Vl-vakaumuksesta vaikeneminen trauma?

Anonyymi

Koulussa lestadiolaisuus oli kiusaamisen aihe. Panikoin asiasta olemalla yleensä täysin hiljaa. Olin kuin lammas keritsijäinsä edessä. Lestadiolaisuudella kiusaamiseen en muista osanneeni vastata juuri koskaan oikein mitään. En voinut ymmärtää, miksi uskoni haittaa koulutovereita noin paljon. Muistan vain kauhun ja surun tunteen, että minua vihataan, koska olen uskovainen. Jos sen sijaan kimppuuni hyökättiin fyysisesti, osasin puolustautua.

Ikäni vl:na eläneenä olen pohtinut, miksi vakaumuksesta on niin vaikeaa puhua. Kerron siitä vain harvoin kysymättä, ja yleensä ihmiset arvaavat asian itse elämäntavoistani. Pelkään ajatusta, että vakaumukseni tulisi ilmi ennen kuin joku on hyväksynyt minut ihmisenä. Tuntuu, että jos olen ensivaikutelmana jollekin "se lestadiolainen", tällaiselle ihmiselle voi jäädä varauksellinen ja vihamielinenkin suhtautumistapa minuun.

Jos joku puhuu pahasti (pahantahtoisuuttaan tai tietämättömyyttään) lestadiolaisista, huomaan kehossani monia stressin oireita, usein äänetöntä paniikkia. Minulla on tunne, että haluaisin pois tästä tilanteesta, ja oikeastaan koko pahasta maailmasta, joka vihaa uskovaisia.

Tällä palstalla on ihmetelty, miksi vl:t eivät puhu vakaumuksestaan ja levitä ilosanomaansa. En voi sanoa varmuudella muista vl:ista, mutta itse koen olevani liian traumatisoitunut kovin näkyvään lähetystyöhön. Kahden kesken voi puhua, tai netissä kirjoittaa.

Tunnen voimakkaita stressin reaktioita, kun luen tämän palstan panetteluna pitämiäni viestejä vl:ista, jotka eivät vastaa kokemusmaailmaani. Sain perusturvallisen kodin ja täällä väitetään vl-perheiden lasten oireilevan kotiolojaan. Vanhempani eivät kyenneet suojelemaan minua koulukiusaamiselta, mutta yrittivät eikä ainakaan minun oireiluni johdu isosta lapsuudenperheestä. Minun oireideni taustalla ovat lestadiolaisten vihaajat.

Pf-jutuista kuulin ensimmäistä kertaa median nostettua asian leimaavasti esille. Sittemmin olen kuullut tuttujakin nimiä, joku on järkyttänyt. Kyse on kuitenkin ollut promillen murto-osasta tuntemiani vl:ia. Perus-vl-perheessä ilmiötä ei tunneta ja se lienee muuta yhteiskuntaa harvinaisempaa.

Koen, että lestadiolaisten panettelijat ovat vastuussa siitä, mitä minulle koulussa tehtiin. Aikuisten avoin lestadiolaisviha ei voi olla vaikuttamatta lapsiin. Aikuiset eivät varmaan nimittele suoraan kasvotusten, mutta koululaislapset ovat suorempia ja raaempia. Aikuiset kylvävät lestadiolaisvihaa mm. tällä palstalla. Pahimpia kärsijöitä ovat lestadiolaislapset.

Uskon, että median leimattua uskoni pedofilialla, on lukuisille vl-lapsille kiusattu elinikäisiä traumoja. Pieni hinta median kivitysorgioista joidenkin mielestä. Median laajempi kirjoittelu aiheesta päättyi kuin seinään Jani Kaaron julkaistua oman artikkelinsa ko. aiheesta, mutta media kuitenkin vaikeni Kaaron artikkelista. Tuli olo kuin toimittajalauma olisi keskeytetty kesken mässäilyorgioiden ja lähetetty hiljaa kotiinsa. Kaaro puolestaan pilasi oman toimittajanuransa nostamalla pöydälle kissan, jota hän ei toimittajien enemmistön mielestä ilmeisesti olisi saanut tehdä.

Myönteistä on se, että kykenen olemaan pitkiä aikoja lukematta tätä palstaa, jolloin lestadiolaistiin kohdistuvat panettelut eivät aktivoi kehossani kauhun, paniikin, pelon ja muita stressin reaktioita.

Jatkuvasti on tunne, että milloin alkaa Jeesuksen ennustamat lopun ajan vainot.

Aina löytyy niitä lestadiolaisten panettelijoita, jotka väittävät, ettei lestadiolaisuudella ole välttämättä ollut mitään tekemistä koulukiusatuksi joutumisen kanssa. Ovatkohan he itse niitä, jotka eivät ole lestadiolaisia luokkatovereitaan säästäneet? Koulukiusaamisen kohteeksi voi totta kai joutua kuka tahansa, jolla ei ole valmiuksia vastata kiusaajille, näin sen itsekin kouluaikana.

167

1711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei,

      kiitos tästä kommentista. Se vastaa 100% omia kokemuksia.

      Erityisen pahalta on tuntunut yleistäminen ja leimaaminen. Minäkin olen kasvanut ihan normaalissa perheessä, kuten ylivoimaisesti suurin osa lestadiolaisista ihmisistä. Nämä pf-yleistämiset tuntuvat erittäin ikäviltä.

      Suomessa pitäisi olla uskonnon vapaus. Välillä tuntuu, että tällaisena "kotimaisena uskovaisena" on jopa vaikeampaa kuin "vierasperäisen uskonnon" harjoittajalla.

      Jaksamista maailman myrskyissä.

      Ystävällisesti, "kollega"

      • Anonyymi

        Jokin syyhän siihen on , että juuri vl:ille uskosta puhuminen on niin vaikeaa. Monen muun uskonsuunnan edustajat puhuvat uskostaan avoimemmin. Miten suuri onkaan se ihmisjoukko, joka kokee lestadiolaisvihan aiheuttamaa koulukiusaamistraumaa, joka oireilee mm. vakamuksesta vaikenemisena?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokin syyhän siihen on , että juuri vl:ille uskosta puhuminen on niin vaikeaa. Monen muun uskonsuunnan edustajat puhuvat uskostaan avoimemmin. Miten suuri onkaan se ihmisjoukko, joka kokee lestadiolaisvihan aiheuttamaa koulukiusaamistraumaa, joka oireilee mm. vakamuksesta vaikenemisena?

        Vihapuhe on vakava yhteiskunnallinen ongelma, johon pitäisi puuttua entistäkin jämäkämmin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vihapuhe on vakava yhteiskunnallinen ongelma, johon pitäisi puuttua entistäkin jämäkämmin.

        Vellut tuomitsevat toisinuskovat oikopäätä helvettiin. Se on vihapuhetta jos mikä.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Vellut tuomitsevat toisinuskovat oikopäätä helvettiin. Se on vihapuhetta jos mikä.

        Sehän onkin koko lestadiolaisvihan juurisyy. Sinäkin haluaisit lestadiolaisten tuomitsevan helvettiin vain ne ihmiset, jotka itse tuomitset helvettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän onkin koko lestadiolaisvihan juurisyy. Sinäkin haluaisit lestadiolaisten tuomitsevan helvettiin vain ne ihmiset, jotka itse tuomitset helvettiin.

        SaaleminPastori-ko ei salli mitään muita uskonkäsityksiä, kuin omansa. Muut ovat hänen mielestään väärässä.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Vellut tuomitsevat toisinuskovat oikopäätä helvettiin. Se on vihapuhetta jos mikä.

        Vellut tuomitsevat toisinuskovat oikopäätä helvettiin. Se on vihapuhetta jos mikä.

        Tämän minäkin tiedän.
        He ovat 1900-luvun lahko,ei RAKKAUTTA TOISIIN,vaan omiin pedofiileihin joita suojellaan lailta,ettei häpeä tule.
        Silti heitä viedään sairaalaan ja palaavat sinisenpillerin kanssa,SILLÄ PÄÄSEE LÄHEMMÄKSI JUMALAA!!
        Tiedän,kun olen kuljettanut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän onkin koko lestadiolaisvihan juurisyy. Sinäkin haluaisit lestadiolaisten tuomitsevan helvettiin vain ne ihmiset, jotka itse tuomitset helvettiin.

        Minä en tuomitse ketään mutta...

        Millaista kuoleman jälkeinen elämä on. Kuolema on aihe, mitä monet meistä välttelevät, mikäli mahdollista. Miksi luulet niin olevan? Luultavasti, koska pelkäämme sitä enemmän kuin mitään muuta. Ja miksi luulet niin olevan?

        Henkilökohtainen mielipiteeni on, että pelkäämme kuolemaa, koska usein pidämme sitä loppunamme. Monet niistäkin jotka sanovat uskovansa kuoleman jälkeiseen elämään, pelkäävät kuolemaa. Luulen sen johtuvan siitä, ettemme tiedä, mitä kuolema oikeasti on. Meillä on tämä synkkä ja ankea määritelmä - jonka juuret ovat usein massatietoisuudessa - että kuolema on rangaistus, loppu, kuilu.

        Tässä lukijamme kysymys (jota olen vähän editoinut):

        "Minne menemme kuoleman jälkeen? Tiedämmekö, kuka olemme päästyämme sinne? Tunnemmeko toiset tai tuntevatko he meidät? Sulaudummeko vain suureen tuntemattomaan? Olemmeko ei-mitään?"

        Aloitetaanpa vastaamalla lukijamme kysymyksiin.

        * Minne menemme kuoleman jälkeen?

        Ette mene minnekään. Ette taatusti niihin paikkoihin, joita monet teistä kuvittelevat ja joista he puhuvat - taivas, helvetti, helvetin esikartano, kiirastuli. Noita paikkoja ei ole olemassa, ainakaan sillä tavalla kuin suosittu kuvitelma näkee ne.

        * Tiedämmekö, kuka olemme päästyämme sinne?

        Ehdottomasti! Ette menetä ainoastaan identiteettiänne, vaan teillä on paljon selkeämpi ja voimallisempi tieto siitä, kuka olette, kuin fyysisen elämänne aikana.

        * Tunnemmeko toiset tai tuntevatko he meidät?

        Taaskin, ehdottomasti kyllä. Se on kuin iloinen ja onnellinen perhetapaaminen. Tunnistatte kaikki, joita olette koskaan tunteneet kaikissa elämissänne. Ja he tuntevat teidät.

        * Sulaudummeko vain suureen tuntemattomaan?

        Ette. Ei ole mitään "suurta tuntematonta". On vain puhdasta tietoisuutta kaikissa monissa muodoissaan - henkisissä ja fyysisissä.

        * Olemmeko ei-mitään?

        Ette ole koskaan ei-mitään. Ette ole koskaan olleet ettekä tule koskaan olemaan ei-mitään. Tämä kuolema on hyvin väärinymmärretty asia. Ja koska ette ymmärrä sitä, pelkäätte.

        Olemme sanoneet kaiken tämän monta kertaa aiemmin. Mutta se kannattaa toistaa.

        Olette kaikki ikuisia valo- ja rakkausolentoja. Se on näin yksinkertaista. Ei ole koskaan ollut aikaa, jolloin te ette ole olleet olemassa. Eikä myöskään tule sellaista aikaa. Olette Jumala. Jumala on ikuinen. Te olette ikuinen.

        Kyllä, luovutte fyysisestä kehoasusta. Olette tehneet sitä vuosisatoja. Mutta fyysinen kehonne ei ole yhtä kuin te. Se on ainoastaan - ja melkein kirjaimellisesti - pelkkä asu, missä olette päättäneet leikkiä jonkin aikaa. Korostamme sanaa "leikkiä", koska näin henkenne tarkoitti, ennen kuin se otti viimeisimmän asunsa.

        Leikin on tarkoitus olla hauskaa. Elämän on tarkoitus olla hauskaa. Silloin kun teiltä puuttuu leikkiä ja hauskuutta, elämästänne tulee rankkaa.

        Kuoleminen on helpoin asia, minkä koskaan teette. Olette tehneet sen hyvin monta kertaa ja henkenne tietää, että voitte siirtyä "syntymä-kuolema" -kierron läpi helposti ja vaivattomasti.

        Silloin kun saavutte "toiselle puolelle", ette ole lähteneet "tältä puolelta". Olette edelleen täällä fyysisessä maailmassa. Teillä ei vain ole kehoa.

        Kehon rasittamatta olette nyt vapaampi ja onnellisempi, kuin voitte kuvitella. Nautitte vierailuistanne fyysiseen maailmaan ja rakkaidenne luo, jotka ovat vielä fyysisessä muodossa. Se on suurta huvia.

        Voitte myös helposti kommunikoida rakkaidenne kanssa, jotka ovat fyysisessä muodossa. Se on vielä selkeämpää kommunikointia kuin ollessanne kaikki fyysisessä muodossa.

        Ainoa ongelma on, silloin kun rakkaanne jotka edelleen "elävät", eivät usko tähän kommunikointiin. Mutta jos he ovat avoimia sille ja uskovat siihen yhtä paljon kuin te ollessanne toisella puolella, niin teillä voi olla iloista aikaa peuhata ja leikkiä toistenne kanssa - heidän ollessa fyysisyydessä ja teidän hengessä.

        Kaikki mitä sanomme tässä, ei päde ainoastaan ihmisrakkaisiinne, vaan myös eläinrakkaisiinne.

        Luotamme, että sanamme tänään ottavat vähän kuoleman raskautta ja pelkoa pois mielestänne ja sydämestänne. Nauttikaa vain siitä, kuka olette. Olkaa iloinen ja rakastava. Pitäkää hauskaa. Leikkikää. Sitä koko elämän tai kuoleman on tarkoitus olla - hauskanpitoa ja leikkiä.

        Kaikki on hyvin.


    • Anonyymi

      Lapset kiusaavat aina erilaisia. On sitten ihonväri, kulttuuri, uskonto... Koulukiusaaminen on organisaation ongelma, mutta tuntuu että opettajat eivät osaa käsitellä lasten vallankäyttöä. Lapsia ei saisi syyllistää liikaa, koska heidän aivonsa eivät ole kehittyneet. Itse en kiusannut mutta jätin puolustamatta kiusattuja ja tästä myöhemmin on tullut huono omatunto. Vastuu on koululla ja opettajilla.

      • Sinäkin kirjoitat asiaa. Kiusaamiseen on syypää se suuri hiljainen enemmistö joka ei tee mitään.


    • Kokemukseni lapsuudestani on täysin sama. Olen yrittänyt itsekin kirjoittaa asiasta useaan otteeseen, mutta en ole pystynyt tämän aloituksen kaltaiseen kaunokirjalliseen huippuesitykseen.

      Niin, kuulen jo korvissani kohahduksen ,kun minutkin on vl-porukoissa nimetty panettelijaksi.

      Lapsuudessani koin ongelmaksi sen, etten kokenut vl-uskoa vakaumuksena vaan ulkoapäin ohjattuna ja määrättynä pakkopaitana ,jota on pakko pitää päästäkseen taivaaseen. Alituinen ihmetyksen aiheeni oli Raamatun vastainen opetus ja joka käänteessä ilmenevä valehtelu.

      • Anonyymi

        Kieltämättä on yllättävää, että sanot kokemuksesi lapsuudestasi olevan sama. Miltä osin tarkoitat sen olevan sama?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kieltämättä on yllättävää, että sanot kokemuksesi lapsuudestasi olevan sama. Miltä osin tarkoitat sen olevan sama?

        Mitä minun pitäisi tehdä että ymmärtäisit mitä kirjoitin? Pitäisikö minun seistä päälläni?


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Mitä minun pitäisi tehdä että ymmärtäisit mitä kirjoitin? Pitäisikö minun seistä päälläni?

        Onko myös sinun kokemuksesi se, että jouduit kiusatuksi, koska olit lapsena vl?


      • Anonyymi

        Osa viesteistäsi on ihan asiallista kritiikkiä, osa silkkaa vl:ten panettelua. Voi olla, että myös sinulla vl:ten kivittämistarve juontaa juurensa koulukiusaamistraumoihin.


    • Anonyymi

      Teidän pitäisi vastuuttaa maineenne alkuperäiset pilaajat, eikä syyttää uhreja, jotka ovat luonnollisesti vihaisia prosessissaan käsitellä kokemiaan kauheuksia.

      Olen kuullut, että tuomioiden jälkeen kyseiset henkilöt kuitenkin ovat istuneet teidän vierellänne seurapenkeissä.

      • Anonyymi

        Hyväksikäytön saa anteeksi yhdellä käden nostolla. Eihän nämä heikot veljet voineet mitään himoilleen.

        Mutta auta armias, jos olet mennyt julkisesti puhumaan kriittisesti Jumalan valtakunnasta, esimerkiksi kokemastasi s. hyväksikäytöstä! Silloin maineesi on mennyt iäksi. Sinut leimataan vähintään hulluksi, narsistiksi ja/tai katkeraksi ja pahansuovaksi ihmiseksi.

        Herra Jeesus kiitetty.


      • Anonyymi

        Ei tainneet olla pedofilian uhreja ne, jotka kohun nostattivat? En ole ainakaan kuullut, että olisivat. Ihan luonnollistakin, traumatisoituneet harvoin tulevat itse julkisuuteen. Tuskin moni haluaa profiloitua koulukiusaamisen uhrina, mutta varmaan vielä harvempi seksuaalisen hyväksikäytön uhrina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyväksikäytön saa anteeksi yhdellä käden nostolla. Eihän nämä heikot veljet voineet mitään himoilleen.

        Mutta auta armias, jos olet mennyt julkisesti puhumaan kriittisesti Jumalan valtakunnasta, esimerkiksi kokemastasi s. hyväksikäytöstä! Silloin maineesi on mennyt iäksi. Sinut leimataan vähintään hulluksi, narsistiksi ja/tai katkeraksi ja pahansuovaksi ihmiseksi.

        Herra Jeesus kiitetty.

        Olen tavannut vuosia sitten seuroissa henkilön, jonka tiedän istuneen vankeustuomion lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Hänen koko olemustaan voi kuvata yhdellä ainoalla sanalla: nujerrettu. Koko keho vaikutti olevan tuntosarvet pystyssä, että miten häneen suhtaudutaan. Ajattelin, että tässä on ihminen, joka on rangaistuksensa kärsinyt, ja kärsii edelleen. Päätin olla yhtymättä kivitykseen. Tämä ihminen on nyt varmaan mielestäsi minun erityissuojeluksessa, kun en nähnyt oikein sosiaalisesti eristää silmin nähden kärsinyttä ihmistä. Pf-tekoja en hyväksy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyväksikäytön saa anteeksi yhdellä käden nostolla. Eihän nämä heikot veljet voineet mitään himoilleen.

        Mutta auta armias, jos olet mennyt julkisesti puhumaan kriittisesti Jumalan valtakunnasta, esimerkiksi kokemastasi s. hyväksikäytöstä! Silloin maineesi on mennyt iäksi. Sinut leimataan vähintään hulluksi, narsistiksi ja/tai katkeraksi ja pahansuovaksi ihmiseksi.

        Herra Jeesus kiitetty.

        Kirjoitit viestisi loppuun halveksuntaa ilmaisevasti vl-seuroissa menneinä aikoina usein kuullun kiitoksen "Herra Jeesus kiitetty".

        Olin joskus ahtaalla. Itsemurha-ajatukset pyörivät mielessä usein. Heräsin yöllä hiestä märkänä juoksemassa käytävää. Painajaisen hälvettyä havahduin siihen, että Jumala on varjellut itsemurhan toteuttamiselta ja ymmärtää heikkouteni, koska on Jeesuksessa kärsinyt itse. Mielen täytti uskomaton kiitollisuuden tunne ja suustani pääsi useita kertoja peräkkäin minun sitä kykenemättä hallitsemaan "Herra Jeesus kiitetty".

        Aamulla ajattelin, että onneksi ketään ei ollut kuulemassa.

        "Ei lakkaa kiitosääni, Siionin laumasta", lauletaan Siionin laulussa. On lakannut. Veisun tyttäret ovat vaienneet. Pian vaikenee myllyn ääni ja ovet katua vasten suljetaan. Sinetti sulkee heidän suunsa, etteivät he pysty enää saarnaamaan evankeliumia ulkona oleville.


      • Anonyymi

        Höp höp. Pf-jutuilla ei ole mitään tekemistä vanhoillislestadiolaisuuden 'hovikelpoisuuden' kanssa. Maine pilaantui silloin kun H.S hääri SRK:n työvaliokunnassa -70 luvulla ja lakihenkisyys sai valtaa liikkeessä, APU ja SEURAhan näistä asioista kirjoitteli silloin, Miikka Ruokanen ja Jorma Kurvinen 'Raportti Lestadiolaisuudesta ja Hannu Karpo.

        Seuroissa en ole käynyt sitten vuoden 2013, mutta itse asiassa kuuntelen juuri nytkin netistä VL-saarnaa. Kuulostaa ah niin tutulta ja turvalliselta, mutta joku siitä puuttuu.. Jumalan Rakkaus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tainneet olla pedofilian uhreja ne, jotka kohun nostattivat? En ole ainakaan kuullut, että olisivat. Ihan luonnollistakin, traumatisoituneet harvoin tulevat itse julkisuuteen. Tuskin moni haluaa profiloitua koulukiusaamisen uhrina, mutta varmaan vielä harvempi seksuaalisen hyväksikäytön uhrina.

        Olen kokenut henkistä väkivaltaa, koulukiusaamista, fyysistä väkivaltaa kotona ja muuta kaltoinkohtelua. Sanoisin, että se oli noista pahoista pienin oli se että isi pani minua pyllyyn yöllä, mutta asiahan on juuri niinkuin kokee itse. Se, että jos henki lähtee, on peruuttamaton tapahtuma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höp höp. Pf-jutuilla ei ole mitään tekemistä vanhoillislestadiolaisuuden 'hovikelpoisuuden' kanssa. Maine pilaantui silloin kun H.S hääri SRK:n työvaliokunnassa -70 luvulla ja lakihenkisyys sai valtaa liikkeessä, APU ja SEURAhan näistä asioista kirjoitteli silloin, Miikka Ruokanen ja Jorma Kurvinen 'Raportti Lestadiolaisuudesta ja Hannu Karpo.

        Seuroissa en ole käynyt sitten vuoden 2013, mutta itse asiassa kuuntelen juuri nytkin netistä VL-saarnaa. Kuulostaa ah niin tutulta ja turvalliselta, mutta joku siitä puuttuu.. Jumalan Rakkaus?

        Maine korjaantui välillä. 1970-luvulla hoitokokousaallon ollessa kuumimillaan se oli pohjamudissa, mutta palautui vähitellen.

        1990-luvun useita lehtiartikkeleita vl-liikkeestä leimaa jopa ihastelu.

        Pf-kohun aikaan maine meni todella surkeaksi. Jos katolisessa kirkossa ja muissakin kristillisissä yhteisöissä ei olisi ilmennyt samaa, maine olisi mennyt vielä pahemmin. Eikä maine ole vielä täysin palautunut. Normalisoitunee kuitenkin vähitellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kokenut henkistä väkivaltaa, koulukiusaamista, fyysistä väkivaltaa kotona ja muuta kaltoinkohtelua. Sanoisin, että se oli noista pahoista pienin oli se että isi pani minua pyllyyn yöllä, mutta asiahan on juuri niinkuin kokee itse. Se, että jos henki lähtee, on peruuttamaton tapahtuma.

        Jos olisit oikeasti ollut hyväksikäytön kohteena, tuskin kirjoittaisit noin vähätellen. Se on niin häpeällistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitit viestisi loppuun halveksuntaa ilmaisevasti vl-seuroissa menneinä aikoina usein kuullun kiitoksen "Herra Jeesus kiitetty".

        Olin joskus ahtaalla. Itsemurha-ajatukset pyörivät mielessä usein. Heräsin yöllä hiestä märkänä juoksemassa käytävää. Painajaisen hälvettyä havahduin siihen, että Jumala on varjellut itsemurhan toteuttamiselta ja ymmärtää heikkouteni, koska on Jeesuksessa kärsinyt itse. Mielen täytti uskomaton kiitollisuuden tunne ja suustani pääsi useita kertoja peräkkäin minun sitä kykenemättä hallitsemaan "Herra Jeesus kiitetty".

        Aamulla ajattelin, että onneksi ketään ei ollut kuulemassa.

        "Ei lakkaa kiitosääni, Siionin laumasta", lauletaan Siionin laulussa. On lakannut. Veisun tyttäret ovat vaienneet. Pian vaikenee myllyn ääni ja ovet katua vasten suljetaan. Sinetti sulkee heidän suunsa, etteivät he pysty enää saarnaamaan evankeliumia ulkona oleville.

        Koskettava kirjoitus. Hyvää jatkoa sinulle :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maine korjaantui välillä. 1970-luvulla hoitokokousaallon ollessa kuumimillaan se oli pohjamudissa, mutta palautui vähitellen.

        1990-luvun useita lehtiartikkeleita vl-liikkeestä leimaa jopa ihastelu.

        Pf-kohun aikaan maine meni todella surkeaksi. Jos katolisessa kirkossa ja muissakin kristillisissä yhteisöissä ei olisi ilmennyt samaa, maine olisi mennyt vielä pahemmin. Eikä maine ole vielä täysin palautunut. Normalisoitunee kuitenkin vähitellen.

        Kuitenkaan tehtyä ei saa tekemättömäksi.
        Samaan kirkkokuntaan kuuluu myös EVlut kirkko, saman Paavin alaisuuteen.
        Ranskassa paljastui juuri yli 300tuhannen juttu, siitä kuka pani lapsia, samaan jengiin kuuluu SRK ja siellä uhreja oli muutama tuhat, mutta piilottelu ja valehtelu leimaa lahkoa, mutta ihmiset ovat todistaneet toisin.


    • Anonyymi

      Kiusaaminen on ikävä juttu ja traumaattista.

      Sek suaa linen hyväksikäyttö on myös traumatisoivaa ja lapsen psyykkisen kehityksen tasapainoiseksi vaarantavaa.

      Jani Kaaron artikkeli oli silkkaa roskaa valemuistoväitteineen.

      Aloittaja on mestariuhriutuja. Mutta luulempa, että hänelle ei tuota ongelmia tuomita kanssaihmisiä jumalanterve/terve-jaottelulla lampaisiin ja vuohiin, taivaaseen ja helvettiin menijöihin. Vaikkapa sukujuhlissa. Hengellinen väkivalta jo tervehtimisessä on nähdäkseni lestadiolaisessa kulttuurissa normi ja opittu tapa. Sitä ei edes itse nähdä, kuinka syvältä se toisia satuttaa.

      • Juuri noin.


      • Anonyymi

        En ole koskaan oppinut ymmärtämään, miksi veljellinen tervehdys samoin uskovien kanssa olisi muilta pois!


      • Anonyymi

        Tuo "mestariuhriutuja"-termi on todella ilkeä ja toisen traumat mitätöimään pyrkivä. Kertonee syvästä lestadiolaisvihasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo "mestariuhriutuja"-termi on todella ilkeä ja toisen traumat mitätöimään pyrkivä. Kertonee syvästä lestadiolaisvihasta.

        Se on todella ilkeää kielenkäyttöä. Vähän niin kuin aikuisten koulukiusaamista.


      • Anonyymi

        Näinhän se tietysti on, että mikäli sanon osoittaakseni oman uskoni ja oman käsitykseni vanhurskauttavasta uskosta sanomalla vl:lle Jumalan terve ja ei-vl:lle terve, niin olen ansainnut kaikki vl:iin liitetyt panettelut. Jos vl:t kerran olemme ainoassa oikeassa uskossa, niin kyllä meidän joutaakin kärsiä!


    • Nuo pf-jutut ovat indikaattori vl-liikkeen saatanallisuudesta ja juuri niitä hedelmiä joita Jeesus kehoitti tunnistamaan.

      Nuo iljetykset näyttävät olevan liikkeen erityissuojelussa ja uhrit erityishylkiöitä.

      Silti nuo liikkeen pahat teot eivät oikeuta koulukiusaamisen. Paha kostetaan silloin pahalla ja väärään osoitteeseen.

      • Anonyymi

        En henkilökohtaisesti tunne pedofilian uhreja, jotka olisivat vl:ia tai vl-taustaisia. Heitä on, sympatiat ja jaksamista heille. Mutta kun en itse tunne heitä, niin on hirveän vaikea nähdä kirjoitustasi minään muuna kuin lestadiolaisvihan aiheuttamana panetteluna. Tuollaisena asenteena siirtyessään lapsiin lestadiolaisviha voi jatkossakin tuottaa lukuisia traumatisoituneita vl-ihmisiä. Tiedän, että tosi monet vl:t ovat lapsena kokeneet melkoisen kouluhelvetin. Pedofilialla panettelu ei paranna vl-lasten asemaa. Pedofilia on sen uhreiksi joutuville hirveä onnettomuus, mutta heidänkään asemaa ei paranna valjastaa ko. ilmiöllä panettelu uskonsodan välineeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En henkilökohtaisesti tunne pedofilian uhreja, jotka olisivat vl:ia tai vl-taustaisia. Heitä on, sympatiat ja jaksamista heille. Mutta kun en itse tunne heitä, niin on hirveän vaikea nähdä kirjoitustasi minään muuna kuin lestadiolaisvihan aiheuttamana panetteluna. Tuollaisena asenteena siirtyessään lapsiin lestadiolaisviha voi jatkossakin tuottaa lukuisia traumatisoituneita vl-ihmisiä. Tiedän, että tosi monet vl:t ovat lapsena kokeneet melkoisen kouluhelvetin. Pedofilialla panettelu ei paranna vl-lasten asemaa. Pedofilia on sen uhreiksi joutuville hirveä onnettomuus, mutta heidänkään asemaa ei paranna valjastaa ko. ilmiöllä panettelu uskonsodan välineeksi.

        Erittäin hyvin sanottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En henkilökohtaisesti tunne pedofilian uhreja, jotka olisivat vl:ia tai vl-taustaisia. Heitä on, sympatiat ja jaksamista heille. Mutta kun en itse tunne heitä, niin on hirveän vaikea nähdä kirjoitustasi minään muuna kuin lestadiolaisvihan aiheuttamana panetteluna. Tuollaisena asenteena siirtyessään lapsiin lestadiolaisviha voi jatkossakin tuottaa lukuisia traumatisoituneita vl-ihmisiä. Tiedän, että tosi monet vl:t ovat lapsena kokeneet melkoisen kouluhelvetin. Pedofilialla panettelu ei paranna vl-lasten asemaa. Pedofilia on sen uhreiksi joutuville hirveä onnettomuus, mutta heidänkään asemaa ei paranna valjastaa ko. ilmiöllä panettelu uskonsodan välineeksi.

        Minä tunnen ainakin 20 uhria. Perhe on suurimman osan hylännyt, jos he ovat puhuneet kokemuksistaan tai tehneet niistä rikosasian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tunnen ainakin 20 uhria. Perhe on suurimman osan hylännyt, jos he ovat puhuneet kokemuksistaan tai tehneet niistä rikosasian.

        Pf-kohun aikaan löytyi viisaita, jotka neuvoivat uhreja tekemään rikosilmoituksia, joka oli heidän mukaansa ainoa oikea tapa yrittää hoitaa asia. Nyt kerrot, että siitä on suurimmalle osalle seurannut täydellinen välirikko sukuun. Kalliiksi on tullut uhreille palkittujen asiantuntijoiden kuunteleminen... Palkitut asiantuntijat voivat patsastella kirjapalkintoineen ja piispankaapuineen omaa hyvyyttään.


      • Anonyymi

        EI suojella pedofileja, enää, kun niitä on tullut esille, ei tosin ihn viime aikoina, onneksi.
        Autetaan uhreja, jos vain tulevat esiin, ja onneksi jaksavat tulla.
        Tavan vl.-kansa ei tiennyt näitä tapauksia olevankaan, ennenkuin sitten julkaistiin tapaukset.
        Ei kait tervejärkiset ihmiset kukaan hyväksy moisia tekoja !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI suojella pedofileja, enää, kun niitä on tullut esille, ei tosin ihn viime aikoina, onneksi.
        Autetaan uhreja, jos vain tulevat esiin, ja onneksi jaksavat tulla.
        Tavan vl.-kansa ei tiennyt näitä tapauksia olevankaan, ennenkuin sitten julkaistiin tapaukset.
        Ei kait tervejärkiset ihmiset kukaan hyväksy moisia tekoja !!!

        Itse en ainakaan ole suojellut ketään pedoa rikosoikeudelliselta prosessilta. Silti media sai asian näyttämään jotenkin siltä kuin koko vl-yhteisö olisi ollut joka ikisestä tapauksesta tietoinen ja aktiivisesti salannut asiaa. Tuollainen leimaava uutisointi ei voi olla vaikuttamatta ihmisten asenteisiin.

        Asian nosti julkisuuteen kunnianhimoiset vl-ihmiset, jotka näkivät itsensä otsikoissa heikkojen puolustajina ja opiltaan ummehtuneen yhteisön uudistajina. Kunniaa kyllä tuli heille maailmasta, erilaisin palkinnoin. Tietojeni mukaan kukaan asiaa aktiivisesti julkisuuteen nostaneista ei nykyisin tunnusta vl-uskoa. Yhteisö tuli heidän julkisuuspelillään leimatuksi niin täydellisesti, että harva meistä taitaa osata tuntea kiitollisuutta heitä kohtaan. Hyväksikäytön uhreja kohtaan sen sijaan on sympatioita, kuten yleensäkin kaikkia kärsineitä kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI suojella pedofileja, enää, kun niitä on tullut esille, ei tosin ihn viime aikoina, onneksi.
        Autetaan uhreja, jos vain tulevat esiin, ja onneksi jaksavat tulla.
        Tavan vl.-kansa ei tiennyt näitä tapauksia olevankaan, ennenkuin sitten julkaistiin tapaukset.
        Ei kait tervejärkiset ihmiset kukaan hyväksy moisia tekoja !!!

        No, viikko sitten taas yksi lähti linnaan, 2v 6kk kovaa.


    • Anonyymi

      EN koskaan kokenut kiusaamista kouluissani, useammassa "asteessa" olen tähän ikään jo kerinnyt käydä ( kohta 70 v. )
      Olisiko "syynä" että itse hyväksyin kaikki toverit koulussa ja kun sattuu olemaan omaasukua tietyn niminen ja silloin pienehkössä kaupungissa oli kotini ja tunnettiin paljon väkeä, niin sai olla ihan oma itsensä.
      Ei nuori koululainen välttämättä osaa "suojautua" kaikelta pilkalta koulussa, varsinkaan nykyaikana, kun on tämä "some" josta voi lukea näitäkin aikuisten "vuodatuksia" , siis täälläkin.!!
      Luulisi nykyään olevan asiat toisin, kun ollaan niin "yksilöitä ja erilaisia" tyyppejä, jokaisella omanlaisensa "lookki", että annettaisiin kaikkien olla omanlaisiaan !?
      Vanhemmat , opettajat ja koulunkin koko väki voisivat katsella ympärilleen kuka "nököttää" yksin esim. välitunnilla.
      Koulumaailma "pilaantui" kun opettajia alettiin sinutella, nyt ei ole mitään kunnioitusta ja auktoriteettia kouluissa.
      Lapsilta pois älykännykät, vasta yhdeksäsluokkalaisille "älyt"! Koulutunneilla vain käytössä tietokone, opiskelua varten !

      • Anonyymi

        Kirjoituksestasi ei ilmene, oletko ollut vl. Se ilmenee, että pidät mahdollisena, että olet avoimuudellasi välttänyt kiusatuksi joutumisen. Se jää sanomatta, että kiusattu ei ole syyllinen osaansa. Ilmaan jää ajatus, että jospa kiusattu on ollut umpimielinen ja siten aiheuttanut, jopa ansainnutkin osansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksestasi ei ilmene, oletko ollut vl. Se ilmenee, että pidät mahdollisena, että olet avoimuudellasi välttänyt kiusatuksi joutumisen. Se jää sanomatta, että kiusattu ei ole syyllinen osaansa. Ilmaan jää ajatus, että jospa kiusattu on ollut umpimielinen ja siten aiheuttanut, jopa ansainnutkin osansa.

        Minäkin takerruin tuohon kohtaan, josta voi saada sellaisenkin käsityksen, että voisi riippua kiusatun omasta toiminnasta, joutuuko hän kiusatuksi. Missään tapauksessa kiusattua ei pidä syyllistää ja vaatia, että hänen pitäisi olla tietynlainen, että ei joutuisi kiusaamisen kohteeksi. Kyllä syy on aina kiusaajassa. Ketään yksinkertaisesti EI SAA KIUSATA!

        Ihailen tämän ketjun aloittajan ilmaisutaitoa. Hän osaa sanoittaa erittäin hyvin ajatuksensa, ja olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin takerruin tuohon kohtaan, josta voi saada sellaisenkin käsityksen, että voisi riippua kiusatun omasta toiminnasta, joutuuko hän kiusatuksi. Missään tapauksessa kiusattua ei pidä syyllistää ja vaatia, että hänen pitäisi olla tietynlainen, että ei joutuisi kiusaamisen kohteeksi. Kyllä syy on aina kiusaajassa. Ketään yksinkertaisesti EI SAA KIUSATA!

        Ihailen tämän ketjun aloittajan ilmaisutaitoa. Hän osaa sanoittaa erittäin hyvin ajatuksensa, ja olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan.

        Tavallaan kiusatulla on osuutensa, nimittäin synnynnäisenä ristinä saatu jonkin sortin henkinen heikkous (esim. ujous) ja kykenemättömyys vastata kiusaajille. Kukapa lapsi aina osaisi palauttaa asiattomat nimittelyt ja leimaamiset takaisin, varsinkin kun se pitäisi kyetä tekemään asiallisesti syntiin joutumatta. Kuka kestää koulutovereiden porukalla salaa tekemät ansat. Fyysinen kärhämäkin on lähtökohtaisesti epätasa-arvoinen, jos hyökkääjiä on monta ja puolustautuja joutuu pärjäämään yksin yrittäen olla satuttamatta kiusaajia, kun samaan aikaan kiusaajien tarkoituksena nimenomaan on satuttaa. Kyllä asetetaan ujon temperamentin saaneelle lapselle hirveä taakka kannettavaksi, jos hänet vielä vastuutetaan kiusatuksi joutumisesta. Niin voi tehdä jopa opettajat. Erään kouluammuskelun jälkeen opettaja piti minulle puhuttelun, miten minun pitäisi oppia puolustamaan itseäni, ettei tarvitsisi kostaa niin kuin kiusattu kouluammuskelija. Muistan, kun en kyennyt itkua pidättelemään, että sen lisäksi, että olen vielä syypää kiusatuksi joutumiseeni, olen vielä epäiltynä potentiaaliseksi kostokouluammuskelijaksi. Ei ollut elämän halut jäävit. Noustu on kuin fenix-lintu tuhkasta, mutta arvet kulkevat mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallaan kiusatulla on osuutensa, nimittäin synnynnäisenä ristinä saatu jonkin sortin henkinen heikkous (esim. ujous) ja kykenemättömyys vastata kiusaajille. Kukapa lapsi aina osaisi palauttaa asiattomat nimittelyt ja leimaamiset takaisin, varsinkin kun se pitäisi kyetä tekemään asiallisesti syntiin joutumatta. Kuka kestää koulutovereiden porukalla salaa tekemät ansat. Fyysinen kärhämäkin on lähtökohtaisesti epätasa-arvoinen, jos hyökkääjiä on monta ja puolustautuja joutuu pärjäämään yksin yrittäen olla satuttamatta kiusaajia, kun samaan aikaan kiusaajien tarkoituksena nimenomaan on satuttaa. Kyllä asetetaan ujon temperamentin saaneelle lapselle hirveä taakka kannettavaksi, jos hänet vielä vastuutetaan kiusatuksi joutumisesta. Niin voi tehdä jopa opettajat. Erään kouluammuskelun jälkeen opettaja piti minulle puhuttelun, miten minun pitäisi oppia puolustamaan itseäni, ettei tarvitsisi kostaa niin kuin kiusattu kouluammuskelija. Muistan, kun en kyennyt itkua pidättelemään, että sen lisäksi, että olen vielä syypää kiusatuksi joutumiseeni, olen vielä epäiltynä potentiaaliseksi kostokouluammuskelijaksi. Ei ollut elämän halut jäävit. Noustu on kuin fenix-lintu tuhkasta, mutta arvet kulkevat mukana.

        On opettajia, jotka käyttäytyvät ja puhuvat joskus todella pahasti ja väärin. Ymmärtämättömyyttä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On opettajia, jotka käyttäytyvät ja puhuvat joskus todella pahasti ja väärin. Ymmärtämättömyyttä?

        Ymmärtämättömyyttä, mutta myös keinottomuutta. Kiusatun tila voi ahdistaa opettajaa, ei oikein tiedä, mitä tehdä ja opettaja voi yrittää auttaa "miehisty"-tyyppisellä keinolla. Kouluammuskelu voi ahdistaa opettajaa itseään niin paljon, että alkaa miettiä, onko täällä potentiaalisia koulukiusattuja ja mitä voisin itse tehdä estääkseni sellaisen. Helpointahan se olisi, kun kiusattu "miehistyisi" puolustamaan itseään kunnolla eikä tarvitsisi opettajien tehdä ikävää työtä, irrotella kiusaamisella ilakoivaa laumaa uhrin kimpusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksestasi ei ilmene, oletko ollut vl. Se ilmenee, että pidät mahdollisena, että olet avoimuudellasi välttänyt kiusatuksi joutumisen. Se jää sanomatta, että kiusattu ei ole syyllinen osaansa. Ilmaan jää ajatus, että jospa kiusattu on ollut umpimielinen ja siten aiheuttanut, jopa ansainnutkin osansa.

        12.5.: klo 20.18
        Nuo muistoni ovat jo n. 50: nen vuoden takaisia, jolloin oli aivan toisenlainen ilmapiiri kouluissakin. Ei ainakaan meidän koulussa ollut erityistä kiusaamista, silloin sai mennä opettajille "kielimään" jos oli jotain kärhämää lasten kesken. Sillon tuntui, että toisista pidettiin enemmän huolta, luokassakin oli yhteishenki parempi, riippuiko se meistä oppilaista, kun silloin vielä piti pyrkiä oppikouluun !? Opettajilla oli auktoriteetti tallella, heitä vähän "pelättiinkin", joitakin, toisia ihan vilpittömästi ihailtiin !
        VL: ä oltiin ja ollaan vieläkin.
        Enkä edelleenkään ymmärrä, että jotain kansanosaa pitäisi painostaa ja mollata, olipa näkemys uskosta mikä tahansa, se usko on kuitenkin henkilökohtainen asia ja toisen puolesta ei voi uskoa, eikä toisen synneissä voi "rypeä", tai pyydellä anteeksi, nuokin kaikki on jokaisen itse hoidettava kuntoon.
        Ihmiset ovat erehtyväisiä ja kukaan ei ole toisen yläpuolella, vaan tasapäistä joukkoa.
        Lastenkin kanssa keskustellessa vanhempi voi polvistua samalle tasolle lapsen eteen, se kuvastaa jo paljon aikuisen käytöksessä, että yrittää viestittää asioita samalta tasolta, samoin aikuiset voisivat edes yrittää ymmärtää toistensa erilaisuutta, eikä kaikilla ole elämässä samoja mahdollisuuksia, voimavaroja, olosuhteita ja kirjaviisautta, mutta meitä on kumminkin moneksi ja aina on annettava ihmiselle se toinen mahdollisuus !
        Empatiakyky olisi aika hyvä ominaisuus, lojaalisuuttakin kaipaisi joskus, nöyräkin saa olla; nöyristelemättäkin voi asioita hoitaa ja ennenkaikkea kunnioittaa kanssakulkijoita, koska yksin ei voi aina pärjätä elämässä. Meitä ihmisiä on kumminkin aika paljon täällä maailmassa !
        Useat, meistä, tänne kirjottajista sanoittavat asioita omista näkökulmistaan, mutta ei ne ole ainoita viisaita mielipiteitä, viisasta olisi joskus huomata, että asiat voi nähdä toisinkin, jokainen ajattelee omista lähtökohdistaan ja toivottavasti ei vain huhupuheiden mukaan esitä tietojaan, vaan totuudesta ja todellisesta tiedosta.


    • Anonyymi

      ”Sillä näin he vainosivat profeettoja, jotka teidän edellänne kulkivat”, Jeesukseen uskovia on aina pilkattu ja nyt lopun aikana vain pahenee.
      Jumala kyllä ”hoitaa” nämä pilkkaajat, se on varma!

    • Anonyymi

      Liikkeessä paljon ns. mykkiä todistajia.

      Keskustelin vuosia sitten vieläkin puhujana olevan kanssa.
      Missään vaiheessa ei saanut sanotuksi, että Jeesus on Herra tai maininnut edes Jeesusta nimeltä.
      Totesi että hänellä on sama vakaumus kuin yhdellä molempien tuntemalla.

      Ko. henkilö paljastui vuosien päästä talousvilppejä tehneeksi.. Epäiltiin jo silloin.

      • Anonyymi

        Riippumatta siitä, onko tarinasi totta vai tarua, tarkoitus on selvä: vl:ten mustamaalaaminen. Mitä enemmän vl-lapsia kiusataan, sitä iloisempi olet, mitäs eivät pidä sinua uskovaisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippumatta siitä, onko tarinasi totta vai tarua, tarkoitus on selvä: vl:ten mustamaalaaminen. Mitä enemmän vl-lapsia kiusataan, sitä iloisempi olet, mitäs eivät pidä sinua uskovaisena.

        Mieltäsi lestadiolaisena varmaan rauhoittaa, kun lokeroit jokaisen negatiivisen kokemuksen kertojan "ainoalla oikealla tavalla uskovien" mustamaalaajaksi tai vainoajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieltäsi lestadiolaisena varmaan rauhoittaa, kun lokeroit jokaisen negatiivisen kokemuksen kertojan "ainoalla oikealla tavalla uskovien" mustamaalaajaksi tai vainoajaksi.

        Tunne siitä, että ulkopuolisten raivo ja panetteluntarve aiheutuu juuri ainoana oikeana uskona pitämisestä, rauhoittaa kyllä jonkin verran. Se rauhoitti jo koulukiusattuna. Kehottihan itse Jeesus iloitsemaan, kun meitä pilkataan. Se ei kuitenkaan toimi esim. akuuteissa tilanteissa, joissa yllättäen kuulteni aletaan uskovaisia panetella. Menen usein täysin lukkoon, vaikenen ihan samoin kuin avuton koulukiusattu vuosia sitten, vaikka minulla olisi tiedolliset ja taidolliset eväät oikaista panettelu. Käytökseni on ko. tilanteissa täysin epärationaalista. Viime vuosina olen terapian avulla onnistunut tunnistamaan reagointini traumaperäiseksi. Se, että vl:ille tuntuu yleensäkin olevan hirveän paljon vaikeampaa puhua uskostaan muille kuin useimmilla muilla uskonryhmillä, saattaa kertoa monilla muilla olevan vastaavanlainen trauma. Kuvaavaa on, että olisin usein halunnut tarjota evankeliumia monellekin ihmiselle, mutta suu ei aukea. Olen todellakin mykkä tunnustaja.


      • Anonyymi

        Kristityille Jeesus Kristus on Herra.

        Vl-puhujille, vl-papeille ja monille vl:ille SRK-seurakunta on ylin epäjumalana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippumatta siitä, onko tarinasi totta vai tarua, tarkoitus on selvä: vl:ten mustamaalaaminen. Mitä enemmän vl-lapsia kiusataan, sitä iloisempi olet, mitäs eivät pidä sinua uskovaisena.

        Itse en haluaisi ketään kiusattavan. Ei se ole lapsen vika, jos syntyy VL- vanhemmille.
        Asia vain on niin, että jos VL- lapsi pitää itseään "Ainoan Oikean Uskon" edustajana, niin ne ei-VL kaverit kyllä tuppaavat ampumaan moisen harhakuvitelman alas.
        Se on luonnon laki se.
        Josko ne VL-vanhemmat opettaisivat jälkikasvulleen, että me kaikki ihmiset ollaan tasa-arvoisia. Ja että meillä kellään ei ole lopullista varmuutta taivaasta/ helvetistä, saati siitä, kuka sinne pääsee tai jää pääsemättä.
        Tuolla ajattelutavalla pääsee jo aika pitkälle, ja se kiusaaminenkin vähenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristityille Jeesus Kristus on Herra.

        Vl-puhujille, vl-papeille ja monille vl:ille SRK-seurakunta on ylin epäjumalana.

        Herrani Jeesus Kristus sanoi: joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan. Uskon sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristityille Jeesus Kristus on Herra.

        Vl-puhujille, vl-papeille ja monille vl:ille SRK-seurakunta on ylin epäjumalana.

        Kyllä minulle Jeesus on Herra, mutta en usko meidän uskovan Jeesukseen samalla tavalla. Minä uskon Jeesuksen uskoneen sovituksen sanan seurakunnalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en haluaisi ketään kiusattavan. Ei se ole lapsen vika, jos syntyy VL- vanhemmille.
        Asia vain on niin, että jos VL- lapsi pitää itseään "Ainoan Oikean Uskon" edustajana, niin ne ei-VL kaverit kyllä tuppaavat ampumaan moisen harhakuvitelman alas.
        Se on luonnon laki se.
        Josko ne VL-vanhemmat opettaisivat jälkikasvulleen, että me kaikki ihmiset ollaan tasa-arvoisia. Ja että meillä kellään ei ole lopullista varmuutta taivaasta/ helvetistä, saati siitä, kuka sinne pääsee tai jää pääsemättä.
        Tuolla ajattelutavalla pääsee jo aika pitkälle, ja se kiusaaminenkin vähenee.

        Ihminen on sellainen, että mielekkyysperiaatteen vaikutuksesta hän keksii ilmiöille selityksen, joka on yhteensopiva hänen maailmankuvansa ja maailmankatsomuksensa kanssa. Sinun vl-vihamieliseen maailmankuvaasi sopii selitys, että koulutoverit hakkaisivat, nimittelisivät, eristäisivät, pilkkaisivat, ivaisivat ym. vl-lapsia, koska he uskovat olevansa ainoassa oikeassa uskossa.

        Kerron omasta kokemuksestani, että en ikinä ottanut kantaa kenenkään muun uskoon lapsena. Uskoin kyllä mielessäni tämän uskon olevan ainoa oikea. En kartellut ketään, ei olisi ollut varaakaan, kun ei ole ikinä ystäviä liikaa.

        Silti jouduin kiusatuksi.

        Uskon, että minua kiusanneisiin lapsiin oli kylvetty lestadiolaisvihamielinen asenne heidän omissa kodeissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en haluaisi ketään kiusattavan. Ei se ole lapsen vika, jos syntyy VL- vanhemmille.
        Asia vain on niin, että jos VL- lapsi pitää itseään "Ainoan Oikean Uskon" edustajana, niin ne ei-VL kaverit kyllä tuppaavat ampumaan moisen harhakuvitelman alas.
        Se on luonnon laki se.
        Josko ne VL-vanhemmat opettaisivat jälkikasvulleen, että me kaikki ihmiset ollaan tasa-arvoisia. Ja että meillä kellään ei ole lopullista varmuutta taivaasta/ helvetistä, saati siitä, kuka sinne pääsee tai jää pääsemättä.
        Tuolla ajattelutavalla pääsee jo aika pitkälle, ja se kiusaaminenkin vähenee.

        Ihminen on sellainen, että mielekkyysperiaatteen vaikutuksesta hän keksii ilmiöille selityksen, joka on yhteensopiva hänen maailmankuvansa ja maailmankatsomuksensa kanssa. Sinun vl-vihamieliseen maailmankuvaasi sopii selitys, että koulutoverit hakkaisivat, nimittelisivät, eristäisivät, pilkkaisivat, ivaisivat ym. vl-lapsia, koska he uskovat olevansa ainoassa oikeassa uskossa.

        Kerron omasta kokemuksestani, että en ikinä ottanut kantaa kenenkään muun uskoon lapsena. Uskoin kyllä mielessäni tämän uskon olevan ainoa oikea. En kartellut ketään, ei olisi ollut varaakaan, kun ei ole ikinä ystäviä liikaa.

        Silti jouduin kiusatuksi.

        Uskon, että minua kiusanneisiin lapsiin oli kylvetty lestadiolaisvihamielinen asenne heidän omissa kodeissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en haluaisi ketään kiusattavan. Ei se ole lapsen vika, jos syntyy VL- vanhemmille.
        Asia vain on niin, että jos VL- lapsi pitää itseään "Ainoan Oikean Uskon" edustajana, niin ne ei-VL kaverit kyllä tuppaavat ampumaan moisen harhakuvitelman alas.
        Se on luonnon laki se.
        Josko ne VL-vanhemmat opettaisivat jälkikasvulleen, että me kaikki ihmiset ollaan tasa-arvoisia. Ja että meillä kellään ei ole lopullista varmuutta taivaasta/ helvetistä, saati siitä, kuka sinne pääsee tai jää pääsemättä.
        Tuolla ajattelutavalla pääsee jo aika pitkälle, ja se kiusaaminenkin vähenee.

        Ihminen on sellainen, että mielekkyysperiaatteen vaikutuksesta hän keksii ilmiöille selityksen, joka on yhteensopiva hänen maailmankuvansa ja maailmankatsomuksensa kanssa. Sinun vl-vihamieliseen maailmankuvaasi sopii selitys, että koulutoverit hakkaisivat, nimittelisivät, eristäisivät, pilkkaisivat, ivaisivat ym. vl-lapsia, koska he uskovat olevansa ainoassa oikeassa uskossa.

        Kerron omasta kokemuksestani, että en ikinä ottanut kantaa kenenkään muun uskoon lapsena. Uskoin kyllä mielessäni tämän uskon olevan ainoa oikea. En kartellut ketään, ei olisi ollut varaakaan, kun ei ole ikinä ystäviä liikaa.

        Silti jouduin kiusatuksi.

        Uskon, että minua kiusanneisiin lapsiin oli kylvetty lestadiolaisvihamielinen asenne heidän omissa kodeissaan.


    • Anonyymi

      Luin tätä palstaa ensimmäisen kerran vuosia sitten. Voin alusta alkaen pahoin kirjoituksia lukiessa. Silti tulen ajoittain tänne. Miksi? Ehkä siksi, että tältä palstalta saa nopeammin kuin missään muualla kosketuksen psykedeeliseen lestadiolaisvihaan, jolla minusta tehtiin lapsena säikky, ihmisiä kartteleva olento. Vaikka voin pahoin, olen kirjoituksia lukien oppinut ymmärtämään, että juuri tältä palstalta ilmenevät asenteet olivat syy saamaani kohteluun. Sairastuttuani muistot ovat nousseet pinnalle.

      • Tuollainen syyttely ei auta sinua yhtään. Kukaan ei ole pakottanut sinua tänne.

        Tämä suomi24, n vl-palsta oli vl-valhesiionin muurinmurtaja ja saa ansion siitä kun koko valhelahko häviää.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Tuollainen syyttely ei auta sinua yhtään. Kukaan ei ole pakottanut sinua tänne.

        Tämä suomi24, n vl-palsta oli vl-valhesiionin muurinmurtaja ja saa ansion siitä kun koko valhelahko häviää.

        Tämä on palsta vihapuheelle, solvaukselle ja panettelulle. Tällä palstalla häiriköivät trollit ja pahoinvoivat yksilöt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on palsta vihapuheelle, solvaukselle ja panettelulle. Tällä palstalla häiriköivät trollit ja pahoinvoivat yksilöt.

        Tällä palstalla kirjoitetaan paljon kirkasta Raamatun totuutta, vain saatanalle se on solvausta ja pilkkaa. Oletko sinä hän?


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Tuollainen syyttely ei auta sinua yhtään. Kukaan ei ole pakottanut sinua tänne.

        Tämä suomi24, n vl-palsta oli vl-valhesiionin muurinmurtaja ja saa ansion siitä kun koko valhelahko häviää.

        En väittänytkään, että joku olisi tänne pakottanut, lukemaan tai kirjoittamaan. Ihmiset lukevat tätä palstaa eri motiivein. Kerroin oman motiivini. Voin kohdata ja kuunnella täällä lestadiolaisvihaa. Se aiheuttaa kehossani epämukavia stressireaktioita, mutta toisaalta täällä lestadiolaisvihaajat eivät voi uittaa päätä vessanpöntössä, ei ottaa raajoista kiinni, ei työntää lunta paidanhihasta, ei pestä naamaa kuralla. Täällä lestadiolaisvihan kohtaaminen stressireaktioista huolimatta on turvallisempaa kuin mitä se oli koulumaailmassa. En ole etupäässä huolissani täällä kirjoitetun panettelun vaikutuksista itseeni, olen joutunut tottumaan elämään reaktioideni kanssa. Enemmän kannan huolta niistä kohtalotovereista, jotka kiusataan täälläkin kylvetyn lestadiolaisvihan seurauksena samaan tilaan kuin itseni, tai pahempaakin. Minunkin kommenteilleni on täällä tilaa, vaikka ne eivät kaikkia miellyttäisikään. L


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Tällä palstalla kirjoitetaan paljon kirkasta Raamatun totuutta, vain saatanalle se on solvausta ja pilkkaa. Oletko sinä hän?

        On mielenkiintoista, kun aikuinen ihminen 2020-luvulla pitää mahdollisena, että hänen kirjoituksiaan solvaukseksi ja pilkaksi kutsuva kirjoittaja on saatana... Ehkä en ole palstan ainoa kirjoittaja, jolla nupissa viiraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on palsta vihapuheelle, solvaukselle ja panettelulle. Tällä palstalla häiriköivät trollit ja pahoinvoivat yksilöt.

        Oletko miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että tälle palstalle kirjoittaa myös VL-lahkon uhreiksi joutuneita? Siis sellaisia ihmisiä, joiden pahoinvointi johtuu juurikin VL-taustasta ja niistä karuista kokemuksista, joita VL- lahko on heille aiheuttanut?

        Tokkopa itse tänne kirjottaisin, jos en olisi itse nähnyt ja kokenut VL- lahkon pimeää puolta.
        Se pimeä puolen kokeminen on vienyt niin fyysisen kuin psyykkisen terveyden.
        Ja se se on hurjan kallis hinta jostain lahkolaisuudesta (jota siis VL- uskokin edustaa).

        Hedelmistään puu tunnetaan. Miksi VL- lahko tuottaa pahoinvoivia ihmisiä?
        Mietipä sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että tälle palstalle kirjoittaa myös VL-lahkon uhreiksi joutuneita? Siis sellaisia ihmisiä, joiden pahoinvointi johtuu juurikin VL-taustasta ja niistä karuista kokemuksista, joita VL- lahko on heille aiheuttanut?

        Tokkopa itse tänne kirjottaisin, jos en olisi itse nähnyt ja kokenut VL- lahkon pimeää puolta.
        Se pimeä puolen kokeminen on vienyt niin fyysisen kuin psyykkisen terveyden.
        Ja se se on hurjan kallis hinta jostain lahkolaisuudesta (jota siis VL- uskokin edustaa).

        Hedelmistään puu tunnetaan. Miksi VL- lahko tuottaa pahoinvoivia ihmisiä?
        Mietipä sitä.

        Ja vielä:
        Jos oma taustani olisi vaikkapa helluntalaisuudessa, en todellakaan tänne kirjoittelisi.
        Minulla on kokemusta vain VL- lahkosta, ja niiden kokemusten pohjalta esitän mielipiteitäni.

        Ymmärrän toki sen, että mielipiteeni koetaan VL-piireissä kiusallisina ja jopa uhkaavina.
        VL- piirejä kohtaan esittämäni kritiikki pohjautuu kuitenkin elettyyn elämään ja VL-aikaani.
        Kokemuspohjaa siis on, valitettavasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On mielenkiintoista, kun aikuinen ihminen 2020-luvulla pitää mahdollisena, että hänen kirjoituksiaan solvaukseksi ja pilkaksi kutsuva kirjoittaja on saatana... Ehkä en ole palstan ainoa kirjoittaja, jolla nupissa viiraa.

        Kävelee kuin hevonen,ääntelee kuin hevonen, näyttää hevoselta: ilmeisesti vellujen mielestä se on lehmä.

        Vellujen mielipiteet aidosta kristinuskosta ovat niin kaukana että vain sielunvihollinen ne voisi hyväksyä.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Kävelee kuin hevonen,ääntelee kuin hevonen, näyttää hevoselta: ilmeisesti vellujen mielestä se on lehmä.

        Vellujen mielipiteet aidosta kristinuskosta ovat niin kaukana että vain sielunvihollinen ne voisi hyväksyä.

        Kirjoittaa kuin vl-ihminen, ilmaisee itseään kuin vl-ihminen, ajattelee kuin vl-ihminen, mikä on kyseessä?

        En usko saatanan kirjoittavan tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittaa kuin vl-ihminen, ilmaisee itseään kuin vl-ihminen, ajattelee kuin vl-ihminen, mikä on kyseessä?

        En usko saatanan kirjoittavan tänne.

        Vastaus kysymykseesi: Kyseessä on harhaoppinen lahkolainen.
        Tiedän, että vanhoillislestaadiolaisuus- nimisen "herätysliikeen" kutsuminen lahkoksi kirvelee ko. liikkeen edustajia, mutta totuus ei siitä miksikään muutu. Lahko on lahko, vaikka se painattaisikin Päivämies- nimistä lehteä ja järjestäisi suviseuroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittaa kuin vl-ihminen, ilmaisee itseään kuin vl-ihminen, ajattelee kuin vl-ihminen, mikä on kyseessä?

        En usko saatanan kirjoittavan tänne.

        Vastaus kysymykseesi: Kyseessä on harhaoppinen lahkolainen.
        Tiedän, että vanhoillislestaadiolaisuus- nimisen "herätysliikeen" kutsuminen lahkoksi kirvelee ko. liikkeen edustajia, mutta totuus ei siitä miksikään muutu. Lahko on lahko, vaikka se painattaisikin Päivämies- nimistä lehteä ja järjestäisi suviseuroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaus kysymykseesi: Kyseessä on harhaoppinen lahkolainen.
        Tiedän, että vanhoillislestaadiolaisuus- nimisen "herätysliikeen" kutsuminen lahkoksi kirvelee ko. liikkeen edustajia, mutta totuus ei siitä miksikään muutu. Lahko on lahko, vaikka se painattaisikin Päivämies- nimistä lehteä ja järjestäisi suviseuroja.

        Ollaan se nasaretilaisen lahko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaus kysymykseesi: Kyseessä on harhaoppinen lahkolainen.
        Tiedän, että vanhoillislestaadiolaisuus- nimisen "herätysliikeen" kutsuminen lahkoksi kirvelee ko. liikkeen edustajia, mutta totuus ei siitä miksikään muutu. Lahko on lahko, vaikka se painattaisikin Päivämies- nimistä lehteä ja järjestäisi suviseuroja.

        Ollaan se nasaretilaisen lahko.


    • Anonyymi

      EI KYLLÄKÄÄN häviä näiden kirjoitusten johdosta, vl.-usko, sen hävittää vain syntielämä ja menemällä näiden pilkkaajien joukkoon yhdeksi pilkkaajaksi lisänä teille "viisaille", jotka olette itse siinä "oikeassa uskossanne". Onko tullut tuo mieleenne?
      EI ole ollenkaan epätavallista että vaikenee jos vl.-ihmisiä arvostellaan jossain joukoissa, harvalla on siinä kohdin rohkeutta tuoda uskoaan esiin !
      On vain kestettävä ja uskottava !

      • Miten voitte tuoda olematonta esiin? Te uskotte uskoonne, kun Kristinuskossa uskotaan Jeesukseen.

        Enpä muiden vellujen ole kuullut tunnustavan Jeesusta Herraksi kuin puhujanne Ari Pelkosen, hänkin sanoi sen hiljaa kakistellen ja ihan kuin peläten. mutta kuitenkin sanoi.

        Sanot Raamatun totuutta pilkaksi lahkoanne vastaan. Kai jouksostanne löytyy joku selväjärkinenkin joka näkee miten asia on?


      • Anonyymi

        Miten määrittelet "syntielämän"?
        Onko TV:n katselu yhä syntiä? Syntiähän se taisi olla vielä pitkälle -90 lukua.
        Nykyään jopa Pyhistä Pyhin, SRK lähettää suoraa TV-lähetystä esim. suviseuroista.

        Voi aikoja, voi tapoja.
        SRK:n muuttumaton oppi muuttuu nopeammin, kuin mikään mittalaite pystyy muutoksia rekisteröimään...

        Mahtanee jumala olla kummissaan, eli ihmeissään :)

        Sokean uskon sijaan suosittelen rehellisyytää ja oman järjen käyttöä.
        Tiedostan toki sen, että se on aivopesun uhreille vaikeaa, jopa mahdotonta.
        Kannattaa silti edes yrittää.


    • Kukaan vellu ei ole joutunut oikeuteen Raamatun totuuden julistamisesta kuten eräs Päivi Räsänen.

      Kun pysyy turvallisessa vl-valhejulistuksessa niin ei joudu kristittyjen tapaan vainotuksi.

      • Anonyymi

        Päivi Räsänen ei usko kanssamme samoin, mutta on hieno, rehellinen ja suoraselkäinen nainen! Ei varmasti panettelisi meitä, jos arvostelisi, niin olisi varmasti siivoa, asiallista ja hillittyä kritiikkiä. Kädet ristiin, että syytteet häntä vastaan kaatuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivi Räsänen ei usko kanssamme samoin, mutta on hieno, rehellinen ja suoraselkäinen nainen! Ei varmasti panettelisi meitä, jos arvostelisi, niin olisi varmasti siivoa, asiallista ja hillittyä kritiikkiä. Kädet ristiin, että syytteet häntä vastaan kaatuvat.

        Niin Kristitty, jolle Jeesus ón Herra ei voi olla samassa uskossa vl-opin kanssa.

        Kristitty ei voi leikkiä ikuisuuskohtalolla kanssa väärentämällä Raamattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin Kristitty, jolle Jeesus ón Herra ei voi olla samassa uskossa vl-opin kanssa.

        Kristitty ei voi leikkiä ikuisuuskohtalolla kanssa väärentämällä Raamattua.

        Kommenttiasi "iäisyydellä leikkimisestä" voitaneen kutsua yritykseksivpelotella helvetintuomiolla.

        Ei pelota yhtään, mutta mietityttää, millainen elämä on noiden aggressioiden takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin Kristitty, jolle Jeesus ón Herra ei voi olla samassa uskossa vl-opin kanssa.

        Kristitty ei voi leikkiä ikuisuuskohtalolla kanssa väärentämällä Raamattua.

        Kommenttiasi "iäisyydellä leikkimisestä" voitaneen kutsua yritykseksivpelotella helvetintuomiolla.

        Ei pelota yhtään, mutta mietityttää, millainen elämä on noiden aggressioiden takana.


    • Anonyymi

      Lestaadiolaiset antavat taas ymmärtää, että he ovat uhreja, ja jopa ainuita sellaisia. Että vain heitä kiusataan.
      Ei se niin mene, eikä se niin ole.
      Itse olen (valitettavasti) syntynyt lestaadiolaiseen kotiin.
      Sain oman osani koulukiusaamisesta, mutta se kiusaaminen alkoi vasta yläasteella.
      En toki taustastani huudellut, mutta kaikki koulukaverithan siitä toki tiesivät.
      Ja tokihan sitä sitten sai olla ne muutamat yläasteella vietetyt vuodet hiukka varovainen.

      Koulukiusaaminen jätti toki omat arpensa, mutta pahimmat ja pysyvimmät vammat aiheutti VL- uskon myötä mieleen ujutettu pelko helvetistä ja maailmanlopusta.
      Olin n. 9 v, kun ensi kertaa sisäistin ko. asian. Ja se mursi lapsen mielen pysyvästi. Oppien mukaanhan maailmanloppu saattaa tulla hetkenä minä hyvänsä: yöllä nukkuessa, ihan milloin vain.
      Tämän kauhun kanssa jäin totaalisen yksin. Vanhemmistani ei auttajaksi ollut, olihan heillä omat ongelmansa. Sisarusten kanssa en puhunut. En kertonut pelostani kellekään.
      Tästä seurauksena mm. krooninen unettomuus, joka ei ole enää parannettavissa.
      Seurauksena myös se, että menetin totaalisesti elämänhaluni. Miksi haaveilla mistään, miksi asettaa tavotteita, kun se maailmanloppu kerran voi tulla hetkenä minä hyvänsä.
      Maailmanloppupelon/ helvettipelon lisäksi rasitteena oli erittäin kaaottinen VL-koti.
      VL vanhempien sairas käytös toisiaan, minua ja sisaruksiani kohtaan. Ja VL-sisarusten välinen jatkuva kärhämöinti.
      Niin, ja osasivat ne VL-"kaveritkin" kiusata minua. Osasivatpa hyvinkin.
      Eihän tästä kaikesta voi mitään hyvää seurata, eikä seurannutkaan.

      Koulukiusaamiset on anteeksi annettavissa. Mutta ikinä, koskaan en anna VL-lahkolle anteeksi sitä pahaa, mitä se on esim. itselleni aiheuttanut.
      VL-lahkon kauhujen parissa kasvaneena olen menettänyt täysin uskoni jumaluuteen.
      Maksamani hinta lahkolaisuudesta on käsittämättömän kova, täysin suhteeton.

      Eikä muuten sovi unohtaa sitäkään, miten VL-taustaiset kiusaavat, aliarvioivat ja vähättelevät vaikkapa jehovantodistajia. Puheenparsi ja käytös ko. uskonnon edustajia kohtaan on varsin pilkallista.
      Sekö on ok? Siis se, että VL:t naureskelee ja ivaa muiden uskontokuntien edustajia?
      Käsittämätöntä kaksinaismoralismia.

      Summa summarum: Minut rikkoi VL-lahko, ei suinkaan koulukiusaaminen.

      • Anonyymi

        Jatkan vielä:

        Oma äitini (VL-lahkon edustaja) kielsi kertomasta kotona, jos ja kun minua kiusataan koulussa. Tämä siksi, koska syyllistyin itse kotosalla sisaruksiin kohdistuvaan "kisaamiseen" (kuten varmaan kaikki muutkin, joilla sisaruksia on).
        VL-taustastani johtuva kiusaaminen koulussa oli kovasti paljon pientä verrattuna siihen pelkoon ja kaltoinkohteluun, mitä koin kotona ja vaikkapa seurareissuilla.

        Jos näistä VL-lahkoon kohdistuvista kriittisistä kirjoituksista oikeuteen joutuisin, niin olisihan se jännä nähdä lopputulos: Kuka maksaa ja kenelle.
        Maksaako SRK minulle ja sukulaisilleni harhaisten oppiensa johdosta aiheutuneista kärsimyksistä, vai maksanko minä (uhri) VL-lahkolle jotakin...

        Kritiikillä ja varmasti turhankin kärkkäillä kirjoituksillani haluan tuoda esiin sen, että VL-herätysliike ei ole yhtään sen turvallisempi kasvuymäristö, kuin mikään muukaan lahko.
        Samaa skeidaa kaikki tyynni.


      • Anonyymi

        Luepa aloituksen viimeinen virke, ei anneta ymmärtää, että oltaisiin ainoita koulukiusattuja. Lestadiolaisista ja lestadiolaisuudesta joka tapauksessa puhutaan ja kirjoitetaan tosi paljon pahaa. Tämä palsta ko. pahan puhumisen keskus, mutta pahan puhumiseen voi törmätä ihan missä vain, todella yllättävissäkin paikoissa.

        Sinun kokemuksillesi helvetinpelosta on täällä sijansa. Itsekin muistan helvettiä pelänneeni, mutta ajattelin lapsena ja ajattelen yhä Jeesuksen pelastaneen minut sovituksellaan sieltä. Näin lapsena unia maailmanlopusta, joissa olin voittajien puolella. Nyt en ole ko. unia nähnyt pitkään aikaan, mutta minua ei pelota eikä ahdista helvetti juurikaan. Minun maanpäällinen kouluhelvettini on ollut jotain paljon konkreettisempaa. Toisaalta pidän uskottavana, että sinua on helvetti voinut pelottaa aivan kuvaamallasi tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa aloituksen viimeinen virke, ei anneta ymmärtää, että oltaisiin ainoita koulukiusattuja. Lestadiolaisista ja lestadiolaisuudesta joka tapauksessa puhutaan ja kirjoitetaan tosi paljon pahaa. Tämä palsta ko. pahan puhumisen keskus, mutta pahan puhumiseen voi törmätä ihan missä vain, todella yllättävissäkin paikoissa.

        Sinun kokemuksillesi helvetinpelosta on täällä sijansa. Itsekin muistan helvettiä pelänneeni, mutta ajattelin lapsena ja ajattelen yhä Jeesuksen pelastaneen minut sovituksellaan sieltä. Näin lapsena unia maailmanlopusta, joissa olin voittajien puolella. Nyt en ole ko. unia nähnyt pitkään aikaan, mutta minua ei pelota eikä ahdista helvetti juurikaan. Minun maanpäällinen kouluhelvettini on ollut jotain paljon konkreettisempaa. Toisaalta pidän uskottavana, että sinua on helvetti voinut pelottaa aivan kuvaamallasi tavalla.

        Kyllä, helvetti ja maailmanloppu pelotti minua enemmän kuin uskotkaan.
        Ja samalla kyseiset harhaisen VL-opin peruskivet veivät elämänuskoni ja -haluni.
        Niin ikävää kuin se onkin, elämän ilo eikä -halu ole sittemmin paluuta tehnyt.
        Ehkä tilanteeni olisi eri, jos se VL- koti olisi ollut ns. normaali. Nythän se ei sitä ollut.

        Ehkä lestaadiolaisista puhutaan siksi niin paljon pahaa, koska siihen on olemassa olevat syyt ja perusteet.
        Kukapa haluaa lähipiiriinsä nokka pystyssä kulkevaa ihmistä.
        VL- lahko edustaa ko. ihmistyyppiä. Nokka pystyssä ylpeänä, samalla muut tuomitsevina.
        Etkö sinä/ ettekö te lestaadiolaiset tätä piirrettä itsessänne huomaa???
        Kannattaisiko katsoa peiliin, ja lopettaa se itsensä/ itsenne ylentäminen?
        Miten olisi nöyryys? Sanooko moinen sana mitään?
        Josko jättäisitte se muiden tuomitsemisen jumalan haltuun, miten olisi?
        Mikäli kohtelisitte muita ihmisiä tasaveroisina ja kunniottavasti, tokkopa teitä "kiusattaisiin".
        Mieti/ miettikää sitä!


      • Anonyymi

        On hyvin mahdollista, että sinun kohdalla koulukiusaaminen on ollut helpompaa. Voi myös olla, että sinulla olisi toisenlainen ääni kellossa, mikäli kiusaaminen olisi ollut yhtä rankkaa kuin omalla kohdallani. Toisaalta kokemusten rankkuudella kilpailu ei ole hedelmällistä. OleN saanut elämälleni tarkoituksen juuri siitä nasaretilaisen lahkon mukaisesta uskosta, ja juuri sen uskon avulla kestin rankan kiusaamisen. Pystyin lohduttautumaan sillä, että pilkka ja vaino lankeaa päälleni uskon tähden. Pystyin lohduttautumaan, että parempaa on edessä, kun tämän elämäksi kutsutun välivaiheen vain kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, helvetti ja maailmanloppu pelotti minua enemmän kuin uskotkaan.
        Ja samalla kyseiset harhaisen VL-opin peruskivet veivät elämänuskoni ja -haluni.
        Niin ikävää kuin se onkin, elämän ilo eikä -halu ole sittemmin paluuta tehnyt.
        Ehkä tilanteeni olisi eri, jos se VL- koti olisi ollut ns. normaali. Nythän se ei sitä ollut.

        Ehkä lestaadiolaisista puhutaan siksi niin paljon pahaa, koska siihen on olemassa olevat syyt ja perusteet.
        Kukapa haluaa lähipiiriinsä nokka pystyssä kulkevaa ihmistä.
        VL- lahko edustaa ko. ihmistyyppiä. Nokka pystyssä ylpeänä, samalla muut tuomitsevina.
        Etkö sinä/ ettekö te lestaadiolaiset tätä piirrettä itsessänne huomaa???
        Kannattaisiko katsoa peiliin, ja lopettaa se itsensä/ itsenne ylentäminen?
        Miten olisi nöyryys? Sanooko moinen sana mitään?
        Josko jättäisitte se muiden tuomitsemisen jumalan haltuun, miten olisi?
        Mikäli kohtelisitte muita ihmisiä tasaveroisina ja kunniottavasti, tokkopa teitä "kiusattaisiin".
        Mieti/ miettikää sitä!

        Pyrkimys on aina ollut kohdella epäuskoisia tasaveroisina ihmisinä, sillä jo lapsena koin olevani uskovainen puhtaasti Jumalan armosta, vailla omia ansioita. Itse pelkäsin helvettiä vain, jos oli tarttunut syntiä, joka piti panna pois. Käsitykseni oli, että Jeesuksen ristinkuoleman voima on suurempi saatanan voimaa eikä saatana siksi kykene minua vetämään mukaansa kadotukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä:

        Oma äitini (VL-lahkon edustaja) kielsi kertomasta kotona, jos ja kun minua kiusataan koulussa. Tämä siksi, koska syyllistyin itse kotosalla sisaruksiin kohdistuvaan "kisaamiseen" (kuten varmaan kaikki muutkin, joilla sisaruksia on).
        VL-taustastani johtuva kiusaaminen koulussa oli kovasti paljon pientä verrattuna siihen pelkoon ja kaltoinkohteluun, mitä koin kotona ja vaikkapa seurareissuilla.

        Jos näistä VL-lahkoon kohdistuvista kriittisistä kirjoituksista oikeuteen joutuisin, niin olisihan se jännä nähdä lopputulos: Kuka maksaa ja kenelle.
        Maksaako SRK minulle ja sukulaisilleni harhaisten oppiensa johdosta aiheutuneista kärsimyksistä, vai maksanko minä (uhri) VL-lahkolle jotakin...

        Kritiikillä ja varmasti turhankin kärkkäillä kirjoituksillani haluan tuoda esiin sen, että VL-herätysliike ei ole yhtään sen turvallisempi kasvuymäristö, kuin mikään muukaan lahko.
        Samaa skeidaa kaikki tyynni.

        Helvetinpelko lähtee sillä, että uskot synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Millään muulla tavoin se ei pysyvästi lähde.

        Vanhempien ja sisarusten kanssa elämisestä aiheutuneet haavat tarvinnevat muutakin kuin evakeliumia, luultavasti psykoterapiaa. Tosin anteeksipyyntö voi eheyttää yksinäänkin jonkin verran, jos toinen on selvästi ollut rikkoneempi osapuoli. Asiat eivät ole ylksiselitteisiä, kun kirjoituksistasi ilmenee sinunkin kiusanneen sisaruksiasi. On tavallaan inhimillistä, jos vanhempi turmeluksessa sanoo, ettei tarvitse tulla itkemään koulukiusaamisesta, kun kerran itse kiusaat sisaruksiasi. Toisaalta pitäisi sitten olla voimia korjata asia turmeluksen laannuttua, että tile kertomaan rohkeasti, mikä mieltäsi painaa. Ei vanhempi oikeasti tarkoittanut niin, vaan oli vain keinoton, kun ei saanut kiusaamista/tappelua loppumaan.

        Terapiassa tavoitellaan paitsi omien traumaattisten tuntemusten tunnistamista, samalla myös ymmärrystä motiiveille, miksi loukannut ihminen toimi niin kuin toimi. Ymmärrys mahdollistaa pitkänä prosessina henkisen anteeksiannon, vaikka varsinaisesti kukaan ei toisilta pyytäisi anteeksi tai antaisi anteeksi. Ilmiöstä puhuttaneen vl-kristillisyydessä "etulahjana anteeksiantamisena".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä:

        Oma äitini (VL-lahkon edustaja) kielsi kertomasta kotona, jos ja kun minua kiusataan koulussa. Tämä siksi, koska syyllistyin itse kotosalla sisaruksiin kohdistuvaan "kisaamiseen" (kuten varmaan kaikki muutkin, joilla sisaruksia on).
        VL-taustastani johtuva kiusaaminen koulussa oli kovasti paljon pientä verrattuna siihen pelkoon ja kaltoinkohteluun, mitä koin kotona ja vaikkapa seurareissuilla.

        Jos näistä VL-lahkoon kohdistuvista kriittisistä kirjoituksista oikeuteen joutuisin, niin olisihan se jännä nähdä lopputulos: Kuka maksaa ja kenelle.
        Maksaako SRK minulle ja sukulaisilleni harhaisten oppiensa johdosta aiheutuneista kärsimyksistä, vai maksanko minä (uhri) VL-lahkolle jotakin...

        Kritiikillä ja varmasti turhankin kärkkäillä kirjoituksillani haluan tuoda esiin sen, että VL-herätysliike ei ole yhtään sen turvallisempi kasvuymäristö, kuin mikään muukaan lahko.
        Samaa skeidaa kaikki tyynni.

        Helvetinpelko lähtee sillä, että uskot synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Millään muulla tavoin se ei pysyvästi lähde.

        Vanhempien ja sisarusten kanssa elämisestä aiheutuneet haavat tarvinnevat muutakin kuin evankeliumia, luultavasti psykoterapiaa. Tosin anteeksipyyntö voi eheyttää yksinäänkin jonkin verran, jos toinen on selvästi ollut rikkoneempi osapuoli. Asiat eivät ole yksiselitteisiä, kun kirjoituksistasi ilmenee sinunkin kiusanneen sisaruksiasi. On tavallaan inhimillistä, jos vanhempi turmeluksessa sanoo, ettei tarvitse tulla itkemään koulukiusaamisesta, kun kerran itse kiusaat sisaruksiasi. Toisaalta pitäisi sitten olla voimia korjata asia turmeluksen laannuttua, että tule kertomaan rohkeasti, mikä mieltäsi painaa. Ei vanhempi oikeasti tarkoittanut niin, vaan oli vain keinoton, kun ei saanut kiusaamista/tappelua loppumaan.

        Terapiassa tavoitellaan paitsi omien traumaattisten tuntemusten tunnistamista, samalla myös ymmärrystä motiiveille, miksi loukannut ihminen toimi niin kuin toimi. Ymmärrys mahdollistaa pitkänä prosessina henkisen anteeksiannon, vaikka varsinaisesti kukaan ei toisilta pyytäisi anteeksi tai antaisi anteeksi. Ilmiöstä puhuttaneen vl-kristillisyydessä "etulahjana anteeksiantamisena".


    • Anonyymi

      Tosi samantyyppisiä kokemuksia minullakin kuin 13.5. klo 13.51 kommentoineella. Herkimmille, tarkasti oppia itseensä imeville lapsille herätysliikeuskonnollisuus on vakavaa myrkkyä. :( Olen pahoillani siitä, mitä sinäkin jouduit kokemaan.

      Minuakin kiusasi lähinnä oma perhe. Uskosta ei kiusattu koulussa juuri yhtään, muista asioista kyllä, kuten köyhyydestä ja eriparisukista tai huonosti äidin leikkaamasta tukasta. Vaatteeni saattoivat haistakin, koska pyykkihuolto ei toiminut ja pyykit homehtuivat.

      Pahinta oli hengellinen aivopesu seuroissa. Minä hullu vielä kaiken uskoin.

      Nyt olen sitten aikuinen, jolla on traumaoireyhtymä, masennusta yms. Onneksi sentään aikuisena irti lahkosta päässyt. Sen takia jäin aika yksin, mutta ainakin saan olla oma itseni ja vähät ystävyyssuhteeni ovat aitoja.

      Lahkolaisuus on järkyttävää väkivaltaista yhteisöuskoa. Toivon kaikille lahkouskovaisille vapautta. Jumalaan voi uskoa ilman ahdistavia vaatimuksia ja rajoituksiakin.

      • Anonyymi

        Siis 14.5. kommentoinut.


      • Anonyymi

        Kiitos kommentistasi!

        On hyvä huomata, että meitä uskonnon (VL-lahkon) uhreja on muitakin. Meitä on enemmän kuin moni uskookaan. Samalla on todettava, että joka ikinen VL-lahkolaisuuden uhri on liikaa!
        Eli olen pahoillani siitä, mitä olet joutunut kokemaan.

        Tästä VL-lahkon pimeästä puolesta ei pidä vaieta.
        Ja toden totta: Minua on kiusattu enemmän lahkon suunnalta, kuin ulkopuolelta.
        Mahtaneekohan VL- lahkolaisuudessa olla joku valuvika tms?

        Omia traumojani olen käsitellyt vuosikausia erilaisten ammattilaisten kanssa. Myös vertaistuesta on jokin verran kokemusta.
        Valitettavasti kaikkea ei voi korjata, niin syviä lahkon aiheuttamat haavat ovat.

        Ikävää on se, että juurikin me herkimmät ja tunnollisimmat olemme niitä, jotka eniten osumaa olemme saaneet. Keskivertolesta luovii sujuvasti säännösten ja kieltojen viidakossa, valiten itselleen ne sopivat opinkohdat.
        Itse olin reilusti yli 20 v, ennen kuin aloin kyseenalaistamaan VL-liikkeen oppeja. Se olikin sitten kovempaakin kovempi paikka.
        Sitä ennen noudatin lahkon oppeja jotakuinkin pilkulleen. Jopa Aku Ankat jäivät lukematta, koska joku uskovainen oli sitä mieltä, että moiset sarjakuvat ovat syntiä.
        En myöskään katsonut oppitunneilla kouluTV:tä, koska TV oli julistettu synniksi.
        Omatunto oli ns. yliherkkä.

        Kun on kasvanut ja varttunut sairaassa ympäristössä, sitä ei edes itse tajua, miten moni asia on mennyt pieleen ja miten epänormaalia se ennen niin normaalina pitämäni toimintakulttuuri lopulta onkaan.
        Kas kun ei muusta ole kokemusta. Ei ole ollut tietoa eikä kokemusta terveestä uskonnollisuudesta, eikä terveestä kodista. Ei terveistä ihmissuhteista.

        Tuo mainitsemasi yksinäisyys on erittäinkin tuttua. En kuulu oikein mihinkään. En ole oikein kukaan. Kiitos kuuluu pitkälti VL-lahkon pakkosynnytysopille, jonka seurausta minäkin olen.
        Äiti, joka ei halunnut eikä jaksanut enää synnyttää lapsia. Synnytti silti. Ja siitä sain kyllä myös kuulla. En ollut toivottu lapsi, päin vastoin. Kuulemma syntymäni jälkeen alkoivat ongelmat.
        Opin siis olemaan myös näkymätön. Omaa ihmisarvoa tuli sitten pönkitettyä työelämässä mm. järjettömän kovilla työsuorituksella. Olin hyvä ja olin olemassa vain, jos tein hommat 110 %.
        Eihän moista fysiikka eikä psyyke pitkään kestä, se on selvä se.

        Syy siihen, miksi tuon nyt aktiivisesti esiin omaa elämäntarinaani ja lahkon epäkohtia on se, että haluan ravistella ko. liikkeen vaikutuspiirissä olevia, ja siihen sinisilmäisesti uskovia.
        Ettei yksikään enää joutuisi kokemaan samaa, kuin minä tai sinä olemme kokeneet.
        On äärimmäisen vaarallista se, että liike pitää itseään Ainoana Oikeana Uskontona. Moinen ajattelutapa mahdollistaa pinnan alla kytevän täysin sairaalloisen toiminnan.
        Ja uhreja siinä eivät todellakaan ole vain liikkeen ulkopuolisten toimesta kiusaamisen kohteeksi joutuvat VL:t.


    • Anonyymi

      Täällä tuntuu olevan puolesta ja vastaan olevia ihmisiä, joko mollataan tai "kehutaan" vl.-uskontoa.
      Enemmän taitaa olla nekatiivista kirjoitusta, joten se jo sanoo, ketkä täällä kirjoittavat.
      Paljon tiedän perheitä jotka ovat ihan onnellisesti VL.-uskossaan eläviä, isojakin perheitä, joukkoon sopii monen ikäistä ja siitä johtuen myös monenluonteista asujaa.
      Valitettavaa on se, jos on tullut "kaltoinkohdelluksi" omassa perhepiirissä, mutta asioistahan voi keskustella, vaikka jo vähän isompana ja sisarustenkin kesken, tietysti vanhemmat mukana. Jos vain onnistuu keskustelu, niin se voi kirkastaa paljon jo asioita. Kaikissa perheissä se ei ehkä onnistu, mutta yrittää voi silti.
      Aikuinen lapsi tekee sitten oman valinnan.
      Vanhemmissakin on monenlaista luonnetta ja voimavarat ovat erilaisia, oma kasvu on voinut ehkä jäädä vähälle, sekin on taakkana monella tapaa.
      On myös niitä ihmisiä jotka ovat jättäneet vl.-uskon perheessä ja silti on kunnioitusta ja kiitollisuutta omasta kasvualustasta ja niistä arvoista joita on saanut lapsuuskodista elämäänsä.
      Ei kaikki vl.-perheet ole "hunningolla" ja kelvottomia kasvualustoja. Sitä ei voi yleistää. Suurimmalta osin vl.-perheestä "maailmaan" lähteneitä lapsia rakastetaan yhtä paljon kuin pois-poikenneita. Oma kokemukseni on näin. Olemme kuulemma paras isä ja äiti, lapsellemme, vaikka emme jaa enää samaa uskon-näkemystä.
      Aina on toivottu lapsellemme hyvää elämää ja niin näytää olevan, että ehkä sitä on jotain "siementä" jätetty kasvamaan myös lapsellemme. !?
      Sisarustenkin välit ovat lämpimät ja auttavat tarvittaessa toisiaan. Toivossa on hyvä elää. .... ....

      • Anonyymi

        Niin. Kaikki VL-perheet eivät ole hunningolla, eivätkä kaikki VL-perheet myöskään pysty tarjoamaan turvallista lapsuutta. Se on fakta.
        Itseäni riepoo suunnattomasti nämä sinisilmäiset VL-uskovaiset, jotka ulkoistavat pahan VL-liikkeen ulkopuolella tapahtuvaksi. Siitä on esimerkkejä tälläkin keskustelupalstalla.
        Omakohtainen kokemukseni kun on, että VL-perheessä pahoinvointia voi olla enemmän kuin laki sallii.
        Ja toden totta: Minua on koulukiusattu keskimääräistä enemmän uskontoni (VL) takia. Minua on kiusattu suuren sisarusmäärän takia. Minua on kiusattu milloin minkäkin asian johdosta.
        Ne pahimmat kiusaajat löytyivät kuitenkin kotoa (äiti (VL)), omista sisaruksista(VL) sekä VL-"kavereista". Unohtamatta VL-opetuksen mukaista maailmanloppu/ helvetinpelkoa.
        Kaaosta, pelkoa, epävarmuutta, ahdistusta, kipua, kärsimystä, yksinäisyyttä.

        Koulukiusaaminen oli omalla kohdallani se helpoiten kestettävä asia, vaikka minua siis kiusattiin keskimääräistä koululaista enemmän.

        On harmillista, että VL usko oli lapsena ja nuorena esteenä terveiden kaverisuhteiden muodostamiselle ei-VL taustaisen ikätovereiden kanssa.
        Kuten totesin, VL- piireissä niitä kiusaajia oli enemmän kuin laki sallii.
        Aikuisiällä olen todennut, että aidompia ihmisiä on tällä puolella aitaa (en todellakaan ole enää VL). Aikuisena on varaa valita, missä piireissä liikkuu. Lapsena siihen ei voinut vaikuttaa. Seuroihin oli mentävä, vaikka tiesi taas saavansa kuraa niskaan näiltä "Ainoa Oikea Uskovaisilta" ikätoverilta. Kiusaamista kesäleirillä, kiusaamista rippikoulussa...
        Tästä VL-piireissä tapahtuvasta kiusaamisesta ja syrjinnästä on syytä puhua enemmän.
        Tiedostan toki sen, että VL-väki haluaa ilmiöltä ummistaa silmänsä.

        Jos elämälläni joku tarkoitus on, niin se olkoot vanhoillislestaadiolaisuuteen liittyvien epäterveiden lieveilmiöiden esiintuominen. Se ei ole paljon se, mutta enpä kummoisia eväitä VL- kodista muutoinkaan elämääni saanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Kaikki VL-perheet eivät ole hunningolla, eivätkä kaikki VL-perheet myöskään pysty tarjoamaan turvallista lapsuutta. Se on fakta.
        Itseäni riepoo suunnattomasti nämä sinisilmäiset VL-uskovaiset, jotka ulkoistavat pahan VL-liikkeen ulkopuolella tapahtuvaksi. Siitä on esimerkkejä tälläkin keskustelupalstalla.
        Omakohtainen kokemukseni kun on, että VL-perheessä pahoinvointia voi olla enemmän kuin laki sallii.
        Ja toden totta: Minua on koulukiusattu keskimääräistä enemmän uskontoni (VL) takia. Minua on kiusattu suuren sisarusmäärän takia. Minua on kiusattu milloin minkäkin asian johdosta.
        Ne pahimmat kiusaajat löytyivät kuitenkin kotoa (äiti (VL)), omista sisaruksista(VL) sekä VL-"kavereista". Unohtamatta VL-opetuksen mukaista maailmanloppu/ helvetinpelkoa.
        Kaaosta, pelkoa, epävarmuutta, ahdistusta, kipua, kärsimystä, yksinäisyyttä.

        Koulukiusaaminen oli omalla kohdallani se helpoiten kestettävä asia, vaikka minua siis kiusattiin keskimääräistä koululaista enemmän.

        On harmillista, että VL usko oli lapsena ja nuorena esteenä terveiden kaverisuhteiden muodostamiselle ei-VL taustaisen ikätovereiden kanssa.
        Kuten totesin, VL- piireissä niitä kiusaajia oli enemmän kuin laki sallii.
        Aikuisiällä olen todennut, että aidompia ihmisiä on tällä puolella aitaa (en todellakaan ole enää VL). Aikuisena on varaa valita, missä piireissä liikkuu. Lapsena siihen ei voinut vaikuttaa. Seuroihin oli mentävä, vaikka tiesi taas saavansa kuraa niskaan näiltä "Ainoa Oikea Uskovaisilta" ikätoverilta. Kiusaamista kesäleirillä, kiusaamista rippikoulussa...
        Tästä VL-piireissä tapahtuvasta kiusaamisesta ja syrjinnästä on syytä puhua enemmän.
        Tiedostan toki sen, että VL-väki haluaa ilmiöltä ummistaa silmänsä.

        Jos elämälläni joku tarkoitus on, niin se olkoot vanhoillislestaadiolaisuuteen liittyvien epäterveiden lieveilmiöiden esiintuominen. Se ei ole paljon se, mutta enpä kummoisia eväitä VL- kodista muutoinkaan elämääni saanut.

        Tuohon ei voi sanoa muuta kun Amen,
        Koeta unohtaa ne jutut ja elä omaa elämääsi Jeesukselle, sieltä löytyy todellinen ilo.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Tuohon ei voi sanoa muuta kun Amen,
        Koeta unohtaa ne jutut ja elä omaa elämääsi Jeesukselle, sieltä löytyy todellinen ilo.

        Harmillista, mutta VL- taustani ja siihen kytkeytyvien kokemusteni takia en siis enää usko jumalaan saati jeesukseen.
        Se on kova hinta VL- lahkosta se. Menetin siinä elämäni tarkoituksen ja ja perustan.
        Itsetunto ja kunnianhimohan oli tapettu jo lapsuudessa.

        Teen siis sen, mihin nyt (enää) pystyn: Nostan esiin niitä epäkohtia, joita VL- lahkoon liittyy.

        VL- lahkolaisille mietittävää: Raamatussa taitaa olla maininta, jossa todetaan jotain seuravaa:
        Minkä te teette yhdelle pienimmistä, sen te teette minulle.

        Te (VL:t) rikoitte minut, te olette rikkoneet monta muutakin ihmistä (lasta/ aikuista).
        Olette siis vastuussa teoistanne.
        Olisiko pysähtymisen aika? Olisiko viimeinkin aika olla rehellinen?
        Olisko syytä laskeutua alas siltä jalustalta, jolle olette itsenne nostaneet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harmillista, mutta VL- taustani ja siihen kytkeytyvien kokemusteni takia en siis enää usko jumalaan saati jeesukseen.
        Se on kova hinta VL- lahkosta se. Menetin siinä elämäni tarkoituksen ja ja perustan.
        Itsetunto ja kunnianhimohan oli tapettu jo lapsuudessa.

        Teen siis sen, mihin nyt (enää) pystyn: Nostan esiin niitä epäkohtia, joita VL- lahkoon liittyy.

        VL- lahkolaisille mietittävää: Raamatussa taitaa olla maininta, jossa todetaan jotain seuravaa:
        Minkä te teette yhdelle pienimmistä, sen te teette minulle.

        Te (VL:t) rikoitte minut, te olette rikkoneet monta muutakin ihmistä (lasta/ aikuista).
        Olette siis vastuussa teoistanne.
        Olisiko pysähtymisen aika? Olisiko viimeinkin aika olla rehellinen?
        Olisko syytä laskeutua alas siltä jalustalta, jolle olette itsenne nostaneet?

        Rukoilen puolestasi, että löydät rauhan, jonka Jeesus antaa pyynnöstämme.


      • pinnasänky kirjoitti:

        Rukoilen puolestasi, että löydät rauhan, jonka Jeesus antaa pyynnöstämme.

        Jäi sanomatta, että en missään tapauksessa ole VL, vaan kristitty teologi.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Rukoilen puolestasi, että löydät rauhan, jonka Jeesus antaa pyynnöstämme.

        Niin valitettavaa kuin se onkin, ei rukoilu auta eikä korjaa yhtään mitään.
        VL- lahkolaisuuden aikaan saamat traumat ovat ikävä kyllä peruuttamattomia ja korjaamattomia.
        Voin toki yrittää elää (ja toki yritänkin) elää tämän painolastin kanssa, mutta raskasta on, liian raskasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin valitettavaa kuin se onkin, ei rukoilu auta eikä korjaa yhtään mitään.
        VL- lahkolaisuuden aikaan saamat traumat ovat ikävä kyllä peruuttamattomia ja korjaamattomia.
        Voin toki yrittää elää (ja toki yritänkin) elää tämän painolastin kanssa, mutta raskasta on, liian raskasta.

        Voimia sinulle <3

        Toinen rikottu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Kaikki VL-perheet eivät ole hunningolla, eivätkä kaikki VL-perheet myöskään pysty tarjoamaan turvallista lapsuutta. Se on fakta.
        Itseäni riepoo suunnattomasti nämä sinisilmäiset VL-uskovaiset, jotka ulkoistavat pahan VL-liikkeen ulkopuolella tapahtuvaksi. Siitä on esimerkkejä tälläkin keskustelupalstalla.
        Omakohtainen kokemukseni kun on, että VL-perheessä pahoinvointia voi olla enemmän kuin laki sallii.
        Ja toden totta: Minua on koulukiusattu keskimääräistä enemmän uskontoni (VL) takia. Minua on kiusattu suuren sisarusmäärän takia. Minua on kiusattu milloin minkäkin asian johdosta.
        Ne pahimmat kiusaajat löytyivät kuitenkin kotoa (äiti (VL)), omista sisaruksista(VL) sekä VL-"kavereista". Unohtamatta VL-opetuksen mukaista maailmanloppu/ helvetinpelkoa.
        Kaaosta, pelkoa, epävarmuutta, ahdistusta, kipua, kärsimystä, yksinäisyyttä.

        Koulukiusaaminen oli omalla kohdallani se helpoiten kestettävä asia, vaikka minua siis kiusattiin keskimääräistä koululaista enemmän.

        On harmillista, että VL usko oli lapsena ja nuorena esteenä terveiden kaverisuhteiden muodostamiselle ei-VL taustaisen ikätovereiden kanssa.
        Kuten totesin, VL- piireissä niitä kiusaajia oli enemmän kuin laki sallii.
        Aikuisiällä olen todennut, että aidompia ihmisiä on tällä puolella aitaa (en todellakaan ole enää VL). Aikuisena on varaa valita, missä piireissä liikkuu. Lapsena siihen ei voinut vaikuttaa. Seuroihin oli mentävä, vaikka tiesi taas saavansa kuraa niskaan näiltä "Ainoa Oikea Uskovaisilta" ikätoverilta. Kiusaamista kesäleirillä, kiusaamista rippikoulussa...
        Tästä VL-piireissä tapahtuvasta kiusaamisesta ja syrjinnästä on syytä puhua enemmän.
        Tiedostan toki sen, että VL-väki haluaa ilmiöltä ummistaa silmänsä.

        Jos elämälläni joku tarkoitus on, niin se olkoot vanhoillislestaadiolaisuuteen liittyvien epäterveiden lieveilmiöiden esiintuominen. Se ei ole paljon se, mutta enpä kummoisia eväitä VL- kodista muutoinkaan elämääni saanut.

        On hyvin mahdollista, että sinun kohdalla koulukiusaaminen on ollut helpompaa. Voi myös olla, että sinulla olisi toisenlainen ääni kellossa, mikäli kiusaaminen olisi ollut yhtä rankkaa kuin omalla kohdallani. Toisaalta kokemusten rankkuudella kilpailu ei ole hedelmällistä. Ole saanut elämälleni tarkoituksen juuri siitä nasaretilaisen lahkon mukaisesta uskosta, ja juuri sen uskon avulla kestin rankan kiusaamisen. Pystyin lohduttautumaan sillä, että pilkka ja vaino lankeaa päälleni uskon tähden. Pystyin lohduttautumaan, että parempaa on edessä, kun tämän elämäksi kutsutun välivaiheen vain kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Kaikki VL-perheet eivät ole hunningolla, eivätkä kaikki VL-perheet myöskään pysty tarjoamaan turvallista lapsuutta. Se on fakta.
        Itseäni riepoo suunnattomasti nämä sinisilmäiset VL-uskovaiset, jotka ulkoistavat pahan VL-liikkeen ulkopuolella tapahtuvaksi. Siitä on esimerkkejä tälläkin keskustelupalstalla.
        Omakohtainen kokemukseni kun on, että VL-perheessä pahoinvointia voi olla enemmän kuin laki sallii.
        Ja toden totta: Minua on koulukiusattu keskimääräistä enemmän uskontoni (VL) takia. Minua on kiusattu suuren sisarusmäärän takia. Minua on kiusattu milloin minkäkin asian johdosta.
        Ne pahimmat kiusaajat löytyivät kuitenkin kotoa (äiti (VL)), omista sisaruksista(VL) sekä VL-"kavereista". Unohtamatta VL-opetuksen mukaista maailmanloppu/ helvetinpelkoa.
        Kaaosta, pelkoa, epävarmuutta, ahdistusta, kipua, kärsimystä, yksinäisyyttä.

        Koulukiusaaminen oli omalla kohdallani se helpoiten kestettävä asia, vaikka minua siis kiusattiin keskimääräistä koululaista enemmän.

        On harmillista, että VL usko oli lapsena ja nuorena esteenä terveiden kaverisuhteiden muodostamiselle ei-VL taustaisen ikätovereiden kanssa.
        Kuten totesin, VL- piireissä niitä kiusaajia oli enemmän kuin laki sallii.
        Aikuisiällä olen todennut, että aidompia ihmisiä on tällä puolella aitaa (en todellakaan ole enää VL). Aikuisena on varaa valita, missä piireissä liikkuu. Lapsena siihen ei voinut vaikuttaa. Seuroihin oli mentävä, vaikka tiesi taas saavansa kuraa niskaan näiltä "Ainoa Oikea Uskovaisilta" ikätoverilta. Kiusaamista kesäleirillä, kiusaamista rippikoulussa...
        Tästä VL-piireissä tapahtuvasta kiusaamisesta ja syrjinnästä on syytä puhua enemmän.
        Tiedostan toki sen, että VL-väki haluaa ilmiöltä ummistaa silmänsä.

        Jos elämälläni joku tarkoitus on, niin se olkoot vanhoillislestaadiolaisuuteen liittyvien epäterveiden lieveilmiöiden esiintuominen. Se ei ole paljon se, mutta enpä kummoisia eväitä VL- kodista muutoinkaan elämääni saanut.

        Luin aikoinaan lehtiartikkelin, jossa luonnehdittiin lestadiolaisuudesta irrottautunutta ihmistä virran viemäksi ajopuuksi. Artikkelin mukaan irrottautunut palaa tuhlaajapojan tavoin usein lestadiolaisuuteen vanhemmalla iällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin aikoinaan lehtiartikkelin, jossa luonnehdittiin lestadiolaisuudesta irrottautunutta ihmistä virran viemäksi ajopuuksi. Artikkelin mukaan irrottautunut palaa tuhlaajapojan tavoin usein lestadiolaisuuteen vanhemmalla iällä.

        Surullisenkuuluisassa uutisessa viime vuoden lopulla kerrottiin Käpylässä tapahtuneen koulupojan murhasta.
        Siinä kyseinen ankarasti kiusattu rehti ja kunnollinen poika palasi aina vain pahoinpitelijöidensä luokse.
        Miksi näin tapahtui, sitä on vaikea ymmärtää.

        Jotain samaa on siinä, kun vuosia, jopa vuosikymmeniä aiemmin VL-lahkosta eronneet palaavat ko. liikkeen pariin.
        Miksi kukaan palaa lahkoon, jossa on niin paljon pahoinvointia ja alistamista?
        Sitä on vaikea ymmärtää.
        Hyväksynnän tarve? Luultavasti. Harmillisesti se VL- lahkon tarjoama hyväksyntä on ehdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Surullisenkuuluisassa uutisessa viime vuoden lopulla kerrottiin Käpylässä tapahtuneen koulupojan murhasta.
        Siinä kyseinen ankarasti kiusattu rehti ja kunnollinen poika palasi aina vain pahoinpitelijöidensä luokse.
        Miksi näin tapahtui, sitä on vaikea ymmärtää.

        Jotain samaa on siinä, kun vuosia, jopa vuosikymmeniä aiemmin VL-lahkosta eronneet palaavat ko. liikkeen pariin.
        Miksi kukaan palaa lahkoon, jossa on niin paljon pahoinvointia ja alistamista?
        Sitä on vaikea ymmärtää.
        Hyväksynnän tarve? Luultavasti. Harmillisesti se VL- lahkon tarjoama hyväksyntä on ehdollista.

        Vanhemmalla iällä palaavat kertovat, ettei elämä "maailmassa" ollutkaan lopulta niin hääviä. Voi olla että ihmisiin ei ole voinut luottaa. Edellisillan avoimet ja iloiset ryyppykaverit eivät seuraavana aamuna enää tunne. Elämänkumppaniksi luultu onkin jonain päivänä vain löytänyt uuden. Öitä ei saanut nukuttua, kun ahdistus painoi. Yritykset hakea hengellistä yhteyttä Jumalaan muista hengellisyyksistä epäonnistuivat, kun sikojen rapa ei suonut tunnonrauhaa. Muistui mieleen, että Isän kodissa voisin tarjoutua vaikka kaikkein vähäarvoisimpaan tehtävään, jos minut vain takaisin huolittaisiiin. Isä lähettikin palvelijansa pukemaan tuhlaajapojalleen juhlavaatteet ja järjesti juhlat.


    • Anonyymi

      "Ihminen (Homo sapiens) on ainoa nykyisin elossa oleva ihmisten (Homo) sukuun kuuluva nisäkäs. Ihminen kuuluu kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon ja on nykyisin elävistä kädellisistä laajimmalle levinnyt ja runsaslukuisin eläinlaji. Ihmisiä on n. 8 miljardia."

      Tieteeseen perustuva fakta on ettei yhdellekkään ihmiselle koidu kuolemanjälkeistä helvettiä tai siirtymistä minkäänasteiseen metafyysiseen taivaaseen. Kuolema on kaikille tasa-arvoinen riippumatta siitä kuinka elimme, uskoimme tai olimme uskomatta.

      Lyhyesti sanoen: teiltä on taidettu pimittää tieto ja ymmärrys ihmisen perimmäisestä biologisesta olemuksesta.

      Tai vielä lyhyemmin: teitä on taidettu helvetin yms. peloittelulla kusettaa ja rankasti.

      • Anonyymi

        Haha, tää sama kaveri laittaa näitä ihminen on eläin-juttujaan joka ketjuun. Luulee varmaan olevansa suurikin tiedemies 🤣


      • Anonyymi

        Ihminen on biologinen olento, mutta samalla sielullinen ja hengellinen. Ei siis ole kiistaa biologisuudesta, vaan näkymättömistä, mutta koettavista "lisukkeista".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen on biologinen olento, mutta samalla sielullinen ja hengellinen. Ei siis ole kiistaa biologisuudesta, vaan näkymättömistä, mutta koettavista "lisukkeista".

        Ihminen on biologinen eläin. Ihmiseläin. Ei "olento". Meitä ihmiseläimiä on täällä n. 8 miljardia kappaletta.

        Jokainen ihminen kuninkaasta ja kuningattaresta aina köyhimpään kerjäläiseen asti on niinikään pelkkä eläin. Yhtäkään poikkeusta tähän ei ole olemassa.

        Ihmisellä ei ole "sielua" vaan aivot. Siinä korvien välissä. Tieteessä korvien välin asioita tutkitaan psykologian ja psykiatrian tieteenhaaroissa.

        Kerro ihmeessä lisää mihin siis viittaat "lisukkeilla"?

        Ja onko nyt niin, että myös SRK ja VL-johto voi myöntää ihmisen olevan tieteellisesti todistetun katsantokannan mukaan pelkkä eläin, ihmiseläin, ja että meitä ei erota muista eläimistä juurikaan mikään muu kuin pidemmälle kehittyneet aivot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen on biologinen eläin. Ihmiseläin. Ei "olento". Meitä ihmiseläimiä on täällä n. 8 miljardia kappaletta.

        Jokainen ihminen kuninkaasta ja kuningattaresta aina köyhimpään kerjäläiseen asti on niinikään pelkkä eläin. Yhtäkään poikkeusta tähän ei ole olemassa.

        Ihmisellä ei ole "sielua" vaan aivot. Siinä korvien välissä. Tieteessä korvien välin asioita tutkitaan psykologian ja psykiatrian tieteenhaaroissa.

        Kerro ihmeessä lisää mihin siis viittaat "lisukkeilla"?

        Ja onko nyt niin, että myös SRK ja VL-johto voi myöntää ihmisen olevan tieteellisesti todistetun katsantokannan mukaan pelkkä eläin, ihmiseläin, ja että meitä ei erota muista eläimistä juurikaan mikään muu kuin pidemmälle kehittyneet aivot?

        Ihminen on biologisesti eläin, mutta hengellisesti ei. Ihmisen erottaa älykkyyden lisäksi eläimistä se, että ihmisellä on kuolematon sielu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen on biologisesti eläin, mutta hengellisesti ei. Ihmisen erottaa älykkyyden lisäksi eläimistä se, että ihmisellä on kuolematon sielu.

        Hyväksyn vastauksesi osittain. Tarkennan sitä hieman:

        Myös lestadiolainen on biologisesti eläin, mutta hengellisesti kuollut. Ihmisiä ei erota muista eläimistä yhtään mikään. Jokainen meistä on lopulta vain yksi eläin muiden eläinten joukossa.

        Kaikki hengellisyys, sielun kuolemattomuus, yms. ovat ihmisiin lapsuudessa kohdistuneen aivopesun tuotosta ja siten pelkkää mielikuvituksen tuotetta.

        Lopettakaa siis lestadiolaiset ihmisten peloittelu helvetillä! Yksikään ihminen ei joudu kuolemansa jälkeen "helvettiin" saati siirry "taivaaseen". Kuoleman jälkeen jokainen ihmiseläin on yhtä kuollut kuin kivi. Tämä tieteellinen tosiasia koskee jokaista lestadiolaista siinä missä ei-lestadiolaisiakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen on biologisesti eläin, mutta hengellisesti ei. Ihmisen erottaa älykkyyden lisäksi eläimistä se, että ihmisellä on kuolematon sielu.

        Mitä todisteita sinulla on ihmisen kuolemattomasta sielusta? Vastaan itse itselleni: Ei yhtään mitään!
        Se, että joku raamatun tapainen satukirja kertoo sielun olevan kuolematon, ei tee väitteestä totta.
        Ja kumoan myös toisen uskomuksesi: Kokemusteni mukaan elämistä löytyy älyä enemmän kuin useimmista ihmisistä. Suosittelen katsomaan TV:stä luonodokumentteja, vaikka se katsominen "syntiä" onkin ; )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen on biologisesti eläin, mutta hengellisesti ei. Ihmisen erottaa älykkyyden lisäksi eläimistä se, että ihmisellä on kuolematon sielu.

        Mitä todisteita sinulla on ihmisen kuolemattomasta sielusta? Vastaan itse itselleni: Ei yhtään mitään, ei ensimmäistäkään todistetta!
        Se, että joku raamatun tapainen satukirja kertoo sielun olevan kuolematon, ei tee väitteestä totta.
        Ja kumoan myös toisen uskomuksesi: Kokemusteni mukaan elämistä löytyy älyä enemmän kuin useimmista ihmisistä. Suosittelen katsomaan TV:stä luontodokumentteja, vaikka se katsominen "syntiä" onkin ; )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä todisteita sinulla on ihmisen kuolemattomasta sielusta? Vastaan itse itselleni: Ei yhtään mitään, ei ensimmäistäkään todistetta!
        Se, että joku raamatun tapainen satukirja kertoo sielun olevan kuolematon, ei tee väitteestä totta.
        Ja kumoan myös toisen uskomuksesi: Kokemusteni mukaan elämistä löytyy älyä enemmän kuin useimmista ihmisistä. Suosittelen katsomaan TV:stä luontodokumentteja, vaikka se katsominen "syntiä" onkin ; )

        Luontodokkarit eivät ole sitä "lihaa ruokkivaa ohjelmatarjontaa", jonka vuoksi televisioon on otettu kielteinen kanta. Väkivalta ja porno ovat, samoin vietteihin heittäytymistä ihannoivat sarjat.

        Väitteesi eläinten älykkyydestä on roskaa. Älykkäimmätkin eläimet ovat vain muutaman vuoden ikäisen lapsen tasolla. Sen sijaan eläimillä on monia ominaisuuksia, joita ihmisellä ei ole. Niitä voidaan ihailla luomakunnan ihmeinä.

        Kääpiösimpanssien ns. sosiaalisen omantunnon arvioidaan olevan ihmistä kehittyneempi. Kyse ei kuitenkaan ole kyvystä ajatella loogisesti.

        Ajattelen, että ihminen on turmeltunut syntiinlankeemuksen seurauksena. Alkuperäisessä Jumalan tarkoittamassa tilassa sosiaalinen omatunto olisi varmaan lähempänä sitä, mitä se kääpiösimpansseilla on. Silloin olisi vähemmän koulukiusattuja, vähemmän kotona kiusattuja ja pienempi uhka sille, että ihminen tuhoaa sivilisaationsa ydinsodalla.

        Kuolematonta sielua ei voi todistaa tieteellisesti. Se voidaan todistaa, että moni on nukkunut pois rauhallisesti, kun synnit ovat olleet anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Onpa joku uskovainen sanonut viimeisinä sanoinaan: "Enkeleitä!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luontodokkarit eivät ole sitä "lihaa ruokkivaa ohjelmatarjontaa", jonka vuoksi televisioon on otettu kielteinen kanta. Väkivalta ja porno ovat, samoin vietteihin heittäytymistä ihannoivat sarjat.

        Väitteesi eläinten älykkyydestä on roskaa. Älykkäimmätkin eläimet ovat vain muutaman vuoden ikäisen lapsen tasolla. Sen sijaan eläimillä on monia ominaisuuksia, joita ihmisellä ei ole. Niitä voidaan ihailla luomakunnan ihmeinä.

        Kääpiösimpanssien ns. sosiaalisen omantunnon arvioidaan olevan ihmistä kehittyneempi. Kyse ei kuitenkaan ole kyvystä ajatella loogisesti.

        Ajattelen, että ihminen on turmeltunut syntiinlankeemuksen seurauksena. Alkuperäisessä Jumalan tarkoittamassa tilassa sosiaalinen omatunto olisi varmaan lähempänä sitä, mitä se kääpiösimpansseilla on. Silloin olisi vähemmän koulukiusattuja, vähemmän kotona kiusattuja ja pienempi uhka sille, että ihminen tuhoaa sivilisaationsa ydinsodalla.

        Kuolematonta sielua ei voi todistaa tieteellisesti. Se voidaan todistaa, että moni on nukkunut pois rauhallisesti, kun synnit ovat olleet anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Onpa joku uskovainen sanonut viimeisinä sanoinaan: "Enkeleitä!"

        Kuulemani mukaan valtaosa ei-lestaadiolaisina kuolleista on nukkunut rauhallisesti pois, ja ovatpa useat myös nähneet kuolinhetkellään kirkkaan valoilmiön.
        He ovat siis kuolleet levollisina, ilman vanhoillislestaadiolishelvetin pelkoa.

        Se mainitsemasi joku uskovainen on luultavasti ollut aito ja rehellinen kristitty, ei mikään lestaadiolaisten tapojen ja uskomusten orja.
        Vapaudu sinäkin VL-lahkosta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulemani mukaan valtaosa ei-lestaadiolaisina kuolleista on nukkunut rauhallisesti pois, ja ovatpa useat myös nähneet kuolinhetkellään kirkkaan valoilmiön.
        He ovat siis kuolleet levollisina, ilman vanhoillislestaadiolishelvetin pelkoa.

        Se mainitsemasi joku uskovainen on luultavasti ollut aito ja rehellinen kristitty, ei mikään lestaadiolaisten tapojen ja uskomusten orja.
        Vapaudu sinäkin VL-lahkosta!

        Mielenkiinnosta kysyn, että onko käsityksesi mukaan olemassa jokin erityinen vl-helvetti? Katolilaisilla on kiirastulioppinsa ja Jehovan todistajat uskovat kadotuksen olevan lopullinen hävittäminen. Muutoin kristikunta vl:ten tavoin uskonee Ilmestyskirjan lopusta ilmenevään helvettiin. Henkilökohtaisia eriäviä käsityksiä voi tietty olls.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulemani mukaan valtaosa ei-lestaadiolaisina kuolleista on nukkunut rauhallisesti pois, ja ovatpa useat myös nähneet kuolinhetkellään kirkkaan valoilmiön.
        He ovat siis kuolleet levollisina, ilman vanhoillislestaadiolishelvetin pelkoa.

        Se mainitsemasi joku uskovainen on luultavasti ollut aito ja rehellinen kristitty, ei mikään lestaadiolaisten tapojen ja uskomusten orja.
        Vapaudu sinäkin VL-lahkosta!

        Erilaisia kuolemanrajakokemukseen liittyviä valoilmiöitä nähdään vähän eri puolilla maailmaa eri uskontojen ja myös uskonnottomien keskuudessa. En pidä niitä suurena todisteena puoleen tai toiseen.

        Mielenkiitoista ovat ihmiset, jotka vaistoavat jonkun läheisen kuoleman satojen kilometrien päästä. Sehän menee jotenkin näin:

        A: Minusta tuntuu, että B on kuollut.
        C: Ei kai hän nyt vielä, juurihan hän oli niin hyväkuntoinen.
        A: Minusta silti tuntuu, että on kuollut.
        Puhelin soi kohta.
        D: D täällä. A on juuri kuollut.

        Tuon tyyppinen vaistoaminen ei ole tavatonta, mutta ei perustu mihinkään tieteellisesti todennettavaan havainnointiin. Uskon, että meitä ympäröivä todellisuus ei ole yksinomaan aisteilla havaittava, fyysinen todellisuus.


      • Anonyymi

        Tiesitkö muuten, että vl-uskovaisissa on paljon biologian opettajia ja ammattitutkijoita? Tiedän vl:ia, jotka ovat biologian dosentteja tai professoreita. Ei-biologien keskuudessa biologian tietämys tietysti vaihtelee, ihan samoin kuin muidenkin ihmisten. Ehkäpä vl-vakaumus ei johdukaan tietämättömyydestä liittyen biologiaan, eikä kristillinen vakaumus muutoinkaan, tai muu uskonnollinen vakaumus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiesitkö muuten, että vl-uskovaisissa on paljon biologian opettajia ja ammattitutkijoita? Tiedän vl:ia, jotka ovat biologian dosentteja tai professoreita. Ei-biologien keskuudessa biologian tietämys tietysti vaihtelee, ihan samoin kuin muidenkin ihmisten. Ehkäpä vl-vakaumus ei johdukaan tietämättömyydestä liittyen biologiaan, eikä kristillinen vakaumus muutoinkaan, tai muu uskonnollinen vakaumus.

        Lestadiolaisuus on kanonisoitu ihmiseläinten siittämisjärjestelmä.

        Vastaavia märkiä rodunjalostusunelmia oli WW2:n aikaan yhden sotahullun viiksivallun korvien välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lestadiolaisuus on kanonisoitu ihmiseläinten siittämisjärjestelmä.

        Vastaavia märkiä rodunjalostusunelmia oli WW2:n aikaan yhden sotahullun viiksivallun korvien välissä.

        Parempi historiantuntemus auttaisi, ettei tehtäisi ontuvia rinnastuksia. "Viiksivallu" tapatti kaikki kehitysvammaiset. Vl:ille kehitysvammaistenkin ihmisarvo on luovuttamaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi historiantuntemus auttaisi, ettei tehtäisi ontuvia rinnastuksia. "Viiksivallu" tapatti kaikki kehitysvammaiset. Vl:ille kehitysvammaistenkin ihmisarvo on luovuttamaton.

        Arvo Ylppö toi natsi-Saksasta sikiönseulonnan Suomeen, tavoitteena abortoida kehitysvammaiset lapset jo ennen heidän syntymäänsä arjalaisen rodun jalostamiseksi. Suomen terveydenhuoltojärjestelmässä ko. "viiksivallun" rodunjalostusoppi on yhä voimissaan, ehkä rodun jalostuksesta lajin jalostukseksi muuntuneena.


    • Anonyymi

      Kun lukee näitä lapsuus- ja nuoruuden "kärsimys" tarinoita, niin tulee tunne, että puhutaan aivan eri VL-uskosta mitä omassa kotipiirissäni olen kokenut.
      Meillä asui myös uskovainen mummi, joka uskoi ihan "suu auki", ja oli meidän kaikkien lasten "suojelus enkelinä"!
      Jos tehtiin jotain "töllösiä", ja pahojamme, niin evankeliumi hoiti monta lastenkin keskeistä kinastelua. Kuri oli kyllä tiukahkoa, mutta lempeää.
      Kiusauksia kyllä oli lähellä, kun asuttiin kaupunkikodissa, mutta jollain ihmeen kaupalla varjelluttiin ja elämä oli normaalia, ainakin omasta mielestä, sukuakin oli ympärillä, VL.- uskovia ja ei uskovia. Kaikki hyväksyttiin, koska mummo niin osoitti, että kaikkia autetaan tarvittaessa. Hänen elämäntaipaleensa ei ollut nuorena mitään "ruusuilla tanssimista" ollut, lapsia syntyi ja kuoli, meillä asuessa hänkin saavutti määränpäänsä.
      Ennen vanhaan kaikki tuntui olevan paremmin, vaikka elettiin 50- luvulta eteenpäin, kaikki ne "taisteluiden ajatkin", huom . tämä.!!!
      Asioilla on aina monta puolta, kaikki ei ole ihan musta / valkoista !
      Meitä ihmisä on myös monen luonteisia, herkkänahkaisempia ja paksunahkaisempia, fyysisiltä ja psyykkisiltä ominaisuuksiltamme erilaisia.
      Kaikki ei olla tehty samasta puusta, se oliskin aika tylsää !?

      • Anonyymi

        Isovanhempieni sukupolvi uskoi suu auki. Minun sukupolveni useammin vaikenee vl-vakaumuksestaan siitä huolimatta, että sydämen kristityille se on elämän tärkein asia ja elämän tarkoitus. Jotain on näinä vuosikymmeninä tapahtunut, joka saa vl:t häpeilemään vakaumustaan. En väitä, että koko porukkaa olisi koulukiusattu yhtä rankasti kuin itseäni. Uskon, että suun sulkevalle sinetille on olemassa luonnollinen psykososiaalinen selitys. On mahdollista, että Jumala käyttää psykososiaalista traumaa uskovaisten suun sinetöimiseksi siksi, että tämän maan etsikonaika on päättymässä.


    • Anonyymi

      Meidän kylällä lestat koulussa pilkkasivat minua vanhemistani kun heillä ei ollut vakinaista työtä. Nyt vanhempana ymmärrän että nämäkin pilkaajani ovat menossa helvettiin.

      • Anonyymi

        Miks ihmiset uskoo ihmisten päälle, kun voisivat ajatella omilla aivoilla.Miks jotkut nostavat itsensä jalustalle.


    • Anonyymi

      VL-lahkon uhrina asiassa on nähtävissä myös pikkuriikkisen verran hyvääkin:
      En enää pelkää puhua taustastani: siitä, miten vaarallisia vanhoillislestaadiolaisuuden kaltaiset lahkot voivat pahimmillaan olla.
      En siis koe häpeää taustastani, katkeruutta ja vihaa kylläkin.

      Jos valita saisi, en todellakaan olisi halunnut syntyä VL-perheeseen.
      On tämä lahkon vammauttama elämä ollut sen verran rankka rasti.

      • Anonyymi

        Olen kiinnittänyt myös huomion siihen, että yllättävän monet ex-vl:t kertovat rohkeasti julkisestikin omia negatiivisia kokemuksiaan vl-liikkeestä, "totuutena". Huomaa, että vl-liikeestä viestiminen negatiivisesti on todella yleisesti hyväksyttyä ja toivottuakin viestintää yhteiskunnassamme.

        Me maan hiljaiset, jotka olemme elossa vl-liikkeen antaman taivastoivon voimin, joudumme ivan, pilkan, panettelun ja eristämisen pelossa olemaan hiljaa, kun meille hengellisen elämän antanutta ja antavaa seurakuntaäitiä panetellaan.

        Helpompaahan se on olla kivittämässä uskovaisia kuin yrittää väistellä kivisadetta saati sitten parannella niitä kipeitä haavoja, jotka osumista tulevat.

        Luulen, että myös siirtyminen kivitettävistä kivittäjiin saattaa olla jonkinlaista oireilua koulukiusaamistraumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kiinnittänyt myös huomion siihen, että yllättävän monet ex-vl:t kertovat rohkeasti julkisestikin omia negatiivisia kokemuksiaan vl-liikkeestä, "totuutena". Huomaa, että vl-liikeestä viestiminen negatiivisesti on todella yleisesti hyväksyttyä ja toivottuakin viestintää yhteiskunnassamme.

        Me maan hiljaiset, jotka olemme elossa vl-liikkeen antaman taivastoivon voimin, joudumme ivan, pilkan, panettelun ja eristämisen pelossa olemaan hiljaa, kun meille hengellisen elämän antanutta ja antavaa seurakuntaäitiä panetellaan.

        Helpompaahan se on olla kivittämässä uskovaisia kuin yrittää väistellä kivisadetta saati sitten parannella niitä kipeitä haavoja, jotka osumista tulevat.

        Luulen, että myös siirtyminen kivitettävistä kivittäjiin saattaa olla jonkinlaista oireilua koulukiusaamistraumaan.

        """Luulen, että myös siirtyminen kivitettävistä kivittäjiin saattaa olla jonkinlaista oireilua koulukiusaamistraumaan."""

        Luulet väärin.

        Minä luulen ja minä teidän, että jossain vaiheessa myös sinun silmäsi avautuvat sille pahuudelle, mitä VL-lahkossa esintyy.
        Siihen voi mennä aikaa, mutta se päivä tulee vielä, ennemmin tai myöhemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        """Luulen, että myös siirtyminen kivitettävistä kivittäjiin saattaa olla jonkinlaista oireilua koulukiusaamistraumaan."""

        Luulet väärin.

        Minä luulen ja minä teidän, että jossain vaiheessa myös sinun silmäsi avautuvat sille pahuudelle, mitä VL-lahkossa esintyy.
        Siihen voi mennä aikaa, mutta se päivä tulee vielä, ennemmin tai myöhemmin.

        Sekin päivä voi vielä tulla, että tuhlaajapojan tavoin itket syntejäsi ja pyydät niitä Jumalan lapsilta anteeksi. Rukoilen puolestasi, että niin kävisi ja saisit rauhan sielullesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        """Luulen, että myös siirtyminen kivitettävistä kivittäjiin saattaa olla jonkinlaista oireilua koulukiusaamistraumaan."""

        Luulet väärin.

        Minä luulen ja minä teidän, että jossain vaiheessa myös sinun silmäsi avautuvat sille pahuudelle, mitä VL-lahkossa esintyy.
        Siihen voi mennä aikaa, mutta se päivä tulee vielä, ennemmin tai myöhemmin.

        Kaikki toimintamme ei ole tiedostettua. Koulukiusaamisella halveksitusta lestadiolaisuudesta on voitu tehdä niin häpeällistä lapselle, että hän alkaa piilotella asiaa. Myöhemmin häpeän tunnetta halveksittuun lestadiolaisuuteen kuulumisesta työnnetään pois arvostelemalla itse etulinjasss samaa joukkoa, johon kuulumisen häpeää on joutunut lapsena kantamaan. Todistelua häpeän pois ottamisesta saattaa joutua tekemään muille ja itselleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekin päivä voi vielä tulla, että tuhlaajapojan tavoin itket syntejäsi ja pyydät niitä Jumalan lapsilta anteeksi. Rukoilen puolestasi, että niin kävisi ja saisit rauhan sielullesi.

        Sitä päivää ei tule, jolloin VL-lahkoon palaisin. Se on saletti se.
        Miksi ihmeessä tekisin paluun lahkolaisuuteen, joka on rikkonut itseni lisäksi aivan liian monta muuta? En ole masokisti. En myöskään sadisti.

        Jumalan lapsilta ja jumalalta voin ehkä joskus anteeksi pyytää, mutta en koskaan vanhoillislestaadiolaisilta. VL-lahkolaisuudella ja jumalan lapseudella kun ei ole mitään tekemistä keskenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekin päivä voi vielä tulla, että tuhlaajapojan tavoin itket syntejäsi ja pyydät niitä Jumalan lapsilta anteeksi. Rukoilen puolestasi, että niin kävisi ja saisit rauhan sielullesi.

        syntejä ei pyydetä anteeksi keneltkään ihmiseltä, koit ajo viimein tajuta tämä yksinkertainen asia !


    • Anonyymi

      Oliko se elokuvassa Pahat pojat, kun lestadiolaispoika (ei vl) tulee myöhässä, pommiin nukkuneena kouluun. Joku vääräleuka huutaa, että eikös lestadiolaisuus ole herätysliike. Luokka opettajaa myöten purskahtaa nauruun. Poika katselee tyhjyyteen hymyttömänä ja sanomatta sanaakaan.

      • Anonyymi

        Elokuva ei ole muutoin realistinen kuvaus lestadiolaislapsuudesta (ikä sen ole tarkoituskaan olla), mutta tuhannet lestadiolaiset ja entiset lestadiolaiset pystyvät samastumaan täysin niihin koulukiusaamiskohtauksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elokuva ei ole muutoin realistinen kuvaus lestadiolaislapsuudesta (ikä sen ole tarkoituskaan olla), mutta tuhannet lestadiolaiset ja entiset lestadiolaiset pystyvät samastumaan täysin niihin koulukiusaamiskohtauksiin.

        Eräs tuttu ex-vl oli käynyt katsomassa ko. elokuvan aikoinaan elokuvateatterissa. Hänellä samastuminen oli niin voimakasta, että sanoi tuohduksissaan olevansa valmis vetämään kiusaajiaan turpaan. Kipeitä muistoja on monella, niin monella.


    • Anonyymi

      Ei kai kukaan nykyajan lukutaitoinen voi olla lestadiolainen??

      • Anonyymi

        Voi. Jos olet syntynyt liikkeeseen ja näin omaksunut liikkeen opit (tai hakeaksesi etuja liikkeestä) olet lestadiolainen, vaikka osaisit lukea. Ulkopuolisia käännynnäisiä ei liiemmin enää tule, paitsi kehittyvissä maissa. Nähtävissä on kuitenkin kehitystä, että nämä kehittyvien maiden lestadiolaisiksi kääntyneetkin luopuvat uskoistaan valistuksen myötä. Useampi afrikkalainenkin, joka on 2010-luvulla tullut vl-uskoon, on valistuksen myötä erkaantunut siitä. Ja tätä valistusta tehdään nykyään paljon monien ex-vl:ien taholta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi. Jos olet syntynyt liikkeeseen ja näin omaksunut liikkeen opit (tai hakeaksesi etuja liikkeestä) olet lestadiolainen, vaikka osaisit lukea. Ulkopuolisia käännynnäisiä ei liiemmin enää tule, paitsi kehittyvissä maissa. Nähtävissä on kuitenkin kehitystä, että nämä kehittyvien maiden lestadiolaisiksi kääntyneetkin luopuvat uskoistaan valistuksen myötä. Useampi afrikkalainenkin, joka on 2010-luvulla tullut vl-uskoon, on valistuksen myötä erkaantunut siitä. Ja tätä valistusta tehdään nykyään paljon monien ex-vl:ien taholta.

        Ulkopuolisia "käännynnäisiä" on vaikeaa saada, kun me koulukiusaamisesta traumatisoituneet emme saa suutamme auki, vaikka mieli tekisi. Ajatuskin ivanaurusta pelottaa, vaikka vastaanotto voisi tosiasiassa olla ihan asiallista.


    • Anonyymi

      Minäkin pelkäsin kuollakseni uskoni tunnustamista. Kaikki, jotka saivat taustani tietoon, kiusasivat mua ihan vitusti. Se oli pelottavaa. Toisaalta en ollut riittävä uskovaistenkaan seuraan, koska myös siellä mua kiusattiin. Uskovaisten kotien lapset kiusasivat minua, koska olin heidän mielestä liian hintelä ja he nimittivätkin mua mamman pojaksi tai mamikseksi. Siinä, missä uskovaisten kotien pojat kiusasivat minua fyysisesti, niin epäuskoiset henkisesti. Minun ei ollut missään turvallista olla ja pelkäsin siksi koulupäiväkin ihan helevetisti. Eikä pelkääminen loppunut raamattuluokissakaan. Siellä sain totuttuun tapaan usein nyrkistä, tai minut viskattiin niskaperseotteella milloin minnekin, koska olin niin kevyt. Ja näitä tapahtui siis matkalla Ry:lle.

      Nykyisin minulla on valtavasti traumoja sekä epäuskoisten, että uskovaisten kiusaamisesta. Seuroissakaan en voi käydä, koska saisin siellä paniikkikohtauksia ja töihin en kykene, koska pelkään kuollakseni sitä, että joudun paljastaa sisarusteni määrän. Tiedän, että nää pelot on sinänsä typeriä, mutta ne rajoittavat elämääni edelleen valtavasti. Aikuiset uskovaiset tuskin hakkaa enää mua, mutta en kykene enää luottaa kehenkään. Eikä sosiaaliset taidot näin päässeet koskaan kehittymään, kun olen väistellyt ihmisiä, kuin ruttoa.

      • Anonyymi

        Valtavia kuulostaa olevan traumat, joita kiusaamisella on aikaansaatu. Psykoterapiasta saattaisi olla sinulle hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtavia kuulostaa olevan traumat, joita kiusaamisella on aikaansaatu. Psykoterapiasta saattaisi olla sinulle hyötyä.

        Psykoterapiasta olisi varmasti apua, jos sellaista saisin. Näihin päiviin asti on menty SSRI-lääkkeillä. Niitä on helppo määrätä mutteivät ne auta tilanteeseeni mitenkään. Minulle on tarjottu myös rauhoittavia lääkkeitä, sekä paniikkihäiriöön erilaisia lääkkeitä, mutta ei yhtään mitään psykoterapiaa. Harvat käynnit lääkärin luona ei aja samaa asiaa, kuin psykoterapia, jota todella koen kaipaavani.
        Olin päässyt kuitenkin vihdoin ja viimein paniikkihäiriöisten vertaistukiryhmään, mutta sekin lopahti ennen kuin ehti alkaakaan. Kiitos koronan. Yli vuosi jo kulunut siitä, kun tämän ryhmän piti alkaa. Ja sain sitten tiedon, että rahoitus tälle ryhmälle on mennyt umpeen. Eli ei enää luvassa sitä enää edes sittenkään, kun korona-rajoitukset hellittää. Minulla on vuosien historia yrityksistä saada psykoterapiaa... Enää en edes usko, että sellaista ikinä tulen saamaan vertaisryhmistä puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykoterapiasta olisi varmasti apua, jos sellaista saisin. Näihin päiviin asti on menty SSRI-lääkkeillä. Niitä on helppo määrätä mutteivät ne auta tilanteeseeni mitenkään. Minulle on tarjottu myös rauhoittavia lääkkeitä, sekä paniikkihäiriöön erilaisia lääkkeitä, mutta ei yhtään mitään psykoterapiaa. Harvat käynnit lääkärin luona ei aja samaa asiaa, kuin psykoterapia, jota todella koen kaipaavani.
        Olin päässyt kuitenkin vihdoin ja viimein paniikkihäiriöisten vertaistukiryhmään, mutta sekin lopahti ennen kuin ehti alkaakaan. Kiitos koronan. Yli vuosi jo kulunut siitä, kun tämän ryhmän piti alkaa. Ja sain sitten tiedon, että rahoitus tälle ryhmälle on mennyt umpeen. Eli ei enää luvassa sitä enää edes sittenkään, kun korona-rajoitukset hellittää. Minulla on vuosien historia yrityksistä saada psykoterapiaa... Enää en edes usko, että sellaista ikinä tulen saamaan vertaisryhmistä puhumattakaan.

        Onpa kurja elämänkohtalo, hiljaiseksi vetää. Voimia! Ja muista, että Jeesus tuntee kärsimykset, hän tarjoaa lohdutusta särjetyille sydämille, juottaa janoisia iankaikkisella evakeliumillaan.


      • Anonyymi

        Kuulostaa tutulta tuo pelkääminen, että sisarusten lukumäärää kysytään. Muistan esittäytymiskierrokset koulujen penkeillä, kun odotin pelolla omaa vuoroani. Muut kertoivat omien sisarustensa määriä ja minunkin olisi vuorollani pakko kertoa.


      • Anonyymi

        Jos Jumala ei olisi varjellut ja jos Jeesus ei olisi kärsimysten tuttava, olisin ehkä päättänyt lapsuuden koulukiusaamistraumojen vuoksi kärsimysten täyttämän elämäni. Herra Jeesus on kärsinyt ihmisten ivan, pilkan ja halveksunnan. Hän on nääntynyt raskaan ristin alle kärsimysten tiellä ja tuntenut orjantappurakruunun piikit päässään. Hän on tuntenut naulojen lyönnit jaloissaan ja käsissään. Hän on juonut etikkaisen katkeran vihan maljan. Hän on roikkunut tunnista toiseen ristillä painon venyttäessä naulanreikiä. Tämän kaiken hän teki sinun ja minun syntien tähden. Jeesus, kiitos!

        Kukaan ei voi väittää, että Jeesus ei olisi kivun ja sairauden tuttava. Hän ymmärtää, koska on itsekin ollut maailman pilkan ja ivan kohteena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykoterapiasta olisi varmasti apua, jos sellaista saisin. Näihin päiviin asti on menty SSRI-lääkkeillä. Niitä on helppo määrätä mutteivät ne auta tilanteeseeni mitenkään. Minulle on tarjottu myös rauhoittavia lääkkeitä, sekä paniikkihäiriöön erilaisia lääkkeitä, mutta ei yhtään mitään psykoterapiaa. Harvat käynnit lääkärin luona ei aja samaa asiaa, kuin psykoterapia, jota todella koen kaipaavani.
        Olin päässyt kuitenkin vihdoin ja viimein paniikkihäiriöisten vertaistukiryhmään, mutta sekin lopahti ennen kuin ehti alkaakaan. Kiitos koronan. Yli vuosi jo kulunut siitä, kun tämän ryhmän piti alkaa. Ja sain sitten tiedon, että rahoitus tälle ryhmälle on mennyt umpeen. Eli ei enää luvassa sitä enää edes sittenkään, kun korona-rajoitukset hellittää. Minulla on vuosien historia yrityksistä saada psykoterapiaa... Enää en edes usko, että sellaista ikinä tulen saamaan vertaisryhmistä puhumattakaan.

        Onko sinulle sanottu syytä miksi et psykoterapiaa saisi? Jos kerran diagnoosi on ja lääkkeitäkin siihen olet saanut ja kunto on sellainen, että psykoterapian jaksaisit käydä läpi en näe syytä miksi sellaista ei sinulle voisi hakea. Oletko vastaanotolla ilmaissut halusi päästä psykoterapiaan? Psykoterapia voi olla todellinen mahdollisuus ja itsetuntoa vahvistava hoitomuoto, jossa on lupa turvallisessa ja hyväksyvässä ilmapiirissä puhua kaikista mieltä painavista asioista.


    • Anonyymi

      Niin monta, niin monta, on tielle uupunut.

    • Anonyymi

      En ole koskaan kertonut kenellekään kouluissa, töissä enkä missään muuallakaan mikä olen. Osa on varmaan arvannut tai saanut jostain tietää. Ja tututhan ovat tienneet. Mutta en ole ruvennut saarnaamaan enkä rupea. Näin on mennyt jo yli puoli vuosisataa.

      • Anonyymi

        Mistä johtuu sinun kohdallasi vakaumuksesta vaikeneminen? Kristityn tehtävähän olisi julistaa evankeliumia kaikille luoduille.


    • Anonyymi

      Ihmisen biologinen tieteeseen perustuva määritelmä:

      "Ihminen (Homo sapiens) on ainoa nykyisin elossa oleva ihmisten (Homo) sukuun kuuluva nisäkäs. Ihminen kuuluu kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon ja on nykyisin elävistä kädellisistä laajimmalle levinnyt ja runsaslukuisin eläinlaji. Ihmiseläimiä on n. 8 miljardia."

      Lestadiolaisuuden määritelmä viidellä sanalla:

      "Lestadiolaisuus on kanonisoitu ihmiseläinten siitosjärjestelmä."

      • Anonyymi

        Sisarusten lukumäärästä sai tosiaan kuulla monenlaista kiusaamista koulussa, joista pääosa ei ollut hyväntahtoista vinoilua. Pahantahtoista, pahaa tarkoittavaa ja pahasti satuttavaa.


    • Anonyymi

      Suomessa on muitakin pedofiileja kuin uskiksia. Esim sillnpöö, baltsar ymym. Uskovaisten pedofilia on toki järkyttävä ja ravisuttava ongelma. Että miksi, miksi me Jumalan omat haluamme jotakin niin traagista. Olen harvoin sanaton, mutta tämä aamu vetää sanattomaksi. Josko pieni kävelylenkki Lahden keskusta alueella auttaisi. No nyt on täälläkin päin suomea oma julkkis pedofiili. Se on se BB stä tuttu uskovainen kisaaja. HM. Oli kuulemma jotakin tosi nuorta tyttöä aikoinaan. Olihan tuo avautunut porno ongelmistaan BB talossa. Tulee pieni itku. Pakko poistua.

      • Anonyymi

        Yliksellä luki että olis pakottanut läträämään kaupan tekoverellä. V. Se on niin likainen teksti etten enempää avaa sitä tähän.


    • Anonyymi

      Se on ihmisen ilkeä luonne laittaa kiusaamaan vähemmistöjä.

    • Anonyymi

      Meidän kylällä on oli lestavalta ja lertsit osas pilkata asioista mitkä itsellenikin oli arkoja aiheita.

    • Anonyymi

      Minä en ole 60v ikään ehtineenä koskaan kertonut kenellekään että olen vl. Tai muutaman kerran on ollut pakko, mutta en ole siihen jäänyt kyllä porisemaan aiheesta vaan häipynyt paikalta. Lapsena olin vain hiljaa jos jostain uskontoihin vähänkään liityviä asioita sivuttiin. Ja viimeisen 10v aikana en olisi kehdannutkaan näiden pedofiilien takia joita edelleenkin tuomitaan oikeudessa. Vähemmän joutuu kärsimään kun ei ota kantaa mihinkään asiaan liittyvään. Varmaan jotkut työkaverit ovat epäilleet taustaani, mutta töissä puhun ainoastaan työasioista, en mitään erityisempää vapaa-ajalta. Enkä aijo ruveta vieläkään saarnaamaan mistään.

    • Anonyymi

      Olen usein törmännyt asiaan, josta kerrot kantaneesi tuskaa ja mielenharmia, sekä jopa paniikkia, joka on jo mielen sairaus. Rukoilen puolestasi.
      On parempi lähteä alkutekijöistä, onko asiat kunnossa puolellasi. En tarkoita Sinua vaan seurakuntaasi, eihän se vain järjestä pääsääntöisesti ongelmia.
      Tunne lukuisia satoja Velluja, joista kymmeniä on todella läheisiä, ja he ongelmoivat samasta asiasta ja kun vertaa muihin seurakuntiin, niin siellä elävien ihmisten olemus on huomattavasti vapaampaa ja iloisempaa.
      Tämä on yksi ja merkityksellinen asia, oletkohan ajautunut liian syvälle seurakuntasi sääntökirjoon, jota ei UT tunne, josta Paavali varoittaa;
      Kol 2;20 Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin
      21 "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa"?
      22 Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista.

      Ongelmat olivat kaltaisaan, jotka vievät elävän uskon Jeesuskaan, ja painottavat omia sääntöjään.
      Tämä asia on myös kiusaamisen aihe, koska se ei korosta Kristusta, vaan lahkoa. Ei siinä lahkon uhri voi olla kun hiljaa, sillä asia on todellisuudessa sielunvihollisesta, kristityille riittää yksin usko Jeesukseen, pelastajaan.
      Se on epäpuhdasta sääntöviidakkoa, josta joudut kärsimään ollessasi mukana. Toinen vaihtoehto on alkaa tunnustaa seuroissa vain Raamatun juttuja, ei omia.
      Tulee huomioida myös se, ettei kaikkia lestadiolaisia kiusata, sillä kiusaajat hakevat aina otollisia ihmisiä, joita kiusataan. Saattaa olla jopa se, että suvussasi on vaikka pedofiileja, jonka tilanteen kiusaajat tajuavat, mutta tämä on vain yksi, jotka VL joutuu kantamaan, sehän ei ole poistunut vielä lahkosta. Pari viikkoa sitten Kiimingin Ry joutui totisen paikan eteen, kun paljastui asia karmeudessaan, voinet arvata, että sen pedofiilin perheen arki muuttui samalla.
      SRK ajaa kaksilla rattailla, ja sen laskun maksaa seurakuntalainen.
      Tuhannet seurakuntalaiset ovat eronneet lahkosta ja saaneet kaksi asiaa, normaalin, kiusaamattoman elämän ja Jeesuksen Herrakseen, eikä kukaan nimitä enää jeesustelijaksi.
      Kun et ymmärrä, miksi "uskosi" kiinnostaa kavereita, vastus on aika selvä. Heidän mukaan olet mukana joukossa joka ei pelastu ja sen tajuaminen tilanteessasi on vaikeaa. Mutta päätös on Sinun, kannatko sydämessäsi epätervettä seurakuntaa, vastaat kaikesta heidän tekemisistään, tai vaihdatko jäsenyytesi Jeesuksen seurakuntaa, jolloin saat Rauhan.
      Mieti sitä, että jos et osaa vastata, niin et tiedä vastusta, joten etsi porukka joka opettaa sitä ja suurin tuon "olla uskomassa" on tarkoitettu nelivuotiaalle lapselle, Hän uskoo vain vanhempiinsa. Todellisuudessa Sinulta uupuu agenda.
      Jokainen kiristytty tietää sen, että Jeesus puolustaa omiaan, mutta ei toisten omia. Etsi Jeesus ja hakeudu kasteelle.
      Mieti sitä, mikä on lestadiolaisten opetus; - vain me pelastumme???
      Tuon on niin suuri eksklusiivinen harha, muut pois sulkeva näkemys, joten itse haette harmia asialle, joka ei ole oikein, eikä Raamatullista.
      Jos kehosikin reagoi, kokeile siihen toista vaihtoehtoa, vaikka vuoden ajan, esimerkkinä Kristuksen seurakunnat, vapaat suunnat. jos asia korjaantuu, kuten yleensä korjaantuu, niin ok, mutta jos ei, niin mene itsesi.
      Käsite olla uskovainen, on sama kun olla poliitikko, ilmaisematta kannattamaansa puoluetta, joten häpeätkö kuitenkin todellisuutta, kun et uskalla tunnustaa agendaa. Oma keho reagoi helposti siihen, että ohjastaa väärää hevosta. Se ajaa itsemurhaan ja syistä suurin on seurakuntasi, toki varmaan muitakin on.
      Todellisuudessa "uskiksia" ihaillaan, joten joku on osaltasi pahasti piessä.
      Tuokin, että teillä ei ole yhtään lähettiä, levittämässä sanomaa joka on se; - Kristus on kaikkivaltias! niin pohja on pois koko laholta.
      Kuinka monta kertaa ole kuullut tästä saarnan? Matt 28:
      18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
      19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
      Eihän Jeesusta voi markkinoida, jos sitä itsellä ei ole ja todellisuudessa ei myöskään Jumalaa, josta Joh;14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
      Mitä jää jäljelle, ei mitään, ainoastaa pilkka ja kiusaus, siksi useita VL:ä kiusataan, ettei siulunvihollinen tulisi epävaikaisiin kiusaajiin.
      Jos katsomme sitä, ketä palstoilla panetelaan on VL ja JT;t jotka ovat poispoikenneet Jeesuskesta ja ovat ekslusiivisia. Tämän pitäisi jo herättää.

      jatkuu

      • Myös se, että pedofilia leimaa lahkoanne, tuhansia juttuja, ja se ei ole mikään promillejuttu ja siinä lahkonne elää. Tämä jo kertoo, että joudut ajamaan "kaksilla Rattailla" ja vastoin Jeesuksen opetusta.
        Miten reagoit tähän; Matt. 18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. Ei muualla ole tuollaista hyväksyttävää perversiota, se on teidän juttunne.
        Ei ole kummakaan, jos väsyt eläessäsi tuossa jengissä.
        Samalla ilmeni, että olet myös valehtelija, ja ilmeisesti pakosta ja väärästä opista.
        Jos olisit elänyt -50 luvulla, jolloin oppi vielä oli Jeesuksessa, ei kukaan arvostellut teitä ja nyt se on metsässä, joten arvostelu vain tulee lisääntymään, sattuneesta syystä.
        Lopun vainot tulevat Jerusalemiin, siinäkin oppinne on puutteellinen ja sen järjestää ihminen, antikristus. Pyydä puhujien korjaa maamaan tilanne.
        Jeesus sitä ei ole yksin ennustanut, vaan Pyhät profeetat.
        Voimia taisteluusi.


    • Anonyymi

      Koulussa lestadiolaisuus oli kiusaamisen aihe.
      Itä-Suomessa lestadiolais lapset ovat pahimpia koulukiusaajia.
      Ja naapurina asuvat,lapset näyttävät persettä ei lestaadiolaiselle.
      Täällä ei arvosta tuota paskaa,koska se on epäkieroa ja ei yhtään kirkollista vaan he ovat rahanahneita roskasakkia ja muita inhoavia ihmisiä.
      Lestadiolaisuus on osin pedofiliaa mutta ei kaikki.
      Kyllä me tiedämme ja miten moni asia jää piiloon,kun pappa nukkuu lpsen vieressä?
      Siinä on se kun lestadiolaisuus vaikenee,KAIKKI SYNNIT ON ANNETTU ANTEEKSI,KUN PYYDETÄÄN lapselta,perkeleen idioootit!
      Kaikki pitää tuoda VALOON PIMEYDEN ELÄJÄT ja poliisin tietoon!

    • Anonyymi

      Aina löytyy niitä lestadiolaisten panettelijoita,

      No hitossa löytyy:))
      Juha Kärkkäinen on lesti ja kieltää holokaustin!!
      Eli lestit inhoaa Juutalaisia vaikka Juutalaiset on fiksumpia ,kuin lestiroskat 1900 lapista.
      Lestit on lahko,siitä ei pääse yli ei ympäri.
      Kaksi höpelöä kiersi Ruotsin ja Suomen maan puhumassa 1900 luvun alussa,siis ALUSSA !!!
      Lestadiolaisuus on lahko,ei verrattavissa ALKU USKONTOON,mistä Kristuksen sanat ovat lähtöisin.
      Lestadion sanat ovat ihmisen sanat,kuten adeventismi,mormoni,jehovat yms.
      Kristus varoitti tästä,hänen nimessään tullaan moninaisesti!
      Nämä nuoret lahkot ovat pahan lähde ja kuten ollaan lööpeissä nähty..
      Sairasta!!

    • Anonyymi

      Muistan vain kauhun ja surun tunteen, että minua vihataan, koska olen uskovainen.

      Olen pahoillani siitä,että 1900 luvun lahko on saanut sinut pelkäämään.
      Lestaadiolaisuus ei oletodellakaan mikään kehun aihe,koska se on lahko 1900 luvun Lapista.
      Syytön tosin olet siihen jos kierot vanhempasi on laittanut siihen pakolla sinut.
      Aina pitäisi vanhempien ajatella,miten lapsi sitten oireilee jos on jokin lahko?
      Lahkoille ilmeisesti pitäis olla oma lahkokoulu?
      Siellä saisi sitten Lars leevin röhkimisiä kuulla ihan kokoajan karsinassa!

    • Anonyymi

      Mi ulla on vastaavanlainen tausta ja kokemus lapsuudesta kuin aloittajalla. Silti en osaa mitenkään ajatella, että media tms olisi jotenkin syypää siihen, jos yskovaisia lapsia kiusataan . Kyllä se oli ennen ja niin se on nykyäänkin, että yhteisö itse maineensa tekee. Ja jokainen yhteisön jäsen osana yhteisöä. Niin lasten hyväksikäyttäjät, kuin nuiden tekojen vähättelijät ja rangaistukselta piilottelijat.

      Ei tietenkään ketään saa kiusata. Mutta uskovaisilla on helposti kyky nähdä syy ennemmin muissa kuin omissa ihmisissä.

      • Anonyymi

        Voiko enää viisaammin asiaa ilmaista:
        "Kyllä se oli ennen ja niin se on nykyäänkin, että yhteisö itse maineensa tekee. Ja jokainen yhteisön jäsen osana yhteisöä. Niin lasten hyväksikäyttäjät, kuin nuiden tekojen vähättelijät ja rangaistukselta piilottelijat."


    • Anonyymi

      Median tehtävä on uutisoida asioista. On mahdollisesti ja erittäin todennäköisesti niin, että pf jutut jatkuisivat runsaslukuisampina ilman median tuomaa julkusuutta. Liikkeen sisältäpäin tapahtunutta yksittäisten ihmisten tekemääkorjausliikeyritystä kun on pyritty aktiivisesti tukahduttamaan heittämällä nämä ihmiset ulos. Aika hurjan paljon suurempia traumoja on varmasti jäänyt tulematta median, mutta ennen kaikkea näiden harvojen , todella urheiden uskovaisten ihmisten ansiosta monille pienille lapsille.

    • Anonyymi

      Lestatiolaiset ovat maineensa eteen tehneet työtä ja saaneet tekojensa mukaan. Väliin lähes säälittää miten ovat ryssineet läpi maan maineensa.

      • Raamattu sanoo; Sitä saa mitä tilaa (vapaasti suomennettuna).
        Wellujen kannattaa kastoa peiliin, ihme että kehtaavat esiintyä jopa yhteiskunnan moralisteina.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Raamattu sanoo; Sitä saa mitä tilaa (vapaasti suomennettuna).
        Wellujen kannattaa kastoa peiliin, ihme että kehtaavat esiintyä jopa yhteiskunnan moralisteina.

        Sinustakaan en tiedä mitään hyvää sanottavaa.


    • Anonyymi

      Sama on romaneilla. Vuosisatoja ovat mainettaan rakentaneet ja maksavat siitä kovaa hintaa. Myös ne romanit jotka haluaisivat elää toisin.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4723
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4562
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      617
      4168
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3117
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2671
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2203
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2153
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      220
      2152
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1765
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe