Sähköauton akun vaihto hinta

Anonyymi

Sähköautojen myyjät eivät pyynnöistä huolimatta ole ilmoittaneet akun kennojen vaihdon hintaa. ”How much does it cost to replace EV battery” sivustolta löytyy tieto.

Vaihto maksaa 100~300 $/kWh riippuen valmistajasta. Tässä esimerkki: jos sähköauton akun koko on 40kWh sen vaihto maksaa 5500$ eli noin 137$/kWh. Jos akun koko on 77kWh niin koko alun vaihdon hinta tuolla kWh hinnalla on 10549 $ ja tämä hinta ei pidä sisällään töitä. Jos hinta on 300 $/kWh on hinta siis 23100$!!!!!! Tämä hinta on järkyttävän suuri ja ei ole ihme ettei kukaan sähköauton myyjä sitä pyydettäessäkään kerro. Miettikää, jos auton akun takuu on 70% teholle vaikka 160000km ja ajat 40000km vuodessa, joudut uusimaan akun kennoja jo varsin pian.

27

4021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun sitä ei vielä oikein tiedetä kun tilanne muuttuu ja kehittyy, eikä vielä vuosiin ole tarvetta vaihtaa kuin takuuna.

    • Anonyymi

      Neljä vuottakin on tässä tapauksessa pitkä aika. Sitä paljonko akun vaihto maksaa neljän vuoden päästä tai onko niitä silloin mahdollista korjata kennoja vaihtamalla ei tiedä varmaksi kukaan.

    • Anonyymi

      Taitaa tuollainen viiden ja puolentuhannen taalan vaihtokustannus tarkoittaa kokonaan uuden akuston vaihtotyötä ja siihen sitten päälle vielä akuston hinta.

    • Anonyymi

      Täyssähköautojen mallikirjon kasvaessa ja uusia 'paranneltujen' mallien tullessa markkinoille uusia vaihtoakkuja ei kenties ikääntyviin pistokepatteriautoihin edes tulla saamaan (tuotantokustannukset/kysyntä). Ilmoitetaan yksinkertaisesti kuluttajalle että malli poistunut markkinoilta, jolloin teknisesti muuten toimiva laite pitää hävittää. Tämäkö on sitä ekologisuutta?

    • Anonyymi

      Jos joku sähköautoilija kuvitteli olevansa ikuisesti rauhoitettu valtion karvaiselta kouralta, niin sellaisesta ajatuksesta kannattaa alkaa pikku hiljaa luopumaan.

      • Anonyymi

        Ei tietenkään ole, mutta polttisautojen verotus tulee myös nousemaan valtavasti tulevaisuudessa. Eli ei verottajalta pakoon pääse, mutta sähköauto voi silti olla halvempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään ole, mutta polttisautojen verotus tulee myös nousemaan valtavasti tulevaisuudessa. Eli ei verottajalta pakoon pääse, mutta sähköauto voi silti olla halvempi.

        Arvaappa kummalla on vieläkin halvempi ajaa tulevaisuudessakin. Vanhalla polttiksella, vai uudella sähkiksellä. Noita täyssähkäreitä kun ei vieläkään saa halvalla, ei edes käytettynä sellaista, joka sopisi kansan kukkarolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään ole, mutta polttisautojen verotus tulee myös nousemaan valtavasti tulevaisuudessa. Eli ei verottajalta pakoon pääse, mutta sähköauto voi silti olla halvempi.

        Näytti bensan hinta taas laskeneen noin kymmenen senttiä viikonloppuna. Oli 95e 1,53 alennuskortin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytti bensan hinta taas laskeneen noin kymmenen senttiä viikonloppuna. Oli 95e 1,53 alennuskortin kanssa.

        Bensan hinta nyt heittelee satunnaisesti, jos katsoo päivittäisi lukuja, mutta pitkällä tähtäimellä hintaa tullaan nostamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensan hinta nyt heittelee satunnaisesti, jos katsoo päivittäisi lukuja, mutta pitkällä tähtäimellä hintaa tullaan nostamaan.

        Jos synteettiset polttoaineet tulee joskus markkinoille, niiden hinta saattaa jopa tippua.
        https://yle.fi/uutiset/3-11549972


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos synteettiset polttoaineet tulee joskus markkinoille, niiden hinta saattaa jopa tippua.
        https://yle.fi/uutiset/3-11549972

        Jos tulee ja jos tulee niin synteettiset polttoaineet ovat vielä kaukana tulevaisuudessa normaaleille käyttäjille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos synteettiset polttoaineet tulee joskus markkinoille, niiden hinta saattaa jopa tippua.
        https://yle.fi/uutiset/3-11549972

        Melkoisen sinisilmäinen saa olla, jos kuvittelee synteettisten polttoaineiden olevan edullisempia. Nuo kuvitelmat perustuvat aina johonkin maagiseen täysin ilmaiseen "ylijäämäsähköön".

        No, markkinataloudella on tapana optimoida saatu rahallinen hyöty mistä tahansa hyödykkeestä. Niin käy myös aurinko- ja tuulivoimaloiden osalta. Synteettiset (ja vety) voivat voittaa vain, jos lopputuotteesta saadaan enemmän rahaa, kuin sähkön käyttämisellä muihin tarkoituksiin. Kuten teolliseen tuotantoon, autojen ja talojen akkusähkövarastojen lataukseen tai vaikkapa pyykin pesuun älykkäitä sähköverkkoja hyödyntäen.

        Samaa sarjaa kuin aikoinaan ydinvoimaloista hehkutettiin, että sähköstä tulee niin halpaa ettei sitä kannata edes mitata! Uskon kun näen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoisen sinisilmäinen saa olla, jos kuvittelee synteettisten polttoaineiden olevan edullisempia. Nuo kuvitelmat perustuvat aina johonkin maagiseen täysin ilmaiseen "ylijäämäsähköön".

        No, markkinataloudella on tapana optimoida saatu rahallinen hyöty mistä tahansa hyödykkeestä. Niin käy myös aurinko- ja tuulivoimaloiden osalta. Synteettiset (ja vety) voivat voittaa vain, jos lopputuotteesta saadaan enemmän rahaa, kuin sähkön käyttämisellä muihin tarkoituksiin. Kuten teolliseen tuotantoon, autojen ja talojen akkusähkövarastojen lataukseen tai vaikkapa pyykin pesuun älykkäitä sähköverkkoja hyödyntäen.

        Samaa sarjaa kuin aikoinaan ydinvoimaloista hehkutettiin, että sähköstä tulee niin halpaa ettei sitä kannata edes mitata! Uskon kun näen.

        Jos Suomi aikoo hiilineutraaliksi valtioksi vuonna 2035 kuten nykyinen hallitus kuvittelee niin sen on pakko alkaa kerätä myös teollisuuden päästöjä talteen. Ja sehän ei ole kannattavaa pelkästää taltioida niitä johonkin koska siitä ei saa tuloja.

        Näin ollen polttoaineen valmistus teollisuuden hiilipäästäistä olisi kannattavaa koska se poistaisi valtavan määrän CO2 päästöjä ilmasta ja samalla valtio saisi autoilijoilta verotuloja.
        Jos siitä tehtäisiin liian kallista kukaan ei ostaisi sitä ja valtio häväisi taas. Joten sen ei tarvitse olla ilmaista muttei myöskään liian kallista. Suurinpiirtein nykyinen hintataso tai vähän kalliimpi litrahinta tekisi synteettisistä polttoaineista kannattavan ja ekologisen bisneksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Suomi aikoo hiilineutraaliksi valtioksi vuonna 2035 kuten nykyinen hallitus kuvittelee niin sen on pakko alkaa kerätä myös teollisuuden päästöjä talteen. Ja sehän ei ole kannattavaa pelkästää taltioida niitä johonkin koska siitä ei saa tuloja.

        Näin ollen polttoaineen valmistus teollisuuden hiilipäästäistä olisi kannattavaa koska se poistaisi valtavan määrän CO2 päästöjä ilmasta ja samalla valtio saisi autoilijoilta verotuloja.
        Jos siitä tehtäisiin liian kallista kukaan ei ostaisi sitä ja valtio häväisi taas. Joten sen ei tarvitse olla ilmaista muttei myöskään liian kallista. Suurinpiirtein nykyinen hintataso tai vähän kalliimpi litrahinta tekisi synteettisistä polttoaineista kannattavan ja ekologisen bisneksen.

        Teollisuuden päästötkin on tosin myös laskussa. Ajan myötä teollisuuskin siirtyy vähemmän päästöjä tuottaviin menetelmiin. Sitten ei enää olekaan niin paljon mistä voisi valmistaa polttoainetta. Teollisuuden päästöistä synteettisten polttoaineiden valmistaminen ei riitä, koska ei ole taetta, että päästöjä kovin paljon edes on, mistä polttoainetta tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teollisuuden päästötkin on tosin myös laskussa. Ajan myötä teollisuuskin siirtyy vähemmän päästöjä tuottaviin menetelmiin. Sitten ei enää olekaan niin paljon mistä voisi valmistaa polttoainetta. Teollisuuden päästöistä synteettisten polttoaineiden valmistaminen ei riitä, koska ei ole taetta, että päästöjä kovin paljon edes on, mistä polttoainetta tehdä.

        Niin kauan kun tehdään talous / wc-paperia, kartonkia, sanomalehtiä, terästä, yms yms. syntyy co2 päästöjä. Tuskin näiden tuotanto loppuu vielä 2035 tai edes 2050.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kauan kun tehdään talous / wc-paperia, kartonkia, sanomalehtiä, terästä, yms yms. syntyy co2 päästöjä. Tuskin näiden tuotanto loppuu vielä 2035 tai edes 2050.

        Tietysti jos ihmiset lakkaa pyyhkimästä perrsettä paperiin, lukemasta lehtiä tai ostamatta uusia autoja niin voihan ne CO2 päästöt jossain vaiheessa laskea nollaan. Mutta epäilen että näin ei tule käymään ainakaan seuraavan 100 vuoteen.


    • Anonyymi

      Ainakin on monia Tesloja, joilla on ajettu jopa yli 600 000 km taksikäytössä ja siihen mennessä ei ole akkua tarvinnut vaihtaa. Joten ei tuo akku automaattisesti poksahda, kun takuu menee umpeen.

      Logiikka on sama kuin, että polttomoottoriauto hajoaa samana hetkenä kun 5 vuoden takuu menee umpeen. Ei se noin mene.

      • Anonyymi

        Akku ikääntyy vaikka sitä ei käyttäisi yhtään. Akulla voi huristella vaikka miljoonan, mutta se tarkoittaa liki jatkuvaa ajamista. Ajokilometreistä riippumatta 10-15 vuotias akku on kaput.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akku ikääntyy vaikka sitä ei käyttäisi yhtään. Akulla voi huristella vaikka miljoonan, mutta se tarkoittaa liki jatkuvaa ajamista. Ajokilometreistä riippumatta 10-15 vuotias akku on kaput.

        Mulla on 10 vuotta vanha Macbook, jossa on akun alkuperäisestä kapasiteetista yhä 90% jäljellä, vaikka sen lataustavat eivät aina ole olleet kovin akulle ystävällisiä.

        Muutenkin hyvin pidetyt litium-akut toimivat vaikka kuinka kauan, jos onnistuu varauksen pitämään lähes koko ajan 20-80% välillä.

        Akut saa toki pilalle lataamalla jatkuvasti 100%. Vielä nopeampi tuho tulee roikottamalla laitteita latauksessa koko ajan tai päästämällä akun täysin tyhjenemään.


    • Anonyymi

      Hyvä että joku kertoo mitä sähköauton akun vaihto maksaa, autojen myyjät eivät tuota kerro

      • Anonyymi

        Tosin jotkut ovat osanneet korjata akusta yksittäisiä kennoja. Nimittäin sähköauton akku koostuu sadoista tai tuhansista erillisistä kennoista, jotka muistuttavat ulkonäöltä paristoa. Mutta sähköautovalmistajat ovat tehneet tämän usein melko vaikeaksi. Jos yksittäisiä viallisia kennoja voisi vaihtaa, ei välttämättä tarvitse heti vaihtaa koko akkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin jotkut ovat osanneet korjata akusta yksittäisiä kennoja. Nimittäin sähköauton akku koostuu sadoista tai tuhansista erillisistä kennoista, jotka muistuttavat ulkonäöltä paristoa. Mutta sähköautovalmistajat ovat tehneet tämän usein melko vaikeaksi. Jos yksittäisiä viallisia kennoja voisi vaihtaa, ei välttämättä tarvitse heti vaihtaa koko akkua.

        Tesla S:n akusto muodostuu 7104 kappaleesta 18650 kennoja. Jos menet ostamaan tuollaista kennoa suomalaisesta kaupasta niin se maksaa noin 8 euroa per kappale.

        Sen verran olen akkuporakoneiden akustojen sielunelämään tutustunut että siellä ainakin plussa päädyn kennot on ne, jotka hajoaa ensimmäisenä (itseasiassa vain noin vioittuneita tuli vastaan, tutkimusmateriaalina noin 50 akkupakettia). Muut kennot voi olla uudenveroisessa kunnossa, mutta kun ne on sarjaan kytkettyjä, riittää että yksi hajoaa ja akku ei toimi enää.

        Käviskö tulevaisuudessa niin, että tulee firmoja jotka korkaa noi autojen akkupaketit. Viet auton korjaamolle, siellä otetaan vanha paketti korjattavaksi ja laitetaan paikalleen jo kunnostettu akusto.

        Teslan akustossa on 6 "modulia" joista jokaisessa on 6 rinnankytkettyä akustoa, joissa jokaisessa on 74 kennoa sarjassa.

        Plussapään kennoja tulisi siinä tapauksessa 6*6 = 36 kennoa.

        Jos teoriani on oikea, että vain plussapään kennot vioittuu, niin noiden uusittavien kennojen hinta on noin 8 euroa * 36 kpl = 288 euroa.

        Paljonko tuohon menee aikaa? Vaikea sanoa, mutta vaikka menisi yksi työpäivä = 8h * 100 euroa, niin päädytään kaikkineen noin 1200 euron kustannukseen.

        Tuota operaatiota tuskin tarvii tehdä monta kertaa auton elinkaaren aikana. Yksi tai kaksi kertaa luulisi riittävän miljoonan kilometrin ajamiseen.

        Eiköhän nuo hajoa jostain muualta sitä ennen niin, että korjaus ei ole taloudellisesti kannattavaa.


    • Anonyymi

      Tuosta ei tule mitään ennen kuin autovalmistajat pääsisivät yhteisymmärrykseen akkujen standardoinnista kuten on käynnistysakkujen laita. Muutamalla akkummallilla saataisiin kattettua kaikki akkutyypit. Lisäskoi vaihto pitäisi olla niin helppoa että sen tekee vaikka huoltoasemalla matkanvarrella.

      Suurimmassa osassa sähköautoja on akku upotettu melko syvälle auton tekniikkaan ja joissakin integroitu kantaviin rakenteisiin. Pitäisi saada joku helppo kasettisysteemi ja vaihtoakku järjestelmä. Jätät vanhan akun voihtopaikkaan ja saat peruskorjatun ja huolletun tilalle.

      Kyllä niitä autojen käytettyjä ajoakustoja alkaa olla jo maailmalla joiden kapasiteetti ei enää riitä ajamiseen. Suomessakin on menossa tutkimus- ja testaustyö niiden soveltumisesta esim. UPS-laitteisiin.

      • Anonyymi

        "Pitäisi saada joku helppo kasettisysteemi ja vaihtoakku järjestelmä."

        Painoa lisää heti 150-300 kg kotelointiin ja tukirakenteisiin... onko sen arvoista? Vähän sama, kuin polttomoottorilla olisi jokin vaihtomekanismi, tarvitaan suunnilleen yhtä usein.


    • Anonyymi

      Citroënin sähköautoon maksaa uusi akku 42000…

      • Anonyymi

        Niin, compliance car sähkiksiin koskeminen on hyvin typerää. Kannattaa pitäytyä merkeissä, jotka valmistavat ainoastaan sähköautoja. Tai ovat sähköautoihin oikeasti sitoutuneita, kuten VW.


    • Anonyymi

      Turhaa pähkäilyä. Akun vaihtoja tapahtuu jo yksityisen firmojen toimesta ja aivan varmasti kun takuut alkavat autoista loppumaan niin yrityksiä tulee lisää.
      Eli akun vaihto ei ole mitään avaruustekniikkaa vaan yksinkertaista kun sen osaa.
      Katsokaa ja kuunnelkaa, tuolta vastauksia tulee epäluuloihinne

      https://www.youtube.com/watch?v=dBcg0BxKg0o

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe