sitten saanut alkunsa

    • Anonyymi

      Heidän profeettansa Lorenzo Snow oli se joka kirjoitti juttuja tyyliin "Sellaiseksi, kuin Jumala nyt on, ihminen voi tulla."

    • Anonyymi

      Jeesus Kristus on lihaksi tullut Jumalan Poika

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe