Kapselien nieleminen vaikeaa

Mikä neuvoksi kun en saa millään nieltyä kapseleita? Alkuun sain oikein hyvin nieltyä (mulla antibioottikuuri) mutta nyt tuntuu etten pysty. Aiemmin se tuli stressistä, mutta nyt pystyisin mutta kun tabletti tulee suuhun, tuntuu etten osaa niellä. Pitäisi saada äkkiä aloitettua tämä kuuri kun olen jo viivästyttänyt monta viikkoa.. oon koittanut vaikka mitä mutta tuntuu kuin seinä olisi vastassa jonka syystä en saa nieltyä. Apua!
6161
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Voihan ne murskata muovipussissa vasaralla ja sekoittaa jauho vaikka kylmään kaakaohon jolloin ei edes maista lääkettä.

Äänestä

Pistä samalla ruokaa suuhun ja nielaise. Tai juo samalla paljon vettä. Eiköhän se kapselikin siinä samalla mene.

Äänestä

Vedä ne suoneen vaikka assan vessassa, niitä piikityshuoneita odotellessa. Tanskassa muuten toimii hyvin toisin kuin täällä kieltolakejen junttisuomessa, eli laitat antibiootit suoraan suoneen.

Äänestä

Menisikö puuron kanssa, lusikassa.

luulen että kapselin voi laittaa, mieluummin veteen ja juoda ja sitten laittaa vielä samaan lasiin vettä ja juo mahdolliset jäämät .

Äänestä

Laita tabletti suuhun ja sitten juot vaikka lasillisen vettä samalla.

Äänestä

En suosittele murskaamista. Siinä tulee lääkehäviötä, ja yleensä lääkkeet eivät ole tarkoitettu jauhettaviksi. Ne on voitu suunnitella esim. imeytymään vasta mahalaukun jälkeen suolistossa, ja murskaus hajottaa silloin suojakalvon.

Apteekeista saa lääkkeiden nielemistä helpottavia aineita, esimerkiksi:

https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/GLOUP-laeaekkeiden-nielemistae-helpottava-geeli-75-ml

Ongelma on käytännössä psyykkinen. Nielet paljon suurempia suupaloja ilman mitään vaikeuksia. Eli voit harjoitella jollain lääkkeen kokoisella, vaikka karkilla, ja niellä sen purematta tai imemättä. Jos onnistuu, niin onnistuu lääkkeelläkin.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Anonyymi kirjoitti:

Mikä neuvoksi kun en saa millään nieltyä kapseleita? Alkuun sain oikein hyvin nieltyä (mulla antibioottikuuri) mutta nyt tuntuu etten pysty. Aiemmin se tuli stressistä, mutta nyt pystyisin mutta kun tabletti tulee suuhun, tuntuu etten osaa niellä. Pitäisi saada äkkiä aloitettua tämä kuuri kun olen jo viivästyttänyt monta viikkoa.. oon koittanut vaikka mitä mutta tuntuu kuin seinä olisi vastassa jonka syystä en saa nieltyä. Apua!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu