Sähköautojen myyjät eivät pyynnöistä huolimatta ole ilmoittaneet akun kennojen vaihdon hintaa. ”How much does it cost to replace EV battery” sivustolta löytyy tieto.
Vaihto maksaa 100~300 $/kWh riippuen valmistajasta. Tässä esimerkki: jos sähköauton akun koko on 40kWh sen vaihto maksaa 5500$ eli noin 137$/kWh. Jos akun koko on 77kWh niin koko alun vaihdon hinta tuolla kWh hinnalla on 10549 $ ja tämä hinta ei pidä sisällään töitä. Jos hinta on 300 $/kWh on hinta siis 23100$!!!!!! Tämä hinta on järkyttävän suuri ja ei ole ihme ettei kukaan sähköauton myyjä sitä pyydettäessäkään kerro. Miettikää, jos auton akun takuu on 70% teholle vaikka 160000km ja ajat 40000km vuodessa, joudut uusimaan akun kennoja jo varsin pian.
Sähköauton akun vaihto hinta
27
4021
Vastaukset
- Anonyymi
Kun sitä ei vielä oikein tiedetä kun tilanne muuttuu ja kehittyy, eikä vielä vuosiin ole tarvetta vaihtaa kuin takuuna.
- Anonyymi
Neljä vuottakin on tässä tapauksessa pitkä aika. Sitä paljonko akun vaihto maksaa neljän vuoden päästä tai onko niitä silloin mahdollista korjata kennoja vaihtamalla ei tiedä varmaksi kukaan.
- Anonyymi
Taitaa tuollainen viiden ja puolentuhannen taalan vaihtokustannus tarkoittaa kokonaan uuden akuston vaihtotyötä ja siihen sitten päälle vielä akuston hinta.
- Anonyymi
Täyssähköautojen mallikirjon kasvaessa ja uusia 'paranneltujen' mallien tullessa markkinoille uusia vaihtoakkuja ei kenties ikääntyviin pistokepatteriautoihin edes tulla saamaan (tuotantokustannukset/kysyntä). Ilmoitetaan yksinkertaisesti kuluttajalle että malli poistunut markkinoilta, jolloin teknisesti muuten toimiva laite pitää hävittää. Tämäkö on sitä ekologisuutta?
- Anonyymi
Jos joku sähköautoilija kuvitteli olevansa ikuisesti rauhoitettu valtion karvaiselta kouralta, niin sellaisesta ajatuksesta kannattaa alkaa pikku hiljaa luopumaan.
- Anonyymi
Ei tietenkään ole, mutta polttisautojen verotus tulee myös nousemaan valtavasti tulevaisuudessa. Eli ei verottajalta pakoon pääse, mutta sähköauto voi silti olla halvempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään ole, mutta polttisautojen verotus tulee myös nousemaan valtavasti tulevaisuudessa. Eli ei verottajalta pakoon pääse, mutta sähköauto voi silti olla halvempi.
Arvaappa kummalla on vieläkin halvempi ajaa tulevaisuudessakin. Vanhalla polttiksella, vai uudella sähkiksellä. Noita täyssähkäreitä kun ei vieläkään saa halvalla, ei edes käytettynä sellaista, joka sopisi kansan kukkarolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään ole, mutta polttisautojen verotus tulee myös nousemaan valtavasti tulevaisuudessa. Eli ei verottajalta pakoon pääse, mutta sähköauto voi silti olla halvempi.
Näytti bensan hinta taas laskeneen noin kymmenen senttiä viikonloppuna. Oli 95e 1,53 alennuskortin kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näytti bensan hinta taas laskeneen noin kymmenen senttiä viikonloppuna. Oli 95e 1,53 alennuskortin kanssa.
Bensan hinta nyt heittelee satunnaisesti, jos katsoo päivittäisi lukuja, mutta pitkällä tähtäimellä hintaa tullaan nostamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensan hinta nyt heittelee satunnaisesti, jos katsoo päivittäisi lukuja, mutta pitkällä tähtäimellä hintaa tullaan nostamaan.
Jos synteettiset polttoaineet tulee joskus markkinoille, niiden hinta saattaa jopa tippua.
https://yle.fi/uutiset/3-11549972 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos synteettiset polttoaineet tulee joskus markkinoille, niiden hinta saattaa jopa tippua.
https://yle.fi/uutiset/3-11549972Jos tulee ja jos tulee niin synteettiset polttoaineet ovat vielä kaukana tulevaisuudessa normaaleille käyttäjille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos synteettiset polttoaineet tulee joskus markkinoille, niiden hinta saattaa jopa tippua.
https://yle.fi/uutiset/3-11549972Melkoisen sinisilmäinen saa olla, jos kuvittelee synteettisten polttoaineiden olevan edullisempia. Nuo kuvitelmat perustuvat aina johonkin maagiseen täysin ilmaiseen "ylijäämäsähköön".
No, markkinataloudella on tapana optimoida saatu rahallinen hyöty mistä tahansa hyödykkeestä. Niin käy myös aurinko- ja tuulivoimaloiden osalta. Synteettiset (ja vety) voivat voittaa vain, jos lopputuotteesta saadaan enemmän rahaa, kuin sähkön käyttämisellä muihin tarkoituksiin. Kuten teolliseen tuotantoon, autojen ja talojen akkusähkövarastojen lataukseen tai vaikkapa pyykin pesuun älykkäitä sähköverkkoja hyödyntäen.
Samaa sarjaa kuin aikoinaan ydinvoimaloista hehkutettiin, että sähköstä tulee niin halpaa ettei sitä kannata edes mitata! Uskon kun näen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkoisen sinisilmäinen saa olla, jos kuvittelee synteettisten polttoaineiden olevan edullisempia. Nuo kuvitelmat perustuvat aina johonkin maagiseen täysin ilmaiseen "ylijäämäsähköön".
No, markkinataloudella on tapana optimoida saatu rahallinen hyöty mistä tahansa hyödykkeestä. Niin käy myös aurinko- ja tuulivoimaloiden osalta. Synteettiset (ja vety) voivat voittaa vain, jos lopputuotteesta saadaan enemmän rahaa, kuin sähkön käyttämisellä muihin tarkoituksiin. Kuten teolliseen tuotantoon, autojen ja talojen akkusähkövarastojen lataukseen tai vaikkapa pyykin pesuun älykkäitä sähköverkkoja hyödyntäen.
Samaa sarjaa kuin aikoinaan ydinvoimaloista hehkutettiin, että sähköstä tulee niin halpaa ettei sitä kannata edes mitata! Uskon kun näen.Jos Suomi aikoo hiilineutraaliksi valtioksi vuonna 2035 kuten nykyinen hallitus kuvittelee niin sen on pakko alkaa kerätä myös teollisuuden päästöjä talteen. Ja sehän ei ole kannattavaa pelkästää taltioida niitä johonkin koska siitä ei saa tuloja.
Näin ollen polttoaineen valmistus teollisuuden hiilipäästäistä olisi kannattavaa koska se poistaisi valtavan määrän CO2 päästöjä ilmasta ja samalla valtio saisi autoilijoilta verotuloja.
Jos siitä tehtäisiin liian kallista kukaan ei ostaisi sitä ja valtio häväisi taas. Joten sen ei tarvitse olla ilmaista muttei myöskään liian kallista. Suurinpiirtein nykyinen hintataso tai vähän kalliimpi litrahinta tekisi synteettisistä polttoaineista kannattavan ja ekologisen bisneksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Suomi aikoo hiilineutraaliksi valtioksi vuonna 2035 kuten nykyinen hallitus kuvittelee niin sen on pakko alkaa kerätä myös teollisuuden päästöjä talteen. Ja sehän ei ole kannattavaa pelkästää taltioida niitä johonkin koska siitä ei saa tuloja.
Näin ollen polttoaineen valmistus teollisuuden hiilipäästäistä olisi kannattavaa koska se poistaisi valtavan määrän CO2 päästöjä ilmasta ja samalla valtio saisi autoilijoilta verotuloja.
Jos siitä tehtäisiin liian kallista kukaan ei ostaisi sitä ja valtio häväisi taas. Joten sen ei tarvitse olla ilmaista muttei myöskään liian kallista. Suurinpiirtein nykyinen hintataso tai vähän kalliimpi litrahinta tekisi synteettisistä polttoaineista kannattavan ja ekologisen bisneksen.Teollisuuden päästötkin on tosin myös laskussa. Ajan myötä teollisuuskin siirtyy vähemmän päästöjä tuottaviin menetelmiin. Sitten ei enää olekaan niin paljon mistä voisi valmistaa polttoainetta. Teollisuuden päästöistä synteettisten polttoaineiden valmistaminen ei riitä, koska ei ole taetta, että päästöjä kovin paljon edes on, mistä polttoainetta tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teollisuuden päästötkin on tosin myös laskussa. Ajan myötä teollisuuskin siirtyy vähemmän päästöjä tuottaviin menetelmiin. Sitten ei enää olekaan niin paljon mistä voisi valmistaa polttoainetta. Teollisuuden päästöistä synteettisten polttoaineiden valmistaminen ei riitä, koska ei ole taetta, että päästöjä kovin paljon edes on, mistä polttoainetta tehdä.
Niin kauan kun tehdään talous / wc-paperia, kartonkia, sanomalehtiä, terästä, yms yms. syntyy co2 päästöjä. Tuskin näiden tuotanto loppuu vielä 2035 tai edes 2050.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin kauan kun tehdään talous / wc-paperia, kartonkia, sanomalehtiä, terästä, yms yms. syntyy co2 päästöjä. Tuskin näiden tuotanto loppuu vielä 2035 tai edes 2050.
Tietysti jos ihmiset lakkaa pyyhkimästä perrsettä paperiin, lukemasta lehtiä tai ostamatta uusia autoja niin voihan ne CO2 päästöt jossain vaiheessa laskea nollaan. Mutta epäilen että näin ei tule käymään ainakaan seuraavan 100 vuoteen.
- Anonyymi
Ainakin on monia Tesloja, joilla on ajettu jopa yli 600 000 km taksikäytössä ja siihen mennessä ei ole akkua tarvinnut vaihtaa. Joten ei tuo akku automaattisesti poksahda, kun takuu menee umpeen.
Logiikka on sama kuin, että polttomoottoriauto hajoaa samana hetkenä kun 5 vuoden takuu menee umpeen. Ei se noin mene.- Anonyymi
Akku ikääntyy vaikka sitä ei käyttäisi yhtään. Akulla voi huristella vaikka miljoonan, mutta se tarkoittaa liki jatkuvaa ajamista. Ajokilometreistä riippumatta 10-15 vuotias akku on kaput.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akku ikääntyy vaikka sitä ei käyttäisi yhtään. Akulla voi huristella vaikka miljoonan, mutta se tarkoittaa liki jatkuvaa ajamista. Ajokilometreistä riippumatta 10-15 vuotias akku on kaput.
Mulla on 10 vuotta vanha Macbook, jossa on akun alkuperäisestä kapasiteetista yhä 90% jäljellä, vaikka sen lataustavat eivät aina ole olleet kovin akulle ystävällisiä.
Muutenkin hyvin pidetyt litium-akut toimivat vaikka kuinka kauan, jos onnistuu varauksen pitämään lähes koko ajan 20-80% välillä.
Akut saa toki pilalle lataamalla jatkuvasti 100%. Vielä nopeampi tuho tulee roikottamalla laitteita latauksessa koko ajan tai päästämällä akun täysin tyhjenemään.
- Anonyymi
Hyvä että joku kertoo mitä sähköauton akun vaihto maksaa, autojen myyjät eivät tuota kerro
- Anonyymi
Tosin jotkut ovat osanneet korjata akusta yksittäisiä kennoja. Nimittäin sähköauton akku koostuu sadoista tai tuhansista erillisistä kennoista, jotka muistuttavat ulkonäöltä paristoa. Mutta sähköautovalmistajat ovat tehneet tämän usein melko vaikeaksi. Jos yksittäisiä viallisia kennoja voisi vaihtaa, ei välttämättä tarvitse heti vaihtaa koko akkua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin jotkut ovat osanneet korjata akusta yksittäisiä kennoja. Nimittäin sähköauton akku koostuu sadoista tai tuhansista erillisistä kennoista, jotka muistuttavat ulkonäöltä paristoa. Mutta sähköautovalmistajat ovat tehneet tämän usein melko vaikeaksi. Jos yksittäisiä viallisia kennoja voisi vaihtaa, ei välttämättä tarvitse heti vaihtaa koko akkua.
Tesla S:n akusto muodostuu 7104 kappaleesta 18650 kennoja. Jos menet ostamaan tuollaista kennoa suomalaisesta kaupasta niin se maksaa noin 8 euroa per kappale.
Sen verran olen akkuporakoneiden akustojen sielunelämään tutustunut että siellä ainakin plussa päädyn kennot on ne, jotka hajoaa ensimmäisenä (itseasiassa vain noin vioittuneita tuli vastaan, tutkimusmateriaalina noin 50 akkupakettia). Muut kennot voi olla uudenveroisessa kunnossa, mutta kun ne on sarjaan kytkettyjä, riittää että yksi hajoaa ja akku ei toimi enää.
Käviskö tulevaisuudessa niin, että tulee firmoja jotka korkaa noi autojen akkupaketit. Viet auton korjaamolle, siellä otetaan vanha paketti korjattavaksi ja laitetaan paikalleen jo kunnostettu akusto.
Teslan akustossa on 6 "modulia" joista jokaisessa on 6 rinnankytkettyä akustoa, joissa jokaisessa on 74 kennoa sarjassa.
Plussapään kennoja tulisi siinä tapauksessa 6*6 = 36 kennoa.
Jos teoriani on oikea, että vain plussapään kennot vioittuu, niin noiden uusittavien kennojen hinta on noin 8 euroa * 36 kpl = 288 euroa.
Paljonko tuohon menee aikaa? Vaikea sanoa, mutta vaikka menisi yksi työpäivä = 8h * 100 euroa, niin päädytään kaikkineen noin 1200 euron kustannukseen.
Tuota operaatiota tuskin tarvii tehdä monta kertaa auton elinkaaren aikana. Yksi tai kaksi kertaa luulisi riittävän miljoonan kilometrin ajamiseen.
Eiköhän nuo hajoa jostain muualta sitä ennen niin, että korjaus ei ole taloudellisesti kannattavaa.
- Anonyymi
Tuosta ei tule mitään ennen kuin autovalmistajat pääsisivät yhteisymmärrykseen akkujen standardoinnista kuten on käynnistysakkujen laita. Muutamalla akkummallilla saataisiin kattettua kaikki akkutyypit. Lisäskoi vaihto pitäisi olla niin helppoa että sen tekee vaikka huoltoasemalla matkanvarrella.
Suurimmassa osassa sähköautoja on akku upotettu melko syvälle auton tekniikkaan ja joissakin integroitu kantaviin rakenteisiin. Pitäisi saada joku helppo kasettisysteemi ja vaihtoakku järjestelmä. Jätät vanhan akun voihtopaikkaan ja saat peruskorjatun ja huolletun tilalle.
Kyllä niitä autojen käytettyjä ajoakustoja alkaa olla jo maailmalla joiden kapasiteetti ei enää riitä ajamiseen. Suomessakin on menossa tutkimus- ja testaustyö niiden soveltumisesta esim. UPS-laitteisiin.- Anonyymi
"Pitäisi saada joku helppo kasettisysteemi ja vaihtoakku järjestelmä."
Painoa lisää heti 150-300 kg kotelointiin ja tukirakenteisiin... onko sen arvoista? Vähän sama, kuin polttomoottorilla olisi jokin vaihtomekanismi, tarvitaan suunnilleen yhtä usein.
- Anonyymi
Citroënin sähköautoon maksaa uusi akku 42000…
- Anonyymi
Niin, compliance car sähkiksiin koskeminen on hyvin typerää. Kannattaa pitäytyä merkeissä, jotka valmistavat ainoastaan sähköautoja. Tai ovat sähköautoihin oikeasti sitoutuneita, kuten VW.
- Anonyymi
Turhaa pähkäilyä. Akun vaihtoja tapahtuu jo yksityisen firmojen toimesta ja aivan varmasti kun takuut alkavat autoista loppumaan niin yrityksiä tulee lisää.
Eli akun vaihto ei ole mitään avaruustekniikkaa vaan yksinkertaista kun sen osaa.
Katsokaa ja kuunnelkaa, tuolta vastauksia tulee epäluuloihinne
https://www.youtube.com/watch?v=dBcg0BxKg0o
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759